Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Látni & látszani!

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
8729 replies to this topic

#1941
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts

volt nekem is ilyen photon ledem (ami aztán szétesett és elromlott), de a lighster sokkal jobb kerékpáros lámpa, nem csak erõsebb, de sokkal jobb a foncsorozása is (nem körben világít, mint egy sima zseblámpa), valamint min. 5x annyit világít, de inkább még többet


Ó, thx a tippet, ha ezt elöbb tudom... Már van 2 photon, mert az asszony is kikövetelte magának egy éjjeli bicajozás alkalmával. Itt is pót akku kérdése a dolog, de filóztam azon is, h külsõ akkupakkról meghajtom. 8-12db AA akku egy dcdc konverterrel már elég szép üzemidõt adna.

#1942
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 posts
Végre valami, amit magam is (jól) ki tudtam választani. Köszönöm a megerõsítést, akkor maradok a Lightster-nél. Külön öröm, hogy sötét erdõben is használható. Ilyen jól nem tudom megfogalmazni tapasztalat híján a dolgokat. Az egyik barátom lámpája nem terít, csak egy körbe világít. A lovak szemellenzõjéhez tudom azt hasonlítani. Nagyon koncentrálós vele a sötétben való tekerés. Örülök, hogy a Lightster nem ilyen. Megvéve!

#1943
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts

Nem akarok már mástól függni és idõhöz sem szeretnék kötve lenni, így úgy döntöttem, hogy beruháznék egy elsõ lámpába. Amit mindenképp elvárnék tõle, hogy két város között kivilágítatlan úton (vak sötétben) egy 25 km/h-ig tökéletesen lássam magam elõtt az utat. Olvasgattam a topicot és a Sigma Lightster a best buy úgy 10 ezerig, ha minden igaz, ami nem is kerül ennyibe. Vajon ez ellátná ezt a feladatot? Esetleg ha erdõben sötétedne rám, kitalálnék vele? Ami szimpatikus: a bekapcsoló gomb nagyon jó helyen van és van rajta elem lemerültség jelzõ LED is. A 20 órás üzemidõ több, mint elég. Csak világítson, nem kell hogy tudjon villogni is, mert erre van más. Továbbá szimpatikus, hogy 4db AA elemmel mûködik. Nekem pedig van 8 db (ebbõl 4-6 db mindig fölösleges/tartalék) Eneloop aksim. Ja, a design nálam mindent visz. Szükséges jobbat vennem a fent jegyzett Sigma lámpánál? Ha igen, ha nem, érdekességbõl mi lenne a következõ árkategóriás best buy lámpa? És az miben, hogyan nyújtana többet?


lighster adott célra tökéletes, nagyon szépen és erõsen világít és töksötét erdõben is használható, mert elég magasra is vilgít és szép egyenletesen terít, mármint biztonsággal lehet vele haladni, nem kell ott éjszakázni vele

a 20 óra eneloopal... nem tudom, télen szoktam ugye rendszresen használni, akkor kb. 10 óra jön össze vele, de az hidegben, nyáron azért jóval többet is elmegy, az biztos, hogy egy feltöltött szett elemmel nem kell az erdõben éjjszakáznod

ilyen szempointból hasznos is, ha van nálad egy tartalék szett elem, mert eneloop aksinál már tényleg csak akkor vált pirosra a merülésre figyelmeztetõ fény, ha már majdnem kilehelte magát, gagyibb aksikkal valamivel korábban (gondolom hamarabb esik a feszültségük)


ncc1701

volt nekem is ilyen photon ledem (ami aztán szétesett és elromlott), de a lighster sokkal jobb kerékpáros lámpa, nem csak erõsebb, de sokkal jobb a foncsorozása is (nem körben világít, mint egy sima zseblámpa), valamint min. 5x annyit világít, de inkább még többet

#1944
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts
A 20 óra nekem kamu szagú, illetve valószinûleg villogón, bár mellette szól az, h AA akkukat lehet beletenni, azok már 2500mah körül járnak.
Nekem ilyenem van: Teszt: Photon LED 1.25W lámpa $ vásárlás, árak Sajna 3xAAA, és full fényen tud kb 2 órát, de nagyon tisztességesen világít.

