bocs a lámer kérdésért, de mostmár igazán kíváncsi vagyok: hogy kell felrani egy kormányszalagot??
KORMÁNY BANDÁZSOLÁSA Tom Kellogg:
www.spectrum-cycles.com Kérdés:
Nekem még soha nem sikerült olyan szépen bevonni a kormányt, mint ahogy azt az új Spectrum kerékpáromon volt. Mi a titkuk?
Válasz:
A titok a pillanatragasztó. Megpróbálom részletesen elmagyarázni, hogy miképp végezzük ezt a könnyûnek tûnõ, de mindemellett sok odafigyelést és pontosságot igénylõ feladatot.
Mindenek elõtt csakis Cinelli parafa szalagot használunk. Szeretem a fogását, és nagyon jól szívja az izzadságot is. Tudom, hogy nem olyan tartós, mint egyes parafa-utánzatú mûanyag szalagok, de a fogás minõsége mindenképpen megéri. A módszer, amit itt leírok, minden félig-meddig elasztikus, bélelt és porózus szalag esetében szép eredménnyel jár. A különbözõ bandázsolási módszerek általában nem befolyásolják a kormány használhatóságát, tehát a cél nem a teljesítmény, hanem esztétikai kivitelezés. Utálnám, ha úgy kellene átadnom egy igen sok munkával készült egyedi gépet, hogy a bandázs nincs a váz kidolgozásának szintjén. Amikor a bandázsolás kész, a hatás olyan, mint ha egy folyamatos szalag futna végig a kormányon, beleértve a fékkar körüli rész, ahol más módszerekkel irányt vált a szalag. Termézetesen, nem fogjuk felhasználni a Cinelli csomagban lévõ undorító szigetelõ szalagot sem. A pillanatragasztós módszerrel nincs is rá szükség.
Hozzávalók:
- Cinelli, vagy más gyártótól származó jó minõségû szalag. Dobjuk ki a szigetelõ szalagot!
- Egy hagymányos (egyenes) borotvapenge, vagy egy tapétavágó kés.
- Pillanatragasztó (cián-akrilát tartalmú).
- 8 X 25 cm-es kartonlap.
Az elsõ lépés, hogy visszagyûrjük a fékkar gumi bevonatát. A Campagnolo karokat, elõször a gyorskioldón át kell bújtatni. Ehhez a mozzanathoz legjobb a lábunk közé venni az elsõ kereket. Teljesen mindegy, hogy melyik oldalon lévõ kormányvégen kezdjük a munkát, csak az a fontos, hogy amikor a csõ tetejére tekintünk, akkor a szalag a kerékpártól elfele mutasson. Ez biztosítja, hogy a felsõ ívben a szalag a kezünktõl távolodjon el, és így ne gyûrjük fel a széleket. A kezdõ kör fél szalagszélességgel lógjon túl a kormány végén. A felesleget a végén a pengével majd úgyis pontosan síkba vágjuk. Az öntapadós réteget védõ papírcsíkot a bandázsolás során folyamatosan távolítsuk el. Mindenképpen ügyelünk arra, hogy a lehetõ legszorosabban haladjunk körbe, anélkül, hogy a szalagot elszakítanánk. A következõ kör kb. az elõzõ rész harmadát fedje le. Ha ennél nagyobb az átfedés, akkor lehet, hogy a végére elfogy a szalag, ha kevesebbet, akkor a hajlatban nem takarja teljesen a szalag a kormányt.
Ahogy a fékkar aljához érünk, próbáljuk meg úgy elosztani a szalagot, hogy az utolsó körben éppen érintse a fékkar test alsó részét. Szerencsére itt nem látszik, hogy mekkora az átfedés, mivel a kormány úgyis erõsen ível. Innen még egy kört kell tenni, úgy, hogy a következõben már teljesen a test oldalának ütközünk. Itt vágjuk el a szalagot a pengével úgy, hogy az kb. 15mm-re rálógjon a féktest oldalára. Tegyünk a szalag végére két csepp pillanatragasztót, és picit megnyújtva nyomjuk a tiszta, zsírtalanított féktest oldalára. Ne kenjük össze magunkat ragasztóval, mivel nehezen jön le, és nem tesz jót a bõrnek. A ragasztó azonnal köt, mihelyt nem kap levegõ utánpótlást. Tíz másodperc után általában elengedhetjük.
