Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Tárcsafékek - általános eszmecsere

* * * * * 2 votes

  • Please log in to reply
18557 replies to this topic

#11741
enté

enté

    titanium freak

  • fórumtag
  • 7,605 posts

Ja a csavavarás erõkarjára akartam célozni.
Csak szerintem nem mindegy hogy azt a tárcsát hol melyik részén akarjuk lefékezni pláne hogy az a képzeletbeli tárcsa nem teli anyagból van hanem több részbõl ál,esetünkben küllõkbõl is.

Teljesen mindegy hogy hány küllõ van a V-fékes kerékben, a fékezéso folyamatban nem vesz részt. A fék a felnit fékezi, ami a gumin át jut a talajra. A tárcsafékes rendszernél a tárcsától induló erõ szépen végighalad az egész keréken mire a gumikhoz ér.

hmmm...nem, ezek szerint nem ugyanarra gondoltunk. Ha jól értem, akkor te a teló lábának a hossztengelye körüli csavarodást tekinted csavarásnak. Ennek megfelelõen ha az anyag megadná magát a telóban, akkor mondjuk a féktest leszakadna a lábról.
Amit én írtam, az az mintha a teló vállát rögzítenénk és a kerék tengelyén keresztül el akarnánk tekerni azt a hossztengelye körül.
Számomra ezért tekinthetõek merevebbeknek az átütõtengelyes villák, hiszen ott a nagy átmérõjû tengely a láb aljának elmozdulását akadályozza.

Kétféle erõ ébred. Az egyik ami a kerék forgásirányával érintõleges irányú nyomó, a másik a villa bal lábának hossztengelyére merõleges csavaróerõ. Ez a két erõ fõleg a bal lábat érinti a jobb lábhoz nem jut sok belõle. Majd valaki lerajzolja...

"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."

"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]


#11742
imi72

imi72

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,541 posts
  • Locationa Pilis

Lehet azt gondolod te is amit most írok, de megpróbálom jobban megfogalmazni. A bringa hossztengelyéhez képest a tárcsa és a teló lába nem egy síkban van, ezért csavarja a tárcsát. Minél nagyobb a becsúszók és a trácsa távolsága annál nagyobb erõkarral csavarja a lábat. Ha a két sík egybeesne akkor nem lenne csavarás, ilyen vella persze nincs.



hmmm...nem, ezek szerint nem ugyanarra gondoltunk. Ha jól értem, akkor te a teló lábának a hossztengelye körüli csavarodást tekinted csavarásnak. Ennek megfelelõen ha az anyag megadná magát a telóban, akkor mondjuk a féktest leszakadna a lábról.
Amit én írtam, az az mintha a teló vállát rögzítenénk és a kerék tengelyén keresztül el akarnánk tekerni azt a hossztengelye körül.
Számomra ezért tekinthetõek merevebbeknek az átütõtengelyes villák, hiszen ott a nagy átmérõjû tengely a láb aljának elmozdulását akadályozza.
Elõre is elnézést mindenkitõl ha a rossz elmélet miatt félrevezettem a kérdezõt.

Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."


#11743
itx

itx

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 583 posts
en sokaig nem akartam tarcsat, de vfek fekhatasa (jo, egyszeru olcso shimano) egyszeruen nem volt eleg. masreszrol sokkal egyenletesebb lett a fekezes tarcsaval, nincs benne a felni legkisebb nyolcasa, sarfoltja, vizcseppje.
"keep the rubber side down."
- If you tell the truth you don't have to remember anything. - Mark Twain

#11744
TREKs Atesz

TREKs Atesz

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 789 posts

Erõkarok tekintetében szerintem pont fordított a helyzet. Egy V-fékes rendszert úgy is felfoghatunk, mint egy 26"-os féktárcsát. Amiért viszont mégsem tud a tárcsaféknél jobb fékhatást produkálni az az, hogy a tárcsaféknél a tárcsa-fékpofa súrlódás sokkal nagyobb mértékû (és így a fékhatás is).
...nem véletlen, hogy a tárcsafék több száz fokra is képes felhevülni.

ja, ha viszont a csavarás erõkarját nézem, akkor persze neked van igazad


Ja a csavavarás erõkarjára akartam célozni.
Csak szerintem nem mindegy hogy azt a tárcsát hol melyik részén akarjuk lefékezni pláne hogy az a képzeletbeli tárcsa nem teli anyagból van hanem több részbõl ál,esetünkben küllõkbõl is.
Az is egy elmélet amit te írtál meg az is amit én.
Én a tárcsáról a telóra gyakorolt és ott fellépõ erõ hatásokra (vagy mi?) gondoltam.
És persze igaz hogy a tárcsafék sokkal hatékonyabb különben nem alkalmaznák ilyen széles körben ,én is gondolkodom ilyen beszerzésén.
TREK bike-on szebb az élet!!:cool2:

#11745
Spoti

Spoti

    vendég

  • fórumtag
  • 201 posts
Ezt a csavarást akkor fékezésnél érezni is lehet vagy pedig csak egyszerûen tönkreteszi a villát?

