Jelentkezz be Regisztrálj

Látni & látszani!
#1241
Posted 2014. April 13. - 12:05

elsőre a fényeloszlása nem tűnik olyan jónak, mint a Lidl-ös lámpáé, de a Cree led itt is megmutatja az erejét. Ráadásul a led nem a szembejövőket, hanem a tükröt világítja meg, tehát kevesebb fény megy szórásra illetve vakításra.
#1242
Posted 2014. April 13. - 09:49

Mondjuk a normálisabbnál is 300 egy elvárható szám (hideg/nem 100%-os töltőciklusok miatt), akkor nekem 5-6 éven belül kell cserélni (szeretek éjjel is bringázni
). Ezért szeretem ha cserélhető akku van benne, na meg akkor nincs gond a lemerüléssel. Volt már olyanom hogy megálltam az erdőben, az első fehéret kikapcsoltam pont azért hogy spóroljak vele, aztán nem kapcsolt újra be (mert a legerősebb fokon kapcsol be..). Fél kézzel magam elé tartva a mobilomat annak a vaku LED-jével bekapcsolva mentem le a sáros ösvényen, közben azt reméltem hogy az nem kapcsol ki (10% akku alatt, 12% volt még benne
). Már elterveztem ha az is lemerül akkor leszerelem a hátsó pirosat és azzal hunyorgok haza
Sok múlik a töltő minőségén is. A kínai lámpáknál általában nem beszélhetünk sem akksi sem töltő minőségről. (Legtöbbször az egész lámpa szett kevesebbe kerül, amennyibe csak az akksi szett kerülne, ha megfelelő minőségű lenne.) Bár a Li-Ion kevésbé érzékeny a rátöltésre, de valóban jobb lenne az akksiknak, ha néha teljesen ki van sütve és onnan töltődik, de sajnos ezt nálam eléggé lehetetlen kivitelezni, mivel sokszor csak 50%-ig merítem az akksikat, beltérben álló helyzetben nem égethetem a lámpát, mert a LED-ek túlmelegednek, a töltő pedig nem tudja meríteni. Leginkább úgy működne ha külön kisütő kütyüt készítek, ami lekapcsol és jelez, ha egy bizonyos feszültség alá megy (ahol az akksi még nem károsodik), aztán rögtön a töltőre dobom. Vagy beszerzek egy profi töltőt, ami eleve tudja kezelni a kisütés-töltést ciklust, nemrég volt róla szó ezen a fórumon, mint modellezéshez használt univerzális töltők. Szintén volt róla szó, hogy a modellezéshez használt akksikhoz jó áron hozzá lehet jutni és kiváló minőségben, tehát ha valakinek döglődik az akksi, ez jó kiváltása lehet a gyárilag eleve rossz minőségű vagy éppen jó minsőségű/túlárazott akksiknak. (Ehhez megfelelő töltő is kell, egy rossz töltővel nem tart sokáig.)
A kínai lámpák hajlamosak arra, amit leírtál (sajnos ilyen volt a BikeRay is, ami nem kínai), hogy hirtelen kikapcsol. Én gyakran elkóborolok mélyen az erdőben, nem hiányzik ilyen meglepi. A Lumicycle akksijaimra 5-7 év átlagos élettartamot írnak, a legjobb minőségű panasonic vagy sanyo cellákból vannak összeállítva, a töltő pedig szerintem kiváló minőségű (kivéve, hogy kisütés funkció nincs rajta). Szintén sok múlik a lámpa intelligenciáján, hogyan kezeli a merülő akksit, mennyire pontosan tudja megállapítani a töltöttségi szintet, leszabályozza-e a fényerőt (hogy meghosszabbítsa a futásidőt), engedi-e merült akksival a saját felelősségedre tovább használni a lámpát, stb. A Lumicycle ezeket mind tudja, de annak ellenére, hogy éjszaka is 2-3 órákat vagyok kint, 50-ből talán kétszer történt (az egyik a szánkópályán), hogy a kisebb kapacitású akksi elkezdett merülni és a lámpa levette a fényerőt, de a kikapcsolásig nem jutott el. A nagyobb kapacitású akksi sosem érte el a 30% merültséget, ezzel vegyes használattal szerintem 6-8 órát tudok világítani.
Szerintem aki sportszerűen kerékpározik éjszaka, mindig két lámpával menjen, független akksikkal. Bármi bármikor meghibásodhat, kell a tartalék. Sőt, lefelé nekem mindkét lámpa be van kapcsolva, ha rázkódástól, bármitől kikapcsolna az egyik, nem megyek sem az árokba, sem a fának.
Edited by freddyke, 2014. April 13. - 09:57.
#1243
Posted 2014. April 13. - 02:34

