Nos akkor kezdjük. Kicsit hosszú lett, mert offline írtam. Elõrevetném, hogy biztos van olyan, aki mindezt ismeri. Nem kötelezõ elolvasni, azoknak írtam, akik nincsenek tisztában az alapokkal sem.
Alapjában véve 3 különbözõ hátsó rugózást különböztetünk meg: softtail, egyforgáspontos és többforgáspontos.
A softtail esetében a monoblokkház körül, alatt/fölött nincsen forgáspont. Az anyagoknak azt a tulajdonságát használják ki, hogy bizonyos mértékben rugalmasak, így ebbõl készül a láncvilla. (titán és karbon) Tipikus példák: Morati, Cannondale Scalpel, Trek STP 400, stb. A maximálisan elérhetõ rugóút alacsony, olyan 30-40 mm között van. Határozott nagy elõnye, hogy merev váz a tekerés szempontjából, hiszen a láncvilla nyúlás minimális, és a pogózás is kizárható. Hátránya, hogy nem tudni, mennyit fog bírni: dinamikus terhelés mellett minden anyag elfárad egyszer….
Az egyforgáspontos rendszer az, ami legjobban elterjedt. Két altípusát különböztetjük meg, ami a következõ három: 1) a forgáspont a monoblokkház fölött van, kb. a középsõ lánctányér magasságában, de a vázon, nem a lengõkaron 2) a forgáspont a lengõkaron van, az alsócsõn a fejcsõ felé haladva kb. a nagy lánctányér magasságában, és 3) a forgáspont a vázon van, a középsõ lánctányér magasságában, de messze elõretolva. Mindegyiknek van elõnye is, hátránya is. Az elsõ a legkiforrottabb, és leginkább használt rendszer. Olcsó elõállítani, könnyû a súlya (csak 2 csapágy van) nem karbantartás-igényes, az új rendszereknél már alig van hajtási befolyás: csak a legkisebb lánctányéron érezhetõ pogózás, (mászáskor azért nem elõnyös) legtöbbször egyszerû szerelni, kisebb ütésekre is könnyen reagál. A második rendszer elõnye az elõzõhöz képest, hogy nincs pogózás egyik lánctányér esetében sem, és nincs láncnyúlás. Hátránya viszont, hogy rugózás csak akkor észlelhetõ, ha a tulaj a nyeregben ül, mert kiállva tekerve full merevváz. A harmadik rendszert azért alakították ki, hogy az elsõnél fellépõ pogózást a minimálisra csökkentsék a forgáspont minél elõbbre tolásával. Ennek az a hátránya, hogy nagy a láncvillanyúlás, ami hosszabb távon nem válik elõnyére a hátsóváltónak, és a hátsórész egyre veszít a merevségébõl, és egyre jobban csavarja a rugóstagot, ami levegõs tag esetében azért elég komoly probléma lehet: ha a tömítés szétmegy -> elég gáz az erdõ közepén rugóstag nélkül, mert még fel sem lehet pumpálni…. Tipikus példák: 1) Heavy Tools Equipe FS 1, Hot Chili Lite Rage, Nicolai egyforgáspontosok, Rotwild RCC széria, Giant Warp, Wheeler 5000 CZX, stb. 2) Centurion No Pogo, Author Sovereign, Rocky Mountain Pipeline. 3) Santa Cruz Superlight, Bullit, Super 8, Scott G Zero széria, Mountain Cycle San Andreas VPS.
A többforgáspontos rendszer: Nos anno volt egy bizonyos Horst Leitner nevû csóka, aki forradalmasította a hátsó rugózást, és elkészítette a még ma is szívesen alkalmazott 4 forgáspontos, és gyakran – feltalálója után – Horst-Link-esnek nevezett felfüggesztési rendszerét. A lényeg: a negyedik forgáspont kicsivel a hátsó agy elõtt van a láncvillán, miáltal az agy nem a fõforgáspont csapágya által meghatározott köríven fordul el, hanem a 4 csapágy mozgása által együttesen meghatározott egyenes vonalon. Ennek elõnye, hogy a lánc mozgása nem befolyásolja a rugózást. Merev hátsórészt lehet készíteni vele, a rugóstagot nem terheli oldalirányban, baromi érzékeny a kis ütésekre és egyáltalán nincs hajtási befolyás a rugózásra, minimális láncvillanyúlás. Hátránya, hogy tárcsafék esetében a fék nagyon hat a rugózásra, satuféknél tökéletesen merev vázzá alakul gépünk. (DH-ban nem biztos, hogy elõnyös) És ha egyszer kikopik a váz a csapágyaknál, akkor már a csapágycsere sem fog segíteni azon, hogy kottyan a váz. A sok csapágy amúgy is nehéz és drága. A nyeregcsövet kis tartományban lehet állítani. A fékezés hajtási befolyásolásának kiküszöbölésére találták ki a 4 forgáspontos, de nem Horst-Link-es rendszert. A trükk: a 4edik csapágy nem a láncvillán van a hátsó agy elõtt, hanem a láncvillán a tárcsafékszem fölött. Elõnye: nem befolyásolja a fékezés a rugózást. Hátránya: a kerék mostmár a fõforgáspont körül ismét köríven