Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Látni & látszani!

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
8736 replies to this topic

#4581
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Tehát a védõáramkör ilyen szerepet is betölt. És akkor ezekszerint ha én ilyen védõáramkör nélkül fogom használni, akkor
fennáll a veszélye annak, hogy addig használom, h mélykisütöm vele az akksit, aztán annyi volt.

Mivel imádok sötétben menni, alkalmanként napi min. 2 órás világítás mellett
többnyire harmadik ilyen tekerés után töltésre szoktam tenni,
de ekkor még 3,7V-ot mérek az akkuban.
Ezt felnyomom 4,1-4,2V környékére és megint mehet jónéhány órát, napot,
egy komolyabb kapacitáu akkupakknál..
Ez ilyenkor nem a /feltétlenül szükséges/ töltés, inkább azért kell, hogy
ne 15 Watton mendegéljen hanem húsz-huszonWatton világítson a ledsor.

Aktív szabályzó áramkör nélkül (ami magasabb szinten tartja a fényt)
anélkül nem áll fenn az a veszély, hogy mélykisülésbe megy az akku.
Már a teljes kimerülést megelõzõen látod, hogy kevesebb lesz a fény és
legközelebb már töltésre kell kapcsolni indulás elõtt.
Többnyire nem várom meg a félig lemerült állapotot sem,
inkább 6-8 órás üzemidõ után rátöltök az akkura. A li-ion bírja.



Attól függ mennyit használod egy nap. :)

Használhatom akár egész éjszaka, még akkor is bõven jól látok mellette.
Fullra töltött akkuval alig lehet észrevenni (tájékozódás szempontjából), hogy
kettõ v. három ledsor világít. Legfeljebb fehérebbnek látszik minden. Viszont imádom a fényt!




Ha jól gondolom azért, mert 4,2V-nál nagyobb árammal töltöd, és nincs semmi automatika ami lekapcsolná az akksit
teljes töltöttségnél, ezért figyeled, nehogy elszálljon. Ugye?
Tehát ha én megveszem az általad mutatott 4,2V-s töltõt, akkor nekem ez nem kell, hisz attól nem tud elszállni.

Olyan akkunál amiben van töltéskontroll áramkör, vagyis gyári akku pack, és
hozzá való gyári töltõvel töltöd, akkor nem kell semmivel foglalkoznod.
Feltölt és lekapcsol.

A 4,2 Voltos feszültség kimenetü tápnál legfeljebb arra kell figyelni, hogy
teljesen kimerült akku esetén se legyen nagyobb a töltõáram a 4,2V-os tápnál megengedett maximumnál ami 2,4 Amper.



Minek "minkét ágba zárlatvédelem?" Tudtommal a legtöbb áram/fesz mérõmûszernek van saját túláram védelme, ami leold.

A két mérõvezeték ott lifeg a táskéban az akkupack mellett, elvileg bármihez hozzáér se történjen baj.



Jó az akku váztatyós kép. :)

Kössz :)

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#4582
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

..Te amúgy hogy oldottad meg, hogy leláncolhasd a bringád valahova?
Viszed magaddal az aksis táskát? Vagy a bringán hagyod, hátha nem lopják le? :)

Ezt a bringát nem szoktam leláncolni mert az elõszobából nem lopják el,
amikor rajta ülök akkor meg azért nem. ha mégis leláncolom akkor látótávolságban vagyok tõle.
Ha egy méternél távolabb megyek tõle akkor mégis leláncolom, hiába látok rá.

Amit tartósabban negyed-félórára le merek kötni valami bolt elõtt azt úgy hagyom ott,
hogy számítok rá esetleg nem találom amikor vissza mennék hozzá.


Amit kiszámoltál a ledeknél áramokat, csúcsra töltött akkuval a 40mA fölötti érték igaz!
Jól kombinálsz. A számolás logikája teljesen ok! Azért van mögötte a jókora hûtõfelület
mert a leden belül, a kristály és az õt tartó kivezetés között kb. 30 C° hõküszöb lehet.
Vagyis a led kivezetése jó ha nem lépi túl a 40 C°-ot, ezért szorítom a hûtõbordához
ami többnyire langy-nyáréjszakán sem lépi túl a 30 C°-ot. Így viszont elviseli a 40mA-t is.
(Az 50 mA-t már soknak tartom, korábbi tartós üzemi teszt alapján.)

Az akku feszültsége eleinte gyorsan visszaesik tizedekkel alacsonyabb értékre ahol
már kisebb áramu munkaponton mennek a ledek jelentõsen csökkenõ fogyasztás és alig változó fényerõ mellett.

Közepesen kimerült akkunál már csak (a gyárilag elõírt) 20mA-t kapják meg,
lassan folyamatosan egyre kevesebbet, hosszasan elhúzódva, egyre csökkenõ fogyasztás mellett.
Azt talán nem kell mondanom, hogy az energia-fény átalakítás kis áram mellett nagyobb hatásfokú,
ezért a fényerõ kevesebbet csökken mint az áramfelvétel.

A fénye még akkor is bõségesen sok, jóval több mint ami feltétlen szükséges,
dehát szeretem amikor nappali fényhez hasonlóan látok éjszaka is, akár
félig kimerült akkuk mellett és még marad hazafelé bõven tartalék.

Terepen a jó látáshoz rendkívüli mértékben hozzá járul a fejlámpa.
(Igaz a fõirány fényáradatában kevésbé érvényesül),
viszont másfelé nézve amit egyébként nem látok jól arra külön rávilágíthatok vele.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#4583
kulitoko

kulitoko

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 320 posts
Jobban már nem is lehetne bonyolítani az akku helyét :D

Szerintem: az akkunak-mivel bringás kormánylámpa-, a bringán a helye. Az enyém pl így néz ki, de kinek melyik kialakítás jön be, úgy csinálja.
http://kepfeltoltes....ltoltes.hu_.jpg
Ez a kis szütyõ az elsõ vázháromszög homlokcsõ közelében van amennyire csak lehet, így kábelbõl sem kell túl hosszú, plusz a térdemmel se ütögetem tekerés közben. Van még a kulacsos megoldás, csak nekem az annyira nagyon nem tetszik. De mint mondtam, kinek mi jön be.

