Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18262 replies to this topic

#9601
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7,205 posts
  • LocationBécs

Ha szerzel távtartókat ugyanúgy megoldható.


regebbi bringamon volt octalinkes cucc, es ott nem ert a hajtokar el haz szeleig, latszott a tengely. vagy a lanckerek pozicioja miatt kell?

#9602
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

octalinkes monoblokknal pontosan kell a meretnek passzolni ugyi (nincsenek spacerek, mint az integraltnal)? tehat a 73as hazba valo nem lesz jo 68asba?

Ha szerzel távtartókat ugyanúgy megoldható.


A sebesség mindent megold.

 


#9603
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7,205 posts
  • LocationBécs
octalinkes monoblokknal pontosan kell a meretnek passzolni ugyi (nincsenek spacerek, mint az integraltnal)? tehat a 73as hazba valo nem lesz jo 68asba?

#9604
Kobike

Kobike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,140 posts

Azért annyit tisztázzunk, hogy a fogaskoszorú csere elött nem volt problémája, tehát a probléma a fogaskoszorúhoz kötõdik, nem lett hirtelen ferde a váltótartó fül, nem lett koszosabb a váltógörgõ stb.


Igen, de a régi sor együtt kopott a régi lánccal, ezért gond nélkül mûködtek együtt. A váltó ferdesége persze tök független az egésztõl, és az nem is ezt a problémát okozná, de ha már észrevette és zavarja akkor igazán kijavíthatja.
Failure is always an option.

#9605
bloke

bloke

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4,821 posts
Azért annyit tisztázzunk, hogy a fogaskoszorú csere elött nem volt problémája, tehát a probléma a fogaskoszorúhoz kötõdik, nem lett hirtelen ferde a váltótartó fül, nem lett koszosabb a váltógörgõ stb.

#9606
Kobike

Kobike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,140 posts

Értem, köszi. Bár a lánc sem olyan túl régi, de akkor veszek egy újat, annyit még megér. Hogy a lánctányérok mennyire kopottak, az ebben az esetben nem számít?


Az lenne a tökéletes, ha az egész hajtásláncot egyszerre cserélnék, de a lánctányérok lassabban kopnak, azok túlélnek több lánkeréksort is.
A kép alapján azt mondom próbálj igazítani rajta az imbuszkulcsos módszerrel, de nem tûnik olyan vészesnek, ettöl még jól kellene mûködnie.
Failure is always an option.

#9607
Dark Archon

Dark Archon

    vendég

  • fórumtag
  • 78 posts

Akkor MJani01 már megadta a választ: új fogaskuszorú/régi lánc addig nem fut finoman amíg össze nem kopik. Gyakorlatilag a nyúlott láncodhoz hozzákopik az új lánckeréksor...érdemes láncot is cserélni ilyenkor.
A linkedet nem tudom megnyitni, de a váltó állásán úgy tudsz a legegyszerübben állítani, ha bedugsz egy imbuszkulcsot abba a csavarba ami felfogatja a váltót a vázhoz és annál fogva finoman a helyére hajlítod a váltótartó fület.


Értem, köszi. Bár a lánc sem olyan túl régi, de akkor veszek egy újat, annyit még megér. Hogy a lánctányérok mennyire kopottak, az ebben az esetben nem számít?

Csatolom ide a képet azért, hogy egyértelmû legyen, mire gondolok:
Feltöltött kép
Dark Archon

#9608
Kobike

Kobike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,140 posts

Sziasztok!

Nos, tegnap szétszedtem a váltót, megtisztítottam a váltógörgõket, láncot, lánctányérokat. A fogaskoszorú új, nem volt koszos, de a többin is egy kis egészséges trutyin kívül nem volt semmi extra. A középrész rendben van, üresen hajtva nagyon szépen fut. A hajtás viszont ugyanolyan furcsa maradt, kézzel tekerve lehet érezni és hallani is, mintha aprókat ugyan, de ugrana a lánc. Mintha a fogaskeréksor nem találna bele pont a láncszembe, hanem megemelné picit, de ezt természetesen nem látom, csak sejtem. Mindenesetre hátulról jön az effekt, nem középrõl.

Viszont figyelmes lettem ERRE. A két váltógörgõ nincs egy síkban, ennek tényleg így kell állnia? Oké, hogy nem volt rajta a lánc, de sok különbség nincs normál helyzetében sem. Emlékeim szerint nem ütöttem oda a váltót sosem. A váltó dõlését is lehet állítani?


