Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Agyváltók

- - - - -

  • Please log in to reply
2484 replies to this topic

#2021
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,175 posts
Tocsa: köszi, de már megtaláltam a kézikönyvben a megfelelõ bejegyzéseket.

De most megint majdnem egy hétig rá se fogok tudni nézni. Idõ hiányában. Pedig nagyon kipróbálnám már.

--Trifo

#2022
tocsa

tocsa

    vendég

  • fórumtag
  • 206 posts

Tényleg elég ezekbe kb 5 évente belekuksizni hogy mizujs odabent és ennyi, slusszpassz? Nekem ez olyan hihetetlen, elvileg ott is mozgó-kopó alkatrészek vannak, minimális fémszemcsék azért az idõ folyamán leválnak, és azokat el kell onnan távolítani, a kenõanyag viszkozitását feljavítani egy átzsírzással/olajozással. Megint csak a kocsihoz tudom hasonlítani...olajcsere. Vagy hülyeségeket beszélnék?


Szerintem nem beszélsz hülyeségeket. Elméletileg karbantartás mentes, ezért is nincs olajozó nyílás az S7-esen. Megjegyzem: a Rohloffban cserélni kell évente a kenõanyagot (http://www.bringaban...alk_06rolf.html). És elvileg bírnia kell a nehéz csomagos túrákat. A kérdés inkább az, hogy áttételtartományban bírni fogja-e (illetve te bírod-e) a hágókat.

Az én S7-esem kontrás volt, de kontrátlaníttattam (a neten azt olvastam, hogy lehetetlen), és valszeg emiatt most egyre olajozatlanabb a futása sajnos.
--
tocsa

#2023
tocsa

tocsa

    vendég

  • fórumtag
  • 206 posts

Ha esetleg a Shimano mellett döntök, csak azzal az ocsmány markolatváltójával használhatom? A váltáshoz szükséges húzott bowden mennyisége nem egyezik meg a láncváltóséval? Ugyanez a kérdés érvényes a Sram-ra is:) Tudnám használni esetleg egy pöckölõs váltókarral, vagy valamelyik Sram Rocket-tel?


Hát erre én is kíváncsi lennék. Mert elvileg a clickbox úgyis konvertálja a bowdenhúzást, de azt is valami megadottról. Nekem is fájdalmam a dolog, mert emiatt nemtok idõfutam kormányt használni, mert ez bumfordi csak 22.2-es standard kormányra megy fel. :PPPPPP
--
tocsa

#2024
tocsa

tocsa

    vendég

  • fórumtag
  • 206 posts

No, megnéztem azt a clickboxot. Nem pont olyan, mint a képen, de hasonló (nem nyilacskák vannak, hanem egy vonalat kell illeszteni). Ellenben úgy néztem, hogy ez a beállítás tök független attól, hogy a clickbox mennire van rátolva a tengelyre. Ezt figyelembe kell venni valahogyan?

Konkrétabban: volt a bringán egy clickbox-védõ fémkeret, amit nem tettem fel (mert elfelejtettem és nem volt még alkalom módosítani). Namos ennek okán kb 2mm-rel beljebb nyomódik a tengely vége a clickbox likába. Illetve lehet, hogy hülyeséget írok, mert pont erre való az a kis piros müanyag ütközõ amit a tengely végére kellett felpattintani.

Vagy mégsem?

Kapcsolódó problémaként azt tapasztalom, hogy meglehetõsen nehezen jár a váltó bowdenje a bowdenházban. Meg tudjátok mondani, hogy az S7-ben mi a módja a bowdencserének?

--Trifo


Egy kérdés: ha felesleges a clickbox védõ, akkor megvehetem tõled? Mert nagy a lábam, és sokszor hozzáér a sarkam a clickboxhoz, félek, h egyszer lerugom.