Lopásgátlás: hiába van ilyen http://ebike.hu/term...ancos-zar/2919/ lakatom, mégsem merem Pesten otthagyni a bringámat, szinte sehol. Elég gagyi a zárja, mint egy kommersz lakáskulcs... :( Órákon keresztül fõleg nem hagynám sehol...max annyi idõre, hogy bemegyek ügyintézni, 5perc és már kész is vagyok. Albérletben is bent a szobában tartom, otthon szintén bent a házban. Szóval ebbõl következik, hogy nem esik (esne) nehézségemre az akkuszütyõ csatját kioldani, lámpát levenni és beletenni a hátiba.

A védõáramkörrõl pedig gõzöm sincs hogy mûködik :D Boltban szereltetem majd rá a pakkra, plusz az új cellákat is szakemberek ( legalábbis remélem azok:D ) gyógyítják majd össze.

#4584
Fenyo1

Fenyo1

    vendég

  • fórumtag
  • 186 posts

pl annál fontos a túlmerítéstõl védõ áramkör, különben hamar mélykisülésbe vihetné az akkut.

Tehát a védõáramkör ilyen szerepet is betölt. És akkor ezekszerint ha én ilyen védõáramkör nélkül fogom használni, akkor
fennáll a veszélye annak, hogy addig használom, h mélykisütöm vele az akksit, aztán annyi volt.

egyik oldalán van az akkucsomag ami 70dkg és akár több napi üzemre is elegendõ.

Attól függ mennyit használod egy nap. :)

Az a vörös-kék vezeték csatlakozókkal az akku tetején
a töltés közbeni feszültség ellenõrzést szolgálja.

Ha jól gondolom azért, mert 4,2V-nál nagyobb árammal töltöd, és nincs semmi automatika ami lekapcsolná az akksit
teljes töltöttségnél, ezért figyeled, nehogy elszálljon. Ugye?
Tehát ha én megveszem az általad mutatott 4,2V-s töltõt, akkor nekem ez nem kell, hisz attól nem tud elszállni.
Persze az is igaz, hogy több mint 10 óra egy teljes feltöltés, ha mindenigaz. :)

Annál írtam, hogy mindkét ágban van 0,4 A-es zárlatvédelem multifuse-val.

Minek? Tudtommal a legtöbb áram/fesz mérõmûszernek van saját túláram védelme, ami leold.

Jó az akku váztatyós kép. :)

#4585
Fenyo1

Fenyo1

    vendég

  • fórumtag
  • 186 posts

Azert nem hasznalom siman csupaszon a cellakat, mert nekem 7.2V kell az aramgenerator miatt. Azert sem jo a 3.6V, mert az aramgenerator bemeneti arama max 3A lehet, legalabbis ilyenre emlekszek.

Jahogy nem 3.6Volton használod. És ezért kell a védõáramkör.
Egyébként az a védõáramkör pontosan mit csinál? Gondolom nem csak annyit mint egy multifuse.

Az akkupakkban 3 cella parhuzamosan, es ket ilyen egyseg van egymas utan sorba kotve, es ha igy feltennem vedoaramkor nelkul, akkor mint Balu is emlitette es a modellezoboltban elektroboltban is mondtak, tolteskor elmaszna egy ido utan a 2 sorba kotott cellaegyseg feszultsegerteke egymashoz viszonyitva

Ahha, tehát ezt okozza a sorba kötött aksik sorosan töltése.
És ezt védi ki az a védõáramkör? Hogy?

Hat, en igy sem tennem fixen a bringaba a cellakat :) Szerintem boven jo egy kis elegans fekete szinu szutyo, abszolut nem rontja az osszkepet, ha jol megcsinalod akkor nem fog mozogni, sem csuszkalni.

És az öves megoldás, amit fentebb írtam?

#4586
Fenyo1

Fenyo1

    vendég

  • fórumtag
  • 186 posts

Azóta biztosan sokkal olcsóbb.

Az jó lenne. Köszi a linket!

Persze lehet, hogy most nincs olyan neki. Eléggé véletlen, mit tud beszerezni.

Nagyon remélem, h lesz neki, vagy legalább nagyon hasonló.
Egyébként a zöld és a piros LED-jeid is tõle vannak?
Ha rád hivatkozok, akkor tudni fogja melyik volt az a zöld meg a piros LED?

Mivel a ledek alatt minden szilikon alapu hõvezetõ pasztában ül ezért sincs vele gond,
másrészt 3-4Volt mellett az a pár csepp desztilláltvíz ami fentrõl jön..
Najó kénessav, ha kimossa a szmogból a kén gõzeit. :D

Na és télen a felsózott utakról ráfröccsenõ sós víz? :)

Most kérlek neharagudj ha nem írom le ismét de egy kicsit tele van a f@5z0m a
kiba5Ott világgal, az elmúlt két év baromságaival. Most nincs türelmem, hogy megint elmagyarázzam.
Itt egy link, lehet, hogy ezzel most nem sokat segítek:
http://kep.tar.hu/balu-1/50373894#2

Tényleg nem rajtad akarom kitölteni a morcos hangulatom de
ezeket megtalálod ha egy kicsit vissza olvasol jó két éven belül.

