Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Retro - régi idõk bicaja

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
2513 hozzászólás a témában

#861
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 hozzászólás

... Semmihez sem ragaszkodom belõle csak a vázhoz.

1. Egy 80-as évekbõl származó alpina acél vázra rá tudok rakni egy modern kerékszettet?
Mondjuk egy ilyet: Novatec JetFly?

http://images.google...eOcvq_AazzpmqCQ

2. Ez Shimano kompatibilis 10-es és 9 -es lánckeréksor megy rá és tudom, ehhez le kell cserélnem a láncot is vékonyabbra (most 6-os lánckeréksorhoz való lánc van rajta), de a régi (nem poziziós) Simplex váltóm maradhat? Kompatibilis lesz? Vagy a váltót is le kell cserélni?

3. Ha váltót is cserélnem kell, akkor kompatibilis lehet egy campa fékváltókar ehhez a Shimano lánckeréksorhoz? (A hajtómû is shimano)
...
Aki tud, segítsen nekem tanácsokkal! Köszönöm
Pirosbicikli


1-re: simán igen, pontosabban göröngyösen. Azaz lehet, de dolgozni kell érte. A régi 5-ös lánckeréksorok villatávolsága 120mm, a 6-7-eseké 126mm, azon felül (8, 9 10, 11 :-) ) 130mm. Nem szabad beleerõltetni, tágítani kell. Acélvázat lehet házilag alakítani: néhai Sheldon Brown tanácsairól e fórumon hallottam elõször, sokat olvastam ezeket, s fényesen beváltak. Saját vázaimat eszerint is többször is alakítottam, a mindennapos Peugeot-t elõször 120-ról 126-ra, majd 130-ra; sikerrel.
1.1. Villaköz tágítás emelõelven (pl. elég nagy furkó segítségével)
1.2. Középpontosság zsineges ellenõrzése és 1.1 ismétlése, amíg nem lesz jó;
1.3. Villasaruk párhuzamosságának beállítása. Ezt házilag kissé nehezebb, lehet $80 körül Park Tools szerszámot kapni hozzá, vagy egy jobb mûhelyben az egészet elvégeztetni. Ez fontos! Amíg nem csináltam, nyikorgott az új, 105-ös agyú, MAVIC felnis kerék. Részletesebben, ábrákkal is ld. pl.
http://www.sheldonbr...me-spacing.html
1.4 Azért mondom ilyen magabiztosan, mert már csináltam (többször is) és jól mûködik, pl. a 70-es évekbeli Peugeot vázon modern kerekek s hajtás (hmm, Shimano 8-as 105-ös csak valaha volt modern, de mégis ugye fékváltókaros, a kerekek meg újak).

2-re: A Simplex váltó nem rossz, de nem egy nagy váltó; ha Huret lenne, akkor tanakodhatnál a megtartásán, de egyszerûbb cserélni. Esetleg kopott is, azaz lötyög, bár nekem több biciklimen is mûködik még Simplex váltó (jól). Pl. Egy Shimano Tiagra nekem vagy két éve jól szolgál a fenti Peugeot-n, s nem is túl drága. Cserélném. Meg is tarthatod, ha jól vált. A Shimano rugók tapasztalatomban kissé gyengék (pl. Campagnolo-hoz képest, olyannal ellátott biciklim is van), viszont finoman, pontosan váltanak.

3-ra: Az okos és takarékos angolok (is) rájöttek, hogy a Campa fékváltókarok feleannyiba kerülnek, ráadásul sokkal jobbak, mint a hasonló Shimano-k, míg egyebekben gyakran a Shimano vezet. Emellett a Campagnolo-kat javítani is lehet és pótalkatrészekkel újítani, amirõl a Shimano nem hallott. Így minden vészmadárkodás ellenére próbálgatták az öszvérgyártást, és persze nem minden mindennel, de pár dolog mûködött. Tapasztalataikról ld.:
Hátsó váltás: http://www.ctc.org.u...aspx?TabID=3946
Elsõ váltás:http://www.ctc.org.u...aspx?TabID=4068
Emellett nekem a ,,tiszta Shimano'' átalakítás is elég volt, s elégedett is vagyok vele. A 105-õst jónak tartják; a Tiagra készlet sem rossz. A Dura Ace tanácsok is jók, de az drága és ritka.

