Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

7005 6061 stb

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
219 hozzászólás a témában

#41
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
persze, lehet röntgenezni az aluminiumot is, hajszálrepedéseket keresve
és az anyagösszetételt is pontosan meg lehet határozni.

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#42
abotika

abotika

    vendég

  • fórumtag
  • 120 hozzászólás
Na mindegy, szerintetek meg lehet állapítani egy alu alkatrész fáradékonyságát. Vagyis, hogy mennyit használták és még mennyit bír? Nem házi megoldásra gondoltam, hanem valami mûszer ami vizsgálja az anyagszerkezetet, hajszálrepedéseket stb. Létezik ilyen?

#43
abotika

abotika

    vendég

  • fórumtag
  • 120 hozzászólás
Amúgy azt tudjátok, hogy az összes aluötvözetnek egyforma a merevsége. A szakítószilárdság változik az ötvözõanyagok hatására, meg a hegesztés erõssége. Max egy nagyon kisci eltéréés lehet, de egy egyszerû alucsõ amit kiszedsz a falból, ugyan olyan merev, mint a te profi ötvözeted.

#44
tocsa

tocsa

    vendég

  • fórumtag
  • 206 hozzászólás

ket fel evezovel meg mindig lehet haladni.
mint torott alkapocs csonttal
es lefittyeno vallal.


tocsa is back

Nem olyan biztos, mert ha éppen rafting közben megyek le egy durva helyen, a törés miatt tuti beborulok, és ha teszem azt nem sikerül eszkimó fordulóval visszafordulnom, akkor akár csúnyán meghalhatok, hiába van két fél evezõm :)

Mind1. Lényeg: nem szeretnék vázat építeni, eszem ágában sincsen, ahhoz tudás, felszerelés, tapasztalat, elhivatottság és pénz szükségeltetik, mindegyikbõl nagyon sok.
:)
--
tocsa

#45
MagasAtis

MagasAtis

    újonc

  • fórumtag
  • 8 hozzászólás
Hát ... szerintem ez az anyagában rugalmas/merev dolog itt szerintem nem mûködik. A pár százalék ötvözõ a rugalmassági modulust nem változtatja annyira, hogy érezhetõ legyen. Ami esetleg befolyásolhatja (az érezhetõ merevséget), hogy nagyobb szilárdságú anyagból elég kisebb falvastagságú csõ is (hogy ne deformálódjon maradandóan), ami persze már lehet, hogy elõidézhet érezhetõ, de rugalmas deformációt. Uff ... na, ezt most jól megmondtam .... bocs, ha kicsit száraz lett.
A titán nyeregcsõtõl azért én is elérzékenyülök. :) Nem hinném, hogy csalódni fogsz benne.

#46
retizotyo

retizotyo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.760 hozzászólás

Kényelem alatt nem tudom pontosan mit értesz. Mármint nem tudom, hogyan befolyásolja a kényelmet a nyeregcsõ. Bár nincs sok tapasztalatom, mondhatnók erõsen hobbi bringás vagyok.



A kényelmet úgy befolyásolja, hogy ha merev, akkor közvetít minden rezgést, pont a derekadba, ha rugalmas, akkor pedig elnyel valamennyit: attól függ, hogy mennyire rugalmas - lásd rugós nyeregcsõ. Annak egy alternatív megoldása lehet, ha anyagában rugalmas normál-merev csövet használsz.
Ha minden jól megy (most kiabálom el) sikerült találni az én lehetetlen méretemben titán nyeregcsövet, szóval elvileg megoldódni látszik a problem.

(Legközelebb majd a nyeregcsövek topicba írok, megígérem )



#47
MagasAtis

MagasAtis

    újonc

  • fórumtag
  • 8 hozzászólás
Valóban, a 6xxx alukat "közepes" kifáradási határúnak titulálják, a 2xxx sorozat tagjainál pedig magas kifáradási határt emlegetnek. A 6061-hez még hozzátettek egy olyat is, hogy nem kifejezetten alkalmas bonyolult keresztmetszetû darabokhoz.