A kínai már újkorában ilyen. Remélem egy rendes akku legalább 500-1000 töltést kibír, mielőtt hasznavehetetlen lesz.
Mondjuk a normálisabbnál is 300 egy elvárható szám (hideg/nem 100%-os töltőciklusok miatt), akkor nekem 5-6 éven belül kell cserélni (szeretek éjjel is bringázni ). Ezért szeretem ha cserélhető akku van benne, na meg akkor nincs gond a lemerüléssel. Volt már olyanom hogy megálltam az erdőben, az első fehéret kikapcsoltam pont azért hogy spóroljak vele, aztán nem kapcsolt újra be (mert a legerősebb fokon kapcsol be..). Fél kézzel magam elé tartva a mobilomat annak a vaku LED-jével bekapcsolva mentem le a sáros ösvényen, közben azt reméltem hogy az nem kapcsol ki (10% akku alatt, 12% volt még benne
). Már elterveztem ha az is lemerül akkor leszerelem a hátsó pirosat és azzal hunyorgok haza
#1244
Posted 2014. April 12. - 16:14

Ha nem lenne ez a gumis dolog akkor valamikor az aksi miatt lenne kuka, azt is csak pár százszor lehet tölteni mielött hasznavehetetlen kis töltete marad, de addigra várhatóan lesz jobb technika akku téren.
A kínai már újkorában ilyen. Remélem egy rendes akku legalább 500-1000 töltést kibír, mielőtt hasznavehetetlen lesz.
#1245
Posted 2014. April 11. - 03:32

Nem tőled hallom először, az internet szerint sem újkeletű dolog ez a szilikon szakadást náluk
A szilikongumi alapjában véve nem tartós, csak abból indulnak ki hogy nem naponta négyszer veszed le, mert akkor a garancián belül elhasználódik A BBB elsőlámpámon is kiszakadt (rögzítőlyukak mentén), de azt jóval többször vettem le/föl, az vastagabbra volt tervezve. És le lehetett cserélni (bár eltartott egy ideig mire megvolt).
Ha nem lenne ez a gumis dolog akkor valamikor az aksi miatt lenne kuka, azt is csak pár százszor lehet tölteni mielött hasznavehetetlen kis töltete marad, de addigra várhatóan lesz jobb technika akku téren.
#1246
Posted 2014. April 10. - 21:13

Nálam több Knog Blindernek (4 piros LEDes hátsó) volt hasonló problémája: látszólagosan véletlenszerűen nem kapcsol be, ha egy másodpercre bedugom a töltőre, vagy számítógépbe akkor viszont utána órákig világít...
Én azért vittem már többször vissza mert a szilikongumi rendszeres használat mellett elszakad, és mivel egybe van épitve nem lehet cserélni. Eddig mivel garancián belül volt szó nélkül visszacserélték, persze "eddig senkinek nem volt ilyen problémája".
Nekem még mindig egy Bontranger Glo & Amber van, amit egy Knog Blinder 1 Twin Pack-ra akartam cserélni. Nem tőled hallom először, az internet szerint sem újkeletű dolog ez a szilikon szakadást náluk (mekkora szívás lehet egy Road 2 Twin Pack-t kukába dobni). Ezen kívül eddig csak egy tetszett: Lezyne Femo Drive Pair (Zecto nem tetszik, a többi meg nagy). Ez viszont nem USB-n tölthető, vélhetően gyengébb a fénye és hosszabb az üzemideje, de fokozatosan romlik annak teljesménye (ezt utálom a 2032-be). Olcsóbb és cserélhető a szilikon pántja. A Knog fiatalos vagány, a Lezyne meg elegáns. Van még valami ilyesmi érdekes vagy izgalmas darab?
#1247
Posted 2014. April 09. - 21:35

Szerintem itt nézz körül "agydinamó" ügyben, néhány oldalt visszafelé :
http://forum.bikemag...1441-agydinamó/
Akkoriban még nagyobb türelmem volt bőséggel kitárgyalni..
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#1248
Posted 2014. April 09. - 10:26

