Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Országútikról mindent

* * * * - 3 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
34326 hozzászólás a témában

#41
talpfa

talpfa

    vendég

  • fórumtag
  • 507 hozzászólás

Nagyon hasznosak voltak a hozzászólások.

20+ év alatt sok bovdent szereltem én is - igaz hogy csak montikat - de most kifejezetten jó esett ez a fejtágítás! 

Köszi.smile.png



#42
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.039 hozzászólás

@Jettison: ok, hasznosnak tűnő és érdekes dolgokat írsz, észben tartom, ha legközelebb bringát rakok össze, vagy ha átbovdenezek (és ha nem maradok az elmúlt kb 25 évben bevált megoldásnál). :) elhiszem, hogy tényleg jó bovden és -ház szettel mindennek van is értelme, főleg koskomrányon*, viszont az eddigi tapasztalataim szerint jó minőségű, köszörült bovdennel és hasonlóan jó (spirális) b.házzal is jó eredményt lehet elérni. különben nem használnám így. hidd el, elég háklis vagyok a fékre. ;) 

 

*nem koskormányt használok, így a fék és a kar is montis, több húzással. lehet, a road mecha-fékeken jobban kijönnek ezek a különbségek.


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#43
Jettison

Jettison

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 620 hozzászólás

említve lett, h a hosszanti szálas bovden házakat nehéz jól vágni. én ezt úgy oldottam meg, h egy használt bovdent teszek a házba, és azzal együtt vágom a házat. ebben az esetben nem lapul össze a ház. régebben köszörültem is. időnként most is megteszem, csak az a gond, h a teflon is megolvad ilyenkor. na meg a borítás is. 

Igen, ez mindenképp segít!

 

Nagyon lassan kell köszörülni, épp ezért pepecselős, és nem valószínű, hogy egy középkategóriás, tömeggyártott bringánál törődni fognak ezzel.



#44
donciccio

donciccio

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.336 hozzászólás

említve lett, h a hosszanti szálas bovden házakat nehéz jól vágni. én ezt úgy oldottam meg, h egy használt bovdent teszek a házba, és azzal együtt vágom a házat. ebben az esetben nem lapul össze a ház. régebben köszörültem is. időnként most is megteszem, csak az a gond, h a teflon is megolvad ilyenkor. na meg a borítás is. 


  • Kisherceg és talpfa kedveli ezt

Columbus Genius: http://framebuilding.com/Genius.htm

D.S.B.=Differential Shape Butted: http://framebuilding.com/Butt.htm

Bianchi Genius: https://dl-web.dropb...jeyW8DLm0pEa_1A


#45
Jettison

Jettison

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 620 hozzászólás

 

Nekem gyárilag volt kupak nélkül a Tiagra fvk-ba szerelve hosszanti b.ház. A tárcsaféktestnél viszont kell a kupak.

Abból nem nagyon indulnék ki, hogy egy tiagrás bringát hogyan szerelnek össze. Sajnos jóval magasabb árkategóriákban is tetten érhető a gyári szerelés kompromisszumai. Pláne, hogy elmondásod szerint darabosan működött ez a felállás...

 

Egészen pontosan azért kell a fém kupak a hosszanti szálas bowdenház végére, mert a bowden húzása által a hosszanti szálak hossz irányban elmozdulhatnak egymáshoz képes. A szálak a pontszerű terhelés hatására elkezdenék beleenni magukat a fékkar kompozit házába. Ezek a kupakok nem összetévesztendők a mezei fém kupakokkal. Sokkal strapabíróbbak, nem véletlenül. Ennek a szükségességét elég jól leírják a szerelési útmutatóban is: https://jagwire.com/...DIY_INST_VF.pdf

A neve a nagyon beszédes POP (Point-of-Power) end cap... https://jagwire.com/...onless-end-caps

 

A felnifékes fvkar alapvetően spirál bowdenházra van tervezve, ezért a szükséges kupak bele sem férne (a POP sem alkalmas erre), ezért kell a "flexi cső", ami egyébként pont ugyanolyan spirál bowdenház, mint a többi, csak nem fekete a háza, hanem áttetsző. A kormány kanyarulatát nyilván sokkal könnyebb spirállal megoldani, ezért van ilyen hosszúra hagyva a JW által.

