Sziasztok!
Egy "kétsebességes egysebességes" bringát szeretnék építeni, ehhez kérném a segítségeteket. A dolog lényege az lenne, hogy egy bringán két, jelentõsen különbözõ áttétel legyen elérhetõ, egy közlekedõs és egy (durva) terepezõs. Tehát az aszfalton elgurulnék a hegyig, ott rövid szereléssel átváltanék a másik áttételre, és feltaposnám a hegyre (a domboldalon meg legurulnék).
Elõször flip-flop agyas megoldásra gondoltam, konkrétan 32/14, illetve 32/18 -as áttételekkel. Ez a két áttétel a Fixmeup tanúsága szerint közel azonos láncvillahosszhoz tartozik, csak 1 láncszem(pár) különbséggel. Ennyit talán egy egykaros láncfeszítõ is fel tud venni. Csakhogy ehhez olyan agy kell, aminek az egyik oldalára fel lehet tekerni a 14-es racsnit. A Bike + Denver 2 elvileg ilyen, csak tartok tõle, hogy ez egész egyszerûen nem igaz, csupán copy&paste hiba a Bike+ katalógusban (a 2008-asban is). Látott már valaki olyan agyat, ami 135mm-es papucstávolsághoz való, egyik felére felmegy a szokványos racsni (valami collos menet), a másik felére meg a 15 fogú, és annál kisebb racsnik (M30)? (Az ebike-on lehet rendelni 14 fogú Bike+ racsnit, szóval valamire biztos felmegy, de mire?)
Amennyiben nincs ilyen agy, 34/16, illetve 34/20-al is hasonlóképpen alakul a móka (amennyiben a 20-as racsni egyáltalán elfér a láncvillától), de itt már kisebb a különbség az áttételek között. A mászós áttétel kicsit lágyabb, de a 34/16 tk. az, amit most is használok, kicsit túl pörgõs, lejtõn, síkon elmennek tõlem a váltósok. De a terepezés után fáradtan hazagörgetni a nagy, bütykös terepgumikat talán jó lesz. (Amúgy is jóval 40 felett vagyok, nem róható fel nekem, ha lágyabb áttételt pörgetek, mint a "fiatal bikák". Van aki szerint már a 34/16 is terepi áttétel, enyhébb terepen én is voltam vele vasárnap, de megnézném az illetõt, hogy mondjuk Pákozd elõtt, az Anikó forrás mellett hogy megy fel a dombtetõre vele...)
A kétféle áttétel úgyis legitimálja a láncfeszítõ használatát, elvben válogathatnék a szokványos, függõleges papucsos montivázak között. Csakhogy, az a bizonyos láncvillahossz még láncfeszítõvel sem mindegy, hogy mennyi. A leggyakoribb, 425mm-es láncvillahosszal pont nem jön össze semmilyen értelmes kombináció, úgyhogy kénytelen leszek új vázat is venni, mert a meglévõ Pyxisemé pont ennyi. (A Konáé is annyi, de az már a fiam Konája, (3*9-el).) Sajnos a rövidebb láncvillahosszú, vagy állítható papucsos vázak általánban dirt vázak, amik még hagyján, hogy nehezek, de többnyire kicsik is. Nekem pedig nem ugrálni kell a bringa, hanem a sziklás, kavicsos, vízmarta emelkedõket szeretném támadni vele. Van valakinek értelmes ötlete 423-424mm körüli láncvillahosszú, 18"-os CC vázra? (410-411mm is jó, csak ott már a terepgumit elféretni lehet probléma.) Persze olyan legyen, amin V-fék tüskék (is) vannak, a flip-flop megoldás tárcsával nem mûködik...
Másik megoldás lehetne az Ún. double-double, amúgy White Industries módra. Ennek hátránya az egy lánckeréknyivel nagyobb súly, és a még szûkebb áttétel tartomány, modjuk 34/16 és 32/18. Ilyen DOS Eno dupla racsnikat árul is valaki Debrecenbõl a Vaterán, az elõnye az lenne, hogy fel tudnám tekerni a meglévõ, "egymenetes" SS agyamra, nem kéne új kereket fûzetni. Az egy darabból forgácsolt WI hajtómûvet természetesen nem venném meg, a meglévõ hajtómûvemen kívülre (a 44-es helyére) tenném a 34-es tányéromat, középre meg visszatenném rá a 32-es eredetijét... Nem került még meg ugyanis az amerikai nagybácsim, aki rám hagyná az összes vagyonát. Ami azt illeti, egy DOS Eno is vaddisznó drága, 22500 (vagy 25000?) Ft. De odakint is 100$ felett van, szóval aki behozza, levámolja, még csak nem is kér rá pofátlan profitot. Csakhogy ennyibõl már lehet kapni egy komplett, kazettás SS agyat, meg két talpas lánckereket... Egy kazettás agy a lehetõségek korlátlan tárházát nyitná meg, olyan kombinációkkal, mint pl. 32/14 és 28/18. (van egyáltalán 28-as tányér a kisebbik lyukkörre?) Kazettán ugyebár nem gond a 14-es lánckerék, meg a láncvonal beállítása sem gond.
Egy ilyen "dingle" megoldás elõnye, hogy egyszerûbb a "váltás". Nem kell forgatni a kereket, így tárcsafék is szóba jöhet (bár a tf használatát én az SS szellemiségével nehezen összeegyeztethetõnek tartom). Láncfeszítõ használata viszont szóba se jöhet, mivel a görgõjét is mindig odébb kéne állítani, ahogy a láncot átrakom a két lénckerék-pár között, és szerintem ez már kívül esik az "elegáns megoldás" kategóriáján. Ehhez tehát mindenképpen állítható, vagy vízszintes papucsos váz kellene.
Még egy sarkalatos pontja van egy ilyen megoldásnak: a gumi. Olyan kell, ami a végsõkig tapad a laza, kavicsos talajon, akkor sem forog el, ha ki kell vennem a súlyomat a nyeregbõl. Flip-flop megoldáshoz ezen felül forgásirányos sem lehet. (Bár régebbi Bikemag gumitesztekben írtak olyasmit, hogy fordított forgásiránnyal jól kapaszkodik, olyan ide pont jó lenne... De már nem emlékszem, milyen gumiról volt szó.)
Tisztelt uraim! Amennyiben figyelmesen végigolvasták vitaindítómat (ugye?!? :-)), várom a véleményeket: Flip-flop, vagy double-double? Esetleg van már valakinek tapasztalata ilyen rendszerrel? Várom a javaslatokat váz és gumi ügyében is. Esetleg lehet szemérmetlen üzeneteket küldeni "figyelj, nekem van olyan cuccom eladó, ami ehhez jó lenne neked" tárgyában, de nem igérem, hogy a projectet rövid idõn belül meg is valósítom. Anyagi erõforrások hiányában elõször a meglévõ bringámon kísérletezek különféle áttételekkel, hogy egyáltalán életképes-e az ötlet. (Egy-két racsni ára nem a világ, ha éppen nagyön pörgõs áttételt tesztelek, legfeljebb kiviszem a bringát kocsival a hegyig.)
U.i.: Tudom, hogy létezik "egysebességes bringa építése házilag" topic is. De az már olyan mélyre sûllyedt, hogy én sem találtam... Akik meg annak idején innen kiutálták a barkácsoló kedvûeket, azok maguk is elköltöztek máshova. Pedig most az õ segítségük is jól jönne...