Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

7005 6061 stb

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
219 hozzászólás a témában

#21
Mr.NG

Mr.NG

    vendég

  • fórumtag
  • 12 hozzászólás
Elolvastam az easton dumát.

Nos ha ez mind igaz amit írtak (faszályos szemcsméret a varrat közelében, príma szilárdság, stb.), szal akkor nem is csoda, hogy nem teszik közzé az összetételt, ergo nem lehet megtalálni ilyen Sc-al ötvözött aluk leírását a nagy anyag adatbázisokban... Mea culpa, tényleg van ilyen...

#22
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.259 hozzászólás

Üdv.

Éppen csak elolvastam ezt a topikot, és már készültem is reagálni vmire, mikor megláttam ezt a scadmium dolgot... Namost nem értem, hogy itt mirõl is van szó... Úgy beszéltek róla, mintha ez valami köztudott dolog lenne, hogy az alu ötvözetek tartalmaznak scadmiumot és hogy az megjavítja a mech. tulajdonságokat.
Nagyon kíváncsi lettem... Viszont az a helyzet, hogy scandiumot az alu ötvözetek, fõleg az ""egzotikusabbak"" (értsd: kurva erõs, pl 7075 2024 7050 stb) nem nagyon tartalmaznak... Egyet találtam, amiben van, az 5025 számút. De annak is a Mg a fõ ötvözõje, nem túl erõs, és Sc is csak 0.55 század százalék van benne (kb -mondjuk ez nem kevés, de a néhány százaléktól (ami sztem NAGYON sok, azért elmarad))...

Szal ha valamirõl lemaradtam akkor világosítsatok fel (de komolyan...). Thx elõre is.

Más: Szike urat kérdezem, hogy honnan szerezte a berylliummal kapcsolatos tapasztalatait? Tényleg ötvözött alut berylliummal :prosze: ? Ha jól sejtem az sem tartozik a kommersz ötvözõanyagok közé ... :) Na és mi a gond vele, azon kívûl hogy mérgezõ (ha jól tudom...) ? Had mûvelõdjek...

nem, csak a szkandium váznak /alkatrészek/ hívott dolgok, azok amik szkandiummal ötvözött alu tésztából készülnek....sc7000 nek szokták hivni az ötvözetet amibõl a vázak készülnek..mivel qrva drága nem túl elterjedt, meg merném kockáztatni hogy nem nagyon van 100nál több szkandi váz magyarországon.....de lehet még 50 sincs
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#23
Mr.NG

Mr.NG

    vendég

  • fórumtag
  • 12 hozzászólás
Üdv.

Éppen csak elolvastam ezt a topikot, és már készültem is reagálni vmire, mikor megláttam ezt a scadmium dolgot... Namost nem értem, hogy itt mirõl is van szó... Úgy beszéltek róla, mintha ez valami köztudott dolog lenne, hogy az alu ötvözetek tartalmaznak scadmiumot és hogy az megjavítja a mech. tulajdonságokat.
Nagyon kíváncsi lettem... Viszont az a helyzet, hogy scandiumot az alu ötvözetek, fõleg az ""egzotikusabbak"" (értsd: kurva erõs, pl 7075 2024 7050 stb) nem nagyon tartalmaznak... Egyet találtam, amiben van, az 5025 számút. De annak is a Mg a fõ ötvözõje, nem túl erõs, és Sc is csak 0.55 század százalék van benne (kb -mondjuk ez nem kevés, de a néhány százaléktól (ami sztem NAGYON sok, azért elmarad))...

Szal ha valamirõl lemaradtam akkor világosítsatok fel (de komolyan...). Thx elõre is.

Más: Szike urat kérdezem, hogy honnan szerezte a berylliummal kapcsolatos tapasztalatait? Tényleg ötvözött alut berylliummal :prosze: ? Ha jól sejtem az sem tartozik a kommersz ötvözõanyagok közé ... :) Na és mi a gond vele, azon kívûl hogy mérgezõ (ha jól tudom...) ? Had mûvelõdjek...

#24
ggx

ggx

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.613 hozzászólás
aha :)

lehetne olyan inteligens a keresõ, hogy erre rájön :D

#25
Xabi

Xabi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 751 hozzászólás
Próbáld meg a scandium szót is ;)

X.

Merida Speeder__________________________Magellan Serpens --> Merida XC-Mission
Járt utat járdáért el ne hagyj!



#26
ggx

ggx

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.613 hozzászólás
thx, keresõbe beírtam, hogy skandium, egyetlen találat volt, aminek semmi köze nem volt a témához...

remélem akkor a 129 g ellenére nem 1-2 szezonos a kormány...

