nem tudom, de legalább biztosan nem levegős.
(valszeg a váz felfogatási pontja gyenge vagy pontatlan)
Sziasztok!
Van egy Avid BB5 mechanikus tárcsafék-szettem, Avid CleanSweep tárcsával és BB5 féktesttel. Az első hibátlanul működik, semmi baja.
A hátsó viszont, néhány esetben fékezéskor elkezd kicsit kerregni-nyikorogni, mintha nem lenne párhuzamos a pofa a tárcsával, újra beállítottam, de ekkor is előjön. (olyan, mintha a nempárhuzamosság miatt a tárcsa lyukainak szélén pattogna a pofa)
Mi lehet a baj? A tárcsákban max. 250 km van, nem túl nagy használat mellett, ebből kb. 100 terepen. (Farkas-erdő, Hármashatárhegy, János-hegy, de egyáltalán nem durvulok)
Köszi,
Erik
És az fel se merült v. kizárták, hogy levegős?
Nem, fel sem merült. Gondolom nekik sem fért bele a levegősségről kialakított képükbe a tünetegyüttes. Továbbá talán azért, mert szombaton a "kis Shimano-s tölcsérrel" ők töltögettek bele olajat, kocogtatták a vezetéket, pumpálták a fékkart, és együtt örültünk, hogy kijött pár (pici) buborék. Ugyan az nem volt a szabályszerű teljes légtelenítés (alul is megbontva), de javítania kellett volna, nem pedig tovább rontani a helyzetet. - Persze ez részemről találgatás, de az biztos, hogy a "légtelenítés / levegős" kifejezések nem hangzottak el a kupaktanácson.
Elvittem a szervízbe. Három szerelő is összeszaladt, húzogatták a fékkart, csóválták a fejüket. Abban teljes volt az egyetértés, hogy ezt „Vargányához” (a magyarországi fő-fő Shimano szaki?) kell vinni, ők nem nyúlnak hozzá. Az egyikük azt mondta, ha ez Avid lenne, akkor tudná, mitől van, de Shimanonál nem. Másikuk fékdugattyú-tömítésre tippelt, neki tűnt fel, ami nekem nem, hogy vissza is kicsit lassabban megy a fékkar. - Majd ha visszajött Vargányától, tudósítok.
És az fel se merült v. kizárták, hogy levegős?
Canyon Spectral 29 AL 5
rasti rusti
Elvittem a szervízbe. Három szerelő is összeszaladt, húzogatták a fékkart, csóválták a fejüket. Abban teljes volt az egyetértés, hogy ezt „Vargányához” (a magyarországi fő-fő Shimano szaki?) kell vinni, ők nem nyúlnak hozzá. Az egyikük azt mondta, ha ez Avid lenne, akkor tudná, mitől van, de Shimanonál nem. Másikuk fékdugattyú-tömítésre tippelt, neki tűnt fel, ami nekem nem, hogy vissza is kicsit lassabban megy a fékkar. - Majd ha visszajött Vargányától, tudósítok.
> Igazad van ne lásd be. Akkor viszont ne kérdezd, ha jobban tudod.
Ha valaki azt mondaná, hogy pontosan ezt a tüneteggyüttest megtapasztalta már, és a légtelenítés segített, akkor ugyan nagyon zavarna, hogy nem értem, mi történik, de jobb jobb ötlet híján megpróbálkoznék egy légtelenítéssel - szervízben, mert nincs hozzá eszközöm.
Avid fékem van, nem vagyok tapasztalt szerelő, nem is magamnak szervizelem a féket, de hasonlóan viselkedik, mint a feleségedé. Nem mindig, most tök jó.
Egyértelmű, hogy levegős a rendszer és légteleníteni kell.
Mivel nem folyik az olaj, ez lesz a baja szerintem.
De nyugodtan szedd szét magadnak és akkor megérted a működését is.
Lehet, hogy cinikus voltam, akkor elnézést, de leírták a - valószínű - megoldást. Ettől többet távdiagnosztikában hogyan gondolnál?
Nem olyan nagy összeg egy légtelenítés. Ha külföldön vetted a bicajt, annyit megér, hogy légteleníted és ha jó lesz, akkor örülsz.
Ha nem, akkor igaz buktad azt a kb. 3 000 Ft-ot, de tudod, hogy valami komolyabb gondja van.
