Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Single Speed

- - - - -

  • Please log in to reply
3052 replies to this topic

#501
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,881 posts
Ha elolvasod az idevágó témákat (ezt meg az örökhajtós bringákét), akkor minden kérdésedre választ kapsz.

A hézagolós játék az kazettás agyra vonatkozik. Ott tényleg elég drága (10k+) egy SS agy, ami szintúgy hézagolós, csak kevesebbet kell hézagolni mert szûkebb a kazettatest. Ami elõnye van az a szimmetrikus fûzés, ami erõsebb kereket eredményez. De ezek az agyak 135 mm-es monti sarutávhoz vannak, így nem rakod be õket egy országúti vázba.
Az általad felsorolt agyak menetesek és országúti/pályavázba valók. A fix lánckerekek és szabadonfutók menete megegyezik, így egy Novatec de bármilyen pályaagyra fel lehet a racsnit tekerni. Aztán vannak olyan agyak is aminek az egyik oldalán hosszabb a menet, az direkt racsnishoz van, mert oda nem kell ellenanya. Sõt van olyan (vagy régen legalábbis volt) olyan agy, aminek csak ilyen hosszúmenetes oldala volt, az direkt csak racsnihoz volt kitalálva.

Meg lehet próbálni olcsóbban megúszni akármilyen régi országúti agyról le kell tekerni a többsebességes racsnit. Utána fel az egysebességeset. Ezzel vélhetõen nagyon benn lesz a láncvonal, mert sokkal szûkebb, ezért át kell távtartózni. Na ezután meg a felni nem lesz középen, szóval át kell centrírozni.

#502
Marseille1990

Marseille1990

    vendég

  • fórumtag
  • 21 posts
Sziasztok!

Egy ideje filózok egy egyszerû, letisztult és könnyû városi rohangálós bringán, amivel Bp-en kerekeznék,. Végigrágtam magam agyváltón, fixien, és úgy döntöttem, hogy egy single speed bicó kell nekem.
Most egy régi Magellan Hydrát tekerek, kb két hete a legnehezebb fokozatban nyomom, szóval azzal nem lenne probléma.
Egy muffos országútit tervezek átalakítani, szûkös kereteimbõl tavaszra szeretnék a végére érni.

Elsõ kérdésem. Olvasgatom ezt a fórumot is, meg a Cm-ét is és mindenhol az köszön vissza, hogy sokan hézagolnak sima agyakat, mert nagyon drága az ss agy. Most akkor én vagyok hülye, de mondjuk egy Novatec, Sturmey, vagy Acor pályaagy a maga 7-8 ezer forintjával drága?
Vagy ezek nem jók? Mert single speedhez és fixiehez vannak ajánlva.
Szóval elég tanácstalan vagyok.
Ebben kérném segítségeteket, mert már itt elakadtam :)
Meg hogy lehet venni SS hátsó és elsõkerékszettet, vagy inkább magának legózza össze az ember?

Az esetleges válaszokat elõre is köszönöm :)

#503
Aske

Aske

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,881 posts
Nyugodtan maradhat az eredeti hátsó agy. Az SS agy is hézagolós, csak kevesebb lehetõséggel. Ami lényegi különbség, hogy az SS agyak szimmetrikusak, így erõsebb kerék építhetõ rájuk.

A hajtómûvet gondolom azért akarod lecserélni, mert nem bontható.
Lehet jó minõségû négyszöges hajtómûveket venni használtan. Az eredeti aggyal valószínüleg ki lehet hozni a láncvonalat egyenesre, ha hajtómûvet cserélsz is, de ez nyilván az új hajtómûtõl függne.

Ami viszont kimaradt: ez nem csúszópapucsos váz, szóval láncfeszítõt is kell venni. Az meg szokott mûködni de nem az igazi.

#504
d1v1d4v1d

d1v1d4v1d

    újonc

  • fórumtag
  • 5 posts
sziasztok!
van egy ilyen bringám, csak tárcsás (és piros:)) ebbõl szeretnék SS montit csinálni, de nem vagyok vmi nagy pro ilyen hajtás ügyben, ezért írok és kérem a segítségeteket.
Az elsõ kérdésem, h lehet-e úgy csinálni, hogy elõször csak a hajtómûvet cserélem le, a hátsó agyat csak késõbb (addig marad a mostani kazettás agy a hézagolós megoldással).
Ha igen, akkor milyen hajtómûvet (és ha kell monoblokkot) érdemes venni, figyelembe véve, hogy a késõbbi agycsere után is stimmeljen a láncvonal (úgy értem, h az ilyen SS agyakon mintha kisebb hely lenne a fogaskeréknek/racsninak, mint a fogaskoszorúra tervezett agyakon)? Elég a mostani 4szögtengelyre venni egy új hajtómûvet, vagy érdemesebb beruházni ilyen isis/octalink okosságba?

köszi

#505
stp1

stp1

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,283 posts
Dicta miért nem játszik?

ha tekerés közben zajos akkor ott nem a racsnival lesz gond (láncfeszesség, kenés, láncvonal)

#506
ridelife

ridelife

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,636 posts
es midnenzt hol kell tennie?
egyebekent a ss dolog annyira egyszeru hogy ahol valtosat is tisztessegesen ossze tudnak rakni ott egy ss-t csukott szemmel.

