Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Keréképítés

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
12587 hozzászólás a témában

#2201
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

addig inkabb nem nyulok hozza, amig nincs masik kerek... oszeinten szolva a kullok kozott nem neztem meg (szalag nem volt rajta), de feltuno dolog nincs, es eleg jol lehet centirozni, par tized mmrol van szo. azon a reszen max kicsit jobban szetterul a gumi. szerintem itt szokott ki a nyomas egy resze, mert a 2011es schwalbek kicsit alulmeretesek, es valszeg eleg jol zarnak.

29erben a 1.5es kullokkel nemtom van e ertelme probalkozni, talan elol jobb oldalon... esetleg supercomppal, de itthon azt sem lattam. tetszett a cx ray, amig ki nem szamoltam az arat (150 euro). ezek a lapitott kullok jobbak terhelesnel, mint a hagyomanyosak? a tajvani kb annyi, mint az atlagos dt kullok (1 euro/db).

amugy ti mit vennetek? egy 1900g koruli fulcrumot 200 euroert, vagy epiteni nemileg dragabban (olyan 1800g korulire jonne ki, nem agyonkonnyitve)? kicsit felek az epitestol, lehet nem 20e ftos felnivel kellene kezdeni.

Jó lehet 29esbe is a revo. Csak jól meg kell húzni a küllõket. Nem jobbak a lapított küllõk (alapvetõen országútra készülnek), fõleg a tajvaniak.
Én a helyedben használnám a mostanit, nem lesz semmivel sem jobb bringázni az új kerékkel.


A sebesség mindent megold.

 


#2202
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
addig inkabb nem nyulok hozza, amig nincs masik kerek... oszeinten szolva a kullok kozott nem neztem meg (szalag nem volt rajta), de feltuno dolog nincs, es eleg jol lehet centirozni, par tized mmrol van szo. azon a reszen max kicsit jobban szetterul a gumi. szerintem itt szokott ki a nyomas egy resze, mert a 2011es schwalbek kicsit alulmeretesek, es valszeg eleg jol zarnak.

29erben a 1.5es kullokkel nemtom van e ertelme probalkozni, talan elol jobb oldalon... esetleg supercomppal, de itthon azt sem lattam. tetszett a cx ray, amig ki nem szamoltam az arat (150 euro). ezek a lapitott kullok jobbak terhelesnel, mint a hagyomanyosak? a tajvani kb annyi, mint az atlagos dt kullok (1 euro/db).

amugy ti mit vennetek? egy 1900g koruli fulcrumot 200 euroert, vagy epiteni nemileg dragabban (olyan 1800g korulire jonne ki, nem agyonkonnyitve)? kicsit felek az epitestol, lehet nem 20e ftos felnivel kellene kezdeni.

#2203
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

irtam, hogy baromi nehez lenne lefotozni. studiolampakkal megcsinalnam neked, de nem igazan vagyok ilyesmivel felszerelkezve itthon :) mindket oldalon kifele hajlik a felni pereme. kivulrol ebbol annyi latszik, hogy az egyik oldalon az eloxnal latszik az anyag elhajlasa. ha a feny fele tartod, ebben a vonalban meg van torve a felni oldalfalanak sikja. az eloxos nyomot le tudtam fotozni. amugy meg gumi nelkul, szembol latszik forgas kozben.


A felniszalag alá nem néztél be? Ott nincs középen elrepedve? Azon nem gondolkoztál, hogy visszahajlítod?

a kullomixelesnel en is sulycsokkentesre gondoltam - sorrendben melyik oldal a legterheltebb (elso tarcsa oldal, elso jobb oldal, hatso hajtasi oldal, hatso tarcsa oldal)? milyen kulloket mixelsz?

felninel pl az frmnel eleg jol kovetik egymast a felnik a kulonbozo szinteken (kb 50gonkent), es elore eggyel konnyebbet tennek. osszessegeben talan 10 dekat lehetne csokkenteni, ugy hogy sem arban, sem hasznalati merevsegben elvileg nem nagyon lenne kulonbseg.

Hátul hajtás oldal a legterheltebb, aztán elöl tárcsa, hátul tárcsa, elöl jobb. Hátul hajtás oldalon 2-es küllõk vannak (lehetett volna 2-1,8-2 is, de nem volt az országban), tárcsa oldalon 2-1,5-2, elöl mindkét oldal 2-1,5-2.


