Jelentkezz be Regisztrálj
Látni & látszani!
#6001
Posted 2007. April 04. - 23:48
Hogyan tervezed a rendes megtáplálását?
Tudod, ledenként 25-30mA ha nem szereltél a negatív lábakra hûtést,
és 30-35 de max 40mA ha nagyon jól megoldottad a hõelvezetést.
Tápláláshoz 3 elem vagy 4 akku cella lenne célszerü.
Az áramot úgy kell beállítani egy megfelelõ értkü ellenállással, hogy ne lépje túl a ledek számával beszorzott leírt áram értéket. Más, önszabályozó megoldás is létezik de arról majd holnap írok
Ha túl nagy áramot állítasz be akkor a ledek a kezdeti fényes mûködést követõen hamarosan tönkre mehetnek. Szóval a nagy lelkesedés ne vonja el a figyelmed az ilyen részletekrõl. Szóval a ledek tartóssága miatt csak óvatosan!!! Még mindent el lehet szúrni..
#6003
Posted 2007. March 26. - 00:29
ejhaj mit találtam:) http://www.conrad.hu...0doT1ZrZHplUT09
...
...akkor tök hülyeség xenonban gondolkodni.-Szerintem.....
Annyit talán hozzá tennék, hogy a xenon megnevezés több fényforrásra is használatoshalogen xenon
kicsit keverednek a dolgok nem gondolod?
ami nem a gázkisülés elvén mûködik csak azzal van töltve védõgázként.
Ezért talán célszeû pontosítani, hogy High Intensity Discharge H.I.D. lámpáról van szó
összehasonlítási alapként.
Egyébként itt a halogén is csak összehasonlításként szerepelt
mint régen közkedvelt de már erõsen elavulóban lévõ fényforrás.
Az led, amirõl kuitoko beszélt, ami 5 W fogyasztás mellett
nagyobb megvilágítást biztosít mint egy 20Wattos halogén.
Itt tisztán látszik minden:
ÚJ! 5 W-OS NAGYTELJESÍTMÉNYÛ LED REFLEKTOR
Mûszaki adatok: Feszültség: 12 V; fej: GU 5.3; teljesítmény: 5 W;
sugárzási szög: 320; megvilágítás erõssége: 3000 lx; élettartam: 100000 óra;
színhõmérséklet 8000K; reflektor: 50 mm; színe: fehér.
Ezt (itt fent) hasonlította az adatlap alapján az elavult halogén korábban itt megadott adatához,
ami szerint ezzel 5W felvett teljesítménnyel jobban lehet világítani mint 20W halogénnel.
Mivel a korszerû ledek már tudhatják a halogénhoz képest akár a négyszeres fényteljesítményt a "xenonhoz" hasonlóan, ezért ez bizony lehet így mint kulitoko írta.
Amikrõl olvastam mint legújabb led hatásfok, azzal akár a "xenon" H.I.D. fényének
közel kétszeresét is el lehet érni leddel, azonos fogyasztás mellett.
Igaz, ez még csak a laborban van, de így indult eddig minden új led.
#6004
Posted 2007. March 26. - 00:14
#6005
Posted 2007. March 25. - 23:39
kicsit keverednek a dolgok nem gondolod?
NE ÍGY! NE ÍGY!
lor-inc g-boxx designer. . .sár. . .nem haldoklom, így élek. . .k.rva 3mm...
#6006
Posted 2007. March 25. - 23:04
Ha jól emlékszek Lor említette még hogy a 20W-os hidegtükrös halogén megvilágítási erõssége 2700 lux, ennek pedig 5W felvett teljesítmény mellett 3000 lux. Remélem az lx az luxot jelent:) Ha ez igaz....akkor tök hülyeség xenonban gondolkodni.-Szerintem.....