Nem tudom hogy be is vezették e (január elsején?) de az állítólagos új rendszabályok szerint most már szabad villogni, de csak percenként 120-200 között. Az epilepsziás forgalmi résztvevők megköszönik ha nem térsz el ettől
Azt is érdemes felkeresni hogy külföldön hol (nem) szabad villogni, ha néha túrázol/átléped a határt.
Több országban azt is megszabják hogy milyen szögben kell (nem) világítania, tehát ugyanúgy mint a kocsiknál jól le kell árnyékolni, nem vakíthat, csak a terepet világíthatja be.
Az tény hogy feltűnőbb a villogó, de zavaróbb is, és elég #@%$#$ van aki egy ilyen felfelé állított 1000 lumenes Kínai vacakkal vakít, ami inkább balesetveszélyes.
Persze, az nem cél, hogy pont amiatt vasaljon ki egy autó, mert diszkófénnyel sokkoltam Jelenleg a villán van a lámpa, és a kerék elé világít, ettől nem is szeretnék eltérni. Igazából attól félek, hogy engem zavarna
Egyszer áttúráztam egy éjszakát egy 1000 lumenes kínai vacak fejlámpával, és 2 Hozé-lámpával a kormányon, az egyik viszont minimum fényen volt, és ennek köszönhetően villogott. Csak mikor leszálltam a gépről és kapcsoltam le a lámpákat, fogtam fel, hogy mitől fáj a szemem...
#1249
Posted 2014. April 09. - 02:23

Az autósok jobban észrevesznek, bár lehet, engem zavarna hosszú távon a villogás nagyobb sebességnél.
Nem tudom hogy be is vezették e (január elsején?) de az állítólagos új rendszabályok szerint most már szabad villogni, de csak percenként 120-200 között. Az epilepsziás forgalmi résztvevők megköszönik ha nem térsz el ettől
Azt is érdemes felkeresni hogy külföldön hol (nem) szabad villogni, ha néha túrázol/átléped a határt.
Több országban azt is megszabják hogy milyen szögben kell (nem) világítania, tehát ugyanúgy mint a kocsiknál jól le kell árnyékolni, nem vakíthat, csak a terepet világíthatja be.
Az tény hogy feltűnőbb a villogó, de zavaróbb is, és elég #@%$#$ van aki egy ilyen felfelé állított 1000 lumenes Kínai vacakkal vakít, ami inkább balesetveszélyes.
#1250
Posted 2014. April 08. - 12:20

Én vogtam két Cree XP-G ledet, elé raktam 3*1000uF kondit, meg négy diódát graetz-ben. Egy lapos lencsét kaptak még (a szögeket most nem tudom), és így egy elég szép fénytócsa alakult ki előttem, ami nem vakít el engem, remélhetőleg a szemből jövőt sem, és már gyaloglás tempóban (amikor már nem dőlsz fel a géppel) is értékelhető fénye van (nem villog, látsz)
Mások ajánlanak pl 4 ledet, 2-2 sorosan, a két soros rész párhuzamosan, de fordított polaritással, így a graetz megúszható, viszont nem lehet simítani.
Skori weblapját guglizd ki, van pár alternatíva ledes fényekre

#1251
Posted 2014. April 08. - 11:54

Más..
Kalaius-nak még tartozom a válasszal de még mindig nem volt energiám tisztázni az akkor sebtében megírt válasz jegyzeteimet, pedig mindig rá akarom szánni magam. Azelőtt mindenhez sokkal nagyobb türelmem volt. Közben láttam, DöG úr megírta a lényegét, méghozzá egészen jól, szokása szerint.
Köszönöm a hozzászólásokat neked is, és mindenkinek!
Megjöttek Kínából a ledjeim időközben, és azóta már pofás és energiatakarékos világításként funkcionálnak otthon.
Bár a megfelelő mélységig még mindig nem sikerült elmélyedni az elektronikában, de majd a következő project keretében!
Van ugyanis a városi bringám, ami agydinamóval szerelt. A felszerelt izzó fényereje azonban elég gyér, főleg annak fényében (khm), hogy milyen sebességgel szoktam tekerni haza estefele Azt tervezem, hogy az izzót kicserélem LED(ekre). Mivel az agydinamó kicsit más forrás, mint a led driver, valószínűleg lesznek kérdéseim
Jelenleg még azt sem tudom, hogy egyáltalán váltó- vagy egyenáramot produkál a dinamó.
Wikipedia szerint egyenáram... http://hu.wikipedia....org/wiki/Dinamó Ez az egyszerűbb eset.
Sheldon szerint váltó... http://sheldonbrown.com/dynohubs.html Ez sem feltétlen gond, azt találtam ki, hogy párhuzamosan kötném a ledeket. Az autósok jobban észrevesznek, bár lehet, engem zavarna hosszú távon a villogás nagyobb sebességnél.
Első körben előásom a gimis fizikafüzetemet... Kell egy kis frissítés!
Edited by kalaius, 2014. April 08. - 11:55.
#1252
Posted 2014. April 01. - 02:34