Az eredmény megéri: néha nem is értem, mi egy modern bicikli elõnye (azaz ha túlestünk a régi modernizálásán), az enyém (a fenti mindennapi Peugeot) ugyanis kb. 40 éves és 60-al is mentem vele. Naponta 35-40-el pörgetem síkon, 50-el gurulok a lejtõn, a csomagtartón 6 kg-s hátizsák, az esõben véd a sárhányó (eleve volt, és van is helye), az õszi-téli estéken meg a svájci Lightspin generátor (sajnos már nem gyártják) 60 km/h sebességig szabályzott feszültséget ad a lámpáknak. http://www.pdeleuw.d...ightspin-e.html

#862
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás
imadom azt a 600-as szettet. azota sem csinaltak annal szebbet. meg a zart valtokanalas 98koruli 105sc-t is. :love:
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#863
kipage

kipage

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.954 hozzászólás
nyilván nem a matuznál kell ilyesmit venni. ja a 600as is szép, meg a pezsgõ 105ös is. bikemag apróban, vagy vaterán össze lehet lomolni egy szettet jó áron. Az én szettem 35bõl hoztam ki, igaz nem fékváltókaros és a hajtómû trikolor 600as.

#864
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás
egy 96koruli DA szett ha hasznalhato allapotban van akkor kb annyira horror aron van mint egy uj. [matuz es tarsai - ami retro az ertekes ergo adjuk jo dragan] ha meg nincs hasznalhato allapotban akkor nincs ertelme megvenni

en full shimano szettet vennek, abbol meg lehet kapni 8-9sebesseges rendszerhez barmit, ugyanez camparol nem mondhato el. 8as hasznalt sora fvkar pl tok olcso de sokkal hasznalhatobb mint egy DA alsocsoves valtokar. persze nem KULT, de mukodik

regi 105SC, ultegra, 600 cuccok talan nem is olyan ritkak mint a dura ace
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#865
kipage

kipage

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.954 hozzászólás
Visszaolvasva a hozzászólásom, tényleg úgy tûnhet, hogy a retro mellett kampányoltam. Természetesen én sem akartam emellett kikötni, olyasmit akartam írni mint retizotyo, hogy lehet modernebb alkatrészeket is szépen összeválogatni egy régi vázra. Az elõzõ hozzászólásból kimaradt, hogy egy 2×8as Dura Ace szettet javasoltam a vázra. Ez tartalmaz nagyon szép megoldásokat és a fékváltókaros érzést is, elérhetõ áron.

Viszont inkább vennék rá egy 96-7-8 körüli Dura Ace szettet mint egy mai 105öst. Piros- Linkelj be egy képet a vázról, kíváncsi lennék rá. Szép gyöngyházfehéres sárgásnak képzelem.

#866
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás
nekem volt dura ace és campa record egyazon kerékpáron :)

Amúgy ha a használati érték a fontos, akkor nyugodtan lehet keverni a dolgokat. Persze ízlésesebb a korabeli motyó, de ha a a cél az hogy, legyen egy jó acélvázas bringa viszonylag olcsón, akkor nem szabad elgyengülnöd :)

Én is keverem a régi és az új alkatrészeket, ott ahol ez célszerû, vagy amikor nem lehet szép állapotú korabeli darabot kifogni az apróból.

#867
retizotyo

retizotyo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.760 hozzászólás
Vannak szép ún. rebuilt gépek: oldschool váz+villa kap modern szettet.
Itt azonban komolyan át kell gondolni minden alkatrészt, meg kell tervezni, hogy mit/mivel/hogyan, nem csak megvenni ami szembe jön, mert sokkal csúnyábban mutatnak a rendszertelenül összepakolt alkatrészek egy szép acélvázon, mint egy modern bringán.
Céltudatosan kell építkezni és légy felkészülve, hogy sok egyedi megoldást kell majd menet közben kitalálni.

Ha ennyire nem akarsz belemélyedni, de magas színvonalú alkatrészeket szeretnél viszontlátni a bringádon, szerintem vegyél egy jó állapotú 600/ultegra/dura ace szettes gépet, tedd rendbe és építsd rá az alkatrészeket bringára.

Ez a legolcsóbb módja egy "új kerékpárnak", ha ragaszkodsz a vázhoz.
Én semmiképp nem keverném a campát a sh-val, még ha elvileg kompatibilis alkatrészekrõl van is szó, szerintem nem illik :).



#868
bloke

bloke

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.821 hozzászólás
Félreértés ne essék, én is nagyon szeretem a régi dolgokat, van nekem is elég sok minden, de azért nézzük meg a másik oldalt is. Ha nem olyan fontos, hogy komplett retro bringa legyen, miért ne lehetne egy új kereket betenni egy régi vázba. És oké, hogy Dura Ace, de egy mai, akár a legalacsonyabb kategóriájú Shimano alkatrész jobb, mint az özönvíz elõtti Dura Ace.

