Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Please log in to reply
7447 replies to this topic

#1901
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
Már rendeltem másik váltót. Szétszedtem a váltót, a kanálhoz képest a tengely görbe. De lehet a váltótest is elcsavarodott. Milyen zsírt lehet tenni a kanál rugójához és a tengelyhez? Zöld zsír van benne és tele van kosszal. Shimano zsírom van, csapágyakra való, az jó oda? Vagy gépzsír?

#1902
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

A hátsó váltó Shimano 105 ( pezsgõ ), fékváltókar Shimano 105 ( black ).


Elvileg így is mûködnie kéne. Bár a 7-es pezsgõ még nem volt fékváltókaros, de pozíciónált volt. Egy teljes bovdenezés csere nem ártana ha ez már régóta megvan vagy a legegyszerûbb fajtát, fõleg akkor ha miután beállítod mûködik és hamar elállítódik.


A sebesség mindent megold.

 


#1903
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
Javítást félre téve, veszek egy új váltót. Ebben szeretném a tanácsotokat kérni. Sokat tekernek felfele, gyakran váltogatok a legnagyobb fogaskerekek között. GS kanalas elég vagy mindenképp kell az SGS, illetve XT vagy SLX is ugyanaz (tömeget leszámítva). Vagy inkább SRAM X9+új váltókar?

Esetleg XTR M972, az erõsebb?

#1904
Moncsa1978

Moncsa1978

    újonc

  • fórumtag
  • 7 posts
A hátsó váltó Shimano 105 ( pezsgõ ), fékváltókar Shimano 105 ( black ).

#1905
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Köszi szépen a gyors választ! De mi okozhatja, hogy gyakran utána kell állítani? Pl tavaly be volt állítva, idén már kellett finomhangolni.


Pontosan milyen alkatrészekbõl áll a rendszered? Több információval valószínû könnyebben tudok segíteni.
Az elállítódást a váltóknál általában a bovdenezés okozza, nyúlik, kopik, koszolódik.


A sebesség mindent megold.

 


#1906
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
A bowden nyúlása.

#1907
Moncsa1978

Moncsa1978

    újonc

  • fórumtag
  • 7 posts
Köszi szépen a gyors választ! De mi okozhatja, hogy gyakran utána kell állítani? Pl tavaly be volt állítva, idén már kellett finomhangolni.

#1908
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Egy kérdésem lenne! Felépítettem egy kerékpárt 2 X 9-es rendszerrel. Nem teljesen egyforma családból származó alkatrészek vannak rajt, de egyforma típusúak. A hátsó váltó 7-es redszerû. Nem rossz, csak az a gondom, hogy hiába van jól beállítva, mindig utána kell állítani. Olyant csinál, hogy elkezdi ugráltatni a láncot a fogaskoszorún. Fel-le ugrál anélkül, hogy hozzányúlok a fékváltókarhoz. Feljebb váltok, pár métert megy, aztán ott is ugráltat. Még váltok, egyszer abbahagyja, de van, hogy gondol egyet és megint ugrál a lánc.
Találtam egy hátsóváltót, kedvezõ áron, a jellemzõihez 10-es rendszer van írva. Nem úgy ajánlják, hogy 8-9-es rendszerhez vagy 9-10-es rendszerhez, hanem csak 10-es rendszerhez. Ha én ezt a váltót megvenném, akkor 9-es rendszeren hogy mûködne? Lenne-e láncugrálás - mint a jelenlegi váltómmal - szépen, csendesen váltana? Folyamatosan utána kellene hangolni?

A 7-es váltódnak is jól kéne mûködnie ebben a rendszerben, kivéve ha 7-es váltókart használsz hozzá.
A 10-es csak a 10-essel kompatibilis.


A sebesség mindent megold.

 


#1909
Moncsa1978

Moncsa1978

    újonc

  • fórumtag
  • 7 posts
Egy kérdésem lenne! Felépítettem egy kerékpárt 2 X 9-es rendszerrel. Nem teljesen egyforma családból származó alkatrészek vannak rajt, de egyforma típusúak. A hátsó váltó 7-es redszerû. Nem rossz, csak az a gondom, hogy hiába van jól beállítva, mindig utána kell állítani. Olyant csinál, hogy elkezdi ugráltatni a láncot a fogaskoszorún. Fel-le ugrál anélkül, hogy hozzányúlok a fékváltókarhoz. Feljebb váltok, pár métert megy, aztán ott is ugráltat. Még váltok, egyszer abbahagyja, de van, hogy gondol egyet és megint ugrál a lánc.
Találtam egy hátsóváltót, kedvezõ áron, a jellemzõihez 10-es rendszer van írva. Nem úgy ajánlják, hogy 8-9-es rendszerhez vagy 9-10-es rendszerhez, hanem csak 10-es rendszerhez. Ha én ezt a váltót megvenném, akkor 9-es rendszeren hogy mûködne? Lenne-e láncugrálás - mint a jelenlegi váltómmal - szépen, csendesen váltana? Folyamatosan utána kellene hangolni?

#1910
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
Leszereltem a váltót, egyértelmûen nincs vonalban a váltófülre illeszkedõ rész és a kanál.

#1911
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
Elmentem váltófülért, eredeti nem volt sehol, amik voltak, ránézésre is görbébbek. Két szakember is megnézte, szerintük semmi baja a vátófülemnek. Vettem egy 10-es tengelyt, betekertem a váltófülbe, rászorítottam anyával. A vázba betettem egy 12-10-es átütõtengelyt. Nagyon minimális volt az eltérés párhuzamosságban de pont az ellenkezõ irányban, azt kiegyenlítettem, tolómérõvel is rámértem. Most mégferdébben áll a váltó..

