Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18508 hozzászólás a témában

#1321
BlackTriple

BlackTriple

    újonc

  • fórumtag
  • 17 hozzászólás

Sziasztok!

Visszaolvastam pár oldalt, és lehet h ezt a problémát mát megoldottátok más bringán, de azért megkérdezem. Megvettem életem első tárcsás gépét és tegnap gurultam vele először :-). Azt hallottam, hogy terhelés esetében a hátsó keréktől ilyen csiszatoló hang jön. Mintha valami hozzá érne valamihez. Aztán meghallgattam közelebbről és a tárcsa-fék együttese okozza. A beállítás során sokáig hallgatózott a srác, aki beállította és sok időt töltött vele, mire azt mondta, h ok. Kell ezeknek összkopni, mint a motoron? Vagy mi a helyzet?

Köszönöm a segítséget :)



#1322
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Ha a tárcsafék dugattyúi önbeállóak (ahogyan én is tudtam), csak akkor tudnak a megfelelő helyre visszaállni, ha az általam előbb említett dolgok nem állnak fent (annyit felejtettem ki, hogy a dugattyú is szorulhat). Ha önbeálló, akkor meg nem kell kézzel rásegíteni normális esetben. Önbeállító, tehát nem manuálisan beállítandó!

 

Nem vagyok szakember fék téren de értelemszerűen mivel egy hidraulikus cső megy a nyereghez, mindkét dugattyút az a nyomás irányítja, tehát elvileg egyenletesen oszlik el a nyomás. Ez azt jelenti hogy ugyanannyira kellene elmozogniuk, és a vákuum hatására amikor elengeded a fékkart ugyanannyit kéne visszafelé is mozogniuk, tehát önbeállóak. De attól függetlenül elállítodhatnak, pl. ha valami akadály vagy sár kerül az egyik oldalon a dugattyú/fékpofa és a tárcsa közé amikor fékezel, ettől mivel eloszlik a nyomás mindkét dugattyú elmozdulhat. De valószínűbb hogy ez azért történik meg mert egy nyolcas kerül a féktárcsába, vagy rosszul rögzíted a kereket amiért egy oldalra hajlik (ami önmagában is csinálhat elhajlást a tárcsában).

 

Még talán az is érdekes info hogy a fékpofákat vagy a "csipesz" rugó tolja vissza, vagy egyes fékrendszereknél mágneses (ott nincs csipesz).

 

Egyébként kipróbáltam a hosszú fékezést, nem segít tárcsaegyenesítés ügyben, úgyhogy csak az a kérdés maradt hogy van tárcsa aminél igen? És az akkor nem rosszabb minőségű, mert csak úgy ferdül fékezésnél?

 

És akkor lenne rögtön még egy kérdésem: elnyalt fékpofa rögzítő csavart hogy a pipacsba lehet kibányászni? Fogóval nem sikerült forgatni, levágni nem lehet mert a menet rögtön a fej mögött van, tehát benne maradna, kifúrni tönkretenné az (alu) menetet, ráhegeszteni egy kart szintén a nyerget. Csak az az ötletem maradt hogy reszelek bele rovátkákat és úgy próbálom megfogni fogóval.



#1323
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

Van valakinek tapasztalata hátsó direkt PM140-es fékfelfogatásnál használható (olyasmi  adapterrel mint a linken) 160-as adapterrel aminél nem ugyan az a csavar rögzíti a féket és az adaptert a vázhoz, Shimano XT 785 fékkel?

 

 

http://www.bike-comp...mm-HR160mm.html



#1324
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.261 hozzászólás

Kevered a szezont a fazonnal. Az önbeálló azt jelenti, hogy ha már egyszer be lett állítva, akkor mindig ugyanoda megy vissza. Nem azt jelenti, hogy beállítani sem kell, mert beállítja magát.


  • Wolfman8 kedveli ezt

#1325
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 hozzászólás

...tarcsafek dugattyui onbealloak (legalabbis uj korukban) igy a visszanyomas mukodhez...

V feknel a csavar amit mondasz az a visszahuzo rugo elofeszitoje.
Nincs a tarcsafeken megfeleloje.

Ha a tárcsafék dugattyúi önbeállóak (ahogyan én is tudtam), csak akkor tudnak a megfelelő helyre visszaállni, ha az általam előbb említett dolgok nem állnak fent (annyit felejtettem ki, hogy a dugattyú is szorulhat). Ha önbeálló, akkor meg nem kell kézzel rásegíteni normális esetben. Önbeállító, tehát nem manuálisan beállítandó!

