A technikánál talán fontosabb, hogy mindez a tudat alatt is működjön....... mert hiába gyakorlod be a hogyant, ha elfelejted alkalmazni :-)
Szerinted a gyakorlásnak mi a célja és az eredménye?
A technikánál talán fontosabb, hogy mindez a tudat alatt is működjön....... mert hiába gyakorlod be a hogyant, ha elfelejted alkalmazni :-)
Szerinted a gyakorlásnak mi a célja és az eredménye?
A sebesség mindent megold.
A technikánál talán fontosabb, hogy mindez a tudat alatt is működjön....... mert hiába gyakorlod be a hogyant, ha elfelejted alkalmazni :-)
Hát... nálam tudatos gyakorlás nem volt, talán csak annyi, hogy menet közben pedálfordulatonként ki-be, ki-be. Erre persze nem biztos, hogy büszkének kell lennem. :-) Én kb. 30-30 állóhelyzetben történő ki-belépés után - igaz este - de bevállaltam az Andrássy-t. Úgy gondoltam, hogy tudok majd előre gondolkodni..., és bejött. :-) Hozzáteszem, óvatos duhaj vagyok - követési távolság rulez!
Viszont most már értelek: ha van tudatos gyakorlás - végül is megfelelő bringás tapasztalattal azért össze lehet állítani a tanmenetet, amely egyébként pont az, amit leírtál - akkor két-három ilyen délután, oszt hajrá! :-)
Jani, bizonyos szempontból igazad van, bár téged - tudtommal versenyző vagy - nem vennélek az átlaggal egy kalap alá.
Azért mert napi használat mellett a 3. napon esel el először, nem jelenti, hogy 3 óra alatt megtanultad, csak azért, mert nem estél el az első 10 órában.
Én sem könyvből tanultam. Ezt a videót nem számítva, mindenféle segítség nélkül, teljesen egyedül. Sőt, soha nem volt mellettem senki! 15 ezer km pesti (azaz nem óuti és nem is terep) használat alatt kb.10-szer esetem el. Az, hogy ez sok vagy kevés, döntsétek el. Az utolsó az elmúlt 13 hónapból a 4. végén volt. Minden esetben én hibáztam, eszem ágában sincs a pedálra vagy a cipőre kenni. Utólag végiggondolva mindig meg tudtam magyarázni magamnak, hogy mit kellett volna másképp csinálni - egyébként általános iskolai szintű fizikai szabályokkal alátámasztva. De a tudatos használat - ekkor van vége a tanulási időszaknak - nem megy azonnal. Egy csomó szitu elő sem jön az első napokban!
Mondok egy érdekes példát: este hosszú piros lámpánál álltam. A bal lábam a pedálon maradt, a jobbal az úttesten álltam. Helytelenül, közvetlen a bringa mellé tettem le a lábam, ami miatt egy idő után már elég kényelmetlen volt az állás. Elgondolkodtam valamin, és a kényelmetlen helyzetet megszüntetendő ösztönösen rátámaszkodtam a 29-es monti 720 mm-es kormányának a végére - hosszú erőkar, fizika rulez! Majdnem felborultam álló helyzetben, mivel nálam a stopli teljesen be van tolva, azaz a lábam a lehető legkijjebb van. Ugye, hogy adott esetben "nem nagy kunszt" borulni? Ha borulok, és a mellettem lévő kocsi éppen indul, simán végigkaristolhattam volna az oldalát, és fizethettem volna mint a katonatiszt. Na, egy ilyen szitura nem készülsz fel három óra alatt, az tuti. Persze, ezt a helyzetet eleve el lehet kerülni, ha
- a bringától távol lépsz le, kitámasztva magadat, és/vagy
- a kormányt egy kicsit kifelé fordítod a megálláskor, hogy a bringa álló helyzetben eleve jobbra dőljön, vagy
- lelépsz a bal lábaddal is.
