Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Ketten egy bringán - tandemekrõl mindent

- - - - -

  • Please log in to reply
1322 replies to this topic

#641
fazakasg

fazakasg

    vendég

  • fórumtag
  • 43 posts
Igen, ilyen van nekunk is. Csak akkor ezt meg nem lehetett minden sarkon kapni :)

A 123 tenyleg logikus, de nincs. Nem az ebikeon, az egesz neten se.
Legalabbis amikor en ezzel intenziven foglalkoztam akkor egyedul valami sohanemhallott taiwani honlapon talaltam 118-128 kozott valamit..

Az alul/felulhuzasra esetleg megoldas lehet az is ha felforrasztotok egy szemet valahol a vazra es a hatso csapagyhaz aljara pedig felraktok egy olyan muanyag bowdenvezetot-forditot, amit regebben eloszeretettel alkalmaztak alulvezetett bowdenes montikon. Ezzel a bowdenhaz csak az alsocso elejeig tart es csak a hatsovalto bowdenjenek a vege van megint hazban ahogy befordul a lancvillatol. Egyszer 1-2szaz forintert vettem egy ilyet.

#642
vendég_Charon_*

vendég_Charon_*
  • vendég
Neked ilyened van: http://ebike.hu/term...k/isis-drive/49
Csak nem ennyiért, ugye?

http://ebike.hu/term...s-howitzer/2347
Ezt megnézem élõben...
Ha már szélesnek kell lennie, talán szerencsém lesz és valami hasznot is hajt.
(Nem, még nem tudom, hogy milyen a láncvonal, tengelyhossz.)

Kérdésedre: 113,118,123,128 a logika szerint, ebikeon tényleg nincs, benéztem.

Átdobó természetesen országúti tandemhez és országúti váltó. Persze ez nem jó nekünk,mert alul vezeti a bowdent.
Ha fentrõl kellene, akkor egy görgõs fordítót kell csinálni, vagy keresni egy kompromisszumos montis elsõ váltót.

#643
fazakasg

fazakasg

    vendég

  • fórumtag
  • 43 posts
Hali!

Igazan nincs mit!
Vigyazz ra, nincs ujabb felevem beszerezni egy masikat :P
Kivancsi leszek mi jon ki.

Charon, te hol lattal az ebike-on 123as monoblokkot? Most neztem es nem talaltam. Persze ettol meg lehet hogy van csak benazok.. (Mondjuk kicsitse fontos, nekunk ugyis tul rovid lenne csak meglepodtem mikor mondtad es megneztem.)

128as monoblokkot most lattam az ebike-on is, a try-all a biketrial.hu-rol rendelheto, en a Truvat asszem a Zoldpontban vettem. De az tuti hogy lattam naluk 128as blokkot nemreg..

Megneztem ezt az FSA-t amit linkeltel. Az 55-os nagytanyer mar eleg harcias. :)
Tenyleg milyen valtot ajanlanak hozza?? Ha el merik adni a 32/44/55-os hajtomuvet akkor csak van elkepzelesuk hogy milyen atdoboval lehet hasznalni..
Az 55-32 = 23 fog kulonbseg mar a hatsovaltot is elegge megizzaszthatja.

#644
vendég_Charon_*

vendég_Charon_*
  • vendég

Kép alapján úgy néz ki, hogy kívül is van válla a csillagnak, amin felfekszik szépen a lánckerék


Ennyi bõven elég. Nem a szemem káprázik. :)
Kösz!

#645
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,175 posts
Kép alapján úgy néz ki, hogy kívül is van válla a csillagnak, amin felfekszik szépen a lánckerék. De persze szerintem inkább kérdezz a bótostól.

--Trifo

#646
vendég_Charon_*

vendég_Charon_*
  • vendég
Nyugtassatok meg, hogy EZEN a képen az összekötõ hajtás csillagjának a másik oldalára (tehát a karhoz közelebb) is át lehet szerelni a lánckereket (42T), mert ugyanolyan a az öntõforma, mint a meghajtó normál hajtásnál.

