Jelentkezz be Regisztrálj
Tubeless - a belsõ nélküli rendszer
#1181
Írta 2012. június 17. - 06:23
#1182
Írta 2012. június 17. - 00:24
#1183
Írta 2012. június 06. - 13:49
#1184
Írta 2012. június 06. - 13:37
#1185
Írta 2012. június 06. - 07:20
A saját védelmemben még azt is hozzáteszem, hogy a kis baleset és "robbanás" elõtt napokig (egy hétig? - már nem emlékszem) fent volt a Schwalbe TLR külsõ a Joe rendszeren, eleinte kicsit magasabb (kb. 2.5 bar) majd alacsonyabb (2-2.2 bar) nyomáson, mentem is vele pár 10 (100?) km-et, és sajnos nem ment a helyére, meglehetõsen imbolygott a külsõ az elsõ keréken. A párja a hátsón tökéletesen állt. Amikor felfújtam keményre, akkor már egy napja állt nagyon féloldalasan a gumi, vagyis nem remélhettem, hogy idõvel magától a helyére csúszik.
A TCS (Tubeless Compatible System) felnin viszont nem volt mese, azonnal a helyére ment a külsõ.
ezert is kell a mosogatoszeres modszer... nem art legalabb egyszer kiprobalni, hogy mi az ami bevalt, aztan utana lehet rajta finomitani. akkor is kell, ha szorosabb a gumi-felni, mert rossz helyre fog betapadni. szvsz a stan modszere alaposabb, mint a joe. nekem a lotty is szimpibb.
***
a schwalbe kevlarperemeknek siman birnia kell hagyomanyos rendszeren a 4 bart, ha csak felfujod... hogy birna ki terhelve a nevleges nyomast (3.7 stb - kisebb gumiknal meg nagyobb is)?
#1186
Írta 2012. június 05. - 22:17
#1187
Írta 2012. június 02. - 08:34
Khm, khm. XM819.
De az csak 26os keréknél megoldás. 29esre és a jövõ év nagy slágerére, a 650B-re nem.
#1188
Írta 2012. június 01. - 23:20
Az igazi UST fõ hibája, hogy speckó küllõ kell hozzá, amit nehéz beszerezni és pótolni.
Nem teljesen látom át a dolgot, de mintha nem a küllõ, hanem a küllõ-anya lenne spéci?
Amúgy ennek a nem teljesen átfúrt felninek nagy elõnye, hogy erõsebb, méghozzá a Mavic szerint 20%-kal, és 40%-kal kevésbé fáradékony: Fore - rims - technology - Mavic Miután az elõzõ felnim végül azért lett véglegesen kuka, mert a felniszalag alatt a küllõfuratokból indultak repedések és hajszálrepedések, el is hiszem nekik, hogy jobb, ha nincs ott furat. Ha hamarabb látom ezeket a repedéseket, lehet, hogy rászántam volna magam egy ilyen drágább felnire.
A (sárga) szalagot igénylõ, de a perem kialakítást illetõen a tubeless-szel megegyezõ rendszereket (ilyen a Stan felnije is, de ilyen az én WTB-m, van ilyenje a Bontragernek, ...) már nem nevezném gettónak. Ezzel a kifejezéssel csak a gumiszalagot igénylõ rendszert illetném. (Ilyen a Joe, és a Stannak, DT-nek is van ilyenje.)
#1189
Írta 2012. június 01. - 22:35
Az igazi UST fõ hibája, hogy speckó küllõ kell hozzá, amit nehéz beszerezni és pótolni. Nem véletlen, hogy a Stan rendszer is a "gettó" megoldást támogatja. Egyszerû, mint a faék, s nincs is vele semmi baj.
Khm, khm. XM819.
A sebesség mindent megold.
#1190
Írta 2012. június 01. - 20:30
Mindezek után viszont azt is tartom, hogy egy igazi UST (vagy amilyen felnim újabban van: TCS) azért egy klasszissal jobb, mint a gumi szalaggal "bélelt" (ghetto) tubeless; az új felninél a TLR külsõ pereme úgy beugrik a TCS felni pereme alá, hogy azt onnan kirobbantani sem lehet. (Csak betolni középre, és aztán szépen leemelni.)
