Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Vázak CC/FR/DH/4X - általános eszmecsere (archív #1)

- - - - -

  • Lezárt topik Lezárt topik
13292 hozzászólás a témában

#12621
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
Nos akkor kezdjük. Kicsit hosszú lett, mert offline írtam. Elõrevetném, hogy biztos van olyan, aki mindezt ismeri. Nem kötelezõ elolvasni, azoknak írtam, akik nincsenek tisztában az alapokkal sem.
Alapjában véve 3 különbözõ hátsó rugózást különböztetünk meg: softtail, egyforgáspontos és többforgáspontos.
A softtail esetében a monoblokkház körül, alatt/fölött nincsen forgáspont. Az anyagoknak azt a tulajdonságát használják ki, hogy bizonyos mértékben rugalmasak, így ebbõl készül a láncvilla. (titán és karbon) Tipikus példák: Morati, Cannondale Scalpel, Trek STP 400, stb. A maximálisan elérhetõ rugóút alacsony, olyan 30-40 mm között van. Határozott nagy elõnye, hogy merev váz a tekerés szempontjából, hiszen a láncvilla nyúlás minimális, és a pogózás is kizárható. Hátránya, hogy nem tudni, mennyit fog bírni: dinamikus terhelés mellett minden anyag elfárad egyszer….
Az egyforgáspontos rendszer az, ami legjobban elterjedt. Két altípusát különböztetjük meg, ami a következõ három: 1) a forgáspont a monoblokkház fölött van, kb. a középsõ lánctányér magasságában, de a vázon, nem a lengõkaron 2) a forgáspont a lengõkaron van, az alsócsõn a fejcsõ felé haladva kb. a nagy lánctányér magasságában, és 3) a forgáspont a vázon van, a középsõ lánctányér magasságában, de messze elõretolva. Mindegyiknek van elõnye is, hátránya is. Az elsõ a legkiforrottabb, és leginkább használt rendszer. Olcsó elõállítani, könnyû a súlya (csak 2 csapágy van) nem karbantartás-igényes, az új rendszereknél már alig van hajtási befolyás: csak a legkisebb lánctányéron érezhetõ pogózás, (mászáskor azért nem elõnyös) legtöbbször egyszerû szerelni, kisebb ütésekre is könnyen reagál. A második rendszer elõnye az elõzõhöz képest, hogy nincs pogózás egyik lánctányér esetében sem, és nincs láncnyúlás. Hátránya viszont, hogy rugózás csak akkor észlelhetõ, ha a tulaj a nyeregben ül, mert kiállva tekerve full merevváz. A harmadik rendszert azért alakították ki, hogy az elsõnél fellépõ pogózást a minimálisra csökkentsék a forgáspont minél elõbbre tolásával. Ennek az a hátránya, hogy nagy a láncvillanyúlás, ami hosszabb távon nem válik elõnyére a hátsóváltónak, és a hátsórész egyre veszít a merevségébõl, és egyre jobban csavarja a rugóstagot, ami levegõs tag esetében azért elég komoly probléma lehet: ha a tömítés szétmegy -> elég gáz az erdõ közepén rugóstag nélkül, mert még fel sem lehet pumpálni…. Tipikus példák: 1) Heavy Tools Equipe FS 1, Hot Chili Lite Rage, Nicolai egyforgáspontosok, Rotwild RCC széria, Giant Warp, Wheeler 5000 CZX, stb. 2) Centurion No Pogo, Author Sovereign, Rocky Mountain Pipeline. 3) Santa Cruz Superlight, Bullit, Super 8, Scott G Zero széria, Mountain Cycle San Andreas VPS.
A többforgáspontos rendszer: Nos anno volt egy bizonyos Horst Leitner nevû csóka, aki forradalmasította a hátsó rugózást, és elkészítette a még ma is szívesen alkalmazott 4 forgáspontos, és gyakran – feltalálója után – Horst-Link-esnek nevezett felfüggesztési rendszerét. A lényeg: a negyedik forgáspont kicsivel a hátsó agy elõtt van a láncvillán, miáltal az agy nem a fõforgáspont csapágya által meghatározott köríven fordul el, hanem a 4 csapágy mozgása által együttesen meghatározott egyenes vonalon. Ennek elõnye, hogy a lánc mozgása nem befolyásolja a rugózást. Merev hátsórészt lehet készíteni vele, a rugóstagot nem terheli oldalirányban, baromi érzékeny a kis ütésekre és egyáltalán nincs hajtási befolyás a rugózásra, minimális láncvillanyúlás. Hátránya, hogy tárcsafék esetében a fék nagyon hat a rugózásra, satuféknél tökéletesen merev vázzá alakul gépünk. (DH-ban nem biztos, hogy elõnyös) És ha egyszer kikopik a váz a csapágyaknál, akkor már a csapágycsere sem fog segíteni azon, hogy kottyan a váz. A sok csapágy amúgy is nehéz és drága. A nyeregcsövet kis tartományban lehet állítani. A fékezés hajtási befolyásolásának kiküszöbölésére találták ki a 4 forgáspontos, de nem Horst-Link-es rendszert. A trükk: a 4edik csapágy nem a láncvillán van a hátsó