Sziasztok!
Volt már valakinek dolga SunRace STR81 2x8-as fékváltókarral? Mik a tapasztalatok? Mondjuk egy Shimano Claris ST-2400 szetthez képest milyen? Gondolok itt anyagminőségre, tartósságra, váltás sebességére, könnyű kezelhetőségre, stb. Előre is köszönöm!
Valaki hirdetett a face-n ilyet. Nem annyira régi cuccok ezek, ahhoz képest össze-vissza volt repedezve, törve rajta szinte minden műanyag idom és az látszott, hogy nem eséstől, sérülés nem volt rajta, egyszerűen ilyen volt. Amúgy egy kő egyszerű szerkezet, lényegében nem más, mint egy régi rapid fire szerű mechanika befordítva a fékkarba, ami szimpatikus lenne benne, hogy a fékkar csak fékez, a váltó karok külön vannak (shimanot pl épp azért utálom, mert zavar, hogy a fékkar 2 irányba mozog, volt már, hogy véletlenül váltottam vele alsó fogásban, pedig csak megtámasztottam az ujjaimat a karon, hogy hamar tudjak fékezni ha kell - stéherben nagytányér-kónuszon kifejezetten szarul esett, amúgy is forgott a lábam ezerrel, erre feljebb pakolt egyet), az ergonómia viszont nem biztos, hogy szerencsés, tkp akkora helyre passzíroztak be 2 kis karocskát, amekkorába a shimano/campagnolo/sram esetén is csak egyet, így sztem nagyobb az esélye, hogy véletlenül mellényúl az ember + vastag ujjakkal eleve nem jó....Az egyik helyi egyesületben használt ilyet az egyik srác, lényegében működött, verseny körülmények közt is, bár asszem az övé 9s volt. Ami biztos, a célegyenesben álltunk, kritérium verseny volt, készültek a sprintre, nagyjából ott váltott keményebb áttételre mindenki, a sunrace-t valahogy mindig hangosabbnak és csattogósabbnak hallottam, mint az összes többit, de nem vacakolt, tette a dolgát. Hobbi kerékpározásra sztem teljesen jó lehet, de ha éves szinten 8-10 ezer km-nél többet használod, akkor campagnolo. A 10 sebis campy karok épp annyit húznak egy kattanásra, mint a 8s shimano (2,8 mm), ergonómiában (nekem legalábbis) ez jött be a leginkább, kicsit keményebben működik, mint a shimano vagy a sram, de épp ezért kedvelem, sokkal jobban érezhető, mikor billen a kar a következő fokozatba, a shimanonál nem mindig éreztem ezt a határt (rx100-am volt), maga a fék funkció is sokkal univerzálisabb, tkp mindegy, milyen féket teszel rá, mindegyikkel be lehet lőni, hogy jó hatást produkáljon, CX bringámon a shimano kantit pl az rx100-al lehetetlen volt jól beállítani, nyúlott, mint az állat, közben hiába húztam nagyobb erővel a kart, nem fogott jobban. Campyval ugyanaz a fék (nem változtattam semmit, csak kart cseréltem) teljesen jó. Fékbowden húzások elvileg egyezik, gondolom a fékkarba épített váltómechanika miatt kényszerültek kompromisszumra a fékbowden tartó elhelyezésével a shimanonál és a sunrace kialakítása is hasonló, campynál ugyebár a fékkar házába/markolatába került a váltó mechanika (ezért védettebb is egy bukás során), így a fékbowden tartó iedális elhelyezésére nagyobb szabadságuk volt. Érdekesség az egészben, hogy elvileg a shimano féktestek jobbak, mint a campy, ezért a tuti fékrendszer a campy kar, shimano féktest...
Naszóval 10 sebis campy kart már 20 ezertől (használtan) kaphatsz, lényeg, hogy ne escape mechanika legyen, hanem az egyszerre több fokozatot lefelé is váltó (akár az egész sort végig lehet vele váltani nagy lánckerékről kicsire váltáskor), örök életű, van support a meghibásodó alkatrészekre (sunrace-be aligha kapsz alkatrészt külön, ha elromlik kuka), campyban jellemzően egy 300 ft-os rugó szokott elfáradni 10-15 évente és a cseréje/felújítása is kb 10 percnyi munka, nem sok helyen, de lehet kapni pl rob4bike.hu-n) illetve a fékkar gumi is kb ennyit bír (attól függ, ki mennyit markolássza, nekem pl 20 éve fent van a régi 8s campy karokon, kopott, de még bírja), az 6-7 ezer ft. További előnye egy shimnao kompatibilis 8s karral szemben (sunrace is ilyen), ha esetleg fokozat bővítésben gondolkodsz, ha elkopik a 8s sorod/láncod, veszel helyette egy 10s sort+ láncot és pusztán váltó cserével (shimanoról capyra- xenont már 8-10 ezerért kaphatsz újszerűt és elég tartós) máris 10 sebis a brigád, ami tapasztalatom szerint semmivel sem kevésbé tartós, mint a mai 8s-9s rendszerek (mivel azok manapság már csak olcsó és gagyi verzióban vannak) és kapsz egy sokkal finomabb működést, finomabb emelkedésű vagy nagyobb áttétel tartományú sort. Az első váltón a keret elejét a vékonyabb lánc miatt kicsit (1 mm) szűkíteni kell (fogóval picit összenyom haha), hogy jól működjön (téli bringámon 6-7-8s sachs láncdobóval épp ezt tettem, hogy a 10s lánchoz jó legyen, egyszer sem hibázott/dobta le a láncot, teljesen jól működik) és ennyi, mivel ezen a campy karok balosa tkp frikciós, így bármilyen láncdobóval működnek. Szóval ha rangsorolni kellene, újan legolcsóbb a sunrace, ez mellette szól, sok műanyag alkatrész, váltókar mechanika védtelen, hiba esetén javíthatatlan, ez meg ellene, hobbi szerű használatra évi 2-3 ezer km-re sokáig jó lehet ha nem táncol az ember ujja örökké a váltókaron. Shimano sora/claris elvileg elég tartós, nem hallottam rá panaszt, de későbbi fejlesztésnél (fokozatszám emelés) a 8sebis korlát megmarad,10s-re bővítésnél pedig a fél bringa cserélendő (sor-lánc, fv.kar-első és hátsó váltó), mert az új tiagra más váltógeometriájú, tehát a sora/claris váltóval nem lesz pontos 10 fokozatnál (láncdobók átjárhatóságát nem ismerem a dual-sis (sora/claris) és az új rendszerek (új 10s tiagra, 11s 105/, 11s ultegra, 11s dura ace közt) , bár elvileg az új tiagra is 2,8 mm-t húz, úgyhogy sora/claris váltóval működnie kell 8s-ban, viszont mivel csak új van belőle, nem olcsó, viszont ha mindenképp ragaszkodsz a shimanohoz, akkor ez lehet egy jó választás a jövőbeni fejleszthetőséget is figyelembe véve. (annyi, hogy mivel ez egy új fvkar, a 2,8 mm-es bowden húzás egyelőre elméleti dolog, hivatalosan/pubilkusan nem specifikálta a gyártó, csak matematikailag ez jön ki)
Campy: kipróbált dolog (nem csak az elmélet, hanem a gyakorlat is igazolja), jól működik, használtan is lehet új szerűt venni, könnyen és olcsón javítható/újjá varázsolható (ha szükséges), a kerékpár könnyen fejleszthető több fokozatúra viszonylag kevés komponens cseréjével, én ezt tartom a legésszerűbbnek (ár-érték arányban)