... Semmihez sem ragaszkodom belõle csak a vázhoz.
1. Egy 80-as évekbõl származó alpina acél vázra rá tudok rakni egy modern kerékszettet?
Mondjuk egy ilyet: Novatec JetFly?
http://images.google...eOcvq_AazzpmqCQ
2. Ez Shimano kompatibilis 10-es és 9 -es lánckeréksor megy rá és tudom, ehhez le kell cserélnem a láncot is vékonyabbra (most 6-os lánckeréksorhoz való lánc van rajta), de a régi (nem poziziós) Simplex váltóm maradhat? Kompatibilis lesz? Vagy a váltót is le kell cserélni?
3. Ha váltót is cserélnem kell, akkor kompatibilis lehet egy campa fékváltókar ehhez a Shimano lánckeréksorhoz? (A hajtómû is shimano)
...
Aki tud, segítsen nekem tanácsokkal! Köszönöm
Pirosbicikli
1-re: simán igen, pontosabban göröngyösen. Azaz lehet, de dolgozni kell érte. A régi 5-ös lánckeréksorok villatávolsága 120mm, a 6-7-eseké 126mm, azon felül (8, 9 10, 11 :-) ) 130mm. Nem szabad beleerõltetni, tágítani kell. Acélvázat lehet házilag alakítani: néhai Sheldon Brown tanácsairól e fórumon hallottam elõször, sokat olvastam ezeket, s fényesen beváltak. Saját vázaimat eszerint is többször is alakítottam, a mindennapos Peugeot-t elõször 120-ról 126-ra, majd 130-ra; sikerrel.
1.1. Villaköz tágítás emelõelven (pl. elég nagy furkó segítségével)
1.2. Középpontosság zsineges ellenõrzése és 1.1 ismétlése, amíg nem lesz jó;
1.3. Villasaruk párhuzamosságának beállítása. Ezt házilag kissé nehezebb, lehet $80 körül Park Tools szerszámot kapni hozzá, vagy egy jobb mûhelyben az egészet elvégeztetni. Ez fontos! Amíg nem csináltam, nyikorgott az új, 105-ös agyú, MAVIC felnis kerék. Részletesebben, ábrákkal is ld. pl.
http://www.sheldonbr...me-spacing.html1.4 Azért mondom ilyen magabiztosan, mert már csináltam (többször is) és jól mûködik, pl. a 70-es évekbeli Peugeot vázon modern kerekek s hajtás (hmm, Shimano 8-as 105-ös csak valaha volt modern, de mégis ugye fékváltókaros, a kerekek meg újak).
2-re: A Simplex váltó nem rossz, de nem egy nagy váltó; ha Huret lenne, akkor tanakodhatnál a megtartásán, de egyszerûbb cserélni. Esetleg kopott is, azaz lötyög, bár nekem több biciklimen is mûködik még Simplex váltó (jól). Pl. Egy Shimano Tiagra nekem vagy két éve jól szolgál a fenti Peugeot-n, s nem is túl drága. Cserélném. Meg is tarthatod, ha jól vált. A Shimano rugók tapasztalatomban kissé gyengék (pl. Campagnolo-hoz képest, olyannal ellátott biciklim is van), viszont finoman, pontosan váltanak.
3-ra: Az okos és takarékos angolok (is) rájöttek, hogy a Campa fékváltókarok feleannyiba kerülnek, ráadásul sokkal jobbak, mint a hasonló Shimano-k, míg egyebekben gyakran a Shimano vezet. Emellett a Campagnolo-kat javítani is lehet és pótalkatrészekkel újítani, amirõl a Shimano nem hallott. Így minden vészmadárkodás ellenére próbálgatták az öszvérgyártást, és persze nem minden mindennel, de pár dolog mûködött. Tapasztalataikról ld.:
Hátsó váltás:
http://www.ctc.org.u...aspx?TabID=3946Elsõ váltás:
http://www.ctc.org.u...aspx?TabID=4068Emellett nekem a ,,tiszta Shimano'' átalakítás is elég volt, s elégedett is vagyok vele. A 105-õst jónak tartják; a Tiagra készlet sem rossz. A Dura Ace tanácsok is jók, de az drága és ritka.
Az eredmény megéri: néha nem is értem, mi egy modern bicikli elõnye (azaz ha túlestünk a régi modernizálásán), az enyém (a fenti mindennapi Peugeot) ugyanis kb. 40 éves és 60-al is mentem vele. Naponta 35-40-el pörgetem síkon, 50-el gurulok a lejtõn, a csomagtartón 6 kg-s hátizsák, az esõben véd a sárhányó (eleve volt, és van is helye), az õszi-téli estéken meg a svájci Lightspin generátor (sajnos már nem gyártják) 60 km/h sebességig szabályzott feszültséget ad a lámpáknak.
http://www.pdeleuw.d...ightspin-e.html