mozdul el, amitõl a váz kicsi lánctányéron pogózik, lesz láncvillanyúlás. Tulajdonképpen egy egyforgáspontos váz lesz a rugózás karakterisztikáját tekintve, de a rugóstagot egy billenõ mechanika nyomja, amivel nagyobb áttételi arány érhetõ el, mint egy egyforgáspontos rendszernél. [áttételi arány: egyforgáspontos váz esetében a forgáspont és a hátsó agy távolsága osztva a forgáspont és a rugóstag felfogatása közötti távolság hosszával, többforgáspontos esetében a himbakar vázon levõ felfogatásától számolva a láncvilla csapágy közötti távolság, valamint a rugóstag felfogatása elosztva egymással. Az áttételi arány határozza meg, mennyit mozog a vázunk adott rugóstaggal. Az áttételi arány 1:1-tõl a 1:3,5 értékek között változik általánosságban. Tehát ha adott a vázunk áttétele -> 1:2,9 (Wheeler 4000 CZX Race) valamint a rugóstagunk rugóútja -> 50.8 mm (200-as FOX, vagy 190-es Rock Shox), akkor kiszámolható, hogy a vázam 147 mm-t mozog.] Visszatérve a többforgáspontosokra: tipikus rendszerek Horst-Link-re: Specialized FSR, Steppenwolf Tundra, Bergwerk Faunus, minden Intense, stb. Tipikus többforgáspontos, de nem Horst-Link-es: Rocky Mountain Element, Stevens F6, Storck Adrenalin, Giant AC DS 1, minden Kona váz, stb.
Itt kell megemlíteni a speciális rendszereket, és a newcomer-eket: Merida LRS azaz Low Ratio Suspension. Egy olyan négyforgáspontos (Horst-Link-es) váz, ahol az áttételi arány nagyon alacsony, pontosan 1:1. Ez lehetõvé teszi, hogy alacsonyabb nyomás legyen a rugóstagban, miáltal könnyebben reagál a rendszer, hosszabb élettertamot garantál, és a testsúlyhoz is könnyebb beállítani, megmarad a klasszikus vázforma, annak minden elõnyével: 2 kulacstartó szem, vállravehetõ, teljesen süllyeszthetõ nyeregcsõ, stb. Hátránya, hogy a konstrukcióból adódóan elég rövid rugóút csalogatható elõ. Következõ a Klein Palomino, aminek meglehetõsen speciális rugózása van: mindössze két forgáspont, az egyik a monoblokkház mögött, a másik elõtte. Tehát a monoblokkház maga egy folyamatosan mozgó közdarabon helyezkedik el. A rugóstag a hátsó lengõkaron van, de csak speciálisan kialakított rugóstag alkalmazható. (FOX) Elméletileg tökéletes, gyakorlatilag ezt még nem igazolta senki. GT I-drive: mindenki ismeri: a monoblokkházat egy kis fül mozgatja egy excenteren, ami kiküszöböli a láncvillanyúlást. Okos kis rendszer. Giant NRS: speciálisan a Renault Forma 1-es mérnökeivel kifejlesztett rugózási rendszer, 4 forgáspontos. Csak SID rugóstaggal használható. Errõl egy egész cikk jelent meg valamelyik korábbi eksönben, szóval most nem megyek bele részletesen, de a lényeg az, hogy ha izomból odalépsz neki, akkor sem mozdul meg a rugóstag, de ha ütés éri a kereket, akkor igen. Millió meg egy VK futam igazolja a Giant igazát. Ugyanezt találta ki a Specialized a FOX-szal közösen idénre, neve: S-Works FSR XC. Hasonló az LRS-hez, már ami a rugóstag felfüggesztését illeti, de a rugóstag maga ugyanúgy speciális, mint az LRS-nél. Van benne egy túlfolyótartály (a „Brain”) amiben egy rugóelõfeszítéses szelep dolgozik. Ha lábbal taposod, nem mozog, de ha az út egyenetlen, akkor megbillen a szelep, az olajfolyás megindul, és a blokkolás megszûnik. Hátránya, hogy ha egyszer a szelep megbillent, akkor ugyanúgy pogózik a váz, mint minden rendes négyforgáspontos… És a végére maradt a VPP, aminek a licencét idénre megvette a Santa Cruz. Ez egy speciális virtuális forgáspontot eredményezõ rendszer, ami tökéletesen egyenes vonalban nyomja a rugóstagot, amiáltal még sokkal lineárisabbá válik a rugózás a rugóút egészén. Nem tettem említést arról, ha a monoblokkház körül van a forgáspont (Mongoose, Poison Curare, Solid Biker X) mert ezek csupán annyival jobbak a hagyományos négyforgáspontosoknál, hogy láncvillanyúlás nulla, ellenben bazi drága a csapágy a monoblokkház köré.
Nos ennyi talán. Biztos lehetne még órákat irkálni mindenféle volt, és jövõ rendszerekrõl, azok elõnyérõl és hátrányáról, de alapnak megteszi ez is. Remélem kielégítõ választ tudtam adni minden, az össztelósokkal még csak most ismerkedõ egyénnek.
Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!Jelentkezz be Regisztrálj

