Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
7437 hozzászólás a témában

#321
trek8k

trek8k

    vendég

  • fórumtag
  • 145 hozzászólás

Én azért kezdtem el foglalkozni ezzel, mert Yasec említette, hogy ő a ~30 éves Suntour superbe pro hátsó váltóját használja Sram red fékváltóval és kíváncsi lettem hogy is működik ez.
Hétfőn bemegyek a helyi bringaboltba és megérdeklődöm, hogy valahogy le tudnánk-e bizniszelni még télen a holtszezonban pár fékváltókart és hátsó váltót tesztbringákról a mérés erejéig.

Egyébként ha tudnád nélkülözni max 2 hétig az említett váltót, váltókart én nagyon szívesen lemérném és megmondanám, hogy mennyire lenne működőképes. Sőt ha esetleg más is szívügyének érzi a témát, és felajánlana különböző váltót, váltókart, hogy megmérjem, akkor készíthetnék hasonló táblázatot, mint itt: https://en.wikibooks...ging_Dimensions

de pontosabb, részletesebb információkkal.

 

9-es és 10-es váltóm és váltókarom van, de a 11-es váltókar érdekelne. Ha lenne 11-esem, akkor már kipróbáltam volna a 9,10,11-es vegyes kombinációt :-)



#322
nagylaci32

nagylaci32

    vendég

  • fórumtag
  • 178 hozzászólás

Én azért kezdtem el foglalkozni ezzel, mert Yasec említette, hogy ő a ~30 éves Suntour superbe pro hátsó váltóját használja Sram red fékváltóval és kíváncsi lettem hogy is működik ez.
Hétfőn bemegyek a helyi bringaboltba és megérdeklődöm, hogy valahogy le tudnánk-e bizniszelni még télen a holtszezonban pár fékváltókart és hátsó váltót tesztbringákról a mérés erejéig.

Egyébként ha tudnád nélkülözni max 2 hétig az említett váltót, váltókart én nagyon szívesen lemérném és megmondanám, hogy mennyire lenne működőképes. Sőt ha esetleg más is szívügyének érzi a témát, és felajánlana különböző váltót, váltókart, hogy megmérjem, akkor készíthetnék hasonló táblázatot, mint itt: https://en.wikibooks...ging_Dimensions

de pontosabb, részletesebb információkkal.



#323
trek8k

trek8k

    vendég

  • fórumtag
  • 145 hozzászólás

Ez már megtörtént, írtam is az outis topikban 2015.11.15-én. Shimano 600 8sebességes fékváltókar bowdenhúzását mérve:
A legkisebbtől a legnagyobb lánckerékig haladva a váltások: 3,76 2,56 2,59 2,52 2,75 3,46 4,10 [mm] (5x mérve 0,01 pontosságú mérőórával és +-0,02 mm-en belül szórt mind)
A legkisebb és a legnagyobb lánckerék kapcsolásához tartozó bowdenmozgást nem kell figyelembe venni, mert azokat a végálláscsavarral állítjuk be pontosan. De ezek nélkül is látszik az 5-6 és 6-7 fokozatok közti váltásnál, hogy jóval nagyobb bowdenelmozdulás szükséges itt, mint a kisebb lánckerekeknél.
Ha jobban belegondolsz a váltókanál mozgásába, láthatod, hogy semmi nem indokolja, hogy az egységnyi bowdenhúzásra állandó mennyiséget mozduljon el a lánckerekek síkjára merőlegesen.

 

Ez tényleg elég érdekes eredmény. Shimamo 8 sebességes váltókaroknál eddig 2.8mm-es adatot láttam. A középső 5 számot átlagolva ez kb stimmel is, de azért ekkora szórás eléggé meglepő.