 

 

Szerintem. smile.png Szerintem lehet ez a bűnös, de próba nélkül ki tudná megmondani? Kikötném a bovdent a fékből és megnézném, hogy tényleg ebben a csőben súrlódik-e, vagy a teljes ház ilyen.

A házvégek (spirál és hosszanti), amik a fém összekötőben csatlakoznak, a JW által vannak vágva, szerelve és rögzítve. (Legalábbis az, ami szettben jön, méterárunál ez nyilván nem lehetséges, viszont a méterárushoz nem is jár az EZ-Bend "flexi cső".) Ahogy a linkelt képből is látod, én szétszedtem a fém összekötőt. Azon azt láttam, hogy az megfelelő minőségű volt -> a problémát én nem itt keresném... Ha a bowdent kikötve bármi komolyabb surlódás/darabosság van, akkor ott egyértelműen szerelési probléma van. A darabosság, amiről én beszélek az egy nagyon finom valami, amit használat közben sosem veszel észre, csak álló helyzetben ha direkt ezt figyeled. Ahhoz hogy ez a finom darabosság előjöjjön, előfeszített rendszerre van szükség, ergo kikötött féktesttel nem szabadna jelentkezni.

 

Kíváncsiságból lementem, és az épp kéznél lévő három országútin megnéztem, melyiknél milyen a "darabosság":

1. Ultegra R8000, teljes JW Road Pro szett, az előző képen látható rövid spirál toldással, magam szereltem

2. 105 5500, JW CEX spirál, köszörült, finom palástú bowden, magam szereltem

3. Ultegra 6800, JW CEX spirál, köszörült, de nem olyan finom palástú, gyári szerelés

Ezek közül messze a 3-as a "legdarabosabb", utána 2, és a legfinomabb az 1. Viszont valós használatban még a 3-as "darabossága" sem jelent semmilyen problémát.

 

Még pár gondolat a kupakhoz:

Ahogy a felniféktest is kupak nélküli használatra van tervezve, ezért az alap kupak nem fog beleférni. Ezt oldja meg a speckó POP kupak.

Mivel a mech. tárcsafék (az előző hozzászólásban már kifejtett okok miatt) spirállal nem jó, értelem szerűen hosszanti szálas házra van tervezve, aminek a végére viszont kell a kupak, ezért a mech. tárcsaféktesten lehet és kell is kupakot használni. (Nyilván minél hosszabb a ház, annál nagyobb lesz a spirál hátránya... Ezért lehet első fék esetén akár megúszni spirállal is... De attól, hogy lecseréljük a compressionless házat spirálra, ne várjunk jobb fékhatást egy mech tárcsaféken...)

 

 

A hosszanti b.ház éppen a (legfőképpen a szűk) kanyarokban értelmetlen. Elég arra gondolni, hogy a bovden és a b.ház szálai párhuzamosak. Ha a bovdent feszíted, akkor a párhuzamos b.ház szálak közül ki szeretne lépni, a b.ház egyéb részei tartanak ellen ennek, nem a szálak. Egy hagyományos spirális ház spiráljának menetei ilyen esetben egymásra feszülnek, mint egy összült rugó.

Nem elég arra gondolni... Ha a spirál ház teljesen egyenes, a spirál menetei (jó esetben közvetlenül) egymáson fekszenek. A meghúzott bowden összenyomja a házat. Ha valóban közvetlenül egymáson fekszenek a menetek, akkor ez is "compressionless"-ként funkcionál ebben a helyzetben. Csakhogy egy bringán sem lesz végig egyenes a ház. Ha a ház ívelt, a menet spiráljai az ívkülső mentén eltávolodnak egymástól. Amikor a ház nyomás alá kerül, a menet hézagai csökkennek -> a spirál ház összenyomódik. A fékkar által előidézett egységnyi bowdenhúzást arra használod, hogy egy rugót nyomj össze, ahelyett hogy a féktest áttételével a fékbetétet mozgatnád a fékfelület felé (vagy nyomnád rá még nagyobb erővel.) Emelő elv...