#11746
enté

enté

    titanium freak

  • fórumtag
  • 7,605 posts

Miért jobb a tárcsafék mint a v-fék?
elõnyök, hátrányok

+ nem kell figyelni a felni kopását
+ nem kell kereket fûzni az elkopott fékfelület miatt
+ más átmérõjû cserekereket is használható

- figyelni kell a tárcsa vastagságát
- óvni kell a tárcsát a sérülésektõl
- a kormány befordulásakor a dugattyú is sérülhet

Mivel a tárcsa csak az egyik oldalon van, a fékezéskor ébredõ ellenerõ csak azon az oldalon fog fellépni. Az így jelentkezõ egyenetlen terhelés hatására a teló egyik lába elmozdul a tengelyre merõlegesen...és ez úgy néz ki, mintha az egészet megcsavarnánk a tengelye körül.

Lehet azt gondolod te is amit most írok, de megpróbálom jobban megfogalmazni. A bringa hossztengelyéhez képest a tárcsa és a teló lába nem egy síkban van, ezért csavarja a tárcsát. Minél nagyobb a becsúszók és a trácsa távolsága annál nagyobb erõkarral csavarja a lábat. Ha a két sík egybeesne akkor nem lenne csavarás, ilyen vella persze nincs.

"Some people say I'm a titanium freak - it's okay... I am."

"The titanium is the nicest way to reducing the carbon bikeprint."
[ˈeərəspeɪs tekˈnɒlədʒi]


#11747
Bikertigger

Bikertigger

    maximus

  • fórumtag
  • 21,273 posts

Szerintetek melyik tárcsafék a jobb?
Hayes STROKER RYDE vagy Shimano Alivio(hidrás) vagy Avid Juicy3

juicy 3
"Az Ég szemébe nézve, Széttárt karral áll, Halálos viharra vár egy haldokló világ "
Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való

#11748
itx

itx

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 583 posts
sztem a csavaro iranyu erokarra ertette, nem a tengelyhez kepest.
"keep the rubber side down."
- If you tell the truth you don't have to remember anything. - Mark Twain

#11749
imi72

imi72

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,541 posts
  • Locationa Pilis

A tárcsa féknél nagyobb az erõkar és nagyobb az erõhatás mivel a teló alsó végén van felfogatva,illetve mivel csak az egyik oldalra van szerelve fékezéskor arra az oldalra fogja csavarni a telót.
A V-féknél rövidebb az erõkar mert a teló felsõbb részén van és párhuzamosan fog ezért nem csavrja a telót.Szerintem.:chin:


Erõkarok tekintetében szerintem pont fordított a helyzet. Egy V-fékes rendszert úgy is felfoghatunk, mint egy 26"-os féktárcsát. Amiért viszont mégsem tud a tárcsaféknél jobb fékhatást produkálni az az, hogy a tárcsaféknél a tárcsa-fékpofa súrlódás sokkal nagyobb mértékû (és így a fékhatás is).
...nem véletlen, hogy a tárcsafék több száz fokra is képes felhevülni.

ja, ha viszont a csavarás erõkarját nézem, akkor persze neked van igazad

Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."


#11750
TREKs Atesz

TREKs Atesz

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 789 posts

Mit jelet az h csavarja a teleszkópot?
Azt tudom h tönkreteszi a keréknek a küllõit,de a v-fék pedig a felnit eszi meg.
De akkor a tárcsafék nem fog jobban mint egy v-fék.
Melyik erõsebb egy avid single digit 7 vagy egy Avid Juicy3?



A tárcsa féknél nagyobb az erõkar és nagyobb az erõhatás mivel a teló alsó végén van felfogatva,illetve mivel csak az egyik oldalra van szerelve fékezéskor arra az oldalra fogja csavarni a telót.
A V-féknél rövidebb az erõkar mert a teló felsõbb részén van és párhuzamosan fog ezért nem csavrja a telót.Szerintem.:chin:
TREK bike-on szebb az élet!!:cool2:

#11751
imi72

imi72

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,541 posts
  • Locationa Pilis

Mit jelet az h csavarja a teleszkópot?
Azt tudom h tönkreteszi a keréknek a küllõit,de a v-fék pedig a felnit eszi meg.
De akkor a tárcsafék nem fog jobban mint egy v-fék.
Melyik erõsebb egy avid single digit 7 vagy egy Avid Juicy3?