#6007
Posted 2007. March 24. - 12:05
#6008
Posted 2007. March 24. - 12:00
Árulta, vagy ment vele? Mert én is láttam emberkéket elég brutál lámpákkal menni, de olyat aki árulta nem nagyon.Pl.: volt srác, vadriasztó reflektorral + 3 kilós aksival.
#6009
Posted 2007. March 24. - 11:57
#6010
Posted 2007. March 24. - 11:51
Menj ki 24 órás versenyre, ott látni csodákat. Odakiabálod, hogy einstand és viszed a lámpát
Ezt most annyira nem értem. Én nem láttam "csodákat", vagy hol kellett keresni?
#6011
Posted 2007. March 24. - 11:42
#6012
Posted 2007. March 23. - 22:16
vagy inkább a hol kapható topic?
használt már valaki ilyet?
'A gépjármûvezetõ nem ellenség, a közúti közlekedés nem háború, ebbõl következõen a helyváltoztatás nem túlélési gyakorlat!'
ELADÓ! http://forum.bikemag.../hirdetes-12960
#6013
Posted 2007. March 23. - 22:08
Azt viszont utalom amikor kivilagitva a pofamba reflektoroznak es nem latok semmit :[]
Nemregiben lattam valakit a belvarosban akinek tele voltak a kerekei szines villogo ledekkel. Valoszinuleg ot meg a csipas szemu autosok is eszrevehettek .
#6014
Posted 2007. March 23. - 08:06
Hátizsákra a mellényt, az már fél kvázimodo jókora púppal.Egyszerû, felveszed a mellényre a hátizsákot... a hátizsák használata nem tilos, és nem tilthatják meg.
#6015
Posted 2007. March 22. - 23:15
Szerintem több ember meg kellene, hogy jegyezze udvariasan az ilyen "szervdonor jelölt" szellem bringásoknak,itt Gyõrben még mindíg a biciklisek 40-50%-a nem használ lámpát. De nem értem miért, nem tudom miért esik bárkinek is a nehezére.:chin:
hogy "vigyázz mert valamiért nem világít hátul (v. elõl) a lámpád !!! "
Szerintem sokadikra ráúnna és inkább bekapcsolná.
Pl én ha töksötétben ilyennel találkozok az úton, mondjuk hegyen mászik felfelé minden fény nélkül,
én meg jövök lefelé akkor mindenféle gátlás nélkül ráreflektorozok amíg fel nem ismerem mi az.
Teljesen jogosnak érzem mert ha éjszaka nincs kivilágítva az csak állat lehet, esetleg gyalogos ember.
Az is lehet, hogy valami kutya megy az út szélén v. hegyen vaddisznó, szarvas.
Amíg meg nem gyõzõdök rála, hogy mi van ott velem szemben kivilágítatlanul addig ráviágítok.
Amikor kiderül, hogy kivilágítatlan bringás akkor leveszem a fényt magam elé.
Ha ilyenkor morog valamit akkor mondom neki, "ha legközelebb bekapcsolsz valami kicsi fényt akkor nem fogom keresni a lámpával, hogy mi van ott".
#6016
Posted 2007. March 22. - 22:49
Nem, ..óvszer helyett nem jó mert lyukacsos! :icon_mrgrha hátitáskám van a fényvisszaverõ mellényt a p****-re tekerem vagy ráerõszakolom a táskára ?
De mondanám, az húzza rá aki kitalálta, hogy kukás sárgának kel lenni.
Pl. fehér fényvisszaverõ csíkokkal valami dizájnos bringás cuccot felvennék de
azt a ronda sárgászöldet.
Libafoff színü.
#6017
Posted 2007. March 22. - 21:41
Nem vonom kétségbe a mellény szerepét a láthatóságban, de amíg arra nem képesek hogy megköveteljék a lámpa használatát (ami eddig is kötelezõ volt), addig miért kell ezzel foglalkozni ezt nem tudom... itt Gyõrben még mindíg a biciklisek 40-50%-a nem használ lámpát. De nem értem miért, nem tudom miért esik bárkinek is a nehezére.
