Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Meghajtás (lánc, fogaskoszorú, hajtómű, monoblokk)

* * * * * 3 votes

  • Please log in to reply
18262 replies to this topic

#7741
daniel.jozsef

daniel.jozsef

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 348 posts

Nyílván való, hogy a 175mm-es jobb és könnyebb a hajtás szempontjából, mivel hosszabb az erõkar. ;)

Ez így nem igaz, hogy "jobb és könnyebb" lenne a hosszabb hajtókar. Mindenkinek a saját méreteihez kell mérnie a hajtókart, és a "hozzád képest" hosszú kar inkább alacsonyabb, a rövid inkább magasabb kadenciára (pörgetésre) kényelmes.
A rövidebb karhoz meg kicsit más áttéteket használva semmivel nem lesz "nehezebb" a bicajozás. Pl. országútin 11-23-as helyett egy 12-25-ös sor kb. meg is oldotta a problémádat.

Az hogy kisebbre cserélem az elsõ lánckereket, azzal könnyebb lesz a hajtás az kizárt. !:(

Hát pedig ez már csak így van, kisebb lánckerék, kisebb áttét, könnyebb hajtás... Fizika, capisci?
Különben meg szerintem szokj le a félkövér betûtípusról, mert nem érzõdik túl jómodorúnak...

#7742
Gimmy

Gimmy

    vendég

  • fórumtag
  • 52 posts

Sziasztok!

Feeder67: Privi ment!

Nos,egyre jobban foglalkoztat a dolog,hajtómû terén. Próbáltam rákeresni az SLX FC-M660 MTB ill. Trekking hajtómûkre,de csak képeket találtam róla,"értelmesebb" leírást a különbségeikrõl sajnos nem. S a képeken is látszik az,hogy a középsõ legtöbbet használt fogaskerék a montis verziónál fekete színû,könnyített (kifúrt) míg a trekking verziónál ez a f.kerék ezüst színû,s nincsenek kifúrva a fogaskerék fogai. Így ebbõl gondolnám,hogy az talán nem is annyira strapabíró lehet, mint az amúgy is annyira "beharangozott" SLX középsõ tányérja: "A kompozit középsõ lánctányér kétszeres
élettartamot, jobb váltást és csendesebb hajtást kínál."

Az hogy 170mm vagy 175mm a hajtókar hossza,az mennyit számít? A hosszabbat értem miért jobb,mert "nagyobb" erõt lehet kifejteni a hajtásnál,mert nagyobb az erõkar. De mekkora különbség van a 170 ill. 175-ös méret hajtásánál? Érezhetõ,hogy a rövidebb vagy a hosszabbal hajtunk?

Bocs a tudatlanságomért,és a sok kérdésért. De köszi annak aki segít.




Nyílván való, hogy a 175mm-es jobb és könnyebb a hajtás szempontjából, mivel hosszabb az erõkar. ;)

Azt viszont vedd figyelembe, hogy ha jobban bedõlsz kanyarodáskor, akkor bukhatsz is vele, mert bár nem sok az a 5mm plusz, de ahhoz épp elég, hogy bukjon vele az ember, amúgy meg ha az erdõben járkálsz vele túrázgatni, akkor meg tök mindegy, hogy mekkora... ;)))

68,73,83,100 ezek a középrész méretek
nincs 63-as!


Az OLASZ az meg 70mm-es, de gondolom az a 73mm -es... ?;)

"tamaska"-nak a ('10510')-re üzenem, hogy nem kellett volna megtenned, mert magam is így tettem volna, ahogy tetted, csak az idõkorlát, túl rövid. :(
A Terminalon.hu-n, ezt már megoldották... ;)

De nem jobb így, most õsszintén. ?:)

Amúgy meg, Köszönöm... :)

Nagyon túlpörgöd ezt a témát.
A 26-36-48 ugyanolyan jól fog mûködni, mint a 28-38-48 és nem nehezebb lesz hajtani, hanem könnyebb kb 5-7%kal.