#647
vendég_Charon_*

vendég_Charon_*
  • vendég
Kösz a próbalehetõséget!
Amint látom mi a helyzet, írok.
Mellesleg le fogom mérni én is a tényleges hajtókarhosszat, hogy ne érjen meglepetés. :-)

My tandem has the older FSA carbon ISIS cranks. The Gossamer cranks are alloy, but have a similar bolt pattern.
No, it's not a 53T in the photo. I swapped out the original road rings for 48-39-30T FSA rings, which are the smallest rings you can get for the road bolt pattern on my cranks (and likely the Gossamers). And you'll likely need to be picky about which front derailleur you use. The new XT front derailleurs worked very poorly with the bigger rings, so I had to do some digging for an older XTR which has a simpler gate/ There may be some trial and error to get the shifting to work.

And yes, we've got both captain and stoker cranks in 175mm now. I've updated the website to show what's currently available.

#648
vendég_Charon_*

vendég_Charon_*
  • vendég
Gergõ, dobj egy telszámot (priviben)!!!!

#649
fazakasg

fazakasg

    vendég

  • fórumtag
  • 43 posts
Hali!

Igyekszem ertelmesen osszeszedni a dolgokat..
A deore atdobo (mindig ezzel jovok, csak ez van :) ) hivatalosan 48as tanyerig mukodik. Innen az 52 mar nincs messze, ha nem kellene a masik vegen 30asat is etetni vele, siman vinne megnagyobbat is - szerintem.
Igaz, mi nem montizunk hanem turazunk, tehat a hatalmas dagonyat meg a kemeny maszas kozbeni terheles alatti valtast keruljuk. Kemeny talajon mindig lehetett egy felfordulatot lazitani a hajtason es ez eleg volt a lefele valtashoz. Folfele meg plane tobb az ido. Valoszinuleg nem olyan a valtasteljesitmeny mint az XTR de teljesen jol hasznalhato.
A regebbi atdobok elvileg jobbak lehetnek (regen nagyobbak voltak a lanckerekek) de egyreszt kerdes hogy kapsz-e egyaltalan, masreszt lehet hogy egy regebbi cucc gyarilag olyan valtasteljesitmenyt nyujt, mint az uj a nemkompatibilis lanckerekkel. (Technika fejlodese meg ilyesmi)
Asszem talan egy regebbi Mali katalogusban lattam bilinccsel rogzitheto bowdenvezeto szemet, ha van meg ilyen akkor tan megoldas lehet.

Az excenter-excenterhaz problema nekem vadiuj. Ami tandemet eddig lattam sehol nem volt olyan hogy az excenter ne ert volna ki az excenterhaz szeleig. Persze lehet hogy van mellette szolo erv, de egyelore nem latom. Bringanti tandemjein az excenter es a haz is 68mm szeles, minden alkatresszel kompatibilis cuccos. Szerintem ez igy OK, nem?
Mar csak azert is, mert ha pl. az excenter 68mm es a haza szelesebb, hogy lesznek egyvonalban a baloldali tanyerok? Ha meg hatul 73as, elol 68as akkor kulonbozo kcs kell hozza, megintcsak nem logikus.
Ha meg nem is 73, nem is 68 akkor hogy veszel hozza monoblokkot?
Szoval ez nekem eleg furan hat.

Az ME lancvonala engem is erdekelne, ha kijon hogy >50 akkor valszeg mukodik a monti vazon is.
Amit eddig talaltam a neten/itt-ott, az ISISes orszaguti tripla hajtomuvekhez szinte mindenhol 118-as kcs-t ajanlanak, ezzel jon ki a 45-os lancvonal - ez az orszaguti standard.
A montis hajtomuvekkel (alapbol tripla) meg a 118as kcs-val 50-es lancvonal jon ki, tehat kb. ennyi a kulonbseg az 'orszaguti' es a 'mtb' hajtomukialakitas kozott.
Ez valasz a kesobbi kerdesre is: igen, ugyanazokkal a fogszamokkal es ugyanazzal a kcs-vel oszaguti hajtomuvel minden kb. 5mm-rel beljebb lesz.