A kérdésre a válasz: mégsem!!!
Nagyon is lényeges, hogy mennyire van rátolva a clickbox a tengelyre!!! Valószínûleg neked is a Balu-énál újabb S7-esed lehet, csakúgy mint nekem. (Az enyémen is nem két fehér nyilat kell vonalba hozni a clickboxon, hanem két vonalat. Ezen kívül a gripshift-es váltó bumfordibb.
Feltöltött kép)

Ha jól megfigyeled, akkor a tengely végén van egy több milliméteres bemélyedés (körbe fut a tengelyen), a clickboxon pedig van hátrafelé kilógva egy csavar, amit betekrve rögzíted a cuccot a tengelyen. A cél az, hogy a csavar a betekeréskor pont belemenjen a tengely végén kiképzett mélyedésbe.

ASCII art-al, remélem nem hullik szét (de: szétesik, a space-eket pontokkal helyettesítettem, kép kéne):
_____...._____
..........\_/..........|
........................| <- tengely vége felülrõl nézve
..........._...........|
_____/..\_____|
.........../\
............|
A clickbox hátulján lévõ csavarkénak pont ide kell bemennie

Itt egy kép, amin talán látszik a tengely végén:
Feltöltött kép

Ez pozicionálja a clickboxot tengely irányban. Ha nincs jó helyen, akkor nem jó a váltás. Ezen kívül célszerû mindenben a kézikönyv szerint eljárni. Azaz a piros bigyót szépen beleilleszteni a váltó rudacska köpenéynek a bevágásába, elforgatni, rátolni a clickboxot, érezni, hogy kattan, meg mindent úgy csinálni stb.

Ha a clickboxot úgy próbálja meg az ember rögzíteni, hogy a csavar tûje még nem ment bele a mélyedésbe, akkor az 5,6,7-es fokozatoknál a clickbox "letolja magát a tengelyrõl" (ilyenkor lefelé toló erõ hat rá, és az árok a tengelyen nem tartja meg).
Ha túlzottan rátolod, és úgy rögzíted, akkor szerintem hasonló a helyzet, mert ekkor is a csavar nem tudhat annyira becsavarva lenni, hogy ezekbe a felsõ fokozatokba érve megakadályozza, hogy a clickbox ne nyomódjon tovább az árkon.

A váltó rudacskára és az azt körülvevõ köpeny alaktrészre nagyon vigyázni kell.

Akkor is baj lehet a váltással, ha a piros bigyócska nem jól illeszkedik a váltó rudacska köpenyének a résébe.
--
tocsa

#2025
juby

juby

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 540 posts
nos ha láncválto és egysebes rendszer közti külömbségre góndolsz akor az egy sebesnek talán hoszab az élettartama hisz it oldalirányu terhelésnek níncs kitéve a lánc mint váltásnál de sz.tem a lánc életkorát inkább a görgökhöz bejutó szenyezödés határozza meg hísz elsösorban ez koptatja leginkább és a megnyult lánc a l.kereket tehát szerintem nincs nagy élettartam külömbség szerintem

#2026
kulitoko

kulitoko

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 320 posts
bocs, lehet rosszul mondtam hogy bordásékszíj, így utólag hülyeség tényleg:) bordásszíj és ékszíj ha minden igaz. Remélem:) Tudom mirõl van szó, a kettõ más meghajtásokra való.
Láncos változatnál az alkatrészek élettartama mennyi kb? Gondolom a szélesebb fogaskerék és lánc miatt lényegesen több mint fogsoros rendszer esetén.

#2027
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,175 posts
Hali!

Mindenekelõtt elnézést kell kérjek, elõbb kérdeztem, mint kerestem. A SRAM oldalán remek PDF-ekben megvan minden szükséges info a dílereknek szóló rovatban. Spectro S7 maintenance instructions:
http://sram.com/_med..._GHS_MY06_E.pdf

Meg ott van mindenféle cucc leírása évekre visszamenõleg is.

Asszem bowdent kellene cserélnem. De legalábbis kivenni és WD40-nek egy ksi életet lehelni bele.

--Trifo

#2028
öregúr

öregúr

    vendég

  • fórumtag
  • 18 posts
kulitoko!
A Shimano Inter-7 tényleg kivégezhetetlen. Ha visszalapozol a topicban, ott ecseteltem a tapasztalataimat és az általam használt áttételeket. Mondjuk én nem gyilkolom a gépet, szóval az tízméteres szakadékokba való leugrásokért nem állok jót, de egy jó rázós városi és túra használat esetén nem okoz csalódást. A Nexus széria elött hüvelykujj-váltókarral (rapidfire) szerelték a cuccot. Az Inter-8 sajna már csak gripshifttel került forgalomba.
Alapvetõen én is az európai gyártók elkötelezettje vagyok, de ennél a cuccnál nem kell kompromisszumot kötni!