Ha már mindenki használja a lámpát és még mindíg nem veszik észre a bicikliseket akkor lehetne beszélni errõl a mellénytémáról. De ez van.
Nekem mondjuk van mellényem és hordom is reggelente amikor megyek munkába, és hogy az igazat megvalljam amióta hordom többen akartak elütni mint elõtte... akkor lehet nem is mindíg a biciklisekkel van a baj??? :chin:
#6018
Posted 2007. March 22. - 21:12
#6019
Posted 2007. March 21. - 23:42
Amit a bedobozolt hûtõbordáról írtál arra mondok egy példát:..a közvetlen hûtés jóval hatékonyabb, mint egy "zárt rendszer", de azért a dobozon keresztül is ad le hõt.
Ez kb olyan, mint amikor egy lámpára borítasz valami papírdobozt.
Ami kijön fény rajta keresztül annál látsz még valamennyit.
Végülis próbának minden jó, csak veszélyes a ledre.
Szerintem friss levegõvel jól átöblíthetõen kialakított külön légtérben kellene elhelyezni a bordát.
Ott belül is el lehetne szeparálni vízállóan rekeszekre osztva.
A bordarekesz elejére külön beömlõ terelõ lemezt lehetne tenni,
esetleg hátul a kilépõ levegõ nyílásához menetszéllel mûködõ vákum csonkot..
De akkor már sokkal hatásosabb ha kiemelkedik alul a hûtõfelület.
A hûtés lényege, a levegõvel érintkezõ felületrõl a minél hatékonyabb hõlesugárzás a környezet felé.
Ezt a hûtõborda körüli gyors légcserével lehetne megoldani.
Van aki külön ventillátorral segíti elõ a levegõ áramlását pl álló helyzetben.
Amikor szorosan van méretezve a hûtés akkor szükség is lehet rá.
A lámpa többi részét vízállóan külön rekeszben le kellene szigetelni.
Felülrõl egy polistyrol tükör mindent lenyom az útra a bringa elé.-Kell egy környezeti megvilágítás, vizszintesen szélesebb pászma, felülrõl határolva
(az eget ne világítsuk)
www.winkleriskolaszer.hu
Esetleg egy alu lapra ragasztott tükörfólia, A "panton" boltban lehet kapni.
WWW.panton.hu
Szerintem ez így jó lenne. Egy-kettõ fényforrás világítana egészen közelre, másik csoport középtávra és lenne egy hosszú fény(csoport) ami bevilágít a távolba is....csõlátás ellen, illetve a biztonság, a térérzet miatt.
-Nagyobb sebességnél, illetve zavaró hatásoknál (pl. szembõl reflektoroznak), illetve a fekete aszfalt nagyobb fényelnyelése miatt, kell egy reflektor.
:przerazen Vizszintesen távol keskeny, és fényesebb, közel szélesebb, és halványabb fokozatos.. pászma. Az egész vetület egy elöttünk hosszában fekvõ téglalap, ahol a felületre esõ fénymennyiség állandó.
Több különbözõ széttartásu csoporthoz tartozó lámpákkal lehetne ezt jól megoldani...és ráadásul a környezeti fényhez is átmenettel, nem éles határral kapcsolódik.
Arra is oda kellene figyelni, hogy forgalomban ne vakítson.
Az is lényeges, hogy pl. aszfalton szerpentinen jössz a Janihegyrõl és megjelenik szemben egy autó,
akkor egy gyorsgomb benyomásával le tudd venni a vakító fényeket.
Ennek az ellenkezõje sem árt. Városi jelzõfény mellett is gombnyomásra tudj mindent villantani.
A terminal.forum-on volt ezzel ellentétes vélemény.(Erõs fényhatárok, árnyékok tapasztalatom szerint sokkal jobban lelassítják, a kép kiértékelését, kifárasztják a szemet, és az agyat.)