#869
kipage

kipage

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.954 hozzászólás
Döntsd el, hogy milyen stílusú kerékpárt szeretnél. Rengeteg buktatót rejt magában az építés, a modern alkatrészek egyrészt nem fognak rápasszolni a vázra( elsõváltó konzolos vagy bilincses, középcsapágy szabvány stb stb) mûszakilag, sem esztétikailag sem (pl ezt a novatec kereket el nem tudnám képzelni egy régi acélvázon) Ha ragaszkodsz az acélvázhoz és olyan régi, én a helyedben egy 2×es régi Dura Ace szettet próbálnék ráépíteni. Ehhez lehet találni megfelelõ agyszettet is kis szerencsével, egy szép felnibe befûzve, akár még fékváltókarosra is megépítheted, nagyont nem hibázhatsz vele. A régi Dura Ace amellett, hogy nem olyan horror árú mint a Campa, azért értéktartó és egyre értékesebb lesz.

Vagy ha igazi csemegét szeretnél ezt válaszd:

Feltöltött kép

#870
pirosbicikli

pirosbicikli

    vendég

  • fórumtag
  • 13 hozzászólás
Köszi a válaszokat Kiskubai, Henger és Kispage!

Most lettem csak bajban igazán... Ugyanis vannak, akik meg azt mondják, hogy a fogaskoszorú cseréjével egyáltalán nem szükséges a hátsó váltót is cserélni, ha az nem pozicionált, hiszen az új fogaskoszorúval nem nõ a váltó által (jobbra-balra) bejárandó út, mert a lánckerekek annyival vékonyabbak. Tehát a váltónak ugyanannyit kell mozognia, mint eddig, csak ezentúl nem 6 vastagabb, hanem 9 db. vékonyabb lánckerék mellett kell mozognia. Meg hát ugye nem is kötelezõ mind a 9 db. lánckereket meghagyni, el is lehet venni belõle.

Viszont a hajtókar cseréjének Henger által írt szükségességét én sem értem. Hiszen egy eddig is vékonyabb lánccal dolgozó jobb shimano hajtómûvem van, ami gond nélkül mûködik a mostani vastagabb lánccal is. Meg sem érzi.

Új kérdés:

Egy shimano hajtómû kompatibilis lehet egy campa lánckeréksorral? És ha netán igen, akkor milyen lánc javallott hozzájuk?

#871
kipage

kipage

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.954 hozzászólás
a 4.eshez: valami makettezõ klubbot javasolnék, ha csak hibákat akarsz kijavítani, nem kellhet akkora mennyiségû festék, még lehet, hohy tippekkel is ellátnak (lecsiszolni alapozni..)

#872
kiskubai

kiskubai

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.925 hozzászólás

Sziasztok!

Lenne néhány kérdésem. Úgy alakult a helyzet, hogy egy régi országúti gépet építek, nem kivagyiságból, hanem mert így alakult, hogy hozzájutottam egy gyönyörû, ám kissé lepukkant géphez. Semmihez sem ragaszkodom belõle csak a vázhoz.

1. Egy 80-as évekbõl származó alpina acél vázra rá tudok rakni egy modern kerékszettet?
Mondjuk egy ilyet: Novatec JetFly?

http://images.google...eOcvq_AazzpmqCQ


2. Ez Shimano kompatibilis 10-es és 9 -es lánckeréksor megy rá és tudom, ehhez le kell cserélnem a láncot is vékonyabbra (most 6-os lánckeréksorhoz való lánc van rajta), de a régi (nem poziziós) Simplex váltóm maradhat? Kompatibilis lesz? Vagy a váltót is le kell cserélni?

3. Ha váltót is cserélnem kell, akkor kompatibilis lehet egy campa fékváltókar ehhez a Shimano lánckeréksorhoz? (A hajtómû is shimano)

4. Hol tudnék bizonyos színû festéket kikevertetni Budapesten, hogy a hibákat kijavíthassam a vázon?

Aki tud, segítsen nekem tanácsokkal! Köszönöm
Pirosbicikli


1: sanszos, hogy nem.
2:nem, nem, igen.
3:nem
4: Na ebbe nem szólok, bele, mert errõl fogalmam sincs :)

Szerintem így, ebben a formában ne vágj bele...

#873
-Henger-

-Henger-

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.181 hozzászólás
Aztán a hajtókart is le kell cserélni, mert a vékony lánc nem lesz jó a régi hajtókarhoz. Folytathatjuk a sort. Jól gondold meg, mibe vágsz bele!
A legfontosabb, a váz hátsó villasaru távolsága. A mai kerekek 130-ashoz készülnek.
Légy optimista! Ha citrommal kínál meg az élet, kérj hozzá Martinit!
Race, no Rest!

#874
pirosbicikli

pirosbicikli

    vendég

  • fórumtag
  • 13 hozzászólás
Sziasztok!

