Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Országútikról mindent

* * * - - 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
33346 hozzászólás a témában

#21
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 6.552 hozzászólás
  • LocationBécs

alapelv, hogy minel kifinomultabb vmi, annal tobbet kell vele foglalkozni, hogy az elvart szintet hozza. a nagy megbizhatosagu rendszereket, szerintem nem a felsobb regiokban kell keresni. eleg arra gondolni, hogy pl egy ss merev montihoz kepest egy ossztelos monti droppos csovel - mennyivel tobb lehetoseg, hogy elromoljon vmi :) mas egy jol felkeszitett vmivel csapatni hetvegen, meg elindulni egy vilagkoruli turara. ha van lehetoseg folyamatosan karbantartani oket, nem hinnem, hogy nagy megbizhatosagi elteres lenne a hasznalatukban - ha nincs, na ott jonnek ki a kulonbsegek (illetve, hogy milyen eszkozok kellenek a javitashoz).

az outik egyszeru dbok a montikhoz kepest, meg az elektromos valtassal es a hidraulikus fekkel is.


arn módosította - 2019. május 09. - 10:52


#22
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 6.200 hozzászólás

zscs, te kryptoni vagy, szóval nem ér, bármit szét tudsz tekerni. :)

 

"komolyra" fordítva: mindenki azt vesz amit akar (reméljük, ez meg is marad). én meg a további vallásháborúzás helyett (ha végre eláll az eső) elmegyek inkább tekerni egyet. az egysebimmel. :D :D :D

 


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#23
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 2.654 hozzászólás

ne értsd félre, de a lényeg valahol itt lehet:

 

"a "fejlődés" pedig kimerül abban, hogy ezt nem egy mechanikus valamivel (bovden+váltókar) vezérled, hanem motorokkal és elektronikával, ami (egyelőre) kevésbé látszik megbízhatónak mint a bovden"

 

A bowdenes rendszerekken nagyon sokat szívtam már. NAGYON sokat. Montin most is az egyik a frissen cserélt bowden + bowdenházak + váltókörgők, szervizelt váltókar, cserélt váltógörgők ellenére kerreg és beragad. és ez nem az olcsó fajta, hanem egy full XTR!... (De ledobom a Tajgetoszról, asszem!...)

 

A CX-en előtte 105-ös szettem volt. Mikor második alkalommal szálasodott ki a váltóbowden a fákváltókaron belül és úgy, hogy a műanyag is már sérült, a boltba ahova vittem 1 napig kínlódott vele, mire úgy-ahogy rendbe hozták. Ott döntöttem el, hogy nekem ebből elegem van, Di2 vagy eTap, maximum eladom, ha nem jön be.

 

Lehet, más meg az elektromossal szív és talán nem is keveset, biztosan van ilyen. Én viszont egyik legjobb beruházásomnak tekintem, mikor 2016 augusztusában, itthon egyik első fecskeként beruháztam egy Red eTap szettbe. Soha, igen, soha semmilyen gondom nem volt vele! Télen is, hóban, sárban, latyakban is ezzel közlekedtem.

Idén télen a váltógörgőket kellett cserélnem, mert a sós hólétől berohadtak, de ennyi. Semmi másra nem kellett költenem. Szerviznaplóm szerint mondjuk "csak" 16.500 km-t futott - de az Elite görgőm nem mér távolságot és elég sokat görgőztem az elmúlt 2 évben. Bőven 20k fölötti km lehet a rendszerben.. ;) Még az akksik is szépen bírják, 2-3 havonta 1x töltöm őket, 1 óra alatt feltöltődnek és kész.

 

Gondoltam leírom. Egy vélemény ugyan nem vélemény (egy minta nem minta), de azért én örülök, hogy valaki kitalált egy megoldást a "nem létező problémára". :D


  • ultio kedveli ezt

---

1. Canyon Lux CF 2018
2. Canyon GrandC CF SL 2016, 1x11

3. Canyon Inflite AL 8.0S - CX/roadbike, SRAM Red eTap, 2014

https://www.strava.c...thletes/2373507


#24
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 6.200 hozzászólás

Na ez kicsit olyan már, amikor az elektromos autó hívők és hagyományos hajtású autó hívők "beszélgetnek".

