Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
18557 replies to this topic

#1201
ridelife

ridelife

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,636 posts

a legegyszerubben ugy ertened meg ha leszedned a feked tulfolyojat es ugy fekeznel allo helyzetben.

a lenyeg roviden az hogy mikor epp nem fekezel a munkahenger es a tulfolyo egy kis lukon ossze van kapcsolva.amikor fekezel a dugattyu ezt a lukat elfedi.igy amikor epp nem fekezel lesz hova tavozni a tulhevult-kitagult folyadeknak es nincs extra nyomas alatt a rendszer.

 

mikor hulye helyzetben van a bringa akkor elofordulhat a tulfolyoban levo levego elvandorol.rosszabb esetben ket kerekre helyezesnel is marad a hengerben vagy a csoben egy kis bubi.

 

ha evek ota nem volt szervizelve a fek akkor is erdemes olajcseret vegezni meg ha nincs is jele hibanak.


regi/hibas agyvaltokat veszek.


#1202
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 posts
Ma voltam a fékemmel szervizben, megnézték a legkopottabbnak tűnő betétet, teljesen jó.
Viszont a levegős dolog... Mutatom a szerelő srácnak, hogy a hátsó kerékre állítva olyan, mintha levegős lenne, ő is meglepődik és abban maradtunk, hogy holnap visszaviszem, mert most nem volt ideje foglalkozni vele.
Elindultam hazafelé, egy lejtőn kicsit élvezkedtem és valamivel 40 feletti tempóban gurultam, mikor egy kismama kis híján elémtolta a babakocsiját. Ütő megáll bennem... aztán lassan alattam a bringa is és hirtelen bevillant, hogy ezzel a levegős fékkel három éve már jártam szervizben. És akkor is mondták, hogy ez ilyen, nem kell vele foglalkozni. Ha jól rémlik, valami olyasmiről van szó, hogy hegyről lefelé, sokat fékezve felmelegszik az olaj is, annak van némi hőtágulása, emiatt kell a hely, hogy ne nyomja szét a táguló folyadék a rendszert. És ez az a levegő, ami a fejreállított bringán bekerül a vezetékbe. Ma odatelefonáltam, ellenőrzendő, hogy jól emlékszem-e és megnyugtattak, hogy igen.
Most csak az a gáz, hogy holnap délelőtt meg várnának abban a (jóval közelebbi) szervizben a légtelenítés miatt, ahol ma jártam... ez meg így elég ciki. Kinek higgyek?
A fizikából tanultak és annak alapján, hogy üzemszerű használat közben nem okoz gondot, arra tippelnék, hogy tényleg kell az a levegő.
Ha meg arra gondolok, hogy a hátsó fék nem produkálja ugyanezt...
(ezért lett volna jó valami vázlat, hogy hogy is néznek ki belülről ezek a szerkezetek)

ui: hazafelé félúton meg elkezdett recsegni valami a középső agy környékén, mintha telement volna homokkal... (reméltem, hogy csak a nyeregcső, de nem :( )

Edited by SokadikX, 2014. July 10. - 17:10.


#1203
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 posts

A tartályban lehet a levegő és mikor fejre állítod akkor a fékcső csatlakozás kerül a legmagasabbra ergo mikor meghúzod a fékkart akkor a fékkar behúzásakor benyomod a levegőt a csőbe.

Van erről a fékről valami "robbantott" ábrád? (link a képre - google-n kerestem, de fogalmam sincs, angolul minek nevezik az ilyet, a "draft avid elixir 5" meg nem hozott használható találatot)

Egyszerűen nem tudom magam elé képzelni, amit mondasz, hogy hol lehet benne levegő úgy, hogy normál működés közben nem zavar, de fejreállítva egy levegős rendszer minden tünetét produkálja.



#1204
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 posts

Vicces, nem is tudtam hogy van ilyen kiemelő herkentyű. Eddig kézzel mindig sikerült :) Ha ki kell szedni a kereket fuvarnál akkor szoktam távtartó műanyagot közé rakni, de amig nem volt vastag karton is tökéletesen megfelelt erre a célra.
 
Szerintem valaha mindenkivel előfordult hogy meghúzta a féket amikor nem volt benne pofa, de ettől nem kell félni, közényomsz egy csavarhúzót vagy kést és visszanyomod a dugattyúkat. Ha ez rendszeresen előfordul és nem sikerül helyrehozni csak akkor ajánlom hogy ne is próbálkozz :) Egy fékpofacsere elég alap, ezt mindenkinek illene tudnia. Persze a láncolajozás is de mégis annyi nyikorgó egyénnel találkozok hogy csak csóválni tudom a fejem.

