Ugrás tartalomra

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Kép

Ketten egy bringán - tandemekrõl mindent

- - - - -

  • Lépj be és szólj hozzá
1322 hozzászólás a témában

#161
scarbantia

scarbantia

    vendég

  • fórumtag
  • 80 hozzászólás
Fazakasg: No, azért lemezaggyal és patkófékkel való túrázásról szó se volt, már az elején úgy indultunk neki, hogy csak a váz maradna... Illetve már az se.

Ha sikerül összerakni, akkor 52-es összekötõ lesz, ha nem, akkor 39-es.
Természetesen egyoldalas, kétoldalashoz jelen ismereteimmel nincs sok kedvem. (macerának tûnik, na!)

Tárcsából szerintem elõre egy nagyobb(203), hátra egy kisebb(180 v. 160). Persze ez még eldõl addig, ha nem elég, akkor nagyobbat.

Most egyelõre a váz a lényeg, az alkatrészek utána jönnek.(persze a váz méretezéséhez el kell dönteni néhány alkatrészt elõre, hogy milyen is legyen)

Igen, természetesen van közöttünk olyan, aki ért a dologhoz. BME gépészmérnök hallgató, leginkább szélkerekekkel foglalkozik, itt jön képbe a polimertechnika, kompozit mûanyagok, stb. Konkrétan kerékpárvázat még nem épített, a szélerõmûvek jobban foglalkoztatják, de a szaktudása a technológiát illetõen megvan, illetve a kapcsolatai is megvannak konkrétan a kerékpárvázat illetõen.
Szerintem amúgy egy kényelmes túraváz méreteit fogjuk lemásolni kisebb módosításokkal. A teherbírást meg majd megmondja a tervezõprogram, vagy egyszerûbb esetben egy sima karbonszálas váz terveibõl dolgozunk, rászámolva valamennyit annak a terhelhetõségére. Kérdés, hogy sikerül e megszerezni a szükséges adatokat egy TDK dolgozat formájában. Ez utóbbi lényegesen egyszerûbb lenne, mint megrajzolni 3D-ben az egészet, és úgy tûnik járható út.

Amúgy a hosszúság több kérdést is felvet, pl. a középcsapágy magasságot, mert bármennyire is országútra készül a gép, azért nem szeretném ha egy földút gondot okozna, és felakadna mindenhol.
Jó volna valami mindentjáró világjárót összehozni, de elsõdlegesen szem elõtt tartva az országúti teljesítményt(utazósebesség, végsebesség), illetve a hosszútávú kényelmet.

Amúgy van itt az egyetemen olyan hogy polimerkémia. Ha nagyon kedvet kapok, akkor lehet, hogy egyszer áthallgatok a fásokhoz, nekik tanítják. :)
Meg van olyan is hogy: Ragasztó- és Felületkezelõ anyagok kémiája. Ez se lehet rossz, de a dendrológia meg a matek fontosabb, utána jöhetnek csak a plusz dolgok... ;)

#162
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.175 hozzászólás
Ilyen felnirõl lefordulóst láttam én is. Szintén Alpok, Szintén csepel...

Amúgy az jutott közben eszembe, hogy miket csináltam meg régen én magam biciklivel: pl 80 feletti tempóval közelítettem meg egy derékszögû kanyart túrára felcsomagozott biciklin - cantifékkel. Ma már ezt se csinálnám. De azért ha ésszel halad az ember, a lehet biciklizni cantifékkel, ahogy 10 éve is nagyszerûen lehetett. Szoval nem kell méegse azt a méretezõsdit túlspilázni, annyi csak, hogy az egyszerûbb alkatrészekkel sokkal kevesebb dolog vállalható be felelõsen, mint az erõsekkel, odavalókkal.

--Trifo

#163
fazakasg

fazakasg

    vendég

  • fórumtag
  • 43 hozzászólás
Hali!

Na, latom megindult a topic újra...
Fokozódó kétségbeeséssel olvastam ezt a patkófékes-lemezagyas témát, örülök hogy nem kell komolyan beszállnom a gyõzködésbe hogy életveszély.. :-)
Nekünk 39-es az összekötõ lánckerék, ezt hivatalos tandemhajtómûvel kaptuk úgyhogy nagyon rossz nem lehet. Eddig valóban nincs is vele baj. (Nekünk kétoldalas a hajtás.)

