Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
18505 replies to this topic

#561
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 2,025 posts
Mégegyszer: zárt rendszer, ha levegőt szívna, akkor fékezésnél ugyanott folyna ki az olaj a túlnyomás miatt.

Ha nincs olajnyom sehol, akkor levegő se juthat be.

Az általad leírt légtelenítéskor se kerülhetett be levegő, ha az alsó szelep el volt zárva és a tölcsér csatlakozás is tömített volt.

Én légteleníteném újra.

Edited by Paul Vitti, 2017. May 18. - 07:23.

Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#562
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Hogy szívhatna már levegőt üzem közben egy zárt rendszer, amiben ráadásul minimum légköri nyomáson van olaj?

 

Ha nem tévedek, amikor elengedem a fékkart, a fékkarban levő dugattyú visszatérése miatt (ha jól láttam rugó tolja vissza a kart) lecsökken a nyomás amíg a féknyeregnél a dugattyúk vissza nem állnak (kis késéssel). Valószínűleg a fékkar kiengedésénél szívott levegőt légtelenítés közben is.

 

Pont ez a kérdésem, hogyan szívott folyamatosan és töménytelen mennyiségben levegőt a zárt rendszer légtelenítéskor? A fékkaron olajjal feltöltött tölcsérrel, a féknyergen elzárt szeleppel.



#563
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 2,025 posts
Hogy szívhatna már levegőt üzem közben egy zárt rendszer, amiben ráadásul minimum légköri nyomáson van olaj?
Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#564
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Valaki meg tudná szakérteni, hogy az eredeti kérdésemnek megfelelő felállásban (fékkarban a tölcsér megtöltve olajjal, a fékkart húzva, féknyeregnél a szelepet nyitogatva-elzárva amíg a kar beesik, majd a szelepet elzárva, a fékkart kiengedve, az egészet többször ismételve) a fékkar pumpálhat-e levegőt a rendszerbe?

 

Talán ez nem lényeges, de markolat nem volt a kormányon, így mélyebben beesett a fékkar a szelep nyitásánál, elengedéskor nem tért vissza teljesen az eredeti pozíciójába, vissza kellett tolni még kb. 1 centit. Ha ezt nem tettem meg, a következő behúzásnál beesett a fékkar (nem fogott), visszatolva viszont azonnal kemény volt.

 

Nem a légtelenítési procedúra érdekelne, mert már rég le van légtelenítve. Amiatt aggódom, hogy a levegő szívás normális jelenség-e, mert ha nem, akkor üzem közben is szívhat.


Edited by freddyke, 2017. May 17. - 22:59.


#565
Szines Géza

Szines Géza

    újonc

  • fórumtag
  • 15 posts

Azért ennyire nem misztikus dolog egy féklégtelenítés! Jómagam alulról szoktam egy fecskendővel "átmosni" a rendszert. Azzal tulajdonképp légtelenítem is. Persze ki szoktam próbálni a javasolt varázsérintéseket is, csak hogy biztos legyek a dolgomban.

Említetted hogy szivárog a folyadék. Nos ez lesz a fő probléma! Ahol kijön a lötty, ott bemegy a levegő!

Ez törvényszerű. Elsősorban ott kell keresni a hibát.

 

Továbbá; tudom javasolni, (Ha nagyon szerelgetős kedved van!) a nyereg szétszedését, mert előfordulhat, hogy eltörött a dugattyú. Nem elég belenézni és szemrevételezni, ki kell szedni a helyéről és kézzel megnyomorgatni. Ha egy hajszál(nál sokkal vékonyabb) repedés van rajta, akkor a kezedben ketté is törik! Ezt a saját példámból tudom! Sajnos ez azzal is jár, hogy komplett új nyerget kell venni, mert a Shimano-nak nem éri meg 300 forintos kerámia dugattyúkat árulni! Vagy bekuncsorogsz egy szerelőhöz, jól megszeretgeted, hátha ad egyet jutányos áron.

 

Nekem is ilyen fékem van!