agy elõtt, hanem a láncvillán a tárcsafékszem fölött. Elõnye: nem befolyásolja a fékezés a rugózást. Hátránya: a kerék mostmár a fõforgáspont körül ismét köríven mozdul el, amitõl a váz kicsi lánctányéron pogózik, lesz láncvillanyúlás. Tulajdonképpen egy egyforgáspontos váz lesz a rugózás karakterisztikáját tekintve, de a rugóstagot egy billenõ mechanika nyomja, amivel nagyobb áttételi arány érhetõ el, mint egy egyforgáspontos rendszernél. [áttételi arány: egyforgáspontos váz esetében a forgáspont és a hátsó agy távolsága osztva a forgáspont és a rugóstag felfogatása közötti távolság hosszával, többforgáspontos esetében a himbakar vázon levõ felfogatásától számolva a láncvilla csapágy közötti távolság, valamint a rugóstag felfogatása elosztva egymással. Az áttételi arány határozza meg, mennyit mozog a vázunk adott rugóstaggal. Az áttételi arány 1:1-tõl a 1:3,5 értékek között változik általánosságban. Tehát ha adott a vázunk áttétele -> 1:2,9 (Wheeler 4000 CZX Race) valamint a rugóstagunk rugóútja -> 50.8 mm (200-as FOX, vagy 190-es Rock Shox), akkor kiszámolható, hogy a vázam 147 mm-t mozog.] Visszatérve a többforgáspontosokra: tipikus rendszerek Horst-Link-re: Specialized FSR, Steppenwolf Tundra, Bergwerk Faunus, minden Intense, stb. Tipikus többforgáspontos, de nem Horst-Link-es: Rocky Mountain Element, Stevens F6, Storck Adrenalin, Giant AC DS 1, minden Kona váz, stb.
Itt kell megemlíteni a speciális rendszereket, és a newcomer-eket: Merida LRS azaz Low Ratio Suspension. Egy olyan négyforgáspontos (Horst-Link-es) váz, ahol az áttételi arány nagyon alacsony, pontosan 1:1. Ez lehetõvé teszi, hogy alacsonyabb nyomás legyen a rugóstagban, miáltal könnyebben reagál a rendszer, hosszabb élettertamot garantál, és a testsúlyhoz is könnyebb beállítani, megmarad a klasszikus vázforma, annak minden elõnyével: 2 kulacstartó szem, vállravehetõ, teljesen süllyeszthetõ nyeregcsõ, stb. Hátránya, hogy a konstrukcióból adódóan elég rövid rugóút csalogatható elõ. Következõ a Klein Palomino, aminek meglehetõsen speciális rugózása van: mindössze két forgáspont, az egyik a monoblokkház mögött, a másik elõtte. Tehát a monoblokkház maga egy folyamatosan mozgó közdarabon helyezkedik el. A rugóstag a hátsó lengõkaron van, de csak speciálisan kialakított rugóstag alkalmazható. (FOX) Elméletileg tökéletes, gyakorlatilag ezt még nem igazolta senki. GT I-drive: mindenki ismeri: a monoblokkházat egy kis fül mozgatja egy excenteren, ami kiküszöböli a láncvillanyúlást. Okos kis rendszer. Giant NRS: speciálisan a Renault Forma 1-es mérnökeivel kifejlesztett rugózási rendszer, 4 forgáspontos. Csak SID rugóstaggal használható. Errõl egy egész cikk jelent meg valamelyik korábbi eksönben, szóval most nem megyek bele részletesen, de a lényeg az, hogy ha izomból odalépsz neki, akkor sem mozdul meg a rugóstag, de ha ütés éri a kereket, akkor igen. Millió meg egy VK futam igazolja a Giant igazát. Ugyanezt találta ki a Specialized a FOX-szal közösen idénre, neve: S-Works FSR XC. Hasonló az LRS-hez, már ami a rugóstag felfüggesztését illeti, de a rugóstag maga ugyanúgy speciális, mint az LRS-nél. Van benne egy túlfolyótartály (a „Brain”) amiben egy rugóelõfeszítéses szelep dolgozik. Ha lábbal taposod, nem mozog, de ha az út egyenetlen, akkor megbillen a szelep, az olajfolyás megindul, és a blokkolás megszûnik. Hátránya, hogy ha egyszer a szelep megbillent, akkor ugyanúgy pogózik a váz, mint minden rendes négyforgáspontos… És a végére maradt a VPP, aminek a licencét idénre megvette a Santa Cruz. Ez egy speciális virtuális forgáspontot eredményezõ rendszer, ami tökéletesen egyenes vonalban nyomja a rugóstagot, amiáltal még sokkal lineárisabbá válik a rugózás a rugóút egészén. Nem tettem említést arról, ha a monoblokkház körül van a forgáspont (Mongoose, Poison Curare, Solid Biker X) mert ezek csupán annyival jobbak a hagyományos négyforgáspontosoknál, hogy láncvillanyúlás nulla, ellenben bazi drága a csapágy a monoblokkház köré.
Nos ennyi talán. Biztos lehetne még órákat irkálni mindenféle volt, és jövõ rendszerekrõl, azok elõnyérõl és hátrányáról, de alapnak megteszi ez is. Remélem kielégítõ választ tudtam adni minden, az össztelósokkal még csak most ismerkedõ egyénnek.