 

És ugye erre szokták mondani, hogy használhatnánk még mindig lovasszekeret is. Sőt, a gőzmozdonyok is tök jók lennének, nem? Meg igazából még nagyon régen az egyik Buda maratonon végigment egy srác egy kempingbicajjal. Követendő lehet! Nem kell a technikai fejlődés.

 

Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a fejlődést nem lehet, de nem is szabad megakadályozni.

 

 

 

a gondolatmenettel ott van a gond, hogy a lovaskocsihoz/gőzmozdonyhoz képest van előrelépés az egyéni és a tömeg közlekedésben is, ahogyan a bringás dolgokban is volt és van is fejlődés/fejlesztés. 

 

az elektromos váltóval - szvsz - az a gond, hogy alapvetően ugyanaz, mint a bovdenes rendszer (mert ugye egy rugós-görgős paralelogramma szerkezettel taszigáljuk a láncot egyik lánckerékről a másikra), a "fejlődés" pedig kimerül abban, hogy ezt nem egy mechanikus valamivel (bovden+váltókar) vezérled, hanem motorokkal és elektronikával, ami (egyelőre) kevésbé látszik megbízhatónak mint a bovden.

 

a váltó(fül)törés meg nem releváns példa, mert az efajta mechanical-disaster lehetősége az elektromos és a bovdenes váltásnál is fennáll (mivel az alapelv és az ezt megvalósító mechanika ugyanaz).


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#25
ultio

ultio

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.087 hozzászólás

Na ez kicsit olyan már, amikor az elektromos autó hívők és hagyományos hajtású autó hívők "beszélgetnek".

 

És ugye erre szokták mondani, hogy használhatnánk még mindig lovasszekeret is. Sőt, a gőzmozdonyok is tök jók lennének, nem? Meg igazából még nagyon régen az egyik Buda maratonon végigment egy srác egy kempingbicajjal. Követendő lehet! Nem kell a technikai fejlődés.

 

Ezzel csak azt akarom mondani, hogy a fejlődést nem lehet, de nem is szabad megakadályozni.

 

És az meg, hogy ott maradok a pusztában, mert lefagyott a rendszer...

Hát tavaly augusztusban Szilvásváradra lefelé menet kettétört a hátsó a váltóm. És igen, ott maradtam a pusztában! Letoltam, legurultam, ameddig tudtam, majd eltoltam az vasútállomásig a bicajt, és Szilvásváradtól Budapestig vonatoztam. Kijöttek elém Budapesten az állomásra és hazavittük a gépet. Majd állt 5 hétig, mert Magyarországon nem lehetett kapni váltótartó fület (az is kettétört). 

Ehhez képest egy újraindítás, vagy feltöltés, vagy frissítés semmi.

 

Remélem, hogy mindenki érti, mit akarok mondani és senki nem sértődik meg!


Canyon Spectral AL 5.0 EX (2017)
rasti rusti

#26
talpfa

talpfa

    vendég

  • fórumtag
  • 190 hozzászólás

marton

 

"Az úgy megvan, hogy néha nem vagy 2 órás távolságba a bringáddal a laptopodtól vagy egy jól felkészült bringabolttól ?

Vagy nem vagy egyikhez sem több nap és sok száz km-es körzetben ? Merthogy ez egy bringa, ami hatalmas szabadságot adhat az embernek (annak aki vágyik ilyenre), amikor sokszor elhagyod az infrastruktúrát, laptopot, várost,...ilyeneket. Szóval ahol kezdődik az igazi kaland, nem ?

Vagy csak én montisként, néha nomád bikepacking túrázóként gondolkozom így ?

Na ezt b@szod meg az elektromos váltóddal. Szerintem...."

 

Teljesen így gondolom én is.