 

Azt hiszem ennek alapján nem érdemes elkezdenem kísérletezgetni a shimano 10-es mtb váltó + 11-es mtb váltókar + 9-es fogsor/lánc  kombinációval. Pedig egyenletes húzásokkal milyen szépen kijönne a dolog papíron...


trek8k módosította - 2016. január 10. - 15:03


#324
nagylaci32

nagylaci32

    vendég

  • fórumtag
  • 178 hozzászólás

Ez már megtörtént, írtam is az outis topikban 2015.11.15-én. Shimano 600 8sebességes fékváltókar bowdenhúzását mérve:
A legkisebbtől a legnagyobb lánckerékig haladva a váltások: 3,76 2,56 2,59 2,52 2,75 3,46 4,10 [mm] (5x mérve 0,01 pontosságú mérőórával és +-0,02 mm-en belül szórt mind)
A legkisebb és a legnagyobb lánckerék kapcsolásához tartozó bowdenmozgást nem kell figyelembe venni, mert azokat a végálláscsavarral állítjuk be pontosan. De ezek nélkül is látszik az 5-6 és 6-7 fokozatok közti váltásnál, hogy jóval nagyobb bowdenelmozdulás szükséges itt, mint a kisebb lánckerekeknél.
Ha jobban belegondolsz a váltókanál mozgásába, láthatod, hogy semmi nem indokolja, hogy az egységnyi bowdenhúzásra állandó mennyiséget mozduljon el a lánckerekek síkjára merőlegesen.


  • Kisherceg kedveli ezt

#325
trek8k

trek8k

    vendég

  • fórumtag
  • 145 hozzászólás

Nekem lenne lehetőségem az iskolában elég pontosan kimérni, hogy melyik váltókar mennyit húz és melyik váltónak milyen a geometriája. Ezekből meg lehet állapítani, hogy mely alkatrészek milyen kompromisszumokkal párosíthatók egymással. A baj csak annyi, hogy nekem ősrégi 7 és 8 sebességes mtb és országúti rendszereim vannak, a többséget meg inkább az új alkatrészek érdekelnék.

 

Szerintem érdemes lenne megmérni ezeket a régi rendszereket először, hogy lássuk, hogy valóban nem egyenletes a bowden húzás, illetve a váltó elmozdulása. Lehet, hogy az fog kijönni, hogy csak minimális az eltérés az egyenletestől.



#326
nagylaci32

nagylaci32

    vendég

  • fórumtag
  • 178 hozzászólás

Nekem lenne lehetőségem az iskolában elég pontosan kimérni, hogy melyik váltókar mennyit húz és melyik váltónak milyen a geometriája. Ezekből meg lehet állapítani, hogy mely alkatrészek milyen kompromisszumokkal párosíthatók egymással. A baj csak annyi, hogy nekem ősrégi 7 és 8 sebességes mtb és országúti rendszereim vannak, a többséget meg inkább az új alkatrészek érdekelnék.



#327
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.309 hozzászólás

Hasonló kérdést próbáltam boncolni az országútis topikban 2015. november 15. - 13:24-kor, de sajnos nem találtam se vita, se segítő partnerre.
Röviden: Ez a számítás túlegyszerűsített, pontatlan eredményt ad. Szerintem ehhez nem érdemes használni, inkább ki kell próbálni a gépet.

:) amúgy ezt a kérdést más fórumokon miliárdszor föltettem, és sosem kaptam norm. választ.

 

Egy havernak amúgy ilyen régi geometriájú 1.4x campag hátsó váltója van 10-es fvk-al, DE shimano soron (SRAM 1050) azon perfekt, ahogy a táblázatban-nagykönyvben meg van írva.

 

Szerinte nem működne campán sehogy, míg más fórumon azt írták, hogy működni fog, PRÓBAPADON új sorral-lánccal-kábellel, finomhangolva, és 150-200 km múlva össze-vissza fog csörögni-csattogni, hezitálni-vacakolni.

 

Más annyit mondott, hogy menni fog, mert használta a felállást. Majd megkérem a srácot, hogy próbálja ki huzamosabb ideig C soron.

 

nekem annyiban lenne jó, hogy később megúsznám a HV cserét a Coralon.



