Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Single Speed

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
3052 hozzászólás a témában

#1841
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 889 hozzászólás

Nem, te egy többsebességes bringát akarsz építeni, csak nem akarsz rá valamiért váltót tenni. Elfogadom, mert mindenkinek van saját agymenése. Viszont ez - per definiíció - nem singlespeed. :) Denver agyat láttunk, viszont ebben az esetben a láncpakolgatáson kívül még a kerékszerelés is bejön a képbe. Mondjuk augusztusban, déli verõben, 40 fokban. Én még azt is elfogadom, hogy neked ez jó és élvezetet okoz, sõt még idiótának sem tartalak e miatt. :) Nem vagyunk egyformák, ettõl szép a világ.


Ha láttál, akkor légy szíves, áruld már el, hogy az egyik oldalán kisebb átmérõjû menet van-e mint a másikon...
A többi meg hadd legyen az én bajom.

#1842
_kz_

_kz_

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.374 hozzászólás
Nem, te egy többsebességes bringát akarsz építeni, csak nem akarsz rá valamiért váltót tenni. Elfogadom, mert mindenkinek van saját agymenése. Viszont ez - per definiíció - nem singlespeed. :) Denver agyat láttunk, viszont ebben az esetben a láncpakolgatáson kívül még a kerékszerelés is bejön a képbe. Mondjuk augusztusban, déli verõben, 40 fokban. Én még azt is elfogadom, hogy neked ez jó és élvezetet okoz, sõt még idiótának sem tartalak e miatt. :) Nem vagyunk egyformák, ettõl szép a világ.

#1843
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 889 hozzászólás

Te, ez a nem váltok pedig lehetne dolog fejben dõl ám el! :D


Hm, ez érdekes, hogy pont a single speed topicban akarnak rábeszélni a váltóra, amikor SS-t szeretnék építeni... (Még ha nem is szokványosat. De nem hiszem, hogy én találáltam volna ki elõször ezt a dolgot. A WI sem fejlesztette volna ki a double-double rendszert, ha nem lett volna rá igény...)

Denver agyat akkor nem látott még közelrõl senki?

#1844
_kz_

_kz_

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.374 hozzászólás
Te, ez a nem váltok pedig lehetne dolog fejben dõl ám el! :D

#1845
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 889 hozzászólás

Pár gondolat....

- felfelé tolás közben is csodálatosan tiszták a gondolataim, ha éppen nem bírom, vagy nem lenne kedvem kitekerni
- a 36/16 "suhanós" outi annyira nem fog suhanni :) inkább 42/16, vagy 46/16
- a vékony lánc kevésbé háklis a láncvonalra
- egynél több fokozatra én továbbra is váltót használnék


- Nekem pont az a kihívás, hogy fel tudjak menni. Ha tolni kell, azt kudarcként élem meg.

- Jó, akkor "közlekedõs" outi... Aszfalton is van pár emelkedõ, amin fel kell menni. Egyébként a 44/16-ot kihagytad :-), pedig olyan lánctányérom pont van... Ki is próbálom majd, csak elõbb valamennyire formába lendülök a meglévõ áttételezéssel.

- Ezt értem.

- Mondom, nekem pont ara van szükségem, hogy menet közben ne tudjak sebességet váltani, ezért ne is gondoljak rá. Fogjátok fel úgy, hogy ez egy SS bike, amin néha kicserélem az áttételt aszerint, hogy milyen terepviszonyok között kívánom használni. Csak ez a "csere" viszonylag gyakran történik, és az út mellett is elvégezhetõ... ("Akkor minek cipelsz magaddal folyton egy plusz lánckereket?" - kérdezhetnétek. Érdekes módon a flip-flop agyas megoldásra nem jött reakció, pedig nekem az lenne a szimpatikusabb.)

#1846
_kz_

_kz_

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.374 hozzászólás
http://greatdividerace.com/

May The Google be with you!

#1847
(has)Pókember

(has)Pókember

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 486 hozzászólás

- felfelé tolás közben is csodálatosan tiszták a gondolataim, ha éppen nem bírom, vagy nem lenne kedvem kitekerni


= felfelé tolás közben is csodásan lehet k* anyázni :-)
Egy másik gondolat - mit gondolat, idézet - ami eszembe jutott:
"People: please don't bring The Race down to your level--elevate yourself to the level of The Race. If you find yourself looking for loopholes, consider taking another year to prepare before racing. Most likely you'll go faster and enjoy it more as a result."
Aki kitalálja, honnan idéztem, annak egy tetszése szerinti üveg sör a jutalma, átvehetõ a következõ SSB-n :-P
Bocs, befejeztem a buzulást.