#1945
IAmSpecialized

IAmSpecialized

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 504 posts
Nem akarok már mástól függni és idõhöz sem szeretnék kötve lenni, így úgy döntöttem, hogy beruháznék egy elsõ lámpába. Amit mindenképp elvárnék tõle, hogy két város között kivilágítatlan úton (vak sötétben) egy 25 km/h-ig tökéletesen lássam magam elõtt az utat. Olvasgattam a topicot és a Sigma Lightster a best buy úgy 10 ezerig, ha minden igaz, ami nem is kerül ennyibe. Vajon ez ellátná ezt a feladatot? Esetleg ha erdõben sötétedne rám, kitalálnék vele? Ami szimpatikus: a bekapcsoló gomb nagyon jó helyen van és van rajta elem lemerültség jelzõ LED is. A 20 órás üzemidõ több, mint elég. Csak világítson, nem kell hogy tudjon villogni is, mert erre van más. Továbbá szimpatikus, hogy 4db AA elemmel mûködik. Nekem pedig van 8 db (ebbõl 4-6 db mindig fölösleges/tartalék) Eneloop aksim. Ja, a design nálam mindent visz. Szükséges jobbat vennem a fent jegyzett Sigma lámpánál? Ha igen, ha nem, érdekességbõl mi lenne a következõ árkategóriás best buy lámpa? És az miben, hogyan nyújtana többet?

#1946
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts
Ha a led 700 mA-es (mint írtad) és használható fényt is el akarsz vele érni, akkor meg kell hajtani 700 mA-el amennyire csak lehet.

Abban az esetben ha nem akarsz sem áteresztõ üzemû áramgenerátort használni (ami nagyon veszteséges)
se pedig kapcsoló üzemût (ami kevésbé veszteséges), akkor a kettõ közötti veszteséggel minél jobb hatásfokhoz olyan akkut kell választani, ahol a led üzemi áramhoz tartozó nyitó feszültségéhez közel áll az akku feszültsége.

Ha azt nézzük, hogy egy lítium-ion akku cella feszültsége 2,8-4.2 V között változik a töltöttségtõl függõen, (nem tudom az általad használt led adatait), veszem amit tudok.

Pl az XP-G lednek kb. 3.3 V mellett 1500 mA az átfolyó árama.
Egy fullra töltött akku cella 4.2 Voltos. Ezt kell figyelembe venni, hogy semmiképp se lehessen túlhajtani a ledet.
Ami feszültség ilyenkor esik az 0.9V. Ez a rendelkezésre álló max értéknek a 21%-a. Ekkora a veszteség.
Ahogy csökken a feszültség, úgy csökken a fényerõ arányosan. Az enyém már nagyon régóta így mûködik, három db. négy chipes CREE leddel, és van fénye rendesen. Az üzemidõvel se volt gondom, legfeljebb a téli hidegben amikor fele idõnél kevesebb (mint nyáron) amit bír a Lítium-ion akku.

Egy kapcsoló üzemû tápegység vesztesége kb 10% körül lehet + a vezeték ellenállás vesztesége ami pártized Ohm.

Megfelelõen illeszkedõ akku feszültség mellett a veszteség ellenálláson ejtve sem olyan hatalmas.
Több led chipet sorosan lehet kötni és az akku cellákból is hasonlóan lehet sorosan kötni.
Nálam kettõ soros led chip csoport és kettõ akku cella csoport van sorosan kötve, mind ez háromszor külön csoportban.


Az a kapcsolás amit mutattál, a tranzisztor miatt már induláskor ott van a tranzisztor nyitó feszültsége ami kb. 0.6 V
Azután indul még a leszabályozás. Azért ez már tényleg sok lenne.