Whow, bocsesz. Tényleg "jobban" utána nézhettem volna, bár inkább csak azon bosszankodtam,
hogy miért nem képesek egységesen mindenhol ugyanavval jelölni.

kb 10-15 db powerled megcsinálja ugyanazt a fényt.
Akár 6 db leddel is megoldható de ahhoz kb 30-40%-al nagyobb energiát fog elhasználni
mert a ledek nagyon meg vannak hajtva ettõl csökken a hatásfoka.
Ezen kívül a kiszóródó 10-20% fény a burkolaton belül elvész.

Ezzel szemben mégis azért egyszerûbb mert könnyebb felrakni precízen, (esetleg néhányat megdöntve) 10-15 ledet mint 200-at.

Hát azért mégis inkább maradok ennél a Jeled 50K-nál. :)

A régebbi Li-ion akku a fagypont körüli hidegben hamar elveszti a töltését. Az újabbakat nem tudom..
+60 celziusz fölött megint nem szereti.
+10 tõl +40ig biztosan tuti.
Mindenesetre ha télen töltöd akkor vagy az akkut szereld levehetõen, hogy ne legyen sokat hidegben,
vagy a bicót tartsd a fûtött lakásban.

És ha hidegben van, de folyamatosan a töltõn? (amit elveszít az máris visszatöltõdik)

A multifuse egy olyan biztosíték ami a kritikus áram fölött hirtelen elkezd melegedni
~40-70 celziusz környékére, ettõl jelentõsen megnövekszik a belsõ ellenállása.
Miután megszûnt a rövidzár v. a túlterhelés az állapot visszaáll néhány tized Ohmra.

Megnéztem a 0,9 Amperes Multifuse bizti adatlapját, és az alapján kiszámoltam, hogy
ha van 12 cellám, és 12 ilyent eléjük bekötök, akkor mivel párhuzamosan vannak kötve,
és a biztik legjobb esetben 0,14 ohm-osak, legrosszabb esetben 0,47 ohm-osak (bizti adatlapja)
ezért az eredõ ellenállásuk legjobb esetben 1 század ohm, legrosszabb esetben 4 század ohm.
Mármint normális mûködés esetén.

#4587
Fenyo1

Fenyo1

    vendég

  • fórumtag
  • 186 posts
Most számoljuk ki, hogy milyen vezeték kell, hogy 0,37 Ohm-os legyen.
Hogyan is kell kiszámolni egy vezeték ellenállását?:
Posted Image
Csak rézvezetékkel számoljunk, mert más anyagúval nem érdemes foglalkozni,
ebbõl máris adódik, hogy ró=0,01786; ennyi ugyanis a réz fajlagos ellenállása.
Számoljunk mondjuk 1 méter kábelhosszal, a LEDsortól az akksiig ennyi elég kell,
hogy legyen (fél méter oda, fél méter visszirány), így: l=1m.
Így az egyenletbõl már csak egyetlen ismeretlen maradt, a keresztmetszet,
melyet megkapunk, ha átrendezzük az egyenletet és behelyettesítjük az értékeket:
Posted Image
Így henger formájú kábel esetében a kábel átmérõje kb 0,2478 mm.
Ha most el is tekintünk eme vékony kábel mechanikai jellemzõitõl (hamar eltörne),
akkor is ilyen vékony kábelen átzavarva 1,89 Ampert, hát elég hamar elpárologna ez a kábel. :)
Ekkora áramerõsséghez már érdemes 0,75 négyzetmilliméter keresztmetszetû kábelt használni,
ennek a terhelhetõsége (A csoportban) már 10 Amper, szal ez elbírja.
Ezesetben az egyenletbõl ismerjük a fajlagos ellenállást, a keresztmetszetet, és
a tényleges ellenállást, így az egyenletet átrendezve, majd behelyettesítve ezt kapjuk:
Posted Image
Tehát ilyen keresztmetszet és ellenállás mellett 15 méter kábelre van szükség!

Számoljuk ki, mennyi 1 méter 0,75-s réz kábelnek az ellenállása:
Posted Image

a vörösréz tápfesz vezeték pártized ohmja

Pár tized? Inkább pár század!

Tehát Balu, négy lehetõség van.
Az egyik, hogy LEDsoronként is bekötöttél egy-egy ellenállást, de ha jól emléxem azt mondtad, hogy nem.
A másik lehetõség, hogy kb 0,04827 négyzetmilis vékony kábelt használtál fel,
de ez nem lehet, hisz azonnal elégne a kábel.
A harmadik lehetõség, hogy mondjuk 0,75-ösbõl 15 métert használtál fel,
de én a képeken nem láttam ilyen hosszú kábelt(7,5m) a biciklidre feltekerve. :)
A negyedik lehetõség, hogy 0,75-ösbõl 1 métert használtál fel,
ezesetben viszont túláramon járatod a LEDjeidet.

Ezt is kiszámoltam, hogy mennyi túláramon is.
Az egyenletbe a 0,37 ohm helyébe beírjuk az 1 méteres réz ellenállását,
azaz 0,0238 ohm-ot: 4,2/(0,0238+(350/3/63))*1000=
Ebbõl megkapjuk, hogy 2239 mA egy LEDsor, azaz 35,5 mA jut egy LED-re.
Csakhogy a LED nem lineárisan skálázódik, így aztán ekkora áramon már
lejjebb megy neki az ellenállása. (116,6-tal számoltam, ami 30mA-n van)
A grafikonról kinézve ekkora áramot 3,56 Volton vesz fel, ebbõl adódik,
hogy 3,56V/35,5mA = 100 ohm, ennyi lesz az ellenállása.
Ezzel az ellenállással a képletet újraszámolva: 4,2/(0,0238+(100/63))*1000=
Ebbõl megkapjuk, hogy 2607 mA egy LEDsor, azaz 41,37 mA jut egy LED-re.
Csakhogy a LED nem lineárisan skálázódik, így aztán ekkora áramon már megint
lejjebb megy neki az ellenállása.
Így megint számolhatok újra, és ezzel a kör be is zárult, ezaz egész
láthatóan egy végtelen (számtani) sorozat, (analízis rulz :D ) amelynek
a konvergencia pontja lesz pontosan azaz ellenállás és
a hozzátartozó fesz meg áramerõsség, amit ténylegesen fel fog venni.
Ezt a "kört" még kb 7-8 -szor végigszámoltam, ezután már csak egészen
piciket "változik" a LED ellenállása a további újraszámolgatással, így ezt
már vehetjük egy elég jó közelítõértéknek.
Tehát ez a konvergenciapont kb 55 ohm, és ezzel számolva egy LEDsorra 4683 mA jut,
ezzel több mint 74 mA jut egy LED-re. (kb 3,9 Volton)
Ezt is visszaellenõriztem, azaz beírtam a képletbe az 55 ohmot és a 4,683 Ampert,
és a képletet átrendeztem úgy, hogy megkapjam a Drót ellenállását,
és szépen megkaptam belõle, hogy 0,0238 ohm. Ez bizonyítja, hogy
ilyen közelítéssel lehet számolni, és hogy egy 0,75-s 1 méteres rézkábellel
ekkora túláramon fognak menni a LED-ek.
(egyébként ez azt is jelenti, hogy ekkora túlárammal a 3 LEDsor együttvéve 14 Ampert zabál)

