Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Rekumbensek (alias fekvés, tekerés)

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
13414 hozzászólás a témában

#7381
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 hozzászólás

... láttam, hogy két egymással ellentétesen mart ívbe fekvõ bowdennel vitték át a kormányzáshoz szükséges erõt
..


Silver LWB (számomra A Mester) fórumtársunk már alkotott ilyet. Mondhatni tökéletes a mûalkotása. 2009 amatõr kupa tahi futam képei között talán fent van valahol a neten.
:)

#7382
peter1001

peter1001

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 615 hozzászólás
Na, a ragtapasz az legalább feldobná a gépet. Én inkább átfúrnám a vázat, és nyócas vagy tizes átmenõ csavarral rögzíteném. Ilyenkor vigyázni kell, hogy a csavar rendesen átlógjon, mert egy (vagy kettõ) kontraanyának oda kell férni. Ha lehet az anyák rozsdásak legyenek, ferdén rákapatva, mert úgy nehezebben rázódnak le. Félmunkát nem szabad végezni!

#7383
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 hozzászólás

Na ilyen bringával nem égetném magam. Még kulacstartó sincs rajta.


ráadásul még boom sincsen rajta. így hogyan állítja a lábméretet?
ááááááááááááááá :P
;) :) :)

#7384
lompi

lompi

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.496 hozzászólás
azé én egy ijennel égetném magam a kulacstartót meg valahogy felaplikálmám leukoplastal is :D
Ha reku akkor lompi bike:)
képek

#7385
peter1001

peter1001

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 615 hozzászólás

Feltöltött kép

Na ilyen bringával nem égetném magam. Még kulacstartó sincs rajta.

#7386
savanyugabi

savanyugabi

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6.707 hozzászólás
Ha a tolórudas megoldás helyett bowdenes mechanizmussal oldanátok meg a kormányzást? Bambultam a nyáron penumatikus járgányok versenyén, s ott láttam, hogy két egymással ellentétesen mart ívbe fekvõ bowdennel vitték át a kormányzáshoz szükséges erõt
hirtelen nem találom a képeket, de jó megoldásnak tûnt

#7387
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.412 hozzászólás
Teljesen igazatok van! Elragadtattam magam!
A félkarú cucc az én felvetésem volt. A jelenlegi terv meg az egyszerûségrõl szól.

Elöl és hátul is féllábon álló lowracert valószínûleg majd Lompitól láthattok tavasszal. A Laurent Dechenne Speculosa és az ebbõl fejlesztett Kouign Amann vonalai már régóta izgatják. most meg jön a tél... :)
Feltöltött kép

#7388
motyoo

motyoo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 689 hozzászólás

tolórudas kormányzásnál nekem a 10-es csõ 2-es fallal jött be, a két végén 8-as menet belevágva a két végén belsõ menetes gömbcsukló 8-as menetes-száron betekerve a csõbe.
SKF - Product data
nincs holtjáték ! ha mégis akkor valamit elb.tam és újra kell kezdeni.
hátrányait Pithon már leírta, még hozzátenném a plusz dekákat, mert nem 2 gramm. elõnyeit meg szintén leírtátok már.

Köszi az infókat - na meg a többieknek is! Ha eljutok idáig, úgyis foglak még zargatni a részletekkel...

féloldalas hátsó lengõkar csak átütõs aggyal! szerintem. nem bonyolult elkészíteni, a váz felõl egy esztergált csapágyház két csapággyal amiknek a belsõ tengelye szintén 20-as csõ. a sárga frontosnál csináltam így és bevált, masszív atombiztos, és nehezebb mint a merev villa kialakítás.
ha hajtani is akarod a féloldalas kereket az már kicsit keményebb menet lenne. arra a z elõbb leírtak nem állnak teljesen. ott én inkább a windcheetah megoldását adoptálnám, de akkor nem tudod tartani a hosszanti síkot. és a fék is kérdéses.
http://www.windcheet...HIGHREZ/bob.jpg
:):)

Ha most csinálok féloldalas hátsó lengõkart, akkor milyen izgalom marad a következõ bringára? :)

#7389
stoki

stoki

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 737 hozzászólás

A tolórudas kormányzásnak nincs hátránya csak az alábbi 3-4 bekezdés... :) Ez jó! "ha jól átgondolod a rendszered egy csomó felesleges alkatrészt megspórolsz" Ja! a tolórudat, meg gömbcsuklót és állítócsavart... De nekem a kilenc is páros! Nem is értem miért kibicelek itt.