Az igazi UST fõ hibája, hogy speckó küllõ kell hozzá, amit nehéz beszerezni és pótolni. Nem véletlen, hogy a Stan rendszer is a "gettó" megoldást támogatja. Egyszerû, mint a faék, s nincs is vele semmi baj.
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás
#1191
Írta 2012. június 01. - 18:01
Mi történik? Nem tudod feltenni, vagy ...?
Jól gondolom, hogy a 717-es belsõ szélessége 17mm? Az meglehetõsen keskeny. Azt még tovább keskenyíti a gumiszalag vastagsága. Milyen széles a külsõd, amit próbáltál?
felmegy tökéletesen, azzal nincs gond. csak sehogy sem bírom eltömíteni a réseket. valahol mindig ereszt.
általában 2,1-es külsõkkel próbálkoztam, ami bõven jó lenne
Kerékpáros hírek - bikemag.hu
Blog - blog.bringasandras.hu
#1192
Írta 2012. június 01. - 17:55
hátul viszont nem fogja meg semmi!
Mi történik? Nem tudod feltenni, vagy ...?
Jól gondolom, hogy a 717-es belsõ szélessége 17mm? Az meglehetõsen keskeny. Azt még tovább keskenyíti a gumiszalag vastagsága. Milyen széles a külsõd, amit próbáltál?
#1193
Írta 2012. június 01. - 17:51
simát mindenbõlte is ust gumit es ust peremu felnit hasznalsz?vagy mindenbol a sima es ugy sikerult osszerakni?
elöl a mavic 717-es felnire gond nélkül felment és azóta is stabilan áll egy 480 grammos Bontrager gumi
hátul viszont nem fogja meg semmi!
próbáltam a mavic 717-es felnivel meg egy dt 420-assal is; tettem bele gumiszalagot, aztán gumiszalagot szeleppel, majd csináltam úgy, hogy kettévágott 20"-os belsõt kihajtogattam a felnire, majd miután ráment a külsõ gumi, utána vágtam körbe; és még játszottam azzal is, hogy UST szeleppel vagy simán a 20"-os belsõ szelepével.
Most jó - visszaraktam bele egy belsõgumit
Kerékpáros hírek - bikemag.hu
Blog - blog.bringasandras.hu
#1194
Írta 2012. június 01. - 17:24
mintha csak magamat látnám
annyi különbséggel, hogy én ilyenkor messzirõl tettem a defektmentesítõ löttyre és úgy beledurrantottam a belsõ gumit, hogy csak úgy zörgött (igen, a lötty az ment a levesbe)
én a mókusos narancssárga barkácsboltban vettem ezüst (fényes szürke) színû ragasztószalagot. (külsõ felülete ez a szürke, a ragasztós felén pedig van egy kis háló szerû erõsítés)
ebbõl olyan széles csíkot hasítottam, mint a felni és kétszer körbetekertem.
Az elsõ kerekemet ezzel és egy 20"-os belsõbõl vágott gumicsíkkal használom problémamentesen kb. 3 hete
A hátsó az már másik történet
te is ust gumit es ust peremu felnit hasznalsz?vagy mindenbol a sima es ugy sikerult osszerakni?
#1195
Írta 2012. június 01. - 17:22
Én csakis gyári szalaggal próbálkoznék. A löttyben ugyanis van ammónia, s az sok más gyár termékeit - finoman szólva - kicsinálja.
Ezen túl - mióta a barkácsáruházban vásárolt szalag rétegei szétváltak - már én is csak a spéci erre a célra készített szalagot fogok használni. Nekem is voltak aggályaim, de külföldi fórumokon is számoltak be sikeres helyettesítésrõl, és ezen a fórumon is bátorítottak.
A lerobbant külsõ sok esetben láthatatlanul sérült, például képtelen lesz egyenes futásra...