Szóval szerintem legegyszerûbb (minden más aktív alkatrész helyett) a megengedhetõ áramtól függõen
0.6 - 1.7 Ohm körüli ellenállást a Lítium-ion cellával és a leddel sorosan kötni és mûködik.
Azért mindenképp mérj áramot.

Az áram mérésbe az általánosan vásárolható mérõ mûszerek vezetékének az igen nagy ellenállása is bele számít.
Ezáltal egészen kicsi áramot mérnél, viszont az mûszer mérõ vezetéke nélkül felszökik jelentõsen.
Ezért semmiképp ne a mûszerhez adott vékony mérõ zsinórt használt nagy áram mérésére.
Szerezz másfeles vagy 2.5-ös sodrott és nem nagyon hosszú vörösréz huzalt és annak a végét megsodorva dugd szorosan a mûszerbe.
Ezzel mérve már közel pontos áram értéket kaphatsz.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1947
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts
Szerintem ha már áldozol rá idõt, akkor keress vmi olyan kapcsolást, aminek nagyon jó a hatásfoka. Ennek nem hiszem. :) Bár egy elõtét ellenállásnál kb minden jobb lehet.

#1948
Louis

Louis

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 802 posts
"Viszont ha a ledet meghajtod a maximum értékig amit gyárilag engednek, akkor levonhatod az 1Watt/lumen érték kb. 30%-át."
Mekkora árammal érdemes akkor meghajtani a ledet?pl.ha 700mA a max árama a lednek?
Itt az "R" ellenállás értékével lehet beállítani a ledre esõ áramerõsséget?:
BSS elektronika - Áramgenerátor LED-ekhez
Jelen rajznál egy 700mA max áramhoz 1 ohm megfelel?Lehet,hogy készítek egy áramgenerátort,mert jelenleg csak egy elõtét ellenállással mûködik a lámpa.Az elõtét ellenállás csak a feszültséget állítja be,az áramerõsség pedig túl alacsony lehet?->kisebb hatásfok

Ledet olyat keresnék,ami itthon is beszerezhetõ és nem több ezer forint.
Magellan-os

#1949
Louis

Louis

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 802 posts
DöG!
Nekem ez most elsõ hallásra kicsit sok,mármint egy lencsével játszani téma.
Valóban a led fénye világít közvetlenül a lámpa elé.Tényleg jobb lenne,ha ez a fény is messzebbre vetítõdne.A B&M Ixon IQ is lencsét alkalmaz ennek a fénynek a távolabbi vetítéséhez.Elgondolkodom a levágott led megvalósításon.Egyébként mivel vágod,hogy viszonylag sima maradjon a felület?Vagy "fölcsiszolod" vmi módon?És ha egy tükörrel ezt a ledbõl elõre-lefelé kilépõ fényt a foncsorra vetíteném?
A B&M-nek jobb a fényvetítése,az biztos.
A javasolt ledeknek is utána nézek.
Köszönöm az építõ hozzászólásokat!Jöhet még!:)
Magellan-os

#1950
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts
DÖG !
Könny szökött a szemembe ! :) Tic-Tac doboz lámpa, Béres-Actival doboz lámpa, rondalámpa, õs-Cateye átalakítás, Ikea lámpa tuning,.....
Csodálatos dolog a sufni-tuning !
https://picasaweb.go...szultLEDLAMPAK#
Marci

#1951
DöG

DöG

    vendég

  • fórumtag
  • 229 posts

Nem akarok lámpát venni,az biztos.Pont az a lényeg,hogy saját gyártású legyen. :-)
A lámpához az ötletet a Busch&Müller Ixon IQ adta.Azt nem tudom,hogy ezek a lámpák közvetlenül a bringa elé világítanak-e?Az enyém oda is egész jól világít.Ezzel a megoldással elégedett vagyok,legfeljebb a lámpa kinézetén,külsõ kialakításán változtatok majd.
Biztos,hogy cserélek benne ledet,csak még kérdés milyenre.A tápot egy 6V-os akksi adja.

