Jelentkezz be Regisztrálj
Látni & látszani!
#7061
Posted 2006. March 03. - 13:26
Regebben ezt nezegettem:
2. Petzl MYO 5 fejlámpa
4db AA elemmel mûködik vízálló. 5LED és 1Xenon izzós. Súlya: 138gramm elemek nélkül
#7062
Posted 2006. March 03. - 13:23
A lámpán található szám alapján megpróbáltam rátalálni a neten, hogy többet megtudjak de elsõre nem jött be semmi.
Nekem az a vélemlényem, hogy az eredeti panelt nem kellene bántani (legfeljebb ledcsere 50-esre).
Akkora kis helyen mint az a halogén, nem tudunk hasonló fényerõt leddel elérni (talán cree-vel hûtéssel..), egyébként ahhoz több hely kellene.
Egy elektronikai boltokban kapható perforált (elõre kifúrkált) panelbõl le kellene szabni egy olyan darabot ami bele fér a másik helyére.
Talán ez lenne a legcélszerûbb.
Melyik boltrol beszelsz?
mas. A lampat a Hervisben vettem Kilimanjaro...akarmi neven, de egyik akkus oldalon fent van 6+1 ledes lampakent.
Meg is talaltam kozben
http://www.addel.hu/...prcategory=7063
20. 6 + 1 / 6Led + Xenon izzós fejlámpa
3 nagyfényerejû Leddel és egy Xenon fényû izzóval
3 db AAA elemmel mûködik (nem tartozék)
Sûlya: 120 gramm elem nélkül
Ár: 4.000 Ft + Áfa (Br. 4.800 Ft)
Hervisben 1800 volt.
#7063
Posted 2006. March 03. - 11:21
Aztán jött más ötletem.
Nekem az a vélemlényem, hogy az eredeti panelt nem kellene bántani (legfeljebb ledcsere 50-esre).
Akkora kis helyen mint az a halogén, nem tudunk hasonló fényerõt leddel elérni (talán cree-vel hûtéssel..), egyébként ahhoz több hely kellene.
Viszont a másik lehetõség:
Egy elektronikai boltokban kapható perforált (elõre kifúrkált) panelbõl le kellene szabni egy olyan darabot ami bele fér a másik helyére.
Azt tele tömnéd 120-125 candelás ledekkel.
Persze az áramot egy közös ellenálláson be kellene állítani.
Van aki a ledenkénti feszültségejtõ ellenállásra esküszik, de ezzel nem lövünk nyulat,
a minimális különbség annyira nem zavaró a ledeknek sem.
Szerintem annyira nem térnek el a ledek egymástól, hogy problémát jelentene.
Hõelvezetés nélkül 25 mA-en járathatod darabonként.
Annyi szórt fénye közelre is van, hogy ne legyen teljesen sötét.
Legfeljebb néhány 50cd-s ledet beépíthetsz a lámpa alsó részébe.
itt már nem árt a két csoportnál külön ellenállással beállítani az áramot.
Talán ez lenne a legcélszerûbb.
#7064
Posted 2006. March 02. - 23:55
Na ime itt lathato a lampa, amit szerkesztgetek, meg a halogen is:
http://bringazas.blo...6/03/lampa.html
#7065
Posted 2006. March 02. - 13:41
A gyárban sem tudnak forrasztani?A mai nap is kicsit forrasztgattam. A tegnapi siker ellenere ma kicsit benaztam.
...az 5 vezetekbol tulkeppen 5 elengedte a forrasztast [origin], igy kenytelen voltam mind1iket megcsinalni ujra.
Szerintem csak siettek a betanított melósok.
Leírom hogyan célszerü jól forrasztani :
Ez másoknak is okozott már gondot.
A forrasztásnak van néhány trükkje amire érdemes figyelni, csak akkor lesz jó és az alakatrész sem melegszik túl.
Fémtiszta felületeket forrasszunk.
Tehát ha valami szennyezõdés ujjnyom v. oxidréteg van rajta azt
finom dörzspapírral v. más módon el kell távolítani forrasztás elõtt.
Vezetékek végét futtassuk be ónnal még forrasztás elõtt.
A beónozott véget sokkal könnyebb beforrasztani
A ledek lába enélkül is jól forrsztható.
Csak a megfelelõen felmelegedett és elõre beónozott gyantától gõzölgõ pákacsúcsot nyomjuk oda a forrasztandó pontra.
Még mielõtt átforrósodna a forrasztás helye, már
friss gyantás forrasztó ónnak kell ott lennie.