Nekem van otthon 5x74-es 28as lanckerekem :-)

Trifo: Lehet az, hogy nekem az excenter nagyobb (excentrikusabb)? (Azaz egy atforgatas tobb lancot emeszt fel)
Mert ha -mint irtam- a max es min kozott epp ki birok venni egy szemet akkor minden koztes megoldasnak mukodnie kell. Elvileg.. :-)
A Gebhardt sztorira emlekszem, olvasgattam a forumot mar akkortajt is.
Kivancsi leszek hogy az uj vazon mi lesz a tapasztalat.

Tuti boltot sajna nemtudok, nekem egy nemet bolt rendelte meg Angliabol es onnan hoztam haza szemelyesen. Ezt irtam is annakidejen.
En elotte a hibike.de-t meg a bike-box.de-t probaltam de csak integralt szett volt.. Erdemes mailt irni nekik, nem egybol rendelni.

Ha kivarod a hetfot, szombaton lefenykepezem neked az en rendszeremet de elobb nem tudom sajnos. Az ajanlat tovabbra is all, ha szombaton athozod a vazat, biztos valaszt kapsz legalabb az ISISes verziora :)
Ha igy dontesz, irj lecci -meg munkaidoben- a fazakasgkukacfreemailponthura es megtargyaljuk hogy mikor/hol. Lehet hogy ezt is irtam mar.. :)

#650
vendég_Charon_*

vendég_Charon_*
  • vendég
Nem, sajnos nincs itt az ideje a witnessnek, pedig a képek alapján egyáltalán nem gáz a sárférõhely. (Belegondolva a schwinnel megtapasztalt magyar viszonyokba.)
Még mindig k. drágának tartom, de csak nekünk. Kinti viszonylatban nem is drága!

Az elfér, nem fér el kérdésre várok igazából csak választ - a kép alapján saccolva.
Hétfõn, vagy pénteken le kell adnom a rendelést!
Boltot HELP!!!

#651
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,175 posts
Gergõ: Az a szomorú tapasztalat, hogy a Schwinn váz kialakításának köszönhetõen, páratlan fogszámú összekötõ lánckerekek és új lánc esetén nem lehet megfeszíteni a láncot az excenterrel. Ha meg egy szemet kiveszel, akkor az excenter leghátsó helyzetében is annyira feszes, hogy megszorul tõle az egész rendszer. Ezt is kipróbáltam, pendült egy nagyot a lánc, ahogy a helyére pattant és utána alig lehetett forgatni a hajtókarokat. Párossal nincs ilyen gond.

A tervezõ bácsi nem számolta ki elég jól, én meg nem tudtam, úgyhogy bebuktam anno 2 Gebhardt lánckereket.

Charon: most akkor vesztek tanut?

--Trifo

#652
vendég_Charon_*

vendég_Charon_*
  • vendég
Basszus, hogy nem tudom összeszerkeszteni...

http://pix.bikemag.h...ry.php?cat=1060
Az elsõ 6 kép a mostani megoldásról.

A lánc és támvilla között van még egy stabilizáló funkcióval bíró is, ez a gyakorlatban marha jól mûködik. A bowdenvezetõ szem viszont olyan elcseszett helyre került, hogy ha down-swinges (felsõbilincses) váltót rakunk fel, a bowdennek derékszögben kellene mennie, ami nonszensz. Alsóbilincsesnél (top-swing) ez a probléma nincs meg.
A váltót majd megoldjuk valahogy.

Pár fotó van még (elég gyengék, de reggel erre volt csak idõm), amin látni, hogy mennyire ül be a kcsházhoz a hajtókar és milyen távol vannak a lánckerekek a villától.
Igen, horpasztott a tervezése.