Igenis, van tanulási folyamat. A kilépő mozdulatot valóban nem nehéz elsajátítani (ezt álló helyzetben is be lehet gyakorolni, ezt vehetem akár 0 hosszúságúnak is, ráadásul a nyeregből sokkal könnyebb kivitelezni :-)), de a kilépési folyamatnak ott van vége, hogy stabilan állsz a talajon - lásd a fenti esettanulmányt.
A linkelt tanulmány pedig,- amely egyébként versenyzőknek szól -, nem az spd használatának mikéntjéről beszél, hanem egy biomechanikai megközelítésen alapuló hipotézist próbál bizonyítani, hogy a hagyományos felfogáshoz képest a stoplit lehet hátrébb is tenni. Ha jól vettem ki, ekkor a talp kevésbé hajlik húzásnál, amit én is tapasztaltam. vö. "hasonlóan gondolkodunk."
Egyetértek, hogy az nem jelenti azt, hogy tudja valaki használni, ha csak a 10. órában esik el napi használat mellett. Én kifejezetten gyakorlásra gondoltam, nem arra, hogy ugyanúgy használom, mint előtte a normál pedált, aztán óránként egyszer leteszem a lábam. Az a pár óra intenzív tanulásra van fordítva nehezedő feladatokkal, hogy készségszinten menjen a kilépés. Először parkolóba, focipályára ki, megállás, lábletétel, megállás, lábletétel... aztán ugyanaz adott ponton nagy fékezéssel (bár fékezni is csak a kisebbség tud ). Utána kitekerhetetlen emelkedőn lábletétel gyakorlása, akadályokon kerékmegakadás miatti lábletétel gyakorlása. Ezután már sehol nem lesz gond vagy ha lesz is, az már egyébként is elkerülhetetlen lenne.
Amit írsz az egy alapszintű megállás, aki ilyet nem tud, az még nem érett arra, hogy kimenjen forgalomba, általában az első órákban tanítják a gyerekeknek. Ismerem a helyzetet, velem sokszor fordult elő, hogy beragadt a pedálom és az ellenkező lábammal kellett lelépnem, mint amerre dőltem, ilyenkor elég kellemetlen átlépni a bringa alatt keresztben és húzni át a súlypontot a másik oldalra.
A sebesség mindent megold.
Milyen tanulási időszakról beszélünk? Pár óra gyakorlás után már ki kell tudni lépni bármilyen helyzetben feltéve ha az egyén tud kerékpározni, nem olyan bonyolult dolog ez.
Jani, bizonyos szempontból igazad van, bár téged - tudtommal versenyző vagy - nem vennélek az átlaggal egy kalap alá.
Azért mert napi használat mellett a 3. napon esel el először, nem jelenti, hogy 3 óra alatt megtanultad, csak azért, mert nem estél el az első 10 órában.
Én sem könyvből tanultam. Ezt a videót nem számítva, mindenféle segítség nélkül, teljesen egyedül. Sőt, soha nem volt mellettem senki! 15 ezer km pesti (azaz nem óuti és nem is terep) használat alatt kb.10-szer esetem el. Az, hogy ez sok vagy kevés, döntsétek el. Az utolsó az elmúlt 13 hónapból a 4. végén volt. Minden esetben én hibáztam, eszem ágában sincs a pedálra vagy a cipőre kenni. Utólag végiggondolva mindig meg tudtam magyarázni magamnak, hogy mit kellett volna másképp csinálni - egyébként általános iskolai szintű fizikai szabályokkal alátámasztva. De a tudatos használat - ekkor van vége a tanulási időszaknak - nem megy azonnal. Egy csomó szitu elő sem jön az első napokban!