A sebesség mindent megold.

 


#2204
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
rajottem, hogy azert deriteni tudok :) igy lathato a sik megtorese, a kep szelen egyseges a felulet.

Posted Image

Uploaded with ImageShack.us

#2205
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
irtam, hogy baromi nehez lenne lefotozni. studiolampakkal megcsinalnam neked, de nem igazan vagyok ilyesmivel felszerelkezve itthon :) mindket oldalon kifele hajlik a felni pereme. kivulrol ebbol annyi latszik, hogy az egyik oldalon az eloxnal latszik az anyag elhajlasa. ha a feny fele tartod, ebben a vonalban meg van torve a felni oldalfalanak sikja. az eloxos nyomot le tudtam fotozni. amugy meg gumi nelkul, szembol latszik forgas kozben.

Posted Image

Uploaded with ImageShack.us

a kullomixelesnel en is sulycsokkentesre gondoltam - sorrendben melyik oldal a legterheltebb (elso tarcsa oldal, elso jobb oldal, hatso hajtasi oldal, hatso tarcsa oldal)? milyen kulloket mixelsz?

felninel pl az frmnel eleg jol kovetik egymast a felnik a kulonbozo szinteken (kb 50gonkent), es elore eggyel konnyebbet tennek. osszessegeben talan 10 dekat lehetne csokkenteni, ugy hogy sem arban, sem hasznalati merevsegben elvileg nem nagyon lenne kulonbseg.

#2206
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár

Jani, szerintem az összenyomós dolog kicsit kevés lesz. Azzal pl a a küllõk agy felöli, hajlított oldala nem fog rendesen beállni.

Rugalmas felniknél egész jól mûködik. Egyébként meg elsõ használat után mindig újracentrírozom a kerekeket. Magamnak csinálom így nem gond. :)

Illetve Atomnak régen volt egy cikke, arról, hogy érdemes kereket fûzni. Abban azt fejtegette, hogy a küllõk utolsó keresztezése, amikor át vannak húzva a másik alatt, tulajdonképp csak megszokásból adódik. Merevebb, erõsebb kerék fûzhetõ, ha nincs áthúzva. Vélemény?

Jópár kereket fûztem meg már így kiváncsiból. Egyikkel sincs gond - de valszeg egyébként sem lenne.

Van, vélemény. Én is fûztem ilyet és semmi különbséget nem éreztem a kettõ között. Abban biztos vagyok, hogy a kerék függõleges irányban merevebb lesz. Oldalirányban nem tudom, mert attól, hogy egyenesen állnak a küllõk merevebb lesz, de attól, hogy nem támaszkodnak egymásnak a küllõk, rugalmasabb, mert nem tud "segíteni" a másik küllõ, laborban biztos meg tudnák mondani, hogy melyik hatás az erõsebb. Az kizárt, hogy erõsebb lesz tõle a kerék, hamarabb fog tönkremenni a rugalmatlanság miatt.

lehet primitivnek nez ki, de van par elonye - barhova felteheto, utanallithato (meglepo finoman), es pl hangja van a felninek, ha hozzaer :) az elejen csak az egyik oldalra tettem fel, de jol megszivattam magam, mert a felni szetnyilt egy helyen, aztan ideoda centiroztam... lassan esett le, hogy mindket oldalan kifele gorbul a perem. tutira a robbanas nyomta szet.

Tegyél már fel errõl a felnirõl képet.

kerekfuzes mintaknal szvsz erdemes megnezni a gyari kerekeket, hogy kulonbozo terhelesre hogy optimalizaljak - milyen elol-hatul, tarcsafeloli, masik oldal, etc. ezeknel tuti ki van kalkulalva, hogy mi azaz optimalis suly/ero arany, ami szukseges az adott konstrukciohoz.

Erre ne fogadj. A gyártók képesek hülyébbnél hülyébb megoldásokkal kijönni, csak azért, hogy egyedi legyen.

olyasmivel valaki nem foglalkozott, hogy pl mixelni a kulloket, hogy elore, hatra, vagy melyik oldalra teszed? vagy miert epitenek egyforma felnit egy ht bringaba? a hatsot altalaban jobban nyuzza az ember.

