Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Retro - régi idõk bicaja

- - - - -

  • Please log in to reply
2516 replies to this topic

#861
kipage

kipage

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,954 posts
Ha az ember mindenes öszvérként használja a bringát, pl ahogy te is írod edzés, túra, ásványvízcipelés, városba akkor tényleg jobb lehet egy acélváz. De azért egy szép karbonvázra esztétikusan megépített bringánál nincs jobb. Amikor minden a teljesítményre van kihegyezve, semmi fölösleges dolog nincs rajta még az edzések is könnyebben mennek. vagy csak úgy érzem. :D

#862
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 posts

suly peldaul? az enyem 8.5 kilo ugy hogy egyaltalan nem volt szempont az alkatreszvalogatasnal hogy mi hany gramm. tied mennyi?

mi a pozicionalt valtas elonye?
mi a jobb fekek elonye?
spd?

persze tudom a regiek tovabb birjak, de ezzel kb ki is fujt az elonyok szama.


Súly: igen, igazad van, az enyém vagy 14 kg, pirulok és verejtékezek. Viszont mindennapi gépként, azaz hogy gyakran ezen hordom a ruhám, törülközõm stb. (télen-nyáron a munkanapokon), meg NÉHA a csomagtartón a 6 palackos ásványvizet (6 v. 9 liter), nem zavar annyira. Van Super Vitus csöves régi gépem is, az 9 kg. Hinault mondta, hogy a versenygépe (régi acélötvözet) könnyebb volt kb 1 (?) kg-val, mint a mostani karbon gépe, amivel amatõr versenyeken megy.

> mi a pozicionalt valtas elonye?

Bocs, az enyémen is az van, mármint amirõl beszéltem, hisz épp ez a téma, a régi modernizálása. Igen, ez nagy elõny, bár országúti gépen az alsócsöves váltás számomra elfogadható (amennyiben van olyan gépem is, használom is). Egyetértek, hogy SOKKAL kényelmesebb (s így biztonságosabb is) a fekváltókar. Épp azt mondtam, hogy egy _modernizált_ régi gép az igazi :-).

> Mi a jobb fekek elonye?

Ebben lehet, hogy nem vagyok megfelelõen felvilágosítva, de a régi MAFAC fékjeimhez modern fékpofát vettem (A különféle MAVIC kerekeimnek megfelelõt), s jól lefékezek az Alpokból jövet. Nem vallási kérdés, ha annyival jobb az új (mitõl? egyszerû emelõ-elv mindkettõ), elfogadom a tapasztaltabbak tanácsát s elõbb-utóbb kicserélem újfajtára. Komolyan, érdemes? Mi lesz a különbség?

> spd?

A modernizált régire simán rámegy egy ilyen pedál (nekem amúgy Look van). Ám most kapaszkodj meg, klipsszel járok (a mindennapi gépen), mert így egy alkalmasan választott cipõ (ill. több) jó biciklizésre meg járásra is.

Az acélváz számomra azért jobb a mindennapokra, mert tartós, robusztus, kiszámítható. Ez nem tanács, mert mégis elég sokan járnak aluminium meg karbon vázzal, biztos van rá okuk. Valószínûleg föl kell nõnöm egy karbon vázhoz; ha odajutok, jelentem.

#863
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19,996 posts

néha nem is értem, mi egy modern bicikli elõnye


suly peldaul? az enyem 8.5 kilo ugy hogy egyaltalan nem volt szempont az alkatreszvalogatasnal hogy mi hany gramm. tied mennyi?

mi a pozicionalt valtas elonye?
mi a jobb fekek elonye?
spd?

persze tudom a regiek tovabb birjak, de ezzel kb ki is fujt az elonyok szama.
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#864
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 posts

... Semmihez sem ragaszkodom belõle csak a vázhoz.