Addig kell a frissen gyantás cinnel befuttatott pákacsúcsot a forrasztás helyére nyomni amíg a gyanta nem párolgott /égett/ el.
Friss gyantás cin nélkül csak a korábban ónnal befuttatott felületet szabad forrasztani,mert az egyéb fémfelület (pl. réz) a hõtõl oxidálódik mielõtt bármi más történhetne vele, viszont az oxidos felületen nem fut el az ón.
Szóval megfelelõ hõmérséklet, frissen olvadt cin, tiszta fém felület és gyanta (a cin belsejébõl), gyors forrasztás ami lényeges.
Túl sokáig ne forrasszunk mert a réz fólia feljöhet a panelról, de a led sem szereti ha megégetik.
Egy érzékeny alkatrésznél 3-5 sec idõt szoktak megadni mint forrasztási idõt.
Ledeket én nem forrasztom tovább 1-2 sec-nál.
Ha elég meleg a páka akkor sikerülhet ez rövid idõ alatt frissen olvadó gyantás forrasztó ón használatával.
Nem is a forrasztandó felületet melegítem elõször hanem a gyantás cint közvetlen mellette, ha megfut már a forrasztás helyére folyhasson rá.
Így a ráfutó gyanta kizárja a levegõt mielõtt felhevülne a felület és nem tud oxidálódni a forrasztandó fém.
Ezek a forrasztás legfontosabb gyakorlati szabályai, csak így hirtelen kútfõbõl leírva.
Ezeket még gyerek koromban tanultam apámtól.
Még annyit hozzá tennék, hogy a józsef körúti vegyszer boltban lehet kapni forrasztó pasztát. Ha azzal vékonyan bekened a forrasztandó felületet akkor sokkal könnyebben végig fut rajta az ón. Mivel az a paszta elektromosan kicsit vezetõ tulajdonságu ezért nem árt vízzel lemosni a végén és szárazra törölni.
Azzal erõsebb lesz, az biztos.Erosodik a lampa fenye, bar meg elmarad a Cateye HL-EL 200tol. Ugy gondolom, hogy ha mind a 6 led helyere uj ledek kerulnek [van meg 50es ledem is Szucs Peter fele], akkor erosebb lesz alapbol a lampa, mint a Cateye.
Olyanból lesz majd az én elsõ ledsorom is végig két sorban 32 centin egymás alatt kirakva.
Alatta harmadik sorban távfénynek külön bekapcsolhatóan 30 db 120-125cd-s led lesz felrakva
Mindegyik sor külön bekapcsolható lesz mert csak a legfelsõ vakításbiztos
(szorosan fölötte terelõlap van felszerelve), vagyis városban csak azt használhatom,
az nem világít szembe.
#7066
Posted 2006. March 01. - 23:52
Középen a halogén hány Wattos?
Azért kérdezem, hogy hány darab (általunk ismert fényü) led tudná helyettesíteni.
Javaslom, hogy egyelõre hagyd meg a halogént középen amíg
jobbat nem találunk ki mert egy szál huzallábas leddel nem érsz el akkora fényerõt.
Nos a halogenrol feltoltok majd fotot, meg a lampa kinezeterol.
A mai nap is kicsit forrasztgattam. A tegnapi siker ellenere ma kicsit benaztam. Beraktam meg 2 db 35 cds ledet a regi ledek helyere, de csak a 2 vilagit belole. Lehet harmadikat nem forasztottam oda jol. Tetszett hogy az 5 vezetekbol tulkeppen 5 elengedte a forrasztast [origin], igy kenytelen voltam mind1iket megcsinalni ujra.
Erosodik a lampa fenye, bar meg elmarad a Cateye HL-EL 200tol. Ugy gondolom, hogy ha mind a 6 led helyere uj ledek kerulnek [van meg 50es ledem is Szucs Peter fele], akkor erosebb lesz alapbol a lampa, mint a Cateye. Ez kiegeszito fenynek jo lesz. A Cateye-t meg megturbozom a 10 mmes ledekkel.
Korabban vasaroltam Peternel 27 ledes zseblampat. Aztan az idok folyaman leesett es megszunt mukodni tovabb. Szetkaptam az egesz lampat, hogy mit tudok belole hasznositani. Maga a lampatesten+mikrokapcsolon kivul az egesz "lampafej" mukodik es jo. Sajna akkor meg csak 11 cd-s ledekkel szereltek a zseblampat, igy egy 297 cd fenyereju panelom van. Ezt akarom meg megcsinalni fejlampanak, s akkor a mostani amit szerkesztgetek jo lesz futashoz felampanak:)
Foto hamarosan.