Fék: Szerintem min 203-as tárcsa. (a patkóféket nem is méltatom..) Hogy hidraulikus vagy bovdenes azt én nem éreztem kritikusnak, nekünk Avid BB7 van és eddig mindenre elég volt. A kritikus dolgok a fékpofa után kezdõdnek.
A nagy tárcsa nem is annyira a fékerõhöz kell (bár nem hátrány) hanem a melegedés miatt. Egy Dobogókõ->Esztergom etap során kipróbáltam mi lenne ha megfeküdt volna a hátsófék, és csak elöl fékezve jöttünk le. Megállás után a kormányon levõ kezemmel éreztem a féktárcsa melegét!! Nem mellesleg elkoptattuk a fékpofa vastagságának kb. felét. Alpokban láttam patkófékkel felmelegített felnit, amirõl lefordult a külsõ a hõ/deformáció miatt (nem tandem, szimpla Csepel Sas országúti, csomagokkal).
Ezen ismeretek birtokában tessék a féket méretezni 3 emberre!
Különben pont emiatt vagyok szkeptikus a kontrás/görgõs/dobfékekkel is. Nem tudja elvezetni a hõt..

scarbantia, azt azért remélem hogy van valaki nálatok aki tanult mechanikát és van egy kis lövése a terhelésszámításhoz meg méretezéshez mert szerintem már egy sima tandemváz is elég jó kihívás, egy hármas meg pláne nem olyan amit csak úgy össze lehetne dobni.
Sok sikert kívánok hozzá és rettentõen vigyázzatok magatokra!
üdv

#164
scarbantia

scarbantia

    vendég

  • fórumtag
  • 80 hozzászólás
azsupi: Magyarul jobban kell rá vigyázni mint a bovdenes rendszerre. Olajcsövek, illesztések, fékkar(fékmunkahenger), stb.

#165
azsupi

azsupi

    vendég

  • fórumtag
  • 27 hozzászólás
Povi!A vonaton szállított tandem biztosító rögzítését valaki kikötötte, és nem akasztotta vissza, felborult a tandem, és a fékkarra esett.Ha fejre állítod szerintem semmi baja sem lesz,nem hiszem,hogy belevegõsödne,ha a tartályban van elég olaj.

#166
Povi_

Povi_

    vendég

  • fórumtag
  • 82 hozzászólás

Scarbantia!A hidraulikus fék egészen addig üzembiztos. mig fel nem borítják az álló tandemet, és a fékkar nem kezdi az olajat elfolyatni.


Akkor ezek szerint mi rosszul tettük, hogy defekt esetén a feje tetejére állítottuk a bringánkat?
Én nem vettem észre semmi problémát a fékekkel.

A fékpofáink egyébként 6000 km-t bírtak, aztán cserélni kellett. Tövig be lehetett húzni a fékkarokat...
(Magura Julie fékrõl van szó)

#167
azsupi

azsupi

    vendég

  • fórumtag
  • 27 hozzászólás
Scarbantia!A hidraulikus fék egészen addig üzembiztos. mig fel nem borítják az álló tandemet, és a fékkar nem kezdi az olajat elfolyatni.

#168
trindem

trindem

    vendég

  • fórumtag
  • 29 hozzászólás
Trifo: Bocs, de scarbantia jól mondta, a garázsban van, jelenleg hozzáférhetetlen helyen, így képet most nem igazán tudok küldeni róla...:( Ígérem amint lehet, mutatok pár fotót, de annak egyelõre kevés az esélye. Amint jobb idõ lesz (és nekem is lesz idõm) ez lesz az elsõ dolgom. Addig is bocs.

#169
Povi_

Povi_

    vendég

  • fórumtag
  • 82 hozzászólás

Povi: milyen fék az a görgõs fék a képen? Tudsz róla valami bõvebbet?

--Trifo


Szerintem ilyen fék lehetett:
http://www.precision...ms.com/arai.htm
http://www.santanata...aiDBrakeIns.pdf

#170
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.175 hozzászólás
Kiváncsian várom :)

--Trifo

#171
scarbantia

scarbantia

    vendég

  • fórumtag
  • 80 hozzászólás
Trifo: most sajnos nem tudok, mert nincs képem róla, a gép meg Balatonfûzfõn van trindemnél. Majd megkérem hogy bontsa ki a lomok alól, ugyanis elég nehéz hozzáférni. Elvileg olvassa a fórumot, remélem már rohan is a garázsba rámolni. :D

#172
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.175 hozzászólás
scarbantia: toljál már fel pár fotót légyszi arról a nagyonhosszú géprõl. Szivesen megnézném, részleteiben is.

--Trifo

#173
scarbantia

scarbantia

    vendég

  • fórumtag
  • 80 hozzászólás
Azsupi: Szerintem azért elég megbízható egy hidraulikus fék, persze eldurranhat a fékcsõ, elfolyhat az olaj, de azért ha jól össze van rakva akkor nem gond. Nyilván fékcsövet cserélni, légteleníteni macerásabb az út szélén mint fékbovdent cserélni. Majd teszünk fel egy +V féket is váltókapcsolóval. Az lesz a sebesség leszabályozó. :)

Igazából mindkét kerékre nagy terhelés jut, nem tudom melyikre érdemes erõsebb féket tenni. Elöl ezért mégis többet kap(lassulás+lejtõ), viszont ott a villa a gyenge pont, egy hátsó villa többet bír(vagy nem...), fõleg hogy azt mi csináljuk. :)

Povi: Hát ha olcsósításról van szó, ez még szóba jöhet, de tárcsa mellett ez nem igazán fér el. Az elöl-hátul tárcsa rendszerrõl meg igencsak meggyõztek itt a fórumon.

