Jelentkezz be Regisztrálj

Rekumbensek (alias fekvés, tekerés)
#4441
Posted 2011. March 06. - 00:43

#4442
Posted 2011. March 05. - 23:43

A fék páldája azért nem stimmelt, mert az uszóágyazású betétek valóban így mûködnek, de a tárcsa egy tengelyes rendszer.
A helyzet, amirõl beszélünk, viszont két független kerékrõl szól, két független tengellyel. A görgõ többé-kevésbé szabályozza, elosztja a bowdenekre ható erõket. Ezzel semmi gond, ha ugyan az a fékerõ, ugyan azt a lassulást eredményezi. Ehhez azonos beállítás, hatásfok, trakció, talaj minõség stb. kell.
Amennyiben ez nincs, akkor valamelyik kerék lassulása nagyobb lesz. Ha nincs görgõ és fix a kapcsolat, akkor a fék kopásához tudod állítani a bowden hoszt, de még így is kérdéses a talaj és köpeny kapcsolata. Görgõ használatával ez is kiegyenlítõdik... Pl.: Tibor-s-trike képén látszik a két állító csavar. A görgõ miatt, mindegy melyiket csavarod, mind kettõn feszítettél...
Én elméletben a két külön mûködtetett ELSÕ féket tartom jobb megoldásnak.
Ezt ma tanultam:
"Viszont mindenki azt csinál amit akar és úgy ahogy akarja. Mások vagyunk más-más szempontok alapján megítélve a dolgokat. Lényeg hogy biztonságos legyen, és mûködjön.
Az evolúció minden lépcsõjét meg lehet-kell mászni-tapasztalni. A végére majd minden letisztul."
Én ezt úgy fogalmaztam meg, hogy nekem a kilenc is páros.
#4443
Posted 2011. March 05. - 23:14

nagy a dilema mert közösitet bovdenel szakadáskor egy fék sincsen habár jóminöségü bovdeneknél a szakadás igen kicsi.
Igaz. Ezért jó az az elképzelése, hogy külön kör hátsó, és külön kör mellsõ féket tervezett el. Bowdenszakadáskor még meg tud állni -valahogyan- a megmaradó hátsóval (meg osztan a vicának a versája


#4444
Posted 2011. March 05. - 22:33

YouTube - tadpole trike lbordi
azonkivül nem voltak ilyen gondjaim
ilyen fékeket használok
Tektro FX570 CFS Front U-Brake Black | Bike Cantilevers & Calipers - Bike Brakes & Shifters
#4445
Posted 2011. March 05. - 22:32

Ebben igazad van és pont ezért vagy tévúton, a példa rosz. A tárcsafék egytengelyes rendszernek tekinthetõ, a trike elsõ kerekei viszont két különálló tengelyen vannak elhelyezve. A felvázolt rendszer a következõ képpen mûködik: az egyik fék fog, lassítja a kereket ezzel csökkenti a kerék fordulatszámát, tehát ívre kényszeríti a gépet, egyszerûbben elhúzza. Ez történik mind addig, amíg a másik fék el nem kezd fogni és ki nem egyenlíti ezeket az erõket.
Ebbe belekeverni mindenféle elektronikus rendszert, ami másodpercenként több százszor nyit vagy zár egy szelepet, jó dolog, de a trikenál most nem ez lenne a cél.
Semmi elektronikát nem kevertem bele, bowdenes rendszerrõl van szó, meg az ÚSZÓNYERGES tárcsaféket hoztam fel példának, aminek annyira semmi köze az elektronikához, hogy a tárcsafékes biciklin is az van.

A fékerõt bowdennwl bizony így volt szokás a két kerék közt elosztani a hidraulikus fékrendszerek általánossá válása elõtt, és a hidraulikus rendszerek is így mûködnek, csak jobb érzékenységûek a bowdenhez képest. Az elektronikus szabályozás más téma...
#4446
Posted 2011. March 05. - 22:29

https://picasaweb.go...me?hl=hu&tab=bq
#4447
Posted 2011. March 05. - 22:22

Van egy másik lehetõség is a fékrögzítésre. Egy megfelelõ vastagságú radír darabot formára kell vágni és egy apró lyukat fúrni rá, majd damillal lötyögõsen rögzíteni a fékkarhoz. Ha rögzíteni kell a gépet a radír darabot be kell tenni a fékkar megnyitott részébe, miután behúzott állapotba kerül a fékkar. Elõnye, hogy mindig kéznél van.
(Szagos radír hátrányban, mert törik, de a gumiradír jól alkalmazható)
fékkar rögzítésre én egy gumibelsõt láttam használatban. alapesetben a markolaton volt, használatkor meg a behúzott fékkaron és a markolaton feszült. praktikus filléres egyszerû.

Sao
Bringanti féle fékkar is teljesen ilyen.