#328
nagylaci32

nagylaci32

    vendég

  • fórumtag
  • 178 hozzászólás

kérdés:

 

http://www.maxi-bike...-chorus-daytona

 

ez vajon működik úton is, vagy csak padon? 10-es fvk, régi 9-es hv, akárhogy számolom a 2.8*1,4-et, nekem nem adja ki a 4.15-öt, sehogy

Hasonló kérdést próbáltam boncolni az országútis topikban 2015. november 15. - 13:24-kor, de sajnos nem találtam se vita, se segítő partnerre.
Röviden: Ez a számítás túlegyszerűsített, pontatlan eredményt ad. Szerintem ehhez nem érdemes használni, inkább ki kell próbálni a gépet.


nagylaci32 módosította - 2016. január 08. - 19:13


#329
Sasimer

Sasimer

    fórumtag

  • fórumtag
  • 48 hozzászólás

Köszi a választ,igaz mondjuk a végállásállító csavar beugorhatott volna! :D

 Némileg az tett bizonytalanná hogy az XTRen van külön kapcsoló hogy 2 v 3 tányért kezeljen...de akkor nem kell aranyárban azt vennem! :D



#330
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.309 hozzászólás

kérdés:

 

http://www.maxi-bike...-chorus-daytona

 

ez vajon működik úton is, vagy csak padon? 10-es fvk, régi 9-es hv, akárhogy számolom a 2.8*1,4-et, nekem nem adja ki a 4.15-öt, sehogy



#331
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.088 hozzászólás

a váltó véghelyzet-állító csavarjaival elejét tudod venni a túlváltásnak-láncledobásnak, akár "kéttányérosítható" a váltókarod, akár nem.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#332
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.091 hozzászólás

A váltókarral nem lesz gond, nincs belőle külön 2 vagy 3 tányéros.



#333
Sasimer

Sasimer

    fórumtag

  • fórumtag
  • 48 hozzászólás

        Sziasztok!

 

Felteszem itt is a kérdést,talán ide pontosabban való:

Egy jelenleg 3x8 trekkinget szeretnék átépíteni 2x10-re,mivel a montimon XT váltókar van,így erre is XT-t szeretnék tenni,kérdés hogy egy SL-M780 váltókar ami elöl 3 tányért kezel,az mit fog kezdeni a 2 lánctányérral? Kezeli normálisan,vagy felejtős mert alá vagy fölé fogja dobni ha véletlen rányomok még egyet? Az XTR váltókaroknál lehet állítani hogy 2 v 3 lánckerekes verziót tudjon. Vagy milyen opciók vannak még?



#334
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.309 hozzászólás

jaj, ma láttam egy biankit 8-as RX-100 szettel, és természetesen campy veloce fvk-okkal. Hagyjuk.. :D

 

ellenben pakolászás közben kezembe akadt a tavaly (2014) februárjában "leírt" thumbie-kioldókar a campy ergopowerből. (Kivágta az ajtót egy autós előttem, aztán sikerült eséskor pont ráesnem a kioldókarra, és szépen lenullázni)

 

Akkor első impulzusban egyből HVÁ-t kontaktoltam, hátha tudna szerezni kioldókart, de végül az egyetlen alkatrész ára miatt egy komplett jobbos kart vettem, s abból került kimentésre a kioldógomb. Természetesen a régi thumbie-t megpróbáltam "ragasztani", de lebeszéltek róla, hogy az nem fogja bírni, el fog ereszteni, nem lesz jó, etc.

 

Most, 1.5 év után a loctite még mindig tart. Püfölöm, húzom-nyúzom, morzsolom és forgatom, de nem ereszt el. Már mindegy, így utólag.

 

 

Utólag teljesen lényegtelen, de: szerintetek egy normálisabb fémragasztóval tartott volna a kar használat közben is? Acélból van a kérdéses alkatrész, a törésről képek meg lentebb. Sokat nem spóroltam volna amúgy, de azért bánja az ember már ilyenkor, főleg, ha tényleg bírta volna a kötés..

 

14862_578318022258825_124912154_n_www.ke
 

1505300_582137988543495_503459898_n_www.

1517446_582138225210138_1133789723_n_www
 

 



#335
pufihus

pufihus

    vendég

  • fórumtag
  • 17 hozzászólás

Vejne, köszönöm a segítséget! Erről a Campáról úgy tűnik, lekéstem, de legalább tudom, mit kell keresni, és (sajnos) hosszú még a tél. 



#336
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.309 hozzászólás

a hátsó váltod mukodni fog 8-9-es fvk-okkal, bár nem optimálisan. Az átdobóval lehet gond, ha 1055-ös, az nem fvk-hoz és 8s rendszerhez lett tervezve, elöl lehet zavar.