#1848
_kz_

_kz_

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.374 hozzászólás

Egyébként agyváltó terén mi a helyzet. Létezik montis bevetést is bíró változat? Mondjuk a Rolhoff Speedhubon kívül...


Szerintem még mindig nem.

#1849
_kz_

_kz_

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.374 hozzászólás
Pár gondolat....

- felfelé tolás közben is csodálatosan tiszták a gondolataim, ha éppen nem bírom, vagy nem lenne kedvem kitekerni
- a 36/16 "suhanós" outi annyira nem fog suhanni :) inkább 42/16, vagy 46/16
- a vékony lánc kevésbé háklis a láncvonalra
- egynél több fokozatra én továbbra is váltót használnék

#1850
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 889 hozzászólás

Gondoltam! :)
Egyébként agyváltó terén mi a helyzet. Létezik montis bevetést is bíró változat? Mondjuk a Rolhoff Speedhubon kívül...


Na, közben...

Az agyváltóra ugyanaz vonatkozik, mint amit az elõbb írtam...
Ráadásul nehéz is, meg a belsõ veszteségei is nagyok, akkor már inkább a láncváltó... Én úgysem tekerek minden nap, meg rossz idõjárási körülmények között, úgyhogy ami az elõnye, az nekem nem lenne elõny.
Egy idõben teljesen odavoltam az agyváltókért, de egyszer túráztam egy kisebbet haverom háromsebességesével, és hát mindig pont olyan fokozatba igyekeztem váltani, ami éppen nem volt... Akkor már inkább a SS. (Említett bringa jelenlegi konfigja: elõl országúti dupla hajtómû elsõ váltóval, hátul egy hátsó váltó, láncfeszítõ gyanánt. Érdemes? Jó, értem, ti a 3-nál (jóval) több fokozatú agyváltókról beszéltek.)
Azért, ha hozzám vágna valaki egy Rolhoffot, nem dobnám vissza... :-))

Sala:

Errõl a Schlumpf hajtómûrõl nem hallottam még, de feltételezem, hogy hasonlóképpen mûködik, mint az agyváltó. Utánanézek, már csak a kíváncsiság kedvéért, de nem hiszem, hogy használnám. És nemcsak az ára miatt...

#1851
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 889 hozzászólás

Egyetértek!
Továbbá ha láncfeszítõ kell, akkor ennyi erõvel feltehetsz egy hátsó váltót...
Õszinte leszek, szerintem nem alami ésszerû dolog ez a 2x2. Ha az ember elég állat ;), akkor mehet nyugodtan az 1x1, ha meg hatékonyság, puhányság vagytudomisén mire hivatkozva sebességek kellenek, akkor sztem minimum 1x7 fokozat. Nem szégyen az, ha váltani kell, és akkor azt tegyük meg váltóval.

Ha maradsz az elképzelésed mellett, akkor fogj egy jó cro-mo CC vázat és cseréltesd ki a papucsot rajta. Hogy erre milyen agyat teszel, az már szimpátia kérdése, én valami kazis agyat javasolnék szvsz.
Dönts kedved szerint, jó építkezést - és kitartást!


Köszönöm a válaszokat.

Rétizotyó:

Hát, én sajnos nem vagyok elég állat, és már nem is leszek az. (Mostani kondimhoz képest már ahhoz is jelentõsen állatosodnom kéne, hogy fel tudjam rugdosni a 32/18-at vagy 34/20-at olyan helyeken, ahol fiatalabb koromban is hamar megtaláltam a granny geart...) De nem is csak állatság kérdése a dolog, egyszerû fizika: vasárnap olyan emelkedõkön, amik terepi körülmények között még enyhének számítanak, már végig ki kellett állnom a 34/16-tal. Ha egy meredekebb, kavicsos emelkedõn (ami elég gyakori a Velencei-hegységben) ugyanígy kiállok, akkor elpörög a hátsó kerék a fenébe, akármilyen brutálisan is tekerem a pedált... A 32/16 és az annál lágyabbak viszont aszfalton kényelmetlenül pörgõsek. Nem lehet ennyire különbözõ terepviszonyokat egy áttétellel lefedni, na.

