Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Kenõanyagok, tisztítás, karbantartás

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
1687 hozzászólás a témában

#161
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
There is no need to remove wax from your chain again after applying Squirt Chain Lube. Just brush off occasionally with a dry brush and use a toothpick to remove some residue from the cassette and chain rings if necessary. A well waxed chain repels dirt, mud and water, and reduces chances of friction and chain suck.


En csak bringatisztitaskor szoktam atmosni.

#162
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
Amennyire en fogom a viaszolas lenyeget, a csapok valszeg nem kapnak sok kenest, cserebe nem gyujtik a port, ezert hangosabb. Amugy a viasz raszarad a lanc belso feluletere, illetve nehany tanyerra. Mivel egy kenessel inkabb csak azokat a fogakat kened, amelyiken vegigviaszoltad, a tobbi szaraz marad, es a folyamatosan a tobb kenessel felhordott reteg kenodik szet rajtuk. Ha ezt mindig eltavolitod fokozott lesz a fogak kopasa.

#163
ultio

ultio

    TARC

  • fórumtag
  • 1.169 hozzászólás

Squirt lubenal szvsz nem jo, ha torlod minden alkalommal.

 

Nem ezt tapasztaltam.

Poros, koszos a lánc, törlés után sokkal finomabban fut. Szerintem belülről nem tudom kitörölni. Törlés után rövid 25 - 35 km-es távot megyek. Ha hosszabbra megyek, 80-110 km, akkor mindenképpen kenem törlés után, bármennyit is mentem előtte.


Canyon Spectral 29 AL 5
 
rasti rusti


#164
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
Squirt lubenal szvsz nem jo, ha torlod minden alkalommal.

#165
ultio

ultio

    TARC

  • fórumtag
  • 1.169 hozzászólás

Na akkor leírom az én tudományos módszeremet.

Kínából rendeltem egy mérőt, azzal nézegettem/nézegetem, hogy áll a lánc. Cserére ítéltem, majd telt-múlt az idő, lett a láncban 3 582 km, mire cserélni tudtam. Közben volt egy hátsó váltó csere is.

Sram 1 * 11-es rendszer.

Teljesen ok minden.

 

De az is hozzátartozik, hogy kb. minden bicajozás után letörlöm a láncot, sort és lánctányért és 100 - 120 km-ként ápolom a Squirt Lube-al.


Canyon Spectral 29 AL 5
 
rasti rusti


#166
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

Shimano TL-CN42-essel merd meg (a 0.5/0.75-os Park Tool, Rohloff stb. kicsit tulzottan merik a nyulast). Ha azzal jo, akkor meg hasznalhatod

http://pardo.net/bik...measuring-tools

 

itt is probaltak parfelet :)

https://www.bikerada...-bicycle-chain/

 

epp most vettem cc3.2ot, meglepodtem milyen nagy az atlagos lancmerokhoz kepest. 2000km+ van a montis lancban, kivancsi vagyok, hogy 0.5re mit mutat (a regi 0.75ossel meg jo).



#167
steveadorjan

steveadorjan

    vendég

  • fórumtag
  • 117 hozzászólás

Tenyleg, az csak nekem uj info, hogy 11es lancoktol 0.5os nyulasnal mar cserelni kell? Nincs is ilyen jelzes a retro nyulasmeromon :)

Shimano TL-CN42-essel merd meg (a 0.5/0.75-os Park Tool, Rohloff stb. kicsit tulzottan merik a nyulast). Ha azzal jo, akkor meg hasznalhatod

http://pardo.net/bik...measuring-tools



#168
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 hozzászólás

Most volt megint 200km-es lánccsere. Egyszerűen képtelen vagyok rendesen kimérni a láncnyúlást, pedig ez így már egy SRAM és egy KMC lánccal van tesztelve :D
Szerintem most kipróbálom, hogy csak 100km-enként kenem a láncot, mint ahogy az olajjal is csináltam, hogy akkor vajon mi történik.