#4448
Posted 2011. March 05. - 22:18

Van egy másik lehetõség is a fékrögzítésre. Egy megfelelõ vastagságú radír darabot formára kell vágni és egy apró lyukat fúrni rá, majd damillal lötyögõsen rögzíteni a fékkarhoz. Ha rögzíteni kell a gépet a radír darabot be kell tenni a fékkar megnyitott részébe, miután behúzott állapotba kerül a fékkar. Elõnye, hogy mindig kéznél van.
(Szagos radír hátrányban, mert törik, de a gumiradír jól alkalmazható)
Jó!


Na, oldalkocsis motoron ez úgy volt megoldva: a fékkar fix része megfúrva, a furatban csapocska, alatta (körülötte) spirálrugó (a csapocskának volt a testénél szélesebb feje, az alatt volt a rugó). Meghúztam a fékkart, lenyomtam a csapocskát, eleresztettem a fékkart, csapocska megakasztotta, rögzítve a motor. Elinduláskor fék meghúz, csap felugrik, fék elereszt, gázt neki.
Ez gyárilag is, házilag is pár forintos téma, a radír sem biztosan olcsóbb

#4449
Posted 2011. March 05. - 21:41

Ezek szerint akkor én egy kivétel lehetek...
Nem kivétel vagy, hanem gyakorlott tervezõ és hajtó.
A leírt hibák sem általánosak, de fokozottan veszélyesek.
#4450
Posted 2011. March 05. - 21:36


#4451
Posted 2011. March 05. - 21:23

...ha viszonylag elölre kerül az ülés, akkor vészfékezéskor elõre bukhat a bringa - hajtóstól. A keresztrúd probléma miatt trájkoknál ez elég gyakori, és veszélyes! ...
Ezek szerint akkor én egy kivétel lehetek, mert a pár ezer km alatt amit letekertem, még egyszer sem sikerült a földhöz lekoccolnom a hajtókart-lánctányért vészfékezéskor, pedig abból volt egy pár már. A hátsó kerék viszont rendszeresen pont közvetlen az elemelkedés elõtti állapotban maradt. ( na jó. volt amikor lebegett egy kicsit

Kerék legtöbbször csak nagy kanyarsebességnél emelkedett el, méghozzá az elsõ ! és a belsõ íven futó!
Lehet hogy az egésznek a 90 kilóm az oka?


A keresztrúd meg sosem volt probléma nekem.


#4452
Posted 2011. March 05. - 21:18

Na megvolt a menetpróba....és baromi királyul sikerült a Trike-om:D
10 km-et mentem most vele, csakhogy lássam hol nyöszörög, ha reped hol repedne, de már régen rossz lenne ha most repedne, de eddig semmi gond nincs....a fékeket egyelõre két fékkarra kötöttem az elsõ fékeket, hátsó egyelõre kihagyva.
Egyébként minden úgy mûködik rajta ahogy terveztem, a láncvezetõ görgõnek végül nemlett csapágya, simán csúszik egy tengelyen, a fordulóköre kb másfél sáv, de lehet kevesebb egy picivel, szóval 3.5 méter kb, egyenesfutása nagyon jó, elengedett kézzel szépen lehet vele menni, kanyarban szépen rááll az ivre, nem vettem észre, hogy nyalná a gumit, pedig rendesen sáros volt mire kimentem az utcánkból:D De azmajd idõvel elválik.
Szóval eddig minden jó. Még holnap tekerek kicsit, csinálok képeket, és utána szedem szét és gittelem és festem. 1 hónap és készlesz.
Merre volt a próbaút?
#4453
Posted 2011. March 05. - 20:55

https://picasaweb.go...feat=directlink
Elnézést a képminõségért, egy fix fókuszú videokamerával készültek a felvételek. A szerkezet nekem a bal oldali kormánykarra van elhelyezve, én V-fékeket használok. A vázad bal oldali ágán hasonlóan megoldhatod.
Lompi: "rögritöféknek meg egy darab tépözár tökéletesen megfelel" IGEN! Jó ötlet, köszi. Tépõzárat alkalmazok egyébként a kábelek rögzítésére, és a nadrágszár kordában tartására is.
A fékezésrõl kialakult hitvitához szeretném a magamét hozzáfûzni:
Ha betartjuk azt a szerkesztési tanácsot, hogy "Igyekezz az ülést minél hátrébb elhelyezni", akkor a hátsó kerékre is jelentõs terhelés jut és itt is jelentõs fékerõ léphet fel a kerék megcsúszása nélkül. Ellenben ha viszonylag elölre kerül az ülés, akkor vészfékezéskor elõre bukhat a bringa - hajtóstól. A keresztrúd probléma miatt trájkoknál ez elég gyakori, és veszélyes! Gondoljatok azokra a videókra, amiken köszöntésként fickósan befékezi a tulaj megérkezéskor a trájkot, és megemeli a hátsó kereket. Azzal nem szeretnék vészfékezni!
#4454
Posted 2011. March 05. - 20:11

Szívembõl szóltál!Viszont mindenki azt csinál amit akar és úgy ahogy akarja. Mások vagyunk más-más szempontok alapján megítélve a dolgokat. Lényeg hogy biztonságos legyen, és mûködjön.
Az evolúció minden lépcsõjét meg lehet-kell mászni-tapasztalni. A végére majd minden letisztul.