Egyébiránt szerintem a kifáradási határ önmagában még nem minden. Beleszól még a dologba (mármint, hogy mikor reccsen meg alattad az adott alkatrész) a folyáshatár, az alakváltozási tartaléka az anyagnak, és szerintem talán a legfontosabb a konstrukciós kialakítás, hogy mennyire kerülték el a feszültséggyüjtõ helyeket.

#48
conor1326

conor1326

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.055 hozzászólás
sztem nem, de mindegy:-)

holnap megnézem, de pont úgy emlékszem hogy a kifáradásra nem nagyon hajlamos

ezért pl kormánynak jó

amúgy:
http://aluminium.mat...pplications.asp

illetve 151-152-es post az elõzõ oldalon;)
Autist Team:)



#49
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
a 2000-res sorozatu aluötvözetek merevek/ridegek, és hamarabb törnek mint hajlanak.

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#50
MagasAtis

MagasAtis

    újonc

  • fórumtag
  • 8 hozzászólás
Kényelem alatt nem tudom pontosan mit értesz. Mármint nem tudom, hogyan befolyásolja a kényelmet a nyeregcsõ. Bár nincs sok tapasztalatom, mondhatnók erõsen hobbi bringás vagyok.

#51
retizotyo

retizotyo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.760 hozzászólás
Huh, már jórégen nem néztem be ide...
Köszi mindenkinek, aki cro-mo témában hozzászólt!!!

MagasAtis!
Sajnos nem tudok semmi konkrét szabványos nevet, annyit csupán hogy: a váz elsõ háromszöge vegyesen butted és double butted 4130 cro-mo, hátsó háromszög pedig sajnos csak Hi-Ten. Ezt a Kona gyári oldalán találtam meg, bár annak idején az MBAH azt írta róla, hogy elsõ hátsó háromszóg "Kona cro-mo" (Bár mindezek ellenére lelki kapcsolatom a vázzal nem tört meg :-)!!!
De sajnos ezek nem szabványos leírások (a lényeget egyébként itt is leírtátok, meg én is találtam ezt azt sheldon brownnál meg itt-ott)


Ja, lehet hogy már kérdeztem, de nyeregcsõre melyik aluötvözet a legjobb, ha elsõdleges szempont a KÉNYELEM (...ha nem sikerülne titánt venni...): 2014 3D forged, vagy 6061 3D



#52
-Henger-

-Henger-

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.181 hozzászólás
Akkor ezek szerint a Reynolds 4130 megegyezik a Mannesmann 254-el?

#53
MagasAtis

MagasAtis

    újonc

  • fórumtag
  • 8 hozzászólás
Szóval, ahogy ígértem megnéztem az acél-adatbázisban, mit is írnak a 4130-ról, és kivonatosan ami lényegesebb:

EU-ekvivalens: 25CrMo4
Régi Msz: CMo1

Edzés: 840-880 C között, vízben vagy olajban
Megeresztés: 540-680 C között

A hegesztése:

Vonalenergia nem korlátozott
Elömelegítés: 220 C
Utóhökezelés: megeresztés 560-620 C között

Nemesített állapotban a mech. tulajdonságai:

0-16 mm méretig:

Folyás határ: 700 MPa
Szakító szilárdság: 900-1000 MPa
Ütömunka: 45 KJ :) fincsi :)
Kontrakció: 50% :) nagyon fincsi :)

Ha valakit még érdekel valami (edzett véglaptól mért keménységi adatok, más mérettartomány szilárdsági adatai, stb. ), akkor azokat is meg tudom mondani, csak most nem akartam 5 oldalt begépelni.

Amúgy az csak egy dolog, hogy szabványban mit írnak róla, az meg egy másik dolog, hogy a kedves bringagyártó hökezeléssel és hidegalakítással milyen mech. tulajdonságokat állít be.

No, kb. ennyi!

Csöláz!

U.I: Retizotyo! Ha meg tudod mondani a téged érdeklö anyagok szabványos nevét, akkor tudok róluk infot mondani.

