Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Látni & látszani!

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
8729 replies to this topic

#1241
kalaius

kalaius

    maximus

  • fórumtag
  • 11,904 posts

Nem tudom hogy be is vezették e (január elsején?) de az állítólagos új rendszabályok szerint most már szabad villogni, de csak percenként 120-200 között. Az epilepsziás forgalmi résztvevők megköszönik ha nem térsz el ettől :)

 

Azt is érdemes felkeresni hogy külföldön hol (nem) szabad villogni, ha néha túrázol/átléped a határt.

 

Több országban azt is megszabják hogy milyen szögben kell (nem) világítania, tehát ugyanúgy mint a kocsiknál jól le kell árnyékolni, nem vakíthat, csak a terepet világíthatja be.

 

Az tény hogy feltűnőbb a villogó, de zavaróbb is, és elég #@%$#$ van aki egy ilyen felfelé állított 1000 lumenes Kínai vacakkal vakít, ami inkább balesetveszélyes.

 

Persze, az nem cél, hogy pont amiatt vasaljon ki egy autó, mert diszkófénnyel sokkoltam :) Jelenleg a villán van a lámpa, és a kerék elé világít, ettől nem is szeretnék eltérni. Igazából attól félek, hogy engem zavarna :) Egyszer áttúráztam egy éjszakát egy 1000 lumenes kínai vacak fejlámpával, és 2 Hozé-lámpával a kormányon, az egyik viszont minimum fényen volt, és ennek köszönhetően villogott. Csak mikor leszálltam a gépről és kapcsoltam le a lámpákat, fogtam fel, hogy mitől fáj a szemem... 



#1242
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Az autósok jobban észrevesznek, bár lehet, engem zavarna hosszú távon a villogás nagyobb sebességnél.

 

Nem tudom hogy be is vezették e (január elsején?) de az állítólagos új rendszabályok szerint most már szabad villogni, de csak percenként 120-200 között. Az epilepsziás forgalmi résztvevők megköszönik ha nem térsz el ettől :)

 

Azt is érdemes felkeresni hogy külföldön hol (nem) szabad villogni, ha néha túrázol/átléped a határt.

 

Több országban azt is megszabják hogy milyen szögben kell (nem) világítania, tehát ugyanúgy mint a kocsiknál jól le kell árnyékolni, nem vakíthat, csak a terepet világíthatja be.

 

Az tény hogy feltűnőbb a villogó, de zavaróbb is, és elég #@%$#$ van aki egy ilyen felfelé állított 1000 lumenes Kínai vacakkal vakít, ami inkább balesetveszélyes.



#1243
RelakS

RelakS

    vendég

  • fórumtag
  • 533 posts
A dinamó egyenáramot produkál, azonban a kerékpáros dinamók tulajdonképpen generátorok, tehát váltóáram jön ki.

Én vogtam két Cree XP-G ledet, elé raktam 3*1000uF kondit, meg négy diódát graetz-ben. Egy lapos lencsét kaptak még (a szögeket most nem tudom), és így egy elég szép fénytócsa alakult ki előttem, ami nem vakít el engem, remélhetőleg a szemből jövőt sem, és már gyaloglás tempóban (amikor már nem dőlsz fel a géppel) is értékelhető fénye van (nem villog, látsz)

Mások ajánlanak pl 4 ledet, 2-2 sorosan, a két soros rész párhuzamosan, de fordított polaritással, így a graetz megúszható, viszont nem lehet simítani.
Skori weblapját guglizd ki, van pár alternatíva ledes fényekre :)

#1244
kalaius

kalaius

    maximus

  • fórumtag
  • 11,904 posts

 

Más..

Kalaius-nak még tartozom a válasszal de még mindig nem volt energiám tisztázni az akkor sebtében megírt válasz jegyzeteimet, pedig mindig rá akarom szánni magam. Azelőtt mindenhez sokkal nagyobb türelmem volt. Közben láttam, DöG úr megírta a lényegét, méghozzá egészen jól, szokása szerint. :)

 

Köszönöm a hozzászólásokat neked is, és mindenkinek! 

Megjöttek Kínából a ledjeim időközben, és azóta már pofás és energiatakarékos világításként funkcionálnak otthon. 

 

Bár a megfelelő mélységig még mindig nem sikerült elmélyedni az elektronikában, de majd a következő project keretében!

 

Van ugyanis a városi bringám, ami agydinamóval szerelt. A felszerelt izzó fényereje azonban elég gyér, főleg annak fényében (khm), hogy milyen sebességgel szoktam tekerni haza estefele :) Azt tervezem, hogy az izzót kicserélem LED(ekre). Mivel az agydinamó kicsit más forrás, mint a led driver, valószínűleg lesznek kérdéseim :D Jelenleg még azt sem tudom, hogy egyáltalán váltó- vagy egyenáramot produkál a dinamó. 

Wikipedia szerint egyenáram... http://hu.wikipedia....org/wiki/Dinamó Ez az egyszerűbb eset.

Sheldon szerint váltó... http://sheldonbrown.com/dynohubs.html Ez sem feltétlen gond, azt találtam ki, hogy párhuzamosan kötném a ledeket. Az autósok jobban észrevesznek, bár lehet, engem zavarna hosszú távon a villogás nagyobb sebességnél. 

Első körben előásom a gimis fizikafüzetemet... :P Kell egy kis frissítés! :)


Edited by kalaius, 2014. April 08. - 11:55.


#1245
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Mi vagy te, kaméleon ? Annyira azért nem olvadsz bele a környezetbe.


Erről a Be Kind Rewind című film jut eszembe, ha láttad akkor tudod miről beszélek :) (az új Sherlock Holmes sorozatban is megcsinálták, még komolyabban)
 

Este viszont sokat jelent a világos ruha. Ha kiállsz egy forgalmas út mellé és nézed a forgalmat, a világos színű bringás sokkal jobban látszik.


Ráadásul a szúnyogok jobban szeretik a sötét ruházatot :) Csak az a baj hogy a világos/fehér mez gyorsan piszkos lesz és van amiből a sarat képtelenség kimosni (Mavic Helium bib).



