Na meg persze nekem is be kell vallanom, hogy sikerült eldőlnöm, ráadásul a szobában, gyakorlás közben. Tanulság: ha kezdő spd-s vagy, ne próbálj meg állóhelyzetben, lendület nélkül, egyensúlyozva, két lábbal becsatolva "hátha sikerül kioldani"-sat játszani, mert ez már a következő tananyag lesz. De ezek a dőlések ne vegyék el a kedved, semmiképp!
A Youtube-on több olyan videó is van, amely az álló bringára történő felüléssel ajánlja a gyakorlás kezdését.
video (1.)
video (2.)
Ez szerintem agyrém. Elhiszem, hogy neki nem nagy cucc, de hát biztosan versenyző a srác, valószínűleg bőven átlagon felüli egyensúlyérzékkel. Sajnos, pont ez az, amivel átveri az átlagos képességű kezdőt. Persze, lehet támaszkodni, de hát akkor is!
Nem tudom, mennyit sikerült haladnod a használatban mindez idáig, de én a következőt mondanám (részben ezekkel a videókkal ellentétben):
Forgalommentes, hosszú kereszteződés nélküli sík úton kezdd! Bal lábbal lépj be még a földön - behúzott fékkel! Húzd fel a bal lábad, rúgd el magad, és ülj fel a nyeregbe. A jobb oldali belépéssel leges-legelőször ne foglalkozz, akár a biztonságérzet miatt (ettől persze ez még összejöhet az első pedálfordulatnál is, ha mindjárt jó helyre teszed a lábad a pedálon). Lényeg, hogy a nyeregben ülve már rendelkezésre áll a körkörös hajtás a bal oldalon, és gyorsulni a jobb oldali belépés nélkül is lehet olyan sebességre (akár csak ballal hajtva), amellyel haladva (akár gurulva) biztosan nem dőlsz el. Vagyis, nem kell görcsölni a jobboldali belépés/be nem lépés miatt! Gyorsíts, gurulj egy jót, és mivel a jobb lábad először (valószínűleg) eleve nincs bent, azt simán le tudod majd tenni a megállásnál. (Ennek szabályait lásd korábbról.) A jobboldali belépést/kilépést elegendő gyakorolni a nyeregből, ha már megfelelő sebességgel haladsz, akár megállás nélkül is. (Tegyük fel, hogy hosszabb távon nincs megállási kényszer az első gyakorlás helyszínén.) Ha pedig (végleg, megállás céljából) kiléptél a jobbal, akkor is lehet még csak ballal tartani a sebességet, hiszen ekkor a körkörös hajtás ott még rendelkezésre áll!
A kilépést (főleg először, de akár később is), még bőven a gyorsan mozgó bringával (tehát korán, előre gondolkodva) végezd el, és a kilépett jobb lábadat hagyd a pedálon 45 fokban. Nyugodtan gurulhatsz, fokozatosan lassulva, ebben a pozícióban. (A bal lábaddal pedig nem foglalkozol,- - az bekattintva marad!) A kezdetben nyilván gyengére állított rugóerő viszont könnyen kétoldalú fegyver lehet! Ha a jobb lábfejed előre felé tartod a kilépés után is, egy úthibánál, megsüllyedt csatornafedélnél, stb., könnyen visszakattanhatsz, és ezzel átvered magad. (Ezzel a 45 fokos módszerrel érdemes majd később, pl. cammogó, folyton fékező kocsisorban gurulni, a sebességet a bal oldalon a körkörös hajtással biztosítva.)
Fontos: szigorúan, még a földön állva, ballal lépsz be először, hogy a jobbat bármikor le tudd tenni! Azért kell a földön belépni, mert nyeregbe történő felüléshez nem lehet gyorsítani biztonságosan úgy, hogy a mechanikán billeg a cipőd, illetve, így már csak a jobboldali belépéssel kell foglalkozni, a baloldalon már az első pillanatban biztosan túl vagy! Mindig jobbal lépsz ki, szigorúan az út széle felé, nehogy belépj a téged előző autó elé! Bár a ballal is érdemes gyakorolni a kilépést (terepen nyilván szükség lesz rá), a jobboldali közlekedés miatt az esetek 99%-ban elég a jobb lábadra figyelni, végső soron mind a belépésnél, mind a kilépésnél. Ha két oldalas spd pedálod van, akkor mindig abból kell kiindulni, hogy be vagy kapcsolva! (Az egyoldalas spd nekem szofisztikált, mert fejben kellene tartani, hogy a kilépő (jobb) oldalon melyik pedáloldalt használod éppen. Ezzel egyszerűen nem akarok foglalkozni. )
Ha pedig valami miatt lassítani kell, ezzel párhuzamosan mindig kattintsd ki a jobb lábad (akár feleslegesen is), és akkor nem kell figyelni arra, hogy egy bizonyos sebességnél (lassulás esetén),
- vagy sürgősen gyorsítani kell - ennél a stratégiánál már számít, hogy melyik lábaddal, milyen szögből kezded adni a nyomatékot (agresszív stratégia),
- vagy ki kell lépni, és meg kell állni (konzervatív stratégia),
különben borulsz.
Ami technikailag ezek fölött van - a 180 fokos fordulás, ill, amiket M. Jani említett - azoknak a gyakorlása maradhat későbbre.
Amit leírtam (nyilván kétoldalast feltételezve), azzal már biztonsággal el lehet boldogulni a városban forgalomban, tanár nélkül is. Legalább is én így használom Pesten, most már kb. 9 hónapja esés nélkül.
Hajrá!