Szerintem igaz ebben is van. Talán alulra egy közeli fény még elfér.Azért ahogy annak idejen a HHH rol lefele az erdõben valaki megjegyezte, hogy ezzel az 5 leddel is kijutsz a tök sötét erdõbõl most bebizonyosodott.
Mivel fejlámpaként használtam, ezért nagyon zavaró volt, hogy belevilágított a gödrökbe, és nem láttam árnyékot. Ha látom az árnyékot, akkor meg tudom saccolni a gödör nagyságát, így viszont belementem abba a kevésbe is ami utunkba akadt, mert nem láttam mélynek. Szóval kell hogy legyen árnyék, és kell hogy legyen egy lámpa mélyen a kerékagy környékén, lehetõleg jó erõs, 20 fokos közelre világító, ami megvilágítja a tereptárgyakat. Ha egy 10 centis vasdarabot nem látsz meg, mert nem vet árnyékot, az igen nagy meglepetést tud okozni.
Messzirõl meg nem tudják mi közeledik.. motoros, eltévedt repülõ vagy UFO
#6020
Posted 2007. March 21. - 18:28
Közben még jobban megnéztem a legfelsõ fotót amit feltettél.
Azon nem látszik semmilyen optika, sem optikailag fókuszba vetítõ tükör.
Így is világít a led, közel 90 fokban szóródik a fénye.
Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy néhány méterre megvilágítja a környezetet szélesen,
viszont távolodva már csökken a fényerõ.
Valami komolyabb fókuszba vetítõ eszközt lehetne elé tenni.
Létezik hozzá való optika, pl. a sokat szidott régi cree optika.
Annál csak rosszabbak jöttek ki azóta (legalábbis amit én ismerek).
Esetleg próbálj elé valami vastagabb nagyító lencsét, ha van.
Szerintem ilyesmivel bátran kísérletezz. Ezt én is így csinálom.
Végig próbálok különbözõ lehetõségeket és ami a legjobbnak látszik és elérhetõ azt építem meg véglegesen.
Tulajdonképpen az volt a kisérlet lényege, hogy mennyire látni másképp éjjel egy széles pászmában, mint egy hegyessel, illetve kb milyennek kéne lenni az "ideális" fényeloszlásnak.
:lampa:
Az ideám a következõ (sebesség és környezetfüggõ):
-Kell egy környezeti megvilágítás, vizszintesen szélesebb pászma, felülrõl határolva (az eget ne világítsuk), kissebb fény intenzitás, egyenletes eloszlás. Ez a kialakuló éjszakai csõlátás ellen, illetve a biztonság, a térérzet miatt. Ez a fény elegendõ kis sebességû haladásnál. Szerintem ennek megfelel az épített lámpám kb. 10-15km/h-ig.
-Nagyobb sebességnél, illetve zavaró hatásoknál (pl. szembõl reflektoroznak), illetve a fekete aszfalt nagyobb fényelnyelése miatt, kell egy reflektor. :przerazen Vizszintesen távol keskeny, és fényesebb, közel szélesebb, és halványabb, inkább fokozatos, mint éles peremû pászma. Az egész vetület egy elöttünk hosszában fekvõ téglalap, ahol a felületre esõ fénymennyiség állandó. Tehát ez egy trapéz fénysugaru lámpa lenne, ahol a felsõ , keskenyebb oldalon jóval nagyobb a fényerõ, és ráadásul a környezeti fényhez is átmenettel, nem éles határral kapcsolódik. (Erõs fényhatárok, árnyékok tapasztalatom szerint sokkal jobban lelassítják, a kép kiértékelését, kifárasztják a szemet, és az agyat.)
Na ilyen reflektort még nem láttam! És ehez elég spéci optika kéne, vagy több független fényforrásból kéne a közelítõ eredményt összeállítani.