CSD:en bmx racsnikat neznek ha meg kaphato valahol (a driver nagyon kiszoritotta a menetes racsnit)

#507
pooley

pooley

    újonc

  • fórumtag
  • 1 posts
Sziasztok!

Szeretnék segítséget kérni tõletek.
Single speed építõ emberkét keresek, aki tisztességesen megépíti és mindezt normális áron teszi.

#508
CSD

CSD

    vendég

  • fórumtag
  • 50 posts
Milyen racsnit érdemes használni? Pár napig volt fent egy Shimano MX-30, de rohadt hangos volt tekerés közben (?!), a szabadon futás viszont néma volt. Dicta gondolom nem játszik. Sturmey Archert látok még itthon pár helyen, de semmi külföldi találat nincs rá google-ben, ami fura.

#509
tolli

tolli

    vendég

  • fórumtag
  • 94 posts
  • LocationZalaegerszeg, Hungary
Szeretem is nagyon a Konát. Úgy tûnik világszinten nem sokan vették, mert csak egy modellév volt (fekete színnel, korábban voltak sörszínû elõszériás példányok)

#510
Arpi_

Arpi_

    vendég

  • fórumtag
  • 97 posts
A Major One és a Felt Breed talán a két legszebb sscx bringa. Igazi telivér cx gépek. Azokhoz képest az enyém inkább audax kategória.

#511
tolli

tolli

    vendég

  • fórumtag
  • 94 posts
  • LocationZalaegerszeg, Hungary
Az erõs túlzás, hogy az egysebességes országúti (jellegû) kerékpár semmit sem ér. Az kétségtelen, hogy bolyozáskor nem elég nagy az áttétel, de egyedül edzeni a lábpörgetésre és a kis fordulatszámú, nagy nyomatékú tekerésre optimális. Ha haza akarsz érni és közbejön egy hegy, akkor nincs más választásod, mint kiállva felnyomni rajta. Ha esteledik, akkor meg lehet pörgetni ezerrel :)

Egyébként pont a hétvégén voltam Szlovéniában (Kona Major One kerékpárral, 42x18-as áttétel, 23-as külsõk) a Kranjska Gora-Vrsic emelkedõt másztam meg, illetve a hegy túloldalán még ereszkedtem 5,5 kilométernyit. Összesen ~14 km és 1300 m szintemelkedés (csak a felfelét számítom) jött össze, a ~10%-os átlagmeredekség bár nem volt könnyû, de még nekem is teljesíthetõ volt (elsõsorban futó vagyok, a kerékpár csak hobbi)

#512
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Jó, akkor maradjunk abban, hogy biztonsággal befér, még egy kis lánckerék-ovalitással, illetve lámcnyúlással együtt is...
A papucs egyébként nem olyan hosszú, mint amilyennek látszik, mert az anyának is "húsra" kell ráfognia.

A papucs teljes hossza - 14mm = kb a hasznos hossz.


A sebesség mindent megold.

 


#513
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 889 posts

A papucs eleje és vége szerintem kicsit túlzás, a 42/16 és a 42/18 között nincs 7mm különbség a papucsban.


Jó, akkor maradjunk abban, hogy biztonsággal befér, még egy kis lánckerék-ovalitással, illetve lámcnyúlással együtt is...
A papucs egyébként nem olyan hosszú, mint amilyennek látszik, mert az anyának is "húsra" kell ráfognia.

Árpi:
Lehet, hogy én váltóssal rosszabb átlagot mentem volna a Velence 10x-en. Idõnként én is felhiénáztam országútisokra, olyankor láthatóan gyorsabban járt a lábam, mint az övék. Az északi parton viszont kénytelen voltam erõbõl felmenni olyan emelkedõkre, amikre váltóssal valszeg visszaváltottam volna. Síkon egyedül meg amúgy sem mentem volna gyorsabban, mint amit ezzel az áttétellel hosszû távon tartani tudok.
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#514
Arpi_

Arpi_

    vendég

  • fórumtag
  • 97 posts
Az én bringámon szintén 42x16 van. Egyedül még sosem sikerült 30 fölötti átlagot produkálni, általában 29 km/h körül mozog a táv és a szélirány függvényében. Párszor volt alkalmam igazi országútisokkal menni, mögöttük szélárnyékban 32,56 km/h volt a legjobb átlag. Nekik az egy laza edzés volt nekem meg 120 km gumizás. Szerintük ez a bringa kb semmire nem jó, de én szeretem. Egyébként ezzel az áttétellel a rövid emelkedõk még elviselhetõk, de a hosszabbak tényleg szenvedõsek.