#174
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.175 hozzászólás
Povi: milyen fék az a görgõs fék a képen? Tudsz róla valami bõvebbet?

--Trifo

#175
Povi_

Povi_

    vendég

  • fórumtag
  • 82 hozzászólás
Fékekrõl jutott még eszembe:
a mi tandemünkön is hidraulikus tárcsafék van elöl-hátul, de gyárilag van a hátsó keréknél egy gagyi V-fék is, amit a kazánfûtõ kezel(ne, ha engedném neki).
Csak azért hagytam rajta a bringán, hogyha túrán valami gebasz lenne mindkét fékkel egyszerre (esély kb. 0%, de azért mégis), akkor maradjon legalább egy mûködõ fék.
Persze egy hosszú lejtõn 60-nal lehet, hogy a belsõnk elõbb durranna a el a felnin keletkezõ hõtõl, minthogy megálljon a bringa... :-)

#176
Povi_

Povi_

    vendég

  • fórumtag
  • 82 hozzászólás
Itt a kép a dobfékrõl:
Feltöltött kép

És egy kép ugyanarról a bringáról, teljes menetfelszerelésben (kanadai pár):
Feltöltött kép

#177
azsupi

azsupi

    vendég

  • fórumtag
  • 27 hozzászólás
Scarbantia! Hidraulikus fék esetén tulméretezve,mert ha az egyik meghibásodik akkor sem árt ha meg tud állni az ember. Mi 700km-t nyomtunk egy fékkel, Németországban, ott nem tudták megjavitani/alkatrészt kell rendelni.Gumiból Min.2,1est. A Big Apple nagyon bevállt. Elötte1,5-ös volt, hajtás olalon a felnik szakadtak./szegecselt Mach,Mavic/

#178
scarbantia

scarbantia

    vendég

  • fórumtag
  • 80 hozzászólás
Amúgy most inkább a vázra koncentrálnánk, aztán késõbb jöhetnek az alkatrészek. Úgy néz ki nagyszerû segítõnk akadt a dologhoz, ért hozzá, és támogatja az ügyet. Illetve elsõsorban a vizsgaidõszakra kell koncentrálni, no de ez már nem ide tartozik.

#179
scarbantia

scarbantia

    vendég

  • fórumtag
  • 80 hozzászólás
Lehet hogy igazad van, ezt le kel mérni. Nekem furcsának tûnik hogy kívül van egy kisebb lánctányér legkívül, de végül is miért ne. :)

Hegeszteni nem fogunk, ez már biztos. Konzolt azért teszünk a vázra, de csak hogy legyen, ki tudja még mit hoz a jövõ. ;)

Féknek elöl hátul hidraulikus tárcsafék. Majd csak sikerül összeszedni a pénzt, hogy minden megfelelõ legyen, bár igencsak úgy tûnik hogy ösztöndíjról nem álmodhatok, és a kerékpározás az n+1-edik hobbim.
Görgõs fékrõl amúgy csak hallomásból tudok, meg láttam webáruházban. Élõben még sose, nem is tudom a pontos felépítését, mûködési elvét.
Vicces lehet a kétállású kapcsolóval rendelkezõ fék. Szívnak a kazánfûtõk, mi a rákért nem megy rendesen ez a gép... ??? Jaaa, hogy a kapitány az elõzõ lejtõn behúzva felejtette a dobféket? :D

Amúgy fékhez van egy jó történetem, a roncs hármas tandemmel történt meg, hogy valami budai meredek lejtõn indultak meg hárman, persze gondolom ész nélkül meg is hajtották a gépet, a végén meg nem tudtak megállni vele, mert kigyulladt a kontrafék(konkrétan lángolt :scared: )! (amúgy azon van három patkófék, meg egy kontra)

Ezekrõl trindem jobban tudna mesélni, meg ilyen lejtõn sokkal kanyarban autót elõzõ szembebuszos dolgokról, csak lusta hozzászólni. :P

Mondjuk azért én fogom a fejemet, mi ennél sokkal szolidabbak vagyunk...

#180
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3.175 hozzászólás
Povi: egész olyan lehet, mint a buszokon a retarder :) De valszeg egész komoly lejtõkön is segíthet az óvaltos legurulásban.

--Trifo