Lenne néhány kérdésem. Úgy alakult a helyzet, hogy egy régi országúti gépet építek, nem kivagyiságból, hanem mert így alakult, hogy hozzájutottam egy gyönyörû, ám kissé lepukkant géphez. Semmihez sem ragaszkodom belõle csak a vázhoz.

1. Egy 80-as évekbõl származó alpina acél vázra rá tudok rakni egy modern kerékszettet?
Mondjuk egy ilyet: Novatec JetFly?

http://images.google...eOcvq_AazzpmqCQ


2. Ez Shimano kompatibilis 10-es és 9 -es lánckeréksor megy rá és tudom, ehhez le kell cserélnem a láncot is vékonyabbra (most 6-os lánckeréksorhoz való lánc van rajta), de a régi (nem poziziós) Simplex váltóm maradhat? Kompatibilis lesz? Vagy a váltót is le kell cserélni?

3. Ha váltót is cserélnem kell, akkor kompatibilis lehet egy campa fékváltókar ehhez a Shimano lánckeréksorhoz? (A hajtómû is shimano)

4. Hol tudnék bizonyos színû festéket kikevertetni Budapesten, hogy a hibákat kijavíthassam a vázon?

Aki tud, segítsen nekem tanácsokkal! Köszönöm
Pirosbicikli

#875
DonMatteo

DonMatteo

    vendég

  • fórumtag
  • 162 hozzászólás

Nincs véletlenül valakinek eladó 1"os ahead-es; villája, kcsapágya, stucnija?

Manapság elég nehéz ebben a méretben új alkatrészeket találni.


Szia!

Mintha a Csernyinél láttam volna stucnit meg kormánycsapágyat nemrég, nézd át az árlistáját vagy csörögj rá:

http://www.csernykp.fw.hu/

Sok sikert, remélem tudtam segíteni! :)

#876
Borisz 71

Borisz 71

    újonc

  • fórumtag
  • 3 hozzászólás
Hali!kérdezném a hozzáértõket,hogy a 94-es Marzocchi xc500-as teló szimerngje megegyezik az xc51-es telóéval?

#877
h0o2a7j6

h0o2a7j6

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 279 hozzászólás
Nincs véletlenül valakinek eladó 1"os ahead-es; villája, kcsapágya, stucnija?

Manapság elég nehéz ebben a méretben új alkatrészeket találni.

#878
troger

troger

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 296 hozzászólás

A fék milyen típus?

A fék az scott, fékpofa a klasszikus és annakidején istenített scott matthauser.

Á most néztem csak joe-s na mindegy 50 %-ban eltaláltam :-)
Merida a nyugat dácsiája, de jó a garis ügyintézése

#879
kipage

kipage

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.954 hozzászólás
Ez az az Attack hajtókar. Ha valaki lát ilyenbõl eladót, dobjon légyszi egy privátot. Feltöltött kép

#880
kipage

kipage

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.954 hozzászólás

kipage
már régen meg akarom kérdezni: honnan ez a heavy tools õrület nálad? miért pont egy ht vázat akarsz retro ínyencségekkel felszerelni?


Nem tudom. Anno 94-ben vagy nem tudom pontosan de akörül volt Pápán az elsõ nyári expo, ahol volt a helyi cégeknek egy kis kiállítása, aztán a helyi azóta már megszûnt bringabolt kiállított 5-6 HT bringát, de a legolcsóbb is 100ezer fölött volt már akkor is. A legdrágább bringa a standon valami 600ezer forint volt sajnos már nem emlékszem melyik modell volt, de talán az Equipe R1es. Akkor ott tátottuk a szánkat a standon. Aztán pár éve láttam a MaxiBikenál két darab leharcolt ütött kopott bringát az egyik egy HT Pro volt a másik meg a BOTY-ra nevezett Alu Pro. Azokat megvettem és kicsinosítgattam, aztán találtam a ebayon egy Equipe R1 racing-et, azt is megvettem, most már nyakig benne vagyok. Ennyi a rövid sztori.

Általában a gyûjtõk zöme elkötelezett valamilyen márka után, én a HT-t választottam, a 90es évek közepéig végéig (98körülig) nagyon erõs volt a bringavonaluk, megkockáztatom, hogy Európa egyik prémium márkája volt. Sajnos mára az olcsó keleti dömping miatt lecsúszott a márka. Meg nagyon komolyan fel is volt építve az image, széles modellpaletta és tetszetõs gépek is voltak a maguk egyszerûségével.

Gyûjthettem volna épp Konákat (mint az angolok zöme) vagy Fat Chance, vagy más márkát, de emellett ragadtam le. Belinkelek majd egy Attack hajtókart, aminél szebbet azóta sem sikerült senkinek készítenie. 365gramm. Gyárilag ezekkel a karokkal szerelték a Racing Line montijait. Apropó ilyet keresek eladót :)