A váltót lehet javítani vagy vegyek újat?

Kérdés milyen váltó kell nekem hátulra a Shimano M772 helyett (Deore XT Shadow), megteszi az SLX, a +30g-on kívül van-e más különbség vagy maradjak az XT-nél. Illetve elgörbülések elkerülése végett az SGS helyett GS (hosszú helyett közepes kanalas) nem lenne jó? Az egyik fogsor 11-32T, a másik 11-34T, amit használok, az utóbbit gyakrabban.

#1912
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
Videó itt. Persze, tudom, hogy nem éri meg, de ha már van szerszám, bármikor ellenõrizhetem és egy-két mozdulattal precízen a helyén van a fül. Így meg mekkora szívás. Hiába tekerek be csavart, szemre sosem fogom látni olyan pontosan. Attól félek, megrendelem a fület és a váltó lesz a görbe.

#1913
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,283 posts
na jó, de ez egy olyan precíz alkatrész amit (szerintem) nem érdemes egyengetni, pláne hogy elhanyagolható az új költsége a szerszámhoz képest.

#1914
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
Szerszámra nem sajnálom a pénzt, ez örökös. Sajnos amíg nincs szerszám, vagy új fül, vagy legalább egy hosszú finommenetes csavar, nem tudom kideríteni mi a gond..

Nem tudom mitõl görbülehetett el (ha egyáltalán az görbült el), de mindenesetre vigyáztam rá. Keresztbe csak az állványon váltok. Elöl legkisebb, hátul is a legkisebb a pihenõ állás, illetve lánc méretezésnél tettem elöl-hátul a legnagyobbra. Kifelé áll a keréktõl, váltási probléma nincs, de a lánc hajszál híján nekisúrlódik a váltókanálnak az alsó görgõnél, gondolom menet közben hozzá is ér, mert nyoma is van. Szóval akkor még elmehetek vele így, amíg nem oldódik meg.

#1915
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,283 posts
egy új váltófül nincs ötöd ennyi sem... :o gondolom nem arra akarsz berendezkedni, hogy mindig lezúzod. (én 6 év alatt 2-õt görbítettem 3 gépen)
nézd meg, hogy tényleg az deformálódott és vegyél egy vázadhoz való újat.

használni használhatod, csak a váltás minõségére van hatással. (csak egyes esetekben a befelé görbült kanalat bele lehet tolni a küllõk közé...)

#1916
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21,275 posts

Ez kell nekem. Kérdés, hogy így elmehetek-e még vele egy párszáz kiométert vagy ne erõltessem? Egy sima imbuszkullcsal kijön a váltófül?


annyiért legalább 6 új váltótartófület tudsz venni :)
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#1917
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
Ez kell nekem. Kérdés, hogy így elmehetek-e még vele egy párszáz kiométert vagy ne erõltessem? Egy sima imbuszkullcsal kijön a váltófül?

#1918
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
Kiszedtem a váltót, átmérõre lenne ilyen csavarom, de ezen finom menet van, nem jó bele. Vegyek egy hosszú csavart vagy van jobb szerszám erre? Esetleg vegyek új vázfület?

Ez való bele elvileg. Ennek a cseréjéhez nem kell spéci szerszám?

#1919
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

"Szerelõ" a biciklim közelébe sem mehet. Volt elég rossz tapasztalatom.

Próbáltam (ésszel) nyomni befelé a váltótestet és a kanalat, de szerintem ez nem változtatott semmin. Azt viszont látom, hogy a váltó rugalmas, sérülékeny, a vázfül áll mint a cövek. Kona Blast váz, batár erõsnek néz ki a fül, el nem tudtam volna képzeni, hogy az elgörbülhet. Mármint, ami a vázban van. A váltónak van egy füle, ahol a vázzal érintkezik, az szerintem sokkal gyengébb mint a vázfül. Az nem lehet görbe?

Mindenképpen szereljem le a váltót, tekerjem be a csavart, máshogy nem fogom megtudni? Milyen spec. szerszám van erre a szervizekben, honnan tudom beszerezni? Olvastam, hogy a váltótest is el tud deformálódni, ez nem lehetséges? Akkor gondolom új váltót kell vennem.


A fül gyengébb, mint a váltó. Az a funkciója, hogy tartsa a váltót és görbüljön el ha ütés éri.


A sebesség mindent megold.

 


#1920
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
"Szerelõ" a biciklim közelébe sem mehet. Volt elég rossz tapasztalatom.

Próbáltam (ésszel) nyomni befelé a váltótestet és a kanalat, de szerintem ez nem változtatott semmin. Azt viszont látom, hogy a váltó rugalmas, sérülékeny, a vázfül áll mint a cövek. Kona Blast váz, batár erõsnek néz ki a fül, el nem tudtam volna képzeni, hogy az elgörbülhet. Mármint, ami a vázban van. A váltónak van egy füle, ahol a vázzal érintkezik, az szerintem sokkal gyengébb mint a vázfül. Az nem lehet görbe?

Mindenképpen szereljem le a váltót, tekerjem be a csavart, máshogy nem fogom megtudni? Milyen spec. szerszám van erre a szervizekben, honnan tudom beszerezni? Olvastam, hogy a váltótest is el tud deformálódni, ez nem lehetséges? Akkor gondolom új váltót kell vennem.