 

Tudom, hogy a tárcsaféken nincs rugófeszítő, csak szemléltetésképpen hoztam fel a példát, hogy ott is egyszer azt beállítod és után oda áll vissza a pofa ahova beállítottad, hacsak nem szorul a bovden meg a fék a féktartó pöckön stb.



#1326
ridelife

ridelife

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.636 hozzászólás

De érted, V-féknél is nem véletlenül vannak ott azok a picike csavarok. Azokkal ha játszol, be tudod állítani hogy a fék nyugalmi helyzetben mennyire húzódjon jobbra vagy balra miután meghuzogattad párszor is. De az amikor a V-fék beleér a felnibe majd kézzel arrébb húzod hogy jó legyen, az első behúzás után megint visszaáll ahova ne kéne. Ezért nem látom benne a logikát!!!
Arról nem is beszélve, hogy ha a dugattyúk alap helyzetben beljebb is vannak nyomódva, akkor a manuálisan visszatolás megint csak nem kéne megoldja a problémát hiszen egy zárt olajos rendszer vagy levegős lett és így a plusz levegőmennyiségtől nem tud visszacsúszni vagy megnyomódott valahol a hidraulika cső ami kijjebb tolja a cuccot vagy maga a fékkar nem tolódik teljesen vissza ami nem húzza vissza a rendazerben az olajat. Ez a visszatolás nekem inkább az egyszeri szerelő legolcsóbb félmegoldásának tűnik.


Semmi ertelme v feket tarcsaval osszehasonlitani.teljesen mas rendszer.tarcsafek dugattyui onbealloak (legalabbis uj korukban) igy a visszanyomas mukodhez.

V feknel a csavar amit mondasz az a visszahuzo rugo elofeszitoje.
Nincs a tarcsafeken megfeleloje.

regi/hibas agyvaltokat veszek.


#1327
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Marton, ha velem akarsz vitatkozni, akkor kérlek szépen idézd be a hsz-em, vagy szólíts meg! A "ki ad ilyen értelmes tanácsokat" nem feltétlen elég...

A bimetált nem írtam, bár egy ideje azt használok. :D

De azt sem írtam, hogy hő hatására kiegyenesedne. Mindössze annyit, hogy én személy szerint nem kerítek neki túl nagy feneket, a nagyját franciakulccsal kiegyengetem, az aprajára meg szarok.

 

Mi az ? Bimetál, hűtőben is használt rugóacélból vannak újabban a tárcsák ? Vagy miért állna vissza egyenesbe hőhatásra ? Ki ad ilyen értelmes tanácsokat ?



#1328
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 hozzászólás
De érted, V-féknél is nem véletlenül vannak ott azok a picike csavarok. Azokkal ha játszol, be tudod állítani hogy a fék nyugalmi helyzetben mennyire húzódjon jobbra vagy balra miután meghuzogattad párszor is. De az amikor a V-fék beleér a felnibe majd kézzel arrébb húzod hogy jó legyen, az első behúzás után megint visszaáll ahova ne kéne. Ezért nem látom benne a logikát!!!
Arról nem is beszélve, hogy ha a dugattyúk alap helyzetben beljebb is vannak nyomódva, akkor a manuálisan visszatolás megint csak nem kéne megoldja a problémát hiszen egy zárt olajos rendszer vagy levegős lett és így a plusz levegőmennyiségtől nem tud visszacsúszni vagy megnyomódott valahol a hidraulika cső ami kijjebb tolja a cuccot vagy maga a fékkar nem tolódik teljesen vissza ami nem húzza vissza a rendazerben az olajat. Ez a visszatolás nekem inkább az egyszeri szerelő legolcsóbb félmegoldásának tűnik.

#1329
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

Az előző kommentemet ti is csak egy nagy idézetnek látjátok hozzászólás nélkül?

Bennem már régen megfogant a kérdés, de akkor mostmár csak kitör belőlem:
- Ha a fékben valamelyik pofa beleér a tárcssába, elfogadott módszer, hogy leszedik a kereket, ki a pofákat majd a dugattyúkat kulcsal vagy valamivel visszatolják a helyükre, ezután minden vissza és mehet a menet. Ezek a manuálisan visszanyomott dugattyúk nem állnak vissza a korábbi szar pozíciójukba az 1. 2. behúzást követően? Hiszen megvan annak az oka ha nem tökéletesen szietrikusan állnak be, vagy nem húzódnak vissza teljesen maguktól. Nekem ezt csinálták a szaküzletben, meg ajánlják több helyen, se erősen megkérdőjelezhető a dolog.

