Jelentkezz be Regisztrálj

Tárcsafékek - általános eszmecsere
#10261
Írta 2008. szeptember 21. - 13:17

A segítségeteket szeretném kérni.Nemrég vettem ( kb 1 hónapja) 1 Avid Juicy 5-ös hidrás féket! És az a problémám merült fel,hogy a tárcsa szinte mindig eléri az egyik fékpofát akárhogy is állítom be.Megnéztem és úgy tûnik,h a tárcsával lehet vmi gond vagy 8-as van benne vagy nem tom.Ti szerintetek a tárcsába,h kerülhet 8-as?Tudnátoka adni 1 pár tippet? Lécci irjatok!Köszi.
#10262
Írta 2008. szeptember 21. - 12:55

+tanulhatnának magura betétet is gyártani...jol beszel a kollega
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való
#10263
Írta 2008. szeptember 21. - 12:24

Hát ez érdekes ! én régebben hidrós deore fékhez használtam bbb betétet dh ra nem kamu kb 1 évet bírt mikor már cserélni kellet most code om van és júliusban vettem a féket de már szinte teljesen elkoptak a gyári avid betétek..... és semmivel sem bicózok többet mint mikor bbb betéttel mentem...havernak hfx 9 ben van most kb 1 éve bbb betét és még mindig kb 20 % os
szóval szerintem nem feltétlenül a bbb a legkopósabb.............
jol beszel a kollega

RAUH-Welt
B E G R I F F
#10264
Írta 2008. szeptember 21. - 11:49

Nem az volt, hogy elkezdett gyengülni, hanem egyszer csak nem fogott semennyit sem.
Kicsit túlhevült a cucc.
#10265
Írta 2008. szeptember 20. - 22:36

Élettartam szempontjából viszont úgy tûnik, felállítható egy olyan sorrend, miszerint a BBB a legkopósabb, aztán az Avid, majd az Alligator, szóval az ár mellett érdemes lehet ezt is figyelembe venni.
Hát ez érdekes ! én régebben hidrós deore fékhez használtam bbb betétet dh ra nem kamu kb 1 évet bírt mikor már cserélni kellet most code om van és júliusban vettem a féket de már szinte teljesen elkoptak a gyári avid betétek..... és semmivel sem bicózok többet mint mikor bbb betéttel mentem...havernak hfx 9 ben van most kb 1 éve bbb betét és még mindig kb 20 % os
szóval szerintem nem feltétlenül a bbb a legkopósabb.............
#10266
Írta 2008. szeptember 20. - 15:01

a 600-800 fokos fékpofa...


#10267
Írta 2008. szeptember 20. - 13:37


Daci; Most kb. egymás után/egyszerre használtam az Aligátor legdrágább, kerámiás fékpofáját, gyári alu alapú Avidot, és nem tudom milyen BBB-t, és õszintén szólva semmilyen különbséget nem éreztem a három között.
Élettartam szempontjából viszont úgy tûnik, felállítható egy olyan sorrend, miszerint a BBB a legkopósabb, aztán az Avid, majd az Alligator, szóval az ár mellett érdemes lehet ezt is figyelembe venni.
#10268
Írta 2008. szeptember 20. - 13:16

Anno - régi szép idõk - a repülõkön is használtak és használnak kerámia tárcsákat, de eleinte sokat kûzdöttek, kûzdöttünk velük. Hidegen lószart se fogott - szerencsére a nagyobb gépeken gyorsan bemelegedett - de ha víz érte, akkor lõttek a fékhatásnak. (Mondjuk ez utóbbit a fékpofák módosításával gyorsan kiküszöbölték.)
Az acél tárcsák miatt én nem félnék, bár idõnként felbukkannak igen silány minõségû tárcsák, de én a magam "szerény" tömegéhez a 185-ös elsõ/hátsó átmérõt bõven elégnek találtam. Csak tavaly sikerült egy hátsó - még akkor 160-as - tárcsát felkeményítenem a hidrós fékkel, azóta sem!
#10269
Írta 2008. szeptember 20. - 13:03


/mellesleg épp az acél tárcsa vs kerámia tárcsa vonatkozásában mesélték ezt/
Nothing is impossible. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Cipõ!!!

#10270
Írta 2008. szeptember 20. - 12:53

Azért ez, így nem teljesen valós. Ugyan is:
Milyen féktárcsáról beszélünk, milyen fékbetéttel kombinálva? Acél? Akkor ez részben igaz lesz.
Fém féktárcsa, fém alapú fékbetéttel jó hõelvezetést eredményez, bár a betétben lévõ hordozó és kötõanyagok magas hõmérsékleten könnyebben leválnak, de ez csak felületi kopást eredményez, érdes, maró hanggal kísérve. Ez egyben a fékerõ részleges csökkenését is eredményezi.
Fém féktárcsa, mûgyanta alapú fékbetéttel nagyobb fékerõ, rosszabb hõvezetés, ergo, könnyen melegszik a rendszer.
De mint azt tudjuk, nehéz lenne izzásig hevíteni egy bringán a féktárcsákat, márpedig ott kezdõdik a jelentõs fékerõ csökkenés, mikor halvány narancs színben kezd pompázni a tárcsa.
Én már nem egy tárcsát színeztem kékre, barnára, de még sehol sem kellett aggódnom, hogy nem tudok megállni. A melegedés inkább a fékolaj tágulásában csúcsosodik ki, és ezzel együtt kezd el felkeményedni a fékkar is. Így csökken a fékerõ adagolhatósága, és lassan beáll a fék is. A nagyobb tömegû jármûvek esetében azzal ér véget a történet, hogy felforr a fékolaj a fékmunkahengernél, és begõzösödik, na ekkor vész el a fékerõ teljesen.
Ezt kerékpárnál nehéz lehet elérni.
A súrlódási együtthatót pedig a fémek - így a féktárcsa - anyagszerkezetének helyes megválasztásával érik el. Ehhez különbözõ ötvözõket használnak, illetve az edzésnél a megfelelõ felületi keménységgel érik el. Ennek a jelentõs megváltoztatásához magas hõmérsékletet kell elérni, és ez itt a bibi. Bringával ezt nem igen lehet produkálni. Csak extrém körülmények között tudom elképzelni. Nincs meg hozzá a megfelelõ tömeg-sebesség-fõfékhenger/munkahenger aránya, és isten tudja mi még...
Szóval Tomi, no para!
#10271
Írta 2008. szeptember 20. - 12:40

