Jelentkezz be Regisztrálj
Kenõanyagok, tisztítás, karbantartás
#121
Posted 2019. June 15. - 10:01
#122
Posted 2019. June 14. - 23:25
#123
Posted 2019. June 14. - 22:59
#124
Posted 2019. June 14. - 22:25
lehet lassan tobb kart csinalsz az allando csereberevel, mintha csak hasznalnad
Mifélét?
Maximum olyat, hogy jól megkenve teszem el a láncot, hogy a víz ne akarjon hozzáférni (KMC lánc emiatt tört, mint a ropi), viszont ezt meg a zsírpapír nem mindig szereti, amibe csomagolom XD
#125
Posted 2019. June 14. - 12:14
A Parktool mérőn levő számok mit jelentenek? Van konkrét mértékegysége? (Talán százalékos nyúlásban szokás mérni, ha jól tudom.)
#126
Posted 2019. June 14. - 10:28
5-6 éve vettem egy Park Tool CC-2 toolt. Drága, 29-32 EUR körüli összegbe kerül.
De! Forintban tuti 6-számjegyű az összeg bőven, amit ezzel eddig megspóroltam, a láncnyúlás mértékének követhetősége révén.
https://www.parktool...in-checker-cc-2
Nem a szerszámmal spóroltál, hanem hogy pedánsan méred a nyúlást, és időben cserélsz. (Ha jól emlékszem szervíznaplót is vezetsz.)
Én külön szerszám helyett sublert használok, helyesebben használtam, mikor még annyit mentem, hogy erre szükség volt. Körülbelül 15 éve, egy papír alapú Bike magazinban talált cikk, vagy inkább tanács nyomán: a subler belső mérőjével 12 centihez húzva azt, mérsz a láncba, 119,5-ről indul a matek, ha jól tévedek, innetől ugyanaz az +1 mm a legvége. (Javítson ki valaki, akinek egy új lánc van a kezében.)
Edited by Rabbit, 2019. June 14. - 10:28.
#127
Posted 2019. June 14. - 10:06
5-6 éve vettem egy Park Tool CC-2 toolt. Drága, 29-32 EUR körüli összegbe kerül.
De! Forintban tuti 6-számjegyű az összeg bőven, amit ezzel eddig megspóroltam, a láncnyúlás mértékének követhetősége révén.
https://www.parktool...in-checker-cc-2
#128
Posted 2019. June 14. - 10:05
#129
Posted 2019. June 14. - 09:07
Jól látod, nem nyúlik úgy a lánc, én 2X11 rendszerrel 3600km-t mentem úgy egy XT lánccal, hogy még nem ment bele a 0.75 nyúlásmérő, de a biztonság kedvéért tettem új láncot. Előtte olajozva 2X10 rendszeren 1700km körül kellett már cserélni
Most volt megint 200km-es lánccsere. Egyszerűen képtelen vagyok rendesen kimérni a láncnyúlást, pedig ez így már egy SRAM és egy KMC lánccal van tesztelve
Szerintem most kipróbálom, hogy csak 100km-enként kenem a láncot, mint ahogy az olajjal is csináltam, hogy akkor vajon mi történik.
Annyira nem gond, hogy nem nyúlik a nyüves, csak még évekkel ezelőtt betáraztam 5 láncot, és még mindig nem látom, hogy mikor fogom elkezdeni használni őket, meg a hozzá vett fogaskoszorút XD Szerintem addigra a hajtóművem is annyira kikopik, hogy kicseréltetem octalinkről integráltra. Az alkatrész már megvan, csak szerszám miatt fogom a helyi bringaboltosra bízni
#130
Posted 2019. May 30. - 01:24
Kipróbáltam valami újat most.
Sajnos én eddig veszélyes szereket használtam a lánctisztításhoz. (hígító, brigéciol) Bár újrahasznosítottam szűrés után, amíg lehetett és gyűjtöttem is, de akkor is valamikor azt az adagot el kell tüntetnem, ami végleg használhatatlan és megmaradt.