Ne kérdőjelezd, így működik, autóknál is megjáratják, nem egyformán koszolódik és ezáltal tapadnak le.


  • Wolfman8 kedveli ezt

#1330
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 hozzászólás
Az előző kommentemet ti is csak egy nagy idézetnek látjátok hozzászólás nélkül?

Bennem már régen megfogant a kérdés, de akkor mostmár csak kitör belőlem:
- Ha a fékben valamelyik pofa beleér a tárcssába, elfogadott módszer, hogy leszedik a kereket, ki a pofákat majd a dugattyúkat kulcsal vagy valamivel visszatolják a helyükre, ezután minden vissza és mehet a menet. Ezek a manuálisan visszanyomott dugattyúk nem állnak vissza a korábbi szar pozíciójukba az 1. 2. behúzást követően? Hiszen megvan annak az oka ha nem tökéletesen szietrikusan állnak be, vagy nem húzódnak vissza teljesen maguktól. Nekem ezt csinálták a szaküzletben, meg ajánlják több helyen, se erősen megkérdőjelezhető a dolog.

#1331
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.654 hozzászólás

Mi az ? Bimetál, hűtőben is használt rugóacélból vannak újabban a tárcsák ? Vagy miért állna vissza egyenesbe hőhatásra ? Ki ad ilyen értelmes tanácsokat ?


Marci

#1332
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Lehet hogy hülyén hangzik de ma volt egy Euréka pillanatom :) Rájöttem hogy érdemes megnézni hogy mennyire középen van a féknyereghez képest a tárcsa, tehát nem csak a fékpofákhoz. Most egy ideig volt egy olyanom hogy hiába lőttem be tökéletesen a tárcsa és fékpofák közti távolságot és teljesen csöndes ha forgatom a kereket miközben emelem a kormányt vagy fejjel lefelé van a bringa; menetben (nem fékezéskor), cincog a tárcsa. Ha alig meghúzom a fékkart akkor viszont elhallgat.

 

Kiderült hogy a tárcsa nagyon közel volt a féknyereg egyik oldalához, és csak terhelésnél épp hogy hozzáért. Tehát elsődlegesen a dugattyúkat kellett középre állítani (csavarhúzóval ide of feszegetni hogy ugyanannyi távolság legyen a nyereg két oldala és a pofák között), aztán fel a kerékkel, kilazított nyereggel meghúzni a fékkart és behúzott fékkarnál rögzíteni a nyerget. Eddig is néha feszegettem a dugattyúkat, de csak rögzített nyeregnél, ami addig használ ha nincsenek véletlen az egyik oldalra eltolódva.

 

Most már csak a tökéletesen lapos tárcsára vadászok, azt a tippet kaptam hogy folytonosan húzzam hosszú lejtőn, ettől felhevül és "helyre húzódik", vagyis elvileg jobban kiegyenesedik mint fogóval. Erről mik a vélemények? Arról nem hallottam semmit hogy akkor hogy ne égessem meg cserébe a (gyantás) fékpofákat :) Nem tudok csak erre a célra fémest használni mert a tárcsa maga csak gyantáshoz van, a fémestöl az sérülne meg.



#1333
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Ilyenkor eszembe szokott jutni szép emlékű Öveges József aki szépen magyarul el tudott magyarázni mindent... :)

 

Aszimptótikus: a végtelenhez közeledő görbéhez hasonlító. Azért kicsit rövidebb :)



#1334
Wolfman8

Wolfman8

    vendég

  • fórumtag
  • 121 hozzászólás

azért tudod behúzott fékkel is kicsit megmozgatni a kereket, mert a betét picit elmozdul a féknyeregben. ezért van a kattanás is. ez nem baj.

Félreértetted (vagy nem voltam pontos). Behúzom a hátsó féket, a tárcsa egy helyben marad, mert a fék fogja, csak a kerék mozoghat picit. Tehát nem a pofa mozog, mert az és a tárcsa is stabil, hanem csak a kerék, ez pedig azt jelenti, hogy a tárcsa felfogatása a ludas.

Csinálok mostmár majd képeket ígérem, csak annyi dolgom van mindenfelé, hogy lassan csak aludni járok haza. :(

Ahhoz, hogy én tudjam otthon levegőtleníteni (kicserélni a fékolajat), milyen eszköz, készlet kell hozzá pontosan? Igen, tudom, körülményes és el lehet baszni könnyen (már hallottam ezerszer), de mint sok minden mást is a bicajomon, ezt is én szeretném magam, ha lehetséges.