#566
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

 

Ugyanilyen XT fékem van. Egyszer megpróbáltam ezt a légtelenítést, amit a shimano ajánl ebben a pdf-ben, csak rosszabb lett. Nem is értettem, hogy lehetne ezt egyedül véghez vinni, főleg a hátsó féknél. Máskor inkább leszereltem a féket, s aránylag kiegyenesített csővel légtelenítettem, de csak a fékkarra csavartam rá a tartályt. A fékkart magasabban rögzítettem, mint a nyerget, majd ütögettem és mozgattam, hogy a buborékok felszálljanak a fékkarhoz, meg húzogattam a fékkart. Jobb lett, legalább nem esett be a fékkar felemelt elsőkerékkel, például liftben tűnt fel ez. De lejtőn továbbra is változik a nyomáspont, szóval még mindig levegős.

 

Már arra gondoltam, hogy túlhúztam a fékkarnál lévő roppantógyűrűt, mert a cső fékkar felőli becsatlakozásnál van egy pici fékfolyadék. Próbáltam kitörölni onnan, de nem úgy tűnt, hogy sikerült volna, mert nem tudtam ronggyal vagy papírtörlővel felitatni, vagy pedig újra odafolyik. Másik amire gondoltam, hogy dugattyúnál már túl retkes a tömítés, és valahogy ott kerülhet be a levegő. Nem volt még kedvem szétszedni, de annyira nem nehéz: orums.mtbr.com/brake-time/ever-wondered-how-hydraulic-brake-calliper-works-848452.html#post10305271

 

Az elsővel nincs ilyen gondom, pedig annak a csövéből is vágtam. Új roppantógyűrűket használtam, nem a régiket.

Nekem hibátlan lett a hátsó, e szerint végeztem el: https://www.youtube....h?v=9ZYmW8i8TWQ



#567
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

 

Ugyanilyen XT fékem van. Egyszer megpróbáltam ezt a légtelenítést, amit a shimano ajánl ebben a pdf-ben, csak rosszabb lett. Nem is értettem, hogy lehetne ezt egyedül véghez vinni, főleg a hátsó féknél. Máskor inkább leszereltem a féket, s aránylag kiegyenesített csővel légtelenítettem, de csak a fékkarra csavartam rá a tartályt. A fékkart magasabban rögzítettem, mint a nyerget, majd ütögettem és mozgattam, hogy a buborékok felszálljanak a fékkarhoz, meg húzogattam a fékkart. Jobb lett, legalább nem esett be a fékkar felemelt elsőkerékkel, például liftben tűnt fel ez. De lejtőn továbbra is változik a nyomáspont, szóval még mindig levegős.

 

Már arra gondoltam, hogy túlhúztam a fékkarnál lévő roppantógyűrűt, mert a cső fékkar felőli becsatlakozásnál van egy pici fékfolyadék. Próbáltam kitörölni onnan, de nem úgy tűnt, hogy sikerült volna, mert nem tudtam ronggyal vagy papírtörlővel felitatni, vagy pedig újra odafolyik. Másik amire gondoltam, hogy dugattyúnál már túl retkes a tömítés, és valahogy ott kerülhet be a levegő. Nem volt még kedvem szétszedni, de annyira nem nehéz: orums.mtbr.com/brake-time/ever-wondered-how-hydraulic-brake-calliper-works-848452.html#post10305271

 

Az elsővel nincs ilyen gondom, pedig annak a csövéből is vágtam. Új roppantógyűrűket használtam, nem a régiket.

 

A roppantógyűrűre én is gondoltam, bár újkorában volt rövidítve a fékcső (ha jól emlékszem, de lehet gyári). Nekem semmi szivárgás és eddig minden roppantógyűrűm jól sikerült. Az olajnak nem kell szivárognia, hogy levegőt szívjon, ezért a roppantógyűrűt nem zárhatom ki, de kicsi esélyét látom. Inkább a "főfékhengerre" gondolok vagy a tartály tömítésére.

 

A fékkar javítás inkább téli projekt nálam, ha lesz türelmem nekiállni. Most inkább már mennék, de életveszélyes fékkel nem.