#2029
andris

andris

    mod

  • globális moderátor
  • 10,714 posts
az agy forgás síkjában húzza a bowdent a váltókar, szóval sztem mindegy lehet, hogy mennyire van rátolva a tengelyre.
ha hülyeséget beszélek, nézzétek el, sajátból indulok ki (shimano nexus7)

Kerékpáros hírek - bikemag.hu
Blog - blog.bringasandras.hu



#2030
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,175 posts
No, megnéztem azt a clickboxot. Nem pont olyan, mint a képen, de hasonló (nem nyilacskák vannak, hanem egy vonalat kell illeszteni). Ellenben úgy néztem, hogy ez a beállítás tök független attól, hogy a clickbox mennire van rátolva a tengelyre. Ezt figyelembe kell venni valahogyan?

Konkrétabban: volt a bringán egy clickbox-védõ fémkeret, amit nem tettem fel (mert elfelejtettem és nem volt még alkalom módosítani). Namos ennek okán kb 2mm-rel beljebb nyomódik a tengely vége a clickbox likába. Illetve lehet, hogy hülyeséget írok, mert pont erre való az a kis piros müanyag ütközõ amit a tengely végére kellett felpattintani.

Vagy mégsem?

Kapcsolódó problémaként azt tapasztalom, hogy meglehetõsen nehezen jár a váltó bowdenje a bowdenházban. Meg tudjátok mondani, hogy az S7-ben mi a módja a bowdencserének?

--Trifo

#2031
juby

juby

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 540 posts
a bordás szíjjal kapcsolatban abszolut egyet értek Trifoval és még anyit ha egyszer megugrik a szij akor ledarálodhatnak a bordák és anyi neki amugy nagyon tuti dolog nekem motorom volt ilyen és imádtam és tuti bicon is franko

#2032
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,175 posts
Balu: Kösz a választ, mindjárt megnézem, hogy is van ez. A nyilacskákra nem emlékszem tegnapról, csak egy forgó piros hatszögre.

kulitoko: mintha egy kissé kevernéd az ékszíjat a bordásszíjjal. A kettõ teljesen más dolog, másra is való általában. A bordásszíj szinkron hajtást biztosít, az ékszíj meg mondjuk nem.

A bordás cucc legnagyobb erélye szerintem az, hogy nem rozsdásodik, tehát idõjárásálló. Mondjuk a "láncokkedvence" erõs hóeséses jegesvizes idõt szerintem ez se viseli sokkal jobban: ha a bordák közötti rés feltöltõdik jéggel, akkor annyi a hajtásnak, mint ahogy a láncos is elkezd eszeveszettül ugrálni.

A geometria és teló vonalhoz meg még annyit, hogy így ránézésre ez egy remek trekking gép, ami hozza a megfelelõ felegyenesedett testhelyzetet. Tudjátok: nem csak a teljesítményhajhászok akarnak bringázni :)