Egyébként nekem egy szervizben azt mondták, hogy Shimano féket nagyon-nagyon egyszerű légteleníteni, valami kis tölcsérszerűt mutogattak, hogy annyi kell hozzá. Ha ez így van, akkor magadnak is meg tudod csinálni az olajcserét és légtelenítést.
Shimano fék olajcseréje:
http://fish.shimano-...69830667340.pdf
Edited by ultio, 2014. October 20. - 10:45.
Canyon Spectral 29 AL 5
rasti rusti
> Igazad van ne lásd be. Akkor viszont ne kérdezd, ha jobban tudod.
Nem tudom jobban, mert sehogy sem tudom. És ha magyarázatot is kapnék, még talán be is látnám. Vagy vitatkoznék vele. De magyarázat nélküli kinyilatkoztatással nem tudok mit kezdeni - nekem ez csak tippelgetésnek hangzik. Olyat én is tudok, és nyilván a nulladik tipp a levegősség. De nézegetve ezt az ábrát tényleg nem tudom elképzelni hogy ha levegős lenne, hogyan tudna így működni, ahogy most teszi. Aki el tudja képzelni, az akár meg is magyarázhatná. Örülnék, ha ez lenne a baj, mert azt egyszerű orvosolni. Mert amire én tippelek: a dugattyú mellett visszaszivárog az olaj a hengerből a kiegyenlítő tartályba, az kellemetlenebbül hangzik. Ez magyarázná azt, hogyan nyomódik be lassan a fékkar, de továbbra sem magyarázza számomra a további viselkedést, azaz fogalmam sincs, mi a baj.
Persze nem láttam még ilyen féket szétszedve, nem biztos, hogy valóban olyan a belső szerkezet, mint ez a szabadalmi bejelentés-ábra, nem tudom, hogy van megoldva a dugattyú tömítése...
Ha valaki azt mondaná, hogy pontosan ezt a tüneteggyüttest megtapasztalta már, és a légtelenítés segített, akkor ugyan nagyon zavarna, hogy nem értem, mi történik, de jobb jobb ötlet híján megpróbálkoznék egy légtelenítéssel - szervízben, mert nincs hozzá eszközöm.
hadd idézzem magam:
az a kib.szott fizika..
(amúgy a folyadék összenyomható? és a gázok(levegő)?)
edit szerint: 785-ös xt nálunk is csinál furcsaságokat. full levegős, de teljesen random módon hullik be a fékkar, gondolom itt is valami féknyereg környéki játékos lehet a ludas.
Edited by mof, 2014. October 20. - 00:25.
Nem tudom jobban, mert sehogy sem tudom. És ha magyarázatot is kapnék, még talán be is látnám.
Tehát!
Van a fékkar ami gondolom nem vízszintesen áll a kormányodon, ilyenkor a bubi ugye nem a kifelé vezető utat keresi hanem a felfelé vezetőt. Ebből adódóan valszeg a levegő beszorult a kar munkahengerébe, ezért is kell légtelenítésnél ide-oda mozgatni a fékkart hogy mindenhonnan szökjön ki, hiába van színültig a légtelenítő csavar alatt az olaj, attól még lehet levegő benne.
A kérdés hogy miért van benne levegő?
Mivel a bringádat is emberek rakták össze, valószínűnek tartom hogy a fékcső is rövidítve lett, ezáltal légtelenítés történt ami lehet nem sikerült annyira. Mindenki hibázhat!
Hogy miért 3 hónap után jött a jelenség?
Lehet a munkahengerben volt a bubi és ennyi idő kellett neki míg feljut.
De lehet próbálkozni fejre állított bringával, hamar kiderülne.
> Igazad van ne lásd be. Akkor viszont ne kérdezd, ha jobban tudod.
Nem tudom jobban, mert sehogy sem tudom. És ha magyarázatot is kapnék, még talán be is látnám. Vagy vitatkoznék vele. De magyarázat nélküli kinyilatkoztatással nem tudok mit kezdeni - nekem ez csak tippelgetésnek hangzik. Olyat én is tudok, és nyilván a nulladik tipp a levegősség. De nézegetve ezt az ábrát tényleg nem tudom elképzelni hogy ha levegős lenne, hogyan tudna így működni, ahogy most teszi. Aki el tudja képzelni, az akár meg is magyarázhatná. Örülnék, ha ez lenne a baj, mert azt egyszerű orvosolni. Mert amire én tippelek: a dugattyú mellett visszaszivárog az olaj a hengerből a kiegyenlítő tartályba, az kellemetlenebbül hangzik. Ez magyarázná azt, hogyan nyomódik be lassan a fékkar, de továbbra sem magyarázza számomra a további viselkedést, azaz fogalmam sincs, mi a baj.