Gratula, nagyon klassz lámpának tûnik,:D ahogy látom, a hûtéssel se lessz gond... Kis lámpateljesítmény esetén elõnyösebb a hidegfehér fény, mivel abban a fényerõ tartományban arrafelé tolódik el a szem érzékenységi görbéje (holdfény). Viszont nagyobb fényerõnél kellemesebb érzetet ad egy melegebb árnyalat. Szerintem egy Neutral white led jó kompromisszum, és csak alig kissebb a hatásfoka, mint a hidegfehéreké.:) Úgy tudom B&M-ék kb.10 méterre elõre irányozzák a spotot. Nagy tempónál 20-25méterre levõ részeknek is jól sejthetõnek kéne lenni.
Mivel elég nagy az optika, szerintem nagy leddel (10W-os) is elég spotos marad a távoli fény, de 5W alatt lehetõleg nem gondolkodnék... Ha akksi nem birja, ezeket is lehet kissebb árammal hajtani. 6V akkufesz esetén már érdemes kapcsolóüzemû táplálást alkalmazni, így azonos ledáramnál már közel dupla uzemidõt lehet elérni! (pl. Skory)
Ha CREE ledekben gondolkozunk, XP-G, XT-E-nél nem adnám alább, de ha akksi bírja egy XM-L már tényleg fényárt csinál!
Az XT-E vel kezdõdõ, újabb sorozatú ledjeik (XP-G2, XM-L2...) már az új, szilíciumkarbid technológiájúak, így ezeknek kicsit még jobb a hatásfoka (illetve még kissebb az égésfeszültsége) /Ezeknél, a régiekkel ellentétben már nem 25°C, hanem 85°C-on adják meg az adatokat/

Szerintem optikán még esetleg érdemes lenne tuningolni. Vetítékbõl úgy látom, tiédnek is az a baja, mint a legtöbb tükrös lámpának: a fényeloszlás. A nagyon közeli rész túl van világítva, illetve a fókuszban is elég nagy a fényerõ, viszont a kettõ közti területre jóval kevesebb fény jut.
Segédlencsével megoldható az egész közeli részekrõl "elvonni" a fényt, és a középsõ tartományba vetíteni! :)
Valószínûleg ilyen féltükörnél is megoldható ez valahogy... Én 10mm-es huzallábas led elejét szoktam levágni segédlencsének, és vékony nylon szállal lógatom a helyére. A lencse kialakításának asszimetriájával, a levágott rész méretével, és az elhelyezéssel 3D-ben játszva alakítható ki a szimpatikus szögû vetíték. Úgy kell bejátszani a dolgokat, hogy a tükörre menõ fénybe ne árnyékoljon, de led közvetlen szórt fényét viszont befogja...
Esetleg a lencse középsõ 1/3-adába még gömbölyõ reszelõvel egy függõleges vályat is elhelyezhetõ, így vízsintesen kissé szélesebben vetít... A tartóhornyot, egy V alakban nem teljesen leköszörült fûrészlappal szoktam kialakítani: sík felületre fektetem a fûrészlapot, és kellõ vastag alátéttel a lencsét is. A fûrészt huzogatva, és a lencsét lassan körbeforgatva egész jó horony alakítható ki! Én nem szoktam egészen felpolírozni a lencsét, hogy még azért közeli szórt fénybõl is maradjon kellõ mennyiségû. :)

#1952
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Üdvözlet!
Ha már a témánál(3W-os led) vagyunk!Aki jártas benne és épít/épített lámpát,ebbõl a ledbõl hideg fehér,semleges vagy meleg fehéret ajánlanátok???Nekem a semleges fehér tûnik jó válasznak,legalább is Kelvinekben kifejezve.
Most egy 1 W-os meleg fehér led(star) van beépítve,de kicsit nagyobb fényerõt akarnék!


Hatásfokban azonos áram, (700 mA) mellett a hideg fényûnek jobb a hatásfoka, 260-300 lumen.
A meleg fényû ledek hatásfoka jóval kisebb, 160-180 lumen / 700 mA

Ezzel szemben a kisebb hatásfokú neutrális és a melegebb fényû ledek szín vissza adása természetesebb.