#7067
Posted 2006. March 01. - 11:46
Középen a halogén hány Wattos?5+1 ledes a fejlampa. 1-3-6 led vilagit kapcsolasra, s van 1 allas, amikor a halogen ["kor" kozepen] onmagaban vilagit.
Azért kérdezem, hogy hány darab (általunk ismert fényü) led tudná helyettesíteni.
Múltkor itt számolgattam, hogy a 125cd-s ledek használatakor kb.40% (nem powerledként hajtott)
led teljesítményel érdemes számolni a halogén kiváltásánál (azonos fényerõ esetén).
Powerled meghajtásnál nagyobb teljesítmény bevitelre van szükség, ezért jegyzem meg külön.
Viszont a 125 candelás lednek is van vesztesége a 40- 50 cd-sel szemben.
(A szûk optika miatt oldalra szóródó fény amit írtam, hogy nem igazán veszteség.)
Egyébként a 120-as led az ilyen optikából adódó nagyobb szóródás nélkül 160 candelát világítana,
ha elõre nyomná azt is ami így másfele világít.
Valószínüleg azért szór jobban mert szûkebb a szög kisebb a széttartás,
a belsõ fénytörések tükrözõdések miatt több lép ki a paláston.
Mivel ezek az erõs fényü ledek azonos idõben jelentek meg és a fényük jóval erõsebb mint az elõdeiknek
ezért feltételezhetjük, hogy egy azonos fejlesztésbõl származó azonos chipekrõl van szó.
Viszont ha tovább számolunk akkor a 25° 40candela fényerõ 12°-mellett már
négyszeresére kellene növekedjen, vagyis a 120 cd elméletileg adódó (4X40=) 160 candela kellene legyen.
Vagyis a 40-50cd-s led kb. 25%-al nagyobb fényerõt vetít fõirányba
a neki megfelelõ elméletileg számítottból a 120 cd-s ledhez képest.
Végkövetkeztetés halogén-egyenértékre kivetítve:
50 candelás 20°-os ledek esetén csak ~30% ledteljesítményt kell használni a
mai itthon elérhetõ (csak így tudom mondani, más jelölést nem tudok..) a SzûcsP. féle nagyfényü ledek használatakor.
Teljesítmény ledek esetén természetesen nagyobb ez a befektetett érték mert
ott még a hútõbordát is fel kell melegíteni külön teljesítménnyel, ami bizony komoly plusz százalékokat jelent.
Persze ez nem szándékos, de a nagyobb meghajtás miatt
a hõ és fény keletkezésének aránya így alakul.
Hoppá, kifogyott a tintám...
Abból egy darab ott nem sokat érne, viszont egy fél vagy negyed árammal hajtott teljesítmény ledFeltoltott aksikkal szepen vilagit elore, bar valamivel nagyobb fenyero jobb lenne. Ide gondoltam kozepre a 70-es vagy 125-s ledet. Messszi fenynek.
szûk optikával már többet világítana.
Persze nem mindegy melyiket használod. Csak a legjobb hatásfokut érdemes beépíteni.
Azt negyed-fél teljesítményen hajtva elérheti a dupla hatásfokot.
Vagyis nem a fényerõ lesz dupla hanem a fogyasztás és fény aránya lesz sokkal jobb.
Javaslom, hogy egyelõre hagyd meg a halogént középen amíg
jobbat nem találunk ki mert egy szál huzallábas leddel nem érsz el akkora fényerõt.
Viszont a leírtakkal szemben azért említettem a kisebb teljesítményen hajtott powerledet mert
ott még nincs akkora vesztesége, viszont a fénye egy darab esetén is megvan a nagyobb kristályfelület miatt.
Ezeknél nagyon ki kell dekázni, hogy ne fogyasszon de azért világítson.
Valahol a középút a jó amikor nem fût nagyon de azért fénye van, ha nincs szabad hely a több lednek.
Persze a teljesítmény ledhez valami hûtésrõl azért ott is kellene gondoskodni.
Ott minimum 40cd-s ledekkel szerelt panellal érdemes foglalkozni.Ha sikerul, es jol mukodik [miert ne mukodne jol!:)], akkor utana a 27 ledes panellel kezdek valamit.
Végülis nem mindegy hogy mekkora az összfényerõ.