Persze nem láttam még ilyen féket szétszedve, nem biztos, hogy valóban olyan a belső szerkezet, mint ez a szabadalmi bejelentés-ábra, nem tudom, hogy van megoldva a dugattyú tömítése...
Ha valaki azt mondaná, hogy pontosan ezt a tüneteggyüttest megtapasztalta már, és a légtelenítés segített, akkor ugyan nagyon zavarna, hogy nem értem, mi történik, de jobb jobb ötlet híján megpróbálkoznék egy légtelenítéssel - szervízben, mert nincs hozzá eszközöm.
Edited by mephisoft, 2014. October 19. - 23:38.
Levegős és kész. Ennyi a baja. Pont ilyen tünetei vannak.
Edited by Maggi, 2014. October 19. - 23:23.
Igazad van ne lásd be. Akkor viszont ne kérdezd, ha jobban tudod.
Hm. Sehogy sem látom be, hogy levegősség hogyan tudna ilyen tünetegyüttest okozni.
A lényeg még 1x: (álló helyben) behúzom a féket, teljesen jónak tűnik, nem nyúlós, nem rugózik. Kis erővel huzamosan behúzva tartom: eleinte lassan, szinte észrevétlenül jön beljebb a fékkar, végül beesik. Pumpálás nem segít. 10 másodperc elengedés után újra jónak _tűnik_.
Igazi robbantott ábrát nem találtam, csak ezt a Shimano szabadalmi leírást. - Tud valaki jobbat?
Kánya leírta a probléma okát: levegős a fékrendszer. Megoldás légtelenítés, fékolaj pótlás. Ha nincs eszközöd, fékolajad, akkor szakszervíz, de elsődlegesen a vásárlás helye, ahol orvosolják a hibát.
Melyik széria? Dugattyút néztétek, nem szivárog? Olaj volt benne cserélve valaha?
Ha nincs olajfolyás sehol, akkor nagy valószínűséggel egy teljes olaj csere légtelenítéssel megoldja a problémát.
Három hónapos a bringa, még semmi sem volt cserélve rajta, a fék 2014-es modell, olajfolyás nem látszik sehol. Nem szedtem szét a féket / fékkart. Először szeretném megérteni, mi okozhatja a tüneteket. Egyelőre nem tudok semmi olyan magyarázatot elképzelni a tünetegyüttes mögém, amit olajcsere és légtelenítés megoldana.
A feleségem 3 hónapos bringáján XT fék van, és valami nagyon nem stimmel. A tünetek a következők:Ha húzom a féket - nem is nagy erővel, hanem éppen csak - akkor mondjuk 15 másodperc után vehető észre, hogy a fékkar lassan-lassan közeledik a kormányhoz. Húzom továbbra is: gyorsulva "enged" a fékkar, a kormányhoz ütközéshez az utolsó 1 centit pár másodperc alatt teszi meg. Ekkorra a fékhatás nulla. Ha ekkor gyorsan elengedem a fékkart, és azonnal újra meghúzom, akkor megint egészen a kormányig bejön, fékhatás nulla. Gyors pumpálás nem segít. Viszont ha elengedem a fékkart, mondjuk 20 másodpercig, akkor utána megint jónak tűnik - egészen addig, amíg nem húzom folyamatosan legalább 15-20 másodpercig.Az előtörténet: az első problémák kb. két hete jelentkeztek, akkor még csak arra panaszkodott az aszony, hogy nagyon "bent fog a fék". Megnéztem, nekem jó volt. Múlt héten (Balatonfűzfő Maraton) már nagyon panaszkodott, és nagyon félt a lefeléken. Azt gondolta, elkopott a betét, csak én nem hiszek neki. A fékkar pozíció állító csavarjával egyre távolabb tekerte a fékkart a kormánytól. Megnéztem a betétet, még nem volt kopott. 1x meghúztam a féket, mindent rendben találtam. Aztán tegnap este is nézegettem, bizgeráltam - már nem emlékszem, hosszan húztam-e - és nekem is feltűnt, hogy valóban nagyon bent fog. Hm. Kevés benne az olaj? Ma reggel elszaladtam vele egy szervízbe, ahol mondták, hogy igazából alaposan megnézni most nem tudják, de ha akarom, gyorsan töltenek rá olajat. Töltöttek, pöcögtették a fékvezetéket, pár pici buborék is kijött, a fékkar kintebb fogott, örültünk. Aztán délután, fönt a hegyen az első - szerencsére enyhe és rövid - lejtő végére állt elő a fent leírt helyzet, ami azóta bármikor reprodukálható. Így aztán gyalog jött le a hegyről.Van valakinek elképzelése, mi a fene lehet a baj? Mitől állhatott elő, és miként lehet orvosolni? (A bringát külföldön vettük, a garancia igénybevétele drága és macerás lenne, valamint akár egyetlen napot is nehéz bringa nélkül kibírni.)Egy ideje panaszkodik a fékre, hogy túlságosan be kell húzni, hogy fogj Tegnap este megnéztem, a fékbetét még alig kopott
Melyik széria? Dugattyút néztétek, nem szivárog? Olaj volt benne cserélve valaha?