Itt nem erre gondoltam, hanem ahogyan én jártam. Volt egy apa típusú gömbcsuklóm, amihez nagyon ragaszkodtam, elfelejtve azt, hogy körülnézzek mi van még a piacon. Ehhez esztergáltattam olyan elemet, amivel össze tudtam kötni egy menetes szárral. Feleslegesen 1 alkatrész, ilyesmi hülyeségeket kellõ átgondolással el lehet hagyni.Az igazi megoldás Tom-nál van ezt valahogy így kell csinálni...:) DE az ember mohó és minél elõbb akarja maga alatt tudni a rekumbensét .:)

Python Te meg egy külön kaszt vagy a rekusok között. Amolyan Moho Sapiens. NEm tudsz megállni, megállapodni, de mi így szeretünk. :)
...

#7390
Tom2

Tom2

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 652 hozzászólás
tolórudas kormányzásnál nekem a 10-es csõ 2-es fallal jött be, a két végén 8-as menet belevágva a két végén belsõ menetes gömbcsukló 8-as menetes-száron betekerve a csõbe.
SKF - Product data
nincs holtjáték ! ha mégis akkor valamit elb.tam és újra kell kezdeni.
hátrányait Pithon már leírta, még hozzátenném a plusz dekákat, mert nem 2 gramm. elõnyeit meg szintén leírtátok már.

féloldalas hátsó lengõkar csak átütõs aggyal! szerintem. nem bonyolult elkészíteni, a váz felõl egy esztergált csapágyház két csapággyal amiknek a belsõ tengelye szintén 20-as csõ. a sárga frontosnál csináltam így és bevált, masszív atombiztos, és nehezebb mint a merev villa kialakítás.
ha hajtani is akarod a féloldalas kereket az már kicsit keményebb menet lenne. arra a z elõbb leírtak nem állnak teljesen. ott én inkább a windcheetah megoldását adoptálnám, de akkor nem tudod tartani a hosszanti síkot. és a fék is kérdéses.
http://www.windcheet...HIGHREZ/bob.jpg
:):)

#7391
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.412 hozzászólás
A tolórudas kormányzásnak nincs hátránya csak az alábbi 3-4 bekezdés... :) Ez jó! "ha jól átgondolod a rendszered egy csomó felesleges alkatrészt megspórolsz" Ja! a tolórudat, meg gömbcsuklót és állítócsavart... De nekem a kilenc is páros! Nem is értem miért kibicelek itt.

Sajnos nem tehetjük meg, hogy legyen vagy húsz féle kerónk, ezért mindenki igyekszik az igényeinek a legjobban megfelelõ alternatívát összehozni egy gépben. Persze nem sikerül! Tehát újra és újra belevágunk, rálépve ezzel egy útra.

- volt egy SWB-m alsókormánnyal.
- egy lengõorrúm alsóval... Nem nem a recúgbens :) Ez központi kormányzású volt!
- meg SWB elsõkerékhajtással, de fix orral
- meg X változatban a lengõorrúak

Én most éppen a felsõ széles "M" kormánynál tartok, de biztosan változni fog ez is:)

