Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
18533 replies to this topic

#1341
Martin2004

Martin2004

    vendég

  • fórumtag
  • 92 posts

Sziasztok!

Visszaolvastam pár oldalt, és lehet h ezt a problémát mát megoldottátok más bringán, de azért megkérdezem. Megvettem életem első tárcsás gépét és tegnap gurultam vele először :-). Azt hallottam, hogy terhelés esetében a hátsó keréktől ilyen csiszatoló hang jön. Mintha valami hozzá érne valamihez. Aztán meghallgattam közelebbről és a tárcsa-fék együttese okozza. A beállítás során sokáig hallgatózott a srác, aki beállította és sok időt töltött vele, mire azt mondta, h ok. Kell ezeknek összkopni, mint a motoron? Vagy mi a helyzet?

Köszönöm a segítséget :)

 

 

 

Akkor, józan paraszti ésszel...
 
Ha sok időt töltött vele a szerelő, akkor nyilván éppen, hogy sikerült beállítania, ami aztán a használat során mindjárt elállítódott... Ismerős...:-)
Normálisan működő cuccot nem nehéz középre igazítani, (meg merem kockáztatni, hogy a féknyereg helyének eltalálása a fékbehúzós trükk nélkül is lehetséges, vagyis  a féknyerget pofák nélkül szemre úgy állítod be, hogy a tárcsa középen legyen, és ha a tárcsa a kereket megforgatva nem tulizik, akkor jó lesz az fékpofával is :-)) tehát valami eleve nem (volt). normális.
Lehetőségek -  látatlanban, első nekifutásra.
- Akkor nem ér csak hozzá, ha fékezés után lehűl a tárcsa.
- Nyolcas van a tárcsában - ezt én "háttérvilágítással" szoktam megnézni, de ha jó  a szemed, lehet, hogy enélkül is ki lehet szúrni.Ehhez egy merülő elemmel ellátott első lámpa szükséges, a fék mögül óvatosan a szemedbe világítasz, az erős kontraszt miatt tök jól látni, hogy melyik ponton, illetve, hogy milyen hosszan (mekkora szögtartományban) ér bele a tárcsa a pofába.
- A hátsó kerék nincs kellően meghúzva, és amikor rátapsol a pedálra, az mozdul el, és persze mindjárt beleér a pofa a tárcsába.
- A hátsó kerék - ha csak kicsit is, de eleve ferdén van bent, vagy egy ütéstől egy picit elmozdult, és úgy is maradt - átütőtengely rulez :-)
- Ha csak kis mértékben is, de kotyog  a hátsó agy.
A fentiek tetszőleges kombinációja, de végső soron nincs olyan sok lehetőség.
És persze, ideiglenesen, fel lehet tenni egy másik féket is ellenpróba gyanánt (gondolom egy  szervizben ez nem gond :-), ha az nem működne valamiért szimmetrikusan.
Tehát , nem a beállítással kell tovább bajlódni, hanem a beállíthatatlanság okát megszüntetni.

Edited by Martin2004, 2014. April 08. - 17:04.


#1342
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,026 posts

Azt meg tudjátok mondani, hogy az a két fekete torxos csavar mire szolgál?
Shimnao BR-M445


Egyben tartja a féked.

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#1343
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts

Azt meg tudjátok mondani, hogy az a két fekete torxos csavar mire szolgál?

Shimnao BR-M445



#1344
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts

Nem vagyok szakember fék téren de értelemszerűen mivel egy hidraulikus cső megy a nyereghez, mindkét dugattyút az a nyomás irányítja, tehát elvileg egyenletesen oszlik el a nyomás. Ez azt jelenti hogy ugyanannyira kellene elmozogniuk, és a vákuum hatására amikor elengeded a fékkart ugyanannyit kéne visszafelé is mozogniuk, tehát önbeállóak.

Igen, elviekben így kell mozogjon. Felszereled, majd behúzod párszor akkor be kéne álljon magától a megfelelő távolságokra, de nekem ha egyszer beállítják, akkor 1 héten belül megint beleér a tárcsába a pofa. Szerintem nagyon szét kéne szedni és megtakarítani a dugattyúkat is, mert valami gebasz van, majd újratölteni és légteleníteni.



#1345
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts
Biztos hogy nem keverem, de nem is erről beszéltem. Azt mondom, hogy ha egyszer egy olajos rendszer be van állítva, majd valami hiba folytán mégis elállítódik, kevésbé csúsznak vissza a helyükre, akkor nem fog rajta segíteni az hogy visszatolod, mert oka van annak hogy elállítódott.