#12622
Vole

Vole

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.561 hozzászólás
A matrix elvileg kicsi, de a Polarx -ben is van 14, vagy 14,5 -es vaz, az azert nem olyan nagy kulonbseg...
Vagy vegyel trial vazat neki....olcson hasznaltat..


#12623
lor

lor

    phorumus maximus

  • globális moderátor
  • 24.199 hozzászólás
endroo: te ugye a csajodnak keresel? dual vazak? matrix...
milyen magas a csajod? meg vki hirdetett itt kis bringat!

amc vanilla rc!
es fotok!!

#12624
Endroo

Endroo

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.030 hozzászólás
Vole: azért nem tudok mást venni, mert csak 15"-ig gyártanak a többiek és az nagy. ::) Ezért kérdeztem, hogy tudtok-e mást is ekkora méretben.

#12625
Major

Major

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.320 hozzászólás
Jó drága!!!

350 körül esetleg!!! Használtan!!!

#12626
amc

amc

    vendég

  • fórumtag
  • 161 hozzászólás
szia rob!!4
én úgy tudom már mint a leíírtak alapján hogy nekem azt írta bombrider hogy vanilla tc van benne.És azzal mennyit mozog?

egyébként a GT dhi váz mennyibe kerül vagy mennyiért tudnátok szerezni?


#12627
David007

David007

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 970 hozzászólás
vagy vennék egy Giant buildert, ami böven 100 alatt van... max 80 és az nagyon tuti...

#12628
rob

rob

    This is the way

  • globális moderátor
  • 16.879 hozzászólás
Na: felfüggesztéses-vázas téma holnapra.

RM6: Igenis ThrustLinkes! Csak 6 inch-et mozog, nem hetet... A Switch nem Thrust Link-es.

És a BombrideR-nél levö váz (ha még megvan) egy Fox Vanilla RC-vel kerül ennyibe, és hát ha belegondoltok, hogy a rugóstag majd' 100 ezer.... A 2003-mas Bullit 5Th Element-el jön, és nem 150-et mozog, hanem 178-at, mint a Boxxer... :)

#12629
David007

David007

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 970 hozzászólás
nem rég vettem race-t 120 ért , de most azaz RST Sigma TL 100 alatt van!!! ujjonan!!!

ja és az X factorban 198000 huf a boxxi... no comment...( szerintem 100 alatt szerzik be...nem?)

#12630
Vole

Vole

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.561 hozzászólás
Miert nem veszel valami olcsobb vazat?? Biztos, hogy szugseg van arra, hogy a marka miatt a duplajat kifizesd a vazert??
Te tudod, de ha nem fontos a markas vaz, akkor a noi stiust azert az egyszerubbek is kibirjak.
Valami Magellan, Caprine, vagy ilyesmire gondolok, azert nem metrosra..