Annyira nem gond, hogy nem nyúlik a nyüves, csak még évekkel ezelőtt betáraztam 5 láncot, és még mindig nem látom, hogy mikor fogom elkezdeni használni őket, meg a hozzá vett fogaskoszorút XD Szerintem addigra a hajtóművem is annyira kikopik, hogy kicseréltetem octalinkről integráltra. Az alkatrész már megvan, csak szerszám miatt fogom a helyi bringaboltosra bízni :)

 

Én 3db duraace 9s láncot rotálok 500km-ként már nagyon régóta, sram patentszemmel. Igaz, én akár már 50km után leveszem, benzinben kimosom, és újra olajozom a láncot, de nálam a sor, illetve a hajtóművön levő lánckerék nem bír annyit, mint a lánc. A láncokon a nyúlásmérő nem mér semmit, pedig már mindben lehet vagy 3ekm.



#169
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
Tenyleg, az csak nekem uj info, hogy 11es lancoktol 0.5os nyulasnal mar cserelni kell? Nincs is ilyen jelzes a retro nyulasmeromon :)

#170
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás

Maximum tönkremegy a patentszem.



#171
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
Semminek nem jo, ha gyakran szereled.

#172
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás

lehet lassan tobb kart csinalsz az allando csereberevel, mintha csak hasznalnad :)

 

Mifélét? :D
Maximum olyat, hogy jól megkenve teszem el a láncot, hogy a víz ne akarjon hozzáférni (KMC lánc emiatt tört, mint a ropi), viszont ezt meg a zsírpapír nem mindig szereti, amibe csomagolom XD



#173
nagylaci32

nagylaci32

    vendég

  • fórumtag
  • 178 hozzászólás

A Parktool mérőn levő számok mit jelentenek? Van konkrét mértékegysége? (Talán százalékos nyúlásban szokás mérni, ha jól tudom.)



#174
Rabbit

Rabbit

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.027 hozzászólás
  • LocationKelenföld

5-6 éve vettem egy Park Tool CC-2 toolt. Drága, 29-32 EUR körüli összegbe kerül.

De! Forintban tuti 6-számjegyű az összeg bőven, amit ezzel eddig megspóroltam, a láncnyúlás mértékének követhetősége révén. ;)

https://www.parktool...in-checker-cc-2

 

 

Nem a szerszámmal spóroltál, hanem hogy pedánsan méred a nyúlást, és időben cserélsz. :) (Ha jól emlékszem szervíznaplót is vezetsz.)

Én külön szerszám helyett sublert használok, helyesebben használtam, mikor még annyit mentem, hogy erre szükség volt. Körülbelül 15 éve, egy papír alapú Bike magazinban talált cikk, vagy inkább tanács nyomán: a subler belső mérőjével 12 centihez húzva azt, mérsz a láncba, 119,5-ről indul a matek, ha jól tévedek, innetől ugyanaz az +1 mm a legvége. (Javítson ki valaki, akinek egy új lánc van a kezében.)


Rabbit módosította - 2019. június 14. - 10:28


#175
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3.325 hozzászólás
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

5-6 éve vettem egy Park Tool CC-2 toolt. Drága, 29-32 EUR körüli összegbe kerül.

De! Forintban tuti 6-számjegyű az összeg bőven, amit ezzel eddig megspóroltam, a láncnyúlás mértékének követhetősége révén. ;)

https://www.parktool...in-checker-cc-2

CC-2_002.jpg

 



#176
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

lehet lassan tobb kart csinalsz az allando csereberevel, mintha csak hasznalnad :)



#177
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 hozzászólás

Jól látod, nem nyúlik úgy a lánc, én 2X11 rendszerrel 3600km-t mentem úgy egy XT lánccal, hogy még nem ment bele a 0.75 nyúlásmérő, de a biztonság kedvéért tettem új láncot. Előtte olajozva 2X10 rendszeren 1700km körül kellett már cserélni

 

Most volt megint 200km-es lánccsere. Egyszerűen képtelen vagyok rendesen kimérni a láncnyúlást, pedig ez így már egy SRAM és egy KMC lánccal van tesztelve :D
Szerintem most kipróbálom, hogy csak 100km-enként kenem a láncot, mint ahogy az olajjal is csináltam, hogy akkor vajon mi történik.