Lehet mixelni és mixeljük is (pl a hátsókerekemben más küllõk vannak a két oldalon). Mondjuk túl sok gyakorlati haszna eddig nem volt, lehet pár grammot nyerni. Azért egyforma a két felni, mert így esztétikus. :) Egyébként jogos felvetés.


A sebesség mindent megold.

 


#2207
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

Mivel Sheldon Brown is ezt mondta, tuti :). Õ ugyan régi hajtókarral csinálta, de a lényeg ugyanaz. ld. Wheelbuilding, Seating and Stress-Relieving the Spokes. Arn „állványánál” meg szvsz jobb az Improvised Tools (John Allen) szakaszban odagumizott vonalzó.


lehet primitivnek nez ki, de van par elonye - barhova felteheto, utanallithato (meglepo finoman), es pl hangja van a felninek, ha hozzaer :) az elejen csak az egyik oldalra tettem fel, de jol megszivattam magam, mert a felni szetnyilt egy helyen, aztan ideoda centiroztam... lassan esett le, hogy mindket oldalan kifele gorbul a perem. tutira a robbanas nyomta szet.

kerekfuzes mintaknal szvsz erdemes megnezni a gyari kerekeket, hogy kulonbozo terhelesre hogy optimalizaljak - milyen elol-hatul, tarcsafeloli, masik oldal, etc. ezeknel tuti ki van kalkulalva, hogy mi azaz optimalis suly/ero arany, ami szukseges az adott konstrukciohoz. persze lemasolni az egyedisege miatt nem nagyon lehet, de tanulmanyozni erdekes. meg nem dontottem el, hogy gyari kerek legyen, vagy epitsek egyet - de ar/ertek aranyban nehez a 29er fulcrumnal jobbat talalni. mar ott sincs asszem ket egyforma oldal kullofuzes, kullocsatlakozasi szempontbol.

olyasmivel valaki nem foglalkozott, hogy pl mixelni a kulloket, hogy elore, hatra, vagy melyik oldalra teszed? vagy miert epitenek egyforma felnit egy ht bringaba? a hatsot altalaban jobban nyuzza az ember.

Posted Image
Posted Image

#2208
bringavarázs

bringavarázs

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.029 hozzászólás

Mivel Sheldon Brown is ezt mondta, tuti :). Õ ugyan régi hajtókarral csinálta, de a lényeg ugyanaz. ld. Wheelbuilding, Seating and Stress-Relieving the Spokes. Arn „állványánál” meg szvsz jobb az Improvised Tools (John Allen) szakaszban odagumizott vonalzó.

Nagyon csini a vonalzós, mint a lejtõ. Franya.

Ne támadj, jót akarok! Tanulni nem szégyen...nekem se.


#2209
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 hozzászólás

Nem rossz, de szerintem kalapács nyelezés jobban helyére igazítja a küllõket. Illetve biztosan kiveszi a feszültséget.:)

Mivel Sheldon Brown is ezt mondta, tuti :). Õ ugyan régi hajtókarral csinálta, de a lényeg ugyanaz. ld. Wheelbuilding, Seating and Stress-Relieving the Spokes. Arn „állványánál” meg szvsz jobb az Improvised Tools (John Allen) szakaszban odagumizott vonalzó.

#2210
bringavarázs

bringavarázs

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.029 hozzászólás


nekem ezt a luongo-sok ugy tanitották, hogy amikor kész, akkor hokedli elõvesz, agy tengelyen kerék feltámaszt, majd felni perem megnyom lefelé erõsen. utána kerék átfordit, és mûvelet megismétel.

Nem rossz, de szerintem kalapács nyelezés jobban helyére igazítja a küllõket. Illetve biztosan kiveszi a feszültséget.:)

Jani, szerintem az összenyomós dolog kicsit kevés lesz. Azzal pl a a küllõk agy felöli, hajlított oldala nem fog rendesen beállni.

Illetve Atomnak régen volt egy cikke, arról, hogy érdemes kereket fûzni. Abban azt fejtegette, hogy a küllõk utolsó keresztezése, amikor át vannak húzva a másik alatt, tulajdonképp csak megszokásból adódik. Merevebb, erõsebb kerék fûzhetõ, ha nincs áthúzva. Vélemény?