Sokadszorra megnézve a videót megpróbáltam kivenni a fékbetétet, de az a rögzítő bigyó a csavaron... az kifogott rajtam. Szerszámmal nem merem piszkálni, kézzel meg nem bírtam leszedni.
De mindegy, már megbeszéltem szervizzel, hogy viszem hozzájuk, mert annyi probléma jött elő hirtelen, hogy jobb lesz, ha valaki szakember is ránéz a gépre.

#1205
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Az a rózsaszín(? piros? Nem tökéletes a kijelzőm színhűsége ) bigyó, amit a csavar kitekerése előtt berakott, az csak jó ha van kategória? Arra mondtam, hogy olyanom nincs.

 

Vicces, nem is tudtam hogy van ilyen kiemelő herkentyű. Eddig kézzel mindig sikerült :) Ha ki kell szedni a kereket fuvarnál akkor szoktam távtartó műanyagot közé rakni, de amig nem volt vastag karton is tökéletesen megfelelt erre a célra.

 

Szerintem valaha mindenkivel előfordult hogy meghúzta a féket amikor nem volt benne pofa, de ettől nem kell félni, közényomsz egy csavarhúzót vagy kést és visszanyomod a dugattyúkat. Ha ez rendszeresen előfordul és nem sikerül helyrehozni csak akkor ajánlom hogy ne is próbálkozz :) Egy fékpofacsere elég alap, ezt mindenkinek illene tudnia. Persze a láncolajozás is de mégis annyi nyikorgó egyénnel találkozok hogy csak csóválni tudom a fejem.



#1206
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,068 posts

A tartályban lehet a levegő és mikor fejre állítod akkor a fékcső csatlakozás kerül a legmagasabbra ergo mikor meghúzod a fékkart akkor a fékkar behúzásakor benyomod a levegőt a csőbe.


Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#1207
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 posts

Tehát lehet hogy a levegő felfelé kúszik az első kerék felé?  Az is lehet hogy a lényegesen hosszabb és lefelé irányuló hátsó vezetékben nem éri el a féknyerget?
Lehet ennek köze a fizikához?

Namost ezt gondold át újra!
Nem értek a hidraulikus fékekhez, de valahogy nem értem a dolgot: ha levegős a rendszer, akkor annak mindenképp érződnie kellene a fék működésén, de normális állapotban nem érzem benne a buborékot. Bennem olyan elképzelés él, hogy egyáltalán nem lenne szabad levegőnek lennie a vezetékekben. Akkor most mi van? Van benne levegő, de nem baj? Nincs benne levegő és valami más okozza, hogy az első fék ilyet csinál? Egyéb?
(hátsó kerékre állítva is magasabban van a vezeték, mint a fékpofák, szóval a magyarázatod kicsit egyébként is sántikál ;) )

#1208
zeezoltano

zeezoltano

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,068 posts

Tehát lehet hogy a levegő felfelé kúszik az első kerék felé?  Az is lehet hogy a lényegesen hosszabb és lefelé irányuló hátsó vezetékben nem éri el a féknyerget?

Lehet ennek köze a fizikához?


Amíg van más aki idegeskedjen helyettem, tegye meg az !
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!

#1209
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 posts
Az ugye nem teljesen normális dolog, ha vízszintesen tartva a bringát, normálisan működik a fék, de ha a hátsó kerekére állítom (liftben, mielőtt még... :) ) és úgy megnyomkodom a fékkart, akkor minden nyomásra egyre közelebb ér a markolathoz, harmadik-negyedik nyomásra neki is ütközik? Miután újra vízszintbe kerül, kb. fél perc alatt rendbejön és újra normálisan működik. Ez ugye kb. azt jelenti, hogy kiment belőle némi olaj és levegős lett a rendszer? (fura, hogy csak az első fék csinálja, a hátsó nem)

#1210
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,148 posts

Nem viccelek, ahogy elnéztem, ehhez köröm kellene, az enyémmel meg egy svájci bicskát sem tudok kinyitni (szó szerint, semmi túlzás)
Az a rózsaszín(? piros? Nem tökéletes a kijelzőm színhűsége ) bigyó, amit a csavar kitekerése előtt berakott, az csak jó ha van kategória? Arra mondtam, hogy olyanom nincs.