Mondok egy érdekes példát: este hosszú piros lámpánál álltam. A bal lábam a pedálon maradt, a jobbal az úttesten álltam. Helytelenül, közvetlen a bringa mellé tettem le a lábam, ami miatt egy idő után már elég kényelmetlen volt az állás. Elgondolkodtam valamin, és a kényelmetlen helyzetet megszüntetendő ösztönösen rátámaszkodtam a 29-es monti 720 mm-es kormányának a végére - hosszú erőkar, fizika rulez! Majdnem felborultam álló helyzetben, mivel nálam a stopli teljesen be van tolva, azaz a lábam a lehető legkijjebb van. Ugye, hogy adott esetben "nem nagy kunszt" borulni? Ha borulok, és a mellettem lévő kocsi éppen indul, simán végigkaristolhattam volna az oldalát, és fizethettem volna mint a katonatiszt. Na, egy ilyen szitura nem készülsz fel három óra alatt, az tuti. Persze, ezt a helyzetet eleve el lehet kerülni, ha
Igenis, van tanulási folyamat. A kilépő mozdulatot valóban nem nehéz elsajátítani (ezt álló helyzetben is be lehet gyakorolni, ezt vehetem akár 0 hosszúságúnak is, ráadásul a nyeregből sokkal könnyebb kivitelezni :-)), de a kilépési folyamatnak ott van vége, hogy stabilan állsz a talajon - lásd a fenti esettanulmányt.
A linkelt tanulmány pedig,- amely egyébként versenyzőknek szól -, nem az spd használatának mikéntjéről beszél, hanem egy biomechanikai megközelítésen alapuló hipotézist próbál bizonyítani, hogy a hagyományos felfogáshoz képest a stoplit lehet hátrébb is tenni. Ha jól vettem ki, ekkor a talp kevésbé hajlik húzásnál, amit én is tapasztaltam. vö. "hasonlóan gondolkodunk."
Te jó isten, de túl van misztifikálva egy spd kioldása
Mik ezek a tanulmányok? Mire az ember kiolvassa ezt a katyvaszt, rég megszokta volna az spd használatát.
Meg amúgy ha visszaolvastok, a témaindító kedves fórumtárs Caesr már 12 napja kérte a segítséget. Gondolom azóta már rég megtanult spd-t használni és már szét is koptatta az egészet mert azóta Offline. De az is lehet hogy kórházban van
Na jó, utóbbi nem volt annyira vicces!
Milyen tanulási időszakról beszélünk? Pár óra gyakorlás után már ki kell tudni lépni bármilyen helyzetben feltéve ha az egyén tud kerékpározni, nem olyan bonyolult dolog ez.
Nekem a tanulási időszak a boltból az első lámpánal kezdődött, ahol elfelejtettem hogy be vagyok kattintva, szépen eldőltem, és ezzel be is fejeződött
A tanulmány szó szerint annyit mond hogy "megváltozik az izmok használata" és "további kutatás kell hogy kiderüljön ez jó e vagy rossz teljesítmény és sérülések elkerülése szempontjából". Vagyis eléggé semmitmondó, de ha jól olvasom az adatokat akkor a 8 emberből (elég kicsi tesztcsoport) 4-en kevesebb erőt fejtenek ki, tehát legalább a felének teljesítmény szempontjából nem hasznos.
Azzal egyetértek Martin-nal hogy a kisérletezést magadon/a laborban kell végezni, nem kezdőkön
Pedig a biztonságérzet szempontjából nem hülyeség, ha a tanulási időszakban elöl van. Főleg, ha amúgy is marha erős a rugó kezdetben pl. pd- M785, meg ugye ekkor nyilván a technika sem tökéletes.
Milyen tanulási időszakról beszélünk? Pár óra gyakorlás után már ki kell tudni lépni bármilyen helyzetben feltéve ha az egyén tud kerékpározni, nem olyan bonyolult dolog ez.
MJani01 módosította - 2014. december 22. - 19:19
A sebesség mindent megold.
a könnyebben oldható stoplival kapcsolatban annyit jegyeznék meg, hogy a pedálok többségén állítható a rugóerő...