Erről beszéltem, kicsit viccesebb oldalról megközelítve.

Egyre jobban "kiszolgáltatottabb" vagy a biciklidnek, minél több az ilyen irányú technika (hidraulikus fékrendszer, elektromos váltórendszer...stb).

Nem azt mondom, hogy nem kell az ilyen irányú fejlődés, mert egy versenyen igen is van létjogosultsága neki és valóban ki is használod.

Egy ilyen sztori esetén, mint amit "fent" említettél, hááát... bajban lennénk. :)


talpfa módosította - 2019. május 09. - 07:59


#27
marton

marton

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.139 hozzászólás

Az úgy megvan, hogy néha nem vagy 2 órás távolságba a bringáddal a laptopodtól vagy egy jól felkészült bringabolttól ?

Vagy nem vagy egyikhez sem több nap és sok száz km-es körzetben ? Merthogy ez egy bringa, ami hatalmas szabadságot adhat az embernek (annak aki vágyik ilyenre), amikor sokszor elhagyod az infrastruktúrát, laptopot, várost,...ilyeneket. Szóval ahol kezdődik az igazi kaland, nem ?

Vagy csak én montisként, néha nomád bikepacking túrázóként gondolkozom így ?

Na ezt b@szod meg az elektromos váltóddal. Szerintem.

És nem mondom hogy nem lehet az elektromos váltód megbízható hónapokig de hol van ez a bovdenes megbízhatóságától ? Mikor mi Albániában otthagytuk a buszt a kempingben és felmentünk 2 napra full-minimál kiscsomaggal a hegyekbe egy fentalvós túrára ? És persze Murphy törvénye ott ért utol, pont ott, azon a helyen szakadt el a hátsó váltóm bovdenje. De semmi gond, miniszerszám volt, a helyiek adtak egy fogót és átkötöttem a váltót abba a fokba, ahol a szakadás volt. Az ez alatti 3 kis fokozat nem de a többi ezután még gond nélkül használható volt. A buszban meg volt nálunk pótbovden. És ennyi.

Amúgy nem hiszem hogy bármikor is megszűnne a bovdenes rendszer még a felsőbb szinten sem, továbbra is megmarad egymás mellett a 2 változat.

A Cube vázam meg belső bovdenvezetésű, nem tudom hogy a Shimano SP41-es bovdenházak vagy mi miatt de egy év után is álom finomságú és pontosságú a váltás vele. És úgy, hogy minden nap, esőben, hóban, kánikulában használom a bringát, mert ezzel közlekedem a melóba is.

 


Marci

#28
ZolkoW

ZolkoW

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.273 hozzászólás
a női agyváltó topic az komoly? :D
ma is van acélváz, szóval nem gondolom,hogy 20 év múlva csak egypálcás bowdenesek lesznek.

#29
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 6.200 hozzászólás

A manapság divatos rejtett bovdenes vázaknál sok esetben már annyira össze-vissza megy a bovden, hogy már a váltás minőségének rovására megy, röviden rosszul vált. Ezeknél a vázaknál egyértelműen jobb az elektromos és letisztultabb is lesz az összkép.

Ezenfelül jó azoknak akik nem érzik a váltást, csak nyomogatják a gombokat és ennyi. Meg rá lehet programozni hogy elöl váltáskor hátul is váltson, meg még sok dolgot. Van rengeteg a váltáshoz antitalentum aki igényli ezeket (nem véletlenül volt régen női agyváltó topik :) ).
Egyébként a személyes tapasztalatom, hogy egy ügyes és gyors kézben lassabb az elektromos mint egy mechanikus ha a második generációs 11-es szetteket nézzük. Én elvagyok mindkét rendszerrel, de a vázon kívül vezetett bovdenes mechanikus szett a szívem csücske :)

 

ezek szerint csak pótszer mindkét "probléma" megoldására (az első ráadásul micsoda ön_tökön_lövés...hiszen csináltak egy megoldandó problémát, ami nem is lenne, ha nem lenne "divat"... a második meg...)