#1335
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2.348 hozzászólás

lassan igazi tudományos fórum leszünk, annyi idegen/új szót meg lehet itt tanulni. :)

Ilyenkor eszembe szokott jutni szép emlékű Öveges József aki szépen magyarul el tudott magyarázni mindent... :)



#1336
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 7.995 hozzászólás

Én is ezt csináltam, a spéci lapító szerszám csak annyival jobb hogy nem marhat bele a tárcsafelületbe, de valami lapító/centrírozó gépre gondoltam, amivel nem türelemjáték és komolyan kicsire lehet igazítani a toleranciákat. Türelmem van, csak kézzel ez egy aszimptótikus tevékenység és azért órákat nem akarok rászánni.

 

lassan igazi tudományos fórum leszünk, annyi idegen/új szót meg lehet itt tanulni. :)


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#1337
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

Nincs értelme/jelentősége a tökéletes "laposságnak", az első fékezésnél úgyis megkapja a részét.

Gabóca tanácsára én is egy egyszerű, 300 forintos franciakulcsot használok, nem is értem, minek erre többet költeni. Ha nagyon cincog, megfeszegetem, de az aprajával nem törődök, magától rendbe szokott jönni. Igen, tudom, mert én sokat fékezek. :D

 

...

kicsire lehet igazítani a toleranciákat

...



#1338
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1.257 hozzászólás

Én kispolgári módon a kombinált fogómmal hajlítom a tárcsát. Azt figyelem, hol ér hozzá a tárcsához (ott cincog egyet) és azt a részt hajlítom.


Én is ezt csináltam, a spéci lapító szerszám csak annyival jobb hogy nem marhat bele a tárcsafelületbe, de valami lapító/centrírozó gépre gondoltam, amivel nem türelemjáték és komolyan kicsire lehet igazítani a toleranciákat. Türelmem van, csak kézzel ez egy aszimptótikus tevékenység és azért órákat nem akarok rászánni.



#1339
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás
Vagy legalább fényképekkel megszórni a topikot, mert ez így csak rizsázás és találgatás.

#1340
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 7.995 hozzászólás

1.: A fék és a pofák is újak voltak, de időközben vettem bele másik pofákat, hátha azokkal volt valami. Mikor betettem az új pofákat cudarul fogtak, de kb egy hét múlva annyi volt minden jónak. A hátsó szépen fog, de az meg visít.

2.: Előtte XTR V-fék volt a bicajon és másik kerékkel. Egy XTR V-fékes kerék volt, de a hátsó kopott fékfelülettel, így használhatatlan volt. Ekkor váltottam ugyan arra, csak tárcsás verzióra.

3.: Előre nincs adapter, közvetlenül van feltéve a Manitou R7-esemre. (van rajta tárcsatartó konzol is ugye)

Hátul pedig ilyen, szintén alátét nélkül, jól meghúzva.

Hátul a tárcsa felfogató jól meg van húzva, de ha behúzom a féket és lökdösöm a bicót előre-hátra, akkor az fogja fogja mint szar a gatyát, de a kerék 1mm-t el tud mozdulni kattanás közepedte. Ezt mivel lehet jobban odaszorítani? (bár mondom, az első fék a borzalmas)

 

Valamint én szerintem nem ártana levegőtleníteni is a rendszert (bár a boltban állítják, hogy az így jó), csak mert ha behúzom az elsőt, akkor a nyomáspont után még húzhaton egészen a markolatig, de meg nem állít és erősebb se nagyon lesz.

 

azért tudod behúzott fékkel is kicsit megmozgatni a kereket, mert a betét picit elmozdul a féknyeregben. ezért van a kattanás is. ez nem baj.

 

ha a kormányig be lehet húzni a kart, akkor egészen biztosan levegős lehet. ha nem lenne, régen fejre kellett volna állnod vele.:) 

 

nincs az elérhető közeledben másik bolt? a féked levegős, a beállítsa sem jó a tárcsán lévő nyomok szerint. ha nincs szerencséd, még a vázon lévő felfogató szemeket is síkba kellene marni. ha mindezek rendbe lennének téve, még mindig lehet egyéb probléma is, amit távgyógyítva csak találgatni tudunk. mindenképpen érdemes lenne rászánnod magad és elvinni az egész bringát egy tisztességes boltba. (én is voltam így, tudom, nagyon macerás tud lenni.)


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"