#1246
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Amikor már kicsit kezd lemenni a nap és be áll az az állapot, hogy még mindent látunk, de már nem úgy mint előtte, nem olyan élesek a kontrasztok és kezd kissé tompulni a látvány körülöttünk, viszont még nem szoktunk hozzá, hogy jobban kell figyelni, hogy mindent ugyanúgy láthassunk, mint a tűző napfényben, akkor a jobb láthatóság kedvéért bekapcsolom a fényt hátul nagy állásra és elöl kicsire, ami azért nálam elég erős és ehhez még felemelem a lámpa magasságát, hogy minél jobban látsszon a fénye elöl és féloldal környékéről is. 

 

Az elsőt akkor billentem lejjebb, amikor már látom a fényét valamin megjelenni.

Azután már túl erős lenne azzal valakit szembe világítani, mert ahhoz már addigra sötét lesz.

 

 

Láttam már nap közben tűző napon is világítani bringa első lámpát menet közben és tényleg feltűnőbb volt már messziről!

Emlékszem egy időben, amikor a gépjárműveknek is kötelezővé tették a nappali első fény felkapcsolását országúton, kb. akkoriban szó esett a bringák esetleges nappali kötelező kivilágításáról is (nagyon régen), de végül nem tették kötelezővé. Gondolom a problémás betartatás miatt. Na meg ha nappal valaki világít, lehet, hogy éppen éjszakára marad fény nélkül, ha csak nem tudatosan készül rá.

 

Valljuk be a legtöbb ember nem tudatosan bringázik, legfeljebb tudatosan indul a kapálásból a kocsmába, hogy aztán éjszakára haza találjon az úton a gödrök alapján, a többi meg nem számít világít vagy nem, csak megtalálja az út két széle között az egyenest!

 

Azt hiszem, nem mi tudatos sport bringások vagyunk többségben.

 

Akinek agydinamója van, ott viszont nagyon is könnyen megoldható a nappali (akku/elem fenntartás) gond nélküli világítás minden napszakban és célszerű is bekapcsolva tartani, ha már úgysem észrevehető a plusz terhelése.

 


Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#1247
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Mi vagy te, kaméleon ? Annyira azért nem olvadsz bele a környezetbe.

Tvábbra is fönntartom állításom a "fényes nappal is villogjon az az első lámpa" témában. Amióta villogok, úgy érzem, sokkal jobban észrevesznek. Persze nem a gombelemes kis szar 1 ledes szilikon fosokról beszélek. Az a halál ! (nekem Cateye 135ös van, azért az már jól látszik)

Este viszont sokat jelent a világos ruha. Ha kiállsz egy forgalmas út mellé és nézed a forgalmat, a világos színű bringás sokkal jobban látszik.


Marci

#1248
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Ebben mondjuk egyetértek. Nappal többet számít, ha nem fekete ruciban vagy. Bár, aki nappal nem vesz észre egy bicajost, az kb vak. :)

 

Evvel csak az a baj ha rikító sárgában vagy akkor pont akkor ütnek el amikor elhaladsz a rikító sárga reklámtábla elött :)



#1249
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts

Fényes nappal/napsütésben holmi pislogó helyzetjelzőnek semmi értelme és egy értelmes fény hamar lemerül ha naponta több órát használod. Este fényvisszaverő-sávos mellényt hordok, bokán sokszor külön fényvisszaverő szalagot (3M), elől Cree X-ML 500 Lumen, hátul Knog Blinder (a neve mindent elmond). Inkább úgy mondanám zavaróan látható vagyok mint hogy egyáltalán nem. Azon nem segít semmi ha más vak, vagy nem akar látni.

Ebben mondjuk egyetértek. Nappal többet számít, ha nem fekete ruciban vagy. Bár, aki nappal nem vesz észre egy bicajost, az kb vak. :)



#1250
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Hát, most mit mondjak ? Olyan volt, mintha pl. Indiáról olvastam volna, miközben ugyanabban a városban közlekedünk.

 
Leellenőrizhető példákat adtam. A IMF hitelt helyettesítő hitelt is már idén vissza lehetne törleszteni ha a rendőrség odarakna egy kamerát a Margithíd Budai hídfő melletti lámpához és minden vezetőt megbüntetnének aki keresztbeáll a bicikliúton amikor nekik van zöld. Ami legjobban bosszant hogy nagyon jól tudják hogy mit csinálnak, demonstratívan minden irányba néznek csak nem feléd, nehogy "észrevegyék" hogy ott állsz. A gyalogosok meg szitkozódnak mert csak a zebrán tudsz átmenni. Talán ilyenkor el lehetne gondolkodni ezen a 118 db-s dudán  :)
 

Talán az útvonalválasztásod kéne átgondolni ? Én régen Zuglóból a Liget-Andrássy út-Deák tér felé mentem be a belvárosba de nagyon sok konfliktushelyzet volt a kanyarodó autók miatt. Ekkor hanyagoltam a bringautat és az autók mellett mentem. Az már sokkal jobb volt de utána áttértem a Kerepesi út-Rákóczi út útvonalra, sokkal nyugodtabb és haladósabb.

 
Érdekes, a liget-Andrássy az egyik legbiztonságosabb útvonal, mert van bőven hely, külön biciklis/gyalogos út (ahol úgyse lehet tempózni, nem igazán veszélyes biciklisek számára, csak néha érdekes) és amellett még egy egy sáv ahol ritkán jár autó. A Kerepesi-Rákóczi szintén mert ott van hely és nagyrészt vagy van elkülönített bicikliút, vagy buszsáv. Az útminőség is sokat javult az utóbbi pár évben. Ezektől nem félek és sose volt ott bajom. A nagykörút más tészta.
 