Mi vagy te, kaméleon ? Annyira azért nem olvadsz bele a környezetbe.
Erről a Be Kind Rewind című film jut eszembe, ha láttad akkor tudod miről beszélek (az új Sherlock Holmes sorozatban is megcsinálták, még komolyabban)
Este viszont sokat jelent a világos ruha. Ha kiállsz egy forgalmas út mellé és nézed a forgalmat, a világos színű bringás sokkal jobban látszik.
Ráadásul a szúnyogok jobban szeretik a sötét ruházatot Csak az a baj hogy a világos/fehér mez gyorsan piszkos lesz és van amiből a sarat képtelenség kimosni (Mavic Helium bib).
#1253
Posted 2014. March 31. - 23:59

Amikor már kicsit kezd lemenni a nap és be áll az az állapot, hogy még mindent látunk, de már nem úgy mint előtte, nem olyan élesek a kontrasztok és kezd kissé tompulni a látvány körülöttünk, viszont még nem szoktunk hozzá, hogy jobban kell figyelni, hogy mindent ugyanúgy láthassunk, mint a tűző napfényben, akkor a jobb láthatóság kedvéért bekapcsolom a fényt hátul nagy állásra és elöl kicsire, ami azért nálam elég erős és ehhez még felemelem a lámpa magasságát, hogy minél jobban látsszon a fénye elöl és féloldal környékéről is.
Az elsőt akkor billentem lejjebb, amikor már látom a fényét valamin megjelenni.
Azután már túl erős lenne azzal valakit szembe világítani, mert ahhoz már addigra sötét lesz.
Láttam már nap közben tűző napon is világítani bringa első lámpát menet közben és tényleg feltűnőbb volt már messziről!
Emlékszem egy időben, amikor a gépjárműveknek is kötelezővé tették a nappali első fény felkapcsolását országúton, kb. akkoriban szó esett a bringák esetleges nappali kötelező kivilágításáról is (nagyon régen), de végül nem tették kötelezővé. Gondolom a problémás betartatás miatt. Na meg ha nappal valaki világít, lehet, hogy éppen éjszakára marad fény nélkül, ha csak nem tudatosan készül rá.
Valljuk be a legtöbb ember nem tudatosan bringázik, legfeljebb tudatosan indul a kapálásból a kocsmába, hogy aztán éjszakára haza találjon az úton a gödrök alapján, a többi meg nem számít világít vagy nem, csak megtalálja az út két széle között az egyenest!
Azt hiszem, nem mi tudatos sport bringások vagyunk többségben.
Akinek agydinamója van, ott viszont nagyon is könnyen megoldható a nappali (akku/elem fenntartás) gond nélküli világítás minden napszakban és célszerű is bekapcsolva tartani, ha már úgysem észrevehető a plusz terhelése.
Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.
Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !
A találmányok már csak ilyenek..
#1254
Posted 2014. March 31. - 22:02

Mi vagy te, kaméleon ? Annyira azért nem olvadsz bele a környezetbe.
Tvábbra is fönntartom állításom a "fényes nappal is villogjon az az első lámpa" témában. Amióta villogok, úgy érzem, sokkal jobban észrevesznek. Persze nem a gombelemes kis szar 1 ledes szilikon fosokról beszélek. Az a halál ! (nekem Cateye 135ös van, azért az már jól látszik)
Este viszont sokat jelent a világos ruha. Ha kiállsz egy forgalmas út mellé és nézed a forgalmat, a világos színű bringás sokkal jobban látszik.
#1255
Posted 2014. March 31. - 00:15

Ebben mondjuk egyetértek. Nappal többet számít, ha nem fekete ruciban vagy. Bár, aki nappal nem vesz észre egy bicajost, az kb vak.
Evvel csak az a baj ha rikító sárgában vagy akkor pont akkor ütnek el amikor elhaladsz a rikító sárga reklámtábla elött
#1256
Posted 2014. March 30. - 07:10

Fényes nappal/napsütésben holmi pislogó helyzetjelzőnek semmi értelme és egy értelmes fény hamar lemerül ha naponta több órát használod. Este fényvisszaverő-sávos mellényt hordok, bokán sokszor külön fényvisszaverő szalagot (3M), elől Cree X-ML 500 Lumen, hátul Knog Blinder (a neve mindent elmond). Inkább úgy mondanám zavaróan látható vagyok mint hogy egyáltalán nem. Azon nem segít semmi ha más vak, vagy nem akar látni.
Ebben mondjuk egyetértek. Nappal többet számít, ha nem fekete ruciban vagy. Bár, aki nappal nem vesz észre egy bicajost, az kb vak.
#1257
Posted 2014. March 30. - 03:47