#1346
BlackTriple

BlackTriple

    újonc

  • fórumtag
  • 17 posts

Sziasztok!

Visszaolvastam pár oldalt, és lehet h ezt a problémát mát megoldottátok más bringán, de azért megkérdezem. Megvettem életem első tárcsás gépét és tegnap gurultam vele először :-). Azt hallottam, hogy terhelés esetében a hátsó keréktől ilyen csiszatoló hang jön. Mintha valami hozzá érne valamihez. Aztán meghallgattam közelebbről és a tárcsa-fék együttese okozza. A beállítás során sokáig hallgatózott a srác, aki beállította és sok időt töltött vele, mire azt mondta, h ok. Kell ezeknek összkopni, mint a motoron? Vagy mi a helyzet?

Köszönöm a segítséget :)



#1347
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Ha a tárcsafék dugattyúi önbeállóak (ahogyan én is tudtam), csak akkor tudnak a megfelelő helyre visszaállni, ha az általam előbb említett dolgok nem állnak fent (annyit felejtettem ki, hogy a dugattyú is szorulhat). Ha önbeálló, akkor meg nem kell kézzel rásegíteni normális esetben. Önbeállító, tehát nem manuálisan beállítandó!

 

Nem vagyok szakember fék téren de értelemszerűen mivel egy hidraulikus cső megy a nyereghez, mindkét dugattyút az a nyomás irányítja, tehát elvileg egyenletesen oszlik el a nyomás. Ez azt jelenti hogy ugyanannyira kellene elmozogniuk, és a vákuum hatására amikor elengeded a fékkart ugyanannyit kéne visszafelé is mozogniuk, tehát önbeállóak. De attól függetlenül elállítodhatnak, pl. ha valami akadály vagy sár kerül az egyik oldalon a dugattyú/fékpofa és a tárcsa közé amikor fékezel, ettől mivel eloszlik a nyomás mindkét dugattyú elmozdulhat. De valószínűbb hogy ez azért történik meg mert egy nyolcas kerül a féktárcsába, vagy rosszul rögzíted a kereket amiért egy oldalra hajlik (ami önmagában is csinálhat elhajlást a tárcsában).

 

Még talán az is érdekes info hogy a fékpofákat vagy a "csipesz" rugó tolja vissza, vagy egyes fékrendszereknél mágneses (ott nincs csipesz).

 

Egyébként kipróbáltam a hosszú fékezést, nem segít tárcsaegyenesítés ügyben, úgyhogy csak az a kérdés maradt hogy van tárcsa aminél igen? És az akkor nem rosszabb minőségű, mert csak úgy ferdül fékezésnél?

 

És akkor lenne rögtön még egy kérdésem: elnyalt fékpofa rögzítő csavart hogy a pipacsba lehet kibányászni? Fogóval nem sikerült forgatni, levágni nem lehet mert a menet rögtön a fej mögött van, tehát benne maradna, kifúrni tönkretenné az (alu) menetet, ráhegeszteni egy kart szintén a nyerget. Csak az az ötletem maradt hogy reszelek bele rovátkákat és úgy próbálom megfogni fogóval.



#1348
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

Van valakinek tapasztalata hátsó direkt PM140-es fékfelfogatásnál használható (olyasmi  adapterrel mint a linken) 160-as adapterrel aminél nem ugyan az a csavar rögzíti a féket és az adaptert a vázhoz, Shimano XT 785 fékkel?

 

 

http://www.bike-comp...mm-HR160mm.html



#1349
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Kevered a szezont a fazonnal. Az önbeálló azt jelenti, hogy ha már egyszer be lett állítva, akkor mindig ugyanoda megy vissza. Nem azt jelenti, hogy beállítani sem kell, mert beállítja magát.


  • Wolfman8 likes this

#1350
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts

...tarcsafek dugattyui onbealloak (legalabbis uj korukban) igy a visszanyomas mukodhez...

V feknel a csavar amit mondasz az a visszahuzo rugo elofeszitoje.
Nincs a tarcsafeken megfeleloje.

Ha a tárcsafék dugattyúi önbeállóak (ahogyan én is tudtam), csak akkor tudnak a megfelelő helyre visszaállni, ha az általam előbb említett dolgok nem állnak fent (annyit felejtettem ki, hogy a dugattyú is szorulhat). Ha önbeálló, akkor meg nem kell kézzel rásegíteni normális esetben. Önbeállító, tehát nem manuálisan beállítandó!