1. Egy 80-as évekbõl származó alpina acél vázra rá tudok rakni egy modern kerékszettet?
Mondjuk egy ilyet: Novatec JetFly?

http://images.google...eOcvq_AazzpmqCQ

2. Ez Shimano kompatibilis 10-es és 9 -es lánckeréksor megy rá és tudom, ehhez le kell cserélnem a láncot is vékonyabbra (most 6-os lánckeréksorhoz való lánc van rajta), de a régi (nem poziziós) Simplex váltóm maradhat? Kompatibilis lesz? Vagy a váltót is le kell cserélni?

3. Ha váltót is cserélnem kell, akkor kompatibilis lehet egy campa fékváltókar ehhez a Shimano lánckeréksorhoz? (A hajtómû is shimano)
...
Aki tud, segítsen nekem tanácsokkal! Köszönöm
Pirosbicikli


1-re: simán igen, pontosabban göröngyösen. Azaz lehet, de dolgozni kell érte. A régi 5-ös lánckeréksorok villatávolsága 120mm, a 6-7-eseké 126mm, azon felül (8, 9 10, 11 :-) ) 130mm. Nem szabad beleerõltetni, tágítani kell. Acélvázat lehet házilag alakítani: néhai Sheldon Brown tanácsairól e fórumon hallottam elõször, sokat olvastam ezeket, s fényesen beváltak. Saját vázaimat eszerint is többször is alakítottam, a mindennapos Peugeot-t elõször 120-ról 126-ra, majd 130-ra; sikerrel.
1.1. Villaköz tágítás emelõelven (pl. elég nagy furkó segítségével)
1.2. Középpontosság zsineges ellenõrzése és 1.1 ismétlése, amíg nem lesz jó;
1.3. Villasaruk párhuzamosságának beállítása. Ezt házilag kissé nehezebb, lehet $80 körül Park Tools szerszámot kapni hozzá, vagy egy jobb mûhelyben az egészet elvégeztetni. Ez fontos! Amíg nem csináltam, nyikorgott az új, 105-ös agyú, MAVIC felnis kerék. Részletesebben, ábrákkal is ld. pl.
http://www.sheldonbr...me-spacing.html
1.4 Azért mondom ilyen magabiztosan, mert már csináltam (többször is) és jól mûködik, pl. a 70-es évekbeli Peugeot vázon modern kerekek s hajtás (hmm, Shimano 8-as 105-ös csak valaha volt modern, de mégis ugye fékváltókaros, a kerekek meg újak).

2-re: A Simplex váltó nem rossz, de nem egy nagy váltó; ha Huret lenne, akkor tanakodhatnál a megtartásán, de egyszerûbb cserélni. Esetleg kopott is, azaz lötyög, bár nekem több biciklimen is mûködik még Simplex váltó (jól). Pl. Egy Shimano Tiagra nekem vagy két éve jól szolgál a fenti Peugeot-n, s nem is túl drága. Cserélném. Meg is tarthatod, ha jól vált. A Shimano rugók tapasztalatomban kissé gyengék (pl. Campagnolo-hoz képest, olyannal ellátott biciklim is van), viszont finoman, pontosan váltanak.

3-ra: Az okos és takarékos angolok (is) rájöttek, hogy a Campa fékváltókarok feleannyiba kerülnek, ráadásul sokkal jobbak, mint a hasonló Shimano-k, míg egyebekben gyakran a Shimano vezet. Emellett a Campagnolo-kat javítani is lehet és pótalkatrészekkel újítani, amirõl a Shimano nem hallott. Így minden vészmadárkodás ellenére próbálgatták az öszvérgyártást, és persze nem minden mindennel, de pár dolog mûködött. Tapasztalataikról ld.:
Hátsó váltás: http://www.ctc.org.u...aspx?TabID=3946
Elsõ váltás:http://www.ctc.org.u...aspx?TabID=4068
Emellett nekem a ,,tiszta Shimano'' átalakítás is elég volt, s elégedett is vagyok vele. A 105-õst jónak tartják; a Tiagra készlet sem rossz. A Dura Ace tanácsok is jók, de az drága és ritka.