Most eszembe jutott, hogy írtad korábban Balu, hogy régebben 7 Ampert
vett fel neked a három LEDsor. Gyaníthatóan az pont (egy enyhe) túláram volt,
hiszen a 7A azt jelenti, hogy 1 LED-re 37 mA jutott. (merugye 189 LED van)
Ez azt is jelenti, hogy akkor egy LEDsor 7/3 Amper, a LED-ek 96 ohm-on mennek,
így elvileg az 1 LEDsorod elõtti vezeték ellenállása 0,276 ohm.

Tehát nem tudom Te hogyan oldottad meg, de az biztos, hogy nekem LEDsoronként is
ellenállást kell bekötnöm, olyan 0,35 ohm körülit.

Nézegettem netes árlistákban, h milyen ellenállások vannak,
de 0,35 az pont nincs, csak 0,3 meg hasonlóan "távoli" értékek.
Találtam 0,43 ohm és 2,4 ohm ellenállásokat, ezeket párhuzamosan kötve 0,364 ohm-ot
kapok, ez pont jó is LEDsoronként ellenállásnak.

Kiszámoltam még amúgy a 6 LED elé bekötendõ ellenállást is, ez 3,52 ohm.
Persze ezt is csak két ellenállásból tudom jól közelíteni:
6,8 ohm; 7,5 ohm; párhuzamosan kötve: 3,566 ohm.

Kiszámoltam még a LEDsoronkénti 9 db piros LED elé bekötendõ ellenállást is, ez 3,72 ohm.
(merugye a pirosakat csak 2,5V -tal lehet nyomatni max 30mA-n)
(tehát egy sorban 9 piros LED, és a 9 piros LED párhuzamosan van, így 1 db 3,72 ohm-os
ellenállás kell a 9-es "tömb" elé)
Ezt is csak két ellenállásból tudom jól közelíteni:
7,5 ohm; 7,5 ohm; párhuzamosan kötve: 3,75 ohm.

Kiszámoltam még a fogyasztásokat is, a piros LED-ek elõtti ellenállás az
kb 1-2 tized wattot eszik, ahogy a 6 LED elõtti is, viszont az
egész LEDsor elõtti ellenállás (0,37ohm) az már 1,3 wattot eszik!
Ha mindhárom LEDsor mûködik, akkor ez már majdnem 4 watt elpazarlását jelenti!

Hát ennyit a számokról. :)

#4588
Fenyo1

Fenyo1

    vendég

  • fórumtag
  • 186 posts
Ezt most muszáj lesz több hsz-ba tördelnem, mert ez a vacak nem akarja elfogadni egyben.

A cellák a rázkódástól folyamatosan koptatják a szigetelést és a végén fém a fémmel összeérhet.
Igaz, ha felforrósodik a nyeregcsõ akkor jó lesz hotdog v. tojás sütõnek :D

:D

Te amúgy hogy oldottad meg, hogy leláncolhasd a bringád valahova?
Viszed magaddal az aksis táskát? Vagy a bringán hagyod, hátha nem lopják le? :)

A kormányos helyett új ötlet: csinálok egy övet, ami tépõzáras, és szépen magamra
tudom venni mint valami övet, és az oldalán lyukak vannak, amikben egy-egy akkucella van.
Így olyan lenne mint a Cowboy-ok öve, amin töltények sorakoznak, csak nekem
18mm átmérõjû akkucellák sorakoznának rajta.
És ezt a váz felsõ részére tekerném a kormányhoz közel, ott lenne.
Aztán ha leláncolom valahol a kerót, akkor csak leszedem onnan, és övként magamra
teszem, így minden kezem szabadon marad, és ellopni sem tudják.

Az viszont nem mindegy, hogy 6 db felvesz 200 mA-t v. 60 db felvesz 2000 mA-t.
Itt egy feszültség osztóban kell gondolkodni aminek az egyik
tagja a vörösréz tápfesz vezeték pártized ohmja, a másik a 60 db led.

Ha oda csak 6 db led kerül akkor felborul az arány.
Az nem mindegy, hogy 2Amper v. 0,2Amper folyik a körben.

Na most utánanéztem a dolgoknak, és felfrissítettem egy kicsit az elemi-fizika tudásomat. :)
És tényleg így van ez a dolog, hogy a drót ellenállása miatt feszültség esés lesz!
Tegnap egész nap számolgattam, rengeteg dolgot kiszámoltam.