A Pyxisem egyébként még a régi, Cr-Mo "Nitánium" :-) változat, de nem akarom kicseréltetni rajta a papucsokat, hiszen pont a papucs benne a poén... Inkább veszek másik vázat.
Ha nagyon nem akar menni a dolog, megcsinálom a Pyxist hagyományos, soksebességes montinak (meg amúgy is, mivel SS-nek nem jó, de megválni nem akarok tõle), és építek egy országúti suhanót SS-nek, mondjuk 36/16-tal. De a SS feelingrõl nem akarok lemondani. Rájöttem ugyanis, hogy nem azért jó a SS, mert könnyebb, robosztusabb, hatékonyabb, blabla. Hanem azért, mert ha _menet_közben_ nem tudsz sebességet váltani, akkor csodálatosképpen felszabadul az agyad az alól a teher alól, hogy "milyen fokozatba váltsak éppen?". Márpedig én elsõsorban ezért szeretek bringázni, hogy a gondolataim szabadon csaponghassanak tekerés közben, tökéletes kikapcsolódás. Fausto Coppi már úgysem lesz belõlem, akármennyit edzenék is... Ebbõl a szempontból tehát a láncfeszítõ elviekben különbözik a váltótól, még ha külsõleg némileg hasonlít is rá.
(Mondjuk egyszer úgy elcsapongtam, hogy elfelejtettem, hogy klipszben van a lábam, és hazafelé az elsõ lámpánál lementem, mint kapitány a hajóval... :-))

_kz_:

Miért emelted ki külön a hajlékony láncot?
Bevallom, bennem is felmerült, hogy az elsõ váltót esetleg mégiscsak felteszem. Aztán, ha nagyon ki akar egyenesedni a láncvonal, hátha átugrik hátul is... De lásd, mint fent.
(Meg hülyeség is, mert a pörgõsebbre váltás még csak-csak menne így, de elõl a nagyobbra tuti nem megy vissza, amíg hátul is a nagyobbon van... (Esetleg, ha felteszem a láncfeszítõt, de nem húzom meg a görgõ tengelyét rögzítõ csavart... Kiesni úgysem tud, mert az a kis keret körülfogja a láncot, és elõbb-utóbb kénytelen beállni a láncvonalba... Távozz, sátán...))

has(Pókember):

Tudtam, hogy hova mentek, szoktam nézegetni azt is, csak nem regisztráltam.
De azért köszi.

#1852
retizotyo

retizotyo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.760 hozzászólás
Gondoltam! :)
Egyébként agyváltó terén mi a helyzet. Létezik montis bevetést is bíró változat? Mondjuk a Rolhoff Speedhubon kívül...



#1853
sala

sala

    Telóguru

  • fórumtag
  • 13.254 hozzászólás
  • LocationSvájc
nem mertem kiirni :D

fuck me, i'm famous!
-- Go ahead, Droids! --->

https://www.veloinfanger.ch/


#1854
retizotyo

retizotyo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.760 hozzászólás
Sala, az árát elfelejtetted közölni!

Nem került még meg ugyanis az amerikai nagybácsim, aki rám hagyná az összes vagyonát. Ami azt illeti, egy DOS Eno is vaddisznó drága,




#1855
sala

sala

    Telóguru

  • fórumtag
  • 13.254 hozzászólás
  • LocationSvájc
EXILE:
schlumpf hajtómû?
igaz arany árban van de neked találták ki! 2 sebességes hajtókar. Vagy 1:1 vagy gyorsito áttétel vagy lassitó tipustól függ.

Speed drive vagy a mountain drive jöhet szóba neked.

elõbbi vagy 1:1 tehát egy 38as lánckerékkel 38nak felel meg vagy 1:1.62 gyorsitó áttétel tehát a 38as lánckerékbõl csinál 61-est: megjegyzem ez egy kicsit erõsnek tûnik

Mountain drive
vagy 1:1 áttétel vagy 2.5:1 lassitó áttétel. Tehát ha van rajta egy 44es lánckerék akkor 44 illetve a lassitóban 18.

18as hátsó lánckereket feltételezve van egy 44:18 ad amivel azért lehet haladni és van egy 18:18ad amivel fel tudsz menni bárhová
értelem szerüen a lánckerékkel lehet játszani

üdv

fuck me, i'm famous!
-- Go ahead, Droids! --->

https://www.veloinfanger.ch/


#1856
retizotyo

retizotyo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.760 hozzászólás
Egyetértek!
Továbbá ha láncfeszítõ kell, akkor ennyi erõvel feltehetsz egy hátsó váltót...
Õszinte leszek, szerintem nem alami ésszerû dolog ez a 2x2. Ha az ember elég állat ;), akkor mehet nyugodtan az 1x1, ha meg hatékonyság, puhányság vagytudomisén mire hivatkozva sebességek kellenek, akkor sztem minimum 1x7 fokozat. Nem szégyen az, ha váltani kell, és akkor azt tegyük meg váltóval.