 

Elfelejtettem írni, hogy leszerelt fékkel, teljesen függőleges fékcsővel csináltam. Több éven át több féken, többször megcsináltam ezt a procedúrát. Ennél a féknél, kivételesen (mivel a pumpálásra nagy mennyiségű levegő került a rendszerbe) másképp fejeztem be a légtelenítést. Fékkar behúzás nélkül a féknyeregből a tartályba nyomtam olajat (először vízszintes tartállyal, majd 30 fokos szögben előre, hátra döntve a tartályt). Aztán a tartályból a féknyeregbe engedtem bőségesen olajat, amíg nem jött levegő, néha elzárva, újra megnyitva a szelepet. A végén elzárt szeleppel sokszor meghúzkodtam a fékkart, vízszintesen beállítva és 30 fokos szögben hátra-előre döntés között váltogatva a tartály pozícióját. Közben szorgalmasan kocogtattam a fékkart, a fékcsövet és a féknyerget.

 

Szerintem nem normális, hogy a fékkarnál szív, de ezt jobb lenne ha megszakértené valaki.


Edited by freddyke, 2017. May 17. - 00:59.


#568
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 posts


Adott egy Shimano BR-M785 első tárcsafék, kb. 2 éves, sosem tapasztaltam vele problémát. Olaj frissítés céljából a Shimano utasításai szerint légtelenítettem (nem először és nem ezt az egyetlen féket):

SI-0061A-002-HUN_v1_m56577569830688964.pdf

 

Ugyanilyen XT fékem van. Egyszer megpróbáltam ezt a légtelenítést, amit a shimano ajánl ebben a pdf-ben, csak rosszabb lett. Nem is értettem, hogy lehetne ezt egyedül véghez vinni, főleg a hátsó féknél. Máskor inkább leszereltem a féket, s aránylag kiegyenesített csővel légtelenítettem, de csak a fékkarra csavartam rá a tartályt. A fékkart magasabban rögzítettem, mint a nyerget, majd ütögettem és mozgattam, hogy a buborékok felszálljanak a fékkarhoz, meg húzogattam a fékkart. Jobb lett, legalább nem esett be a fékkar felemelt elsőkerékkel, például liftben tűnt fel ez. De lejtőn továbbra is változik a nyomáspont, szóval még mindig levegős.

 

Már arra gondoltam, hogy túlhúztam a fékkarnál lévő roppantógyűrűt, mert a cső fékkar felőli becsatlakozásnál van egy pici fékfolyadék. Próbáltam kitörölni onnan, de nem úgy tűnt, hogy sikerült volna, mert nem tudtam ronggyal vagy papírtörlővel felitatni, vagy pedig újra odafolyik. Másik amire gondoltam, hogy dugattyúnál már túl retkes a tömítés, és valahogy ott kerülhet be a levegő. Nem volt még kedvem szétszedni, de annyira nem nehéz: orums.mtbr.com/brake-time/ever-wondered-how-hydraulic-brake-calliper-works-848452.html#post10305271

 

Az elsővel nincs ilyen gondom, pedig annak a csövéből is vágtam. Új roppantógyűrűket használtam, nem a régiket.



#569
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Adott egy Shimano BR-M785 első tárcsafék, kb. 2 éves, sosem tapasztaltam vele problémát. Olaj frissítés céljából a Shimano utasításai szerint légtelenítettem (nem először és nem ezt az egyetlen féket):

http://bike.shimano....69830688964.pdf

 

A 7. pontnál megkértem valakit, aki húzza a fékkart miközben gyors egymásutánban nyitogatom a szelepet. A leírásban szereplő 3-4-nél többször végeztem el. Kb. 6-8 után elkezdett jönni levegő, tovább ismételve egyre több, amíg végül csíkban okádta az apró vagy óriás légbuborékokat. A tölcsérben végig volt olaj, folyamatosan után volt töltve. Talán egy deci vagy több olajat is átnyomtam így, megállíthatatlanul okádta a levegőt. Előtte sem lehetett benne túl sok levegő, ezért egyértelmű, hogy szív. A karnál, mert idő kell neki, amíg leér. Levettem a tartály fedelét, az alatta levő fémlemezt, ami alatt a tömítések vannak. Makulátlan állapotú minden tömítés. Összeraktam, megismételtem (figyelve arra, hogy a kar finoman volt húzva) ugyanez lett. Ha a 7 . pontnál 3-4x van meghúzva a kar (a leírás szerint), nincs ideje a levegőnek leérni, és a 8. pontnál jönnek ki nagy buborékok felfelé, de nem sok.