Szeretnék is levezetni itt most néhány dolgot, de elõtte tennék egy kis kitérõt:
Az ÁLTALAD BELINKELT terminal-fórumon Pinyo1970 ezt írta: 'A Péter-féle 50cd-s szerintem a "Jeled 50k" lehet.'
A DöG által rajzolt kapcsolási rajzon is az van, hogy a fehér LED 3,5 Voltos, és max 30mA mehet át rajta,
valamint rákerestem erre a Jeled 50k LED-re, és egy nagyon jó kis oldalt találtam: LINK
Ezen a linken ha lejjebb scrolloztok, egy szép kis LED tesztet láthattok, ezernyi érdekes adattal.
A leírásban a Jeled 50K -ból kétféle van:
Jeled 50,000 mcd 20° 5mm white (purchased January 2006)
Jeled 50,000 mcd 25° 5mm white test #2 (acquired January 2007)
A tesztben (a grafikonokon) lejjebb vélhetõen most a második van.
Sokkal lejjebb van egy grafikon ami különösen érdekes, most külön is ide linkelem:
Posted Image
Ezen az egyik tengely a feszültség, a másik az áramerõsség, magyarán mondva
ez a grafikon szépen megadja a LEDnek a teljesítményét, mármint hogy
mekkora értékek mellett hány ohm-os a LED! (R=U/I)
Ahogy a képen oldalt is látszik, a Jeled 50K -t lilával jelölte a grafikonon,
és szépen látszik, hogy 3,5V-nál tényleg pont 30mA-t fog fölvenni!
Ennyit a kitérõröl.

Egy LEDsor tehát 63 db LED, és egészen az aksiig külön kábelezzük.
Számoljuk hát ki, hogy mekkora ellenállásúnak kell lennie egy LEDsor kábelének, ami az akkuig vezet.
Csak tisztázás képpen:
Posted Image

Az 1 sornyi LEDre 4,2V-t kapcsolunk rá (szal teljes akksitöltöttséggel számolunk),
továbbá azt akarjuk, hogy egy LEDre 30mA jusson,
tehát egy sornyi LED az 63x30mA=1890mA, azaz:
Posted Image
Ugye az egész kör (1 sornyi LED) eredõ ellenálása az a LEDekig vezetõ Drót ellenállása + LED-ek eredõ ellenállása, tehát:
Posted Image
Fentebb tisztáztuk, hogy egy LED maximumon hajtva 3,5Volton 30mA-t vesz fel, ebbõl adódik tehát:
Posted Image
Ennyi egy LED ellenállása.
Az elõbbik egyenletet átrendezve, majd az értékeket behelyettesítve ezt kapjuk:
Posted Image
Tehát 0,37 Ohm-osnak kell lennie egy LEDsor kábelezésének.
(Ezt az értéket én vissza is ellenõriztem, visszahelyettesítve kijön az 1,89A egy sorra
+ a DöG rajzán lévõ képlet is pontosan ezt adja ki!)
Ha ez a kábel ennél kisebb ellenállású, akkor a LED-ekre több fog jutni mint 30mA,
ha pedig ennél nagyobb ellenállású, akkor a LED-ekre kevesebb fog jutni mint 30mA.

#4589
gabor89

gabor89

    vendég

  • fórumtag
  • 191 posts

Sz'tem 30-40mA-en nyugodtan járatható ha legalább a láb hossznyi, (v. kicsivel nagyobb felületü) hûtése van.
Mégjobb ha egy rézlemezre van ráforrasztva a negatív kivezetések sora ami ladja a környezetnek a hõt.
Anélkül is mûködik csak gyorsabban öregszik.

Meghagytam a lábait, nem vágtam le. 30mA-rõl hajtom õket. :)
Köszönöm szépen a tippeket!!
Üdv. Gábor
"If all my friends were to jump off a bridge, I wouldn't jump with them, I'd be at the bottom to catch them."

#4590
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

..Mondjuk itthon nekünk van ipari gyorsvarrónk -anyukám nagyon sokáig varrt, szóval így mondhatjuk csalásnak is:D

Ja úgy könnyû! :)



gabor89 :A "Stufi" féle boltot ismerem, tõle is vettem korábban ledeket, megbízható szerintem is.

Sõt a 130 cd-s ledeket is ismerem, elég szûk a széttartás de jól világít! Igaz sokan a keskeny csóvát szeretik.
Korábban próbáltam mekkora áramot bír. Az elõírt az 20 mA.
Kb.70 mA áramon néhány óra alatt alig észrevehetõen csökkent a fénye, 80mA-nél már azonnal megszaladt (túlmelegedett).

Sz'tem 30-40mA-en nyugodtan járatható ha legalább a láb hossznyi, (v. kicsivel nagyobb felületü) hûtése van.
Mégjobb ha egy rézlemezre van ráforrasztva a negatív kivezetések sora ami ladja a környezetnek a hõt.
Anélkül is mûködik csak gyorsabban öregszik.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#4591
kulitoko

kulitoko

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 320 posts
Szütyõt én úgy oldottam meg, hogy vettem 1,5m2 Cordura anyagot ami valószínûleg még évekig jó lesz másra is, Mountexben pedig hevedert és létracsatot. Mondjuk itthon nekünk van ipari gyorsvarrónk -anyukám nagyon sokáig varrt, szóval így mondhatjuk csalásnak is:D

#4592
gabor89

gabor89

    vendég

  • fórumtag
  • 191 posts
Bírtam, amikor bementem egy parkba itt fehérváron (halesz), hót sötét, jön velem szemben egy kiscsalád bringán, alig világítva. Én meg ugye 13x130cd elõre. LoL , Kicsit megszeppentek, néztek mint borjú az újkapura.