Igaz, 3 Wattos ledrõl írtál, viszont amit én itt korábban linkeltem, az 10 Wattos és jó hatásfokú led.
Az általad felhasználni kívánt led adatlapját érdemes megnézni. Ha 150 lumen Wattonként, az már nagyon jó.
Viszont ha a ledet meghajtod a maximum értékig amit gyárilag engednek, akkor levonhatod az 1Watt/lumen érték kb. 30%-át.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1953
Louis

Louis

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 802 posts
Nem akarok lámpát venni,az biztos.Pont az a lényeg,hogy saját gyártású legyen. :-)
A lámpához az ötletet a Busch&Müller Ixon IQ adta.Azt nem tudom,hogy ezek a lámpák közvetlenül a bringa elé világítanak-e?Az enyém oda is egész jól világít.Ezzel a megoldással elégedett vagyok,legfeljebb a lámpa kinézetén,külsõ kialakításán változtatok majd.
Biztos,hogy cserélek benne ledet,csak még kérdés milyenre.A tápot egy 6V-os akksi adja.
Magellan-os

#1954
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts
Lehet praktikusabb egy megfelelõen foncsorozott lámpa, ami terít rendesen, plusz egy fejlámpa, ami oda világít, ahová fordítod a fejed, ez viszont fókuszáltabb fényt ad. Meg ugye az aaa akkukat egy normális pilács full fényen 1-2 óra alatt kiüríti.

#1955
Louis

Louis

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 802 posts

3w power ledben az annyi, mint egy 30w-os izzó. Egy autóban 65w-os van, szóval 3w megfelelõen jó power ledekkel brutális.


Üdvözlet!
Ha már a témánál(3W-os led) vagyunk!Aki jártas benne és épít/épített lámpát,ebbõl a ledbõl hideg fehér,semleges vagy meleg fehéret ajánlanátok???Nekem a semleges fehér tûnik jó válasznak,legalább is Kelvinekben kifejezve.
Most egy 1 W-os meleg fehér led(star) van beépítve,de kicsit nagyobb fényerõt akarnék!Ez sem rossz egyébként! :-)
Egyébként így teljesít most,bár a kép nem adja vissza teljesen a "tudását":
https://picasaweb.go...606381676781666
Magellan-os

#1956
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

3w power ledben az annyi, mint egy 30w-os izzó. Egy autóban 65w-os van, szóval 3w megfelelõen jó power ledekkel brutális.

Számoljunk utána. A halogén izzó hatásfoka kb 19-23 ~ 21 lumen Wattonként. 30 X 21 = 630 lumen
--- 30 Wattos halogén izzó 630 lumen..

Egy nem halogén izzó hatásfoka kb. 14 lumen Wattonként. 30 X 14 = 420
--- 30 Wattos hagyományos izzó 420 lumen.

Egy XM-L led 3 Watton kb. 420 lument képes leadni.
--- Egy 3 Wattos hatékony teljesítmény led 420 lumen, 25 celziusz fokos kristály réteg hõmérséklet mellett.
Mivel ennél a led chip jóval melegebb, ezért ebbõl még le kell vonni a termikus grafikonon látott értéket, ami itt kb 15%
Szóval nagy vonalakban azért majdnem igaz lehet.


Ezt össze hasonlítjuk egy korszerû leddel, aminek itt láthatók a fõbb paraméterei:
Ennek alapján kalkuláltam. Igaz, azt csak utólag számoltam hozzá, hogy a chip réteg hõmérséklet
legalább 100 celziusz körüli, ami szerint a 420 lumenbõl levonhatunk legalább 15%-ot.


