Jelentkezz be Regisztrálj
Grammmmánia - a végletekig
#221
Írta 2011. február 17. - 14:46
#222
Írta 2011. február 17. - 14:36
Köszi a linket.
Ezt a részt nem tudom értelmezni, mást ír a táblázat és a szöveg.
"Viszont azt is látnunk kell, hogy a szakítószilárdság területén tényleg vannak különbségek az anyagok minõségének függvényében. Ez az érték azt mutatja, hogy ha azonos átmérõjû és falvastagságú csövekbõl, ugyanakkora kerékpárvázat építenénk a három alapanyagból, akkor az alumínium csak 1/3 annyi terhelést bírna, mint az acél, és a titán se tudna többet, mint az acél értékének felét."
Akkor most az elasztikusság vagy a szakítószilárdság számít? Elég zavaros az egész.
A táblázatban szereplõ szakítószilárdság adatot a wikipedia nem támasztja alá.
Hali!
Elnézést, ezek nem az én eszmefuttatásaim, az oldalt szerkesztõk és a Gábor rakták össze, lehet hogy bizonyos része túl populártudományosra sikeredett.
Naszóval, ez az abszolút értékben vett szakítószilárdság nagyság nem szerencsés dolog, sokkal jobb lenne egy táblázat, ahól tól-ig értékek v. sávok lennének. Úgy már vizuálisabb lenne az egész, és kiderülne hogy bizony van erõsebb titán bizonyos acéloknál, de abszolút értékben ez nem igaz.
Itt leginkább a vázakhoz használt anyagokról van szó. Ezesetben viszont a még biztonsággal hegeszthetõ anyagoknak nincsen akkora szakítószilárdságuk, mint azoknak a másféle alakú anyagoknak, amit szinte bárki megkaphat a boltban.
Ezen kívül számtalan más paraméter is létezik még, aminek meg kell felelni. Egy magas szakítószilárdsági érték nem garancia semmire sem, mert ha ehez egy alacsony ütõmunka párosul, akkor biztosak lehetünk abban, hogy az anyagnak nincsen szívóssága.
A rugalmasság meg megint egy másik dolog. Rugalmasságot nem lehet ötvözni, az egy anyagállandó. Azaz nincs olyan hogy rugalmasabb ötvözet.
Ezt a paramétert pl. vázak esetében a csõ méretével lehet befolyásolni. Más a dolog egy pedáltengelynél, az eléggé korlátozott mérettel bír, nem lehet egy vastag csõszerû tengelyt használni, mert akkor anatómiailag lesz szar az egész konstrukció, ugyanis minél inkább a tengely központjában van a lábunk, annál jobb!
A titánnal kiváltott acélalkatrészek amúgy 45%-al könnyebbek mint az acél volt eredetileg, ha 1:1-ben geometriailag ugyanaz. Általában viszont a titán alkatrészek némileg különböznek az acéltól, úgyhogy inkább 40% a súlymegtakarítás.
Nekem az az elvem, hogy minden anyagot a megfelelõ helyére. Van ahol a titán jobb választás, van ahol az acél (még mindig), van ahol az alu (legtöbbször ez az anyag nyer az ár/érték versenyben), a karbon se jó mindenhová, meg a tényleg jó karbonalkatrész nincsen meg fillérekbõl.
Na, remélem nem kavartam össze semmit se mégjobban!
Yas.
#223
Írta 2011. február 17. - 12:29
#224
Írta 2011. február 17. - 11:02
A sebesség mindent megold.
#225
Írta 2011. február 17. - 09:18
#226
Írta 2011. február 17. - 00:42
Ja, és mennyiért lehetne eladni?
A sebesség mindent megold.
#227
Írta 2011. február 13. - 10:10
Akkor ehhez képest egy 540 vagy 520 amit 3 éve ütök vágok és semmi baja?
respect for 540 (:
még nem hagyott cserben engem sem
#228
Írta 2011. február 13. - 08:25
#229
Írta 2011. február 07. - 23:13
Pontosabban míg ez a gumi volt fenn egy defektem sem volt.
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!
#230
Írta 2011. február 07. - 22:28
325gr azért nem fél kg, és igazad van vannak 50-70e pedálok amik tényleg széthullanak fél év alatt az mire jó?
Vitrinbe
70 Euró volt a 25-ös Exustar és 200-210gr. A német forumban valaki 185gr készitett belöle.
2 szezont használtam én, az elég egy darabig olyannak, aki kizárólag versenyekre haszálná.
Gumira sem teszel +130-150grammot, mert "sokáig jó". Ez a grammánia topic.
