Köszi a linket.
Ezt a részt nem tudom értelmezni, mást ír a táblázat és a szöveg.
"Viszont azt is látnunk kell, hogy a szakítószilárdság területén tényleg vannak különbségek az anyagok minõségének függvényében. Ez az érték azt mutatja, hogy ha azonos átmérõjû és falvastagságú csövekbõl, ugyanakkora kerékpárvázat építenénk a három alapanyagból, akkor az alumínium csak 1/3 annyi terhelést bírna, mint az acél, és a titán se tudna többet, mint az acél értékének felét."
Akkor most az elasztikusság vagy a szakítószilárdság számít? Elég zavaros az egész.
A táblázatban szereplõ szakítószilárdság adatot a wikipedia nem támasztja alá.
Hali!
Elnézést, ezek nem az én eszmefuttatásaim, az oldalt szerkesztõk és a Gábor rakták össze, lehet hogy bizonyos része túl populártudományosra sikeredett.
Naszóval, ez az abszolút értékben vett szakítószilárdság nagyság nem szerencsés dolog, sokkal jobb lenne egy táblázat, ahól tól-ig értékek v. sávok lennének. Úgy már vizuálisabb lenne az egész, és kiderülne hogy bizony van erõsebb titán bizonyos acéloknál, de abszolút értékben ez nem igaz.
Itt leginkább a vázakhoz használt anyagokról van szó. Ezesetben viszont a még biztonsággal hegeszthetõ anyagoknak nincsen akkora szakítószilárdságuk, mint azoknak a másféle alakú anyagoknak, amit szinte bárki megkaphat a boltban.
Ezen kívül számtalan más paraméter is létezik még, aminek meg kell felelni. Egy magas szakítószilárdsági érték nem garancia semmire sem, mert ha ehez egy alacsony ütõmunka párosul, akkor biztosak lehetünk abban, hogy az anyagnak nincsen szívóssága.
A rugalmasság meg megint egy másik dolog. Rugalmasságot nem lehet ötvözni, az egy anyagállandó. Azaz nincs olyan hogy rugalmasabb ötvözet.
Ezt a paramétert pl. vázak esetében a csõ méretével lehet befolyásolni. Más a dolog egy pedáltengelynél, az eléggé korlátozott mérettel bír, nem lehet egy vastag csõszerû tengelyt használni, mert akkor anatómiailag lesz szar az egész konstrukció, ugyanis minél inkább a tengely központjában van a lábunk, annál jobb!
A titánnal kiváltott acélalkatrészek amúgy 45%-al könnyebbek mint az acél volt eredetileg, ha 1:1-ben geometriailag ugyanaz. Általában viszont a titán alkatrészek némileg különböznek az acéltól, úgyhogy inkább 40% a súlymegtakarítás.
Nekem az az elvem, hogy minden anyagot a megfelelõ helyére. Van ahol a titán jobb választás, van ahol az acél (még mindig), van ahol az alu (legtöbbször ez az anyag nyer az ár/érték versenyben), a karbon se jó mindenhová, meg a tényleg jó karbonalkatrész nincsen meg fillérekbõl.
Na, remélem nem kavartam össze semmit se mégjobban!
Yas.