Nekem mai napig a leggyengébbre van állítva. És csak 1x estem vele, az is először, a házunk elött, mikor le akartam szállni.
az spd beállítás és használat szerintem (megint) egy olyan dolog, ahol a minimális és elengedhetetlen kezdeti útmutatások után mindenkinek magának kell összeszednie a tapasztalatokat. nem hiszem, hogy tanulmányokkal és fröccsöntött matekfüzettel ez pótolható. de ki mit szeret.
a könnyebben oldható stoplival kapcsolatban annyit jegyeznék meg, hogy a pedálok többségén állítható a rugóerő...
Kisherceg módosította - 2014. december 22. - 15:04
"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"
Nem tologatjuk a stoplit azért, hogy könnyebben ki tudjunk lépni, annak van egy optimális helye és kész! Ez kb olyan mintha letolnánk a nyerget azért, hogy leérjen a lábunk amikor megállunk.
Pedig a biztonságérzet szempontjából nem hülyeség, ha a tanulási időszakban elöl van. Főleg, ha amúgy is marha erős a rugó kezdetben pl. pd- M785, meg ugye ekkor nyilván a technika sem tökéletes.
Egyébként, itt egy jó kis tanulmány. Én is elkezdtem hátrébb rakni, de nem a fentiek (arra csak utólag jöttem rá) és nem az ebben leírtak alapján. Már megvolt a stopli végleges helye, amikor gondoltam, hogy megnézem, mit mondanak a nagyokosok - nem negatívan értve -, és lám-lám, hasonlóan gondolkodunk. :-) - lásd a konklúzió első mondatát.
Ez kb olyan mintha letolnánk a nyerget azért, hogy leérjen a lábunk amikor megállunk.
Pedig hidd el, nem is olyan rossz ez, ha teleszkópos nyeregcsövet használ az ember. :-)
Nem tologatjuk a stoplit azért, hogy könnyebben ki tudjunk lépni, annak van egy optimális helye és kész! Ez kb olyan mintha letolnánk a nyerget azért, hogy leérjen a lábunk amikor megállunk.
Erőkar alatt a stopli forgáspontja és a sarkad - de lehet, hogy inkább a lábszárad keresztmetszetének, mint körnek a középpontja - közötti távolságot kell érteni. 2 mm-t már simán lehet érezni - természetesen oda-vissza. Gondolom, Te se ma kezdted, éppen ezért nem is értelek, de ezen ne vesszünk össze! Ha persze eleve legelőre van tolva, akkor - ebből a szempontból (!) - csak rontani lehet a dolgon; ezt valóban nem említettem.
Amit Tekergek említ a nyeregmagasságról, az rendben van, bár szerintem a magas nyereg inkább a belépésnél zavaró, ha már fent ülsz a nyeregben, és alsó pedálállásnál akarsz belépni. Kilépésnél talán megoldás lehet ekkor, ha egy kicsit előre döntöd a lábfejed.
És persze a kilépésnél, de talán befelé is, nagyon számít a cipő talpának a merevsége. Én egy Mavic Drifttel könnyen vagyok, de pl. egy Razor/Rush ebben nem tud vele versenyezni.
Simon: a többirányú oldással nekem súlyos fenntartásaim vannak, bár soha nem próbáltam, de látatlanban is komolyan vettem a Shimano figyelmeztetését, miszerint ennek a használatához több gyakorlás kell. Én szofisztikáltnak tartom, nem vágyom rá. Hozzáteszem, már az SPD megvétele előtt gyakoroltam a szükséges mozdulatot, és pont úgy műxik, ahogy arra számítottam. :-)
Nem tologatjuk a stoplit azért, hogy könnyebben ki tudjunk lépni, annak van egy optimális helye és kész! Ez kb olyan mintha letolnánk a nyerget azért, hogy leérjen a lábunk amikor megállunk.
