Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Váltók, váltókarok

- - - - -

  • Please log in to reply
7447 replies to this topic

#1861
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Most biztos megköveztek, de tele a tököm az xt shadow váltókkal. Pár oldallal ezelõtt írtam, hogy kicseréltem, mert ferde volt, ez jobbnak tûnt, mert csak fele annyira ferde mint a másik. Megjött a park tool szerszámom, ezzel a felnihez beállítottam a váltófület és megnéztem a váltófülbe tekert tengellyel is a párhuzamosságot, a váltófül 100%, hogy nagyon pontosan egyenes minden irányban. A váltó beállítás (végállások, bowden) is tökéletes. Mégis kifelé áll a váltó a keréktõl így. Azért zavar, mert a cuccok is ferdén kopnak, szerintem. Szerintetek ez elfogadható ferdeség vagy nem normális? Csinálni már semmit nem tudok vele, legfeljebb visszaküldöm a váltót.


Melyik lánckeréken van elöl a lánc?


A sebesség mindent megold.

 


#1862
Barador

Barador

    vendég

  • fórumtag
  • 170 posts

Sziasztok,

Megérett cserére a Sram x9-es hátsó váltóm. (2008 9 speed)
Rendelnék egyet, az árán (és a lánc hosszán) kívül mi a különbség a short, medium és long kanalas között?

én fõleg xc re használom, matatonokon megyek.

Köszi


Mennyire szokásod "keresztbe váltani"? A hosszú jobban tûri ezt... meg talán kisebb az esélye hogy beakad valamibe ha kisebb... más különbségrõl nem tudok.

#1863
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
Most biztos megköveztek, de tele a tököm az xt shadow váltókkal. Pár oldallal ezelõtt írtam, hogy kicseréltem, mert ferde volt, ez jobbnak tûnt, mert csak fele annyira ferde mint a másik. Megjött a park tool szerszámom, ezzel a felnihez beállítottam a váltófület és megnéztem a váltófülbe tekert tengellyel is a párhuzamosságot, a váltófül 100%, hogy nagyon pontosan egyenes minden irányban. A váltó beállítás (végállások, bowden) is tökéletes. Mégis kifelé áll a váltó a keréktõl így. Azért zavar, mert a cuccok is ferdén kopnak, szerintem. Szerintetek ez elfogadható ferdeség vagy nem normális? Csinálni már semmit nem tudok vele, legfeljebb visszaküldöm a váltót.

#1864
molbar

molbar

    vendég

  • fórumtag
  • 22 posts
  • LocationPilisborosjenő
Sziasztok,

Megérett cserére a Sram x9-es hátsó váltóm. (2008 9 speed)
Rendelnék egyet, az árán (és a lánc hosszán) kívül mi a különbség a short, medium és long kanalas között?

én fõleg xc re használom, matatonokon megyek.

Köszi

#1865
czanga

czanga

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 563 posts

túlmisztifikálod a kérdést, azt vágod igaz?
a deore-nél jobb lesz. de sp41 kell hozzá, remélem ez egyértelmû.
xt kar slx váltó jó páros lesz, jobb, mint slx kar xt váltó pölö...


A karok terén mindenképpen az XT maradna, és köszi Rob. Igen tudom. Hogyha rólam van szó, próbálok túlságosan alapos lenni, és mindent átrágok hatvankétszer. Mondjuk ennek köszönhetõ, hogy jelentõsen kevés rossz döntést hozok.
sp41-et tudom persze, olvastam itt de egyelõre marad a jelenlegi, úgyis rendszeresen karbantartom. Idõvel csere, úgyis lassan azis meglesz.

Magyarán sz@rni rá, hogy csapágyas az XT váltógörgõ, alig jelent valamit. :) Jó tudni.

sp41-rõl viszont eskü nem olvastam semmit h mitõl olyan jó. Persze azt veszem majd, mert jó, de mitõl? (közben olvastam h a NOKON gyártja, ettõl jó elvileg)

#1866
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16,879 posts
túlmisztifikálod a kérdést, azt vágod igaz?
a deore-nél jobb lesz. de sp41 kell hozzá, remélem ez egyértelmû.
xt kar slx váltó jó páros lesz, jobb, mint slx kar xt váltó pölö...

