Jump to content

Üdvözlünk a Bikemag Fórumon!
Fórumunk bejegyzéseit regisztráció nélkül is olvashatod, ha hozzá kívánsz szólni a fórumhoz, kérjük regisztrálj!
Jelentkezz be Regisztrálj
Photo

Otthoni szerelés, szerszámok

- - - - -

  • Please log in to reply
6030 replies to this topic

#521
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts

Bakker, én ~20 év gyúrás után nem tartom magam gyenge embernek, de aki egy láncot megnyújt kézzel-lábbal, az azért valamit már tud.
(Gy.k.: köznyelv tévesen nevezi nyúlásnak, uis nincs olyan ember, aki a lánc szemet meg tudná nyújtani, azaz a kopást nevezik-mérik így.)


Gyúrás közben ajánlott olvasmány a Hooke-törvény. Alapvető mechanikai tételeket azért ne kérdőjelezzünk meg mert nem tudjuk elképzelni...

#522
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts

Bakker, én ~20 év gyúrás után nem tartom magam gyenge embernek, de aki egy láncot megnyújt kézzel-lábbal, az azért valamit már tud.

(Gy.k.: A köznyelv tévesen nevezi nyúlásnak, uis nincs olyan ember, aki a lánc szemet meg tudná nyújtani, azaz a kopást nevezik-mérik így.)



#523
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts

Azt a sok retkes alkatrészt nem árt egymásra nyomni, hogy minél kevésbé torzítsa a mérést a sok mocsokkal kitöltött hézag, emiatt kell az, hogy terhelés legyen a pedálon.



Nem írtál ilyet tényleg, de ezzel az eljárással azt méred. Rengeteg alkatrész nincsen, három darab talán. Retkes láncot pedig értelmetlen mérni, valamint a retek nem összenyomható.

#524
McGywer

McGywer

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,854 posts

Ha rátaposol a pedálra, így feszítve a láncot... azzal szerintem a nyúlását méred (bár azt nem tudnám megmondani, ez mekkora lehet egy normális lánc esetében)

Azt a sok retkes alkatrészt nem árt egymásra nyomni, hogy minél kevésbé torzítsa a mérést a sok mocsokkal kitöltött hézag, emiatt kell az, hogy terhelés legyen a pedálon.



#525
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 posts

Hol írtam, hogy a lánc rugalmas nyúlását akarom mérni?

Ha rátaposol a pedálra, így feszítve a láncot... azzal szerintem a nyúlását méred (bár azt nem tudnám megmondani, ez mekkora lehet egy normális lánc esetében)

#526
McGywer

McGywer

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,854 posts

A lancnak a kopását kell mérni nem pedig a rugalmas nyúlását. Persze ez nem azt jelenti, hogy lógó láncot kell mérni, de nem szabad túlzásba vinni a húzást.

Hol írtam, hogy a lánc rugalmas nyúlását akarom mérni?



#527
Kisherceg

Kisherceg

    fullamatőr kocabringás

  • fórumtag
  • 8,025 posts

A váltó nem húzza úgy, mint mikor terhelés alatt van a rendszer. Amikor terheletlenül majdnem belemegy a kopásmérő 0,75-ös vége, akkor mindig megnézem pedált taposva is, és legtöbbször úgy már teljesen belemegy.

Szerintem a terhelt hossz számít, a szerencsétlen lánctányérokon is terhelés alatt fut a lánc, nem akkor ugrik meg mikor csak állványon kézzel hajtod.

 

azt hogy oldod meg, hogy mindig ugyanakkora legyen a pedálon a terhelés?


  • Tekergek likes this

"Nyugi. Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

"Itt vannak sárkányok, b@zdmeg???!!!"


#528
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts
Ez egy eléggé kimerítő olvasmány a témában. http://pardo.net/bik...il-004/000.html

#529
SokadikX

SokadikX

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 695 posts

A váltó nem húzza úgy, mint mikor terhelés alatt van a rendszer. Amikor terheletlenül majdnem belemegy a kopásmérő 0,75-ös vége, akkor mindig megnézem pedált taposva is, és legtöbbször úgy már teljesen belemegy.
Szerintem a terhelt hossz számít, a szerencsétlen lánctányérokon is terhelés alatt fut a lánc, nem akkor ugrik meg mikor csak állványon kézzel hajtod.

Már megelőztek, de meg tudom erősíteni az előttem szólót: nem azt kell mérni, hogy mennyire nyúlik, miközben feszíted.
Eddig négy alkalommal mérték előttem a láncot, mindig úgy, hogy csak a váltó láncfeszítője tartotta, nem volt rajta plusz terhelés.
De ha belegondolsz: normál esetben a fogakra felfekvő lánc, a fogaskeréken nem feszülhet/nyúlhat, erre csak a két fogaskerék közt van tényleges lehetősége.