Most (amíg meg nem szerzem a sárga szalagot) belsõvel van fönt a lerobban külsõ, és szerencsére egyenesen fut.
***
Még annyit, hogy tényleg én voltam a hülye, és elhiszem, hogy tök jól használható a Joe féle rendszer. Az imbolygáson valószínû egy teljes levétellel kellett volna segíteni. A lerobbanásban nyilván benne volt, hogy túlfújtam, de az is, hogy túl széles gumit használtam a nagyon keskeny felnihez, aminek az effektív belsõ szélességét még tovább csökkentette a gumiszalag. Végül pedig az is extrém igénybevétel, hogy a teljes erõbõl keresztirányban masszíroztam. Lehet, hogy az asszony, vagy a gyerekek bringáját meg is csinálom még majd ilyennel.
Mindezek után viszont azt is tartom, hogy egy igazi UST (vagy amilyen felnim újabban van: TCS) azért egy klasszissal jobb, mint a gumi szalaggal "bélelt" (ghetto) tubeless; az új felninél a TLR külsõ pereme úgy beugrik a TCS felni pereme alá, hogy azt onnan kirobbantani sem lehet. (Csak betolni középre, és aztán szépen leemelni.)
#1196
Írta 2012. június 01. - 17:18
...
Elmentem egy barkácsáruházba, és vettem Pattex márkájú 3 rétegû "Power Tape" szalagot, amin "Extra Strong" és "Also for wet surfaces" valamint "100% waterproof" és "4 bar" feliratok is díszelegtek. Valamiféle szövet a közepe - gondolom ez adja a szakítószilárdságát - alul a ragacs, fölül maga a szalag.
... összeraktam a kereket belsõvel ... a józan eszem ellenére beleöntöttem a lötyit ... és ezzel eldõlt, hogy így indulok a másnapi Szilvásvárad Maratonon ... Hajnalban az indulás elõtt már bántam a dolgot, mert kb. fél bárt engedett a nyomásból ...
mintha csak magamat látnám
annyi különbséggel, hogy én ilyenkor messzirõl tettem a defektmentesítõ löttyre és úgy beledurrantottam a belsõ gumit, hogy csak úgy zörgött (igen, a lötty az ment a levesbe)
én a mókusos narancssárga barkácsboltban vettem ezüst (fényes szürke) színû ragasztószalagot. (külsõ felülete ez a szürke, a ragasztós felén pedig van egy kis háló szerû erõsítés)
ebbõl olyan széles csíkot hasítottam, mint a felni és kétszer körbetekertem.
Az elsõ kerekemet ezzel és egy 20"-os belsõbõl vágott gumicsíkkal használom problémamentesen kb. 3 hete
A hátsó az már másik történet
Kerékpáros hírek - bikemag.hu
Blog - blog.bringasandras.hu
#1197
Írta 2012. június 01. - 15:59
Hm. Most megnéztem, valóban írják, hogy 40psi-nél (=2.8 bar) ne fújjuk keményebbre. Ezt elnéztem. A külsõnek amúgy 3.7 bar a megengedett max. nyomása. Szerencsére a külsõnek nem lett semmi baja.
Még szerencse, hogy nem fikáztam Joe rendszereét, mert beismertem, hogy már ott elrontottam a dolgot, hogy a túl keskeny volt a felnim a szalaghoz.
Két szalagot használhatsz, ezek egyike butyl alapú (rim tape), a másik egy hajszálvékony mûanyag csík (yellow tape). A készletben alapból a gumiból készült rim-tape van benne. Ez nemcsak, hogy kilóghat, de ki is kell lógnia, lásd az apró útmutató ábrát. A yellow tape pedig ütközésig ki kell, hogy töltse, de egy hajszálnyit még az is kilóghat. A beállást egy kis kence (szappan) nagyon nagyban segítheti. Nekem kb. +/- 1mm imbolygással minden felmegy, illetve felment, immár 3 éve.