#7392
stoki

stoki

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 737 hozzászólás
Egyénfüggõ :) Engem jobban idegesít a kerti traktor kormány effektus, mint a tolórudas adta segg alatti kormányzás. Lehet, hogy van holtjáték, de azt az én biciklimen nem érzem. Ha minõségi módon van a tolórudas rendszer megépítve, akkor csak elméletileg van holtjáték, ténylegesen érezhetõen nincs, ha van akkor vagy az igényesség maradt el, vagy valami kilazult.:)
A tolórudas alsókormány legnagyobb hátránya az, hogy igényesen kell megépíteni. Ha lazaság van azt a rendszer megbosszulja.
Tolórúdra Tom2-tõl jött régebben egy tipp, hogy csõbõl kell megépíteni és nem menetes szál-ból, ahogy én csináltam. Tom szerint nem remeg annyira be. Az én rekumon gyárilag tömör aluminium tolórúd volt az alu merevsége miatt lehet, hogy nem volt érezhetõ én ezt átépítettem rozsdamentes acélra. Olyan jól remeg, mint egy számszeríj. :) A csöves megoldást egyszer én is kipróbálom. A tolórudas technikánál jól gondold meg, hogy milyen gömbcsuklót használsz én egy picit elbonyolizáltam a rendszeremnél. Mert van apás és anyás gömbcsukló, ha jól átgondolod a rendszered egy csomó felesleges alkatrészt megspórolsz.

Még annyit, hogy az alsó kormánynál legyél figyelemmel a láncvezetésre is, mert azt jól ki kell kalkulálni, hogy ne verdesse a lánc a kormányt.
...

#7393
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.412 hozzászólás

iszonyatosan zavart az áttétel.
Épp ezért gondoltam 1:1 áttétellel és tolórúddal. Ez egyesíti a közvetlen és közvetett kormányzás elõnyeit szerintem! Kivéve holtjáték...
egy féllengõkar... valahogy nem bizalomgerjesztõ. Persze lehet, hogy még ráhangolódom!


1:1 áttétel egyesítheti a kettõ hátrányait is. :) Nekem a legnagyobb gondom az áttételes megoldásokkal volt, bár szokható... Nyílván meg vannak az elõnyei, de amikor átülsz egy másik gépre úgy el kezdesz kacsázni mint ha lengõorrúról ülnél normálra.
A másik az eltérõ forgáspont. A normál kerónál -bármekkora is a stucni hossza- ugyan az az érzés, legyen az komfort, trekking, monti vagy outi. De hogy a feneked alatt van a forgáspont, a kormány meg elõtted 40 centivel fordul... Lehet, hogy egyén függõ és mást nem zavart ez az érzés, de én a magam részérõl maradnék az egyezerûbb megoldásnál, amennyiben az megvalósítható.

Kizáró okok lehetnek:
- óriási ülep (ez úgy látom nem áll fenn :))
- behatárolt kormányszélesség (pl.:be kell férnie az autóba)
- nagy távolság a homlokcsõ és ülõlap között
- lapos homlokcsõ szög

Rengeteg jó tulajdonsága van az alsókormánynak és azon kívül, hogy körülményes vele tolni a bicajt más nem is tudnék hátrányként említeni! Azt azért továbbra is fentartom, hogy bizonyos vázkialakításnál felesleges és bonyolult, indokolatlan a használata, míg bizonyos esetekben nincs értelme más kormányban gondolkodni!

A féllengõkar hátránya, hogy kötelezõen átütõagyat kell használni. Ahhoz meg köll a tengely... A villa forgáspontjához egy mezei monoblokk kiválóan megfelel! Persze, ha már úgy is esztergáltatni kell, akkor már lehet ez is igényesebb megoldás. Nem törvényszerû, de lehet nehezebb is a hagyományos befogatásnál.
Megbízhatóság szempontjából nem megalapozottak a félelmeid, a gocycle is ilyen.
Több munka elkészíteni, viszont a látvány...

Feltöltött kép

#7394
motyoo

motyoo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 689 hozzászólás

Az alsókormánytól nem kell tartani, kezdõk is könnyen és gyorsan boldogulnak vele. Levinek, Zétának, nekem is (és még sokunknak) ilyen volt az elsõ gépünk.


Bár az elsõ gépem nem ilyen, de az elsõ fekvõs utam nekem is ilyennel volt. Azub 5, AMbringa túra.
Feltöltött kép
Nem volt problémám vele, bár tény: markolni kellett két kézzel végig, és iszonyatosan zavart az áttétel.