A nekem úgy rémlik, hogy a vízalapú brigéciol elpárolog (rákerestem végre erre is, mert ugye kétféle van, és a 2000-es a vizalapú, a D3-ban van petróleum is), bár ami marad utána nem tudom, hogy mi lehet, leginkább olajjal szennyezett föld és homok. Amúgy jó sokáig lehet használni, csak meg kell várni míg leülepedik, s átöntögetni másik flakonba.
kemobil.hu/pages/term_Brigeciol_2000.php
Vízes alapú zsírtalanító és tisztítószerElőnyösen alkalmazható gépjárművek, erőgépek, motor- és alvázak tisztítására, mezőgazdasági gépek tisztítására, valamint megmunkálási műveletek során a részegységek zsírtalanítására. Használható minden festetlen tárgy és berendezés tisztítására, ahol olajos-zsíros-sáros iszapok és lerakódások, valamint korom és égéstermékek maradékainak együttes, vagy külön-külön történő eltávolítása a feladat. Előnyösen alkalmazható védőolajjal kezelt lemezek feldolgozás előtti zsírtalanítására.A BRIGÉCIOL 2000-et szórópisztollyal, mártással, ecseteléssel juttassuk a tisztítandó felületre olyan mennyiségben, hogy a szennyeződés átitatódjon, majd 10-15 perc várakozás után a szennyeződést vízsugárral történő lemosással távolítsuk el. Kevésbé szennyezett felületek eltávolításánál a tisztítószer felvitel előtt hígítható vízzel.
kemobil.hu/pages/term_Brigeciol_D3.php
Számos munkaterületen alkalmazható: gépjármű alváz, motor, alkatrész mosására mezőgazdasági munka -és erőgépek, vasúti tartálykocsik és föld alatti tartályok tisztítására, gépiparban a megmunkált fémen maradó forgács, törmelék eltávolítására. Használható berendezések tisztítására, ahol olajos-zsíros-sáros iszapok és lerakódások maradékainak együttes, vagy külön-külön történő eltávolítása a feladat. Előnyösen alkalmazható az átmeneti védőolajjal kezelt lemezek feldolgozás előtti zsírtalanításáraSzórópisztollyal, mártással, ecseteléssel juttassuk a tisztítandó felületre olyan mennyiségben, hogy a szennyeződés átitatódjon, majd 10-20 perc várakozás után a szennyeződést vízsugárral távolítsuk el. A készítmény a szerkezeti anyagok felületét, főleg a fémfelületeket olyan módon tisztítja, hogy az olajos, zsíros lerakódásokat emulgeálja, tehát vízoldhatóvá teszi , a szervetlen szennyeződéséket pedig adhéziós hatással távolítja el.A mosás után keletkező szennyvíz emulzió formájában ásványolajat tartalmaz, amely részben a letisztított felületről részben a tisztítószerből kerül a mosóvízbe. A Brigéciol D3 összetételét úgy alakítottuk ki, hogy a keletkezett emulzió könnyen, olcsón, hazai termékekkel demulgeálható. Nagyüzemi tapasztalataink szerint - adott szennyvíztisztító technológiával rendelkező gyárakban - 200 - 300 g/m3 koncentrációban alumínium-szulfát vagy kálcium-klorid adagolása és elkeverése után az emulzió 1-2 óra múlva szétválik. A víz felszínére felúszott olaj lefölözhető. Összegyűjtés után elégethető vagy fáradt olajként értékesíthető. Természetesen minden felhasználónak ki kell dolgozni az adott helyi körülményekhez alkalmazható olajos szennyvíztisztítási technológiát. Az emulziós bontás és lefölözés után a mosóvíz szervesanyag tartalma 10 mg/liter alatt van. Ez a mosóvíz visszaforgatható vagy csatornába ereszthető.Összetevők listája:KEROSINE (PETROLEUM), HYDRODESULFURIZEDTEA-DODECYLBENZENESULFONATEALCOHOLS, C13-15, BRANCHED AND LINEAR, ETHOXYLATED
#131
Posted 2019. May 29. - 20:36
Kipróbáltam valami újat most.
Sajnos én eddig veszélyes szereket használtam a lánctisztításhoz. (hígító, brigéciol) Bár újrahasznosítottam szűrés után, amíg lehetett és gyűjtöttem is, de akkor is valamikor azt az adagot el kell tüntetnem, ami végleg használhatatlan és megmaradt.