Témához is írok: Én is huzallábas ledekbõl csináltam lámpát, de a következõ az power-ledes lesz nekem is. Ha lesz pénzem, csak akkor, mivel 3 ledbõl akarom, és hozzá kéne még akku is. A mostani 4x2300mAh cerkával megy.
Kérdésnek elébe megyek, igen, 130cd -s ledjeim vannak, ezek 10mm-esek, és a vatera-ról vannak, 150Ft darabja, dobok egy linket, ha kell valakinek. :):)
http://www.vatera.hu...d_65775593.html
Tõle rendeltem, nagyon korrekt a srác, és szépen be volt csomagolva pukkanós fóliába is a cucc. :D Nem utánvéttel vettem, úgy olcsóbb ,és megjött a cucc.
Üdv!!
"If all my friends were to jump off a bridge, I wouldn't jump with them, I'd be at the bottom to catch them."

#4593
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts

Azert nem hasznalom siman csupaszon a cellakat, mert nekem 7.2V kell az aramgenerator miatt. Azert sem jo a 3.6V, mert az aramgenerator bemeneti arama max 3A lehet..

Az nyilván a választott technikai rendszer igényeitõl függ mire van szükség,
milyen akkufeszültség és egyéb jellemzõk lényegesek a megfelelõ mûködéshez.

Egy bonyolultabb rendszernek kényesebbek az igényei, pl annál fontos a
túlmerítéstõl védõ áramkör, különben hamar mélykisülésbe vihetné az akkut.

Jómagam ezért tartok ki az kevésbé túlkomplikált és ezzel együtt jó dolgok mellett, de ez egyéni.



..Hat, en igy sem tennem fixen a bringaba a cellakat
:) Szerintem boven jo egy kis elegans fekete szinu szutyo, abszolut nem rontja az osszkepet,
ha jol megcsinalod akkor nem fog mozogni, sem csuszkalni.

Pl nekem van egy vázra csatolható kétoldalán zsebes feltépõzárazható kis táska
egyik oldalán van az akkucsomag ami 70dkg és akár több napi üzemre is elegendõ.
A másik oldalán is ugyanekkora zseb található amibe lehet pakolni.

Az a vörös-kék vezeték csatlakozókkal az akku tetején
a töltés közbeni feszültség ellenõrzést szolgálja.
Annál írtam, hogy mindkét ágban van
0,4 A-es zárlatvédelem multifuse-val.

Itt látszik az akku váztatyója:
Posted Image

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#4594
kulitoko

kulitoko

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 320 posts
Azert nem hasznalom siman csupaszon a cellakat, mert nekem 7.2V kell az aramgenerator miatt. Azert sem jo a 3.6V, mert az aramgenerator bemeneti arama max 3A lehet, legalabbis ilyenre emlekszek.

Az akkupakkban 3 cella parhuzamosan, es ket ilyen egyseg van egymas utan sorba kotve, es ha igy feltennem vedoaramkor nelkul, akkor mint Balu is emlitette es a modellezoboltban elektroboltban is mondtak, tolteskor elmaszna egy ido utan a 2 sorba kotott cellaegyseg feszultsegerteke egymashoz viszonyitva, ez pedig nem tul szerencses. Kiserletezgetni nem akarok, es foloslegesen kockaztatni sem. Igyis eleget szivtam mar az akkuval, nem akarok meg plusz balesetet okozni/szenvedni emiatt, hogy esetleg vedoaramkor nelkul jon egy rovidzar,es kigyullad mondjuk egy hatizsakban.....Biztos nem orulnel ha langolna a hatad :D Vagy mondjuk magarahagyva toltod, es kigyullad a lakas... na jo lehet extrem helyzetek, de en felek ezektol. Lattam kis li-po modellezoakkut RC repcsiversenyen tonkremenni, eleg szepet durrant es fustolt, pedig kb akkora volt mint egy ongyujto.

Hat, en igy sem tennem fixen a bringaba a cellakat :) Szerintem boven jo egy kis elegans fekete szinu szutyo, abszolut nem rontja az osszkepet, ha jol megcsinalod akkor nem fog mozogni, sem csuszkalni.

#4595
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts
Azért idézgetek, hogy egyértelmü legyen mire szól a válasz.


[quote name='Fenyo1'] Óó, ötleteim nekem is vannak ám, :) pld:
Az jutott eszembe, hogy megcsinálhatnám úgy az aksit, hogy szépen a vázba építeném!
Sajnos a váz nagy része elérhetetlen mert le van hegesztve a végük, azonban
a kormány és a nyeregcsõ alkalmas!
...
Aztán csak a kábeleket kell szépen kivezetni. Mit gondolsz errõl?[/quote]A cellák a rázkódástól folyamatosan koptatják a szigetelést és a végén fém a fémmel összeérhet.
Igaz, ha felforrósodik a nyeregcsõ akkor jó lesz hotdog v. tojás sütõnek :D



[quote name='Fenyo1']De akkor egy egész sornyi LED esetében hogyhogy nem kap nagy áramot?
Mi a különbség egy sor és 6 LED között? Hiszen mindegyik párhuzamosan van kötve!
ugyanakkora feszültség jut mindegyiknek, és ennélfogva ugyanakkora áramot is vesznek fel) [/quote]Az viszont nem mindegy, hogy 6 db felvesz 200 mA-t v. 60 db felvesz 2000 mA-t.
Itt egy feszültség osztóban kell gondolkodni aminek az egyik
tagja a vörösréz tápfesz vezeték pártized ohmja, a másik a 60 db led.

Ha oda csak 6 db led kerül akkor felborul az arány.
Az nem mindegy, hogy 2Amper v. 0,2Amper folyik a körben.



[quote name='Fenyo1']Megadnád nekem pls, hogy hol / milyen formában lehet õt elérni?[/quote] Itt<< egy link amin rátalálsz, azok viszont még régi árak.
Azóta biztosan sokkal olcsóbb.



[quote name='Fenyo1'] Hát én nem tudom, lehet, hogy én vagyok a béna, de egyszerûen sehol sem találok nemhogy
nagyobb, de még közel ekkora fényerejû LED-et sem![/quote] Addig én sem láttam olyant amíg nem beszéltem ezzel az emberrel.
Persze lehet, hogy most nincs olyan neki. Eléggé véletlen, mit tud beszerezni.