Akkor MJani01 már megadta a választ: új fogaskuszorú/régi lánc addig nem fut finoman amíg össze nem kopik. Gyakorlatilag a nyúlott láncodhoz hozzákopik az új lánckeréksor...érdemes láncot is cserélni ilyenkor.
A linkedet nem tudom megnyitni, de a váltó állásán úgy tudsz a legegyszerübben állítani, ha bedugsz egy imbuszkulcsot abba a csavarba ami felfogatja a váltót a vázhoz és annál fogva finoman a helyére hajlítod a váltótartó fület.
Failure is always an option.

#9609
Dark Archon

Dark Archon

    vendég

  • fórumtag
  • 78 posts
Sziasztok!

Nos, tegnap szétszedtem a váltót, megtisztítottam a váltógörgõket, láncot, lánctányérokat. A fogaskoszorú új, nem volt koszos, de a többin is egy kis egészséges trutyin kívül nem volt semmi extra. A középrész rendben van, üresen hajtva nagyon szépen fut. A hajtás viszont ugyanolyan furcsa maradt, kézzel tekerve lehet érezni és hallani is, mintha aprókat ugyan, de ugrana a lánc. Mintha a fogaskeréksor nem találna bele pont a láncszembe, hanem megemelné picit, de ezt természetesen nem látom, csak sejtem. Mindenesetre hátulról jön az effekt, nem középrõl.

Viszont figyelmes lettem ERRE. A két váltógörgõ nincs egy síkban, ennek tényleg így kell állnia? Oké, hogy nem volt rajta a lánc, de sok különbség nincs normál helyzetében sem. Emlékeim szerint nem ütöttem oda a váltót sosem. A váltó dõlését is lehet állítani?
Dark Archon

#9610
Ðave

Ðave

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,011 posts

Köszi a válaszokat.


Egytányérnál nekem elég volt feltennem egy elsõ váltót... országuton, de néha ugrálva bírta egész jól...

#9611
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts
Köszi a válaszokat.

#9612
Kobike

Kobike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,140 posts

Próbáltam utánanézni itt a fórumon, de nem találtam egyértelmûen a dolgot.

Azon gondolkozom, hogy 2X7 vagy 1X7 rendszerre váltok.

Ezt megtudom tenni, hogy csak simán leszedem az 1 vagy a 2 lánckereket és a váltót, aztán hajrá?

Vagy kell valami még hozzá, ss lánctányér (fõleg az 1x7 esetén), láncterelõ vagy hasonló?

kölyökkoromban volt 1x5 meg 1x6 -os bringám is, de már nem emlkészem, hogy volt megoldva.


Én egy régi 3x7-es MTB-t alakítottam 1x7-es városi bringává. Úgy csináltam, hogy elöl az az egy kb. a korábbi középsõ helyén legyen, és így nincs vele semmi gond (igaz még nem is sokat mentem vele, ez volt az egyik téli project :)). Szerintem a régi 1x5 és 1x6-os bringáidon sem volt semmi láncterelõ. Persze ez városi meg országúti használatra vonatkozik, ha terepen használod, vagy ugrálsz vele az más, akkor leeshet a lánc.
Failure is always an option.

#9613
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár
Valamibõl (lánc, fogaskoszorú, lánckerék) raktál újat a bringára? Mert ha igen akkor még nem kopott össze a rendszer.


A sebesség mindent megold.

 


#9614
DonMatteo

DonMatteo

    vendég

  • fórumtag
  • 162 posts

Nekem az 530-as van, ami kb. ugyanaz.

Én elégedett vagyok vele, a csapágyak ezt a téli retket is bírják eddig napi szinten, tekerés közben egy lx-hez képest és semmi különbséget nem érzek.

Gondolom nehezebb annál, mert nem üreges, meg acél az alsó két tányér.

Ami kicsit negatív, hogy a fekete festék úgy jön le róla, mintha kötelezõ lenne neki.


Sziasztok!

Köszönöm a hozzászólásokat, asszem nekem ez tökéletesen meg fog felelni :)
Már csak az idõjáráson kéne változtatni...

Üdv

#9615
Dark Archon

Dark Archon

    vendég

  • fórumtag
  • 78 posts
Köszi a válaszokat. Hát az lesz, hogy - ismét - fullra szétszedek mindent és patyolat tisztára suvickolom, aztán meglátom, de azért elõször a középrészt tekerem meg üresen.
Dark Archon

#9616
Big30

Big30

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 522 posts
Ha a középrész felöl hallod a hangot, akkor lánc nélkül forgasd körbe a hajtókart, ha akkor is ilyen hangot hallassz akkor megvan a bibi.