Ha maradsz az elképzelésed mellett, akkor fogj egy jó cro-mo CC vázat és cseréltesd ki a papucsot rajta. Hogy erre milyen agyat teszel, az már szimpátia kérdése, én valami kazis agyat javasolnék szvsz.
Dönts kedved szerint, jó építkezést - és kitartást!



#1857
_kz_

_kz_

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.374 hozzászólás
Tudom, hogy mindenki másra gerjed, de szerintem ez akkora macera, amennyit nem ér az egész. :) Ha olajos lesz a kezem bringázás közben, akkor baj van, így az út melletti láncszerelést/kerékcserét nem szívesen ûzném rendszeresen. A felvázoltakból egyébként a vízszintes papucs és ENO dupla racsni a legtisztább megközelítés egy hajlékony lánc kíséretében.

#1858
(has)Pókember

(has)Pókember

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 486 hozzászólás

Akik meg annak idején innen kiutálták a barkácsoló kedvûeket, azok maguk is elköltöztek máshova. Pedig most az õ segítségük is jól jönne...


Hát ha utánuk mész máshova, biztosan segítenek is. Én csak azért nem, mert nem értek hozzá :-)

#1859
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 889 hozzászólás
Sziasztok!

Egy "kétsebességes egysebességes" bringát szeretnék építeni, ehhez kérném a segítségeteket. A dolog lényege az lenne, hogy egy bringán két, jelentõsen különbözõ áttétel legyen elérhetõ, egy közlekedõs és egy (durva) terepezõs. Tehát az aszfalton elgurulnék a hegyig, ott rövid szereléssel átváltanék a másik áttételre, és feltaposnám a hegyre (a domboldalon meg legurulnék).

Elõször flip-flop agyas megoldásra gondoltam, konkrétan 32/14, illetve 32/18 -as áttételekkel. Ez a két áttétel a Fixmeup tanúsága szerint közel azonos láncvillahosszhoz tartozik, csak 1 láncszem(pár) különbséggel. Ennyit talán egy egykaros láncfeszítõ is fel tud venni. Csakhogy ehhez olyan agy kell, aminek az egyik oldalára fel lehet tekerni a 14-es racsnit. A Bike + Denver 2 elvileg ilyen, csak tartok tõle, hogy ez egész egyszerûen nem igaz, csupán copy&paste hiba a Bike+ katalógusban (a 2008-asban is). Látott már valaki olyan agyat, ami 135mm-es papucstávolsághoz való, egyik felére felmegy a szokványos racsni (valami collos menet), a másik felére meg a 15 fogú, és annál kisebb racsnik (M30)? (Az ebike-on lehet rendelni 14 fogú Bike+ racsnit, szóval valamire biztos felmegy, de mire?)

Amennyiben nincs ilyen agy, 34/16, illetve 34/20-al is hasonlóképpen alakul a móka (amennyiben a 20-as racsni egyáltalán elfér a láncvillától), de itt már kisebb a különbség az áttételek között. A mászós áttétel kicsit lágyabb, de a 34/16 tk. az, amit most is használok, kicsit túl pörgõs, lejtõn, síkon elmennek tõlem a váltósok. De a terepezés után fáradtan hazagörgetni a nagy, bütykös terepgumikat talán jó lesz. (Amúgy is jóval 40 felett vagyok, nem róható fel nekem, ha lágyabb áttételt pörgetek, mint a "fiatal bikák". Van aki szerint már a 34/16 is terepi áttétel, enyhébb terepen én is voltam vele vasárnap, de megnézném az illetõt, hogy mondjuk Pákozd elõtt, az Anikó forrás mellett hogy megy fel a dombtetõre vele...)

A kétféle áttétel úgyis legitimálja a láncfeszítõ használatát, elvben válogathatnék a szokványos, függõleges papucsos montivázak között. Csakhogy, az a bizonyos láncvillahossz még láncfeszítõvel sem mindegy, hogy mennyi. A leggyakoribb, 425mm-es láncvillahosszal pont nem jön össze semmilyen értelmes kombináció, úgyhogy kénytelen leszek új vázat is venni, mert a meglévõ Pyxisemé pont ennyi. (A Konáé is annyi, de az már a fiam Konája, (3*9-el).) Sajnos a rövidebb láncvillahosszú, vagy állítható papucsos vázak általánban dirt vázak, amik még hagyján, hogy nehezek, de többnyire kicsik is. Nekem pedig nem ugrálni kell a bringa, hanem a sziklás, kavicsos, vízmarta emelkedõket szeretném támadni vele. Van valakinek értelmes ötlete 423-424mm körüli láncvillahosszú, 18"-os CC vázra? (410-411mm is jó, csak ott már a terepgumit elféretni lehet probléma.) Persze olyan legyen, amin V-fék tüskék (is) vannak, a flip-flop megoldás tárcsával nem mûködik...