#12631
Endroo

Endroo

    bentlakó

  • fórumtag
  • 7.030 hozzászólás
Most akarok újítani a barátnõmnek egy vázat, de mivel elég picurka, szóba sem jöhet 14"-nál nagyobb váz. Jelen pillanatban az alábbiakat találtam:

Kona (lanai, fire mountain, nunu, blast)
K2 Zed
Trek 4.... sorozat

Árban egyenlõre csak a konákat tudom, úgyhogy a segítségetekre lenne szükségem, hogy a másik két típusnak ki a forglamazója, illetve ha valaki tud árakat, azt is beírhatná.
Természetesen kiváncsi lennék arra is, hogy ti melyiket választanátok. Könnyû túra, minimális hegy völgyel a megcélzott terep és persze kimondottan nõi stílusban (semmi DH, DS, FR)

#12632
nickjames

nickjames

    vendég

  • fórumtag
  • 75 hozzászólás
Nem akarok tolakodó lenni Rob, de nagyon érdekelne a hátsó felfüggesztései megoldásokról írt esszéd....

nickjames

#12633
Andix

Andix

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1.380 hozzászólás
Az én Judymra meg 2.4 van írva (mint a boxin) külsõméretben, ahhoz képest a 2.6os Gazza van most elöl... Szerintem bármi értemes külsõ befér, ezen nem múlik.
Az meg, hogy a felsõ vállt külön árulják logikus. Különbözõ méretben kapható, olyat veszel, amilyen kell a fejcsõhöz. (Nézz meg egy Marzocchi SuperT-t pl. azon minden teló ugyanolyan válakkal jön, viszont irtó hosszú a becsúszószár. Igazából ez talán költséghatékonyabb, a Rockshox meg szebb, könyebb megoldás.)
A Rocky Mountain RM6ost nem vennék. Az 6 inchet mozog, és Mike jól mondta, hagyományos 4 forgópontos rendszer, nem a trustlinkes.
Bullittal kapcsolatban, Kona topikban Brother már leírta róla a lényeget, viszont az ÁRA az.: 303eFt + 10eFt ha extrább színt akarsz. Ez a magyar forgalmazó ára. Azt ne felejtsétek el, hogy a költségeket a postázás igencsak megdobja!! Szóval az, hogy $ban mennyibe kerül, nem kiinduláis alap.

#12634
Stormbringer

Stormbringer

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.754 hozzászólás
amc: A Buillt kifejetten jó DH-ra, Milánnak is olyan van. ;)

#12635
zsomi

zsomi

    vendég

  • fórumtag
  • 221 hozzászólás
láttam igy neten külön felsõrészt boxerhez, itt találtam egyik linken. ezt a részt a telósba át lehetne másolni, szerintem ez a boxxer race sokakat érdekelne. ennyiért nagyon megéri, kár hogy csak 2,4-ig kompatibilis :-\ tényleg, azt meg lehet oldani radikális beavatkozás nélkül, hogy belemenjen nagyobb?

#12636
legszebbcsavo

legszebbcsavo

    bentlakó

  • fórumtag
  • 5.125 hozzászólás
az, hogy a Hajdú mennyiért adja a boxxert egy dolog :'(

#12637
KillerTom

KillerTom

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 1.570 hozzászólás
120 telo ar , de erre meg kemeny 35 ramegy ami a felso hid , kulon arulja RS ebben az evben .. asszem Iljics is igy gondolta ..

#12638
lor

lor

    phorumus maximus

  • globális moderátor
  • 24.199 hozzászólás
titan nitrid! az egy bevonat es alltakban a becsuszora kerul. (kopasallo) a stucnit nem hiszem, hogy benyomjak vele.
TrustLinkes??????????????

#12639
amc

amc

    vendég

  • fórumtag
  • 161 hozzászólás

A '03 RS Boxxer Race olyan 120e körül mozog, mármint árban, a rugózása 151/178mm ha jól tévedek, akkor a távtartós megoldással lehet állítani. A rugóerõsség és csillapítás fix.
RM6 csak az évjáratban különbözik az RM7-tõl, esetleg a lengõkar lehet más.


szia iljicS!!!!
ha tudsz a leírt árban 03' boxxer race-t hozni akkor nekem valszeg keell egy!!!
AMC

#12640
amc

amc

    vendég

  • fórumtag
  • 161 hozzászólás
sziasztok!!
hejesbítek az alap boxxer a x-foctorbe 189900 forint
Es ezt biztos.de ez csak az alap kivitel a world cup(assszem)az pont 2x ennyibe azya kb..4000000be kerül.
az titán indrid stucnival van ellátva..
szasztok
AMC