Az eredmény megéri: néha nem is értem, mi egy modern bicikli elõnye (azaz ha túlestünk a régi modernizálásán), az enyém (a fenti mindennapi Peugeot) ugyanis kb. 40 éves és 60-al is mentem vele. Naponta 35-40-el pörgetem síkon, 50-el gurulok a lejtõn, a csomagtartón 6 kg-s hátizsák, az esõben véd a sárhányó (eleve volt, és van is helye), az õszi-téli estéken meg a svájci Lightspin generátor (sajnos már nem gyártják) 60 km/h sebességig szabályzott feszültséget ad a lámpáknak. http://www.pdeleuw.d...ightspin-e.html

#865
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19,996 posts
imadom azt a 600-as szettet. azota sem csinaltak annal szebbet. meg a zart valtokanalas 98koruli 105sc-t is. :love:
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#866
kipage

kipage

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,954 posts
nyilván nem a matuznál kell ilyesmit venni. ja a 600as is szép, meg a pezsgõ 105ös is. bikemag apróban, vagy vaterán össze lehet lomolni egy szettet jó áron. Az én szettem 35bõl hoztam ki, igaz nem fékváltókaros és a hajtómû trikolor 600as.

#867
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19,996 posts
egy 96koruli DA szett ha hasznalhato allapotban van akkor kb annyira horror aron van mint egy uj. [matuz es tarsai - ami retro az ertekes ergo adjuk jo dragan] ha meg nincs hasznalhato allapotban akkor nincs ertelme megvenni

en full shimano szettet vennek, abbol meg lehet kapni 8-9sebesseges rendszerhez barmit, ugyanez camparol nem mondhato el. 8as hasznalt sora fvkar pl tok olcso de sokkal hasznalhatobb mint egy DA alsocsoves valtokar. persze nem KULT, de mukodik

regi 105SC, ultegra, 600 cuccok talan nem is olyan ritkak mint a dura ace
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#868
kipage

kipage

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,954 posts
Visszaolvasva a hozzászólásom, tényleg úgy tûnhet, hogy a retro mellett kampányoltam. Természetesen én sem akartam emellett kikötni, olyasmit akartam írni mint retizotyo, hogy lehet modernebb alkatrészeket is szépen összeválogatni egy régi vázra. Az elõzõ hozzászólásból kimaradt, hogy egy 2×8as Dura Ace szettet javasoltam a vázra. Ez tartalmaz nagyon szép megoldásokat és a fékváltókaros érzést is, elérhetõ áron.

Viszont inkább vennék rá egy 96-7-8 körüli Dura Ace szettet mint egy mai 105öst. Piros- Linkelj be egy képet a vázról, kíváncsi lennék rá. Szép gyöngyházfehéres sárgásnak képzelem.

#869
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts
nekem volt dura ace és campa record egyazon kerékpáron :)

Amúgy ha a használati érték a fontos, akkor nyugodtan lehet keverni a dolgokat. Persze ízlésesebb a korabeli motyó, de ha a a cél az hogy, legyen egy jó acélvázas bringa viszonylag olcsón, akkor nem szabad elgyengülnöd :)

Én is keverem a régi és az új alkatrészeket, ott ahol ez célszerû, vagy amikor nem lehet szép állapotú korabeli darabot kifogni az apróból.

#870
retizotyo

retizotyo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,760 posts
Vannak szép ún. rebuilt gépek: oldschool váz+villa kap modern szettet.
Itt azonban komolyan át kell gondolni minden alkatrészt, meg kell tervezni, hogy mit/mivel/hogyan, nem csak megvenni ami szembe jön, mert sokkal csúnyábban mutatnak a rendszertelenül összepakolt alkatrészek egy szép acélvázon, mint egy modern bringán.
Céltudatosan kell építkezni és légy felkészülve, hogy sok egyedi megoldást kell majd menet közben kitalálni.

Ha ennyire nem akarsz belemélyedni, de magas színvonalú alkatrészeket szeretnél viszontlátni a bringádon, szerintem vegyél egy jó állapotú 600/ultegra/dura ace szettes gépet, tedd rendbe és építsd rá az alkatrészeket bringára.