Hát, most mit mondjak ? Olyan volt, mintha pl. Indiáról olvastam volna, miközben ugyanabban a városban közlekedünk.
Leellenőrizhető példákat adtam. A IMF hitelt helyettesítő hitelt is már idén vissza lehetne törleszteni ha a rendőrség odarakna egy kamerát a Margithíd Budai hídfő melletti lámpához és minden vezetőt megbüntetnének aki keresztbeáll a bicikliúton amikor nekik van zöld. Ami legjobban bosszant hogy nagyon jól tudják hogy mit csinálnak, demonstratívan minden irányba néznek csak nem feléd, nehogy "észrevegyék" hogy ott állsz. A gyalogosok meg szitkozódnak mert csak a zebrán tudsz átmenni. Talán ilyenkor el lehetne gondolkodni ezen a 118 db-s dudán
Talán az útvonalválasztásod kéne átgondolni ? Én régen Zuglóból a Liget-Andrássy út-Deák tér felé mentem be a belvárosba de nagyon sok konfliktushelyzet volt a kanyarodó autók miatt. Ekkor hanyagoltam a bringautat és az autók mellett mentem. Az már sokkal jobb volt de utána áttértem a Kerepesi út-Rákóczi út útvonalra, sokkal nyugodtabb és haladósabb.
Érdekes, a liget-Andrássy az egyik legbiztonságosabb útvonal, mert van bőven hely, külön biciklis/gyalogos út (ahol úgyse lehet tempózni, nem igazán veszélyes biciklisek számára, csak néha érdekes) és amellett még egy egy sáv ahol ritkán jár autó. A Kerepesi-Rákóczi szintén mert ott van hely és nagyrészt vagy van elkülönített bicikliút, vagy buszsáv. Az útminőség is sokat javult az utóbbi pár évben. Ezektől nem félek és sose volt ott bajom. A nagykörút más tészta.
Az egyik legtipikusabb és veszélyesebb rész a már említett Mammut környéke: kezdődik a buszpályaudvarnál (Varsányi Irén utca), befordulsz jobbra a Széna tér felé és a kis kacskaringós bicikliúton a kereszteződésig garantált a gátfutás három nemzedék rövidítő gyalogossal. Ott a pirosnál a balról jövő gyalogosok mind eléd állnak (ők még profibb módon tudnak mindenfelé csak nem feléd nézni). Ha sikerült átkelned akkor a Széll Kálmán tér és Mammut között közlekedő gyalogosok közül senki nem néz körül, ez mind járda címszó alatt. A Retek utca az tényleg egy retek utca, számtalan gyalogos aki nincs tisztába a környezetével szállingózik össze vissza a parkoló kocsik és üzletek/éttermek között. Ott már repültem egyszer mert a három túrista közül az aki az egyik biciklisávot elfoglalta kitárta a karját hogy mutogasson, a kormányomba. A kedves lakók/üzletek is rendszeresen elfoglalják az egyik sávot a kirakott kukáikkal. Az étteremnél mindig keresztbeparkol legalább egy furgon, de ha lehet motoros is (aki ma konkrétan el próbált ütni, miközben szabálytalanul átkelt a bicikliúton két parkoló kocsi között hogy szabálytalanul odaparkoljon a járdára. Nem egy kismotoros pizzafutár hanem egy kétkipufogós valami). A keresztező (Dékán) utcánál nem egyszerre kapnak zöldet a gyalogosok és a biciklisek, ezek után a keresztbe haladó gyalogosok tipikusan akkor indulnak el amikor a biciklisek is. De nem baj, mert ritkán érdekli őket hogy keresztbe piros és kevesen várják meg ezt a lehetőséget. Ott a sarkon átkelés után egyszer repült fölülről egy sörösüveg. Lehet hogy jó volt az emeleti buli, vagy valaki tényleg utálja hogy bicikliút vezet a háza elött. Valamivel följebb van egy kocsma ahol kint keresztbe kasul cigiznek, a bicikliút eköré van kanyarintva, a felfestés jócskán elkopott. Ha sikerült felérni a tetejéig akkor ott elgázol a kocsi amelyik balról fordul be a Széll Kálmán tér felől ötszázzal (Káplár utca felé). Nagyon nem belátható a kanyar és mivel nekik van elsőbbségük hajtanak mint az őrültek. Aztán van egy pár jól elhelyezett pózna kormányfogónak, meg egy fa a bicikliút kellős közepén. Pár méterrel tovább ha átmész a zöldön akkor mielött be tudsz fordulni a kötelező balra (át a villamos sineken) meg kell állni mert a lámpa mindig piros a keresztzöld után, de csak két bicikli fér el abban a járda szegletben. Persze az egészben az a röhely hogy ez mind azért van mert az egész szakasz csak gyalogosok számára alkalmas, soha nem szabadott volna elvenni tőlük a felét. A Szilágyi Erzsébet fasori bicikliutat kellett volna kicsit továbbhúzni a Széll Kálmán térig, oda egy rendes a forgalommal szinkronizált átkelőt és rendesen kialakított bicikliutat a Széll Kálmán tér mellett elvezetni a Széna térig. De arra nincs vizió, meg pénz.
És látszódsz rendesen ? Én nappal is villogok elöl + hátul is feltűnő a hátizsákom. Lehet, hogy ezen is múlik kicsit ?
Fényes nappal/napsütésben holmi pislogó helyzetjelzőnek semmi értelme és egy értelmes fény hamar lemerül ha naponta több órát használod. Este fényvisszaverő-sávos mellényt hordok, bokán sokszor külön fényvisszaverő szalagot (3M), elől Cree X-ML 500 Lumen, hátul Knog Blinder (a neve mindent elmond). Inkább úgy mondanám zavaróan látható vagyok mint hogy egyáltalán nem. Azon nem segít semmi ha más vak, vagy nem akar látni.
#1258
Posted 2014. March 28. - 23:48

