Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Rekumbensek (alias fekvés, tekerés)

- - - - -

  • Please log in to reply
13414 replies to this topic

#781
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 posts

Szerintem a trike egyik nagy elõnye, hogy burkolatot tehetünk rá, ....


régi terveim egyike. :)
szívesen látnám egy ilyen burkolat gyártásának részleteit fotókon leírással kis hazánkban egy sufniban elkészülve.
Számomra nem egyszerû dolog, lehet másnak gyerekjáték lenne, ezért örülnék egy már elkészült kemény kaszni leírásának.
:)
:)

#782
Mentát

Mentát

    vendég

  • fórumtag
  • 32 posts

És?
Amennyiben a sebesség a cél akkor rossz típuson ülsz. Igaz hogy léteznek gyors és kimondottan a tempós tekerésre épített trájkok, de az célirányosan csak arra jó. Általános használatra nehezebb- masszívabb vasak születnek, ami viszont nem Feltétlen zárja ki a nagyobb sebességet, mert, mint mindenhol, az emberi tényezõ is bele tud szólni a végeredménybe. Mint rendszeres tájk használó, ekkora sebességcsökkenést nem vettem észre. Lassabbnak lassabb, de számomra nem a "100km/h átlagsebesség" a végcél.
:)


Szerintem a trike egyik nagy elõnye, hogy burkolatot tehetünk rá, és akkor már velomobil lesz :)
Úgy már elég gyors is (persze nem emelkedõn felfele...)

Kétkerekûre nehezebb igazán használható burkolatot készíteni, már csak az oldalszél miatt is.

#783
Tibor-s-trike

Tibor-s-trike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 354 posts
A MÁV diszkrét bája

Tegnap egy derék vasutas emberrel beszélgettem bicajokról, vonatról.

Tõle hallottam, hogy jan. 1-tõl a MÁV vonalain a 20 collos és kisebb kerekû, egynyomú (kétkerekû) bringákra nem kell kerékpárjegy.

Megnéztem a MÁV honlapján a szabályzatokat, semmi nem utal erre. Felhívtam a MÁV Direkt tudakozót, és tényleg van ilyen, de belsõ utasításban adták ki, mindenkire vonatkozik nem csak vasutasokra, de nem tették közzé. A Mátyás királyt látogató furfangos lány jutott eszembe róluk, akinek "ki is volt a csúnyája meg nem is".

Keresgélés közben találtam viszont mást is még: Belfldi ajnlat :: MV-START Vasti Szemlyszllt Zrt.

Azért fejlõdnek.:)
Egy trike némi fémbõl, kompozit anyagból, gumiból, mûanyagból és rengeteg kompromisszumból áll

#784
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 posts

...25-30%kal vagyok lassabb trikekal, mint anno montival. ..


És?
Amennyiben a sebesség a cél akkor rossz típuson ülsz. Igaz hogy léteznek gyors és kimondottan a tempós tekerésre épített trájkok, de az célirányosan csak arra jó. Általános használatra nehezebb- masszívabb vasak születnek, ami viszont nem Feltétlen zárja ki a nagyobb sebességet, mert, mint mindenhol, az emberi tényezõ is bele tud szólni a végeredménybe. Mint rendszeres tájk használó, ekkora sebességcsökkenést nem vettem észre. Lassabbnak lassabb, de számomra nem a "100km/h átlagsebesség" a végcél.
:)

#785
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,412 posts
Nem hagytak nyugodni sem ezek a rövidítések, sem a központi kormányzás.

Sheldon Brown megadja a rövidítések definícióit:

Sok különbözõ rekumbens modell ismert. Ezeket a következõ osztályokba sorolják, amelyek rövidítései a következõek:

Tengelytáv kategóriákban:
LWB (Long Wheel Base ) hosszú tengelytávú bringa
CLWB ( Compact Long Wheel Base ) kompakt hosszú tengelytávú bringa
SWB ( Short Wheel Base ) rövid tengelytávú bringa

Irányítás kategóriák:
ASS (Above Seat Steering) ülés feletti kormány
USS ( Under Seat Steering) ülés alatti kormány

De nézzük a Wikipediát! A Wikipedia használ még rövidítést az elsõkerék hajtásra FWD (Front Wheel Drive) és a csuklós bummal szerelt, elsõkerékhajtású gépre is PBFWD (Pivoting-boom Front Wheel Drive). Példának a Cruzbike-ot említi.

