Jelentkezz be Regisztrálj

Tárcsafékek - általános eszmecsere
#5581
Írta 2010. december 21. - 09:56

Most már nem tudom h miben higgyek, de akkor te szerinted azok a fékfolyadékok amik glikol alapúak képesek vizet megkötni, viszont a szilikon alapúak nem, ugye?
Ergo a DOT 3 , 4 ,5.1 esek képesek vizet felvenni míg a DOT 5 nem ?!
Ja meg annyi h ha nem kémiai reakció akkor fizikai? Mert elvileg abszorpciónak hívják pontosan nem?
#5582
Írta 2010. december 21. - 04:15

a víz megkötés nem kémiai reakció
Ezt én is tudom (ha nekem szántad), csak gondoltam elképzelem, hogy mi van ha a Gege911 által idézett oldal szerkesztõinek mégis igazuk van...na de nincs (szerintem).
Az ezüst nitrát meg fényre bomlik, mégis az argentometria mérõoldata.
Gratulálok, tovább jutottál

Amúgy kb. 2 hete én is tapasztaltam a Juicy 7-emnél a hidegben (-5-6 fok) történõ felkeményedést. Nagyon keveset kellett húzni a karon, hogy fogjon a fék, de bemelegedés után rendbe jött.
Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."
#5583
Írta 2010. december 21. - 00:06

Szóljatok,ha hülyeséget nyüszögök,de a dotos olaj az hidroszkópos.
Mi van az olajban megkötött vízzel a sok minuszban?
Az ezüst nitrát meg fényre bomlik, mégis az argentometria mérõoldata.
#5585
Írta 2010. december 20. - 23:13

Vegyipari Technikus, Biológia Tanár, Specialized Epic Marathon, Lumix G80, Golden retrievers
#5586
Írta 2010. december 20. - 23:11

Igazad van a DOT 5 és a DOT 5.1 gyel kapcsolatban. Viszont elõbb olvastam egy cikket, és annak tudatában írtam h kémiailag megköti a vizet a DOT 5
• - a fékolaj - , z alsó részben lehet olvasni ahol az ABS rõl van szó.
Kíváncsi vagyok h akkor most mi az igaz???
Sajnos akiket eddig megkérdeztem a DOT fékfolyadékokkal kapcsolatban (rally) õk mindig csak a melegedésrõl, forráspontról tudtak nyilatkozni.
És mivel õk kocsit használnak nekik télen tök mindegy mivel a szervo úgy is megy, és elõbb vagy utóbb a rendszerük felmelegszik, esetleg el is melegedik :s
Ez érdekes, ezt eddig sehol nem olvastam. Itt van egy DOT 5-ös fékfolyadék biztonsági adatlapja. Az a helyzet, hogy egyik alkotórésze sem reagál a vízzel, ha pedig mégis történik valamiféle reakció (mert elképzelni azért el lehet), akkor pont olyan anyagok keletkeznek, amelyek rosszabbak, problémásabbak a víznél.
Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."
#5587
Írta 2010. december 20. - 22:57

#5588
Írta 2010. december 20. - 22:43

A DOT 5 az szilikon alapú, a DOT 5.1 az, ami szintén glikol-szerû anyag. Az ásványi olaj és a szilikon víztaszító, nem veszi fel a levegõ nedvességét. A glikolok igen, de egyik sem kémiailag köti meg a vizet. Nem dobálom ide a különbözõ fázisdiagramokat, összetétel-fagyáspont görbéket, de a lényeg, hogy a hidegben (legalább is a mi éghajlatunkon) nem a folyadék viszkozitása, víztartalma lesz a szûk keresztmetszet, sokkal problémásabb a különbözõ tömítések rugalmatlansága.
Igazad van a DOT 5 és a DOT 5.1 gyel kapcsolatban. Viszont elõbb olvastam egy cikket, és annak tudatában írtam h kémiailag megköti a vizet a DOT 5
• - a fékolaj - , z alsó részben lehet olvasni ahol az ABS rõl van szó.
Kíváncsi vagyok h akkor most mi az igaz???
Sajnos akiket eddig megkérdeztem a DOT fékfolyadékokkal kapcsolatban (rally) õk mindig csak a melegedésrõl, forráspontról tudtak nyilatkozni.
És mivel õk kocsit használnak nekik télen tök mindegy mivel a szervo úgy is megy, és elõbb vagy utóbb a rendszerük felmelegszik, esetleg el is melegedik :s
#5589
Írta 2010. december 20. - 22:41

Okosabb lettem.
Ne támadj, jót akarok! Tanulni nem szégyen...nekem se.
#5590
Írta 2010. december 20. - 22:41

Az alatt mit értesz,hogy felkeményedik?
Nehezebben jár,vagy lecsökken a fékkar útja?
ez a jelenség úgy néz ki, hogy a beállított nyomásponthoz képest egy-két egymást viszonylag gyorsan követõ fékkar húzás hatására (vagy picit behúzott fékkarral történõ "sebességszabályozás" esetén) a nyomáspont kintebb kerül, hamarabb fog (érzésre) a fék. jó esetben ez egy-két másodperc múlva visszaáll az eredeti pozícióba, rosszabb esetben a pofa súrolni kezdi a tárcsát és úgy is marad. ez a "fázós" széria. legalábbis nekem az xt-vel ez volt, összesen 4 db (!!) esetében. mivel elképesztõ mód bátor vagyok, legutóbb megint xt-t vettem. ez már nem fogja a tárcsát, de a leírt módon lelassul minuszban. viszont már qrvára nem érdekel.