A sebesség mindent megold.
Ha persze eleve legelőre van tolva, akkor - ebből a szempontból (!) - csak rontani lehet a dolgon; ezt valóban nem említettem.
Ha nincs jó helyen akkor hosszú távon talpgörcs/térdproblémákhoz stb. vezet, szerintem nem ezzel kéne kezdeni hanem gyakorolni hogy ne térdből hanem bokából kattints ki.
Amit Tekergek említ a nyeregmagasságról, az rendben van, bár szerintem a magas nyereg inkább a belépésnél zavaró, ha már fent ülsz a nyeregben, és alsó pedálállásnál akarsz belépni.
Ha helyes a magasság és már ülsz akkor elvileg a legalacsonyabb pedálállásban is hajlítod a lábad, tehát nem kéne nehéznek lennie, csak ha még bebillentett fenékkel ülsz, akkor meg ne csodálkozz hogy nem ülsz egyenesen és nem jól működik
És persze a kilépésnél, de talán befelé is, nagyon számít a cipő talpának a merevsége.
A merev talp mindenképp jó ötlet hatékonyság és kényelem szempontjából, ha már annyira puha hogy a ki/belépés se megy akkor gyakorlatilag használhatatlan lesz hatékony erőátvitelre (kivétel talán DH ahol nem annyit tekersz) és megnő az esély a talpgörcsre is..
Simon: a többirányú oldással nekem súlyos fenntartásaim vannak, bár soha nem próbáltam, de látatlanban is komolyan vettem a Shimano figyelmeztetését, miszerint ennek a használatához több gyakorlás kell. Én szofisztikáltnak tartom, nem vágyom rá. Hozzáteszem, már az SPD megvétele előtt gyakoroltam a szükséges mozdulatot, és pont úgy műxik, ahogy arra számítottam. :-)
Ki kell próbálni, hidd el műxik, van benne némi ellentmondás, de tényleg jó.
Ridley Noah Fast
Pontosan így van, ahogy mondod, legelőre van tolva.
Szerintem ehhez már nem tudok mit hozzátenni...
Ööö..., ezt a sajátodra értetted? Mert ez eddig nem itt volt leírva, ha jól látom, ezért is bátorkodtam előjönni vele.
Pontosan így van, ahogy mondod, legelőre van tolva.
Szerintem ehhez már nem tudok mit hozzátenni...
Erőkar alatt a stopli forgáspontja és a sarkad - de lehet, hogy inkább a lábszárad keresztmetszetének, mint körnek a középpontja - közötti távolságot kell érteni. 2 mm-t már simán lehet érezni - természetesen oda-vissza. Gondolom, Te se ma kezdted, éppen ezért nem is értelek, de ezen ne vesszünk össze! Ha persze eleve legelőre van tolva, akkor - ebből a szempontból (!) - csak rontani lehet a dolgon; ezt valóban nem említettem.
Amit Tekergek említ a nyeregmagasságról, az rendben van, bár szerintem a magas nyereg inkább a belépésnél zavaró, ha már fent ülsz a nyeregben, és alsó pedálállásnál akarsz belépni. Kilépésnél talán megoldás lehet ekkor, ha egy kicsit előre döntöd a lábfejed.
És persze a kilépésnél, de talán befelé is, nagyon számít a cipő talpának a merevsége. Én egy Mavic Drifttel könnyen vagyok, de pl. egy Razor/Rush ebben nem tud vele versenyezni.
Simon: a többirányú oldással nekem súlyos fenntartásaim vannak, bár soha nem próbáltam, de látatlanban is komolyan vettem a Shimano figyelmeztetését, miszerint ennek a használatához több gyakorlás kell. Én szofisztikáltnak tartom, nem vágyom rá. Hozzáteszem, már az SPD megvétele előtt gyakoroltam a szükséges mozdulatot, és pont úgy műxik, ahogy arra számítottam. :-)