 

Tudom, hogy a tárcsaféken nincs rugófeszítő, csak szemléltetésképpen hoztam fel a példát, hogy ott is egyszer azt beállítod és után oda áll vissza a pofa ahova beállítottad, hacsak nem szorul a bovden meg a fék a féktartó pöckön stb.



#1351
ridelife

ridelife

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,636 posts

De érted, V-féknél is nem véletlenül vannak ott azok a picike csavarok. Azokkal ha játszol, be tudod állítani hogy a fék nyugalmi helyzetben mennyire húzódjon jobbra vagy balra miután meghuzogattad párszor is. De az amikor a V-fék beleér a felnibe majd kézzel arrébb húzod hogy jó legyen, az első behúzás után megint visszaáll ahova ne kéne. Ezért nem látom benne a logikát!!!
Arról nem is beszélve, hogy ha a dugattyúk alap helyzetben beljebb is vannak nyomódva, akkor a manuálisan visszatolás megint csak nem kéne megoldja a problémát hiszen egy zárt olajos rendszer vagy levegős lett és így a plusz levegőmennyiségtől nem tud visszacsúszni vagy megnyomódott valahol a hidraulika cső ami kijjebb tolja a cuccot vagy maga a fékkar nem tolódik teljesen vissza ami nem húzza vissza a rendazerben az olajat. Ez a visszatolás nekem inkább az egyszeri szerelő legolcsóbb félmegoldásának tűnik.


Semmi ertelme v feket tarcsaval osszehasonlitani.teljesen mas rendszer.tarcsafek dugattyui onbealloak (legalabbis uj korukban) igy a visszanyomas mukodhez.

V feknel a csavar amit mondasz az a visszahuzo rugo elofeszitoje.
Nincs a tarcsafeken megfeleloje.

regi/hibas agyvaltokat veszek.


#1352
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

Marton, ha velem akarsz vitatkozni, akkor kérlek szépen idézd be a hsz-em, vagy szólíts meg! A "ki ad ilyen értelmes tanácsokat" nem feltétlen elég...

A bimetált nem írtam, bár egy ideje azt használok. :D

De azt sem írtam, hogy hő hatására kiegyenesedne. Mindössze annyit, hogy én személy szerint nem kerítek neki túl nagy feneket, a nagyját franciakulccsal kiegyengetem, az aprajára meg szarok.

 

Mi az ? Bimetál, hűtőben is használt rugóacélból vannak újabban a tárcsák ? Vagy miért állna vissza egyenesbe hőhatásra ? Ki ad ilyen értelmes tanácsokat ?



#1353
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts
De érted, V-féknél is nem véletlenül vannak ott azok a picike csavarok. Azokkal ha játszol, be tudod állítani hogy a fék nyugalmi helyzetben mennyire húzódjon jobbra vagy balra miután meghuzogattad párszor is. De az amikor a V-fék beleér a felnibe majd kézzel arrébb húzod hogy jó legyen, az első behúzás után megint visszaáll ahova ne kéne. Ezért nem látom benne a logikát!!!
Arról nem is beszélve, hogy ha a dugattyúk alap helyzetben beljebb is vannak nyomódva, akkor a manuálisan visszatolás megint csak nem kéne megoldja a problémát hiszen egy zárt olajos rendszer vagy levegős lett és így a plusz levegőmennyiségtől nem tud visszacsúszni vagy megnyomódott valahol a hidraulika cső ami kijjebb tolja a cuccot vagy maga a fékkar nem tolódik teljesen vissza ami nem húzza vissza a rendazerben az olajat. Ez a visszatolás nekem inkább az egyszeri szerelő legolcsóbb félmegoldásának tűnik.

#1354
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

Az előző kommentemet ti is csak egy nagy idézetnek látjátok hozzászólás nélkül?

Bennem már régen megfogant a kérdés, de akkor mostmár csak kitör belőlem:
- Ha a fékben valamelyik pofa beleér a tárcssába, elfogadott módszer, hogy leszedik a kereket, ki a pofákat majd a dugattyúkat kulcsal vagy valamivel visszatolják a helyükre, ezután minden vissza és mehet a menet. Ezek a manuálisan visszanyomott dugattyúk nem állnak vissza a korábbi szar pozíciójukba az 1. 2. behúzást követően? Hiszen megvan annak az oka ha nem tökéletesen szietrikusan állnak be, vagy nem húzódnak vissza teljesen maguktól. Nekem ezt csinálták a szaküzletben, meg ajánlják több helyen, se erősen megkérdőjelezhető a dolog.

Ne kérdőjelezd, így működik, autóknál is megjáratják, nem egyformán koszolódik és ezáltal tapadnak le.