Az egyik legtipikusabb és veszélyesebb rész a már említett Mammut környéke: kezdődik a buszpályaudvarnál (Varsányi Irén utca), befordulsz jobbra a Széna tér felé és a kis kacskaringós bicikliúton a kereszteződésig garantált a gátfutás három nemzedék rövidítő gyalogossal. Ott a pirosnál a balról jövő gyalogosok mind eléd állnak (ők még profibb módon tudnak mindenfelé csak nem feléd nézni). Ha sikerült átkelned akkor a Széll Kálmán tér és Mammut között közlekedő gyalogosok közül senki nem néz körül, ez mind járda címszó alatt. A Retek utca az tényleg egy retek utca, számtalan gyalogos aki nincs tisztába a környezetével szállingózik össze vissza a parkoló kocsik és üzletek/éttermek között. Ott már repültem egyszer mert a három túrista közül az aki az egyik biciklisávot elfoglalta kitárta a karját hogy mutogasson, a kormányomba. A kedves lakók/üzletek is rendszeresen elfoglalják az egyik sávot a kirakott kukáikkal. Az étteremnél mindig keresztbeparkol legalább egy furgon, de ha lehet motoros is (aki ma konkrétan el próbált ütni, miközben szabálytalanul átkelt a bicikliúton két parkoló kocsi között hogy szabálytalanul odaparkoljon a járdára. Nem egy kismotoros pizzafutár hanem egy kétkipufogós valami). A keresztező (Dékán) utcánál nem egyszerre kapnak zöldet a gyalogosok és a biciklisek, ezek után a keresztbe haladó gyalogosok tipikusan akkor indulnak el amikor a biciklisek is. De nem baj, mert ritkán érdekli őket hogy keresztbe piros és kevesen várják meg ezt a lehetőséget. Ott a sarkon átkelés után egyszer repült fölülről egy sörösüveg. Lehet hogy jó volt az emeleti buli, vagy valaki tényleg utálja hogy bicikliút vezet a háza elött. Valamivel följebb van egy kocsma ahol kint keresztbe kasul cigiznek, a bicikliút eköré van kanyarintva, a felfestés jócskán elkopott. Ha sikerült felérni a tetejéig akkor ott elgázol a kocsi amelyik balról fordul be a Széll Kálmán tér felől ötszázzal (Káplár utca felé). Nagyon nem belátható a kanyar és mivel nekik van elsőbbségük hajtanak mint az őrültek. Aztán van egy pár jól elhelyezett pózna kormányfogónak, meg egy fa a bicikliút kellős közepén. Pár méterrel tovább ha átmész a zöldön akkor mielött be tudsz fordulni a kötelező balra (át a villamos sineken) meg kell állni mert a lámpa mindig piros a keresztzöld után, de csak két bicikli fér el abban a járda szegletben. Persze az egészben az a röhely hogy ez mind azért van mert az egész szakasz csak gyalogosok számára alkalmas, soha nem szabadott volna elvenni tőlük a felét. A Szilágyi Erzsébet fasori bicikliutat kellett volna kicsit továbbhúzni a Széll Kálmán térig, oda egy rendes a forgalommal szinkronizált átkelőt és rendesen kialakított bicikliutat a Széll Kálmán tér mellett elvezetni a Széna térig. De arra nincs vizió, meg pénz.
 

És látszódsz rendesen ? Én nappal is villogok elöl + hátul is feltűnő a hátizsákom. Lehet, hogy ezen is múlik kicsit ?

 

Fényes nappal/napsütésben holmi pislogó helyzetjelzőnek semmi értelme és egy értelmes fény hamar lemerül ha naponta több órát használod. Este fényvisszaverő-sávos mellényt hordok, bokán sokszor külön fényvisszaverő szalagot (3M), elől Cree X-ML 500 Lumen, hátul Knog Blinder (a neve mindent elmond). Inkább úgy mondanám zavaróan látható vagyok mint hogy egyáltalán nem. Azon nem segít semmi ha más vak, vagy nem akar látni.



#1251
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

Hát, most mit mondjak ? Olyan volt, mintha pl. Indiáról olvastam volna, miközben ugyanabban a városban közlekedünk. Nem tudom...Lehet, hogy az Őrangyalom nagyon profi ?

Van jogsid ? A forgalmat, táblákat, elsőbbség megadás kérdése tiszta ? Másra nem tudok gondolni.

Talán az útvonalválasztásod kéne átgondolni ? Én régen Zuglóból a Liget-Andrássy út-Deák tér felé mentem be a belvárosba de nagyon sok konfliktushelyzet volt a kanyarodó autók miatt. Ekkor hanyagoltam a bringautat és az autók mellett mentem. Az már sokkal jobb volt de utána áttértem a Kerepesi út-Rákóczi út útvonalra, sokkal nyugodtabb és haladósabb.

És látszódsz rendesen ? Én nappal is villogok elöl + hátul is feltűnő a hátizsákom. Lehet, hogy ezen is múlik kicsit ?


Edited by marton, 2014. March 28. - 23:52.

Marci

#1252
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

a frekvencián meg nem tudom mit értesz.

 

Azt hogy lehet hogy eltér a kilométermennyiségünk. Én évente több ezer km-t csak a belvárosban haladok, csúcsforgalomban (naponta 15-30 km).
 

A hiba benned volt.


Melyik esetben? Amikor a manus mögülem elindul, dudál, mellém ér, szemembe néz és direkt jobbrarántja a kormányt hogy elcsapjon? Vagy a kisteherautós lomizo cigányok hátúlról lefejelnek a még egyedül működő visszapillantótükrükkel miután mögülem egyenesen elhajt a lámpától mintha sose lettem volna ott? Vagy a szőke tanuló a körúton nekemsúrolja a járgányt mert "biztos elférünk"? Vagy mellékutcában szintén hátulról elviszi a kormányom a jobb tükrével mert "ő elfér"? Azért mondtam hogy más helyen, vagy más mennyiségben kell hogy közlekedj mert elképzelhetetlen hogy nem minden biciklis találkozik ezzel nap mint nap, csak statisztikai különbségek lehetnek. A szerencsén kívül csak annak köszönhetem az életem hogy mindig hordok sisakot, stabilan fogom a kormányt és egyenesen megyek, pár centi kitérésnél ezek mind ledaráltak volna. Konkrétan ezért le is rövidítettem a kormányom 3 centivel.
 