 

Amire szükséged lesz még, az egy "downtube cable guide" vagy "downtube cable stop" névre hallgató bowdenmegakasztó.

 

Én a helyedben amit még megpróbálnék, esetleg:

 

CAMPAGNOLO fékváltókarból régebbi 10-es vagy 9-es, amiknek a balos karja NEM INDEXELT, hanem 13 pozíciót tud. Ezek kompatibilisek lesznek az átdobóval, ráadásul a hátsó váltást is be fogod tudni állítani velük, viszonylag könnyen hetes v nyolcas sh sorra.

 

Nézd ezt:

 

http://apro.bikemag....do-l319099.html

 

a balos kar mindennel kompatibilis, a jobbos kar meg cca. ugyanannyi bowdent húz, mint egy hetes shimano kar, szóval még sort sem kéne cserélned, de a váltás kényelmesebbé válna.

 

Ja, és ez a mirázs szép, megbízható, nagyon jó konstrukció, a gumi alapján kb. új, szóval ropogós. 

 

kompatibilitásért ld:

Bicycles/Maintenance and Repair/Gear-changing Dimensions - Wikibooks, open books for an open world

 

a táblázatból amit nézz:

-shimano hátsó váltó (1.7, vagy "hubbub bowdenkötéssel" 1.6)

-campy "új" 9-es ergopower (3.0mm bowdenhúzás)

 

előbbivel kb. hetes sort fog pöpecül vinni, hubbubbal meg 8s-t.

 

Én megvenném azt a mirázst, bowdenmegakasztókat, és maradna a mostani sor -átdobó-váltó..

 

 


  • pufihus kedveli ezt

#337
pufihus

pufihus

    vendég

  • fórumtag
  • 17 hozzászólás

Üdv!

Öreg országúti bicajomat szeretném upgrade-elni. 105-ös szett van rajta. A váltó alsócsöves, 2X7 sebességes. Szeretnék fékváltókarra váltani. Egyáltalán nem értek a műszaki dolgokhoz, ezért kérem a tanácsotokat. Először is, egy újabb 2X8-as, vagy 2x9-es  fékváltókar használható egy ilyen váltóhoz? Ha igen, előzetesen egy 105 5500-ast és egy 105 5600-ast néztem. Van értelme ilyen öreg herkentyűket venni, vagy jobb egy újszerű Tiagra, v. Sora? (Persze, attól függ, milyen céllal. Én edzésre akarom használni - nem versenyzőként, csak a kondimat igyekszem megőrizni, de azt komolyan. A cucc a szépsége, vagy a presztízs értéke nem érdekel. Mostanában évi bő 2000 km-eket megyek - ennyire van időm - de jórészt hegyen (Bükk). Cserélni is azért akarok, hogy gyorsuljon a váltásom, és felfelé ne veszítsek annyi lendületet.) Szóval?
Aztán mire lesz még szükségem? Gondolom, új bowdenekre, + az átbandázsolást sem fogom megúszni. + vmi "váltószemről" (?) olvastam valahol. Ez vmi rögzítés? Szabvány méret, vagy vadászni kell majd rá? Van még vmi ezeken kívül?



#338
vd1992

vd1992

    újonc

  • fórumtag
  • 10 hozzászólás

csak mond meg a vevőnek, kb esélytelen a positron váltóhoz alkatrész (bovden, etc) :)

/tudom ebay bubusok túrhatnak, de hivatalosan nem lesz/

Enyém a bringa. Tudom, hogy régi a váltó, de egy szinte egyáltalán nem használt bicikliről van szó és sajnálnám a váltót lecserélni, de amint valami baja lenne, azonnal dobnám el a váltót-váltókart. 

 

Add el az egész bicajt. Néha egyszerubb csak továbblepni .

Nem adom el, nincs ennek semmi baja.

__________

Váltófüles kérdésre tudtok valamit mondani?



#339
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.272 hozzászólás

Add el az egész bicajt. Néha egyszerubb csak továbblepni .

csak mond meg a vevőnek, kb esélytelen a positron váltóhoz alkatrész (bovden, etc) :) 

/tudom ebay bubusok túrhatnak, de hivatalosan nem lesz/


"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#340
Vejne

Vejne

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.309 hozzászólás
Add el az egész bicajt. Néha egyszerubb csak továbblepni .