#54
lor

lor

    phorumus maximus

  • globális moderátor
  • 24.199 hozzászólás
azok kozul csak a Cr ami a korozioallosagot elosegiti.

NE ÍGY! NE ÍGY!

borzasztus falánkusz
lor-inc g-boxx designer
. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...


#55
MagasAtis

MagasAtis

    újonc

  • fórumtag
  • 8 hozzászólás
Nos, a 4130-ról ami a MatWeb-en szerintem még lényeges:

Folyáshatár: 453 MPa
Nyúlás: 25,5% (ami elég nagy szívósságot sejtet)

Amúgy, ha jól emlékszem valaha még olyat is olvastam az ötvözetcsoportról, hogy a légköri korróziónak elég jól ellenáll (talán a Cr miatt), meg ami még tök jó benne, (mármint a 4130-ban) hogy hegeszthetõ és így készülhetet el az enyém vázam is :)
Lippiti!

#56
-Henger-

-Henger-

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.181 hozzászólás
www.matweb.com

A 4130-ra pl. ezt adja ki.

C 0.28 - 0.33
Cr 0.8 - 1.1
Fe 97.3 - 98.22
Mn 0.4 - 0.6
Mo 0.15 - 0.25
P Max 0.035
S Max 0.04
Si 0.15 - 0.35

#57
enté

enté

    titanium freak

  • fórumtag
  • 7.605 hozzászólás

Valami olyasmi kellene ami alapján össze tudnám vetni (nem mérnökként) a különféle cro-mo csövek tulajdonságait: 4130, oria, reynolds.
Ötvözõanyagát, szakítószilárdságát tekintve mindez (számokban) miben különbözik a HI-Ten acéltól...
Hát kábé ennyi lenne...:-)

Köszi a segítséget!!!


Ja, és egy más jellegû dolog: mennyibe fáj nekem egy titán kormány? (csak fölmerült bennem, és gondoltam megkérdezem)


Van egy régi Tour Verstatt-om. Abban benne vannak a korabeli Colombus, Mannesmann, Tange, Vitus, Reynolds, Oria, Camus, Faclk, True Temper, Ishiwata országúti csõszettek 16 féle adata. Meg vagy 100 oldal csak a csõmegmunkálásról és a vázkészítésrõl. Érdekel ez valakit egyáltalán? ;)

"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."

"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]


#58
MagasAtis

MagasAtis

    újonc

  • fórumtag
  • 8 hozzászólás
Lehet, hogy már valaki korábban leírta, de hátha valakit érdekel:

Az aluk jelzésénél az elsõ szám mondja meg az ötvözetcsoportot, azaz:

1-tiszta alu, az uccsó két szám mondja meg, hogy 99,? %-os
2-Cu ötvözésû
3-Mn
4-Si
5-Mg
6-Mg és Si
7-Zn
8-Li
9-egyéb ötvözõk

A 6061 pedig úgy tudom, más néven az AlMg1SiCu

A 4130 CrMo-nak a dolgait meg holnap meg tudom nézni (remélem).

Csömáz!

#59
retizotyo

retizotyo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.760 hozzászólás
Valami olyasmi kellene ami alapján össze tudnám vetni (nem mérnökként) a különféle cro-mo csövek tulajdonságait: 4130, oria, reynolds.
Ötvözõanyagát, szakítószilárdságát tekintve mindez (számokban) miben különbözik a HI-Ten acéltól...
Hát kábé ennyi lenne...:-)

Köszi a segítséget!!!


Ja, és egy más jellegû dolog: mennyibe fáj nekem egy titán kormány? (csak fölmerült bennem, és gondoltam megkérdezem)



#60
conor1326

conor1326

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.055 hozzászólás
ha tudod az ötvözõ anyagot, akkor ez segíthet vmit:

http://www.materials...ying-Steels.htm

amúgy mindjárt megnézem a mérnöki kézikönyvet is, ha mondasz konkrétabbat, elég sok infó van benne
Autist Team:)