 

A hosszanti szálak a kanyarívben is folyamatosak maradnak, ezért tekinthető (makro szinten) összenyomhatatlannak. Abban igazad van, hogy egy szál nyomás hatására ki fog térni az erő vonalából. Pont ezért van szükség a kevlár szövetre körülötte. A kevlár szövet veszi fel a (kitérni akaró hosszanti ház szálak által okozott) tengelyre merőleges feszültséget. A kitérni már nem tudó acél szálak így már nyomó szilárdsággal rendelkeznek.

 

Minél kisebb a bowdenház által leírt ív sugara, annál inkább rugóvá válik a spirál ház, míg a hosszanti szálnál ez nem jelent problémát -> pont hogy a kanyarívben jön ki a különbség a hosszanti szálas javára. (Hacsak nem rugót akarsz nyomkodni fékezés helyett.) Ahogy előtte is írtam, felniféknél ez a rugalmasság nem jelent problémát, viszont a mech tárcsaféknél ez már egyértelmű teljesítmény csökkenéshez vezet.

 

 

Lehet, hogy közvetlenebb, koppanósabb a "fékérzet" hosszantiszálas b.házzal, de - amikkel próbáltam - ez nem ellensúlyozza a jellemzően vacakabb bovdenmozgást. ...és ugye a koppanósság miatt kevesebb a moduláció, megjön viszont a "téglaroppantás ujjal" érzet.

Attól, hogy hosszanti spirálos a ház, egyáltalán nem lesz vacakabb a bowden mozgás. Miért is lenne?

Modulációd nem attól lesz, hogy egy rugót nyomkodsz. Ennyi erővel a gagyi, rugalmas házat használsz, ami szemmel láthatóan deformálódik, ha meghúzod a féket, vagy rugalmas a féktest, akkor az jobban modulálható? A hidraulikus fékrendszer (amire még inkább igaz az, hogy "compressionless"), kevésbé modulálható? (Akár tárcsa, akár felnifék...)

Ha vezettél már komolyabb versenyautót, annak milyen volt a féke? Nem pedál állásból modulál a versenyző, hanem a lába által kifejtett erő mértékével. Ugyanez igaz a kerékpárra. Nem a fékkar elmozdulása csatolja vissza a fékerőt számomra, hanem az, hogy mekkora erőt fejtek ki a kezemmel. A kar elmozdítása csupán szükséges velejárója a fékezésnek...

Téglaroppantós érzetről viszont még hosszanti szálas féknél sem beszélhetünk...

 

 

Érdekes hozzászólás, gyakorlatilag - a szerelés minőségére vonatkozó részektől eltekintve - a többi pontban épp az ellenkezőjéről szól, mint amit javasoltam/írtam. smile.png

Nekem gyárilag volt kupak nélkül a Tiagra fvk-ba szerelve hosszanti b.ház. A tárcsaféktestnél viszont kell a kupak.

A hosszanti b.ház éppen a (legfőképpen a szűk) kanyarokban értelmetlen. Elég arra gondolni, hogy a bovden és a b.ház szálai párhuzamosak. Ha a bovdent feszíted, akkor a párhuzamos b.ház szálak közül ki szeretne lépni, a b.ház egyéb részei tartanak ellen ennek, nem a szálak. Egy hagyományos spirális ház spiráljának menetei ilyen esetben egymásra feszülnek, mint egy összült rugó.

Lehet, hogy közvetlenebb, koppanósabb a "fékérzet" hosszantiszálas b.házzal, de - amikkel próbáltam - ez nem ellensúlyozza a jellemzően vacakabb bovdenmozgást. ...és ugye a koppanósság miatt kevesebb a moduláció, megjön viszont a "téglaroppantás ujjal" érzet.

Kenni sosem kentem a bovdent, szerintem (is) felesleges.

Nokont vagy klónját szívesen kipróbálnám, de eddig nem éreztem, hogy szükség lenne rá.

Szóval érdekes ez... smile.png

 


  • talpfa kedveli ezt

#46
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.039 hozzászólás
Érdekes hozzászólás, gyakorlatilag - a szerelés minőségére vonatkozó részektől eltekintve - a többi pontban épp az ellenkezőjéről szól, mint amit javasoltam/írtam. :)

Nekem gyárilag volt kupak nélkül a Tiagra fvk-ba szerelve hosszanti b.ház. A tárcsaféktestnél viszont kell a kupak.