#515
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Vagy esetleg flip-flop agyas megoldás, amit a másik topicban már ajánlott egy fórumtárs.
Én is gondolkodtam azon, hogy a Maurice-on kicserélem az egyik lánckereket 16-osra, és ezzel együtt az elsõt 48-ról 42-re. Így lenne egy 42/16-om, ami majdnem akkora, mint a jelenlegi 48/18 (picit puhább), és egy 42/18-am nehezebb terepre... Ugyanazzal a lánchosszal az egyik megáll a papucs elejében, a másik meg a végében, kiszámoltam. (Illetve kiszámoltattam egy másik, hasonló netes progival.) Mondjuk lehet, hogy a fékpofákon is billenteni kell az átfordításkor...

De Horvátországba azért inkább már váltóssal mennék, ha van rá lehetõség...


A papucs eleje és vége szerintem kicsit túlzás, a 42/16 és a 42/18 között nincs 7mm különbség a papucsban.


A sebesség mindent megold.

 


#516
Exile

Exile

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 889 posts
Vagy esetleg flip-flop agyas megoldás, amit a másik topicban már ajánlott egy fórumtárs.
Én is gondolkodtam azon, hogy a Maurice-on kicserélem az egyik lánckereket 16-osra, és ezzel együtt az elsõt 48-ról 42-re. Így lenne egy 42/16-om, ami majdnem akkora, mint a jelenlegi 48/18 (picit puhább), és egy 42/18-am nehezebb terepre... Ugyanazzal a lánchosszal az egyik megáll a papucs elejében, a másik meg a végében, kiszámoltam. (Illetve kiszámoltattam egy másik, hasonló netes progival.) Mondjuk lehet, hogy a fékpofákon is billenteni kell az átfordításkor...

De Horvátországba azért inkább már váltóssal mennék, ha van rá lehetõség...
Nyekereg a láncom, mint egy részeg kórus, nem segíthet rajta, csak a tribológus!

#517
Kobike

Kobike

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,140 posts

Ezt 23-as gumira vonatkoztatva írtad hogy 31km/h-nál 95? Mert én olyannal hajtok, és 170-es karral.


Pl. itt kiszámoltathatod (de sok más kalkulátort is találsz a neten, ha ez nem tetszik)

@sarajevo
42/16 nem véletlenül a klasszikus áttétel, outon nagyon kemény emelkedõ kell, hogy ne lehessen felmenni, ugyanakkor azért lehet vele haladni is. Hosszú távra nem raknék fel ennél pörgõsebbet, fõleg, ha váltós bringákkal kell lépést tartani.
Failure is always an option.

#518
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Ezt 23-as gumira vonatkoztatva írtad hogy 31km/h-nál 95? Mert én olyannal hajtok, és 170-es karral.


Igen.


A sebesség mindent megold.

 


#519
gabor88

gabor88

    vendég

  • fórumtag
  • 61 posts

A 27-es átlag 83-as pedálfordulat és a 31km/h is csak 95-ös. Szóval egyáltalán nem sok. 120-as fordulat az 39km/h. A 48km/h pedig csak 150-es fordulat. Tehát egyáltalán nem mész pörgõsen.


Ezt 23-as gumira vonatkoztatva írtad hogy 31km/h-nál 95? Mert én olyannal hajtok, és 170-es karral.

#520
MJani01

MJani01

    maximus

  • fórumtag
  • 15,907 posts
  • LocationSzékesfehérvár

Az utolsó mondatodban van igazság, miszerint hozzászoktál a lassú pedálfordulathoz. Én 44-17-el járok, és simán pörgetem 29-31-es tempóval (kb.: 110-120-as pedálfordulat) akár 80-100km-en keresztül(sík úton), pedig elég durva izomtömeg van a combomon. A legdurvább utam 230km távolság volt, 44-17-el 27km/h-s átlaggal. Elõtte 44-16-ot használtam, de kényelmetlennek, lassúnak, erõltetettnek éreztem. Mondjuk a pörgetéshez nem árt ha van rendes vitál kapacitása az embernek. :) Amúgy meg 44-16ból 52km/h-t pörgettem ki, 44-17bõl pedig 48km/h-t, de ezt csak pár pillanatig.


A 27-es átlag 83-as pedálfordulat és a 31km/h is csak 95-ös. Szóval egyáltalán nem sok. 120-as fordulat az 39km/h. A 48km/h pedig csak 150-es fordulat. Tehát egyáltalán nem mész pörgõsen.


A sebesség mindent megold.