Most a bandázshoz adott rövid darab szalagra lesz szükség. Elõször méretre kell vágni, úgy, hogy pontosan egy bandázskör hatását keltse, de ne lógjon a féktest oldalára. A Campagnolo karok esetében ezt egy-két milliméter pontossággal kell elvégeznünk, a Shimano karoknál kb. fél centi a tûréshatár. A végeit átlósan vágjuk le, mivel csak így tudjuk elérni, hogy a fékkar testét merõlegesen közelítse meg. Többször próbáljuk a helyére, hogy a kritikus pillanatban egy-két másodperc alatt pontosan oda tudjuk helyezni, ahova kell. Kb. 1/4 -1/3-ad részét fedje az elõzõ, fékkarhoz rögzített szalagot. Tegyünk néhány csepp ragasztót a szalagdarab hátára, és szorosan illesszük a végleges helyére. Tíz másodperc itt nem lesz elég, mivel itt kisebb a tapadó felület. Tartsuk ott, és feszítsük egy-két percig.
Most jöhet az utolsó szakasz. Ezt most felülrõl indítjuk. Ennek a végét ismét átlósan vágjuk le, úgy, hogy a fékkar testének szélénél kezdõdjön. Campagnolo karoknál be is kell kanyarítani a végét, hogy a gyorskioldót is kikerüljük vele. Tegyünk a végére ragasztót és pontosan a test szélére illesztve, tartsuk ott 10 másodpercig. Ha jól indultunk el, akkor a szalag a kerékpárostól "távolodik", ami azt jelenti, hogy szélek elõre néznek. Itt már nagyon látszik, hogy egyenletes-e az átfedés, tehát erre most már fokozottan figyelnünk kell. Természetesen a szoros tekerés is elég kritikus ezen a ponton. Ahogy elértük a kormány szélesebb átmérõjét (akár lépcsõzetes, akár folyamatosan ívelõ kialakítású), hagyjuk abba a bandázsolást. Most jön a hab a tortán!
Az utolsó kör tehát felénk jön, méghozzá egy bizonyos szögben teszi ezt. Ne húzzuk le errõl a szalagdarabról az öntapadós réteget védõ papírcsíkot! Helyette tegyünk egy kis kartondarabot azon rész alá, ahol a csatlakozást ki akarjuk alakítani. A karton szélének segítségével, vágjuk le a szalagot a kormánnyal merõleges irányban. Szedjük ki a kartont, és láthatjuk, hogy a szalag vége most már egy hegyes végû, dárda alakú forma. A vágás, ha mindent jól ment, akkor kb. 12 cm hosszú. Szedjük le a hátsó védõszalagot, és tegyünk ragasztót erre a végsõ 12 cm-es szakaszra. Ne felejtsük el, hogy a hegyes vég a legfontosabb, tehát ide mindenképpen jusson egy kis mennyiségû ragasztó. Vigyázzunk arra, hogy se magunkra, de a kerékpárra ne jusson a pillanatragasztóból. Egy határozott mozdulattal illesszük a szalagvéget szorosan a helyére. Ez gyakorlatot igényel, tehát elõször az asszony kerékpárján próbálkozzunk.
Helyezzük vissza a fékkar gumiburkolatát. A kormányvégen hagyott szalagfelesleget vágjuk le a pengével úgy, hogy az, teljesen síkban legyen. Tegyük be a dugókat, ügyelve arra, hogy a "Cinelli" felirat vízszintesen, és felfele álljon. Ha a dugó túl laza, akkor a levágott kisebb darabokból ragasszunk rá bélést. Ezzel kész az egyik oldal. Akkor jöhet a másik. Ha nagyon kimerültünk a felétõl, hagyjuk a többit inkább másnapra