Másik megoldás lehetne az Ún. double-double, amúgy White Industries módra. Ennek hátránya az egy lánckeréknyivel nagyobb súly, és a még szûkebb áttétel tartomány, modjuk 34/16 és 32/18. Ilyen DOS Eno dupla racsnikat árul is valaki Debrecenbõl a Vaterán, az elõnye az lenne, hogy fel tudnám tekerni a meglévõ, "egymenetes" SS agyamra, nem kéne új kereket fûzetni. Az egy darabból forgácsolt WI hajtómûvet természetesen nem venném meg, a meglévõ hajtómûvemen kívülre (a 44-es helyére) tenném a 34-es tányéromat, középre meg visszatenném rá a 32-es eredetijét... Nem került még meg ugyanis az amerikai nagybácsim, aki rám hagyná az összes vagyonát. Ami azt illeti, egy DOS Eno is vaddisznó drága, 22500 (vagy 25000?) Ft. De odakint is 100$ felett van, szóval aki behozza, levámolja, még csak nem is kér rá pofátlan profitot. Csakhogy ennyibõl már lehet kapni egy komplett, kazettás SS agyat, meg két talpas lánckereket... Egy kazettás agy a lehetõségek korlátlan tárházát nyitná meg, olyan kombinációkkal, mint pl. 32/14 és 28/18. (van egyáltalán 28-as tányér a kisebbik lyukkörre?) Kazettán ugyebár nem gond a 14-es lánckerék, meg a láncvonal beállítása sem gond.
Egy ilyen "dingle" megoldás elõnye, hogy egyszerûbb a "váltás". Nem kell forgatni a kereket, így tárcsafék is szóba jöhet (bár a tf használatát én az SS szellemiségével nehezen összeegyeztethetõnek tartom). Láncfeszítõ használata viszont szóba se jöhet, mivel a görgõjét is mindig odébb kéne állítani, ahogy a láncot átrakom a két lénckerék-pár között, és szerintem ez már kívül esik az "elegáns megoldás" kategóriáján. Ehhez tehát mindenképpen állítható, vagy vízszintes papucsos váz kellene.

Még egy sarkalatos pontja van egy ilyen megoldásnak: a gumi. Olyan kell, ami a végsõkig tapad a laza, kavicsos talajon, akkor sem forog el, ha ki kell vennem a súlyomat a nyeregbõl. Flip-flop megoldáshoz ezen felül forgásirányos sem lehet. (Bár régebbi Bikemag gumitesztekben írtak olyasmit, hogy fordított forgásiránnyal jól kapaszkodik, olyan ide pont jó lenne... De már nem emlékszem, milyen gumiról volt szó.)

Tisztelt uraim! Amennyiben figyelmesen végigolvasták vitaindítómat (ugye?!? :-)), várom a véleményeket: Flip-flop, vagy double-double? Esetleg van már valakinek tapasztalata ilyen rendszerrel? Várom a javaslatokat váz és gumi ügyében is. Esetleg lehet szemérmetlen üzeneteket küldeni "figyelj, nekem van olyan cuccom eladó, ami ehhez jó lenne neked" tárgyában, de nem igérem, hogy a projectet rövid idõn belül meg is valósítom. Anyagi erõforrások hiányában elõször a meglévõ bringámon kísérletezek különféle áttételekkel, hogy egyáltalán életképes-e az ötlet. (Egy-két racsni ára nem a világ, ha éppen nagyön pörgõs áttételt tesztelek, legfeljebb kiviszem a bringát kocsival a hegyig.)

U.i.: Tudom, hogy létezik "egysebességes bringa építése házilag" topic is. De az már olyan mélyre sûllyedt, hogy én sem találtam... Akik meg annak idején innen kiutálták a barkácsoló kedvûeket, azok maguk is elköltöztek máshova. Pedig most az õ segítségük is jól jönne...

#1860
Zed

Zed

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.693 hozzászólás

42-16naál kb 30nál van egy normál 90-92 körüli pedálcsapásszám.
46-16nál kb 33nál
50-16ál kb 36nál

Lehet méretezni... :)

X.


Jaja, meg függ a gumitól is. Nekem városbi rohangálásra egy SS trekkingem van, 37 mm-es gumival. Azzal is 30 fölé jön ki a 42-16, úgyhogy egy kicsit bánom, hogy nem 42-18 lett. Lehet, hogy idén cserélek.
Ausztria, Kenguruk földje!