Annyira nem gond, hogy nem nyúlik a nyüves, csak még évekkel ezelőtt betáraztam 5 láncot, és még mindig nem látom, hogy mikor fogom elkezdeni használni őket, meg a hozzá vett fogaskoszorút XD Szerintem addigra a hajtóművem is annyira kikopik, hogy kicseréltetem octalinkről integráltra. Az alkatrész már megvan, csak szerszám miatt fogom a helyi bringaboltosra bízni :)



#178
blash

blash

    vendég

  • jóváhagyásra váró
  • 875 hozzászólás

Kipróbáltam valami újat most.

Sajnos én eddig veszélyes szereket használtam a lánctisztításhoz. (hígító, brigéciol) Bár újrahasznosítottam szűrés után, amíg lehetett és gyűjtöttem is, de akkor is valamikor azt az adagot el kell tüntetnem, ami végleg használhatatlan és megmaradt.
 

 

A nekem úgy rémlik, hogy a vízalapú brigéciol elpárolog (rákerestem végre erre is, mert ugye kétféle van, és a 2000-es a vizalapú, a D3-ban van petróleum is), bár ami marad utána nem tudom, hogy mi lehet, leginkább olajjal szennyezett föld és homok. Amúgy jó sokáig lehet használni, csak meg kell várni míg leülepedik, s átöntögetni másik flakonba. 

 

 

 

kemobil.hu/pages/term_Brigeciol_2000.php

 

Vízes alapú zsírtalanító és tisztítószer
 
Előnyösen alkalmazható gépjárművek, erőgépek, motor- és alvázak tisztítására, mezőgazdasági gépek tisztítására, valamint megmunkálási műveletek során a részegységek zsírtalanítására. Használható minden festetlen tárgy és berendezés tisztítására, ahol olajos-zsíros-sáros iszapok és lerakódások, valamint korom és égéstermékek maradékainak együttes, vagy külön-külön történő eltávolítása a feladat. Előnyösen alkalmazható védőolajjal kezelt lemezek feldolgozás előtti zsírtalanítására.
A BRIGÉCIOL 2000-et szórópisztollyal, mártással, ecseteléssel juttassuk a tisztítandó felületre olyan mennyiségben, hogy a szennyeződés átitatódjon, majd 10-15 perc várakozás után a szennyeződést vízsugárral történő lemosással távolítsuk el. Kevésbé szennyezett felületek eltávolításánál a tisztítószer felvitel előtt hígítható vízzel.

 

 

 

kemobil.hu/pages/term_Brigeciol_D3.php

 

Számos munkaterületen alkalmazható: gépjármű alváz, motor, alkatrész mosására mezőgazdasági munka -és erőgépek, vasúti tartálykocsik és föld alatti tartályok tisztítására, gépiparban a megmunkált fémen maradó forgács, törmelék eltávolítására. Használható berendezések tisztítására, ahol olajos-zsíros-sáros iszapok és lerakódások maradékainak együttes, vagy külön-külön történő eltávolítása a feladat. Előnyösen alkalmazható az átmeneti védőolajjal kezelt lemezek feldolgozás előtti zsírtalanítására
 
Szórópisztollyal, mártással, ecseteléssel juttassuk a tisztítandó felületre olyan mennyiségben, hogy a szennyeződés átitatódjon, majd 10-20 perc várakozás után a szennyeződést vízsugárral távolítsuk el. A készítmény a szerkezeti anyagok felületét, főleg a fémfelületeket olyan módon tisztítja, hogy az olajos, zsíros lerakódásokat emulgeálja, tehát vízoldhatóvá teszi , a szervetlen szennyeződéséket pedig adhéziós hatással távolítja el.
A mosás után keletkező szennyvíz emulzió formájában ásványolajat tartalmaz, amely részben a letisztított felületről részben a tisztítószerből kerül a mosóvízbe. A Brigéciol D3 összetételét úgy alakítottuk ki, hogy a keletkezett emulzió könnyen, olcsón, hazai termékekkel demulgeálható. Nagyüzemi tapasztalataink szerint - adott szennyvíztisztító technológiával rendelkező gyárakban - 200 - 300 g/m3 koncentrációban alumínium-szulfát vagy kálcium-klorid adagolása és elkeverése után az emulzió 1-2 óra múlva szétválik. A víz felszínére felúszott olaj lefölözhető. Összegyűjtés után elégethető vagy fáradt olajként értékesíthető. Természetesen minden felhasználónak ki kell dolgozni az adott helyi körülményekhez alkalmazható olajos szennyvíztisztítási technológiát. Az emulziós bontás és lefölözés után a mosóvíz szervesanyag tartalma 10 mg/liter alatt van. Ez a mosóvíz visszaforgatható vagy csatornába ereszthető.
 