Számtalanszor fordul elő hogy egyszerűen nem hagynak helyet, ez ellen csak úgy lehet védekezni hogy - szabálytalanul - a járdán haladsz. Olyan is volt hogy a lámpánál állok, mindkét lábammal támaszkodok a földön. Mellémhajt a kocsi de úgy hogy a bal lábfejem a motorháztetője alatt van, épp a kereke elött. Ha elhajt áthajt rajta. Én meg csak nézek hogy hogy nem tünik fel neki. Két/bal lábbal amúgy is ritkán támaszkodok le, de Pesten ez konkrétan életveszélyes. Az pl. valakinek feltünt hogy hátizsákkal a közértben vagy mozgólépcsőn mindig nekedjön valaki? És ha egy lépést teszel előre, akkor megint? Az emberek vagy nem képesek felmérni hogy mi az a minimum 20 centi távolság, vagy nem érdekli őket. Akkor hiába állsz te is rá az előzőre, vagy simulsz neki a parkoló autóknak balról (és csak remélheted hogy senki nem nyit rád ajtót).
 

Az, hogy te bringaúton mész, nem jelenti azt hogy elvakultan tekerhetsz, a forgalomra onnantól nem figyelve, mert ta bringaúton vagy. ÉS ? Attól még mindig az autók az erősebbek. Mindenre figyelj, hallgass. Körbe MINDENRE ! Az autósok tekintetéből, fejmozgásából sok leszűrhető, sokat nézek hátra is.

 

Szerinted mit csinálok? Az a tapasztalatom hogy SENKI nincs annak tudatában hogy az egyenesen továbbhaladó forgalomnak elsőbbsége van, és ezért mindig
nézek, és nézem hogy néznek e. De nem mindig lehet látni (polarizáció, napsütés, nem egyértelmű mimika) és sokszor még az is bekavar ha lassítok. A legtöbb autós nem lassít csak ha kell, nem indexel, nem int (tisztelet a kivételnek). Ha nem lassítok akkor már többször meghaltam volna. Ha lassítok akkor csomó embernél (úgy vettem észre főleg nőknél) bizonytalanságot okozok, amiből volt már majdnem baleset. Egyfolytában megállni nem lehet, főleg ha mögötted jön valaki akinek nincs tárcsaféke.
 
Ez gyakorlatilag mindennapos, néha naponta többször fordul elő. És ez még rosszabb is ha konkrét bicikliút van, mert azt nem figyelik, odébb van. Úgyanúgy a kihajtásnál, simán keresztbeállnak a bicikliúton és ha meglátják hogy jön egy biciklista akkor tipikus konfliktuskerűlő módon tudatosan a másik irányba néznek (konkrét példa a lámpa a Margit híd mellett a Budai hídfőnél; fontos az a fél méter a dugóban, de érdekes módon csak a bicikliúton, a zebrát néha sikerül szabadonhagyni mert valahol még dereng hogy azt a rendőr bünteti). A gyalogosok ugyanúgy leszarják a zebránál (legjobb példa a Mammut elötti átkelő a villamosnál) és elédállnak. Egyszerűen nem érdekli őket. Sokan nem képesek felmérni hogy milyen gyorsan halad a biciklista (teljesen mindegy hogy 10, 20 vagy 30-al). Egyszer már majdnem átkeltem, mögöttem fordult be és úgy vitte el a faromat. Sokszor fordul elő hogy nézem, visszanéz, lassítok, lassít, elindulok, gázt ad. A zebránál elengedik a gyalogost, a (bicikliúton haladó) biciklist viszont ritkán.
 
A Budagyöngyénél (osztott gyalogos/bicikliút) volt olyan hogy 50 méterre megy elöttem (középen) gyalogos. Meghallja hogy jövök (kb. 25-el), visszanéz, konkrétan megijed, megfordul, megdermed és széttárja a karjait, hogy még véletlen se férjek el. Én meg közeledek, 40 méter, nézem, lassítok, 30 méter, nézem, gyalogos tempóra lassítok és ott áll mint a Rioi Jézus, miközben nem tudom hogy sírjak vagy röhögjek. Aztán ő szól utánad. Az Andrássy úton a kutyasétáltató észkombájn aki az egyik szélén bambul és a kutyusa a másik oldalon legel teleszkóppórázon, teljes széltében elfoglalva az utat. Messziről rádordít hogy vigyázz, de kisujját se mozdítja, majd megáll a biciklis és megvárja amig fifinek kedve támad mozdulni. Attól teljesen függetlenül hogy milyen gyorsan vagy mennyi helyet hagyva, a cigányok tipikusan megijednek és rádkiabálnak, vagy ha más mellett mész el akkor arra hogy vigyázzon (ezt csak úgy tudom elkönyvelni hogy rossz lelkiiismeret/feltűnősködés/szarkavarás), de volt olyan is hogy kapásból cserélni akartak. Mármint a gyalogot, biciklimért. A hajléktalan alkesz rádvicsorít (védelmi reflex?), vagy ha lámpánál állsz akkor letámad hogy majd ő is szerez egy bringát (aztán kapcsol és kijelenti hogy nem a tiedet, majd valaki mástól ám). A buszmegálló mellett elhaladó bicikliútnál álló izompacsirta "ne bántsad"-ot kiabálva "megvédi" a barátnőjét a mozgó ojjektumtól (amivel mindkettő csak akkor találkozhatna ha két métert átlósan elédugranának). Elképesztő emberek vannak és csak attól függhet hogy találkozol velük hogy mennyire frekventálod a várost.
 
Most voltam Franciaországban, ott olyan előzékenység volt hogy elképesztő a kontraszt. Hollandiában ugyanez, ott a biciklisnek mindig elsőbbsége van, nem azért mert a KRESZ mondja azt, hanem mert mindenki így találja természetesnek. Ott senki se hord sisakot, mert nem kell.
 