A hosszanti b.ház éppen a (legfőképpen a szűk) kanyarokban értelmetlen. Elég arra gondolni, hogy a bovden és a b.ház szálai párhuzamosak. Ha a bovdent feszíted, akkor a párhuzamos b.ház szálak közül ki szeretne lépni, a b.ház egyéb részei tartanak ellen ennek, nem a szálak. Egy hagyományos spirális ház spiráljának menetei ilyen esetben egymásra feszülnek, mint egy összült rugó.

Lehet, hogy közvetlenebb, koppanósabb a "fékérzet" hosszantiszálas b.házzal, de - amikkel próbáltam - ez nem ellensúlyozza a jellemzően vacakabb bovdenmozgást. ...és ugye a koppanósság miatt kevesebb a moduláció, megjön viszont a "téglaroppantás ujjal" érzet.

Kenni sosem kentem a bovdent, szerintem (is) felesleges.

Nokont vagy klónját szívesen kipróbálnám, de eddig nem éreztem, hogy szükség lenne rá.

Szóval érdekes ez... :)

Kisherceg módosította - 2024. szeptember 01. - 09:41

  • talpfa kedveli ezt

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#47
Jettison

Jettison

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 620 hozzászólás

Szia,

 

A szürke, rövid rész azért kell, mert az országúti fékkarba 5mm átmérőjű bowdenház megy kupak nélkül. A kevlár erősítésű hosszanti szálas bowdenház végére viszont egy masszív fém kupak kell minden esetben, különben a használattól a hosszanti szálak szétfeszülnek. Értelem szerűen ez a kupak már nem fog beleférni a fékkarodba. Ezért a sorrend fékkar, spirál ház, fém összekötő, kevláros hosszanti ház. Az országúti felniféknél hasonló a helyzet: azt is kupak nélkül kell szerelni, viszont a hosszanti szálas fékbowdenházra muszáj a kupak, ezért a jobb felső két speckó kupakkal kell szerelni: https://jagwire.com/...Inside_2017.jpg

 

A hosszanti szálas bowdenháznak (compressionless) pont hogy az éles kanyaroknál van értele a spirál házzal szembe, mivel ez a spirállal ellentétben nem nyílik szét. (A szétnyílt spiráltól lesz "nyúlós" a fék, mivel a spirált deformálod a féktest mechanikája helyett. Viszont pont az éles kanyarokat nehéz a hosszanti szálas házzal megcsinálni... Szóval ahogy kiadja. Én felnifékes Ultegra R8000-hez használtam pont ugyanezt. Mivel minimalizálni akartam a spirálház hosszát, a gyári spirál darab helyett, egy akkora spirál darabot használtam, hogy kilógjon a fékkarból, tehát a fém toldó szinte közvetlen a fékváltókar mögött van. Nyilván úgy megválasztva a hosszat, hogy szépen elférjen, ne csináljon egy bumszlit. A képen a következőket látod:

1. bowdenház vágás előtt

2. rövid spirál darab, ami a fékkarba megy

3. rajta a fém toldó ami a spirált és a hosszanti szálast összeköti

4. kupak, ami a féktestet és a hosszanti ház végét összeköti (ez sztem mech. tárcsánál nem fog kelleni, de a leírásában benne van.)

Screenshot-from-2024-08-31-22-34-08.png

 

Don jól mondja, országúti felniféknél nincs különösebb szükség compressionless házra. Én legutóbb azzal építettem, mert ki akartam próbálni (+ mindkét fékhez megszakítás nélkül megy a ház). Nekem tetszik, hogy még direktebb lett a feedback, kiválóan adagolható. Viszont mechanikus tárcsafékre nagyon melegen ajánlott a compressionless ház, mivel itt sokkal kisebb bowden mozdulással kell sokkal nagyobb erőt kifejtsen a fékbetéteknél... Míg a spirál adta veszteség felniféknél még nem zavaró, mech. tárcsaféket teljesen hazavágja.

 

Kőolaj alapú zsírt ne tegyél a ház belsejébe, mivel az köztudottan megeszi a műanyagot. Többet ártasz mint használsz. Én egy hangyányi szilikonzsírt szoktam tenni a ház végére, hogy a korrózió ne kezdje ki. Ha normálisan van összerakva, nem kell bele kenés. Ha mégis nagyon kenni akarsz, akkor szilikon olaj. Egy pötty spray, mielőtt áthúzod a bowdent.