 
Összetevők listája:
 
KEROSINE (PETROLEUM), HYDRODESULFURIZED
TEA-DODECYLBENZENESULFONATE
ALCOHOLS, C13-15, BRANCHED AND LINEAR, ETHOXYLATED


#179
deviantRider

deviantRider

    fórumtag

  • fórumtag
  • 73 hozzászólás
  • LocationNyíregyháza

Kipróbáltam valami újat most.

Sajnos én eddig veszélyes szereket használtam a lánctisztításhoz. (hígító, brigéciol) Bár újrahasznosítottam szűrés után, amíg lehetett és gyűjtöttem is, de akkor is valamikor azt az adagot el kell tüntetnem, ami végleg használhatatlan és megmaradt.

De mivel nekem igazából csak a porszemektől kell megszabadulnom a láncról, arra gondoltam, hogy erre a feladatra lehetne környezetbarát megoldást is keresni. (a sima víz nem elég!) Így jutott eszembe, hogy használhatnék mosogatószert. De ez nem jó, mert nagyon habzik és azért ez se éppen környezetbarát. De vannak környezetbarát mosogatószerek, amik lebomlanak és elvileg nem nagy terhelés a természetnek. (90%ban lebomlik, természetes anyagok stb) Persze olyat kell találni, ami nem habzik annyira.

Én most ezt teszteltem és szépen működött is. Persze utána a láncot gyorsan meg kellett szárítani, hiszen mégis csak vízben oldva használtam (1ml / 3dl forró vízben rázás, aztán kiöntés, + sima víz rázás és kiöntés, és újra sima vízzel rázás).

Aki esetleg olajjal ken az is kipróbálhatja. Főleg, hogy vannak biológiailag lebomló láncolajok is. Így picit még zöldebbek lehetünk mi bringások. Legalábbis ha igaz, hogy tényleg lebomlanak ezek a környezetbarát szerek.

Nem sokkal drágább, mint a brigéciol és sokkal tovább elég. Évekre!  És nincs is jobb egy citrom illatú lánctól. ehhe :-D Na jó, ez nem szempont, meg van biztos illatmentes is.
 


deviantRider módosította - 2019. május 29. - 20:37

  • Kisherceg kedveli ezt

#180
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

kinabol lehet rendelni fillerekert mosot (parktool koppintas), raksz bele lanctisztitot, es pikkpakk szep tiszta lesz. en ezt igazabol mar csak akkor hasznalom, ha veszek egy uj lancot, "elhasznalom" rola a gyari kenest, aztan utana tisztitas, es squirt.

 

a squirt annyi mocsoktol kimel meg, hogyha fele annyi ido alatt kopna el a hajtasom, akkor is hasznalnam - mert utaltam mindig a hajtast tisztogatni. most ha lemosom a bringat, ugyanazzal a meleg mosogatoszeres vizzel es kefevel (esetleg probalhatod a sort erosebbel) vegigpuceralom, ugy csillog, mint a tucsok valaga - hasonloan tiszta, mint korabban mindenfele trukkel, csak eppen az olajsar nelkul.

 

megszarad, forgaspontokra vekony teflonos olaj, lancra squirt. egyben letudva a hajtas es a vaztisztitas. soha vissza a masikhoz. nehany dolgot kenek csak ezen kivul (ratchet, etc), ennel jobban nem lehet minimalizalni a karbantartast.


arn módosította - 2019. május 22. - 10:16

  • ultio és peppe kedveli ezt