#27
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.259 hozzászólás

egy kis komplikáció után úgy esett, hogy skandium kormányt vásároltam, gondoltam illene tudni egy-két dolgot az ötvözetrõl, valaki aki jártas a témában kiokíthatna...

sztem korábban volt már tárgyalva,,,de lényeg hogy pár százalék szkandival ötvözve az alut asszem 30% kal nagyobb a szakitószilárdsága, vékonyanabb falvastagsággal bírja ugyanazt a terhelést stb,,,,/szal jó könnyû vázak épithetõk belõle/....meg lesz egy kellemes cro-mos ruglmassága.....

mindezt ha minden igaz az oroszok találták ik anno, pl a mig 29-es jónéhány eleménél alkalmazták is.....de érdekes mód egy kb 20 évvel ezelõtti akadémia kislexikon még azt irja a szkandiumról hogy gyakorlati ipari felhasználása nincs....
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#28
ggx

ggx

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.613 hozzászólás
egy kis komplikáció után úgy esett, hogy skandium kormányt vásároltam, gondoltam illene tudni egy-két dolgot az ötvözetrõl, valaki aki jártas a témában kiokíthatna...

#29
szike81

szike81

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 712 hozzászólás
Jó kis topic ez, végigolvastam. Fõleg a Be ötvözõn mosolyogtam nagyon jót. Dolgozom vele, jobb elkerülni, me :scared: . A repedések vizsgálatára vannak jó kis módszerek. Összetételre is vannak nagyon jó roncsolásmentes vizsgálatok is. DE persze nem ingyen. Vázakról annyit hogy 6xxx és 7xxx vázak nem a legek. És az is nyilvánvaló, hogy egy ugyanazon anyag nem tökéletes egy egész váz elkészítéséhez...

#30
Alonso

Alonso

    vendég

  • fórumtag
  • 58 hozzászólás
Persze, tiszta sor, hogy ha egy anyag tulajdonságáról beszélünk, akkor ahhoz semmi köze a formának, de ennek csak anyagtudomány-vizsgálati szempontból van értelme, kerékpáros szempontból nem. Mi nem egy szabványos próbatesten ülünk, hanem egy vázon, és annak a merevsége érdekel minket. És itt jön a forma.

Szakítószilárdság[MPa] Folyáshatár[MPa]
7005-T6 350 290
6061-T6 310 276
2024-T3 448 310

A Columbus az alábbi anyagokat használja a csõszetjeihez:
Starship: 6000 sorozat
XLR8R: 7000 sorozat cirkóniummal és szkandiummal
Airplaine, Metal, Altec2 plus, Zonal: 7000 sorozat
Érdekes, hogy a legkönnyebb vázat adó, csúcs csõszet Starship alapanyagának van a legalacsonyabb szakítószilárdsága, 410 MPa (XLR8R=550 MPa, Airplaine, Metal, Altec2 plus, Zonal=420 MPa).
Forrás: http://www.columbust....asp?pagina=4_3

#31
lor

lor

    phorumus maximus

  • globális moderátor
  • 24.199 hozzászólás
anyagra jellemzo adatok
rugalmassagi modulusz E
kemenyseg
szakitoszilardsag/folyashatar

ha egy anyag tulalydonsagairol beszelunk akkor semmi koze hozza a formanak.
komoly eloirasok vannak arra mely tulajdonsagokat milyen alaku meretu darabon kell merni.
ha vmit kihagytam szoljatok.

mingya nezek par aluotvozet adatot merevseg szempontjabol.

kemenyseg es szakito szil szempontjabol tuti van sok kulonbseg.
de szerintem merevseg szempontjabol is van.

no
mehnezve 3 otvozetet nincs kedvem tobbet megcsekkolni
7005 kozte t6 es hasonlo valtozatok 72GPa E
2024 szinten par valtozat ha jol emlekszem kicsit tobb 73GPa
6061 ugyanigy par verzio 68GPa

lehetne tobbet is csekkolni, de ez a par pelda mutatja, hogy van nemi elteres.
de ez nem egetvero.

NE ÍGY! NE ÍGY!

borzasztus falánkusz
lor-inc g-boxx designer
. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...


#32
abotika

abotika

    vendég

  • fórumtag
  • 120 hozzászólás
Bár lehet tévedek

#33
abotika

abotika

    vendég

  • fórumtag
  • 120 hozzászólás
Úgy értem itt senki sem valami vázépítõ, vagy technikus, hogy megmondhassa mi a tuti.

#34
sajtosp

sajtosp

    vendég

  • fórumtag
  • 200 hozzászólás

Ja az jó, bár ezt egyikünk sem érti igazán, csak próbálunk közelíteni az igazsághoz. Elég bonyolult az anyagszerkezet.