Én csakis gyári szalaggal próbálkoznék. A löttyben ugyanis van ammónia, s az sok más gyár termékeit - finoman szólva - kicsinálja. A 25 mm-est mondjuk jó nagy macera befektetni pontosan, de azért túlélhetõ. Annyi még, hogy én soha nem fújok fel belsõvel 4 barra TLR rendszert a "feltapadás" miatt, ez baromság, ha jól van felragasztva, ez felesleges és veszélyes. (és a felnim sem bírná...)
A lerobbant külsõ sok esetben láthatatlanul sérült, például képtelen lesz egyenes futásra...
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás
#1198
Írta 2012. május 31. - 22:09
Még szerencse, hogy nem fikáztam Joe rendszereét, mert beismertem, hogy már ott elrontottam a dolgot, hogy a túl keskeny volt a felnim a szalaghoz.
A saját védelmemben még azt is hozzáteszem, hogy a kis baleset és "robbanás" elõtt napokig (egy hétig? - már nem emlékszem) fent volt a Schwalbe TLR külsõ a Joe rendszeren, eleinte kicsit magasabb (kb. 2.5 bar) majd alacsonyabb (2-2.2 bar) nyomáson, mentem is vele pár 10 (100?) km-et, és sajnos nem ment a helyére, meglehetõsen imbolygott a külsõ az elsõ keréken. A párja a hátsón tökéletesen állt. Amikor felfújtam keményre, akkor már egy napja állt nagyon féloldalasan a gumi, vagyis nem remélhettem, hogy idõvel magától a helyére csúszik.
A TCS (Tubeless Compatible System) felnin viszont nem volt mese, azonnal a helyére ment a külsõ.
#1199
Írta 2012. május 31. - 15:45
Ekkor, 4.5 barra felfújt állapotában elkezdtem masszírozni, próbáltam egyenesbe hozni. Na ekkor "felrobbant".
Gratulálok ehhez, olvasd csak el a Joe's rendszer leírását is, mielõtt fikázni kezded. 2.5-3 bar a maximum amit bele lehet rakni, a könnyû (Olympic) felnit még ennyire sem szabad terhelni. (2.4 van ráírva) Igen, vannak szoros gumik, ilyenkor mi a teendõ? Vársz. És jé, a peremsodrony idõvel (5-20 perc) kitágul a nyomástól, és a külsõ tökéletesen bepattan. Vicces élmény, hogy már a fél vacsora kész, mire hallok 2 pattanást a fürdõkádból...
Itthon sokan szoptak a Schwalbe TLR-ekkel, pontosan ugyanezzel a tünettel (lerobban, s utána a külsõ is kuka), hát én felhívtam Andreas Wöbber-t (fejlesztõmérnök a S-nál), hogy igaz-e a hír, hogy szar, erre azt a választ adta, hogy "igen, a sok béna 4-5 bar-ra fellövi kompresszorral (ami mellesleg tilos), s nem érti, hogy a 480 grammos gumiba rakott könnyített kevlar elpattan. Csak el kellene olvasni a használati utasítást pedig, ahol ezt egyértelmûen leírják.
GIANT ANTHEM-X hivatalos leírás
#1200
Írta 2012. május 30. - 23:03
mindenkepp szamolj be a tapasztalataidrol.foleg az erdekel hogy a gumi-felni kapcsolat mennyire szigetel megfeleloen.nekem az istenert sem akarot ott jo lenni.
Nos jelentem megjött a felni.