Hát, most mit mondjak ? Olyan volt, mintha pl. Indiáról olvastam volna, miközben ugyanabban a városban közlekedünk. Nem tudom...Lehet, hogy az Őrangyalom nagyon profi ?
Van jogsid ? A forgalmat, táblákat, elsőbbség megadás kérdése tiszta ? Másra nem tudok gondolni.
Talán az útvonalválasztásod kéne átgondolni ? Én régen Zuglóból a Liget-Andrássy út-Deák tér felé mentem be a belvárosba de nagyon sok konfliktushelyzet volt a kanyarodó autók miatt. Ekkor hanyagoltam a bringautat és az autók mellett mentem. Az már sokkal jobb volt de utána áttértem a Kerepesi út-Rákóczi út útvonalra, sokkal nyugodtabb és haladósabb.
És látszódsz rendesen ? Én nappal is villogok elöl + hátul is feltűnő a hátizsákom. Lehet, hogy ezen is múlik kicsit ?
Edited by marton, 2014. March 28. - 23:52.
#1259
Posted 2014. March 28. - 06:16

a frekvencián meg nem tudom mit értesz.
Azt hogy lehet hogy eltér a kilométermennyiségünk. Én évente több ezer km-t csak a belvárosban haladok, csúcsforgalomban (naponta 15-30 km).
A hiba benned volt.
Melyik esetben? Amikor a manus mögülem elindul, dudál, mellém ér, szemembe néz és direkt jobbrarántja a kormányt hogy elcsapjon? Vagy a kisteherautós lomizo cigányok hátúlról lefejelnek a még egyedül működő visszapillantótükrükkel miután mögülem egyenesen elhajt a lámpától mintha sose lettem volna ott? Vagy a szőke tanuló a körúton nekemsúrolja a járgányt mert "biztos elférünk"? Vagy mellékutcában szintén hátulról elviszi a kormányom a jobb tükrével mert "ő elfér"? Azért mondtam hogy más helyen, vagy más mennyiségben kell hogy közlekedj mert elképzelhetetlen hogy nem minden biciklis találkozik ezzel nap mint nap, csak statisztikai különbségek lehetnek. A szerencsén kívül csak annak köszönhetem az életem hogy mindig hordok sisakot, stabilan fogom a kormányt és egyenesen megyek, pár centi kitérésnél ezek mind ledaráltak volna. Konkrétan ezért le is rövidítettem a kormányom 3 centivel.
Számtalanszor fordul elő hogy egyszerűen nem hagynak helyet, ez ellen csak úgy lehet védekezni hogy - szabálytalanul - a járdán haladsz. Olyan is volt hogy a lámpánál állok, mindkét lábammal támaszkodok a földön. Mellémhajt a kocsi de úgy hogy a bal lábfejem a motorháztetője alatt van, épp a kereke elött. Ha elhajt áthajt rajta. Én meg csak nézek hogy hogy nem tünik fel neki. Két/bal lábbal amúgy is ritkán támaszkodok le, de Pesten ez konkrétan életveszélyes. Az pl. valakinek feltünt hogy hátizsákkal a közértben vagy mozgólépcsőn mindig nekedjön valaki? És ha egy lépést teszel előre, akkor megint? Az emberek vagy nem képesek felmérni hogy mi az a minimum 20 centi távolság, vagy nem érdekli őket. Akkor hiába állsz te is rá az előzőre, vagy simulsz neki a parkoló autóknak balról (és csak remélheted hogy senki nem nyit rád ajtót).
Az, hogy te bringaúton mész, nem jelenti azt hogy elvakultan tekerhetsz, a forgalomra onnantól nem figyelve, mert ta bringaúton vagy. ÉS ? Attól még mindig az autók az erősebbek. Mindenre figyelj, hallgass. Körbe MINDENRE ! Az autósok tekintetéből, fejmozgásából sok leszűrhető, sokat nézek hátra is.
Szerinted mit csinálok? Az a tapasztalatom hogy SENKI nincs annak tudatában hogy az egyenesen továbbhaladó forgalomnak elsőbbsége van, és ezért mindig
nézek, és nézem hogy néznek e. De nem mindig lehet látni (polarizáció, napsütés, nem egyértelmű mimika) és sokszor még az is bekavar ha lassítok. A legtöbb autós nem lassít csak ha kell, nem indexel, nem int (tisztelet a kivételnek). Ha nem lassítok akkor már többször meghaltam volna. Ha lassítok akkor csomó embernél (úgy vettem észre főleg nőknél) bizonytalanságot okozok, amiből volt már majdnem baleset. Egyfolytában megállni nem lehet, főleg ha mögötted jön valaki akinek nincs tárcsaféke.
Ez gyakorlatilag mindennapos, néha naponta többször fordul elő. És ez még rosszabb is ha konkrét bicikliút van, mert azt nem figyelik, odébb van. Úgyanúgy a kihajtásnál, simán keresztbeállnak a bicikliúton és ha meglátják hogy jön egy biciklista akkor tipikus konfliktuskerűlő módon tudatosan a másik irányba néznek (konkrét példa a lámpa a Margit híd mellett a Budai hídfőnél; fontos az a fél méter a dugóban, de érdekes módon csak a bicikliúton, a zebrát néha sikerül szabadonhagyni mert valahol még dereng hogy azt a rendőr bünteti). A gyalogosok ugyanúgy leszarják a zebránál (legjobb példa a Mammut elötti átkelő a villamosnál) és elédállnak. Egyszerűen nem érdekli őket. Sokan nem képesek felmérni hogy milyen gyorsan halad a biciklista (teljesen mindegy hogy 10, 20 vagy 30-al). Egyszer már majdnem átkeltem, mögöttem fordult be és úgy vitte el a faromat. Sokszor fordul elő hogy nézem, visszanéz, lassítok, lassít, elindulok, gázt ad. A zebránál elengedik a gyalogost, a (bicikliúton haladó) biciklist viszont ritkán.