Tehát a lengõorrúak kategóriájának hivatalos rövidítése a PBFWD.

… és akkor itt volna még a központi kormányzás Center Steering. No, ez egy nehezebb ügy…
A központi kormányzást egyszerûen kezeli: Nincs kormánya vagy nem szükséges hozzá…
Példaként a Pythont és a Flevo-t hozza…. A Cruzebike-ot nem!? Pedig tudjuk, hogy lehet lábbal is kormányozni, de nem kormány nélkül használjuk, bár el lehet indulni e nélkül is.
Jürgen Mages szerint a központi kormányzású gépek a Flevo, a Chinkara az Airbike és a Python illetve Dennis Renner RWS (Rear Wheel Steering) hátsókerék kormányzású gépe.
Tesz némi utalást arról az egyensúlyi helyzetrõl, ami a váz geometriájából adódó központosító erõ hatására fellépõ nyugalmi állapot.
Ez a Python esetében jól érezhetõ és a Piko-Python videóján látható. Az elsõkerék, pedál terhelés hiányában visszatér a nyugalmi állapotába. Ez a tulajdonság a negatív utánfutás esetén rendkívül határozott.
A lengõorrúak esetében (aki még nem ült volna ilyenen) a pedálok terhelésével, illetve a kormány és a pedálok együttes irányításával kormányzunk. Gyakorlatlan vezetõknél még elõfordul bizonytalanság a kormányzásban, amikor nem hajtják a pedált. Terhelés nélkül, álló helyzetben a kerék kibillenhet, még akkor is, ha rajta ülünk!

Az elsõ próbánál én a Huzatbájkot a Pythonhoz és nem az Elephanthoz hasonlítottam. Nagyjából ennyire emlékszem és utána kerültem a géppel a találkozást. Ezzel a csekély emlékképpel, a váz geometriájából adódó különbséget tartom a kategóriát eldöntõ tényezõnek és nem a kormány létét.

Ahogyan butaság lenne miliméterben meghatározni azt hogy mekkora tengelytávolságig rövid és mettõl hosszú az a tengelytáv, úgy a központi kormányzás esetében sem ilyen egyértelmû a határ. A hozzáértõk szerint az Airbike-Recugbens az, a Cruzebike-lengõorrú meg nem. Ezen az sem változtat, hogy van-e rajta "kormány" vagy sem.

Én a magam részérõl (ahogyan eddig sem szívesen) nem használom a rövidítéseket, de ezen túl a központi kormányzású kifejezést sem.
Sokkal pontosabb meghatározás a Flevo, Vendetta, Recugbens. Ott pontosan tudom milyen típusú géprõl van szó.

#786
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,412 posts

Nem lehet, hogy nála ez egy szinomíma az FWDMBB-re?


Igen valószínûleg...
Sajnos Jürgen nem tudta 2001 szeptemberében, hogy FWDMBB-nek kellett volna neveznie, ezért a sokkal ötlettelenebb Airbike-nak keresztelte el, ami pusztán csak szinonimája az FWDMBB-nek.
Igen valószínûleg...

A néha általunk is használt rövidítések mint az SWB (short wheel base - rövid tengelytáv) bizonyos paraméterekre koncentrálnak.
Az általad használt FWDMBB (front wheel drive moving bottom bracket - elsõkerékhajtású lengõorrú) meg a hajtásra.
Lehet ezt még cifrázni a tegelytávval (SWBFWDMBB) vagy az alsókormánnyal (SWBFWDMBBUS) még mindig nem lesz szinonimája az Airbike-nak.
Ezúton javasolnám új épülõ géped számára a következõ "általánosan elterjedt" megnevezést:
SWBFWDMBBUSHR
(rövidtengelytávúelsõkerékhajtásúlengõorrúalsókormányosmagasépítésûversenybringa)
Az Airbike-nak egy szinonimája van az AIRBIKE! Ezt a nevet leírva egy bizonyos vázgeometriával és hajtással rendelkezõ fekvõ jut az eszembe.
Ha azt írják PYTHON, elõttem van a kép a tengelytávtól és kerékmérettõl, homlokcsõszögtõl függetlenül. A Flevo-t vagy a Lengõorrút már nem is említem.
Elkészítetted az ország elsõ Airbike-ját. Jürgen Mages valószínûleg nem az elsõ FWDMBB-t (ha használja egyáltalán ezt a rövidítést) készítette, hiszen azok már 1920-óta léteztek. Nem, nem szinonimája...