Az áttétel alkalmazása megszokást igényel, egyszerûbb fixen az elsõ villához rögzíteni, amennyiben a homlokcsõ-ülõlap ezt engedi. A dõlésszögét hagyományos bilincsbefogatással, a hoszt becsúszószárral tudod megoldani. További elõnye, hogy nincs holtjáték. Hosszabb szerelvényeknél (LWB) és a fordulókör szûkítése céljából alkalmaznak tolórudat és áttételt. Egy kezdõnek (aki a fixhez van szokva, hiszen a normál kerón is így van) ez legalább olyan furcsa lesz, mint targoncát vezetni.


Épp ezért gondoltam 1:1 áttétellel és tolórúddal. Ez egyesíti a közvetlen és közvetett kormányzás elõnyeit szerintem! Kivéve holtjáték...

Ha poent akarsz vinni a tervbe, akkor gondolkozz el a féllengõkaros megoldáson. Marad a rugózás csak a bal oldalon hiányzik az "anyag". (talán van is a mesternél egy ilyen a ládafiában) Ha még nagyobb hûha is belefér, akkor elöl is lehet átütõ agy... (ebben az esetben viszont csak az outi fék használata lehetséges) Na vazze azon csámcsognának a járókelõk! Lompi a hátsó villa készítésben eddig is gyakorlott volt, de most már hiba nélkül készíti az elsõt is!
:) Amellett hogy IPAROS ember, még a stílusa is sokat finomodott az elmúlt években!

Felmerült bennem is. Jópofa, ez tény, viszont macerának tûnik: tengelyt esztergáltatni, csapágyazott villa-forgáspont, stb (vagy nincs stb?). Bár ha tényleg van készen Lompinál, na konzultálok vele mindjárt. Amúgy a hagyományos -kétoldalas- villákban jobban bízom... Ez persze lehet, hogy hülyeség és csak a megszokás hatása, de egy féllengõkar... valahogy nem bizalomgerjesztõ. Persze lehet, hogy még ráhangolódom!

#7395
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.412 hozzászólás
Az alsókormánytól nem kell tartani, kezdõk is könnyen és gyorsan boldogulnak vele. Levinek, Zétának, nekem is (és még sokunknak) ilyen volt az elsõ gépünk.
Az áttétel alkalmazása megszokást igényel, egyszerûbb fixen az elsõ villához rögzíteni, amennyiben a homlokcsõ-ülõlap ezt engedi. A dõlésszögét hagyományos bilincsbefogatással, a hoszt becsúszószárral tudod megoldani. További elõnye, hogy nincs holtjáték. Hosszabb szerelvényeknél (LWB) és a fordulókör szûkítése céljából alkalmaznak tolórudat és áttételt. Egy kezdõnek (aki a fixhez van szokva, hiszen a normál kerón is így van) ez legalább olyan furcsa lesz, mint targoncát vezetni.
Ha poent akarsz vinni a tervbe, akkor gondolkozz el a féllengõkaros megoldáson. Marad a rugózás csak a bal oldalon hiányzik az "anyag". (talán van is a mesternél egy ilyen a ládafiában) Ha még nagyobb hûha is belefér, akkor elöl is lehet átütõ agy... (ebben az esetben viszont csak az outi fék használata lehetséges) Na vazze azon csámcsognának a járókelõk! Lompi a hátsó villa készítésben eddig is gyakorlott volt, de most már hiba nélkül készíti az elsõt is!
:) Amellett hogy IPAROS ember, még a stílusa is sokat finomodott az elmúlt években!

de bocsánat nem akartam beleszólni...

#7396
motyoo

motyoo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 689 hozzászólás

Ennél a geometriánál vétek lenne nem az alsókormányt alkalmazni. Gondolom, eleve erre tervezted. Elég közel van az üléshez, még áttétel vagy nyomórúd sem kell. (mint a képen)

Piko, Stoki!

Alsó kormányt mindeképpen ki fogom próbálni ezen a gépen, nagy valószínûséggel tolórúddal. Mondjuk asszonka kicsit tart tõle (sztem egyelõre az alsó kormánnyal valamennyire azonosítja a lengõorrút, amivel "nem lehet menni"), szóval a biztonság kedvéért talán felsõ is készül majd hozzá... De elõbb alsó!