Egy jó led az XM-L fényességi csoportjai:
(minél hatékonyabb a LED, annál hidegebb a színe)
Feltöltött kép

A max. 3 Amperhez és kisebb áramokhoz tartozó fényesség arányok,
ahol 100%-nak vehetjük a 700 mA-en megadott fény teljesítményt (lument).
Feltöltött kép

A led hõ elvezetésétõl is függ, hogy mennyivel kevesebb a fény, ami ki jön belõle.
Feltöltött kép

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1957
Manac

Manac

    vendég

  • fórumtag
  • 22 posts

3w power ledben az annyi, mint egy 30w-os izzó. Egy autóban 65w-os van, szóval 3w megfelelõen jó power ledekkel brutális.


Nagy átlagban 2x55W van a kocsikban. Lehet kapni 65W vagy kicsit nagyobb teljesítményû izzókat is, de azt sem a foncsor sem a kapcsoló nem díjazza.

És persze egyre megszokottabb a xenon is (35W).

#1958
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts

tegnap este sotetben mentem haza 8 kilometeren.
beszaras mit ki nem hoztak abbol a 3W-bol a nemetek.


3w power ledben az annyi, mint egy 30w-os izzó. Egy autóban 65w-os van, szóval 3w megfelelõen jó power ledekkel brutális.

#1959
ridelife

ridelife

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,636 posts
tegnap este sotetben mentem haza 8 kilometeren.
volt szerencsem nezelodni kinek milyen lampaja hogy vilagit.
volt koztuk egy reelight is.hat eleg szar fenye volt.igaz szurkuletben lattam de akkor is csk pislakolt pedig ment vagy 15 el.

es volt egy aminek feltunoen nagyon jo volt a szorasa.a pirosnal meg is interjuvoltam es kiderult hogy egy Busch & Müller agydinmorol hajtva. beszaras mit ki nem hoztak abbol a 3W-bol a nemetek.
abszolut gyoztes vilagitas a tegnap latottak kozt.

regi/hibas agyvaltokat veszek.


#1960
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Tehát huzallábas LED-nél inkább az elõtétellenállásban kell gondolkodni.

Igen, így egyszerûbb.
Kb 27% így a számítható vesztesége (a 3.3 V - 1.2 Volt aránya alapján).
Nagyobb mint egy aktív átalakító áramkörrel, de annál is lenne valamekkora veszteség.


Említetted a DealExtreme oldalról történõ rendelést. Van velük tapasztalatod? Ahogy látom, PayPal-al is lehet fizetni.
Hollandiábó, Angliábol rendeltem már cuccokat, de Európán kívülrõl nem.

Ezeket nekem megrendelik. Amikor valaki egyébként is rendel, akkor többnyire csatlakozom.


V klasszikus dörzshajtású dinamók mai változatai mennyire használhatók.? Utoljára a Bakony Mûvek zürnyögõ, pislákoló dinamóit használtam, nem tudom, hogy azóta mennyit fejlõdött a tudomány.

A mechanikus dörzs kapcsolat mindig nagy veszteségeket tartogat.
Nedves idõben megcsúszik, ha nincs jól beállítva akkor is megcsúszik.
Amikor minden Ok vele, akkor meg fékez elég sokat.

A legjobb amikor nincs dörzs kapcsolat, hanem a mágnesek a fogó keréken vannak és
a tekercs megfelelõen kialakított vasa mellett sûrû pólus cserével mozognak, egy fordulat alatt legalább kétszer rövid ideig.

Pl a következõ oldalon is látható ilyen megoldás:
Kerékpáros lámpa - elem és dinamó nélkül? - Evobike

Feltöltött kép

Ugyanezt a sok mágnest ami itt egy rövid mûanyag sávon belül található, egy hasonló gyûrûben az egész kerék kör ívén végig fektetnénk,
akkor folyamatosan jóval nagyobb energiát termelne, viszont ez csak elméletileg jó így, mert megnövelné a kerék tömegét.
Ezt oldja meg jó kompromisszumokkal az "agydinamó". Súrlódás mentesen, sok mágnes pólust elforgatunk egy lágy vas fegyverzet mellett
és folyamatosan kihasználjuk az összes mágnes pólus erejét.

Szerintem ez a jó megoldás.
Viszont egy könnyebb súlyú "agydinamó" már 20ezer Ft fölött van.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..