 

De a bowdenezésnél a legfontosabb akkor is a szerelés minősége lesz. Vágott bowdenház vége rendesen kitakarítva, eldolgozva, síkba köszörülve. Hossz rendesen megválasztva, se túl hosszú, se túl rövid. A hosszanti szálas házat merőlegesen levágni azért is trükkösebb, mert a kanyarok miatt a szálak vége elmászik egymáshoz képest, ezért akkor kell merőlegesen vágni, amikor kb a készre szerelt kanyar benne van a házban...

 

Compressionless házzal nehezebb (macerásabb) dolgozni, mint spirállal. A spirál sokkal megbocsájtóbb. Ami neked még alternatíva lehet az a nokon vagy valamelyik koppintása. Ugye az sem összenyomható, és ott csak fel kell fűznöd, szóval halál egyszerű. Személyes tapasztalatom viszont nincs vele. Van aki panaszkodik rá, hogy "recseg-ropog"...

 

 

Ha ugyanarra a darabosságra gondolunk, akkor az a fékbowden szálaiból fakad, ahogy a ház falával (egészen pontosan a ház valamelyik átmenetével) súrlódik. Ha a ház vége nincs normálisan eldolgozva, akkor sokkal nagyobb az esélye, hogy ez történik. Köszörült és köszörült bowden között is nagy különbség van, hogy valójában mennyire sík is a bowden palástja.... Ebből a szempontból, amit ehhez a kevláros JW-hez adnak, az kifejezetten jó: https://jagwire.com/...d-pro-brake-kit Ha külön ezt a bowdent keresed, láthatod is, hogy nem is túl olcsó...

Ami bowdenház, ami a bringádra felkerült, azt méteráruként szerzi be a gyár és szereli, szóval könnyen lehet, hogy a bowdenen már spóroltak...

Sh-nek a "köszörült" félbowdenjei, amiket bike24-ről rendeltem, messze nem voltak olyan finomak, mint ez a JW. Majdnem vissza is küldtem, hogy ugyan már, ez még csak nem is köszörült...

De az is lehet, hogy a fékkarból fakad, mert ezt a darabosságot eddig szinte csak a modern SH fékkarokon figyeltem meg.

 

(fékkar=fvkar)

 

Sok sikert!

 

Sziasztok,

 

Nem olyan régen cseréltem bandázst az új bringámon.

Akkor láttam, hogy a féknél nem végig bovdenházban fut a fékbovden, hanem a képen is látható flexibilis csőben.

 

Kérdésem ezzel kapcsolatosan: kell ez oda? Úgy értem, jobb mintha a végig bovdenház lenne?

Lehet nem véletlen rakták oda?! Mivel hosszanti szálas a bovdenház, macerásabb a hajlatban a feszültség miatt...???

 

Azért is piszkálja az orromat a dolog, mivel nem olyan finom a fékkar húzása, kicsit "reszelős" érzés.

Lehet ez a bűnös???

Gondolom ebben a csőben is van szilikon betét, mint a v-féknél a pipában?! Vagy nem?!

 

Az egyik bringa boltba beugrottam és ha már ott voltam kipróbáltam egy mechanikus tárcsafékes Shimano Sora (dual control) fékkart az egyik kiállított bringán.

Nagyon szépen, finoman húzta a bovdent, Ez is végig bovdenházban volt. Persze a bandázs alá nem láttam...???

De feltételezem hogy az én gyári bovdenezésemmel van a hiba?

 

Szerintetek????

 


Jettison módosította - 2024. augusztus 31. - 23:07

  • Rabbit és talpfa kedveli ezt

#48
talpfa

talpfa

    vendég

  • fórumtag
  • 507 hozzászólás

nekem is tartozott ilyen a Jagwire házhoz, én örültem neki.. darabosságról nem tudok beszámolni, meg hát elvileg azért van, hogy jobban tudd kanyarban vinni az elején. Ha így fent viszed a házakat, nem nyomja a tenyered felső fogásnál?

Lejjebb raktam a bovden házat, nem maradt így, mint a képen.



#49
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.701 hozzászólás

nekem is tartozott ilyen a Jagwire házhoz, én örültem neki.. darabosságról nem tudok beszámolni, meg hát elvileg azért van, hogy jobban tudd kanyarban vinni az elején. Ha így fent viszed a házakat, nem nyomja a tenyered felső fogásnál?