Edited by SokadikX, 2014. August 12. - 15:42.


#530
verti

verti

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,064 posts

A váltó nem húzza úgy, mint mikor terhelés alatt van a rendszer. Amikor terheletlenül majdnem belemegy a kopásmérő 0,75-ös vége, akkor mindig megnézem pedált taposva is, és legtöbbször úgy már teljesen belemegy.
Szerintem a terhelt hossz számít, a szerencsétlen lánctányérokon is terhelés alatt fut a lánc, nem akkor ugrik meg mikor csak állványon kézzel hajtod.



A lancnak a kopását kell mérni nem pedig a rugalmas nyúlását. Persze ez nem azt jelenti, hogy lógó láncot kell mérni, de nem szabad túlzásba vinni a húzást.

#531
McGywer

McGywer

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,854 posts

Nem kell terhelni, feszíti a váltó.

A váltó nem húzza úgy, mint mikor terhelés alatt van a rendszer. Amikor terheletlenül majdnem belemegy a kopásmérő 0,75-ös vége, akkor mindig megnézem pedált taposva is, és legtöbbször úgy már teljesen belemegy.

Szerintem a terhelt hossz számít, a szerencsétlen lánctányérokon is terhelés alatt fut a lánc, nem akkor ugrik meg mikor csak állványon kézzel hajtod.



#532
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts

Mekkora terhelésnél méritek a lánckopást, behúzott hátsófékkel a pedálra taposva vagy csak kézzel ráterheltek, hogy ne lógjon be a lánc?

 

Nem kell terhelni, feszíti a váltó.



#533
McGywer

McGywer

    fórumfüggõ

  • fórumtag
  • 2,854 posts

Mekkora terhelésnél méritek a lánckopást, behúzott hátsófékkel a pedálra taposva vagy csak kézzel ráterheltek, hogy ne lógjon be a lánc?



#534
Tekergek

Tekergek

    🚲

  • fórumtag
  • 1,257 posts

Hasznos és olcsó :)

(12 zoll = 24 láncszem, 1/16 zoll nyúlás körül (0.5%, ~1,5 mm) lánccsere, 1/8 zoll-nál (1%, 3 mm) sor csere)

Azért már 0,5%-nál mert így hosszabb ideig bírja a sor pl. 3 lánccal cserélgetve.

640px-Measuring-tape.jpg



#535
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

Igen, Parktool CC-2. Drága, de jó és hasznos cucc. ;)

http://www.parktool....in-checker-cc-2

7ed4ebe41e050570be103e868d35a867c39a314d



#536
mgy

mgy

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 1,091 posts

Ha már cercámos topik, s nem cerkaméret hasonlító... :D

Zscs, jónak tűnik ez a láncnyúlás-mérő! Rákerestem, parktool, ugye? Jó használni is?



#537
Kánya

Kánya

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 846 posts
  • LocationMecsek

2300 km használat után. Olyan 0.3-as nyúlás. Egy deka koszt nem szedtem le erről soha és eszemben sincs piszmogni gyakrabban, mint ~250 km-enként rákenni egy kis Squirt Lube-ot. ;)

 

 

 

 

Hétvégén  maratonon 22km-t mentem por száraz lánccal, így tegnap rámérve kuka is lett az xtr láncom amiben volt 250km. Köszönhető a motorex wet láncolajnak, és persze magamnak is mert nem gondoltam hogy az első 10km-en 2 patakátkelés meg egy kis sár ilyen szinten lemossa. Úgyhogy ezzel pont besz@ptam :angry:



#538
zscs

zscs

    bringás

  • fórumtag
  • 3,321 posts
  • LocationBdapest - Wien - Mondsee

2300 km használat után. Olyan 0.3-as nyúlás. Egy deka koszt nem szedtem le erről soha és eszemben sincs piszmogni gyakrabban, mint ~250 km-enként rákenni egy kis Squirt Lube-ot. ;)

Megjegyzem, extrém igénybevétel miatt nyúlt el ennyire "borzalmasan", esős, brutál sáros versenyen is indultam ezzel. Meg ugye ez MTB. Országútin 500 km-enként kenem a láncot, azon nem bírom mérni a nyúlást...

(Úristen, 50 km-enként tisztítani, kenni... Írhatom, "no comment"?) :)

 

20140811_150248b.jpg

 

20140811_150234b.jpg


Edited by zscs, 2014. August 11. - 18:47.


#539
ncc1701

ncc1701

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 580 posts

Tegyük fel, kimosom a láncot úgy hogy enni lehetne róla olyan tiszta lesz. Letisztítom a hajtást a fenti módszerrel. Lánc visszarak, olajoz és már félig koszos is a lánc, mert az olaj feloldja a fogaskerekek ívében maradt lerakodást. Megyek vele 50km-t, ugyanúgy néz ki a lánc mint előtte. Volt értelme?