Ezt meg én nem értem. Mit nem ért senki sem igazán?

#35
abotika

abotika

    vendég

  • fórumtag
  • 120 hozzászólás
Ja az jó, bár ezt egyikünk sem érti igazán, csak próbálunk közelíteni az igazsághoz. Elég bonyolult az anyagszerkezet.

#36
sajtosp

sajtosp

    vendég

  • fórumtag
  • 200 hozzászólás

Amúgy azt tudjátok, hogy az összes aluötvözetnek egyforma a merevsége. A szakítószilárdság változik az ötvözõanyagok hatására, meg a hegesztés erõssége. Max egy nagyon kisci eltéréés lehet, de egy egyszerû alucsõ amit kiszedsz a falból, ugyan olyan merev, mint a te profi ötvözeted.


Egyenlõre csak anyagok merevségérõl beszélünk! Nem említett senki "szerkezet merevségét".
De amit írtál, azzal maximálisan egyetértek.

És az acélvázak azért készülhetnek vékonyabb csövekbõl, mert amit elvesztünk a csövek alakjánál, azt visszanyerjük az anyag merevségénél. Rév/gát szindróma.:P

Sp

#37
Alonso

Alonso

    vendég

  • fórumtag
  • 58 hozzászólás
Egy szerkezet rugalmasságát nem csak a rugalmassági modulus, hanem a geometria is befolyásolja, méghozzá elég jelentõsen. Így lehet, hogy a nagyobb rugalmasságú modulusú acélból készült vázak (nagyobb rugalmassági modulus = merevebb) rugalmasabbak, mint a kisebb rugalmassági modulusú aluból készült vázak, pontosan a nagyobb átmérõjû, vékony falú alu csövek miatt.
Számokkal illusztrálva:
E(acél)=210 GPa
E(alu)=72 GPa
Ha csak a rugalmassági modulus számítana, egy acél váz háromszor merevebb lenne egy alunál.

#38
abotika

abotika

    vendég

  • fórumtag
  • 120 hozzászólás
Ja valami ilyesmi, kösz, hogy kijavítottál.

#39
sajtosp

sajtosp

    vendég

  • fórumtag
  • 200 hozzászólás


Tévedésben vagy. Az ötvözõanyagoknak elég komoly hatása lehet az ötvözet tulajdonságára, és akkor nem beszéltünk még a hõkezelésrõl, a 123 féle csõgyártási és 456 féle hegesztési megoldásról... Ezek közül jópár nem egyszerû "parasztvakítás";)


Szerintem az igazság valahol a kettõ között van. Mikor számolsz egy anyag merevségével, valójában mindíg ugyanazt az értéket használod a mûszaki számításokban, mivel alapvetõen kis nyúlásokról beszélünk, ez egy jó közelítés. Ám tudjuk azt is, hogy minnél nagyobb az alakváltozás, annál jobban csökken a merevség (E) értéke is. Ezért nem mindegy az anyag összetétele. Ám ha már ezzel kéne számolni a tervezésnél, már nagy gondok adódnának - nagyon sokat alakváltoznának a vázak.
(Most azt képzelem, hogy mindenkinek a szeme elõtt van 3 Al ötvözet szakítódiagramja:) )

mgj: Abotika csak az anyagok merevségérõl beszélt. A többi tulajdonság természetesen függ az anyagminõségtõl, és a technológiától.

Sp.

#40
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 2.025 hozzászólás

Na mindegy, szerintetek meg lehet állapítani egy alu alkatrész fáradékonyságát. Vagyis, hogy mennyit használták és még mennyit bír? Nem házi megoldásra gondoltam, hanem valami mûszer ami vizsgálja az anyagszerkezetet, hajszálrepedéseket stb. Létezik ilyen?

Roncsolásmentes anyagvizsgálattal talán, de ezt nem éppen a bringavázakhoz találták ki:)

Amúgy azt tudjátok, hogy az összes aluötvözetnek egyforma a merevsége. A szakítószilárdság változik az ötvözõanyagok hatására, meg a hegesztés erõssége. Max egy nagyon kisci eltéréés lehet, de egy egyszerû alucsõ amit kiszedsz a falból, ugyan olyan merev, mint a te profi ötvözeted.

Tévedésben vagy. Az ötvözõanyagoknak elég komoly hatása lehet az ötvözet tulajdonságára, és akkor nem beszéltünk még a hõkezelésrõl, a 123 féle csõgyártási és 456 féle hegesztési megoldásról... Ezek közül jópár nem egyszerû "parasztvakítás";)
Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.