De mivel nekem igazából csak a porszemektől kell megszabadulnom a láncról, arra gondoltam, hogy erre a feladatra lehetne környezetbarát megoldást is keresni. (a sima víz nem elég!) Így jutott eszembe, hogy használhatnék mosogatószert. De ez nem jó, mert nagyon habzik és azért ez se éppen környezetbarát. De vannak környezetbarát mosogatószerek, amik lebomlanak és elvileg nem nagy terhelés a természetnek. (90%ban lebomlik, természetes anyagok stb) Persze olyat kell találni, ami nem habzik annyira.
Én most ezt teszteltem és szépen működött is. Persze utána a láncot gyorsan meg kellett szárítani, hiszen mégis csak vízben oldva használtam (1ml / 3dl forró vízben rázás, aztán kiöntés, + sima víz rázás és kiöntés, és újra sima vízzel rázás).
Aki esetleg olajjal ken az is kipróbálhatja. Főleg, hogy vannak biológiailag lebomló láncolajok is. Így picit még zöldebbek lehetünk mi bringások. Legalábbis ha igaz, hogy tényleg lebomlanak ezek a környezetbarát szerek.
Nem sokkal drágább, mint a brigéciol és sokkal tovább elég. Évekre! És nincs is jobb egy citrom illatú lánctól. ehhe :-D Na jó, ez nem szempont, meg van biztos illatmentes is.
Edited by deviantRider, 2019. May 29. - 20:37.
- Kisherceg likes this
#132
Posted 2019. May 22. - 10:14
kinabol lehet rendelni fillerekert mosot (parktool koppintas), raksz bele lanctisztitot, es pikkpakk szep tiszta lesz. en ezt igazabol mar csak akkor hasznalom, ha veszek egy uj lancot, "elhasznalom" rola a gyari kenest, aztan utana tisztitas, es squirt.
a squirt annyi mocsoktol kimel meg, hogyha fele annyi ido alatt kopna el a hajtasom, akkor is hasznalnam - mert utaltam mindig a hajtast tisztogatni. most ha lemosom a bringat, ugyanazzal a meleg mosogatoszeres vizzel es kefevel (esetleg probalhatod a sort erosebbel) vegigpuceralom, ugy csillog, mint a tucsok valaga - hasonloan tiszta, mint korabban mindenfele trukkel, csak eppen az olajsar nelkul.
megszarad, forgaspontokra vekony teflonos olaj, lancra squirt. egyben letudva a hajtas es a vaztisztitas. soha vissza a masikhoz. nehany dolgot kenek csak ezen kivul (ratchet, etc), ennel jobban nem lehet minimalizalni a karbantartast.
Edited by arn, 2019. May 22. - 10:16.
- ultio and peppe like this
#133
Posted 2019. May 20. - 20:46
Ez tényleg hitvita mindenkinél, soha nem is akartam hozzászólni, de hát ezért van a fórum akkor meg miért ne
Nem vagyok hanyag, a hajtásom és a fékek mindig rendben vannak, a vázam és a kerekek most is nagyon koszosak kívülről. Használom a bringát és kevés időm van simogatni de vigyázok rá használat közben is, tisztelem a technikát.
El sem hiszem amiket itt (is) néha olvasok, hogy 5 láncot cserélgetve, ráolvasással, minden tekerés után 30 perces tisztítással és hasonlókkal foglalkoznak emberek. Soha nem szedem le a láncot pedig sok csavart nyomatékkulccsal húzok meg annyira elvetemült vagyok. Rohloff olajat használok lassan 10 éve olyan módszerrel ahogy azt Kisherceg leírta. Néha még a felesleget sem húzom le, sőt néha csak végighúzom a lánc belső részét olajjal hajnalban 5:50 körül mikor tekerni megyek. Fogalmam nincs mennyit megyek egy lánccal (XT 11 speed már jó ideje), mikor úgy érzem nem jó akkor veszek egy másikat (25 €). És persze ezzel együtt nem cserélek sort sem
Tényleg béke van, csak leírtam nálam miként működik! ( :sörös szmájli: de olyan nincsen )
- Rabbit, gaboca1 and Sandman like this
#134
Posted 2019. May 20. - 17:39
Jól látod, nem nyúlik úgy a lánc, én 2X11 rendszerrel 3600km-t mentem úgy egy XT lánccal, hogy még nem ment bele a 0.75 nyúlásmérő, de a biztonság kedvéért tettem új láncot. Előtte olajozva 2X10 rendszeren 1700km körül kellett már cserélni
#135
Posted 2019. May 20. - 10:34
szerintem felesleges ezekkel a mosókkal próbálkozni. egyszerűbb egy használt fogkefével lepucolni a koszt róla (váltógörgőkről, lánckeréksorról, hajtómű lánckerekeiről is), aztán a láncra szemenként egy-egy csepp olaj. párszor tekerd körbe a hajtást. negyedóra múlva (vagy a következő tekerés előtt) töröld le a felesleget. ennyi.