De találkozhatunk és megnézheted, hogyan közlekedem Budapesten, ha akarod mondom is köben a dolgokat.

 

Emiatt kéne egy portált építeni, felvételekkel :) A véletlenszerű esetek kedvéért is, de csomó olyan hely van ahol garantáltan történik valami, pl. a megosztott gyalogos/bicikliutakon, taximegállóhelyeknél ahol garantáltan keresztbeállnak a bicikliútra, persze a nagykörúton, hídakon, csomó helyen ahol odafestették a lámpa köré a bicikliutat, vagy teletűzdelték térdgyilkos póznákkal hogy csak öt méterrel arrébb lehessen kocsival behajtani/odaparkolni, belógó reklámtáblákkal, mindenhol ahol kispórolták az anyagot és jót lehet bukfencezni stb. stb.
 

Gyakorlatlan ismerőseim sikítófrászt kapnak mellettem, gyakorlott haveromhoz képest én vagyok lassú.

 

Az hogy milyen gyorsan haladsz nem véd meg attól hogy hátulról neked jönnek, sőt. Egyébként montizok, nem tartom a tempót az outikkal/futárokkal. Utóbbival főleg mert minden szabályt sértenek. Lehet hogy azért vadásznak az elérhetőbb biciklisre?
 

Még egyszer mondom, 20 év alatt egy balesetem volt Bp-en, minden nap bringával járok Zuglóból Budára (és vissza :-), szóval sokat megyek főúton, belvárosi mellékutcákban, bringaúton de ÉVES szinten alig van említésre méltó konfliktushelyzetem a forgalomban. És nem érzem magam speciális képességű superman-nek.

 

Én meg csak biciklizek, eddig kb. 100000 km-t külföldön, sisak nélkül, nagyvárosban és azon kívül, és több évtized alatt sose volt balesetem. Viszont csak a Budapesti közlekedésben úgy évente kétszer van olyan helyzet amit balesetnek neveznék, egyszer többnapos kórházi látogatással, aztán a te dolgod hogy elhiszed hogy ezek mind a hibámon kívül történtek vagy nem (a kórházi volt az egyetlen eset amikor nem volt rajtam sisak..). És számtalan meleg helyzet. Nem azt mondom hogy sose hibáztam, de azóta nem én lettem tapasztalatlanabb, vagy kevésbé körültekintőbb, akár előzékenyebb. Hiába hiszi az ember magát sebezhetetlennek, a statisztika mást mond.



#1253
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,662 posts

 
Lehet hogy szerencséd van, más helyeken jársz vagy más frekvenciával, de már Budán is, Pesten is többször elütöttek, legtöbbször mert az autós befordul a kijelölt bicikliúton keresztül, teljes mértékben leszarva hogy ott bárki halad, akármennyire látható vagy (tehát fényes nappal). Csak azt nézik hogy jó, nincs gyalogos, akkor gáz. Szerintem legtöbbjüknek fogalma sincs hogy ott egyáltalán bicikliút halad, akármennyire egyértelmű, akár vörös aszfalt, külön lámpa, villogó sárga lámpa pont erre figyelmeztetve. Villogó lámpa ezen nem segít, duda meg kétélű, taxinál vagy fehér BMW-nél pl. ne próbáld ha nem akarsz külsőleg applikált szeppukut.

Hát, valamit nagyon máshogy látunk. Szerencsém is biztosan van (sokszor érzem is :-)), a frekvencián meg nem tudom mit értesz.

A hiba benned volt. Az, hogy te bringaúton mész, nem jelenti azt hogy elvakultan tekerhetsz, a forgalomra onnantól nem figyelve, mert ta bringaúton vagy. ÉS ? Attól még mindig az autók az erősebbek. Mindenre figyelj, hallgass. Körbe MINDENRE ! Az autósok tekintetéből, fejmozgásából sok leszűrhető, sokat nézek hátra is.

De találkozhatunk és megnézheted, hogyan közlekedem Budapesten, ha akarod mondom is köben a dolgokat. Gyakorlatlan ismerőseim sikítófrászt kapnak mellettem, gyakorlott haveromhoz képest én vagyok lassú. Még egyszer mondom, 20 év alatt egy balesetem volt Bp-en, minden nap bringával járok Zuglóból Budára (és vissza :-), szóval sokat megyek főúton, belvárosi mellékutcákban, bringaúton de ÉVES szinten alig van említésre méltó konfliktushelyzetem a forgalomban. És nem érzem magam speciális képességű superman-nek.


Marci

#1254
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Nálam most nagyobb probléma, hogy az itt átadott új bringaúton mindenki jár, akinek semmi keresnivalója ott. Nem osztott bringaút, tehát csak kerékpárosoknak kijelölve, táblával is.. egy-egy sávban. Szóval autós!!!! (ha még egyet látok feljelentem rendőrségen), lovasok!!!, motoros, kutyás, görkoris, gyerekes család, gyalogos kis csoportban, nagy csoportban).  .. és baromira fel vannak háborodva, hogy félre kell állni.. és én vagyok a bunkó tapló paraszt, ha a kerékpárúton a csengetésem ellenére nem lehúzodó emberkéket kicentizem.


Ha feljelented az ilyet akkor kiröhögnek, messze nem éri el azt az ingerhatárt amiért büntetnének. Talán úgy érdemes hogy megszervezel egy gyűjtőoldalt ahol belinkeled az összes fejkamerás videót amit te meg mások összegyüjtenek, így van egy felület ami strukturálisan rámutathat a problémákra, esetleg egy arculat a politika felé. Az oroszoknál már évek óta nagy divat kocsiban a konzolkamera, ott a rendőrök korrupciója miatt, meg a szervezett "kocsid elé ugrok kártérítésért" maffia ellen. Pesten ez bicikliseknek jól jönne, csak attól félek az ilyesfajta kezdeményezést mindenféle támadás érné, ugyanúgy mint pl. a tolvajkergetőket is, mert politikailag kényes lehet rámutatni egyes problémákra. Arról nem beszélve hogy keveseknek telik fejkamerára, használják konzekvensen hogy minden legyen rögzítve, az új személyes portréval foglalkozó törvények nehezíthetik a dolgot, na meg az a réteg ami ha meglát egy fejkamerát már támad.
 

