A Pace építésének egy lényeges része befejeződött. Illetve, az építése még el sem kezdődött, de az ehhez szükséges alkatrészek már hiánytalanul megvannak. Reméltem, de nem gondoltam volna – elnézve a jelenlegi piaci helyzetet-, hogy valóban össze is jön majd, de úgy tűnik, hogy sikerült.
A legnehezebbnek a fék kérdése bizonyult, mert az sem volt triviális, hogy mit érdemes mostanában venni, de az, hogy ez még találkozzon az aktuális készlettel is szinte elképzelhetetlen volt. A fő cél egy megbízható, jó hatásfokú fék volt, ugyanakkor vágytam valami olyanra, melyet eddig még nem próbáltam, és egy kicsit kevéssé szokványos. A készlethiányt hagyjuk, az általános, venni semmiből sem lehet most egyszerűen, viszont nagyon sok egyéb tényező is van. Sram-ot nem akartam, mert az elixir érában egyszer már nagyon ráfáztam, és azóta sem látom azt, hogy sokat léptek volna előre. Kalapba került a Hope, mely megbízható, de nem annyira erős a leiratok szerint, viszont, ami miatt letettem róla az a DOT fékfolyadék. A formula majdnem betalált, de a megbízhatóságában nem vagyok teljesen biztos, valamint a nagyon kicsi tárcsa/fékpofa kapcsolat sem tetszett, arról nem is beszélve, hogy a féktestbe bemenő fékkábel szöge nem állítható. A magura már majdnem minden feltételnek megfelelt, de sajnos vagy szerencsére, mikorra elhatároztam magam az MT5 sem volt már készleten. Elrettent a fékkarja, mert már a v-fék korszakban sem tudtam megszokni a régi műanyag (bocs thermoplasztik ) Sram 7.0, 9.0 fékkarokat. Valamint az alkatrészutánpótlásával kapcsolatban sem vagyok teljesen nyugodt. Tetszett volna a TRP EVO is, de az azért már masszív árban is, de ha kapható lenne, és nem kellene hozzá a saját (vastagabb) tárcsája, akkor tettem volna vele egy próbát. Végül itt van a Trickstuff, mely mindennél jobban érdekel, de ez ennyiben is marad, mert azon felül, hogy elérhetetlen, még olyan áron is kínálják, ami számomra semmilyen formában nem tolerálható.
Ennyi bevezető után a csattanó ugyan elmarad, de a megfelelő fékerő és a megbízhatóság teljesülni látszik. Szürke ugyan, és kicsit unalmas, de pusztán a tény, hogy megvan, és technikai kompromisszumot nem kell vele kapcsolatban kötnöm, ez most nekem elég. 15-60 hét várakozás van mindenhol a szettre jó pár hónapja. A hátsó elérhető, de az első nem, így a szett sem. Kb. két hete a szokásos készletellenőrző körömet futottam a Bike24-en, mikor is látom, hogy az első fékből van raktáron 1 db. Tudom jól, hogy legtöbbször ezek az egy darabos készletek vagy nem is léteznek, vagy tévedés, vagy valami baj van velük, de azonnal lecsaptam rá. A hátsó meg úgyis volt készleten. Nos nem, addigra a hátsó már pont kifogyott, és újabb 15 hét… Ekkor mentem az R2-re, és ott találtam hátsót, megrendeltem. Apró szerencse a dologban, hogy a Bike24-en az elsőt adták olcsóbban míg az R2-n a hátsót, és így a pár olcsóbb lett, mintha szettben vettem volna bárhol. Apró örömök, ugye.
Megjött először az R2 csomag:
Tehát SLX Br-M7120-as fékek a Shimano-tól. Egy nagyobb fajta Elite R2 kulacs (talán a rendelt összegtől függ, hogy mikor adnak csak kicsit, és mikor lehet nagyobbat is választani?), valamint egy fékadapter hátra.
A rendszer olajjal feltöltve, de vágatlan, 1700 mm-es fékkábellel érkezik, nem összeszerelt állapotban.
A fékkar külön, ledugózva, de szintén feltöltve. Roppantógyűrű benne, a fékcső végébe való fém pin-t pedig külön mellékelik.
Vannak hozzá csavarok is, illetve a fékkar végére a gumi takaró elem. Továbbá a csomag része még a féktestbe illeszthető műanyag távtartó, ha nem lenne benne a kerék.
Érkezett még egy XTR fék adapter hátra. Valami fura elgondolásból 160 mm-es IS fékkonzolt tett a Pace hátra, itt azért el tudtam volna képzelni egy közvetlenül 180 mm-es PM konzolt. A problémát áthidalandó rendeltem a fenti adaptert, melynek a kidolgozásán teljesen el vagyok képedve, jó értelemben, főleg annak fényében, hogy a klasszikus féltégla adapternél csak 1 euroval drágább. Ki érti ezt?
Egy nappal később befutott az izgalmasabb doboz is a Bike24-rő.
De szerencsére hiánytalanul és hibátlanul benne volt a dobozban minden az első fékhez. A fék szett tömegét 620 gramm-ra saccolom, mert ugye még vágni kell a kábeleken. De fogalmam sincs, hogy ez jó-e vagy sem? Emlékeim szerint az XT-m (M8120) egy grammal nem könnyebb ennél. De pl a már említett MT5 Magura 80 grammal is könnyebb a teljes rendszersúlyt tekintve, ami már úgy az XTR súlykategóriája, hogy közben töredék áron kapható. (még a képeken látható SLX-nél is olcsóbb)
Meglepően sokat, már-már túl sokat agyaltam a kulacstartó kérdéskörén is, de úgy tűnik, ez egy ilyen bringa. Végül is, nagyon jól szórakozom mindeközben. Végül győzött a kíváncsiság, és az, hogy egy ilyen szép acél vázra ezt sokkal valóbbnak gondoltam, mint valami műanyag durungot. Így jutottam el eddig a rozsdamentes acélból görbítgetett Salsa darabig. Persze, ha gyengén fogja majd a kulacsot, akkor az első próba után megy fel valami biztonságosabb, de egyelőre bizakodó vagyok.
Az SS kerékszettel való vesszőfutásom után végül a praktikusabb és gyávább utat választottam, váltós kereket vettem. Egyrészt azért, hogy ne legyen gond a későbbi alkatrészutánpótlás, de másrészt, és főleg azért, hogy ha kiderül, hogy egy puhány, és lusta disznó vagyok, aki nem bírja elforgatni az SS áttételt, akkor legyen meg a lehetőségem váltórendszer felszerelésére maximum egy rotortest cserével. Ennek az univerzalitásnak az oltárán kellett megoldanom az SS lánckerék hézagolással, és fenti teljes alu szett képében remélem, hogy nem választottam rosszul.
Végül egy kis szerszámrovat. Nem egy nélkülözhetetlen eszköz ez, de sokat fog könnyíteni az életemen. Az pedig, hogy a nagyjából 7 eurós áráért nem 1 hanem 3 db volt a csomagban csak hab a tortán.
Ezzel lassan, de biztosan befejeződni látszik az alkatrészek beszerzésének szakasza. De persze, mindig van egy kis de. De már csak annyi, hogy kell védőfólia a vázra, méretre kell szabni összerakni és légteleníteni a fékeket, széthúzni a telót és pótolni (jó esetben ellenőrizni) a benne lévő kenőanyag mennyiségét és minőségét, valamint betenni a szükséges mennyiségű tokent a légkamrába. Ugyanakkor ez már-már szinte az építés, úgyhogy minderről majd egy későbbi posztban.