Azt kb 8 db 120-125 candelás váltja ki ha darabonként 25mA-el hajtod (oda szúrófényt célszerü építeni).Van meg egy 1.5-2 wattos sima halogen lampam is. Max a vaz marad es abba is ledek mennek.
Persze ha több led kerül bele az a fényerõ szempontjából elõnyös.
#7068
Posted 2006. March 01. - 08:48
A 70-es, legalábbis amit én ismerek, az 10mm átmérõjû
Igazad van, de majd lessz egy kis faragcsalas is. 5+1 ledes a fejlampa. 1-3-6 led vilagit kapcsolasra, s van 1 allas, amikor a halogen ["kor" kozepen] onmagaban vilagit. Feltoltott aksikkal szepen vilagit elore, bar valamivel nagyobb fenyero jobb lenne. Ide gondoltam kozepre a 70-es vagy 125-s ledet. Messszi fenynek. Ha sikerul, es jol mukodik [miuert ne mukodne jol!:)], akkor utana a 27 ledes panellel kezdek valamit.
Aztan ha kesz, akkor jon a sima bringalampa Cateye HL-EL 200 atfabrikalasa.
Van meg egy 1.5-2 wattos sima halogen lampam is. Max a vaz marad es abba is ledek mennek.
#7069
Posted 2006. March 01. - 06:18
Ezért kerültek a ledek kívülre.
#7070
Posted 2006. March 01. - 06:10
Figyelj a széttartásra is.Most mar csak 5 ujabb led csere kell
Persze lehet lesz benne 50 cds esetleg 70es. aztan jon a Cateye lampa
12° mellett nem nehéz létrehozni nagy candela értéket.
Annak a dupláján már a felére csökken ugyanaz a fényerõ (elméletben).
Gyakorlatban csökkenhet jobban a szóródás miatt.
Vagyis ami 20-24° 50candela az 10-12° mellett 200cd kellene legyen.
Viszont a szûkebb optika miatt is lehet 'veszteség' ami oldalra szóródik.
Az sem fogható fel teljesen veszteségnek ami a környezetet világítja meg
mert teljes sötétségben jól jön kétoldalt az a (szóródó) kevés fény is.
Így néz ki a 7db 12° 125cd-s leddel átépített lámpa közeli szórt képe.

Jut belõle bõven a bicikli közvetlen környezetébe is.
Azért csak 125candela a fényerõ a 200 helyett mert a fõ irányt mérik.
Mi viszont a sötét erdõben a szóródó fény mellett is látjuk a közvetlen környezetet.
Így amit oldalra látunk világítani, az is hasznosul.
Viszont felül kicsit szembe is világít, azt majd valamivel kitakarom a látómezõbõl.
Ez a fõ irány megvilágítása.

Ez egy kicsit kékes, viszont az 50cd-s 5mm-esnek elég szép szine van.
Vagyis az természetesebb, nem annyira hidegkék.
Szerintem abból az 50cd-sbõl bele építhetnél 9 db ledet.
Ehhez hasonlóan:
http://img.tar.hu/tmscsaba/size2/11330361.jpg
A tükröt kifúrtam a meglévõ ledek alatt felett egy-egy plusz lyuksorral
(forró pákával és éles ollóval, azt forgatva).
Új elõre kifúrt panelt használtam.
#7071
Posted 2006. February 28. - 23:05
#7072
Posted 2006. February 28. - 21:46
Nem lehetetlen.
A panelt úgy fogod meg, hogy a ledet valamelyik ujjaddal meg tudd feszíteni finoman oldalirányban és
azt a kivezetést olvaszd amelyik a feszítéstõl kifele kívánkozik.
Ezt mindkét lábnál felváltva kell csinálni.
Azt nem tudom milyen pákát használsz de feltételezzünk pillanatpákát.
A levegõben tartva be kell kapcsolni, hogy elérje az ón olvadási hõmérsékletét.
Amikor elég meleg a pákacsúcs akkor rövid idõ alatt megolvasztja a forrasztó ónt közben a ledet meg tudod billenteni az ellenkezõ oldalra, hogy a megolvasztott forrasztásból kijjebb csússzon.
Aztán a másik lábát is hasonlóan felváltva ki lehet emelgetni.
Lényeg, hogy mindíg elég forró pákával dolgozz és a forrasztási pontot nagyon rövid ideig tartsd melegen.
Megolvadt, kicsúszott, lehült.
Aztán a másik lábon is ugyanígy.
Vagyis nagyon röid ideig tartson a mûvelet.
Többször vissza lehet térni, mire teljesen kijön.