Ha nincs olajfolyás sehol, akkor nagy valószínűséggel egy teljes olaj csere légtelenítéssel megoldja a problémát.
És pontosan melyik felére kellene tennem az alátétet?Meg még egy észrevétel:Ha lassan megyek akkor nagyon minimális az ütés,ha viszont gyorsan akkor üt mint a buszkerék.
Bocs, visszavonom, mert nekem az elsőnél volt ez a megoldás - hozzáteszem, hogy akkor nyolcas volt az első tárcsában
Viszont szerintem van még egy másik megközelítés:
- nyomd vissza a dugattyúkat teljesen,
- betét nélkül, szemre, állítsd be nyerget úgy, hogy a tárcsa középen legyen
- tedd vissza a betéteket, és húzogasd a fékkart, amíg vissza nem pumpálódik az olaj.
Ennek - ha nincs 8-as a tárcsában, és a két oldal egyletesen működik - meg kellene oldania a problémát.
Ha viszont nem tudod elérni, hogy a tárcsa középen legyen, akkor legalább megvan az oka annak, hogy miért ér bele. Nálam is volt ilyen, de egyszer csak megszűnt: talán attól, mert kicserélték a csavarokat, bár erre azért volt szükség, mert előzőleg sikerült átszakítanom a menetet, de ugye a hosszabb csavarral ki lehetett ezt védeni.
(Korábban Magura MT2 volt a bringán, annak oválisabb a furata a nyergen, vagyis ott nagyobb az állítási lehetőség, mint a kerekebb furatú XT-n - értelemszerűen ennél nem lehetett úgy felrakni a nyerget korábban, hogy a tárcsa középre essen, így nem volt könnyű beállítani.)
Azt nem tudom, hogy lehetne-e a furat méretén módosítani - figyelembe véve a szilárdságot - ha nem lehetne megoldani, hogy középre essen a tárcsa.
Ahogy azt már korábban is írtam, lámpával lehet ellenőrizni, hogy melyik ponton ér bele, és ezen a ponton kézzel is lehet igazítani a nyergen a megfelelő irányban.
Aztán még egy dolog, az alapján, amit írsz: ha gyorsan mész, nyilván nagyobb nyomatékkal nyomod a pedált, és bizony, ha nem átütős a hátsó tengely, akkor a nagyobb nyomaték simán el tudja nyomni a kereket oldalra. Nem tudom milyen zárad van, de a DT Swiss gyors-zár, amelyet nem befelé hajlítani, hanem simán tekerni kell, szerintem merevebb kötést biztosít, mint a hagyományos, úgyhogy ott, ahol lehet ilyet kapni, meg kellene kérni a boltot, hogy kipróbáld. Ez az. Lehet, hogy egy ilyen típusú zár is segítene.
Továbbá, ha nyomáspont-állítós a féked, (pl. XT) akkor a nyomáspont kijjebb állítása is segít.
Talán azért mert ha lassan mész akkor lassan forog , ha pedig gyorsan mész akkor gyorsan forog.
Ördögi dolgok ezek ! De Zoli a fény nekünk az alagút végén.
Talán azért mert ha lassan mész akkor lassan forog , ha pedig gyorsan mész akkor gyorsan forog.
az a kib.szott fizika..
És pontosan melyik felére kellene tennem az alátétet?Meg még egy észrevétel:Ha lassan megyek akkor nagyon minimális az ütés,ha viszont gyorsan akkor üt mint a buszkerék.
Talán azért mert ha lassan mész akkor lassan forog , ha pedig gyorsan mész akkor gyorsan forog.