pár napja lepődtem meg nagyon (bár lehet, nem kellett volna, elég tájékozatlan vagyok a szabványok terén (is)), mikor tudatosodott bennem, hogy létezik 141mm BOOST QR hátsó tengely "szabvány". ehhez képest ez a sram féle fenti cucc (egyféle tengely mindenek felett, különböző csapágyakkal illesztve a különböző vázakhoz - ha jól értem, bár csak átfutottam a cikket) nem is rossz elképzelés...
Shimano nagyon sok éve kint van a 24mm-es Hollowtech II tengelyű hajóműszabvánnyal, ezt több gyártó is átvette (például FSA, a Campa most nem tudom, ez-e). Ehhez jött a 30mm-es tengely, melyre a SRAM, RaceFace, Rotor és még sok-sok más gyártó is ráált. Ezek csak a tengely szabványok, ugye. A SRAM aztán húzott egy lapot és a 24mm-est megvariálta jópár éve: maradt a 24mm-es tengely, csak az egyik oldalon leszűkítették 22-re. Aztán elterjedt ez is, sok gyártó OEM-ként berendelte, a piac meg "így járt"... (SRAM párhuzamosan kínálta a GXP és BB30-as tengelyű hajtókarokat.) Szóval, 3 elterjedt tengelyszabvány volt a piacon az elmúlt 6-8 évben.
GXP vs. BB30:
Erre a SRAM belekavart most jól... Gondolom a SRAM
- nem akart két gyártósort fenntartani, ezért olcsóbb volt egyesíteni a GXP és a BB30-as szabványú hajtókarjaikat, így olcsóbbá tehető a gyártás
- ez egyébként vicces, mert a webshopokban már kaphatóak az új DUB, 28.99mm-es tengelyes hajtókarok, lényegesen drágábban, mint a GXP/BB30...
- a SRAM ezzel elérte, hogy ha valaki SRAM hajtókart vásárol, akkor egy jó darabig csak az ő saját BB-jét érje el a piacon, ami egyébként semmilyen más hajtókarral sem kompatibils ("hurrá"...)
- az, hogy 4-féle vázhoz kínálnak csapágyat, az egy dolog, pont nem egységesít és nem egyszerűsít semmit...
Jó nagy káoszt generáltak most, érdemes elolvasni a neten a témában született hozzászólásokat. Persze majd ezt is "megszokjuk", OEM-ként ezzel jön pár hónapon belül minden srammal szerelt bicaj, stb...
(Más, a hátsó boost agy 12x148mm-es)
zscs módosította - 2018. január 18. - 13:39