Én meg pont mosót használtam Megfelelő anyag kell bele (valami erős mosó/oldó szer, végül már benzin volt ez az anyag, bár azt a műanyag annyira nem értékelte), és pár átpörgetéssel elég szép lesz a lánc.
Mondjuk a szemek belső oldalán megmaradt a trutyi, meg akármilyen tisztán is jött le már a mosó, még mindig hallottam a porszemek recsegését. Utóbbi teljesen eltűnt a Squirt óta. Az meg még méricskélés tárgyát fogja képezni, de mintha a láncnyúlás is enyhébb lenne.
- Kisherceg likes this
#136
Posted 2019. May 20. - 08:56
Sziasztok!
Milyen lánctisztító készletet érdemes venni? Milyet ajánlotok, ha a lánc levétele nélkül akarom tisztítani? Én ezt néztem ki: https://ebike.hu/ter...7-lanctisztito/
szerintem felesleges ezekkel a mosókkal próbálkozni. egyszerűbb egy használt fogkefével lepucolni a koszt róla (váltógörgőkről, lánckeréksorról, hajtómű lánckerekeiről is), aztán a láncra szemenként egy-egy csepp olaj. párszor tekerd körbe a hajtást. negyedóra múlva (vagy a következő tekerés előtt) töröld le a felesleget. ennyi.
vagy lehet próbálkozni a squirttel, sokaknak bevált itt (néhányaknak meg nem).
Hülyék nem tudnak vele bánni, nekik tényleg nem való.
kb 15 éve így mosom, soha nem lett semmi baja ettől a bringának. Előtte én is ecsettel, kefével pucoltam vagy levéve áztattam a láncot....semmivel nem volt jobb, mint a nagynyomásús pucolás. Így is volt több olyan rendszerem, ami bőven 20-25ezer km felett elment (mtb-n, 8as rendszer és persze váltogatott láncokkal. De a mostani 10es is elment 16ezret az slx racsnival)
De ez is olyan hitvita, mint a Nikon v Canon...Aki abban hisz, hogy leveszi a láncot, kiáztatja és utána szemenként csepegtetve újrakeni, az csinálja nyugodtan.
ebbe kár belemennem...
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"
#137
Posted 2019. May 19. - 23:49
hülyeséget ne javasolj senkinek.
Hülyék nem tudnak vele bánni, nekik tényleg nem való.
kb 15 éve így mosom, soha nem lett semmi baja ettől a bringának. Előtte én is ecsettel, kefével pucoltam vagy levéve áztattam a láncot....semmivel nem volt jobb, mint a nagynyomásús pucolás. Így is volt több olyan rendszerem, ami bőven 20-25ezer km felett elment (mtb-n, 8as rendszer és persze váltogatott láncokkal. De a mostani 10es is elment 16ezret az slx racsnival)
De ez is olyan hitvita, mint a Nikon v Canon...Aki abban hisz, hogy leveszi a láncot, kiáztatja és utána szemenként csepegtetve újrakeni, az csinálja nyugodtan.
Edited by marton, 2019. May 20. - 00:00.
#138
Posted 2019. May 19. - 22:00
+1 a Squirt-re, nem kell többet baszakodnod majd a hajtás takarításával, egy erősebb szálú fogkefével és egy féktisztítós ronggyal pár perc alatt patikává lehet varázsolni a láncot-hajtást.
- Rabbit likes this
#139
Posted 2019. May 19. - 21:36
Benzinkút, kézi mosó, 100 Ft
Nem kell levenni a láncot.
Mert a Muc-Off-hoz le kell
Én simán csak Squirtet használok. Az kinyom magából minden szutykot, nem kell mosogatni a láncot, nem ragad rá semmi trutyi. Egyedül maga a Squirt ad egy kissé gyertya szerű érzést a felületnek.
- ultio likes this