Az 1,5 és 1,1/8-as rendszernek pedig statikailag jobban indokolható, mint a végig azonos vastagságú 1,1/8-as.


Viccet félretéve. Ha jól emlékszem - nem leszek pontos, mert itt nem is ez a lényeg - csövek esetében a torziós együttható ami a csõ csavarással szembeni ellenállását adja mondhatjuk, hogy jó közelítéssel a középátmérõ negyedik hatványával arányos. Így összehasonlítva az 1 1/8 és 1 1/2-es csöveket az jön ki, hogy a másfeles kb. 3,18-szor jobban ellenáll a csavarásnak mint az 1 1/8-as. Hajlításnál hasonló a helyzet. Szerény véleményem szerint az 1,5-ös indokolatlan túlépítés.
Amennyiben a falvastagságot lehet csökkenteni - mert a nagyobb külsõ átmérõ miatt a csõ legalább 3x olyan erõs, esetleg lehet könnyebb, de akkor meg nagyobb a csapágy ami nehezebb...
Szóval inkább marketing.
10-es rendszert láttam Szilváson testközelben. Nagyon haldoklott a sártól, pedig a tulaj elmondása szerint nem volt benne 200 km. A mostani kilences láncok is jó ha elmennek 1500 km-t (CN 7701), minek még tovább gyengíteni?