Ha jól sejtem, akkor az országúti hajtókarnál "ugyanezekel" a fogszámokkal közelebb lennénk a láncvillához, ugye?

#653
vendég_Charon_*

vendég_Charon_*
  • vendég
Tegnap még írtam levelet egy boltnak...

Eredmény: szép nagy kép a witnessrõl
(klikk rá)
Feltöltött kép

Meg a levél:

Hi there. You can run the ISIS or Mega Exo FSA (road) tandem cranks on an MTB tandem but there are a few limitations that are important to keep in mind.

The first one is that the FSA cranksets that we carry all have road chainrings on them as they're intended for road tandems. So your gearing won't be as low as you might be used to on a mtn bike or mtn tandem with a true mtn crankset. And the bolt pattern on the FSA cranks will limit you on putting smaller rings on.

(Ez tiszta)

Also, those larger rings are made to work with a road front derailleur and not the smaller curve (that mirrors the curve of the chainrings) of a mtn front derailleur. You can certainly use a road front derailleur, but most mountain tandem frames (like the Witness) have cable routing for a top pull front derailluer which pretty much limits you to mountain front derailleurs.

(Erre is gondoltunk, valahogy meg lehet oldani.)

The second thing to keep in mind is that the Mega Exo bottom brackets may interfere with the front eccentric if the bottom bracket shell is wider than the eccentric. On the Ellsworth Witness the front shell is wider than the eccentric that's in it, so the ME style bottom brackets may need to be spaced out to keep the bearing from hitting the shell itself. For this reason I'd suggest using the ISIS cranks on the Witness.

(Az excenterre nem is gondoltam, visszakérdezek, hogy a normál isises és a ME között láncvonalban, ergo a lánckerekek és láncvilla viszonylatában milyen eltérés van. Arra nem válaszolt, hogy beleérhet-e a tengelyhossz miatt.)

If you let me know what kind of frame you're wanting to put the cranks on I can try and give you a better idea of what your options are.

(Rendes, majd mosolyog egyet, ha meglátja Shivát :-))

On my bike I've used an FSA ISIS carbon road crankset that I had and swapped out the chainrings to the smallest I could get for the 130 and 74mm bolt pattern. Basically my granny gear is still only about as small as the middle ring on most mtn bikes.

(Tehát 30-32 körüli a legkisebb neki)

And I'm using an older style XTR front derailluer as it comes the closest to fitting the shape of the larger chainrings. And while it shifts fine, it doesn't work as perfectly as it would with smaller mtn rings.

(Ez az. Elviszi a montis váltó, ha szerencséje van az em,bernek, csak az ívet ésa fogszámkülönbséget kell figyelembe venni.)

Note: You can use the Middleburn ISIS tandem cranks that we carry and bypass all of these issues.

(Amit itt említ, az ha jól láttam annyiban nem felel meg, hogy nem lehet cserélni az összekötõ lánckerekeket.)

I'll send a couple of photos with this email. One is of my personal bike with the FSA road cranks - the other is a pic of one of our customers SRAM X0 equipped bikes that used the Middleburn crankset with perfect results.

Emide feltoltam ezt is:

Feltöltött kép

#654
vendég_Charon_*

vendég_Charon_*
  • vendég
Köbö ahogy gondolod.
Páratlannal jó esetben középen feszül meg. Kopásra/nyúlásra negyedet feszíthetsz, viszont amikor már nincs több feszítési lehetõséged és ki kell venni egy egész szemet, azzal túl feszes lesz még a leghátsó excenter állásban is.
Én nem forszíroztam kipróbálni, párossal jól megy, ennyi elég.

Hogy tovább feszítsem az idegeket... az FSA honlapon nem írják le, hogy az összekötõ hány fogas ME esetében, viszont a képen leszámolva 42!!!!
Egyes helyeken 42-vel árulják, máshol 39-el.