Az hogy kisebbre cserélem az elsõ lánckereket, azzal könnyebb lesz a hajtás az kizárt. !:(

Szerintem félre értetted a kérdést, azaz az abban szereplõ jelenlegi lánckerekem az a 28-38-48-as és ezt, ha cserélném 26-36-48-as lánckerék osztásúra, abban az esetben biztos, hogy nehezebb a hajtás... !:(
Csak mennyivel lenne nehezebb, ez volt a kérdésem. :(

Ha viszont csak elírtad, akkor semmi gond, mert így akkor értem a válaszodat, ugyan is akkor ezekszerint a 26-36-os lánckeréken lessz ez a álltalad írt "5-7%" plusz terhelés, hát az gáz, mert akkor így nem jöhet szóba a dolog... :(

Minden esetre köszi a választ. :)

#7743
Howkeddlee

Howkeddlee

    vendég

  • fórumtag
  • 97 posts
Sziasztok!

Feeder67: Privi ment!

Nos,egyre jobban foglalkoztat a dolog,hajtómû terén. Próbáltam rákeresni az SLX FC-M660 MTB ill. Trekking hajtómûkre,de csak képeket találtam róla,"értelmesebb" leírást a különbségeikrõl sajnos nem. S a képeken is látszik az,hogy a középsõ legtöbbet használt fogaskerék a montis verziónál fekete színû,könnyített (kifúrt) míg a trekking verziónál ez a f.kerék ezüst színû,s nincsenek kifúrva a fogaskerék fogai. Így ebbõl gondolnám,hogy az talán nem is annyira strapabíró lehet, mint az amúgy is annyira "beharangozott" SLX középsõ tányérja: "A kompozit középsõ lánctányér kétszeres
élettartamot, jobb váltást és csendesebb hajtást kínál."

Az hogy 170mm vagy 175mm a hajtókar hossza,az mennyit számít? A hosszabbat értem miért jobb,mert "nagyobb" erõt lehet kifejteni a hajtásnál,mert nagyobb az erõkar. De mekkora különbség van a 170 ill. 175-ös méret hajtásánál? Érezhetõ,hogy a rövidebb vagy a hosszabbal hajtunk?

Bocs a tudatlanságomért,és a sok kérdésért. De köszi annak aki segít.

#7744
feeder67

feeder67

    vendég

  • fórumtag
  • 120 posts
El árulnád hol ez az üzlet?

#7745
Howkeddlee

Howkeddlee

    vendég

  • fórumtag
  • 97 posts
Illetve egy olyan kérdésem lenne még,hogy találtam egy üzletet,ahol slx hajtómûvet lehet kapni,egész olcsón ~22e-ért csapággyal együtt. De sajna csak a trekking verzió van belõle (26-36-48). Képeket láttam róla,de ott mintha a középsõ fogaskeréken nem lennének kifúrva a fogak. Elõfordulhat hogy azon másik lánckerekek vannak mint a montis verzión? Hmmm... nem tudom érdemes lenne-e erre váûltani,vagy drágábban vegyek "montis verziót" (22-32-44)?
Nah most légy okos...Domokos... :-)

#7746
Howkeddlee

Howkeddlee

    vendég

  • fórumtag
  • 97 posts
Nem tud valaki véletlen valami oldalt,ahol tesztelve vannak ezek a hajtómûvek? (LX - SLX - XT)

Köszönöm a segítséget...

#7747
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Sziasztok!

...mert ott a legtöbbet használt középsõ fogaskerék állítólag valami nagyon jó,és tartós darab. Talán jobb mint az XT középsõ fogaskereke.

Egyformák.


A sebesség mindent megold.

 


#7748
Howkeddlee

Howkeddlee

    vendég

  • fórumtag
  • 97 posts

LX bõven elég, sõt úgy rémlik volt valamelyik bike tesztben egy összehasonlítás, és az SLX merevebb volt mint az XT(?)


Sziasztok!

Köszönöm a hozzászólásokat,és a segítséget. Kár,hogy nem láttam ezt a tesztet. Mondjuk az SLX felé is "hajaztam" kissé,mert ott a legtöbbet használt középsõ fogaskerék állítólag valami nagyon jó,és tartós darab. Talán jobb mint az XT középsõ fogaskereke.