Nem igazán értem, hogy ennek mi köze van a központi kormányzáshoz és hogy ez hogyan javítja legújabb géped terveit, de továbbra is állok rendelkezésedre. Ha lehet, akkor inkább személyesen és egy sör mellett!

#787
Sinbiciklis

Sinbiciklis

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 256 posts
Tanár Úr!

Ezt, Sörbringával a budapesti forgalomban nem tõletek lopták?

Más:
Meg volt az idei elsõ tekergésem. Most már számszerüen tudom, hogy sacc/kb. 25-30%kal vagyok lassabb trikekal, mint anno montival. Nektek (és ha van még itt trikeos) mi a tapasztalatotok?

#788
motyoo

motyoo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 689 posts

Nem én mondom, hanem Jürgen Mages (Python és Airbike tervezõje). Lásd "center-stered recumbent" ábra. Behatóbban akarsz foglalkozni a témával, adok elérhetõsséget.
Engem is érdekelne, hogy hol az átmenet...

Nem lehet, hogy nála ez egy szinomíma az FWDMBB-re?

#789
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,412 posts

miért mondasz egy 50 fokos 19 centi utánfutású airbike-ot központi kormányzásúnak, egy 60 fokos 15 centi utánfutásút pedig már elsõkerék-kormányzásúnak? A csukók lehelyezése is teljesen hasonló (a kerék "fölött").

Nem én mondom, hanem Jürgen Mages (Python és Airbike tervezõje). Lásd "center-stered recumbent" ábra. Behatóbban akarsz foglalkozni a témával, adok elérhetõsséget.
Engem is érdekelne, hogy hol az átmenet...

#790
dirobi

dirobi

    vendég

  • fórumtag
  • 139 posts
Köszönöm. :)

http://youtu.be/YQdl1LBIm1s



#791
motyoo

motyoo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 689 posts

Amikor idõközönként találkozom régi bejegyzéseimmel, hááááát sok hülyeséget képes voltam leírni. (ez bizosan most is így van) Mással (veled is) elõfordul, az ismerettel fejlõdünk, tévedéseinkbõl tanulunk!

Ez pontosan így van

A Flevo (sajnos ez csak egy tipp) irányíthatóság szempontjából barátságosabb lehet. A közvetlen alsó-kormány kialakítása egyszerûbb, hiszen a forgáspont az ülés alá kerül. Az hogy egy vagy két alsó villa van vagy egy ívvel kötöd össze õket már részlet kérdés. A fõ pontok és szögek megtartása mellett olyan íveket, vonalakat használsz, amilyet akarsz, ettõl a geometria nem sérül. lásd Chinkara-Flevo.

De miért mondasz egy 50 fokos 19 centi utánfutású airbike-ot központi kormányzásúnak, egy 60 fokos 15 centi utánfutásút pedig már elsõkerék-kormányzásúnak? A csukók lehelyezése is teljesen hasonló (a kerék "fölött").

#792
szelvesz

szelvesz

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 329 posts

Milyen zene megy a video alatt?

http://youtu.be/YQdl1LBIm1s

#793
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,412 posts

Motyoo -t macerálni, csak pontosan, szépen... (meg nem is kéne:))

Ne féltsd Motyoot, tudd magára vigyázni! Õ ezt (tapasztalatom szerint) egy jobbító szándékú ötletelésként éli meg. Nem az elsõ eset, amikor véleményt formálok a publikált terveivel kapcsolatban.
Tehetném egy sokkal visszafogottabb stílusban is, de az nem hatékony. (így sem rövid)

Valóban volt egy ilyen ábra. Akkor rágtam is, de mostanra már elfelejtettem, de így újra pár hétig emlékezni fogok rá, hogy a recúgbens nem flevo hanem airbike. Ezek szerint ezért van a 3d modellem airbike.skp fájlnéven :)