Ez a legolcsóbb módja egy "új kerékpárnak", ha ragaszkodsz a vázhoz.
Én semmiképp nem keverném a campát a sh-val, még ha elvileg kompatibilis alkatrészekrõl van is szó, szerintem nem illik :).



#871
bloke

bloke

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4,821 posts
Félreértés ne essék, én is nagyon szeretem a régi dolgokat, van nekem is elég sok minden, de azért nézzük meg a másik oldalt is. Ha nem olyan fontos, hogy komplett retro bringa legyen, miért ne lehetne egy új kereket betenni egy régi vázba. És oké, hogy Dura Ace, de egy mai, akár a legalacsonyabb kategóriájú Shimano alkatrész jobb, mint az özönvíz elõtti Dura Ace.

#872
kipage

kipage

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,954 posts
Döntsd el, hogy milyen stílusú kerékpárt szeretnél. Rengeteg buktatót rejt magában az építés, a modern alkatrészek egyrészt nem fognak rápasszolni a vázra( elsõváltó konzolos vagy bilincses, középcsapágy szabvány stb stb) mûszakilag, sem esztétikailag sem (pl ezt a novatec kereket el nem tudnám képzelni egy régi acélvázon) Ha ragaszkodsz az acélvázhoz és olyan régi, én a helyedben egy 2×es régi Dura Ace szettet próbálnék ráépíteni. Ehhez lehet találni megfelelõ agyszettet is kis szerencsével, egy szép felnibe befûzve, akár még fékváltókarosra is megépítheted, nagyont nem hibázhatsz vele. A régi Dura Ace amellett, hogy nem olyan horror árú mint a Campa, azért értéktartó és egyre értékesebb lesz.

Vagy ha igazi csemegét szeretnél ezt válaszd:

Feltöltött kép

#873
pirosbicikli

pirosbicikli

    vendég

  • fórumtag
  • 13 posts
Köszi a válaszokat Kiskubai, Henger és Kispage!

Most lettem csak bajban igazán... Ugyanis vannak, akik meg azt mondják, hogy a fogaskoszorú cseréjével egyáltalán nem szükséges a hátsó váltót is cserélni, ha az nem pozicionált, hiszen az új fogaskoszorúval nem nõ a váltó által (jobbra-balra) bejárandó út, mert a lánckerekek annyival vékonyabbak. Tehát a váltónak ugyanannyit kell mozognia, mint eddig, csak ezentúl nem 6 vastagabb, hanem 9 db. vékonyabb lánckerék mellett kell mozognia. Meg hát ugye nem is kötelezõ mind a 9 db. lánckereket meghagyni, el is lehet venni belõle.

Viszont a hajtókar cseréjének Henger által írt szükségességét én sem értem. Hiszen egy eddig is vékonyabb lánccal dolgozó jobb shimano hajtómûvem van, ami gond nélkül mûködik a mostani vastagabb lánccal is. Meg sem érzi.

Új kérdés:

Egy shimano hajtómû kompatibilis lehet egy campa lánckeréksorral? És ha netán igen, akkor milyen lánc javallott hozzájuk?

#874
kipage

kipage

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,954 posts
a 4.eshez: valami makettezõ klubbot javasolnék, ha csak hibákat akarsz kijavítani, nem kellhet akkora mennyiségû festék, még lehet, hohy tippekkel is ellátnak (lecsiszolni alapozni..)

#875
kiskubai

kiskubai

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,925 posts

Sziasztok!

Lenne néhány kérdésem. Úgy alakult a helyzet, hogy egy régi országúti gépet építek, nem kivagyiságból, hanem mert így alakult, hogy hozzájutottam egy gyönyörû, ám kissé lepukkant géphez. Semmihez sem ragaszkodom belõle csak a vázhoz.