Sor és lánc tekintetben,azt mondjátok hogy jobb lenne inkább a shimanohoz nem sramot venni,hanem szintén shimanot?

Köszi a válaszokat.

#7749
Paul Vitti

Paul Vitti

    fróumfggüõ

  • fórumtag
  • 2,025 posts
LX bõven elég, sõt úgy rémlik volt valamelyik bike tesztben egy összehasonlítás, és az SLX merevebb volt mint az XT(?)
Olyan nincs, hogy valami nem sörnyitó.

#7750
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

...


Nagyon túlpörgöd ezt a témát.
A 26-36-48 ugyanolyan jól fog mûködni, mint a 28-38-48 és nem nehezebb lesz hajtani, hanem könnyebb kb 5-7%kal.

Az XTR más. Érdemes is beszerezni, én is azzal nyúzom az XT-t.


Csapágy biztos hogy ugyanaz annál is, aztán a tömítés nem gumi részében lehet különbség.


A sebesség mindent megold.

 


#7751
Dante

Dante

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7,199 posts

csapágyazás az összes htII nél ugyanaz


Az XTR más. Érdemes is beszerezni, én is azzal nyúzom az XT-t.
With this bike you can traverse even the most technically difficult terrain and still maintain some semblance of control (obviously depending on your skill level).
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás :)

#7752
sala

sala

    Telóguru

  • fórumtag
  • 13,254 posts
  • LocationSvájc
Lx hajtómû, csapágyazás az összes htII nél ugyanaz.
fogsor+láncból én szintén shimanot vennék...

fuck me, i'm famous!
-- Go ahead, Droids! --->

https://www.veloinfanger.ch/


#7753
Howkeddlee

Howkeddlee

    vendég

  • fórumtag
  • 97 posts
Sziasztok!

Érdeklõdni szeretnék,és a segítségeteket kérném olyanban,hogy most szeretném felújítani a gépemet,és tanácstalan vagyok. Viszonylag sokat kerékpározom (még télen is), sokat túrázunk is. A súlyom elég nagy,135 kg körül vagyok.
Elõször is az lenne a kérdésem,mivel most eléggé lent vannak az árak,hogy hajtómûben gondolkodom elsõként.
Mindenképp Shimano a kiszemelt,integrált csapágyas és hollowtech-es. Az egyik az LX (FC-M580 vagy 582) a másik az XT (FC-M770),amit kinéztem. (23e és 38e az áruk kb.)
Érdemes-e azt a 15e különbséget az XT-ért kifizetni? Esetleg csapágyazásban van különbség az LX ill. XT között?
Az hogy az egyik x grammal könnyebb mint a másik,az egyáltalán nem érdekel,s nekem csak az a lényeg,hogy bika erõs legyen. Jelenleg is egy LX hajtómûvet használok,igaz még négyszögtengelyest,asszem 99es modellt,persze már cserélt tányérokkal. Nah ez kellõen hajlik a talpam alatt,még úgy is hogy nem állok ki a nyeregbõl tekerés közben.

A másik kérdésem,hogy az LX vagy XT hajtómûhöz,ideális választás-e pl egy SRAM PG-970-es sor és egy PC 991 Cross Step lánc,vagy inkább ezekbõl is vegyek Shimanot? Amúgy azt is hallani,hogy ez a 970-es sor nem a legjobb választás,mert volt akinél "ropogást" lehetett érezni hajtás közben,illetve volt akinek "széthullott" menet közben az egész sor...

Ha használ valaki ezek közül valamelyiket (LX - XT Hajtómû illetve 970 sor és 991 lánc) megköszönném ha leírná a tapasztalatát... Sokat segítene vele nekem.
Bocsánat,ha hosszú voltam,és mindenkinek köszi,aki segít.

Üdv.How.