A Budagyöngyénél (osztott gyalogos/bicikliút) volt olyan hogy 50 méterre megy elöttem (középen) gyalogos. Meghallja hogy jövök (kb. 25-el), visszanéz, konkrétan megijed, megfordul, megdermed és széttárja a karjait, hogy még véletlen se férjek el. Én meg közeledek, 40 méter, nézem, lassítok, 30 méter, nézem, gyalogos tempóra lassítok és ott áll mint a Rioi Jézus, miközben nem tudom hogy sírjak vagy röhögjek. Aztán ő szól utánad. Az Andrássy úton a kutyasétáltató észkombájn aki az egyik szélén bambul és a kutyusa a másik oldalon legel teleszkóppórázon, teljes széltében elfoglalva az utat. Messziről rádordít hogy vigyázz, de kisujját se mozdítja, majd megáll a biciklis és megvárja amig fifinek kedve támad mozdulni. Attól teljesen függetlenül hogy milyen gyorsan vagy mennyi helyet hagyva, a cigányok tipikusan megijednek és rádkiabálnak, vagy ha más mellett mész el akkor arra hogy vigyázzon (ezt csak úgy tudom elkönyvelni hogy rossz lelkiiismeret/feltűnősködés/szarkavarás), de volt olyan is hogy kapásból cserélni akartak. Mármint a gyalogot, biciklimért. A hajléktalan alkesz rádvicsorít (védelmi reflex?), vagy ha lámpánál állsz akkor letámad hogy majd ő is szerez egy bringát (aztán kapcsol és kijelenti hogy nem a tiedet, majd valaki mástól ám). A buszmegálló mellett elhaladó bicikliútnál álló izompacsirta "ne bántsad"-ot kiabálva "megvédi" a barátnőjét a mozgó ojjektumtól (amivel mindkettő csak akkor találkozhatna ha két métert átlósan elédugranának). Elképesztő emberek vannak és csak attól függhet hogy találkozol velük hogy mennyire frekventálod a várost.
Most voltam Franciaországban, ott olyan előzékenység volt hogy elképesztő a kontraszt. Hollandiában ugyanez, ott a biciklisnek mindig elsőbbsége van, nem azért mert a KRESZ mondja azt, hanem mert mindenki így találja természetesnek. Ott senki se hord sisakot, mert nem kell.
De találkozhatunk és megnézheted, hogyan közlekedem Budapesten, ha akarod mondom is köben a dolgokat.
Emiatt kéne egy portált építeni, felvételekkel A véletlenszerű esetek kedvéért is, de csomó olyan hely van ahol garantáltan történik valami, pl. a megosztott gyalogos/bicikliutakon, taximegállóhelyeknél ahol garantáltan keresztbeállnak a bicikliútra, persze a nagykörúton, hídakon, csomó helyen ahol odafestették a lámpa köré a bicikliutat, vagy teletűzdelték térdgyilkos póznákkal hogy csak öt méterrel arrébb lehessen kocsival behajtani/odaparkolni, belógó reklámtáblákkal, mindenhol ahol kispórolták az anyagot és jót lehet bukfencezni stb. stb.
Gyakorlatlan ismerőseim sikítófrászt kapnak mellettem, gyakorlott haveromhoz képest én vagyok lassú.
Az hogy milyen gyorsan haladsz nem véd meg attól hogy hátulról neked jönnek, sőt. Egyébként montizok, nem tartom a tempót az outikkal/futárokkal. Utóbbival főleg mert minden szabályt sértenek. Lehet hogy azért vadásznak az elérhetőbb biciklisre?
Még egyszer mondom, 20 év alatt egy balesetem volt Bp-en, minden nap bringával járok Zuglóból Budára (és vissza :-), szóval sokat megyek főúton, belvárosi mellékutcákban, bringaúton de ÉVES szinten alig van említésre méltó konfliktushelyzetem a forgalomban. És nem érzem magam speciális képességű superman-nek.
Én meg csak biciklizek, eddig kb. 100000 km-t külföldön, sisak nélkül, nagyvárosban és azon kívül, és több évtized alatt sose volt balesetem. Viszont csak a Budapesti közlekedésben úgy évente kétszer van olyan helyzet amit balesetnek neveznék, egyszer többnapos kórházi látogatással, aztán a te dolgod hogy elhiszed hogy ezek mind a hibámon kívül történtek vagy nem (a kórházi volt az egyetlen eset amikor nem volt rajtam sisak..). És számtalan meleg helyzet. Nem azt mondom hogy sose hibáztam, de azóta nem én lettem tapasztalatlanabb, vagy kevésbé körültekintőbb, akár előzékenyebb. Hiába hiszi az ember magát sebezhetetlennek, a statisztika mást mond.
#1260
Posted 2014. March 26. - 23:24