Úgyhogy tervezem egy ilyen Hornit beszerzését a csengő mellé :) és továbbra is centizem a renitets delikvenseket.

 
Az ilyen szörnyhaláltokozó dudákról csak annyit hogy Indiában akkora a probléma hogy kialakult egy dudálási fegyverkezés ahol erre specializálodott üzletek árulnak egyre erősebb dudákat (140 db, messze a fájdalomhatár felett!) és egy nemrég megjelent tanulmány rámutatott hogy emiatt Delhi lakossága fokozottan idejekorán halálozik el, szívbetegségekben. Nagyon remélem ez nem jut el ide, ahol tudtommal szerencsére vészhelyzet híján az autósoknak is tiltott a dudálás.

 

A centizés se megoldás, csak frászt hozol egy csomó egyébként ártatlan emberre aki nem feltétlenül "tanul" az esetből, hanem legközelebb agresszívabb lesz. Arról nem beszélve hogy gyalogosok kiszámítathatatlanok és könnyen elvihetik a kormányodat egy hirtelen irányváltoztatással, vagy ütközhetsz nagyobb sérülésekkel. Velem ez is előfordult, három túrista egymás mellett, félig keresztbe a bicikliúton, azt hittem elférek, egyik széttárja a karját hogy mutogasson..

 

az utvonal valasztason kurva sok mulik.ha budapesten meg lehet oldani akkor nehogy mar videken ne lehessen alternativ utvonalat talalni a biciklis kozlekedesre.es alternativ alatt nem jardat ertek.
 
hozza kell szoktatnunk az autosokat hogy mi is a kozlekedes reszei vagyunk es ez a jardarol nem fog menni.

 
Budapesten nem mindenhol lehet megoldani. Velem simán előfordult hogy pont azért hogy elkerüljem a körutat bemegyek mellékutcába, ahol az agresszív autós elkezd dudálni hogy haladjak már, majdnem nekem is jött. A körutat nem mindig lehet kikerülni, ott meg az a baj hogy a két sávot előszeretettel ki is használják az autósok, azzal nem számítva hogy egy biciklis lehet hogy pont 3 centivel elfér, de ha 5 centit kitér akkor már ledarálta. Sokan nem érzik hogy milyen széles a kocsi és inkább neked jönnek mint a másik kocsihoz kerülnek közel. A buszok sem szeretik ha buszsávban lassítod őket. A taxisokat meg amúgy se sok érdekel, főleg nem ha odaállnak a kollega ajtaja mellé, elfoglalva azt a kis maradék folyosót is amin egy biciklis még elférne a két sávban haladó kocsik mellett, mert sürgősen meg kell beszélniük a tegnapi meccset amig nincs új fuvar. Ha középen haladsz a jobb sávban hogy az idióták se jöjjenek véletlen melléd akik egyébként elütnének mert azt hiszik hogy lapos kartonból vagy, akkor azért ütnek el.
 

Szerk: szerintem ahogy egyre több bicajos van, úgy egyre inkább figyelnek rájuk. És ugye útvonal választáson tényleg sok múlik. A járdán bicajozó marharépákat viszont én simán felrugdalnám. Melóhelyen többször előfordult, h kilépek a kerítés kapun, és tized másodperceken múlott, h belém ne jöjjenek. Mindez egy kihalt úton, csak mert neki ott a biztonságos. Akkor már maradjon otthon, vagy járjon kocsival...


Attól hogy többb lesz a biciklis nem fog semmi változni, csak, mint Londonban, több lesz a halott. Elsősorban a politikának kell lépnie, bicikliút ügyben. Rendesen kiépített bicikliútrol van szó, ami konkrétan azt jelentené hogy a pl. körúton a járda felét fel kéne számolni, és nem úgy mint a Margit hídon egy vödör festékkel, hanem rendesen, szintkülönbségű padkával elválasztva. Ami persze azt is jelentené hogy fel kéne számolni a különbözö vendéglátó/pénzmosodás maffiákat akik jelenleg elfoglalják a járdák felét, tehát nem fog megtörténni.

Mellékutcákban hasonlóan nem fog semmi változni mert nincs arra senkinek pénze/mersze vagy érdeke hogy kidugja a nyakát és eszközöljön közhasznú mélygarázsberuházásokat, amivel meg lehetne oldani a parkolási problémát, ami helyet adna használható útszélességeknek.



#1255
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Városban gyakran megyek montival a járdán, ahol bőségesen  vannak járókelők. Sokszor nem libasorban mennek, hanem mint ahogyan az orosz viszi a létrát: keresztben.

 
Teljesen jogos, mivel gyalogosok, járdán. Az lehet hogy zavaró amikor megosztott gyalogos/biciklis sávról van szó, ahol tipikusan hárman/négyen egymás mellett sétálnak mintha bringások nem léteznének, vagy ha egyedül akkor középen, nem jobbra tartva. De akkor is neked kell vigyáznod, főleg ha hátulról jössz. Ilyenkor kulturált csöngetés legtöbbször elég.
 

Az utcát életveszélyesnek tarom.

 
Nem veszélyesebb mint az élet, ahol mindenki garantáltan meghal :) De egyetértek, főleg Budapesten nagyon sok helyen veszélyes biciklizni, legtöbbször mert nem figyelnek a résztvevők, néha mert idióta módon van kialakítva a kerékpárút, ha egyáltalán van. Néha mert vannak nem beszámítható agresszív alanyok akik konkrétan az életedre törnek, anélkül hogy rászolgáltál volna. Volt már hogy direkt nekem jött (szabályosan haladtam, sietett, dudált, nem tetszett hogy nem állok - szabálytalanul - félre, mérgében mellémjött, elcsapott és elhajtott). A tett (és cserbenhagyás) súlyossága, több tanú vele ellentétes és a határozatba foglalt logikailag ellentmondásos, hamis vallomása ellenére megúszta enyhe pénzbírsággal, de nincs értelme emiatt elkezdeni félni, csak tanulni belőle. Azon a szitun semmi sem segített volna, de azért nem azt jelenti hogy ezek után nem megyek ki az utcára.
 