 

Két láncot rotálva már teljesen máshogy hangzik. Bár hogy kimutatható kopás sincs, az furcsa.

 

Nem tudom. Nálam ilyen nincs, és ae valóban 5 perc, és tökéletesen tiszta. Tf2 olajat használok, és egy 50km-es túra után már simán mosom a láncot. Ilyenkor olajozás után is tökéletesen tiszta. Én nem akarok senkire semmit rábeszélni, de nálam ez működik rendesen.

 

A 0.75-ös kopásmérő pont annyira alig akad bele, mint amikor új volt. De erről a láncról olvastam akár 5-6ekm-es futást is. És gondolom azok nem pucolták ennyire.



#540
freddyke

freddyke

    törzsvendég

  • fórumtag
  • 2,261 posts

Benzin elég környezetbarát, ahogy használom, ezzel a módszerrel kb évi fél liter fogy el. Flakonba visszaöntöm, lezárom, leülepszik, tetejéről használok, baba, nem kell túragozni.

 

Sort egy ronggyal lehet legjobban pucolni keréken. Összehajtod a rongyot, h egy csík legyen, oszt oldalról a sorok közét szépen ki tudod vele pucolni. Jobbra-balra húzogatod, közben a racsni szépen forog, tisztul mindenütt. 9s bicajnál van 8 köz ugye nálam. Értelem szerűen nem kell hozzá semmi vegyszer. Gyönyörű gyári fémtiszta lesz max 1 perc alatt. És nem koszol, max a rongyit, azt meg kidobod.

 

A benzin nem környezetbarát, de környezetbarát módon használod. Ez értékelendő, ha mindenki így vigyázna a környezetre, nem nagyon beszélhetnénk szennyezésről.

 

Mint ahogy Te is többször leírtad már több fórumon, én is, hogy szerintem miért nem jó a benzin. Annak aki utána szemenként olajozza a láncot és nem méz sűrűségű olajjal, ami garantáltan bejut a csapok közé, valószínűleg nem okoz problémát. Aki nem így csinálja, van rá esély, hogy kenés nélkül/részleges kenéssel fog tekerni amíg az olaj bejut ahova kell, sokkal többet árt mintha ki sem pucolta volna. Ha új láncot kimosol, arról meg már ne is beszéljünk, hogy mekkora felelőtlenség kimosni a gyári kenőanyagot.

 

Olyan láncolajat használok, ami alig fogja meg a kerekeket, a láncot. Messze könnyebb tisztítani vele a hajtást mint a többivel, amiket próbáltam. Gyakorlott tisztítóként, ha nagyon sietek is minimum negyed óra mire szárazon alaposan letisztítom a lánckerekeket, fogaskeréksort, váltógörgőket. Én már mindent kipróbáltam, cipőfűzőn át a különféle kefékig, rongyig. Ronggyal csak a lánckerekekhez férek, azokat 90% rongy, 10% keféléssel tisztítom. A fogaskeréksorhoz egyáltalán nem férek oda ronggyal, leginkább csak az erős szőrű kefe ami bevált. Értem, hogy mit írsz, de nem elég a sorok között tisztítani, ronggyal pedig pucolja a fogakat, akinek... A kefe nagy részét le is viszi, nem a fogaskeréksor sorai között marad kosz, hanem a fogak ívében egy kevés megkövült lerakódás, amit nagyon nehéz kipucolni. Nem kell ennyire precíznek lenni, elfér az ott.

 

Tegyük fel, kimosom a láncot úgy hogy enni lehetne róla olyan tiszta lesz. Letisztítom a hajtást a fenti módszerrel. Lánc visszarak, olajoz és már félig koszos is a lánc, mert az olaj feloldja a fogaskerekek ívében maradt lerakodást. Megyek vele 50km-t, ugyanúgy néz ki a lánc mint előtte. Volt értelme?

 

Nem vitázni akarok, de ha megközelítőleg tiszta a lánc, akkor ráfogok egy rongyot, hátratekerem, ráolajozok, ismétlem és kész, ez tényleg pár perc. Nem gondolom, hogy ezzel az élettartama csökkenne. A ropogó koszt kidolgozza az első 200m-en.

 

 

Cn-7701, 105kg, országúton. Stílust passzolom, tekergélek 28-30km/h az utazóm elölt 48, hátul 15-14-es lánckerék a kedvenc. :)

Ja, várj, 2 láncot rotálok 200km-enként, szóval a fennti számot felezni kell. Jövőre cserélős a 15-ös lánckerék, meg az első 48-as. Ezek sem bírnak többet 4-5 ezernél, már most látszik rajtuk egy pici kopás.

 

Két láncot rotálva már teljesen máshogy hangzik. Bár hogy kimutatható kopás sincs, az furcsa.


Edited by freddyke, 2014. August 10. - 22:34.