Ha a forgalmazó a fogyasztó igényének teljesíthetõségérõl annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról legkésõbb három munkanapon belül köteles értesíteni a fogyasztót. 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet 3.§ (4)A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet 4.§ (2)A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelõ határidõn belül, a jogosultnak okozott jelentõs kényelmetlenség nélkül kell elvégezni. PTK. 306. § (2)Ezek mind szavatosság, mind jótállás esetén érvényesek.
A bevizsgálásra 3 munkanap a határidõ.
Jogos a kérdés: mi a francot jelent az, hogy törekednie kell a 15 napra?
Amit nagyon fontos leszögezni: nem azt jelenti, hogy az ügyintézés bármeddig húzható, és a kereskedõnek csak szét kell tárnia a kezét, hogy õ nagyon törekszik ám, de nem megy.
Azt hogy egy 15 napon túl húzódó eljárás megfelel-e ezeknek a jogszabályoknak, csak bíróság mondhatná ki, erre még nincs kialakult bírói gyakorlat.
A lényeg: a ptk-t és a rendeletet együtt kell nézni. Egy 2 hónapig húzódó javítás már szinte biztosan jelentõs kellemtlenségnek számít a 15 naphoz viszonyítva, ezért törvénysértés.
Normális esetben ha a 15 nap letelik már szabályt sért a forgalmazó. Indokolt esetben lehet kicsit csúszni, pl 20 napért nem valószínû hogy bírságolna a Fogyasztóvédelem, és bíróságon is kétes a dolog kimenetele. Általában ha az eredeti határidõ duplája is letelik, tehát már 30 napon is túl van a dolog, akkor már nem valószínû hogy bármilyen indoklás megállna bíróság elõtt, hogy miért is nem ajánlottak még fel más megoldást a kifogás rendezésére.
Ha pl. cserekészüléket bizotsítanak a javítás idejére (ezt nem kötelesek megtenni), akkor nyilván kisebb a fogyasztónak okozott kellemtlenség, kicsitt hoszabb javítási idõ is elfogadható.
Tehát: 15 napon túl verni kell az asztalt, de azért egy kicsit türelemmel kell lenni. Ha elfogyott a türelmed, akkor lépni kell.
(Régen úgy volt szabályozva, hogy a javítási határidõ max. 15 nap, cserekészülék biztosítása esetén max 30 nap. Ez ma már NEM érvényes, a fenti rendelkezések vannak helyette.)
Ja és végül, hogy mi várható el ilyen esetben: "Ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy
e kötelezettségének a (2) bekezdésben (lásd fenn) írt feltételekkel nem tud eleget tenni - választása szerint - megfelelõ árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerzõdéstõl. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye."
PTK. 306. § (1) b.Tehát pl. a termék visszaszolgáltatásával visszajár a vételár.
szerintem kicsit járj jobban utána. Pár éve módosították a fogy. védelmi törv.-t és hát nem elõnyére. Korábban valóban volt 15napos javítási határidõ, vagy 30 nap ha biztosítanak cserét. Ma már erre vonatkozólag csak nem kötelezõ érvényû ajánlás van a törvényben és a javítás így hónapokig is elhúzódhat.[/quote]