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."
"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"
#5591
Írta 2010. december 20. - 22:32

Hát én csak a DOT 5 esetében tudom, h elvileg az kémiailag megköti a vízet, és így nem fagy meg, csak vmi borzalmasan alacsony hõfokon, ahol már a rider is kimúlik
A DOT 5 az szilikon alapú, a DOT 5.1 az, ami szintén glikol-szerû anyag. Az ásványi olaj és a szilikon víztaszító, nem veszi fel a levegõ nedvességét. A glikolok igen, de egyik sem kémiailag köti meg a vizet. Nem dobálom ide a különbözõ fázisdiagramokat, összetétel-fagyáspont görbéket, de a lényeg, hogy a hidegben (legalább is a mi éghajlatunkon) nem a folyadék viszkozitása, víztartalma lesz a szûk keresztmetszet, sokkal problémásabb a különbözõ tömítések rugalmatlansága.
Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."
#5592
Írta 2010. december 20. - 22:26

Ez igen ! Te komolyabb vagy, mint a német Bike-Magazin !Na a Shimano ásványi fékolajára voltam kíváncsi mit tud, vagy nem tud a mínuszokban. Pusztán 3 darab kémcsõbe töltöttem egy-egy adagot. Az elsõt szobahõmérsékleten (+22,5), a másodikat kint (-9,6), a harmadikat pedig fagyóba (-18) raktam. vártam kb 2 órát h biztosan lehûljenek. Sajnos csak szemre tudtam megnézni a hideg által okozott hatást. De talán kijelenthetem h drasztikus változás csak a szobában tárolt és a kinti között volt( +22,5 - -9,6)!
A két hûtött minta között nem tudtam volna különbséget tenni, ezek szerint nem lineáris a hõfok/viszkozitása ennek az olajnak.
Továbbá a minták mellé raktam két-két a fékemhez való tömítést is. Egy gyárit és egy általam csapágyszaküzletben vásároltat. Hát azok is szépen ridegebbé váltak.
Esetleg akinek DOT fékfolyadékja van otthon, nem csinálná meg ezt!? És akkor össze lehetne hasonlítani

#5593
Írta 2010. december 20. - 22:20

Érted,húzod a féket és azér nehéz,mert egy darab jég van a csõben...
...nem értem miért csodálkozik mindenki.
Ne támadj, jót akarok! Tanulni nem szégyen...nekem se.
#5594
Írta 2010. december 20. - 22:19


Ha nem kergeted az álmaid akkor csak vegetálsz!
#5595
Írta 2010. december 20. - 22:17


...nem tûnt marha okos szövegnek?
Ne támadj, jót akarok! Tanulni nem szégyen...nekem se.
#5596
Írta 2010. december 20. - 22:15

Szóljatok,ha hülyeséget nyüszögök,de a dotos olaj az hidroszkópos.
Mi van az olajban megkötött vízzel a sok minuszban?
Hát én csak a DOT 5 esetében tudom, h elvileg az kémiailag megköti a vízet, és így nem fagy meg, csak vmi borzalmasan alacsony hõfokon, ahol már a rider is kimúlik

#5597
Írta 2010. december 20. - 22:15

Szóljatok,ha hülyeséget nyüszögök,de a dotos olaj az hidroszkópos.
Mi van az olajban megkötött vízzel a sok minuszban?
gondolom azér is kéne levegõtlennek lenni a rendszernek
de az autód fékfolyadéka is ugyanaz a dot-os cucc
az se szokik behalni -10 ben (jó esetben legalábbis)

Az idézet a Nemesis együttes Éden c. számából való
#5598
Írta 2010. december 20. - 22:13


Trance
"Attól még, hogy egyesek szerint kevés idõnk van hátra, nem kéne szét....ni mindent magunk körül, lásd szemetelés, erdõirtások, és a tévé maci megszüntetése..."
#5599
Írta 2010. december 20. - 22:10

Mi van az olajban megkötött vízzel a sok minuszban?
Ne támadj, jót akarok! Tanulni nem szégyen...nekem se.
#5600
Írta 2010. december 20. - 21:59

Na a Shimano ásványi fékolajára voltam kíváncsi mit tud, vagy nem tud a mínuszokban. Pusztán 3 darab kémcsõbe töltöttem egy-egy adagot. Az elsõt szobahõmérsékleten (+22,5), a másodikat kint (-9,6), a harmadikat pedig fagyóba (-18) raktam. vártam kb 2 órát h biztosan lehûljenek. Sajnos csak szemre tudtam megnézni a hideg által okozott hatást. De talán kijelenthetem h drasztikus változás csak a szobában tárolt és a kinti között volt( +22,5 - -9,6)!
A két hûtött minta között nem tudtam volna különbséget tenni, ezek szerint nem lineáris a hõfok/viszkozitása ennek az olajnak.
Továbbá a minták mellé raktam két-két a fékemhez való tömítést is. Egy gyárit és egy általam csapágyszaküzletben vásároltat. Hát azok is szépen ridegebbé váltak.
Ezek után ,mikor iszonyatosan hideg volt (szombat, 2010.12.18) kint volt a bicom az erkélyen sajnos, elmentem vele tekerni egy picit. ÉN azt nem vettem észre h a fékem keményebb lenne, csak a teleszkópok lassultak be, de azok sem vészesen.
Esetleg akinek DOT fékfolyadékja van otthon, nem csinálná meg ezt!? És akkor össze lehetne hasonlítani
Szép napot
Én ezt anno kipróbáltam simánjó ásványival és nemrég DOT 4-gyel is. Egybõl fagyóba tettem -20köröcskeC alá. Semmi különbség nem volt.