Sok egyéb módon is ki lehet forrasztani, mint pl a két lábat tartó forrasztást egyszerre melegíted és a ledet közben húzod.
Ilyenkor az ón át szokott futni a két fólia között amit forrasztó pasztával bevont réz szövettel (árnyékolt vezetéken ami van) lehet megolvasztva felitatni. Közben elõfordul, hogy feljön a fólia ha sokáig melegíted.
Ha az általam leírt vörösréz lemezt be akarod forrasztani a ledek negatív kivezetéséhez (ajánlani tudom),
akkor elõre be kell futtatni ónnal a rézlemezt legalább azokon a részeken ahol a forrasztás esik.
Szóval mindent meg lehet csinálni de kell hozzá egy kis gyakorlat.
Persze munka közben is megszerezhetõ a tapasztalat ha elég "könnyû" kezed van hozzá.
.
Na megvolt a forrasztopisztoly elso tesztje. Sikerult kiszednem egy fejlampabol az egyike ledet [11-15cds lehet max], s helyere 35cd-st tettembe. Kicsit szorakozni kellett, de siman kivettem a panelbol.
Most mar csak 5 ujabb led csere kell
#7073
Posted 2006. February 28. - 13:13
Szerintem az általad említett típusnál gyengébb is elég, bár nem tudom milyen stílusban rájdolsz, (vagy mennyire látsz jól a sötétben
Úgysem hiszem hogy folyamatosan a xenon lámpával akarnál nyomulni
http://tengerszem.hu/
Persze nem tudom ezekben mennyire fejlesztik a ledeket.
A duo-sak sem rosszak
#7074
Posted 2006. February 27. - 22:42
ha nem akarsz barkacsolni akkor eleg jo lampat kapsz kezbe
/a halogen lampak bringazni is jok tobbnyire/
esetleg ha mar ott vagy akkor megnezheted a vaude lamapit is.
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#7075
Posted 2006. February 27. - 22:31
nagyon erõsen gondolkodom rajta, de elõtte kíváncsi volnék milyen élesben.
(fixo duoled 14, myo 3 noir, zoom halogen)
véleményetek?
#7076
Posted 2006. February 23. - 12:31
#7077
Posted 2006. February 23. - 11:12
Esetleg nem ártana ha valami hasonló jelölést te is használnál.
Akkor nem kell mindegyik fölött elmenni az egérkurzorral, hogy ráleljek a képre.
#7078
Posted 2006. February 23. - 11:05
Namármost ha benztél volna a képtáramba, akkor láttad volna, hogy totál szétkaptam a ledet
![]()
Egyébként jött vele a sárga trutyi is maradék nélkül (!), szal fehér lenne a fénye.
Ezt végül hogyan értsem?:chin:Mint említettem, a sárga trutty rajta maradt, ittenetvane, viszont képtelen vagyok áramot adni neki. Valahogy vagy nem érintkezik soha egyszerre az a két hajszál, vagy a chip is tönkrement.
Viszont ha rajta maradt a sárga lumineszcens réteg akkor az szilikonba van ágyazva és a kivezetést is csak úgy tudod megérinteni ha áthatolsz a szilikon rétegen vagy eltalálod azt a pontot ahol az valamikor ki indult belõle.
#7079
Posted 2006. February 23. - 09:05
Elõször arra gondoltam, hogy az a csillogás akármi is lehet, de mutatok valamit:
Bogyeszek a vezetéken
Sztem mind a kettõ leolvadt, mert az elsõ sztárfotón még hiányoznak.
#7080
Posted 2006. February 22. - 23:58
Namármost ha benztél volna a képtáramba, akkor láttad volna, hogy totál szétkaptam a ledet
Benéztem a képtárba és a hibát is megtaláltam, most közzé teszem, hogy más is láthassa.
A led bal oldali bekötõ aranyszála (biztosíték hiányában) megolvadt és egy gömb formáju részben végzõdik.
Ettõl nem világított a led az épségben maradt kristály ellenére, már amennyire a fotó alapján meg lehet ítélni.

Már mint eredetileg lenne fehér.Egyébként jött vele a sárga trutyi is maradék nélkül (!), szal fehér lenne a fénye.
Azt viszont már párszor kitárgyaltuk, hogy a fehér led egy kék vagy ritkábban uv kristály köré épül.
Vagyis ha leveszed a gerjesztõ kék fény hatására sárgán világító réteget (és még be tudod kötni) akkor a led fénye kék lesz.
Persze ha még életképes a chip.

Sign In
Create Account

Back to top