 

Sziasztok,

 

Nem olyan régen cseréltem bandázst az új bringámon.

Akkor láttam, hogy a féknél nem végig bovdenházban fut a fékbovden, hanem a képen is látható flexibilis csőben.

 

Kérdésem ezzel kapcsolatosan: kell ez oda? Úgy értem, jobb mintha a végig bovdenház lenne?

Lehet nem véletlen rakták oda?! Mivel hosszanti szálas a bovdenház, macerásabb a hajlatban a feszültség miatt...???

 

Azért is piszkálja az orromat a dolog, mivel nem olyan finom a fékkar húzása, kicsit "reszelős" érzés.

Lehet ez a bűnös???

Gondolom ebben a csőben is van szilikon betét, mint a v-féknél a pipában?! Vagy nem?!

 

Az egyik bringa boltba beugrottam és ha már ott voltam kipróbáltam egy mechanikus tárcsafékes Shimano Sora (dual control) fékkart az egyik kiállított bringán.

Nagyon szépen, finoman húzta a bovdent, Ez is végig bovdenházban volt. Persze a bandázs alá nem láttam...???

De feltételezem hogy az én gyári bovdenezésemmel van a hiba?

 

Szerintetek????

27327170_47c14516952d498ea41f6ec779c22f8



#50
talpfa

talpfa

    vendég

  • fórumtag
  • 507 hozzászólás

jó pár évvel ezelőtt többféle bovdenezést kipróbáltam. igaz patkófékhez, és mechanikus váltóhoz. kipróbáltam ezt a kis fém csövet is. nem volt jó. kipróbáltam a hosszanti szálas fékbovdenházat. az se működött a felni fékkel. csökkent az adagolhatósága. sztem vedd ki nyugodtan azt a fém bizbazt. legyen jobb fajta fém kupak a végén a hosszant szálas háznak, és sztem akkor vlmit javul a fékezés. azt a bovden feszesség állítót érdemes belerakni, ha a féken nincsen. 

 

én azt szoktam javasolni általában, h a bovdenezés legyen frankó. minimum középkategóriás bovdenekkel, és házakkal érdemes szerelni. minimum legyen rozsdamentes, köszörült a bovden. a házban legyen teflon, esetleg kenőanyag is. ez utóbbi nem mindig kell. patkófékekhez jobb a spirális ház. mechanikushoz meg a hosszanti. viszont azt is meg kell nézni, h milyen vastag a bovden. ahhoz való házat kell illeszteni. a bevonatos bovdeneket én elkerülöm, ha lehet. a shimi bevonatos spagócákat meg el kell felejteni. 

Köszönöm szépen, mindenkinek a segítséget!smile.png

 

A bovdeneken nem szoktam spórolni, minden gépemen, köszörült, rozsdamentes minden bovden. Ez a minimum.

A Marin-on a váltóbovden fekete teflon bevonatos.

Kicsit rövidebbre kellett vágnom a gyári bovdenezést és amikor fogóval megfogtam a végét, lepereg ez a fekete bevonat, mint a festék.

Szóval nem szimpi. Meg eleve jobban tetszik a nyitott részeken a natúr fém szín.


talpfa módosította - 2024. augusztus 29. - 07:55


#51
donciccio

donciccio

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.336 hozzászólás

Sziasztok,

 

Nem olyan régen cseréltem bandázst az új bringámon.

Akkor láttam, hogy a féknél nem végig bovdenházban fut a fékbovden, hanem a képen is látható flexibilis csőben.

 

Kérdésem ezzel kapcsolatosan: kell ez oda? Úgy értem, jobb mintha a végig bovdenház lenne?

Lehet nem véletlen rakták oda?! Mivel hosszanti szálas a bovdenház, macerásabb a hajlatban a feszültség miatt...???

 

Azért is piszkálja az orromat a dolog, mivel nem olyan finom a fékkar húzása, kicsit "reszelős" érzés.

Lehet ez a bűnös???

Gondolom ebben a csőben is van szilikon betét, mint a v-féknél a pipában?! Vagy nem?!