[quote name='Fenyo1'] Ja és amúgy mennyire vízálló az egész lámpád? Mivel a ledek alatt minden szilikon alapu hõvezetõ pasztában ül ezért sincs vele gond,
másrészt 3-4Volt mellett az a pár csepp desztilláltvíz ami fentrõl jön..
Najó kénessav, ha kimossa a szmogból a kén gõzeit. :D



[quote name='Fenyo1'] A másik ami amúgy nagyon összezavaró, hogy egyik helyen candelaban adják meg az értékeket,
a másik helyen lux-ban, a harmadik helyen lumen-ben, és így total összehasonlíthatatlanok
az értékek. Néztem hogy kéne ezeket átváltani, pld "1 lumen az a fényáram,
amelyet az 1 cd (kandela) fényerõsségû, minden irányban egyenletesen.. ebbõl nekem nagyon nem világos, hogy akkor most hogy is kell átváltani a lumen-t cd-ra.[/quote] Most kérlek neharagudj ha nem írom le ismét de egy kicsit tele van a f@5z0m a
kiba5Ott világgal, az elmúlt két év baromságaival. Most nincs türelmem, hogy megint elmagyarázzam.
Itt egy link, lehet, hogy ezzel most nem sokat segítek:
http://kep.tar.hu/balu-1/50373894#2

Tényleg nem rajtad akarom kitölteni a morcos hangulatom de
ezeket megtalálod ha egy kicsit vissza olvasol jó két éven belül.
Ha nagyon nem találod majd egyszer talán visszakeresek v. összeszedem megint.



[quote name='Fenyo1']Mitõl egyszerûbb powerleddel?[/quote]kb 10-15 db powerled megcsinálja ugyanazt a fényt.
Akár 6 db leddel is megoldható de ahhoz kb 30-40%-al nagyobb energiát fog elhasználni
mert a ledek nagyon meg vannak hajtva ettõl csökken a hatásfoka.
Ezen kívül a kiszóródó 10-20% fény a burkolaton belül elvész.

Ezzel szemben mégis azért egyszerûbb mert könnyebb felrakni precízen, (esetleg néhányat megdöntve) 10-15 ledet mint 200-at.



[quote name='Fenyo1']Hát pedig én már olyannal is bõven beérném - ha találnék - amilyen neked van.[/quote]Ezt mondjuk nem csodálom, én is beérem vele.. sõt.! Posted Image
Kérdezd meg, akik látták a teliholdason.


A régebbi Li-ion akku a fagypont körüli hidegben hamar elveszti a töltését. Az újabbakat nem tudom..
+60 celziusz fölött megint nem szereti.
+10 tõl +40ig biztosan tuti.
Mindenesetre ha télen töltöd akkor vagy az akkut szereld levehetõen, hogy ne legyen sokat hidegben,
vagy a bicót tartsd a fûtött lakásban.




A multifuse egy olyan biztosíték ami a kritikus áram fölött hirtelen elkezd melegedni
~40-70 celziusz környékére, ettõl jelentõsen megnövekszik a belsõ ellenállása.
Miután megszûnt a rövidzár v. a túlterhelés az állapot visszaáll néhány tized Ohmra.



A 4,2 Voltos adaptrnél még meg kell néznem, hogy valóban nem megy
a kritikus szint fölé a feszültség terheletlenül, igaz kapcsüzemben nem szokott.
Egyébként szándékosan sohasem hagyok semmit töltésen ha nem szükséges,
még ha nem is okoz val'színüleg közvetlenül bajt.

Sohasem az a fontos mit hogy szoktak, mert az a múlt és a jelen.

Egy a lényeg: mi hogyan mûködhet még jól, még jobban mert az a jövõ !

A találmányok már csak ilyenek..


#4596
Fenyo1

Fenyo1

    vendég

  • fórumtag
  • 186 posts

Mellesleg az akkucellakat en nem dugdosnam semmifele fem csobe, de ha tuzijatekot vagy petardat akarsz kesziteni... :D

Majd csinálok a kormányra még egy kapcsolót, amivel rövidre tudom zárni az egyik cellát, és akkor majd ha az úton elhajt mellettem egy kocsi és beszól nekem, akkor csak kapcsolok egyet, és máris pofán lövöm a fickót a kormányból. :D

#4597
Fenyo1

Fenyo1

    vendég

  • fórumtag
  • 186 posts

Nekem is ilyen utangyartott van mint emlitettem, cellakon kivul van a vedoaramkor. 6 cellanak kell kiszolgalnia a lampat

Mármint úgy érted, hogy neked 6 cella van a Te lámpád mögött?

A cellak a terhelest nem hinnem hogy megsinylik, RC modellezesben hasznalt pakkok sokszor leadnak akar 80Ampert is (boltban mondtak). Ok, azok "kicsit" jobb cellak, meg nem is li-ion hanem li-polymer vagy mi, de valami hasonlithatosagi alapot csak kepez.

És akkor végülis Te most a védõáramkörrel együtt használtad, ami ugye kinyiffant? Egyáltalán minek hagytad benne?
Miért nem csak simán önmagukban használod a cellákat mint valami elemeket, egyszerûen párhuzamosan kötve csak a cellákat, azt kész? (najoo, azért biztosíték nem árt, de az a védõáramkör minek egyáltalán?)

Mellesleg az akkucellakat en nem dugdosnam semmifele fem csobe, de ha tuzijatekot vagy petardat akarsz kesziteni... :D

:D
Ok, ez nekem is eszembe jutott, hogy így valóban növelem a baj kockázatát a fojtással, illetve nem is a kockázatát, hanem a tétjét, viszont ha amúgy biztonságosan meg van csinálva minden, és tudom, hogy az aksinak nem lehet oka robbanni, akkor nem gáz.