 

 

 

az a piros izé egy távtartó. arra kell, hogy a betétek közé tolva megakadályozza azt, hogy kivett keréknél behúzva a fékkart a betétek összekoppanjanak (tárcsa nélkül a fék úgy érzi, kopott a tárcsa és elkezdi utánállítani magát). ha a betéteket kiveszed, akkor megfordítva, a vastag felét beletéve ugyanezt a dolgot lehet vele elérni, ez légtelenítéskor kell. a betétek cseréjéhez teljesen felesleges volt beletennie a tetkós elvisz-imitátornak a videóban, nincs rá szükség, csak még egy kicsit tudományosabbnak néz ki az egész.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#1211
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 posts

Pedig ez egy outdoor sport és ami elromolhat az el is romlik egy bringán. Ezért hasznosabb ha az alapvető szerelési dolgokat tudja az ember. De ha teljesen nincs hozzá önbizalmad akkor persze tényleg ne nyúlj hozzá.

Én pl. egy villanykapcsolót nem mernék kicserélni mert még nem láttam hogy kell, mit hova, hogyan kötök,....szóval azért valamennyire megértelek.

Villanykapcsolót asszem, még nem, de konnektort már szereltem néhányszor. Meg konyhai világítótestet is. :)

Bringa szerelésből max. a defekt javítással összefüggő dolgokat merem bevállalni.



#1212
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,688 posts

Pedig ez egy outdoor sport és ami elromolhat az el is romlik egy bringán. Ezért hasznosabb ha az alapvető szerelési dolgokat tudja az ember. De ha teljesen nincs hozzá önbizalmad akkor persze tényleg ne nyúlj hozzá.

Én pl. egy villanykapcsolót nem mernék kicserélni mert még nem láttam hogy kell, mit hova, hogyan kötök,....szóval azért valamennyire megértelek.


Marci

#1213
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 posts

ezzel a hozzáállással, jobb is ha boltba mész.

Mióta egy defektjavítást követően elkefélődött a váltóm, azóta elismerem, hogy ez a gép egy műszer, jobb ha nem piszkálom. :)
(Egyébként a váltónak valószínűleg mindössze annyi volt a baja, hogy a kereket nem sikerült 100%-os pontossággal a helyére igazítani)

#1214
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,148 posts

ezzel a hozzáállással, jobb is ha boltba mész.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#1215
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 posts

Ne viccelj már. Semmi spéci szerszám nem kell. Olyan sincs, hogy miként állt a csavar eredetileg.
Azt a kis rögítő, félsasszeg szerű pöcköt KÉZZEL lepattintod a csavar végéről.

Nem viccelek, ahogy elnéztem, ehhez köröm kellene, az enyémmel meg egy svájci bicskát sem tudok kinyitni (szó szerint, semmi túlzás)
Az a rózsaszín(? piros? Nem tökéletes a kijelzőm színhűsége ) bigyó, amit a csavar kitekerése előtt berakott, az csak jó ha van kategória? Arra mondtam, hogy olyanom nincs.

Sajnos egyik oldalról hihetetlenül kétbalkezes vagyok, másrészt meg... ha egy váltót elrontok, hát így jártam, majd begurulok a szervizbe, ott rendbe teszik. De ha a féket... szóval félek tőle, bármennyire primitív, egyszerű feladat.
Rég volt, amikor nyugodt lélekkel szét mertem szedni egy bringát. (még a Szputnyikok, Csepel biciklik kora :) )

Edited by SokadikX, 2014. July 06. - 14:06.


#1216
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,148 posts

1:38-nál teszi vissza a pici zégergyűrűt a csavar kilógó végére. ezt kellene levenned, aztán ki tudod tekerni a csavart ami fogja a betéteket.

 

szép az independent fabrication bicaj, naymi papucsok. de az a szakáll... legalábbis mókás. :D

 

edit: Grande, beelőztél.


Edited by Kisherceg, 2014. July 06. - 13:26.

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#1217
Grande

Grande

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,328 posts

update: találtam egy videot, amin épp egy ilyet szerelnek. Hát ez nem az én műfajom, jobb lesz, ha szervizes csinálja.

Többek közt azért, mert nincs olyan szerszámom, amivel ki kell emelni a betéteket, másrészt meg azért, mert a csavar kitekeredését gátló pöcköt sem tudnám sérülésmentesen kivenni. (a körmöm letörne, szerszámmal meg úgy látom, jobb nem piszkálni)

Ne viccelj már. Semmi spéci szerszám nem kell. Olyan sincs, hogy miként állt a csavar eredetileg.