Amikor idõközönként találkozom régi bejegyzéseimmel, hááááát sok hülyeséget képes voltam leírni. (ez bizosan most is így van) Mással (veled is) elõfordul, az ismerettel fejlõdünk, tévedéseinkbõl tanulunk!
Nem az a lényeg minek nevezzük, hanem mi a végeredmény!
A végeredmény pedig, hogy csináltál egy központi kormányzású Airbike-ot. Ez valószínûleg az elsõ ebben az országban. (úgy is vágytál egy elsõségre - ez most a tied!)
A netet böngészve sok Flevo-val találkozni, Pythonnal is, de jóval kevesebbel. Az Airbike meg még ritkább... Biztos oka van! :)

A Flevo (sajnos ez csak egy tipp) irányíthatóság szempontjából barátságosabb lehet. A közvetlen alsó-kormány kialakítása egyszerûbb, hiszen a forgáspont az ülés alá kerül. Az hogy egy vagy két alsó villa van vagy egy ívvel kötöd össze õket már részlet kérdés. A fõ pontok és szögek megtartása mellett olyan íveket, vonalakat használsz, amilyet akarsz, ettõl a geometria nem sérül. lásd Chinkara-Flevo.

Amivel (a Python és Air-bike mellett) tapasztalatunk van azok már nem központi kormányzásúak. Ezek egyike a lengõorrú. Erre én is bátran írom, hogy a "jól bevált". Nos ez már az a kategória, amit a Cruze bike révén kereskedelmi forgalomban is kapható (pl. a Papa kedvencei Vendetta, Silvio)
Ennél a geometriánál és megtartva a lényeges paramétereket megvalósíthatóak az elképzeléseid, csak nem praktikusak.

és igen... Python II. törvénye! :)

#794
szelvesz

szelvesz

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 329 posts

"Ne is haragudj, de ez így pontatlan!
Python II. törvénye pontosan: A Te pénzed, a Te idõd!"

No No! Nem is olyan régen engem kijavítottatok, figyeltem:
Python II. törvénye pontosan: A Te pénzed, a Te idõd, a Te örömöd!


Nincs mese, meg kell hajolnom. Igazd van!
:)

#795
motyoo

motyoo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 689 posts

Feltöltött kép


Valóban volt egy ilyen ábra. Akkor rágtam is, de mostanra már elfelejtettem, de így újra pár hétig emlékezni fogok rá, hogy a recúgbens nem flevo hanem airbike. Ezek szerint ezért van a 3d modellem airbike.skp fájlnéven :)

Lompi, beraktam, szép!

#796
Tibor-s-trike

Tibor-s-trike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 354 posts

Igazad van bocsi! Klasszikustól idézni csak pontosan!


"Ne is haragudj, de ez így pontatlan!
Python II. törvénye pontosan: A Te pénzed, a Te idõd!"

No No! Nem is olyan régen engem kijavítottatok, figyeltem:
Python II. törvénye pontosan: A Te pénzed, a Te idõd, a Te örömöd!

Motyoo -t macerálni, csak pontosan, szépen... (meg nem is kéne:))
Egy trike némi fémbõl, kompozit anyagból, gumiból, mûanyagból és rengeteg kompromisszumból áll

#797
Isuka001

Isuka001

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 507 posts

véletlenül félig kész:)


az jó, szerintem erre utaltál, hogy neked a "kánikulában" is dolgoznod kell;),
köszi elõre is
...rekut mindenkinek alanyi jogon...
képtár

#798
Isuka001

Isuka001

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 507 posts

Sok boldog kilométert kívánok velük, és ne feledd, mielõtt levennéd a lábad a pedálról, elõbb kapcsold ki a patentet. :D


Köszönöm, azon leszek, hogy szaporodjanak a kilométerek. Elõbb vagy utóbb esés is lesz, úgy az igazi.
...rekut mindenkinek alanyi jogon...
képtár

#799
wariator

wariator

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 284 posts

dejó hogy szombaton megint melozom és kánikula lesz :(

Hurrá!:)
Úgy néz ki most már éjszaka is olvad a hó:D
Mehetek tekerni egyet:):):)
toljad neki!!!

#800
lompi

lompi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,496 posts
jolvan köszi és nemvetem zokon:)
Ha reku akkor lompi bike:)
képek