Konklúziók:
egyrészt nem veszek ME-t, most már lebeszéltem magam róla,
másrészt rá kell kérdezni, hogy ténylegesen hány fogas az összekötõ.

harmadik, nem szorosan ide kapcsolódó - rendelés után lehet, hogy marad fent a jól bevált montis szett jobb hátul a natúr deore elsõ váltóval
negyedik - kcs cserénél átköltözik az országúti hajtás a helyére
ötödik - berendelek két frontot és hagyom a rendszert montisnak, csak crossover lesz a hajtás

Kérés: bikemannetwork-nél nincs 175-ös front, wecyclery-nél nincs 175-ös rear és csak egyben adják el (mellesleg drágák), speedgoat-nál megint nincs 175-ös.

Valaki tud egyéb boltot?

#655
fazakasg

fazakasg

    vendég

  • fórumtag
  • 43 posts
Szerintem a 30-52 mar elegge kicentizett az atdobo szempontjabol, a 30-53 is nekem mar kerdesesnek tunik, plane ha meg lefele akarsz menni 30tol. Egyszeruen az atdobo kerete nem eleg magas hogy beferjen az 53as lanckerek is meg a 30ason se erjen hozza a lanc a keret also elehez. A felso es alsobilincses atdobo abban kulonbozik, hogy a felsobilincses nagyobbat mozdul folfele nagytanyerra valtaskor. Ettol lesz az jo. Es a masik mar nem.
Igaz mindez Deore atdobokra, egyebet nem probaltam de ranezesre nincs rettento nagy kulonbseg.
Illetve talan az E-type orszaguti tripla. Talaltal ilyet?

Ezt a timing paros/paratlan dolgot nem ertem egeszen. Az excenter ket vegallasa kozti tavolsag(-szor 2) kb. 1 egesz lancszem hossza. Maxra eloreforditott excenterrel picit laza lancbol egy egesz szemet kiveve ossze birtam rakni teljesen hatraforgatott excenterrel.
Akkor miert nem megy ez barmilyen osszekoto lanckerekekkel?
Csak azt birom elkepzelni hogy a vadiuj lanc alapbol kozepen allo excenterrel feszul meg, es igy nyulasra egy negyedfordulatnyi excenter - allitasi lehetoseg van a fellel szemben. -> Surubben kell lancot cserelni.
Vagy mit nem tudok?

#656
vendég_Charon_*

vendég_Charon_*
  • vendég
Pontosan erre céloztam! Csak párossal megy, így alapból csak az isis játszik esetünkben.
Nem fotóztál, ugye?


Nézegettem egy witnesst, és nekiálltam fogakat számolni... országúti hajtás volt rajta. Khm.
http://www.flickr.co...dango/71304673/

(Ha valaki nem érti, de érdekli, szóljon)
tandemracer: We need a ride report on the Ellsworth!
xangodango: mm yeah.... ok

RIDE REPORT...
---------------
It rides really well - took a while to get the suspension setup (or maybe we kept getting fatter over the winter, im not sure which), but once sorted it's really plush at the rear, rides great. The romic shock is the business.

It's nice and long, so the stoker has plenty of nose-room, which is a massive bonus over others I've seen, particularly hardtails. It's also helped by the fact we're the same height. The tandem comes in one size and so we were just fortunate that we fitted it.

I've only ridden at the front so far (i hesitate to say captain because the boss rides at the back as far as im concerned!). It's a nice light bike to throw around (for a tandem) and weighs about the same as my downhill bike!

The kit is mixed - the hope 6tis are brilliant for tandems, and make the hayes they replaced look like childrens toys. The cranks are nice and light and stiff but we'll see if they hold up! The X.0 is the first I've ridden, and although I'm not a gripshift fan, the shiftings very smooth and it seems to suit the purpose.