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#30
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 6.200 hozzászólás

Azóta élvezem az országútizást, mióta az egyébként sokak által szidott, Shimanohoz képest lassan váltó SRAM Red eTap váltásom van. Most már 2 cajgámon is ráadásul. :)

 

ez csak kütyübuzéria részedről, de nincs ezzel semmi baj. :)


"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#31
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.820 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

egyetlen kérdésem lenne: mivel jobb, ha elektromos?

A manapság divatos rejtett bovdenes vázaknál sok esetben már annyira össze-vissza megy a bovden, hogy már a váltás minőségének rovására megy, röviden rosszul vált. Ezeknél a vázaknál egyértelműen jobb az elektromos és letisztultabb is lesz az összkép.

Ezenfelül jó azoknak akik nem érzik a váltást, csak nyomogatják a gombokat és ennyi. Meg rá lehet programozni hogy elöl váltáskor hátul is váltson, meg még sok dolgot. Van rengeteg a váltáshoz antitalentum aki igényli ezeket (nem véletlenül volt régen női agyváltó topik :) ).
Egyébként a személyes tapasztalatom, hogy egy ügyes és gyors kézben lassabb az elektromos mint egy mechanikus ha a második generációs 11-es szetteket nézzük. Én elvagyok mindkét rendszerrel, de a vázon kívül vezetett bovdenes mechanikus szett a szívem csücske :)



A sebesség mindent megold.

 


#32
talpfa

talpfa

    vendég

  • fórumtag
  • 190 hozzászólás

Még lehet kapni a "boltokban" 6-os menetes racsnival szerelt "kerékpárt", sőt, hozzá alkatrészt is, így szerintem az elavult bowdenes váltás is elérhető lesz még pár évtizedig.

Igen, ebben teljesen igazad van.

De! Én nem a Shimano Tourney kategóriás és társai szettet szeretnék venni a későbbiekben, hanem legalább egy jó középkategóriás szettet.

Ha terep, akkor legalább Deore, de inkább SLX, ha országúti pl. egy 105 szettet vennék.

És ezen a szinten, már nem hiszem, hogy lesz választási lehetőséged , mondjuk 20 év múlva.

Addigra simán lecsorognak alsóbb szintre a mostani technikai újdonságok is.

Mondjuk a fékek terén már most is ez a helyzet a felső közép kategóriától felfelé (MTB vonalon).

De ne legyen igazam és hagyják meg a választás szabadságát mindenkinek. Béke poraira! :)



#33
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 2.654 hozzászólás

egyetlen kérdésem lenne: mivel jobb, ha elektromos?

Azóta élvezem az országútizást, mióta az egyébként sokak által szidott, Shimanohoz képest lassan váltó SRAM Red eTap váltásom van. Most már 2 cajgámon is ráadásul. :)

 

Shimano elektromost is próbáltam, jobb a SRAM-nál, fékváltókar fogása számomra kényelmesebb stb., de én egy ilyen különc csávó vagyok. :D


---

1. Canyon Lux CF 2018
2. Canyon GrandC CF SL 2016, 1x11

3. Canyon Inflite AL 8.0S - CX/roadbike, SRAM Red eTap, 2014

https://www.strava.c...thletes/2373507


#34
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 6.200 hozzászólás

egyetlen kérdésem lenne: mivel jobb, ha elektromos?


  • donciccio kedveli ezt

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#35
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.820 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

 

Mi van ha menet közben a puszta közben "bekattan" a rendszer??? Mert hiba bárhol lehet.

Laptop, tablet meg egyéb vackok nélkül, megvagyok lőve?!? Most azt mondom sose lesz ilyenem, ha rajtam múlik.

Volt már erre példa, szerencsére nem nálam. :) Kicsit sokat játszott vele otthon az adott bringás, aztán egyszer csak meghülyült és bukta a versenyt. Alapvetően a shimano ha rendesen össze van rakva akkor nem problémás. Persze az is néha megesik, hogy az új frissítés miatt lesznek gondok (de minek kell frissíteni ha működik?)



