Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 szavazat

  • Lépj be és szólj hozzá
18557 hozzászólás a témában

#10261
Karsten

Karsten

    vendég

  • fórumtag
  • 55 hozzászólás
Sziasztok!!

A segítségeteket szeretném kérni.Nemrég vettem ( kb 1 hónapja) 1 Avid Juicy 5-ös hidrás féket! És az a problémám merült fel,hogy a tárcsa szinte mindig eléri az egyik fékpofát akárhogy is állítom be.Megnéztem és úgy tûnik,h a tárcsával lehet vmi gond vagy 8-as van benne vagy nem tom.Ti szerintetek a tárcsába,h kerülhet 8-as?Tudnátoka adni 1 pár tippet? Lécci irjatok!Köszi.

#10262
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21.275 hozzászólás

jol beszel a kollega :D

+tanulhatnának magura betétet is gyártani...
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#10263
tamaska

tamaska

    Beast of the East

  • globális moderátor
  • 19.996 hozzászólás

Hát ez érdekes ! én régebben hidrós deore fékhez használtam bbb betétet dh ra nem kamu kb 1 évet bírt mikor már cserélni kellet most code om van és júliusban vettem a féket de már szinte teljesen elkoptak a gyári avid betétek..... és semmivel sem bicózok többet mint mikor bbb betéttel mentem...havernak hfx 9 ben van most kb 1 éve bbb betét és még mindig kb 20 % os

szóval szerintem nem feltétlenül a bbb a legkopósabb.............


jol beszel a kollega :D
YETI CYCLES - RIDE DRIVEN SINCE 1985. BEFORE MOUNTAIN BIKING WAS EVEN CONSIDERED AN INDUSTRY.

RAUH-Welt
B E G R I F F


#10264
stellaz

stellaz

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.932 hozzászólás
egyszer gokarton tapasztaltam olyat, hogy a tárcsafék (bovdenes) egyszer csak nem fogott. De semmit.

Nem az volt, hogy elkezdett gyengülni, hanem egyszer csak nem fogott semennyit sem.

Kicsit túlhevült a cucc.

#10265
cseresznye

cseresznye

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 759 hozzászólás

Élettartam szempontjából viszont úgy tûnik, felállítható egy olyan sorrend, miszerint a BBB a legkopósabb, aztán az Avid, majd az Alligator, szóval az ár mellett érdemes lehet ezt is figyelembe venni.


Hát ez érdekes ! én régebben hidrós deore fékhez használtam bbb betétet dh ra nem kamu kb 1 évet bírt mikor már cserélni kellet most code om van és júliusban vettem a féket de már szinte teljesen elkoptak a gyári avid betétek..... és semmivel sem bicózok többet mint mikor bbb betéttel mentem...havernak hfx 9 ben van most kb 1 éve bbb betét és még mindig kb 20 % os

szóval szerintem nem feltétlenül a bbb a legkopósabb.............

#10266
zsizsi

zsizsi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.939 hozzászólás
kalaius, "normál" felhasználás mellett nem is fogsz különbséget tapasztalni - hacsak valamelyik kimagaslóan szar - viszont esõben, vagy az Alpok hosszú lejtõin már inkább. Értelemszerûen a kerámia alapú kopik kevésbé, stb...
a 600-800 fokos fékpofa...:) igen, ez jó hír, de akkor hány fokos kell legyen a féktárcsa? Megközelítõleg ennyi. Az meg este jól világít! :D

#10267
kalaius

kalaius

    maximus

  • fórumtag
  • 11.904 hozzászólás
Az Aligátor fékpofáknál írkálnak olyanokat, h 600-800 fok körüli hõmérsékleteket bírnak a fékpofák; gondolom, ez tök mindegy, mert ha a fékpofánál ennyire meleg van, akkor a féktest is felhevülne azért 200 fok körülre, akkor viszont a korábbi postok alapján olajgõz keringene a dugattyúknál :D

Daci; Most kb. egymás után/egyszerre használtam az Aligátor legdrágább, kerámiás fékpofáját, gyári alu alapú Avidot, és nem tudom milyen BBB-t, és õszintén szólva semmilyen különbséget nem éreztem a három között.
Élettartam szempontjából viszont úgy tûnik, felállítható egy olyan sorrend, miszerint a BBB a legkopósabb, aztán az Avid, majd az Alligator, szóval az ár mellett érdemes lehet ezt is figyelembe venni.