Lehet hogy szerencséd van, más helyeken jársz vagy más frekvenciával, de már Budán is, Pesten is többször elütöttek, legtöbbször mert az autós befordul a kijelölt bicikliúton keresztül, teljes mértékben leszarva hogy ott bárki halad, akármennyire látható vagy (tehát fényes nappal). Csak azt nézik hogy jó, nincs gyalogos, akkor gáz. Szerintem legtöbbjüknek fogalma sincs hogy ott egyáltalán bicikliút halad, akármennyire egyértelmű, akár vörös aszfalt, külön lámpa, villogó sárga lámpa pont erre figyelmeztetve. Villogó lámpa ezen nem segít, duda meg kétélű, taxinál vagy fehér BMW-nél pl. ne próbáld ha nem akarsz külsőleg applikált szeppukut.
Hát, valamit nagyon máshogy látunk. Szerencsém is biztosan van (sokszor érzem is :-)), a frekvencián meg nem tudom mit értesz.
A hiba benned volt. Az, hogy te bringaúton mész, nem jelenti azt hogy elvakultan tekerhetsz, a forgalomra onnantól nem figyelve, mert ta bringaúton vagy. ÉS ? Attól még mindig az autók az erősebbek. Mindenre figyelj, hallgass. Körbe MINDENRE ! Az autósok tekintetéből, fejmozgásából sok leszűrhető, sokat nézek hátra is.
De találkozhatunk és megnézheted, hogyan közlekedem Budapesten, ha akarod mondom is köben a dolgokat. Gyakorlatlan ismerőseim sikítófrászt kapnak mellettem, gyakorlott haveromhoz képest én vagyok lassú. Még egyszer mondom, 20 év alatt egy balesetem volt Bp-en, minden nap bringával járok Zuglóból Budára (és vissza :-), szóval sokat megyek főúton, belvárosi mellékutcákban, bringaúton de ÉVES szinten alig van említésre méltó konfliktushelyzetem a forgalomban. És nem érzem magam speciális képességű superman-nek.