#7754
Gimmy

Gimmy

    vendég

  • fórumtag
  • 52 posts

shimano-ból soha nem volt 28-38-48
tudomásom szerint mindig csak 26-36-48 volt, ez a "trekking" osztás.
az új hajtómû 50-es láncvonalat fog neked csinálni, szóval ha az elsõváltód nem tudja az 50-es láncvonalat, akkor azt cserélni kell
namost olyan, ami tud 50-es láncvonalat ÉS 6-os láncot, olyan nincs.
ergo minden mást is cserélned kell, mert nem fog rendesen mûködni az elsõváltó.
a 70-es monoblokkház olasz menetes, olyan középcsapágyat keress.


Üdv... :)
Köszönöm a válaszodat, de az elsõ váltót is lecserélem, ha muszáj hozzá, de most azt szeretném elérni, hogy a jelenlegi négyszögtengelyest OCTALINK-ra tudjam kicserélni. :)
A 70-es középcsapágy az lenne, csak ezzel a lánckerék kiosztással van a gondom, mert nem Én hajtom majd, mivel nem az enyém a kerékpár így a kisebb lánckerékkel tudnám csak ezt megoldani, csak az, mint ahogy azt írtam is, nem tudom, hogy mennyivel nehezebb a hajtása... ?:(
Mivel a kisebb lánckerékkel a hajtás is nehezebbé válik, amit épp el akarok kerülni... :(
Igaz csak 2 fogról van szó és az is csak a kicsi, és a középsõ lánckeréken van jelentõssége, és azt hiszem a nagyot, és a középsõ lánckereket használja gyakrabban. :(
Most már csak az ár az, amit sokallok, mert max. 7000- de 10 fölé semmiképp nem akarok rá költeni többet. :(
Ez a FC-M521 amit találtam és még tetszik is, tegnap néztem 19000-be kerül, úgy-hogy vagy marad a négyszögtengely vagy jöv.-re hátha lejjebb megy az ára a kisebb Adó miatt, bár Én abban nem hiszek… :(

Ui. A racsnit semmiképp nem akarom lecserélni, mert nincs is már mire… :)
Mert a 6-ost nem nagyon kapni már, mintha nem létezne már, és úgy állnak hozzá az emberhez, mint a repláshoz, hogy hmmm, mit akkar ez itt egy 6 s-el, milyen megalázó, ohhh Istenem... ?:(

yep, igazad van
csak octalinkben gondolkoztam...
olasz menettel viszont az oktás kar mindenképpen 50-es láncvonallal lesz


Szerintem a jelenlegi elsõ váltóval is mûködne, mert ami rajta van az felsõbilincses és bõven belefér jobbra és balra is, az a 1,5mm oldal irányú lánc váltónak a mozgás kiterjedésébe. :)

A 47mm és az 50mm láncvonalhoz képest. :)

Négyszögtengelyesbõl biztos létezik, mert http://techdocs.shim...69830608880.pdf és ha jól tudom még 38as tányérotok is van hozzá a nagykerben.


Semmi különbséget nem fogsz érezni a 26-36-48 és a 28-38-48 között.


Üdv... :)
Igen, négyszöges létezik, de OCTALINK-ost kerestem, de 28-38-48-ast Én sem találltam... :(
Így akkor a 26-36-48-as jöhet számításba már csak Octalinkes, ezt szerettem volna megtudni, köszönöm a válaszaitokat... :)

Most még annyi kérdés merült fel bennem a 2 lánckerék foggal kevesebb ill. kisebb lánckerék miatt, hogy a váltást mennyiben fogja megváltoztatni az esetemben szerintettek a 6s miatt, mivel a nagy lánckerék mérete ugyan úgy 48 fogból áll majd, tehát a láncon tulajdon képpen-e szerint nem kell kisebbre vennem a lánc hosszát, de mi a helyzet a középsõ és a kicsi lánckerék esetében... ?:(
Túl laza lesz a lánc a két foggal kisebb lánckeréken... ?:(
Vagy, hogy ezt elkerüljem, összébb kell húznom a láncot, azaz rövidebbre kell-e vennem a lánc hosszát...?:(
Vagy nem fog jól váltani, mert nem egyforma a két lánckerék és a nagy lánckerék átmérõ különbség aránya, így lefog esni a középsõn és a kicsin a lánc, vagy nem tudok majd váltani vele egyáltalán... ?:(
Bár tudom, nem gumi ez, hogy a nyúlás egyforma mértékû lenne, de a váltóban a láncfeszítõ rugók szerepe épp ez lenne, hogy egyforma feszességet biztosítson, nem de... ?:(