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#1867
czanga

czanga

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 563 posts
Tehár ha jól értelek Rob, akkor ha felteszek egy XT karpárt SLX h. váltóval, akkor váltásteljesítményben nem észlelném a külömbséget az XT váltóhoz képest? Hangosabb lesz esetleg erõsen az SLX, XT karral is vagy ez is a kar miatt dõl el, pl az instant relase miatt pont hogy halkabb lesz?
A könnyebbségét tudtam, csak kihagytam. Egy m530-as karokkal szerelt deore szett van a gépen, ezt cserélném le, és ezt kellene ûberelni.
Karok terén akkor marad az XT, ha tényleg annyival jobb, mint gondolom, és ha jól veszem ki szintén, hogy az slx nem csapágyazott.

más: váltógõrgõket mivel szoktátok kenni? Van itthon vagy 4-5 féle zsír különbözõ állaggal, TF2 olaj cspegetetõs, shimano olaj, stb. Eddig próbáltam olaajt és zsírt is, de itt gondolom számít a viszkozitás.

#1868
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16,879 posts
az xt karban tényleg van csapágyazás
váltóban a csapok bevonata számít, de nem annyit mint a váltókar xt vs slx.
(jah, az xt hátsóváltó könnyebb, a kanala nem acél hanem alu)

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#1869
czanga

czanga

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 563 posts
Ahogy nézem (kézben hajlítgatva) az SLX és az XT shadow rugóis egyforma erõsek. Viszont számomra az csak a kérdés, hogy mi befolyásolja még a váltásteljesítményüket?
Az XT-ben jobb görgõk vannak, az alsó pedig rendesen csapágyazott. Ettõl csak hallkabb lesz? A flour bevonatú csapszegek ha jól feltételezem csak a tartósság oltárán segítenek be. Végigolvastam itt mindent 2008 eleje óta, de csak nem dõlt el, hogy jobban vált e az xt, vagy max csak könnyebb, és hallkabb. Váltókarok terén pedig csak arra vagyok kiváncsi, hogy jól olvastam e azt bikeradar-on, hogy az XT-ben már csapágyazás is helyt kapott az SLX-el szemben? Gondolom érdemesebb az XT karokat választani. Nekem kézbevétel alapján is jobbnak tûnik. Pontosabb, nincs holtjáték.
Sajnos egyedül használni még nem használtam ezeket élesben, de mivel számít a színvilág is (amiben sajna az SLX nyer nálam), ezért fontos tudjam mi jobb és mennyivel. Nektek használati tapasztalatotok tuti, hogy több van.

#1870
andersen

andersen

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 349 posts
Nagyon köszönöm a részletes választ! Igérem , a keresõt is igyekszem majd használni. :)

Sokszor volt hasonló problémákról szó, de azért leírom mit érdemes tenni. (elég érdekes a keresõ, de érdemes használni azért)
A mûanyag búrkolatot a pinduri csavarok kicsavarása után (nem elhagyni õket) leszeded. Mivel sokszor a gyári shimano zsír/kenõanyag ami benne van hajlamos a megkeményedésre, nagy részben ez okozza a problémát, vagyis a mozgás hiányát, vagy plusszban még a kilincsekkel és rugókkal is lehet gond.
Elsõ körben a burkolat eltávolítása után valami oldószerrel kombinált kenõanyagot (nem kell sokat, nehogy kioldjon a karból minden gyári kenõanyagot) fújsz a váltókar mozgó részeihez (WD40 is megteszi, vagy TF2), majdpedig az adott váltó bovdenezését (amit az adott kar mozgat) kiengeded. (itt pl elsõ váltónál kinyitod az imbusz fejes csavart) Kiengedett állapotban váltogatod végig a karral a fokozatokat, hogy ne legyen terhelés alatt, nehogy eltörjön belül valami benne a letapadt dolgok miatt.
Esetleg, ha mégis sikerül belõle eltávolítani minden kenõanyagot, finoman érdemes újra zsírozni, nehogy szárazon menjen a kar.



#1871
czanga

czanga

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 563 posts

Ha egy elsõ váltó (Deore) váltókar felváltás után nem tér vissza alaphelyzetbe (kézzel kell visszatolni), az kuka, vagy javítható? Köszönöm!
(gondolom valami rugó húzná vissza)


Sokszor volt hasonló problémákról szó, de azért leírom mit érdemes tenni. (elég érdekes a keresõ, de érdemes használni azért)
A mûanyag búrkolatot a pinduri csavarok kicsavarása után (nem elhagyni õket) leszeded. Mivel sokszor a gyári shimano zsír/kenõanyag ami benne van hajlamos a megkeményedésre, nagy részben ez okozza a problémát, vagyis a mozgás hiányát, vagy plusszban még a kilincsekkel és rugókkal is lehet gond.
Elsõ körben a burkolat eltávolítása után valami oldószerrel kombinált kenõanyagot (nem kell sokat, nehogy kioldjon a karból minden gyári kenõanyagot) fújsz a váltókar mozgó részeihez (WD40 is megteszi, vagy TF2), majdpedig az adott váltó bovdenezését (amit az adott kar mozgat) kiengeded. (itt pl elsõ váltónál kinyitod az imbusz fejes csavart) Kiengedett állapotban váltogatod végig a karral a fokozatokat, hogy ne legyen terhelés alatt, nehogy eltörjön belül valami benne a letapadt dolgok miatt.
Esetleg, ha mégis sikerül belõle eltávolítani minden kenõanyagot, finoman érdemes újra zsírozni, nehogy szárazon menjen a kar.