A sebesség mindent megold.

 


#36
embé

embé

    fórumtag

  • fórumtag
  • 57 hozzászólás

Attól félek, hogy 1-2 évtizeden belül (lehet hamarabb is), eltűnnek a bovdenes rendszerek és a gyártók erőltetik tovább a "hájtek" technikát.
Idáig elég volt a tekerésnél multifunkcionális kis "zsebszerszámot" magunkkal vinni.
Tessenek fejlődni, nem kell az "őskövületeknél" leragadni. Tekerésnél a laptop táska a háton, vírusirtó...stb. Végszükség esetén helpdesk az erdő közepén! :D :D :D


Még lehet kapni a "boltokban" 6-os menetes racsnival szerelt "kerékpárt", sőt, hozzá alkatrészt is, így szerintem az elavult bowdenes váltás is elérhető lesz még pár évtizedig.

#37
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 6.552 hozzászólás
  • LocationBécs

mongy egy elcseszodott hidraulikus fekkel, vagy egy tubelesses rendszerrel se lehet sokmindent kezdeni a preri kozepen. en a tubelessnel belsot sem nagyon viszek magammal, eddig csak akkor volt krach, ha kiszakadt a kulso. talan megtamasztassal mukodott volna.



#38
talpfa

talpfa

    vendég

  • fórumtag
  • 190 hozzászólás

A versenyautókban lehet programozni az elektronikát, laptopról. Vannak, akik szeretnek ilyennel molyolni, berakják a saját autójukba is. Akit étdekel, szívesen olvas róla, holott a hétköznapi, esetleg hobby autójába nem építi be.
A digi váltást nem lehet így kezelni?

Attól félek, hogy 1-2 évtizeden belül (lehet hamarabb is), eltűnnek a bovdenes rendszerek és a gyártók erőltetik tovább a "hájtek" technikát.

Idáig elég volt a tekerésnél multifunkcionális kis "zsebszerszámot" magunkkal vinni.

Tessenek fejlődni, nem kell az "őskövületeknél" leragadni. Tekerésnél a laptop táska a háton, vírusirtó...stb. Végszükség esetén helpdesk az erdő közepén! :D :D :D



#39
embé

embé

    fórumtag

  • fórumtag
  • 57 hozzászólás
A versenyautókban lehet programozni az elektronikát, laptopról. Vannak, akik szeretnek ilyennel molyolni, berakják a saját autójukba is. Akit étdekel, szívesen olvas róla, holott a hétköznapi, esetleg hobby autójába nem építi be.
A digi váltást nem lehet így kezelni? 🤔

#40
talpfa

talpfa

    vendég

  • fórumtag
  • 190 hozzászólás

"Újraindítás meg is történt párszor (bár, mint később utána olvastam, ezt automatikusan teszi a rendszer), ha nagyobb ütés éri a kerékpárt menet közben (elég lehet ehhez egy úthiba/fekvőrendőr átugrása), a hátsó váltó leteszi kónuszra a láncot és újraindul, mint amikor például összedugjuk a kábeleket. Nyilván ez menet közben elég idegesítő, egy hónap alatt háromszor fordult elő."  -  Hát szerintem is elég gáz

 

"Aki pedig idegenkedik a modern technikától, nincs kedve laptopról beállítani a kerékpárt, válassza a mechanikus rendszert, panasz annak a működésére sem lehet."  - Már régen rossz, ha úgy kell kezdenem a kerékpározást, hogy a laptoppal kell molyolnom!

Mi van ha menet közben a puszta közben "bekattan" a rendszer??? Mert hiba bárhol lehet.

Laptop, tablet meg egyéb vackok nélkül, megvagyok lőve?!? Most azt mondom sose lesz ilyenem, ha rajtam múlik.

 

"A kerékpározás számomra a szabadság szinonimája" - Tom Ritchey

Az volt amíg ki nem találta valaki a fentieket. :D Ehhhmm.