--Trifo

#2033
kulitoko

kulitoko

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 320 posts
Hát ja, a teló az tényleg nagyon béna, oda mintha a sárvédõ kellene... a vázszögekkel nekem különösebb problémám nem lenne. Odaálltam a falhoz a láb belsõ oldalát lemérõ kütyühöz, és a max-nál állt meg...:) 196 vagyok, semmi kétség hogy a legnagyobb váz kellene belõle, kíváncsi lennék hogy annál hogy nézne ki:) Bár a geometriához én különösebben nem értek, legyen kényelmesen tekerhetõ és kész. Mentem pl Yasec-kal vagy hogy a szöszbe kell ragZANI:), annál mondjuk határozottan látszott hogy nem rám szabták, lábam majdnem beleért az elsõ kerékbe, és a testtartás is kicsit felegyenesedett volt, nem épp montis jellegû. Szóval olyan izé....Másrészrõl a geometria, inkább nem is a geometria, hanem az összkép ilyen testmagasságnál már elég zizis, akadnak furcsaságok. Mondjuk fejcsõ ill nyeregcsõ hossznál. Bocs ha valami hülyeséget írok, én így gondolom:S Szóval végképp kíváncsi lennék milyen ebbõl az xxxxxxxl-es vázuk külsõleg:)
Meghajtás: kocsikhoz se nagyon értek, de ha jól tudom a vezérmûszíj bordázott az óótóóknál. És ha az szakad, akkor rendet csinál a motorházon belül, és a motoron belül is:) Szóval ha autónál megbízható és bevált, akkor szerintem bringánál is tökéletes megoldás. Csendes futású, szerintem nem szakad el soha, és amik nekem legjobban tetszenek: nem kopik mint a lánc, az ékszíjtárcsák sem kopnak, nem kell olajozni, nem koszolódik, és sokkal több futott kilométert bír mint a lánc. Csak a sunyi köcsög odamegy egy ollóval és elvágja pillanat alatt ha olyan rohadék:D Vagy milyen lenne mondjuk egy téli hideg éjszakán kinthagyott bringára felpattanva nyöszörgõ ékszíjhanggal elindulni:D Mondjuk szerintem ez lehetetlen, csak kacagságoskozódok. próbálok:) Azt nem tudom hogy az UV-t hogy bírja, a kocsikban az ékszíj ugyebár nem kap UV sugárzást, amit a gumik ugyebár nem igazán szeretnek. Mondjuk Bridgestone ékszíj van rajta, gondolom kibír egy pár évet:) Sajna kipróbálni nem tudtam, mivel pedál nélkül van a Corratec-ben is. Életemben nem tekertem még 3-nál több sebességes agyváltós gépezettel.
Mondta a "bácsi", hogy neki egy õsrégi 3-as simánjó agyváltója van, és mondhatni karbantartásmentes. Tényleg elég ezekbe kb 5 évente belekuksizni hogy mizujs odabent és ennyi, slusszpassz? Nekem ez olyan hihetetlen, elvileg ott is mozgó-kopó alkatrészek vannak, minimális fémszemcsék azért az idõ folyamán leválnak, és azokat el kell onnan távolítani, a kenõanyag viszkozitását feljavítani egy átzsírzással/olajozással. Megint csak a kocsihoz tudom hasonlítani...olajcsere. Vagy hülyeségeket beszélnék?
Bocs hogy ennyit regélek, de még "zöldfülû" vagyok ezen a fórumon:)

#2034
LóFarkas

LóFarkas

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,721 posts
Jézusmériaszentjózsef, mennyit lejt az a láncvilla, wazze??? Kurva mélyen van így a középcsapi, amit különösen rosszallok, mert így nem lehet fixit építeni a vázra, vagy pl normális villát rakni bele.
Egyébként meg... most tök komolyan felcsavaroztak egy oúti féket a teló fékhídjára?

Összességében bizarr egy szerkezet ezekkel az elbaszott váz-szögekkel, de végülis szimpatikus:) Kíváncsi lennék, hogy dolgozik a szíj, meg az agyváltóra is.

#2035
kulitoko

kulitoko

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 320 posts
Ejj, voltam ma a Corratec-ben, van ott egy Corratec bordásékszíjas 8-as agyváltós. Az aztán a dríííím kategória:) Csak egy-két cucc elég gagyi rajta szerintem, pl az RST Corsa telót kapásból kihajítanám, a hajtókar se valami fényes, meg a nyeregcsõ se szimpi, és azt az ocsmány gatyaszárvédõt is leszedném. Kb ennyi:)
Errõl van itt nagy-ba'szó: http://www.raddiscou..._BILD1GROSS.jpg
224ezer jó magyar forintért cserébe bárki elviheti
Ez itt a reklám helye:D

#2036
Balu1

Balu1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,726 posts
A kormányon lévõ markolatváltót kapcsolt a beállításhoz szükséges 4-es sebességbe:

Feltöltött kép

Ezután a lenti képen jobb oldalon látható bowden hossz állító csavarral állítsd egymással szembe a két nyilat. Próbálj néhányat váltani fel és le, azután vissza a 4-esre. Ha még mindíg egymással szemben áll a két nyíl akkor elvileg jól van beállítva.