Jópár kereket fûztem meg már így kiváncsiból. Egyikkel sincs gond - de valszeg egyébként sem lenne.

Ne támadj, jót akarok! Tanulni nem szégyen...nekem se.


#2211
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs
ilyen allvanyt csinaltam :) nem volt draga

Posted Image Uploaded with ImageShack.us

#2212
sisqo

sisqo

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 884 hozzászólás
Én a kalapácsnyélre szavazok. De szerintem egyszer nem elég, jobb kétszer átfeszegetni.

#2213
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15.907 hozzászólás
  • LocationSzékesfehérvár


nekem ezt a luongo-sok ugy tanitották, hogy amikor kész, akkor hokedli elõvesz, agy tengelyen kerék feltámaszt, majd felni perem megnyom lefelé erõsen. utána kerék átfordit, és mûvelet megismétel.

Én úgy csinálom, hogy teljes súllyal megpróbálom összenyomni a kereket.


A sebesség mindent megold.

 


#2214
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás

kb igen, de ez nem mindig irányadó. Ha a feszesebb oldal felõl kell elhúzni a kereket, akkor a lazább oldal küllõin többet kell tekerni.

Illetve amikor kicsi voltam úgy centríroztam kereket, hogy megfûztem, állvány, centrírozás, frankó. Kivesz, gumit rádob, betesz bringa és szar.
A gumi nyomása simán összenyomja annyira a kereket, hogy el tud mászni kicsit a feszesebb oldal felé.
Legjobb, ha mikor kész a centrír, állványból kivesz, fogsz egy kalapács nyelet és a küllõk utolsó keresztezésénél, az agy felé, megfeszegeted a kereket - minden keresztezésnél.
Vissza állvány, centrír megint és kész.


nekem ezt a luongo-sok ugy tanitották, hogy amikor kész, akkor hokedli elõvesz, agy tengelyen kerék feltámaszt, majd felni perem megnyom lefelé erõsen. utána kerék átfordit, és mûvelet megismétel.

"A man always has two reasons for doing anything: a good reason and the real reason." J.P. Morgan

"Science is not a democracy that can be voted on with the popular opinion." Earl R. Geddes P.h.D.


#2215
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.272 hozzászólás

mennyit megy el neked a csapágyazás? ill. mennyibe kerül a 4 csapágy cseréje?


igazából csak hallomásból van ismeretem, ha jók emlékeim olyan 8-10 k

figyelembe véve hogy jó évben tudok menni 5K-t, mondjuk ezt 2 bringával, meg magamat ismerve, hamarabb adom el mint cserélni kéne :)
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#2216
bringavarázs

bringavarázs

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.029 hozzászólás

hogy kell "arrebbterelni" a felnit? az egyik oldalt ugyanannyit lazitom, amennyit a masikat feszitem?


kb igen, de ez nem mindig irányadó. Ha a feszesebb oldal felõl kell elhúzni a kereket, akkor a lazább oldal küllõin többet kell tekerni.

Illetve amikor kicsi voltam úgy centríroztam kereket, hogy megfûztem, állvány, centrírozás, frankó. Kivesz, gumit rádob, betesz bringa és szar.
A gumi nyomása simán összenyomja annyira a kereket, hogy el tud mászni kicsit a feszesebb oldal felé.
Legjobb, ha mikor kész a centrír, állványból kivesz, fogsz egy kalapács nyelet és a küllõk utolsó keresztezésénél, az agy felé, megfeszegeted a kereket - minden keresztezésnél.
Vissza állvány, centrír megint és kész.

Ne támadj, jót akarok! Tanulni nem szégyen...nekem se.


#2217
arn

arn

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 7.205 hozzászólás
  • LocationBécs

Mindezek mellett a kiemelt rész, adott esetben, nekem kicsit elhamarkodott posztnak tûnik...


sem a vazban nem volt az, sem a kereket merve. vonalzoval megmertem a perem es a tengely tavolsagat, ebbol szamolva olyan 3.5mm jott ki, vazban merve ~4. visszavittem, megneztek azzal a kozpontosito szerszammal, beismertek, hogy rossz - szerintuk 2-2.5mm elteres volt benne.

a vazban meg mindig kicsit csale, de majd megcsinalom magam, hogy jo legyen. a szamolasbol kiindulva pontos a vaz.

hogy kell "arrebbterelni" a felnit? az egyik oldalt ugyanannyit lazitom, amennyit a masikat feszitem?