Azt a kis rögítő, félsasszeg szerű pöcköt KÉZZEL lepattintod a csavar végéről. A csavar kivétele után megfogod KÉZZEL a betét rögzítőfülét és simán kihúzod hátulról. Cserebetétet visszacsúsztatod, csavart becsavarod, végére felpattintod a pöcköt a csavar végi hornyos részbe és kész. Kb. 2 perces meló. Még nekem is ment, pedig nem vagyok egy agysebész szerelésben. :)

 

edit:

Fontos! Még a használt betét kivétele elött tégy közéjük egy csavarhúzót (erre is van spéci szerszám ugye..) és nyomd vissza a dugattyúkat amennyire lehet, hogy az új betétket simán be tudd csúsztatni. Még így is előfordulhat, hogy az új betét ráfog a tárcsára és nem tudod beállítani. (Nekem konkrétan blokkolt). Ha így van, akkor a fékkarnál vagy a féktesten lévő kis légtelenítő csavart éppen csak kitekerve pici olajat kell kiengedni a rendszerből.


Edited by Grande, 2014. July 06. - 13:36.


#1218
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 posts
https://flic.kr/p/nWoaNP
Ha minden igaz, ez már az enyém, de pont a legkopottabb rész sötétbe burkolózik és a megvilágítás miatt sokkal mocskosabbnak látszik, mint amilyen valójában. :)
Ahogy elnéztem, ha nem is S.O.S., de azt már cserélni kellene.
Viszont most k.nagy bajban vagyok: youtube video alapján megpróbáltam kivenni a betétet, de nem megy.
A csavar két irányba is forgatható viszonylag röviden, de mindkét irányban megakad. Gyanítom, van rajta valami biztonsági zár, ami megakadályozza, hogy magától kimásszon, de nem látom, hogy hol/mi.
Illetve a másik, hogy most elforgattam a csavart, nem tudom, hogy állt eredetileg, okozhat-e gondot, ha nem ugyanott áll, ahol eredetileg volt. :(

update: találtam egy videot, amin épp egy ilyet szerelnek. Hát ez nem az én műfajom, jobb lesz, ha szervizes csinálja.

Többek közt azért, mert nincs olyan szerszámom, amivel ki kell emelni a betéteket, másrészt meg azért, mert a csavar kitekeredését gátló pöcköt sem tudnám sérülésmentesen kivenni. (a körmöm letörne, szerszámmal meg úgy látom, jobb nem piszkálni)

Edited by SokadikX, 2014. July 06. - 10:24.


#1219
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 posts

A belinkelt képen zsír újak, mindkét oldalon kb. ugyanolyan vastag a pofa mint a tárcsa köztük, ennek legalább háromnegyede nyugodtan fogyhat. .

Köszi. Igen, ez új, majd próbálok a sajátomról készíteni egy-egy képet, az kissé kopottabb.
Csak ezzel megint ott vagyok, hogy ha tényleg olyan szar a helyzet, ahogy én látom, akkor kezdherek egy normális szervizt keresni, mert nehezen hiszem el, hogy az alatt a 400km alatt kopott annyit a betét.
(Első villa negatív kamrája maudnem üres volt, mikor visszakaptam, eszerint a fékeket sem ellenőrizték... :( )

#1220
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Csakhát a betét rész kissé már kopott, az egyiken (nem tudom, mennyire kopnak egyenletesen), nagyjából a 80%-a már hiányzik.

 

A belinkelt képen zsír újak, mindkét oldalon kb. ugyanolyan vastag a pofa mint a tárcsa köztük, ennek legalább háromnegyede nyugodtan fogyhat. A legközepén (fölülről nézve) látod az aluminium rugócsipesz "hídját", az tolja el egymástól a két pofát és bal/jobboldalon nekitámaszkodik a pofatesthez (fölülről egy vékony ezüst csík a narancssárga test mellett), ami a között és a tárcsa között kiemelkedik mindkét oldalon a fékpofatestből, az a fékpofa felület ami elfogyhat. Értelemszerűen csak a csipeszig, mert amikor odaér azt kezdi el súrolni a tárcsa. A képen még kb. 4x olyan vastag mint a csipesz szélessége, tehát bőven fogyhat.