Mivel a tárcsa csak az egyik oldalon van, a fékezéskor ébredõ ellenerõ csak azon az oldalon fog fellépni. Az így jelentkezõ egyenetlen terhelés hatására a teló egyik lába elmozdul a tengelyre merõlegesen...és ez úgy néz ki, mintha az egészet megcsavarnánk a tengelye körül.
A kerék küllõit ha nem is teszi tönkre, de egyenetlenül terheli (az elõbbiekben leírtakkal azonos okból).
De, jobban fog (természetesen azonos kategóriát alapul véve).
SD7 vs. Juicy3: relatív. Van olyan bringás (és olyan körülmény), hogy mindegy, egyformán jó (attól most tekintsünk el, hogy mindegyik fékhatását el lehet rontani rossz beállítással, vagy fékpofa választásával). Errõl végtelen vitát lehetne indítani :)

Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."


#11752
Spoti

Spoti

    vendég

  • fórumtag
  • 201 posts
Mit jelet az h csavarja a teleszkópot?
Azt tudom h tönkreteszi a keréknek a küllõit,de a v-fék pedig a felnit eszi meg.
De akkor a tárcsafék nem fog jobban mint egy v-fék.
Melyik erõsebb egy avid single digit 7 vagy egy Avid Juicy3?

#11753
nyimi

nyimi

    vendég

  • fórumtag
  • 135 posts
Sziasztok!

A formula fékekrõl mondanátok egy két véleményt?
Tervezgetem, hogy veszek egyet, csak nem ismerem.
Válaszokat köszi

#11754
imi72

imi72

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1,541 posts
  • Locationa Pilis

Miért jobb a tárcsafék mint a v-fék?
elõnyök, hátrányok


Itt is ugyanazokat a válaszokat fogod kapni, mint a V-fékes topicban :D
annyival kicsit másabb színezete lesz, hogy akik tárcsát használnak, azoknak az elõnyei sokkal jobban számítanak, mint a hátrányai.
Akik tárcsát használnak, azok rendszerint értenek hozzá és megfelelõen használják, ezért
- nem csavartatják szét a SID-et (többnyire nem ilyen telót használnak)
- nem csavartatják szét a radiálisan fûzöt kereket (mert nem ilyen kereket használnak)
- számukra nem minden túra "SZOPÁS"
stb.

mod.: na mit mondtam :)

Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."


#11755
Magoo

Magoo

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7,014 posts

Miért jobb a tárcsafék mint a v-fék?
elõnyök, hátrányok


elõny:

jobban fog,
idõjárás függetlenebb
kurva jól néz ki
karbantartás mentesebb
nem zavarja, ha 8as van a kerékben
menõbb a csajok elõtt
lehet rajta tojást sütni
nem akad meg a sár benne

hátrány:

jobban nyavarja villát/vázat mint a v-fék
ha lejtõzés után megnyalod, megégeti a nyelved
drágább a v féknél
könnyebb vele orrabukni
__________________

#11756
Spoti

Spoti

    vendég

  • fórumtag
  • 201 posts
Miért jobb a tárcsafék mint a v-fék?
elõnyök, hátrányok

#11757
Spoti

Spoti

    vendég

  • fórumtag
  • 201 posts
Szerintetek melyik tárcsafék a jobb?
Hayes STROKER RYDE vagy Shimano Alivio(hidrás) vagy Avid Juicy3

#11758
itx

itx

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 583 posts
1. avid bb7-re azt irja 30-40 teljes megallas kell a bekopashoz.
"keep the rubber side down."
- If you tell the truth you don't have to remember anything. - Mark Twain

#11759
rbalint88

rbalint88

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,387 posts
sziasztok!
két kérdés: 1. kb mennyi idõ (km) kell egy féknek, hogy bekopjon?
2. hayes el camino új pofa új tárcsa és brutális hangot ad ki egy adott fékezési erõsség fölött. mit lehet ezzel tenni, illetve ez csak a bekopás hiányának tudható-e be? tegnap lett kész a bringa, szakszerviz szerelte.
elõre is köszi

#11760
Csuporka

Csuporka

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 608 posts
Sziasztok, kis kompatibilitás probléma elött állok...

Adott egy régi 203as hayes tárcsa (nem a V-cut) és egy 203as PM adapter, ezen idáig egy Hayes Nine pihent, de cseréré érett a dárga..

Az esélyesek: Juicy 7 2008, Stroker Trail 2008, XT 2008.

A kérdés adott, lehet e gond fék-féktárcsa között, várhato e katasztrofális fékteljesitmény csökkenés (ezt nagyon kétlem de azért jol esett leirni) illetve a meglévö (hayes) adapter jo lenne mind a három fékhez?

Illetve jol érzem hogy fékeröben a 3 felsorolt fék körülbelül eggyezik?
By Sala:

"foxot ürlények tervezték és csak ánuszkulcsal javitható..."