1. Egy 80-as évekbõl származó alpina acél vázra rá tudok rakni egy modern kerékszettet?
Mondjuk egy ilyet: Novatec JetFly?

http://images.google...eOcvq_AazzpmqCQ


2. Ez Shimano kompatibilis 10-es és 9 -es lánckeréksor megy rá és tudom, ehhez le kell cserélnem a láncot is vékonyabbra (most 6-os lánckeréksorhoz való lánc van rajta), de a régi (nem poziziós) Simplex váltóm maradhat? Kompatibilis lesz? Vagy a váltót is le kell cserélni?

3. Ha váltót is cserélnem kell, akkor kompatibilis lehet egy campa fékváltókar ehhez a Shimano lánckeréksorhoz? (A hajtómû is shimano)

4. Hol tudnék bizonyos színû festéket kikevertetni Budapesten, hogy a hibákat kijavíthassam a vázon?

Aki tud, segítsen nekem tanácsokkal! Köszönöm
Pirosbicikli


1: sanszos, hogy nem.
2:nem, nem, igen.
3:nem
4: Na ebbe nem szólok, bele, mert errõl fogalmam sincs :)

Szerintem így, ebben a formában ne vágj bele...

#876
-Henger-

-Henger-

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,181 posts
Aztán a hajtókart is le kell cserélni, mert a vékony lánc nem lesz jó a régi hajtókarhoz. Folytathatjuk a sort. Jól gondold meg, mibe vágsz bele!
A legfontosabb, a váz hátsó villasaru távolsága. A mai kerekek 130-ashoz készülnek.
Légy optimista! Ha citrommal kínál meg az élet, kérj hozzá Martinit!
Race, no Rest!

#877
pirosbicikli

pirosbicikli

    vendég

  • fórumtag
  • 13 posts
Sziasztok!

Lenne néhány kérdésem. Úgy alakult a helyzet, hogy egy régi országúti gépet építek, nem kivagyiságból, hanem mert így alakult, hogy hozzájutottam egy gyönyörû, ám kissé lepukkant géphez. Semmihez sem ragaszkodom belõle csak a vázhoz.

1. Egy 80-as évekbõl származó alpina acél vázra rá tudok rakni egy modern kerékszettet?
Mondjuk egy ilyet: Novatec JetFly?

http://images.google...eOcvq_AazzpmqCQ


2. Ez Shimano kompatibilis 10-es és 9 -es lánckeréksor megy rá és tudom, ehhez le kell cserélnem a láncot is vékonyabbra (most 6-os lánckeréksorhoz való lánc van rajta), de a régi (nem poziziós) Simplex váltóm maradhat? Kompatibilis lesz? Vagy a váltót is le kell cserélni?

3. Ha váltót is cserélnem kell, akkor kompatibilis lehet egy campa fékváltókar ehhez a Shimano lánckeréksorhoz? (A hajtómû is shimano)

4. Hol tudnék bizonyos színû festéket kikevertetni Budapesten, hogy a hibákat kijavíthassam a vázon?

Aki tud, segítsen nekem tanácsokkal! Köszönöm
Pirosbicikli

#878
DonMatteo

DonMatteo

    vendég

  • fórumtag
  • 162 posts

Nincs véletlenül valakinek eladó 1"os ahead-es; villája, kcsapágya, stucnija?

Manapság elég nehéz ebben a méretben új alkatrészeket találni.


Szia!

Mintha a Csernyinél láttam volna stucnit meg kormánycsapágyat nemrég, nézd át az árlistáját vagy csörögj rá:

http://www.csernykp.fw.hu/

Sok sikert, remélem tudtam segíteni! :)

#879
Borisz 71

Borisz 71

    újonc

  • fórumtag
  • 3 posts
Hali!kérdezném a hozzáértõket,hogy a 94-es Marzocchi xc500-as teló szimerngje megegyezik az xc51-es telóéval?

#880
h0o2a7j6

h0o2a7j6

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 279 posts
Nincs véletlenül valakinek eladó 1"os ahead-es; villája, kcsapágya, stucnija?

Manapság elég nehéz ebben a méretben új alkatrészeket találni.