A kereket meg át tudod tenni a másik bicajba, a h.váltó határoló csavarját kell jobban betekerni.
Amire figyelni kell, hogy a fogaskoszorú és a lánc nagyjából együtt kopjon, mertha nem akkor ugrálhat a lánc.
Én 8as karral használok 7es fogaskoszorút.

#9617
xian

xian

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,280 posts
  • LocationTahitótfalu (ritkán Ózd)
Retkes váltógörgõk..?

Vegyipari Technikus, Biológia Tanár, Specialized Epic Marathon, Lumix G80, Golden retrievers


#9618
bloke

bloke

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4,821 posts

Üdv!

Lecseréltem a fogaskoszorút (az egész kerékkel egyetemben), a váltót beállítottam, ahogy olvastam itt - bár nagy gyakorlatom nincs benne. Magával a váltással nincs is gond, de bizonyos fokozatokban olyan darabos (grízes) a hajtás, mint mikor egy homokszem szorul a csapágyház és a golyók közé. A váltót csesztessem még vagy ideje újrazsíroz(tat)ni a középrészt?

Az egész bringában kb. 4000km van, elsõ-hátsó agy és a fogaskeréksor zsír új, láncot 2x cseréltem. Természetesen pucoltam is, annyi kosz nincs rajta, hogy az lehetne érezni, de nem tudom :)

Egy másik dolog: a "régi" 8 sebességes kerekemet át szeretném tenni a barátnõm 7 sebességesébe. Ha beállítom a váltót, akkor ennek lesz bármi hátránya a hajtásra nézve? Azt leszámítva, hogy a 8. fogaskerékre nem tud felváltani a váltókar miatt. Vagy illene kicserélni a kazettát?

Elõre is köszi!


A végállás csavarokat beállítottad? Én amikor cserélgetem a fogaskoszorúkat, elég nagy eltéréseket szoktam tapasztalni. Ha a fogszámban van eltérés, akkor még az is lehet, hogy a váltógörgõ hozzáér a legnagyobb fogaskerékhez.

#9619
Dark Archon

Dark Archon

    vendég

  • fórumtag
  • 78 posts
Üdv!

Lecseréltem a fogaskoszorút (az egész kerékkel egyetemben), a váltót beállítottam, ahogy olvastam itt - bár nagy gyakorlatom nincs benne. Magával a váltással nincs is gond, de bizonyos fokozatokban olyan darabos (grízes) a hajtás, mint mikor egy homokszem szorul a csapágyház és a golyók közé. A váltót csesztessem még vagy ideje újrazsíroz(tat)ni a középrészt?

Az egész bringában kb. 4000km van, elsõ-hátsó agy és a fogaskeréksor zsír új, láncot 2x cseréltem. Természetesen pucoltam is, annyi kosz nincs rajta, hogy az lehetne érezni, de nem tudom :)

Egy másik dolog: a "régi" 8 sebességes kerekemet át szeretném tenni a barátnõm 7 sebességesébe. Ha beállítom a váltót, akkor ennek lesz bármi hátránya a hajtásra nézve? Azt leszámítva, hogy a 8. fogaskerékre nem tud felváltani a váltókar miatt. Vagy illene kicserélni a kazettát?

Elõre is köszi!
Dark Archon

#9620
Big30

Big30

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 522 posts
Ha csak egy tányér van elöl akkor mindenképpen kell egy olyan cucc ami nem engedi leesni a láncot.
Anno ezt ugy oldottam meg, hogy vettem egy konzolos váltóhoz való bilincset, meg szétbuhertam egy elsõváltót és rögzítettem egy csavarral a bilincshez a váltóterelõ lemezt.Ezután megfelelõ poziciót belövöd és kész.
Ha normál körülmények között használod a bringát nem kell hozzá láncfeszítõ,
de ha sokat terepezel akkor szerintem nem árt ha van.

Ha két tányért hagysz meg elöl akkor meg mindenképp kell hozzá elsõváltó.






Próbáltam utánanézni itt a fórumon, de nem találtam egyértelmûen a dolgot.

Azon gondolkozom, hogy 2X7 vagy 1X7 rendszerre váltok.

Ezt megtudom tenni, hogy csak simán leszedem az 1 vagy a 2 lánckereket és a váltót, aztán hajrá?

Vagy kell valami még hozzá, ss lánctányér (fõleg az 1x7 esetén), láncterelõ vagy hasonló?

kölyökkoromban volt 1x5 meg 1x6 -os bringám is, de már nem emlkészem, hogy volt megoldva.