#231
Írta 2011. február 07. - 13:31
Xpedom van nekem is és ugyan ez a problémám, de szerencsére a csapágyat egész olcsón meg lehet úszni.Amúgy sztem is egy nagyon jó kis pedál, jól is néz ki, már 3 éve használom, most cserélek másodjára csapágyat.
NEkem is xpedo pedálom van, és a csapágya tény hogy nem a legtartósabb, de egy kis zsír feltöltés a tengelyre a pedáltestbe, és máris tökéletesen fut tovább (nem rág, nem kotyog, persze nem mondom hogy a legigényesebb megoldás)
#232
Írta 2011. február 07. - 13:19
ööö.... hová van odaírva, hogy korlátozott élettartam? A schwalbe gumiknál láttam ilyet, de ezeknél a pedáloknál pl. nem. Ez azért lenne fontos, mert esetleg azt gondolnám, hogy a normál pedál hétszeres áráért esetleg nem heted annyi élettartamot kapok.
Az 520-as pedálomban 16000 km van és hibátlan, de ami még jobb, hogy van itthon egy 1500 ft-os platform pedál, amiben minimum 10 000 km-van, ebbõl kb. 7000-et csont szárazon futott, télen, esõben, sárban és semmi balya, nem kotyog, nem szorul, finoman jár.
#233
Írta 2011. február 07. - 12:30
Akkor ehhez képest egy 540 vagy 520 amit 3 éve ütök vágok és semmi baja?
Elõtte 520-ast használtam, ami átkerült a téli bicóra, már 4 éves és tényleg semmi baja, csak kopott mint állat.Pedig kap sarat, havat, sós lét.Nem vitatom, h tartósabb, de az Xpedo jobban tetszik, könnyebb és talán a sarat is jobban "szereti".
#234
Írta 2011. február 07. - 11:06
Verseny alkatrészeknél nem az élettartam az elsõdleges, miért nem lehet ezt megérteni? Gondolj csak a forma-1-re, vagy a wrc autókra, minden verseny után szétszedik, ellenõrzik, összerakják, és még úgy se tartós, ellenben egy utcai autóra évekig rá se kell nézni, max olajcsere, de másra is való mind a kettõ. Az extra könnyû bringával rendelkezõk ezzel általában tisztában vannak, és nem lepõdnek meg, ha szezon végén ez-az kuka lesz a gépen. Viszont van szezonban egy 8-9 kg-os gépük, ami összehasonlíthatatlanul gyorsabb, mint egy 11-12 kg-os bringa. Valamit valamiért. Az ilyen könnyû pedált nem fogja senki divatból rátenni egy 13 kg-os fully gépre. Nem fikázni kell, minden oda való, amire kitalálták. És más zsebében sem kell turkálni, valakinek az ilyen árkategória csak hobby, mondjuk mellette motorozik is, ott rögtön 3-4 millió egy jó motor. (Ismerek ilyet)
#235
Írta 2011. február 07. - 08:22
Vitrinbe
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!
#236
Írta 2011. február 07. - 08:18
#237
Írta 2011. február 07. - 07:13
Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!
#238
Írta 2011. február 07. - 01:00
Ez a cucc: E-PM25Ti Hegyi pat.pedl - Exustar - Termkek - Evobike
Engem a Wellgo által gyártott Xpedo M_Force szériára emlékeztet: XPEDO. Én használtam az acél- és titántengelyes változatot is, és mindkettõ bejött. Az sajnos igaz, hogy a siklócsapágy nagyjából egy- másfél szezont bír ki, de 2010-ben már volt belõle 3 ipari csapágyas változat is.
Xpedom van nekem is és ugyan ez a problémám, de szerencsére a csapágyat egész olcsón meg lehet úszni.Amúgy sztem is egy nagyon jó kis pedál, jól is néz ki, már 3 éve használom, most cserélek másodjára csapágyat.
#239
Írta 2011. február 06. - 23:53
#240
Írta 2011. február 06. - 23:47
Biztos, hogy a titán gyengébb, mint az acél?
Ezért kérdezem: Szakítószilárdság - Wikipédia
Az anyagoknak csak egyetlen jellemzõje a szakítószilárdság, ezen kívül még számtalan lehet. Ilyen igénybevétel lehet a húzás,-nyomás hajlítás csavarás, nyírás stb. a szakítószilárdsága valóban nagyobb a nagy szilárdságú acélnak ennél a titán ötvözetnél, de a pedálokra tengelyénél nem ez a jellemzõ igénybevétel, inkább talán a hajlító. Tehát a válasz az hogy szakítószilárdságban gyengébb, de jobban bírja a hõterhelést, a hajlító igénybevételt, a mechanikai, és kémiai igénybevételeket egyaránt. Tehát van olyan ahová inkább acélt érdemes használni, de vannak olyan helyek ahová csak a titán jó!