Vázak CC/FR/DH/4X - általános eszmecsere (archív #1)
Indította
Andix
, 2001. október 26. 23:11
#12621
Írta 2003. január 21. - 15:14

#12622
Írta 2003. január 21. - 13:56

A matrix elvileg kicsi, de a Polarx -ben is van 14, vagy 14,5 -es vaz, az azert nem olyan nagy kulonbseg...
Vagy vegyel trial vazat neki....olcson hasznaltat..
Vagy vegyel trial vazat neki....olcson hasznaltat..
#12623
Írta 2003. január 21. - 09:40

endroo: te ugye a csajodnak keresel? dual vazak? matrix...
milyen magas a csajod? meg vki hirdetett itt kis bringat!
amc vanilla rc!
es fotok!!
milyen magas a csajod? meg vki hirdetett itt kis bringat!
amc vanilla rc!
es fotok!!
#12624
Írta 2003. január 21. - 09:29

Vole: azért nem tudok mást venni, mert csak 15"-ig gyártanak a többiek és az nagy. :
Ezért kérdeztem, hogy tudtok-e mást is ekkora méretben.

#12625
Írta 2003. január 20. - 20:51

#12626
Írta 2003. január 20. - 20:27

szia rob!!4
én úgy tudom már mint a leíírtak alapján hogy nekem azt írta bombrider hogy vanilla tc van benne.És azzal mennyit mozog?
egyébként a GT dhi váz mennyibe kerül vagy mennyiért tudnátok szerezni?
én úgy tudom már mint a leíírtak alapján hogy nekem azt írta bombrider hogy vanilla tc van benne.És azzal mennyit mozog?
egyébként a GT dhi váz mennyibe kerül vagy mennyiért tudnátok szerezni?
#12627
Írta 2003. január 20. - 20:11

vagy vennék egy Giant buildert, ami böven 100 alatt van... max 80 és az nagyon tuti...
#12628
Írta 2003. január 20. - 17:46