Feltöltött kép

#2037
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,175 posts
Hali!

Tegnap hozzám is megérkezett egy gép Spectro S7-tel. Este 11 lett, mire összeraktam a masinát, nem nagyon tudtam készre szerelni. Centrírozni kell még, meg satöbbi.
Ellenben a váltó mûködésében tapasztaltam némi bizonytalanságot. Hogy lehet megbizonyosodni róla, hogy a bowdenhossz jól van-e beállítva?

--Trifo

#2038
kulitoko

kulitoko

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 320 posts
Halihó!

Végig olvastam az agyváltós témát, remélem semmi hülyeséget nem írok:)
Szóval...Régebben nézegettem a Rohloffot, de nem éppen földi ára miatt le kell mondanom róla, az ismeretlen személyektõl vett használt cuccoktól meg félek. Marad a simánjó 7-es vagy 8as, Vagy a Sram Spectro 7. Igazából városi felhasználásra kellene, itt nálunk a szintkülönbséget a 3 felüljáró jelenti:) Mondjuk ami miatt félek az a másik felhasználási terület: nagycsomagos túrák, árkon-bokron, de fõleg hegyen-völgyön át. Életemben eddig egyszer tekertem agyváltóval, egy sram Spectro 3-al a Zalai-dombság környékén, számomra bõven megfelelt. De amikor a 12%-os hágókat kell megmászni hátul 20 kiló vagy mégtöbb cuccal, az úgy már elég combos téma...vagyis ez az amit nem tudok, és félek tõle. Meg lehet úgy oldani, hogy kijöjjön egy kb 22-26-os, és 44-13-as áttétel egy 7-es vagy 8-as agyváltóval? Bírja a tengelyre jutó mondjuk 80-90-100 kilós terhelést? Jómagam 196/90 körüli rider vagyok, nem szeretném ha Erdély közepén megnyekkenne valahol... Típust illetõen mindenképp szabadonfutó kellene, a kontra eleve kizáró, lejtõkön ill egyéb más helyeken sokszor nagyon jól jön az a fél pedálfordulat hátrafelé...másrészt a V-fék bõven elég...Olvasgatva a duplafékes megoldást....háááát....megmosolyogtató:) Szerintem én 10bõl 10x elsõ féket használok, vagy mindkettõt egyszerre. Mégis miért van a valamire való motorokon elöl lényegesen nagyobb duplatárcsa, és 1 kis mini egyedül hátul?:) Na mindegy...nem is ez érdekel engem.
Ha esetleg a Shimano mellett döntök, csak azzal az ocsmány markolatváltójával használhatom? A váltáshoz szükséges húzott bowden mennyisége nem egyezik meg a láncváltóséval? Ugyanez a kérdés érvényes a Sram-ra is:) Tudnám használni esetleg egy pöckölõs váltókarral, vagy valamelyik Sram Rocket-tel? Mondjuk jobban szeretnék Sram-ot, jelenleg is az õ oldalukon állok, és ez az I-Motion vagy mi a szösz is jobban tetszik mint a ferdeszemûek cucca. Na de ez nem tetszés kérdése, hanem hogy az adott felhasználásra mi a megfelelõbb.
Ha valaki tudna segíteni azt nagyon megköszönném:) város/nagycsomagos mindenféle terepes túra tehát.......ja és ejtõpapucsos vázam van, de láncfeszítõ szintén megoldható.

elõre is köszi

Viktor

#2039
Camping Joe

Camping Joe

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5,592 posts
Torpedo agyváltókról mi a véleményetek?


CJ

#2040
zirp

zirp

    vendég

  • fórumtag
  • 67 posts
hello,

van valakinek tapasztalata lehet-e és ha igen hogyan kontrás inter-7 bõl szabadonfutósat fabrikálni?

(ha a kezemben lenne, lehet én is látnám, de nem venném meg addig amig nem tudom a választ... ördögi kör...)

köszi

Ps igen próbáltam keresni a fórumon, de nem találtam.
még keresem tovább, de hátha valaki tudja a választ :-)
2StUpId2ShIfT