Nem akartam beírni, mert nincs fizikai tudásom errõl, de most a Discovery is ezt hallottam: amikor melegszik a tárcsa, csökken a súrlódási együtthatója, ezért is csökken a fékerõ.
Nothing is impossible. _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Cipõ!!!

#10272
Írta 2008. szeptember 20. - 00:28

mennyire járhatok rosszul ha egy noname fékbetétet veszek a fékembe?
így kb féláron kapnám mint a gyári betétet.
és a fékem elöl hayes mx2 hátul hfx 9
#10273
Írta 2008. szeptember 19. - 15:26

Húzd be finoman a féket, és figyeld, hogy megmozdul-e a tárcsa (vagyis az egyik fékbetét hamarabb éri el, eltolja). Ha nem mozdul meg láthatóan, és cincogás sincs akkor nem érdemes hozzányúlni.
Ha meg mégis:
- kereket kiveszed, fékbetétet kiveszed
- csavarhúzóval, vagy gumileszedõvel visszatolod a fékdugattyúkat
- fékbetét, kerék vissza
- lelazítod a féknyerget rögzítõ csavarokat
- behúzod a féket, a féknyereg szépen beáll irányba
- csavarokat meghúzod
Köszi a segítséget , megyek a garázsba szerelni !
#10274
Írta 2008. szeptember 19. - 15:19

Gyors választ köszönöm . Azért kérdeztem, mert a kerék berakása után a tárcsa közelebb van az egyik oldali betéthez.
Húzd be finoman a féket, és figyeld, hogy megmozdul-e a tárcsa (vagyis az egyik fékbetét hamarabb éri el, eltolja). Ha nem mozdul meg láthatóan, és cincogás sincs akkor nem érdemes hozzányúlni.
Ha meg mégis:
- kereket kiveszed, fékbetétet kiveszed
- csavarhúzóval, vagy gumileszedõvel visszatolod a fékdugattyúkat
- fékbetét, kerék vissza
- lelazítod a féknyerget rögzítõ csavarokat
- behúzod a féket, a féknyereg szépen beáll irányba
- csavarokat meghúzod
#10275
Írta 2008. szeptember 19. - 15:09

Nem lehet állítani a fékbetét tárcsától való távolságát, a rés állandó (és független a fékbetét kopásától, vagyis nem kell utána állítani, mint egy bowdenesnél).
Gyors választ köszönöm . Azért kérdeztem, mert a kerék berakása után a tárcsa közelebb van az egyik oldali betéthez.
#10276
Írta 2008. szeptember 19. - 14:24

Halihó !
2008-as LX tárcsafék (BR-M585) beállításáról tudnátok valamit mondani , pl. a fékbetét tárcsától való távolságát hogyan tudom beállítani ?
Elõre is kösz.
Nem lehet állítani a fékbetét tárcsától való távolságát, a rés állandó (és független a fékbetét kopásától, vagyis nem kell utána állítani, mint egy bowdenesnél).
#10277
Írta 2008. szeptember 19. - 14:20

2008-as LX tárcsafék (BR-M585) beállításáról tudnátok valamit mondani , pl. a fékbetét tárcsától való távolságát hogyan tudom beállítani ?
Elõre is kösz.
#10278
Írta 2008. szeptember 19. - 10:01

KeX: autóvezetésnél is oktatják, hogy szakaszosan kell fékezni, meg kb minden olyan szakágban, ahol fékezni kell...
Ez nagyon tetszik.:hahaha:
KeX! Menj, tanulj meg biciklizni! Már Hozé is megmondta.

Dave!
Látom nem ismered "nápolyi" barátunkat. Majd gyere el egyszer egy közös túránkra!
#10279
Írta 2008. szeptember 19. - 07:06

Az acél féktárcsa kb. 270-300 fokon színezõdik kékes árnyalatra.
A DOT 4 fékolaj forráspontja 250°C viszont a nedves forráspont 165°C, ekkor már keletkezik légbuborék.
hûha akkor telleg meleg lehetett a tarcsam,de birta ott kopott be igazan a motyooo
#10280
Írta 2008. szeptember 19. - 01:08

nem forr fel a fekfolyadek. a dot4 valami 250celsiuson forr.
szerintem ahogy melegszik a rendszer, ugy kemenyedik fel a fek, mivel tagul a folyadek. ezert van a kiegyenlitotartaly ugye, ahova ilyen esetben felmehet a folosleg. viszont ha ezt a hot atadja a folyadek a fekcsonek, akkor az is elkezd tagulni, es akkor viszont leesik a nyomas.
szerintem
Az acél féktárcsa kb. 270-300 fokon színezõdik kékes árnyalatra.
A DOT 4 fékolaj forráspontja 250°C viszont a nedves forráspont 165°C, ekkor már keletkezik légbuborék.