Na: felfüggesztéses-vázas téma holnapra.
RM6: Igenis ThrustLinkes! Csak 6 inch-et mozog, nem hetet... A Switch nem Thrust Link-es.
És a BombrideR-nél levö váz (ha még megvan) egy Fox Vanilla RC-vel kerül ennyibe, és hát ha belegondoltok, hogy a rugóstag majd' 100 ezer.... A 2003-mas Bullit 5Th Element-el jön, és nem 150-et mozog, hanem 178-at, mint a Boxxer...
RM6: Igenis ThrustLinkes! Csak 6 inch-et mozog, nem hetet... A Switch nem Thrust Link-es.
És a BombrideR-nél levö váz (ha még megvan) egy Fox Vanilla RC-vel kerül ennyibe, és hát ha belegondoltok, hogy a rugóstag majd' 100 ezer.... A 2003-mas Bullit 5Th Element-el jön, és nem 150-et mozog, hanem 178-at, mint a Boxxer...

#12629
Írta 2003. január 20. - 17:46

nem rég vettem race-t 120 ért , de most azaz RST Sigma TL 100 alatt van!!! ujjonan!!!
ja és az X factorban 198000 huf a boxxi... no comment...( szerintem 100 alatt szerzik be...nem?)
ja és az X factorban 198000 huf a boxxi... no comment...( szerintem 100 alatt szerzik be...nem?)
#12630
Írta 2003. január 20. - 16:16

Miert nem veszel valami olcsobb vazat?? Biztos, hogy szugseg van arra, hogy a marka miatt a duplajat kifizesd a vazert??
Te tudod, de ha nem fontos a markas vaz, akkor a noi stiust azert az egyszerubbek is kibirjak.
Valami Magellan, Caprine, vagy ilyesmire gondolok, azert nem metrosra..
Te tudod, de ha nem fontos a markas vaz, akkor a noi stiust azert az egyszerubbek is kibirjak.
Valami Magellan, Caprine, vagy ilyesmire gondolok, azert nem metrosra..
#12631
Írta 2003. január 20. - 16:10

Most akarok újítani a barátnõmnek egy vázat, de mivel elég picurka, szóba sem jöhet 14"-nál nagyobb váz. Jelen pillanatban az alábbiakat találtam:
Kona (lanai, fire mountain, nunu, blast)
K2 Zed
Trek 4.... sorozat
Árban egyenlõre csak a konákat tudom, úgyhogy a segítségetekre lenne szükségem, hogy a másik két típusnak ki a forglamazója, illetve ha valaki tud árakat, azt is beírhatná.
Természetesen kiváncsi lennék arra is, hogy ti melyiket választanátok. Könnyû túra, minimális hegy völgyel a megcélzott terep és persze kimondottan nõi stílusban (semmi DH, DS, FR)
Kona (lanai, fire mountain, nunu, blast)
K2 Zed
Trek 4.... sorozat
Árban egyenlõre csak a konákat tudom, úgyhogy a segítségetekre lenne szükségem, hogy a másik két típusnak ki a forglamazója, illetve ha valaki tud árakat, azt is beírhatná.
Természetesen kiváncsi lennék arra is, hogy ti melyiket választanátok. Könnyû túra, minimális hegy völgyel a megcélzott terep és persze kimondottan nõi stílusban (semmi DH, DS, FR)
#12632
Írta 2003. január 20. - 15:55

Nem akarok tolakodó lenni Rob, de nagyon érdekelne a hátsó felfüggesztései megoldásokról írt esszéd....
nickjames
nickjames
#12633
Írta 2003. január 18. - 16:41