A görgõt én más okból tenném lejjebb. Berugózásnál a felsõ láncvonal és a hátsó villa forgáspontjának közelében szûkül a hely. Adott esetben hozzá is ér majd...

Papa, Piko!

A görgõ elhelyezésénél a pogómentes kialakítás lesz az elsõdleges szempont - természetesen olyan alapvetések mellett, hogy a lánc berugózáskor se érjen bele a vázba (azért kösz, h szóltál ;) ). Szóval a lánc vízszintes síkja lesz adott, hiszen a villa forgáspontengelyét fogja metszeni. Így a görgõvel elõre-hátra tudok majd játszani. Mínél elõbbre van, annál kevésbé ér bele a gatyába a lánc. De ha kell láncvédõcsõ, hát kell, ezt túl fogom élni.

Megoldás lehet az is, ha a villa lefele "törik" (mint a képen). Esetleg a szimmetria miatt a hajtómû is mehetne lejjebb (mint a képen) Akkor az ülõlap még lejjebb kerülhet (mint a képen).
Csinálj egy olyan vázat mint a képen! :)

A hajlított váz sok mindenben segítene, de (mint akkor is, amikor az Alfát terveztem), egyenes vázú monotube-ot szeretnék, rugózással. Amúgy épp ezért rajzomtam a hátsó lengõvillát raptobike stílusban két, félbevágott 45-ös csõbõl. Apropó, mit szóltok ehhez? Tom2-nél és másoknál is láttam hasonló lengõvillát 40x20x1,5-es zártszelvénybõl. Jó-e lesz-e ez-e félbevágott 45x1,5-es csõbõl-e? Ezen kívül 50x1-esem van. Na meg amit Lompi doktornál találni ;)


Amúgy itt a modell, ha valakit részletesebben érdekel http://sketchup.goog...0b68c5ceaae3478
Egyelõre csak ötletszintû skicc!

#7397
Python

Python

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.412 hozzászólás
Ennél a geometriánál vétek lenne nem az alsókormányt alkalmazni. Gondolom, eleve erre tervezted. Elég közel van az üléshez, még áttétel vagy nyomórúd sem kell. (mint a képen)
http://ep.yimg.com/c...ent_2126_398886
A láncvezetõcsõnek (ha jó) van egy zaj és lánchullámzás csillapító hatása is. Ilyen hosszú láncvonal esetén szereti ledobni magáról a láncot, ha a "megfelelõ" ütemben kapja el a döci. A görgõt én más okból tenném lejjebb. Berugózásnál a felsõ láncvonal és a hátsó villa forgáspontjának közelében szûkül a hely. Adott esetben hozzá is ér majd... Megoldás lehet az is, ha a villa lefele "törik" (mint a képen). Esetleg a szimmetria miatt a hajtómû is mehetne lejjebb (mint a képen) Akkor az ülõlap még lejjebb kerülhet (mint a képen).
Csinálj egy olyan vázat mint a képen! :)

Csak viccelek, de valóban lejjebb kellene lenni annak a görgõnek.

#7398
Reku Papa

Reku Papa

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.423 hozzászólás

vegyél neki egy olyan cipellõt amiben nem veszi fel az aerodinamikai poziciót a lábfeje pedálon.

Van neki, de nem húzza fel, mert abban nem kényelmes sétálni...
Én annyi mindent nem szerettem még!
Picasa képtáram __ YouTube csatornám

#7399
Reku Papa

Reku Papa

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.423 hozzászólás
Motyoo,

a keresztgörgõt tedd kicsit alacsonyabbra, és akkor a combod nem fog hozzá érni a lánchoz, tehát nem kell láncvédõ csõ!
Én annyi mindent nem szerettem még!
Picasa képtáram __ YouTube csatornám

#7400
stoki

stoki

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 737 hozzászólás

Hát akkor kövezzetek meg, én most egy RWD-t szeretnék. Igaz nem magamnak, hanem az Alpha helyett. Ugyanaz, csak egyszerûbben.
Feltöltött kép


Alsó kormány azért beficcen, vagy még az is marad a régi (jók lettek a balatoni képek)?
...