A nyereg fórumban felvetődött, hogy mivel ezt a stucit használom írjak róla egy pár szót, illetve, hogy mennyiben másabb mint azok amiket régen lehetett kapni.
Mielőtt megvettem előtte azért amennyire lehetett utánna olvastam. Nem találták fel a spanyolviaszt, nem is állítják, inkább megreformálták azt. Maga a stucni kinézete semmiben sem különbözik egy ma kapható stucnitól. Olyannyira, hogy a hetekben rakattam be egy boltban új koránycsapágyakat és a szervízben nem is vették észre, hogy nem rendes stucni van benne. Maga az elv az, hogy a stucniban 2 db elasztomer "dugó" van, illetve egy iparicsapis tengely mentén tud mozogni. A legnagyobb különbség a régen kapható rugós stucniktól az, hogy itt nem jó 5 cm-es úton mozog a stucni, hanem mindössze 1-2 cm-t. Ez fontos szempont, mivel a régi stucnikra a legnagyobb panasz az volt, hogy radikálisan megváltoztatta mozgáskor az üléspozíciót és hihetelen kényelmetlen volt ezáltal nemcsak akkor amikor éppen dolgozott egy bukkanó miatt, hanem fékezéskor is ami ráadásul balesetveszélyes is lehetett akár. Ennél a stucninál azonban ilyet nem tapasztaltam. Persze az első hétben nagyon fura volt már csak az a kis mozgás is amit végzett, mostanra már szinte nem is veszem észre, hogy egyáltalán rugózik.
Viszont vannak azért negatívumai is:
1. előtte egy 35° emelésű, 60mm-es stucnim volt, ebből viszont 6°-os emelésű és 90mm hosszú a legkisebb kivitel. Ezt nehezen sikerült megszoknom, kellett legalább 2 hét és egy új villa ahhoz, hogy most már azt mondhassam, hogy teljesen rendben van.
2. a súlya: 238 g-tól indul és érezhetően növeli a bringa elejének súlyát még úgyis, hogy agydinamót használok.
3. az ára: egyáltalán nem olcsó, ami esetünkben 140 $-t jelent.
4. hidegben az elasztomerek megkeményednek, nem dolgoznak annyira mint melegebb időben.
Lehet a stucni mellé kiegészítőket is venni, mint például garminokhoz tartókonzolt, amit az elejére lehet felcsavarozni, illetve szűkítőket, mivel alpból 31,8-as kormányhoz készültek.
Nekem az eddigi tapasztalatom az, hogy megérte a beruházást. Szépen teszi a dolgát, a mellékelt leírásban pedig egy nagyjábóli beállítást lehet találni arra vonatkozóan, hogy milyen elasztomerekkel lehet használni a stucnit: más-más elasztomer kell egy országúti és egyenes kormányhoz, illetve a kerékpáros súlyához. 5 db különböző keménységű elasztomert adnak mellé, ezeknek a kombinációjával lehet beállítani a rugózás milyenségét.
Nem vagyok egy technikai guru, gondolom ez látszik az írásomból, inkább csak lelkes amatőr, viszont az angolul tudóknak egy jóval részletesebb véleményt belinkelnék, ahol még jobban kibontva ostztja meg véleményét egy olasz kerékpáros: http://www.elessarbicycle.it
A végére még annyit, hogy jellemzően városban használom a bringámat, kicsivel ritkábban túrázgatni. A magyar úthálózathoz szerintem kíváló kiegészítés lehet, illetve még egy helyen tudnám elképzelni, az pedig a cyclocross szakág, illetve esetlegesen outisoknál, bár ott a súlya valószínűleg igencsak visszatartó erejű lehet.