The downsides?
- The forks are rubbish, so I'll replace them with some 66s.
- the sun rim on the front seems bigger than normal and tyres simply refuse to go onto it.
- the rear mud clearance is minimal, so 2.0 is the max, a little smaller than we'd prefer.
- standover at the front is a bit tight. With the 66s it'll be impossible to stand up. Oh well, all the more reason not to stop I guess! Can't see how this'd be different on other tandems though.

So my only real quibble with the Ellsworth is rear mud clearance, as well as the slight attitude which goes with the name which makes me a little reticent to own one. The workmanship's great with the hand-welding etc, and the tandem is the only ellsworth I'd refer to as a 'bargain'! ... or even value for money for that matter.

Not as good as the Nicholai we originally looked at, but massively cheaper, so much so that we've bought 2 decent bikes with the money saved. I'm so glad we spent our money on this and not the nicolai!



Képek csak úgy, jobb oldalon a kapcsolódó poolokat is érdemes végignézni: http://www.flickr.co...ubleforte/pool/

#657
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,175 posts
A 39-es timing esetén nem fogod tudni megfeszíteni a láncot az excenterrel. Ez keserû tapasztalat. Fél láncszemes megoldással esetleg.

--Trifo

#658
vendég_Charon_*

vendég_Charon_*
  • vendég
39-as timinggel van a ME rendszer, rögtön cserélni nem akarnám, így lemondok a további idegeskedésrõl és maradok az isisnél. Az 42-essel van alapból.
Monoblokkos sakkozással el lehet érni, hogy ne érjen bele sehol, a 30/39/53-et lehet erõnknek megfelelõen módosítani még pár foggal lefele is.

egyébként linkhalmaz
ha valaki valamit rendelne, gondolkodjon most
http://www.webcycler...ome.php?cat=469
http://www.webcycler...&cat=469&page=1
http://www.webcycler...&cat=469&page=2
http://www.webcycler...&cat=469&page=1
http://www.webcycler...&cat=469&page=1
http://www.webcycler...&cat=469&page=1

Ebbe az átkozott Witnessbe állandóan belebotlok... Jobb lenne szó szerint, minden reggel. Adjon valaki fél millát...

#659
fazakasg

fazakasg

    vendég

  • fórumtag
  • 43 posts
Szerintem a baloldalon nem lesz baj.
Nekem az ISISes szett olyan, hogy a jobb-baloldalas hajtomuvek tokegyformak. Tutira ugyanaz a szerszam ontotte oket csak mas menetet vagtak a pedalnak.

Ha kicsit meg is van nyomva a lancvilla a lanckerekeknel (szoktak ilyet csinalni, nemtom a Schwinnen van-e), a karnal mar tuti nincs kulonbseg, tehat ha elfer jobboldalon akkor balon is el fog. Azt az egyszem lanckereket meg ki tudod tenni a legkulso pozicioba es tuti kisebb mint a jobboldalon az 52es, tehat ha jobbon elfer hajtomu akkor a balon is 99% hogy el fog.

A 113-as kcs-ra akartam is irni hogy rovid lesz az.. :)

Ja, kozbe eszembe jutott hogy en tavaly egy jobboldalra felrakott balos hajtomube tekertem bele vagy 6-7000 kilometert (elol jobboldalt) es soha meg csak meg se moccant, nemhogy letekeredett volna. Ezt csak arra irtam hogy regebben irtatok hogy marpedig az atforgatott hajtomu kitekeredik.
Hat nekem nem, pedig kapott rendesen.

udv,
g.

#660
trifo

trifo

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 3,175 posts
Megtaláltam: 125mm. Collstok nem annyira egyszerû, mert ugye a tengelyvégnél jobban kilóg a hajtókar széle. Ja, és ez négyszöges cucc.

Olvasgattam most egy pár oldalt a topic elejébõl. Érdekes érzés volt :)
No és arról meg fogalmam sincs, hogy mikor fogom tudni a családot tandemre pattintani újra... Idén már szinte tuti, hogy nem. :(

--Trifo