Szerintetek mivel érdemes a tudtukra adni, hogy mögöttük vagyok és szeretnék előre menni?

 
Csengővel. Néha elég ha váltasz, vagy meghúzod a féket, köhintesz, elnézést kérsz. Ha nem sietek lelassítok és egy idő után a legtöbben észrevesznek, van aki előzékenyen félreáll, van aki azért áll félre mert nem érzi jól magát ha "követik" :) De alapjában véve nem illik a járdán biciklizni ha van rá más lehetőség, és ha mégis akkor a lehető leglassabban. Sok idős ember megijed amikor elhaladsz mellettük, sebességtől függetlenül, egyszerűen a közelségtől. Nincsenek a biciklishez szokva, meg hogy a biciklin ülő általában kimagaslik, ami pszichológiailag fenyegető lehet.
 

Tudnátok ajánlani spéci biciklidudát, amik kinézetre és hangra normálisak és nem is drága?
Olyan hangra gondoltam, amit nem éreznek zaklatónak, elvégre szabálytalankodok ha a járdán megyek.

 

Olyan duda nincs. Lehet hogy össze kéne állni a különböző elektromos autogyártónak a hangtervezőivel, nemsokára kötelező lesz nekik valamit kibocsájtani és már megy a nagy dizájn hogy mi az a nem fenyegető, de erőt, viszont biztonságot és ugyanakkor visszafogott feltünést sugalló hanghullám ami a márkához illik :)
 

Pl. nekem ilyen van, nagyon kis vékony, szerény hangja van: http://www.bringabut...engo-arany.html

 

Nekem is hasonló van, evvel csak az a baj hogy a "one ping only" fajta a súly miatt általában outin van, amitől néha megijednek mert van aki emiatt gyorsabb sebességgel asszociálja. Ami nem mindig baj persze. Viszont azt is tudni kell hogy a bringásoknak is vannak sebességkorlátozásaik, úgy tudom 30 km/h bringaúton, 20 közös gyalogos/bringaúton, 10 járdán (ha nincs más biztonságos lehetőség). Az átlag pajtás ezt meghaladja, és sok más KRESZ és illemszabályt.
 

Amúgy, mit tartasz életveszélyesnek ? Számomra fölfoghatatlan, mivel én hosszú évek óta napi szinten Budapesten bringázom.

 
Lehet hogy szerencséd van, más helyeken jársz vagy más frekvenciával, de már Budán is, Pesten is többször elütöttek, legtöbbször mert az autós befordul a kijelölt bicikliúton keresztül, teljes mértékben leszarva hogy ott bárki halad, akármennyire látható vagy (tehát fényes nappal). Csak azt nézik hogy jó, nincs gyalogos, akkor gáz. Szerintem legtöbbjüknek fogalma sincs hogy ott egyáltalán bicikliút halad, akármennyire egyértelmű, akár vörös aszfalt, külön lámpa, villogó sárga lámpa pont erre figyelmeztetve. Villogó lámpa ezen nem segít, duda meg kétélű, taxinál vagy fehér BMW-nél pl. ne próbáld ha nem akarsz külsőleg applikált szeppukut.



#1256
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Kaptam egy Knog Boomer tölthető lámpát, aminek valami miatt tönkrement az elektronikája, és most nem lehet bekapcsolni.

Valakinek volt már hasonló problémája?

 

Nálam több Knog Blindernek (4 piros LEDes hátsó) volt hasonló problémája: látszólagosan véletlenszerűen nem kapcsol be, ha egy másodpercre bedugom a töltőre, vagy számítógépbe akkor viszont utána órákig világít. Nem tudom hogy az elektronika e a hiba vagy a szoftver, mert van benne egy olyan üzemmód hogy ha x másodpercig nyomod a gombot akkor lemeríti magát 40%-ra tároláshoz, ami nem igazán jó megoldás mert szintén pár másodpercig kell nyomni hogy kikapcsoljon. Azt is írja a használati utasítás hogy nem szabad bedugni és utána bekapcsolni a számítógépet, mert megsérülhet az elektronika, tehát elég kényes.

 

Én azért vittem már többször vissza mert a szilikongumi rendszeres használat mellett elszakad, és mivel egybe van épitve nem lehet cserélni. Eddig mivel garancián belül volt szó nélkül visszacserélték, persze "eddig senkinek nem volt ilyen problémája".

 

A szoftvert az üzlet szerint nem lehet frissíteni. Kár mert amúgy meg vagyok vele elégedve, csak kicsit átprogramoznám hogy hosszabb ideig tartson alacsonyabb üzemmódban, így is elég vakító, és könnyebb legyen ki/bekapcsolni (gyakorlatilag egy gombnyomás be, egy ki, hosszabb nyomás üzemmódváltoztatáshoz, tárolás üzemmódot teljesen kiiktatnám). Volt már olyan hogy rámdudáltak mert nem tetszett a fényereje.



#1257
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

 

Nem tudom hogy lényegesen változtak e az utóbbi 2 évben a használt LEDek a Topeak White Lite-ban, amit a cikk "Három magas fényű LED"-nek titulál, de a régebbi mindenesetre csak arra jó hogy megfelelj a KRESZ-nek ha rendőr bácsi észrevesz, amit ezzel aligha fog. Csak arra hasznos hogy megnézd még mennyi töltés van a pulzusmérő/sebességszenzor elemeiben. Még talán egy minimális helyzetjelzésre jó ha tiszta új elemek vannak benne, de ahogy egy pár órát égett a két CR2032 nagyon gyorsan veszít abból a kevésből is. Az ilyen telepek csak arra vannak hogy a mérleged egy pár hónapig reggelente 10 másodpercre bekapcsoljon, bármilyen hatékony LEDeket használnak nem bírják se rövid teljesítménnyel, se hosszú távon jelentős fényerővel.