#10268
zsizsi

zsizsi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.939 hozzászólás
Na így már kerekebb a történet. A kerámiát tán jobban lehet terhelni - magasabb hõmérsékletet bír - de vannak hátrányai.
Anno - régi szép idõk - a repülõkön is használtak és használnak kerámia tárcsákat, de eleinte sokat kûzdöttek, kûzdöttünk velük. Hidegen lószart se fogott - szerencsére a nagyobb gépeken gyorsan bemelegedett - de ha víz érte, akkor lõttek a fékhatásnak. (Mondjuk ez utóbbit a fékpofák módosításával gyorsan kiküszöbölték.)
Az acél tárcsák miatt én nem félnék, bár idõnként felbukkannak igen silány minõségû tárcsák, de én a magam "szerény" tömegéhez a 185-ös elsõ/hátsó átmérõt bõven elégnek találtam. Csak tavaly sikerült egy hátsó - még akkor 160-as - tárcsát felkeményítenem a hidrós fékkel, azóta sem!

#10269
PTamás

PTamás

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.695 hozzászólás
Zsizsi! Részemrõl "No para", tán 2-szer fordult elõ, hogy le kellett szállnom, mert nem akartam lilára sütni a tárcsát :)

/mellesleg épp az acél tárcsa vs kerámia tárcsa vonatkozásában mesélték ezt/
White Horse

Nothing is impossible. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Cipõ!!! :)_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Minden jóban van valami grammánia.

#10270
zsizsi

zsizsi

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 4.939 hozzászólás
Hát ennyit a Discovery-rõl!
Azért ez, így nem teljesen valós. Ugyan is:
Milyen féktárcsáról beszélünk, milyen fékbetéttel kombinálva? Acél? Akkor ez részben igaz lesz.
Fém féktárcsa, fém alapú fékbetéttel jó hõelvezetést eredményez, bár a betétben lévõ hordozó és kötõanyagok magas hõmérsékleten könnyebben leválnak, de ez csak felületi kopást eredményez, érdes, maró hanggal kísérve. Ez egyben a fékerõ részleges csökkenését is eredményezi.
Fém féktárcsa, mûgyanta alapú fékbetéttel nagyobb fékerõ, rosszabb hõvezetés, ergo, könnyen melegszik a rendszer.
De mint azt tudjuk, nehéz lenne izzásig hevíteni egy bringán a féktárcsákat, márpedig ott kezdõdik a jelentõs fékerõ csökkenés, mikor halvány narancs színben kezd pompázni a tárcsa.
Én már nem egy tárcsát színeztem kékre, barnára, de még sehol sem kellett aggódnom, hogy nem tudok megállni. A melegedés inkább a fékolaj tágulásában csúcsosodik ki, és ezzel együtt kezd el felkeményedni a fékkar is. Így csökken a fékerõ adagolhatósága, és lassan beáll a fék is. A nagyobb tömegû jármûvek esetében azzal ér véget a történet, hogy felforr a fékolaj a fékmunkahengernél, és begõzösödik, na ekkor vész el a fékerõ teljesen.
Ezt kerékpárnál nehéz lehet elérni.

A súrlódási együtthatót pedig a fémek - így a féktárcsa - anyagszerkezetének helyes megválasztásával érik el. Ehhez különbözõ ötvözõket használnak, illetve az edzésnél a megfelelõ felületi keménységgel érik el. Ennek a jelentõs megváltoztatásához magas hõmérsékletet kell elérni, és ez itt a bibi. Bringával ezt nem igen lehet produkálni. Csak extrém körülmények között tudom elképzelni. Nincs meg hozzá a megfelelõ tömeg-sebesség-fõfékhenger/munkahenger aránya, és isten tudja mi még...

Szóval Tomi, no para!

#10271
PTamás

PTamás

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.695 hozzászólás
Kicsit még a melegedésrõl és az ezzel járó fékerõvesztésrõl:
Nem akartam beírni, mert nincs fizikai tudásom errõl, de most a Discovery is ezt hallottam: amikor melegszik a tárcsa, csökken a súrlódási együtthatója, ezért is csökken a fékerõ.
White Horse

Nothing is impossible. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Cipõ!!! :)_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Minden jóban van valami grammánia.

#10272
daci

daci

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2.383 hozzászólás
alligator fékbetétekrõl tud valaki vmit?
mennyire járhatok rosszul ha egy noname fékbetétet veszek a fékembe?
így kb féláron kapnám mint a gyári betétet.
és a fékem elöl hayes mx2 hátul hfx 9

#10273
uszabi

uszabi

    vendég

  • fórumtag
  • 17 hozzászólás

Húzd be finoman a féket, és figyeld, hogy megmozdul-e a tárcsa (vagyis az egyik fékbetét hamarabb éri el, eltolja). Ha nem mozdul meg láthatóan, és cincogás sincs akkor nem érdemes hozzányúlni.