Gratula és sok kellemes kilométert!Na megvolt a menetpróba....és baromi királyul sikerült a Trike-om:D
#4455
Posted 2011. March 05. - 19:25

10 km-et mentem most vele, csakhogy lássam hol nyöszörög, ha reped hol repedne, de már régen rossz lenne ha most repedne, de eddig semmi gond nincs....a fékeket egyelõre két fékkarra kötöttem az elsõ fékeket, hátsó egyelõre kihagyva.
Egyébként minden úgy mûködik rajta ahogy terveztem, a láncvezetõ görgõnek végül nemlett csapágya, simán csúszik egy tengelyen, a fordulóköre kb másfél sáv, de lehet kevesebb egy picivel, szóval 3.5 méter kb, egyenesfutása nagyon jó, elengedett kézzel szépen lehet vele menni, kanyarban szépen rááll az ivre, nem vettem észre, hogy nyalná a gumit, pedig rendesen sáros volt mire kimentem az utcánkból:D De azmajd idõvel elválik.
Szóval eddig minden jó. Még holnap tekerek kicsit, csinálok képeket, és utána szedem szét és gittelem és festem. 1 hónap és készlesz.

#4456
Posted 2011. March 05. - 19:12

A testi épséged érdekében javaslom, hogy errõl szokjál le! ....A két fékkar esetén Te magad vagy az ABS!
TOM2! Hol vagy?


Alkottam. Készül az újabb trájkom.

Egyszerre fék vs külön fékezés már vagy háromszor volt téma minimum itt a fórumon. Kiveséztük minden alkalommal, és nem lettünk okosabbak.
Részemrõl mint mindig most is azt vélem a külön fékezéssel jobban kontrollálható az iránytartás a gép hirtelen fékezésekor. Viszont itt is fontos a gyakorlati tudás-tapasztalatszerzés. Hátsóféket csak rögzítésre tennék fel, menet közben nem sok értelmét látom.
Viszont mindenki azt csinál amit akar és úgy ahogy akarja. Mások vagyunk más-más szempontok alapján megítélve a dolgokat. Akinek görgõs közös húzás kell oldja meg úgy. Lényeg hogy biztonságos legyen, és mûködjön.
Az evolúció minden lépcsõjét meg lehet-kell mászni-tapasztalni. A végére majd minden letisztul.
Én is ezen az úton haladok és még mindig van mit javítanom;)


#4457
Posted 2011. March 05. - 17:19

#4458
Posted 2011. March 05. - 16:22

#4459
Posted 2011. March 05. - 15:07

A testi épséged érdekében javaslom, hogy errõl szokjál le! A legjobb, ha két féket használsz egyszerre. Egy fokkal (de csak egy picivel) rosszabb, ha csak az elsõt használod. Sokkal de lényegesen sokkal rosszabb, ha csak a hátsót használod. Ha érdekel a fizikai magyarázata, akkor Szélvész exmotorversenyzõ Tanár Úr majd korrepetálást tart.Úgylátom felkavartam kicsit a fórumot:) Egyébként gondolkozok, hogy tényleg kell-e a hátsó fék, de én a sima kerékpáron is inkább a hátsót szoktam használni....lassitásra megfelelõ...nemvok versenyzõ, hogy kanyar elõtt 2 méterrel kezdjek el fékezni, kivéve mikor állatkodni van kedvem....szóval lassitásra bõven elég a hátsó fék, vészfékezésre viszont kell egy megbizható elsõ, mert vészfékezéskor a hátsó fékkel hamar megcsusszan a gumi.
Szia !
Igazad van, közútnak feleljen mag. Én sem mennék szívesen úgy, hogy külön lehet fékezni, ment közben vészfékezéskor ha mellettem van egy teherautó, alá keveredni úgy hogy a fejem egy magasságban van a tengely központtal.
Amennyiben két külön mûködtetett, jobb és bal elsõ kerékre ható féked van, akkor lehetõséged van a jármû mozgását kontrol alatt tartani.
Amennyiben mind két féket egy karral oldod meg -és az nincs jól beállítva- akkor megy a gép arra, amerre a fizika törvényei irányítják. Akár a pótkocsi alá... A két fékkar esetén Te magad vagy az ABS!
TOM2! Hol vagy?
#4460
Posted 2011. March 05. - 14:55