#1258
gajdokristof

gajdokristof

    újonc

  • fórumtag
  • 1 posts

Sziasztok!

 

Kaptam egy Knog Boomer tölthető lámpát, aminek valami miatt tönkrement az elektronikája, és most nem lehet bekapcsolni. Töltéskor világít a piros és feltöltődés után világít a zöld led is benne, de a fehér fényt nem lehet bekapcsolni rajta. A háza pedig össze van hegesztve, így szerelhetetlennek tűnik komolyabb károkozás nélkül.

 

Valakinek volt már hasonló problémája?

Van hivatalos beszllítója a Knog lámpáknak akihez fordulhatnék?

Tudtok esetleg szervizről, ahol tudnak ilyet szerelni?

 

Köszi!

Kristóf



#1259
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Szilikongumi a lencse (szerintem bírnia kéne). Gyárilag se teljesen víztiszta, (enyhén opálos), sajnos könnyen koszolódik, illetve sérül is a "fedőhám".

Ha végképp tisztíthatatlan, akkor barbár megoldásként bortotvaéles szikével lemetszhető a lencse teteje (túl mélyen nem szabad, mert akkor a chip bekötőhuzaljai is megsérülhetnek). Így már kijön a teljes fénymennyiség a ledből, de optikailag már soha nem lessz tökéletes... 

 

Nem gondoltam, hogy szilikongumi. Amikor megjött, volt rajta valami kis apróság, de az ujjammal lejött (fogdosni sem volt okos dolog). Csak öntöttem rá egy fél kupaknyi isopropyl alkoholt (a háromra összesen, ami nyilván azonnal lefolyt), 10-20 másodpercig hagytam állni, de nem dörzsöltem, hozzá sem értem a lencsékhez, aztán teljesen lefújtam gyenge levegővel. Ránézésre semmi változás nincs a lencsén. De nyilván megmarhatta a felületét, amit nem látok. A leírtak alapján kell aggóndom, pl. pár százalék fényerő csökkenés vagy ez semmi?

 

A lentiekhez: én nem mennék járdán. Nem kötelező bringával közlekedni ha olyanok a viszonyok, én nem is teszem ahol veszélyeztetve érzem magam. Az én lámpám tényleg erős, már 50m-ről félreállnak esetenként (menekülnek a fényárból), már az a havi 1-2 ember, akivel összetalálkozom, de általában elfordítom és letompítom, hogy ne vakítson el senkit. AirZound BikeHorn 120 decibeles dudám van, de már leszereltem, mert erdőben szívrohamot kapnának tőle. A hope pro agy csinál akkora hangot, amitől félreállnak maguktól is, ha meg nem akkor szólok. Balaton körre és hosszabb aszfaltos útra viszont felrakom és akkor a bunkó autósokra + kijelölt bicikli úton, ahol a gyalogosnak semmi keresnivalója már 100m-ről rá tudok dudálni. A legtöbben már ettől takarodnak mint a legyek, ha meg nem, akkor mögötte dudálok rá hogy jól ijedjen meg, mert megérdemli. Sajnos az a baj, hogy sokan ettől sem fognak rájönni, hogy rossz helyen mennek, mert annyira iq hiányosak és még agresszívoskodnak is, de sajnos itthon ez a mentalitás van, azért sem megyünk semmire.



#1260
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16,879 posts

OFF leszek kicsit:

Napi szintű budapesti bringásként is elfogadom, hogy egy gyakorlatlan, félő bringásnak elsőre ez úgy tűnik, hogy ez aztán maga a halál. Én is látok sok bringást, akinek az egész  mozgásán látszik, hogy nagyon kis ügyetlenke. De sokat gondolkoztam, hogy most menjek oda hozzá és kezdjem el ellátni jótanácsokkal, tanítgatsam ?

Alapvető szerintem, hogy TE jól látszódj. Én nappal is villogtatom az első villogóm. A hátizsákomon fönt van az uv-zöld esővédő + estére brutál erejű a hátsó lámpám.

Nem magad elé, az első kerék előtti 10m-t kell figyelni, hanem jó előre nézni, figyelni az autók mozgását, az úthibákat, táblákat.

Nagyon fontos még a tempód ! Ne legyen nagy különbség a forgalom résztvevőinek tempója között. A forgalomban egyszerűen meg kell próbálni fölvenni a forgalom tempóját. Persze, te bringás vagy és nem tudsz egy autó tempójában menni. De pl. reggel a Kerepesi vagy Rákóczi úton alig mennek nálam gyorsabban az autók, buszok. (de itt vannak buszsávok, ott az autók nem zavarnak, a 7es buszt meg elengedem ha jön. A feketét nem, az nem gyorsabb nálam a sok megállója miatt)

Ahogy másik sporttárs is írta, az útvonalválasztás is jó ötlet. Pl. az Üllői útra én sem szívesen megyek ki a kocsik közé de ott pl. vannak párhuzamos, kis forgalmú utcák.

Bevallom, néha én is járdázom de ott, ahol a nullához közeli a gyalogos forgalom. Hungária krt külső szakaszai, Üllői út kifelé a Fradi pályától Kispest felé, Kerepesi út Stadionok és Örs vezér tér közti szakaszán alig járnak. (persze a Pillangó metró megállónál vigyázni ! )

De járdán nem csöngetünk, dudálunk. Viszont bringaúton én is csöngetek a gyalogosokra !

Hát, gyakorolni kell. Sok sikert !

dettó. nappal is világítok egy lámpával, egyel pedig villogok.

ez előre-hátra alap.

plusz a fényvisszaverős ruházat, plusz a láthatósági cuccok (vannak jó minőségűek is, nem kell mindjárt a kukásmellényre gondolni)

emellett megfelelően előre tekintve és a forgalmat helyesen felmérve kell kerékpározni, ahol lehet a kerékpár utakat keresni, és nem akadályozni az autósokat! senki sem önkéntes rendőr, legyünk mi a türelmesebbek és empatikusabbak.


"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.