Megis mivel lenne egyszerubb a kabelt kivezetni mondjuk a nyeregcsobol vagy kormanybol, mint egy kis Cordura szutyobol ami a felsocsovon csung?

Nem is arról van szó, hogy egyszerûbb/nem-egyszerûbb. Igazából ezt azért találtam ki, mert így el lenne rejtve az aksi, nem rontaná a bringa képét, nem kell figyelni rá, hogy a bringáról el ne vesszen, és a legfontosabb: nyugodtan otthagyhatom a járgányon, ha azt leteszem valahol. Ugyanis nincs szem elõtt, emiatt nem akarják lelopni róla, mert nem is tudnak róla. De ha még tudnának is, akkor sem szednék ki egykönnyen a helyérõl, mert pld a markolatot leszedni a kormányról nem is olyan könnyû, pld nekem sem sikerült még leszedni a sajátomról. :)
Sose kéne így magammal cipelnem az aksit.

kormanyt/vazat/nyeregcsovet furni kell kabelatvezetesnel

Pont ezért mondtam a kormányt és a nyeregcsövet, mert azokat nem kell fúrni, eleve lyuk van a végükön. :)

#4598
kulitoko

kulitoko

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 320 posts
Uristen ez a sok idezes, kicsit atlathatatlanna teszi a dolgot :D

Szoval, akku: Nekem is ilyen utangyartott van mint emlitettem, cellakon kivul van a vedoaramkor. 6 cellanak kell kiszolgalnia a lampat. A cellak a terhelest nem hinnem hogy megsinylik, RC modellezesben hasznalt pakkok sokszor leadnak akar 80Ampert is (boltban mondtak). Ok, azok "kicsit" jobb cellak, meg nem is li-ion hanem li-polymer vagy mi, de valami hasonlithatosagi alapot csak kepez.

Mellesleg az akkucellakat en nem dugdosnam semmifele fem csobe, de ha tuzijatekot vagy petardat akarsz kesziteni... :D Megis mivel lenne egyszerubb a kabelt kivezetni mondjuk a nyeregcsobol vagy kormanybol, mint egy kis Cordura szutyobol ami a felsocsovon csung? Ugy kabelbol is tobb kellene, kormanyt/vazat/nyeregcsovet furni kell kabelatvezetesnel, szerintem hulyeseg es tok folosleges.

#4599
Fenyo1

Fenyo1

    vendég

  • fórumtag
  • 186 posts

Abban is igaza van Pinyónak, hogy a Li-ion akkukban hatalmas energia szunnyad és
csak arra vár, hogy megtalálja valahol a legrövidebb utat és kiszabaduljon.
Elég egy összeérõ vezeték, a cella széle a közepével és máris akár tüzet okozhat.
A li-ion nem robbanékony elvileg, de ha rövidre zárják akkor kitudja..
Szóval ezekkel tényleg nagyon vigyázni kell.

Ok, értem én, de hát attõl még muszáj ilyet használnom.
Azon leszek, hogy minél több óvintézkedést megtegyek, hogy elkerüljem a bajt.
Ezért is írtam, hogy pls hívjátok fel a figyelmemet mindenféle óvintézkedésre. (mert mindenre én se gondolhatok :) )

Most nézem, van olyan adapter is ami 4,2 Voltot ad le, azt elvileg akár rajta is felejtheted! >>ITT<< a lap alján.

Hû, ez kell nekem! :) Köszi!
Amúgy is olyanra terveztem, hogy amikor bringázásból hazajövök, akkor csak lerakom a kerót a garázsba, akksiját
töltõre teszem, és otthagyom amíg legközelebb újra használatba nem veszem. (lehet több nap is)
Szal akkor ezzel a töltõvel megtehetem ezt.
Ja, amúgy a hideget mennyire bírják ezek a Li-Ion cellák?
Én korábban úgy tudtam, hogy a nagyon hideget nem szereti a Li-Ion aksi, most viszont a napokban
egy lapon azt olvastam, hogy a meleget nem szeretik. Akkor most mi az igazság?
Télen, ha nagyobb hideg van, a garázsban is lehet akár -5, -10 fok is (aluminiumgarázs),
ha ilyen hidegben otthagyom az aksit a garázsban attól nem lesz baja?


egy 0,4A-es multifuse biztit zárlatvédelemnek mert az csak ott hever az akku doboza alatt
és így legfeljebb terhelésként jelentkezik ha valami hozzáér.

Várjuk csak egy pillanatra. Nem biztirõl van szó? Én úgy tudtam, hogy a biztosítékok a túláram esetén leoldanak, vagyis nyitják az áramkört. Amirõl most Te beszélsz akkor az nem nyitja az áramkört hanem csak lekorlátozza az áramerõsséget 0,4A -ra?

#4600
Fenyo1

Fenyo1

    vendég

  • fórumtag
  • 186 posts

nem mondhatom azt, hogy gyari hibas lenne az akku, en vagyok a bunos. Egyertelmu, hogy nem arra hasznaltam, amire terveztek, a kamerak teny hogy nem vesznek fel sok-sok Ampert. Nalam kb 2, 2.5Ampert kellett volna leadnia az akkunak

2-2.5A de hány cellának kellett leadnia ennyit? 1-nek? 1 Cella amúgy mennyit bír, meddig terhelhetem?
Ja egyébként minél több cellából rakom össze az aksit, annál jobban eloszlik a terhelés a több cella között,
így annál kevesebb az esélye, h tönkreteszem õket, ezt jól gondolom? (és + még a mAh is növekszik a cellák számával :) )

majd a beepitett vedoaramkore tonkrement.

Az a védõáramkör egy cellán belül van, vagy cellán kívül (de a kamera-aksin belül) ?

Amúgy köszi az infot!