Ha meg mégis:
- kereket kiveszed, fékbetétet kiveszed
- csavarhúzóval, vagy gumileszedõvel visszatolod a fékdugattyúkat
- fékbetét, kerék vissza
- lelazítod a féknyerget rögzítõ csavarokat
- behúzod a féket, a féknyereg szépen beáll irányba
- csavarokat meghúzod


Köszi a segítséget , megyek a garázsba szerelni !

#10274
apr

apr

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 567 hozzászólás

Gyors választ köszönöm . Azért kérdeztem, mert a kerék berakása után a tárcsa közelebb van az egyik oldali betéthez.


Húzd be finoman a féket, és figyeld, hogy megmozdul-e a tárcsa (vagyis az egyik fékbetét hamarabb éri el, eltolja). Ha nem mozdul meg láthatóan, és cincogás sincs akkor nem érdemes hozzányúlni.

Ha meg mégis:
- kereket kiveszed, fékbetétet kiveszed
- csavarhúzóval, vagy gumileszedõvel visszatolod a fékdugattyúkat
- fékbetét, kerék vissza
- lelazítod a féknyerget rögzítõ csavarokat
- behúzod a féket, a féknyereg szépen beáll irányba
- csavarokat meghúzod

#10275
uszabi

uszabi

    vendég

  • fórumtag
  • 17 hozzászólás

Nem lehet állítani a fékbetét tárcsától való távolságát, a rés állandó (és független a fékbetét kopásától, vagyis nem kell utána állítani, mint egy bowdenesnél).


Gyors választ köszönöm . Azért kérdeztem, mert a kerék berakása után a tárcsa közelebb van az egyik oldali betéthez.

#10276
apr

apr

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 567 hozzászólás

Halihó !

2008-as LX tárcsafék (BR-M585) beállításáról tudnátok valamit mondani , pl. a fékbetét tárcsától való távolságát hogyan tudom beállítani ?
Elõre is kösz.


Nem lehet állítani a fékbetét tárcsától való távolságát, a rés állandó (és független a fékbetét kopásától, vagyis nem kell utána állítani, mint egy bowdenesnél).

#10277
uszabi

uszabi

    vendég

  • fórumtag
  • 17 hozzászólás
Halihó !

2008-as LX tárcsafék (BR-M585) beállításáról tudnátok valamit mondani , pl. a fékbetét tárcsától való távolságát hogyan tudom beállítani ?
Elõre is kösz.

#10278
Valeria Victrix

Valeria Victrix

    Isten ostora

  • fórumtag
  • 9.274 hozzászólás

KeX: autóvezetésnél is oktatják, hogy szakaszosan kell fékezni, meg kb minden olyan szakágban, ahol fékezni kell...


Ez nagyon tetszik.:hahaha:
KeX! Menj, tanulj meg biciklizni! Már Hozé is megmondta.:D

Dave!
Látom nem ismered "nápolyi" barátunkat. Majd gyere el egyszer egy közös túránkra!


#10279
szipka

szipka

    vendég

  • fórumtag
  • 167 hozzászólás

Az acél féktárcsa kb. 270-300 fokon színezõdik kékes árnyalatra.
A DOT 4 fékolaj forráspontja 250°C viszont a nedves forráspont 165°C, ekkor már keletkezik légbuborék.


hûha akkor telleg meleg lehetett a tarcsam,de birta ott kopott be igazan a motyooo

#10280
sOnar

sOnar

    vendég

  • fórumtag
  • 161 hozzászólás

nem forr fel a fekfolyadek. a dot4 valami 250celsiuson forr.

szerintem ahogy melegszik a rendszer, ugy kemenyedik fel a fek, mivel tagul a folyadek. ezert van a kiegyenlitotartaly ugye, ahova ilyen esetben felmehet a folosleg. viszont ha ezt a hot atadja a folyadek a fekcsonek, akkor az is elkezd tagulni, es akkor viszont leesik a nyomas.

szerintem


Az acél féktárcsa kb. 270-300 fokon színezõdik kékes árnyalatra.
A DOT 4 fékolaj forráspontja 250°C viszont a nedves forráspont 165°C, ekkor már keletkezik légbuborék.