#1872
andersen

andersen

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 349 posts
Ha egy elsõ váltó (Deore) váltókar felváltás után nem tér vissza alaphelyzetbe (kézzel kell visszatolni), az kuka, vagy javítható? Köszönöm!
(gondolom valami rugó húzná vissza)

#1873
czanga

czanga

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 563 posts
Sziasztok.
Pár eldöntendõ kérdés merült fel bennem rendszer update miatt.
- SL-M530-as 2way relase-es deore karokat érdemes e lecserélni slx-re? (útóbbi jobb?)
- slx shadow sgs és xt shadow sgs hátsó v. közt a könnyebbség illetve a görgõk csapágyazásán, és a csapok flour bevonatán kívül mi a külömbség? van olyan ami használatkor elõjön, érezhetõ? (mivel fontos a szín ezért kérdés, mert ha annyival jobb az xt, akkor talán annyira nem lesz fontos, hogy a géphez menjen teljesen)
- GS és SGS kanálnál ha jól tudom a GS merev vázaknál jobb, mert jobban feszít, stb (sajna csak SGS van nagyon jó áron itt az apróban) kérdés, hogy mennyire érezhetõ a külömbség egy átlagosabb rider számára? (egy régebbi deore váltó után szinte bármelyik sokkalta jobb lesz az mondjuk biztos)

Sajnos az újabb redszereket még nem tudam kipróbálni, csak tudok róluk pár dolgot, de az nem ugyanaz, mintha próbáltam volna, és így nehéz dönteni.

#1874
Awesome Zoll

Awesome Zoll

    vendég

  • fórumtag
  • 29 posts
Igen, azóta már rájöttem a hülyeségemre... Azért köszi! :)

#1875
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,283 posts
beleszámoltad a kezdõ végállást? mert ugye az elsõ kattanásra már a második fokozat jön. vagyis 9 fokozat közt 8 kattanást kell hallani.

#1876
Awesome Zoll

Awesome Zoll

    vendég

  • fórumtag
  • 29 posts
Sziasztok!

Szert tettem egy jobbos Shimano XT ST-M750 fékváltókarra. Még nincs meg minden alkatrész az épülõ bicajhoz, ezért csak úgy magában nyomkodtam a karokat rajta, és az tûnt fel, hogy a váltókar csak nyolcat kattan, de én ezt kilences fékváltókarnak vettem. A Shimano oldalán is kilences rendszerként szerepel. Akkor ez a nyolc kattanás most normális? Ha felrakom, és megpróbálom majd beállítani, akkor hirtelen majd kilencet lép? Ahogy lépked a mutatója a kijelzõn, szépen egyformákat lép, majd az utlosó elõtti és utolsó fokozat között nagyobbat ugrik, mintha itt hiányozna egy fokozat.
Szerintetek mi ezzel a helyzet?

#1877
Trevon

Trevon

    vendég

  • fórumtag
  • 22 posts
köszi szépen a segítséget!

#1878
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
Specialized How-To: Fix a Dropped Chain.

#1879
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts
A képen nem sok látszik, de mindegy melyik irányban dobta le. A hátsó váltót ne bántsd. Odaigazítod a láncot a lánctányérhoz (amirõl ledobta), hogy utána egy mozdulattal rá tudd tenni. A bal kezeddel a hátsó váltó kanalát kézzel elõre nyomod (a lánctányérok irányában) annyira, hogy a láncot fel tudd tenni a lánctányérra elöl.

Vagy ha úgy könnyebb, állítsd az elsõ váltót a legkisebb lánctányérra és ott csináld ugyanezt (nem kell annyira elõre nyomni a hátsó váltó kanalát).

Az elsõ váltót valószínûleg be kell állítani, mert legközelebb is ledobhatja.

#1880
Trevon

Trevon

    vendég

  • fórumtag
  • 22 posts
Elöl felraktam a legnagyobbra, de ledobta.Gondolom ez a "túlváltás"? Tehát most nincs fent a lánc egyik fogaskeréken se.Mi a teendõ? :S Csináltam pár képet.


http://kephost.hu/ke...0527_140314.jpg
http://kephost.hu/ke...0527_140345.jpg
http://kephost.hu/ke...0527_140356.jpg
http://kephost.hu/ke...0527_140324.jpg