 

Saját belátásom szerint a zárt rendszer (amíg a tartályban van olaj), nem szívhatna levegőt. Vagy normális ez a jelenség és nem szabadna 3-4-nél többször behúzni a kart?



#570
Sengakov

Sengakov

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 476 posts

Szerintem az adapterből kaptak le 2 mm-t. Mivel 185mm-re volt kialakítva a váz. (kb valahogy így volt a story)

Gondolom az Avid 185mm és a Shimano 180mm közti 5mm kb fele elég volt lecsiszolni, hogy jó legyen.

Igen teljesen jól látod, természetesen az adapterből kapták le a 2mm-t! 



#571
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,654 posts

Szerintem az adapterből kaptak le 2 mm-t. Mivel 185mm-re volt kialakítva a váz. (kb valahogy így volt a story)

Gondolom az Avid 185mm és a Shimano 180mm közti 5mm kb fele elég volt lecsiszolni, hogy jó legyen.


Marci

#572
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 posts

Láss csodát elkészült! Lekaptak 2 mm-t egy 180-203-as első tárcsából és pik pakk felpattant! :)

 

Most a tarcsabol vagy az alatetbol? Nem ertem ezt a "180-203-as" tarcsat, most akkor mekkora? 180 vagy 203 mm atmeroju? Meg miert pont elso?



#573
Sengakov

Sengakov

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 476 posts

Láss csodát elkészült! Lekaptak 2mm egy 180-203-as első tárcsából és pik pakk felpattant! :)



#574
Sengakov

Sengakov

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 476 posts

Paul Viti, Visszatenném én, de a 160-as tárcsám a shimanó táblázata alapján olyan vékonyra van kopva hogy én már angyalként szállok a mennybe a sajátos 117 kilómmal! (Csak hogy a másik kérdésedre is megadjam a választ!) Egyébként a 160-as tárcsámhoz használt alátétezést lebontották a gépről, úgyhogy eggyelőre várjuk a messiást, de azt az ígéretet kaptam hogy bármi lesz a hétvégén amikor versenyzek indulhatok ezel a géppel! Kiváncsian várom!



#575
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,654 posts

De sikerült

Azt vettem le hogy már 2011ben is volt ez a jelenség. Pont úgy, mint ami a 25ös hozzászólás videójában van, az a hang van nálam is.


Edited by marton, 2017. March 27. - 23:00.

Marci

#576
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 2,025 posts

De azt sem hiszem, hogy csak az én és a haverom kerekén fordult ez először elő a világtörténelemben.

látom nem sikerült rákattintanod a linkre ;)


Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#577
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,654 posts

Akkor megválaszoltad magadnak.

#24-es post itt: http://forums.mtbr.c...ad.php?t=710730

Mivel más válasz nem kaptam, nem tudom másként értékelni a helyzetet.

De azt sem hiszem, hogy csak az én és a haverom kerekén fordult ez először elő a világtörténelemben.


Marci

#578
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 2,025 posts

...
Ez ilyen és kész.

Akkor megválaszoltad magadnak.

#24-es post itt: http://forums.mtbr.c...ad.php?t=710730
Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#579
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,654 posts

Szerintem nem mozoghat! 40 Nm-el kell meghúzni a rögzítőtárcsát, nem lehet, hogy nincs rendesen meghúzva?

Meg van tépve rendesen.

Attól, hogy oldalról szorítasz valamit, attól még előre-hátra ficereghet kicsit. Szerintem ezt a pattogást hallani, hogy mozog a rögzítő mellett a tárcsa. Nyilván tized mm-ről beszélünk.

Mondom, Fulcrum keréken is ugyan az a lötyögés és hang.

Ez ilyen és kész.


Marci

#580
gaboca1

gaboca1

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,348 posts

Van gyártási szórás, leginkább az agyak között szerintem, Mavic SLR agyról le kellett feszegetni.