Elmentem egy barkácsáruházba, és vettem Pattex márkájú 3 rétegû "Power Tape" szalagot, amin "Extra Strong" és "Also for wet surfaces" valamint "100% waterproof" és "4 bar" feliratok is díszelegtek. Valamiféle szövet a közepe - gondolom ez adja a szakítószilárdságát - alul a ragacs, fölül maga a szalag. Amennyire a Youtube-os videokból meg lehetett ítélni, hasonlított azokra, amiket a drága "sárga" szalagok helyett ajánlottak. Ugyan 50 mm széles, nekem 25 kellett volna, némi bénázással leszabtam a nekem kellõ szélességet, és fölragasztottam az elõzõleg alkohollal is lemosott felnire. Az egyik fórumos tippnek megfelelõen összeraktam a kereket belsõvel, és felfújtam 4 barra, hogy tuti jól fölpréselõdjön a ragacs, és hogy kiderüljön, bírja-e a nyomást. Másnap este megnéztem: bírta. Kivettem a belsõt, betettem a szelepet, és kipróbáltam, fel tudom-e fújni. Az elsõ pumpa mozdulatra a helyére ugrott a külsõ - semmi szappanos vizes bohóckodás. Felfújtam 3 barra - nem hallottam, hogy bárhol eresztett volna. Ezen annyira föllelkesedtem, hogy a józan eszem ellenére beleöntöttem a lötyit (rázogattam, ahogy kell, ...) - és ezzel eldõlt, hogy így indulok a másnapi Szilvásvárad Maratonon. (Az igazsághoz tartozik, hogy a másik kereket nem tudtam fölfújni (de nem is tisztítottam le róla rendesen az elõzõ körben rákötött lötyit, és nem is szappanoztam), azt meghagytam belsõsnek - de gondoltam így jó is, mert egy lötyivel töltött belsõm volt, így végül mind a kettõ defekt-védett lesz.)
Hajnalban az indulás elõtt már bántam a dolgot, mert kb. fél bárt engedett a nyomásból, de visszacsinálni már nem volt idõ. Rajt elõtt fölfújtam kb. 2.7 barra, hogy ha enged, akkor is maradjon benne elég szufla a verseny végéig (70km). Végig izgultam, és a kereket nézegettem, kitart-e? Kitartott, de érezhetõen puhább volt, de még így is túl kemény; az utolsó hosszú köves lejtõn, majdnem kirázta a lelkem.
Aztán megettem a gulyást, megnéztük a rövidtáv eredményhirdetését (amiben az asszony révén érdekeltek voltunk), mentünk vissza a bringákhoz, hogy akkor most még gyerekestül tekergünk egy kicsit föl a Szalajka-völgyben, megnézzük a Fátyol-vízesést. És akkor látom, hogy a kerekem totál lapos, kereken 0 túlnyomás van benne. Szerelni, a trutyival pancsolni ott helyben már nem volt kedvem, emiatt a családi bringázás elmaradt.
(Itthon 2 napig ment a hasam, csak most jutottam oda, hogy megnézzem, mi is történt a kerékkel.)
Az imént lekaptam a külsõt, és mit látok: a szuper szalag rétegei szétváltak egymástól. Az alsó, ragacsos réteg és a szövetszerûség kapaszkodik a felnin rendesen (nem tûnik egyszerûnek leimádkozni), de a felsõ, vízzáró réteg gyakorlatilag elengedett, itt-ott leázott.
Na szóval ha valaki sajnálja a 14 Euro-t az eredeti szalagra, és kísérletezni akar, az ne a Pattex Power Tape-pel próbálkozzon. Én mindenesetre most azonnal megrendelem a 25mm-es sárga szalagot, többször nem kísértem a sorsom. Nem valószínû, hogy még 1x ekkora hülye szerencsém legyen az orbitális hülyeségemmel.
A másik tanulság: ez a spéci felniprofil és a tubeless ready gumi viszont valóban jól együttdolgoznak. Amikor szedtem le a külsõt, látható-érezhetõ volt, hogy a gumi pereme valóban nagyon passzol a felni pereme alá, úgy kellett kiugrasztani. (Leszedni viszont nagyon könnyû, csak elõbb a teljes kerületen a gumi mind a két peremét be kell tolni a felni középsõ árkába, és a szelep mellett kell kezdeni a leszedést. - Ezt a trükköt korábban nem ismertem, pedig ez nem tubeless specifikus, és józan ésszel is rá lehetett volna jönni. Ugyanígy a felrakáshoz sem kell birkózni.)