#2218
bringavarázs

bringavarázs

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.029 hozzászólás

Épp olyan állványom van, mint Bringavarázsnak, a megoldás pofonegyszerû: ha késznek hisszük, meg kell fordítani a kereket (bal oldali rész jobbra :)) és akkor látszik, hogy félre van-e húzva, vagy sem, s ha igen, a szoruló tüskét félretesszük, s a „laza” fele húzzuk. Emellett +1 a „vázhoz az igazi” nézetre, de még jobb, ha a váz is szimmetrikus (a papucstávolság tekintetében).

Az általános ismeretterjesztés kedvéért: egy berlini bicikliklubban „dolgoztam” (egy barátom biciklijét javítgattuk) egy olyan belga állvánnyal, ahol a kitérés mértéke tízszeresére volt nagyítva (egy egyszerû, de stabil mechanikus áttétel révén), így a beavatkozás tizednyi finomságú lehetett. Gyorsabban és szebben centrírozott, mint bármi, amit addig láttam.


Annyival kiegészíteném, hogy a "késznek hisszük" és megfordítjuk ennél az állványnál alap. Másként nem lesz jó a kerék.:)

Ne támadj, jót akarok! Tanulni nem szégyen...nekem se.


#2219
gren_tamas

gren_tamas

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 696 hozzászólás
Épp olyan állványom van, mint Bringavarázsnak, a megoldás pofonegyszerû: ha késznek hisszük, meg kell fordítani a kereket (bal oldali rész jobbra :)) és akkor látszik, hogy félre van-e húzva, vagy sem, s ha igen, a szoruló tüskét félretesszük, s a „laza” fele húzzuk. Emellett +1 a „vázhoz az igazi” nézetre, de még jobb, ha a váz is szimmetrikus (a papucstávolság tekintetében).

Az általános ismeretterjesztés kedvéért: egy berlini bicikliklubban „dolgoztam” (egy barátom biciklijét javítgattuk) egy olyan belga állvánnyal, ahol a kitérés mértéke tízszeresére volt nagyítva (egy egyszerû, de stabil mechanikus áttétel révén), így a beavatkozás tizednyi finomságú lehetett. Gyorsabban és szebben centrírozott, mint bármi, amit addig láttam.

#2220
bringavarázs

bringavarázs

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.029 hozzászólás

hat csunya lenne, hogy egy draga vazban egy draga kerek csalen allna :) ugy latszik hibas kovetkeztetes volt reszemrol, hogy akik ezzel foglalkoznak napi szinten, rendelkeznek olyan eszkozokkel, hogy ez megvalosithato legyen. akarhonnan is kozelitem meg a dolgot, vagy az eszkozok hianya, vagy a szaktudas hianya - koklerseg, es csak megerosit abban, hogy jobb ha magam csinalok mindent.


Többfajta centrír állvány kapható. Van olyan, ami el tud állítódni, és ha aki használja, nem veszi észre, simán félre lehet fûzni benne a kereket.
Centrírozás után, egy kerékszimmetria ellenõrzõ szerszámmal szokás ellenõrizni a kerék központosságát.
Illetve nekem spec prosztó állványom van, forgatgatni kell benne a kereket a centrírozás végéig.
Posted Image
Ezzel pl nem lehet olyan kereket csinálni, ami nincs középen vagy nem szimmetrikus.
Mindezek mellett az SIMÁN elõfordul, hogy egy általam szimmetrikusnak itélt kerék NINCS KÖZÉPEN egy, akár, drága vázban. Sok esetben szar a váz. Ne hidd, hogy csak azért mert egy váz drága vagy márkás, mindig hibátlan.
Mindezek mellett a kiemelt rész, adott esetben, nekem kicsit elhamarkodott posztnak tûnik...

Ne támadj, jót akarok! Tanulni nem szégyen...nekem se.