 

Az egyik bringa boltba beugrottam és ha már ott voltam kipróbáltam egy mechanikus tárcsafékes Shimano Sora (dual control) fékkart az egyik kiállított bringán.

Nagyon szépen, finoman húzta a bovdent, Ez is végig bovdenházban volt. Persze a bandázs alá nem láttam...???

De feltételezem hogy az én gyári bovdenezésemmel van a hiba?

 

Szerintetek????

27327170_47c14516952d498ea41f6ec779c22f8

jó pár évvel ezelőtt többféle bovdenezést kipróbáltam. igaz patkófékhez, és mechanikus váltóhoz. kipróbáltam ezt a kis fém csövet is. nem volt jó. kipróbáltam a hosszanti szálas fékbovdenházat. az se működött a felni fékkel. csökkent az adagolhatósága. sztem vedd ki nyugodtan azt a fém bizbazt. legyen jobb fajta fém kupak a végén a hosszant szálas háznak, és sztem akkor vlmit javul a fékezés. azt a bovden feszesség állítót érdemes belerakni, ha a féken nincsen. 

 

én azt szoktam javasolni általában, h a bovdenezés legyen frankó. minimum középkategóriás bovdenekkel, és házakkal érdemes szerelni. minimum legyen rozsdamentes, köszörült a bovden. a házban legyen teflon, esetleg kenőanyag is. ez utóbbi nem mindig kell. patkófékekhez jobb a spirális ház. mechanikushoz meg a hosszanti. viszont azt is meg kell nézni, h milyen vastag a bovden. ahhoz való házat kell illeszteni. a bevonatos bovdeneket én elkerülöm, ha lehet. a shimi bevonatos spagócákat meg el kell felejteni. 


  • talpfa kedveli ezt

Columbus Genius: http://framebuilding.com/Genius.htm

D.S.B.=Differential Shape Butted: http://framebuilding.com/Butt.htm

Bianchi Genius: https://dl-web.dropb...jeyW8DLm0pEa_1A


#52
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.039 hozzászólás
Nem tudom, hogy jobb-e mint a sajátmárkásak, biztos van vacakabb is. 😀
  • talpfa kedveli ezt

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#53
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.039 hozzászólás
A BB7-nek nincs a féktesten bovdenfeszesség-állító, mint a többi (legtöbb?) mechanikus tárcsaféknek, ezért kell. Ha kormánynál a hosszantiszálas ház miatt nagy a súrlódás, akkor ez a barrel adjuster jó arra is, hogy tudj váltani a hosszantiszálasról a spirális bovdenházra.

Kisherceg módosította - 2024. augusztus 28. - 14:58

  • Rabbit és talpfa kedveli ezt

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#54
talpfa

talpfa

    vendég

  • fórumtag
  • 507 hozzászólás

Szerintem. smile.png Szerintem lehet ez a bűnös, de próba nélkül ki tudná megmondani? Kikötném a bovdent a fékből és megnézném, hogy tényleg ebben a csőben súrlódik-e, vagy a teljes ház ilyen.
Nekem Tiagra fvk.volt, végig, a kartól a fékig hosszantiszálas házzal. Az is "darabosan" működött, pedig Jagwire volt.
Szerintem jobb, ha a fvk-tól a bovdenházközi feszességállítóig* valami normális, hagyományos ház van, a további részeken, ahol nincs vagy csak enyhe kanyarulat, ott meg hosszantiszálas. Elöl lehet akár végig spirális.

*barrel adjuster asszem a tudományos neve, az Avid BB7 Roadhoz alapból jár.
https://www.bikebug....l-adjuster.html
Itthon is kapni külön, csak lusta voltam megkeresni.biggrin.png

https://www.bikebug....l-adjuster.html

 

Ez mire jó??? Bovden feszesség állító ez is?

Jobb, mint a bringák többségén található saját márkás gyári...???



#55
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8.039 hozzászólás
Szerintem. :) Szerintem lehet ez a bűnös, de próba nélkül ki tudná megmondani? Kikötném a bovdent a fékből és megnézném, hogy tényleg ebben a csőben súrlódik-e, vagy a teljes ház ilyen.
Nekem Tiagra fvk.volt, végig, a kartól a fékig hosszantiszálas házzal. Az is "darabosan" működött, pedig Jagwire volt.
Szerintem jobb, ha a fvk-tól a bovdenházközi feszességállítóig* valami normális, hagyományos ház van, a további részeken, ahol nincs vagy csak enyhe kanyarulat, ott meg hosszantiszálas. Elöl lehet akár végig spirális.