  • Wolfman8 likes this

#1355
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts
Az előző kommentemet ti is csak egy nagy idézetnek látjátok hozzászólás nélkül?

Bennem már régen megfogant a kérdés, de akkor mostmár csak kitör belőlem:
- Ha a fékben valamelyik pofa beleér a tárcssába, elfogadott módszer, hogy leszedik a kereket, ki a pofákat majd a dugattyúkat kulcsal vagy valamivel visszatolják a helyükre, ezután minden vissza és mehet a menet. Ezek a manuálisan visszanyomott dugattyúk nem állnak vissza a korábbi szar pozíciójukba az 1. 2. behúzást követően? Hiszen megvan annak az oka ha nem tökéletesen szietrikusan állnak be, vagy nem húzódnak vissza teljesen maguktól. Nekem ezt csinálták a szaküzletben, meg ajánlják több helyen, se erősen megkérdőjelezhető a dolog.

#1356
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Mi az ? Bimetál, hűtőben is használt rugóacélból vannak újabban a tárcsák ? Vagy miért állna vissza egyenesbe hőhatásra ? Ki ad ilyen értelmes tanácsokat ?


Marci

#1357
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Lehet hogy hülyén hangzik de ma volt egy Euréka pillanatom :) Rájöttem hogy érdemes megnézni hogy mennyire középen van a féknyereghez képest a tárcsa, tehát nem csak a fékpofákhoz. Most egy ideig volt egy olyanom hogy hiába lőttem be tökéletesen a tárcsa és fékpofák közti távolságot és teljesen csöndes ha forgatom a kereket miközben emelem a kormányt vagy fejjel lefelé van a bringa; menetben (nem fékezéskor), cincog a tárcsa. Ha alig meghúzom a fékkart akkor viszont elhallgat.

 

Kiderült hogy a tárcsa nagyon közel volt a féknyereg egyik oldalához, és csak terhelésnél épp hogy hozzáért. Tehát elsődlegesen a dugattyúkat kellett középre állítani (csavarhúzóval ide of feszegetni hogy ugyanannyi távolság legyen a nyereg két oldala és a pofák között), aztán fel a kerékkel, kilazított nyereggel meghúzni a fékkart és behúzott fékkarnál rögzíteni a nyerget. Eddig is néha feszegettem a dugattyúkat, de csak rögzített nyeregnél, ami addig használ ha nincsenek véletlen az egyik oldalra eltolódva.

 

Most már csak a tökéletesen lapos tárcsára vadászok, azt a tippet kaptam hogy folytonosan húzzam hosszú lejtőn, ettől felhevül és "helyre húzódik", vagyis elvileg jobban kiegyenesedik mint fogóval. Erről mik a vélemények? Arról nem hallottam semmit hogy akkor hogy ne égessem meg cserébe a (gyantás) fékpofákat :) Nem tudok csak erre a célra fémest használni mert a tárcsa maga csak gyantáshoz van, a fémestöl az sérülne meg.



#1358
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Ilyenkor eszembe szokott jutni szép emlékű Öveges József aki szépen magyarul el tudott magyarázni mindent... :)

 

Aszimptótikus: a végtelenhez közeledő görbéhez hasonlító. Azért kicsit rövidebb :)



#1359
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 posts

azért tudod behúzott fékkel is kicsit megmozgatni a kereket, mert a betét picit elmozdul a féknyeregben. ezért van a kattanás is. ez nem baj.

Félreértetted (vagy nem voltam pontos). Behúzom a hátsó féket, a tárcsa egy helyben marad, mert a fék fogja, csak a kerék mozoghat picit. Tehát nem a pofa mozog, mert az és a tárcsa is stabil, hanem csak a kerék, ez pedig azt jelenti, hogy a tárcsa felfogatása a ludas.

Csinálok mostmár majd képeket ígérem, csak annyi dolgom van mindenfelé, hogy lassan csak aludni járok haza. :(

Ahhoz, hogy én tudjam otthon levegőtleníteni (kicserélni a fékolajat), milyen eszköz, készlet kell hozzá pontosan? Igen, tudom, körülményes és el lehet baszni könnyen (már hallottam ezerszer), de mint sok minden mást is a bicajomon, ezt is én szeretném magam, ha lehetséges.



#1360
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

lassan igazi tudományos fórum leszünk, annyi idegen/új szót meg lehet itt tanulni. :)

Ilyenkor eszembe szokott jutni szép emlékű Öveges József aki szépen magyarul el tudott magyarázni mindent... :)