Valamint még a Lánc is érdekelne, mert most új UN-HG51-es lánc van rajta, ami állítólag 6-7-8s-re jó, tehát elméletileg akkor az FC-M521-es hajtómûvel is jónak kellene lennie, mert ezt 8s-hez írja a Shimano könyv... ?:(

Továbbra is érdekelne, hogy ha valaki tud olyan OCTALINK-es hajtómûrõl, ami akkor 26-36-48-as fogkiosztással van és 10 rugó alatt kapni, lánckerék védõvel, akkor kérem hívja fel rá a figyelmem, akár egy Link-el vagy egy privi üzivel.

Köszönöm :)

#7755
faqtya

faqtya

    újonc

  • fórumtag
  • 4 posts
ment repü is.
legalábbis remélem, mert az elküldöttben nem látom. :/
(szerk.: á, már megvan a bibi. :) )

faqtya:

ment neked privi, van egy alant megtekinthetõ lomom, ha külcc egy postacímet, megkaphatod, csak hogy szokd a fórumot :-)
Picasa Web Albums - Gábor Eczet - 2010-11-19



#7756
sala

sala

    Telóguru

  • fórumtag
  • 13,254 posts
  • LocationSvájc
retro 600, szép pedál

fuck me, i'm famous!
-- Go ahead, Droids! --->

https://www.veloinfanger.ch/


#7757
savanyugabi

savanyugabi

    bentlakó

  • fórumtag
  • 6,707 posts
faqtya:

ment neked privi, van egy alant megtekinthetõ lomom, ha külcc egy postacímet, megkaphatod, csak hogy szokd a fórumot :-)
Picasa Web Albums - Gábor Eczet - 2010-11-19

#7758
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,932 posts

shimano-ból soha nem volt 28-38-48
tudomásom szerint mindig csak 26-36-48 volt, ez a "trekking" osztás.
az új hajtómû 50-es láncvonalat fog neked csinálni, szóval ha az elsõváltód nem tudja az 50-es láncvonalat, akkor azt cserélni kell
namost olyan, ami tud 50-es láncvonalat ÉS 6-os láncot, olyan nincs.
ergo minden mást is cserélned kell, mert nem fog rendesen mûködni az elsõváltó.
a 70-es monoblokkház olasz menetes, olyan középcsapágyat keress.


Nekem egy régi, lógós õsöreg stx elsõ váltó van fent egy integrált deore karhoz, ami 50 mm-es, ráadásul 44 fogas a nagytányér és 7-es lánchoz. Tény, hogy lehetne jobb is az elsõ váltás, meg már kicsi emelkedõn is igencsak recseg-ropog váltáskor, de ha nem megy sokat hegyen, vagy ritkán használja akkor azért mûködik a dolog, fog tudni váltani.

Engem jobban zavar, hogy a nagytányért 50 mm mellett nem lehet használni a 44-es kiosztással, mert nem sok értelmét látom a 44-11,13 kiosztásnak, max lejtõn lefelé. A többi fokozaton meg már úgy keresztbe áll a lánc, hogy rossz nézni.

#7759
faqtya

faqtya

    újonc

  • fórumtag
  • 4 posts
köszi, de ez a fotón pont nem olyan, ami nekem kell.
meg egy magyarországi disztribútornál sem láttam egyelõre megfelelõt. :)

(robnak ment a válasz, csak még szoknom kell ezt a fórumot. :) )

#7760
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16,879 posts

Négyszögtengelyesbõl biztos létezik, mert http://techdocs.shim...69830608880.pdf és ha jól tudom még 38as tányérotok is van hozzá a nagykerben.

yep, igazad van
csak octalinkben gondolkoztam...
olasz menettel viszont az oktás kar mindenképpen 50-es láncvonallal lesz

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.