*barrel adjuster asszem a tudományos neve, az Avid BB7 Roadhoz alapból jár.
https://www.bikebug....l-adjuster.html
Itthon is kapni külön, csak lusta voltam megkeresni.:D
  • talpfa kedveli ezt

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#56
talpfa

talpfa

    vendég

  • fórumtag
  • 507 hozzászólás

Sziasztok,

 

Nem olyan régen cseréltem bandázst az új bringámon.

Akkor láttam, hogy a féknél nem végig bovdenházban fut a fékbovden, hanem a képen is látható flexibilis csőben.

 

Kérdésem ezzel kapcsolatosan: kell ez oda? Úgy értem, jobb mintha a végig bovdenház lenne?

Lehet nem véletlen rakták oda?! Mivel hosszanti szálas a bovdenház, macerásabb a hajlatban a feszültség miatt...???

 

Azért is piszkálja az orromat a dolog, mivel nem olyan finom a fékkar húzása, kicsit "reszelős" érzés.

Lehet ez a bűnös???

Gondolom ebben a csőben is van szilikon betét, mint a v-féknél a pipában?! Vagy nem?!

 

Az egyik bringa boltba beugrottam és ha már ott voltam kipróbáltam egy mechanikus tárcsafékes Shimano Sora (dual control) fékkart az egyik kiállított bringán.

Nagyon szépen, finoman húzta a bovdent, Ez is végig bovdenházban volt. Persze a bandázs alá nem láttam...???

De feltételezem hogy az én gyári bovdenezésemmel van a hiba?

 

Szerintetek????

27327170_47c14516952d498ea41f6ec779c22f8

 

 



#57
donciccio

donciccio

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.336 hozzászólás

https://youtu.be/K70...bVZh2_ibnZd_zFz

 

ma 17 órától lesz egy neo-retro gép építés. :)


Columbus Genius: http://framebuilding.com/Genius.htm

D.S.B.=Differential Shape Butted: http://framebuilding.com/Butt.htm

Bianchi Genius: https://dl-web.dropb...jeyW8DLm0pEa_1A


#58
donciccio

donciccio

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 4.336 hozzászólás

Srácok!

Egy, az osztrák körverseny halálos balesete alatti posztban azt olvastam, hogy Ave életét sem tudták megmenteni, de erről semmit nem találtam a neten (mai poszt, mai történéssel).  

Ez igaz, tud róla valaki valamit?? 

 

EDIT: f@szom, igaz. Most olvasom Thommey FB oldalán.  

előszőr, tegnap a strava hungary fb csoportban olvastam ezt a rossz hírt. :( aztán több országútis csoportban is megjelent. 


Columbus Genius: http://framebuilding.com/Genius.htm

D.S.B.=Differential Shape Butted: http://framebuilding.com/Butt.htm

Bianchi Genius: https://dl-web.dropb...jeyW8DLm0pEa_1A


#59
simon23

simon23

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 949 hozzászólás

Srácok!

Egy, az osztrák körverseny halálos balesete alatti posztban azt olvastam, hogy Ave életét sem tudták megmenteni, de erről semmit nem találtam a neten (mai poszt, mai történéssel).  

Ez igaz, tud róla valaki valamit?? 

 

EDIT: f@szom, igaz. Most olvasom Thommey FB oldalán.  

Rettentően sajnálom!  Részvétem a családnak, barátoknak. Szerncsém volt vele anno személyesen is találkoznom, végtelen jó arcot ismertem meg személyében. Döbbenet!!


Ridley Noah Fast 


#60
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 889 hozzászólás

Srácok!

Egy, az osztrák körverseny halálos balesete alatti posztban azt olvastam, hogy Ave életét sem tudták megmenteni, de erről semmit nem találtam a neten (mai poszt, mai történéssel).  

Ez igaz, tud róla valaki valamit?? 

 

EDIT: f@szom, igaz. Most olvasom Thommey FB oldalán.  

Most láttam az indexen:
https://index.hu/spo...t-antal-attila/
De látom, közben te is megtaláltad.

:-(


Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!