Az én Judymra meg 2.4 van írva (mint a boxin) külsõméretben, ahhoz képest a 2.6os Gazza van most elöl... Szerintem bármi értemes külsõ befér, ezen nem múlik.
Az meg, hogy a felsõ vállt külön árulják logikus. Különbözõ méretben kapható, olyat veszel, amilyen kell a fejcsõhöz. (Nézz meg egy Marzocchi SuperT-t pl. azon minden teló ugyanolyan válakkal jön, viszont irtó hosszú a becsúszószár. Igazából ez talán költséghatékonyabb, a Rockshox meg szebb, könyebb megoldás.)
A Rocky Mountain RM6ost nem vennék. Az 6 inchet mozog, és Mike jól mondta, hagyományos 4 forgópontos rendszer, nem a trustlinkes.
Bullittal kapcsolatban, Kona topikban Brother már leírta róla a lényeget, viszont az ÁRA az.: 303eFt + 10eFt ha extrább színt akarsz. Ez a magyar forgalmazó ára. Azt ne felejtsétek el, hogy a költségeket a postázás igencsak megdobja!! Szóval az, hogy $ban mennyibe kerül, nem kiinduláis alap.
Az meg, hogy a felsõ vállt külön árulják logikus. Különbözõ méretben kapható, olyat veszel, amilyen kell a fejcsõhöz. (Nézz meg egy Marzocchi SuperT-t pl. azon minden teló ugyanolyan válakkal jön, viszont irtó hosszú a becsúszószár. Igazából ez talán költséghatékonyabb, a Rockshox meg szebb, könyebb megoldás.)
A Rocky Mountain RM6ost nem vennék. Az 6 inchet mozog, és Mike jól mondta, hagyományos 4 forgópontos rendszer, nem a trustlinkes.
Bullittal kapcsolatban, Kona topikban Brother már leírta róla a lényeget, viszont az ÁRA az.: 303eFt + 10eFt ha extrább színt akarsz. Ez a magyar forgalmazó ára. Azt ne felejtsétek el, hogy a költségeket a postázás igencsak megdobja!! Szóval az, hogy $ban mennyibe kerül, nem kiinduláis alap.
#12634
Írta 2003. január 18. - 08:18

#12635
Írta 2003. január 18. - 04:58

láttam igy neten külön felsõrészt boxerhez, itt találtam egyik linken. ezt a részt a telósba át lehetne másolni, szerintem ez a boxxer race sokakat érdekelne. ennyiért nagyon megéri, kár hogy csak 2,4-ig kompatibilis :-\ tényleg, azt meg lehet oldani radikális beavatkozás nélkül, hogy belemenjen nagyobb?
#12636
Írta 2003. január 18. - 00:49

#12637
Írta 2003. január 17. - 22:39

120 telo ar , de erre meg kemeny 35 ramegy ami a felso hid , kulon arulja RS ebben az evben .. asszem Iljics is igy gondolta ..
#12638
Írta 2003. január 17. - 21:25

titan nitrid! az egy bevonat es alltakban a becsuszora kerul. (kopasallo) a stucnit nem hiszem, hogy benyomjak vele.
TrustLinkes??????????????
TrustLinkes??????????????
#12639
Írta 2003. január 17. - 20:54

A '03 RS Boxxer Race olyan 120e körül mozog, mármint árban, a rugózása 151/178mm ha jól tévedek, akkor a távtartós megoldással lehet állítani. A rugóerõsség és csillapítás fix.
RM6 csak az évjáratban különbözik az RM7-tõl, esetleg a lengõkar lehet más.
szia iljicS!!!!
ha tudsz a leírt árban 03' boxxer race-t hozni akkor nekem valszeg keell egy!!!
AMC
#12640
Írta 2003. január 17. - 20:47

sziasztok!!
hejesbítek az alap boxxer a x-foctorbe 189900 forint
Es ezt biztos.de ez csak az alap kivitel a world cup(assszem)az pont 2x ennyibe azya kb..4000000be kerül.
az titán indrid stucnival van ellátva..
szasztok
AMC
hejesbítek az alap boxxer a x-foctorbe 189900 forint
Es ezt biztos.de ez csak az alap kivitel a world cup(assszem)az pont 2x ennyibe azya kb..4000000be kerül.
az titán indrid stucnival van ellátva..
szasztok
AMC